Laatste Filmnieuws

De Hel van '63 trailer en poster

Geplaatst door Mark op 05-11-2009 22:06 - Bron: dehelvan63.nl

De Elfstedentocht van 1963 had nooit door mogen gaan, het vroor 18 graden en er stond een sterke oostenwind die het nog veel kouder maakte. Overdag woedde er een sneeuwstorm en toen had het al zo erg gesneeuwd dat er letterlijk bergen van een meter hoog lagen. Tijdens de vroege start in het donker waren de vele scheuren in het ijs nauwelijks te zien en vielen er veel gewonden. Uiteindelijk kregen slechts 57 van de 568 wedstrijdrijders en 69 van de 9294 toerrijders het bekende Elfstedenkruisje in handen.

Over die legendarische gebeurtenis gaat De Hel van '63, de nieuwste film van regisseur Steven de Jong (De Scheepsjongens van Bontekoe) en producent Klaas de Jong (Kameleon-films). Het verhaal is gebaseerd op de ervaringen van schaatscoach Henk Gemser die de tocht toen heeft uitgereden en is verder bewerkt door Maarten Lebens (Wild Romance) en Jean Ummels (Kameleon).

Het verhaal gaat over de soldaat Henk Buma (Cas Jansen), boerenzoon Sjoerd Lelkama (Lourens van den Akker), arbeider Kees Ferwerda (Chris Zegers) en verpleegkundige Annemiek (Chava voor in ’t Holt). Alle vier hebben zo hun reden om deze tocht der tochten te rijden. Door de dramatische en heroďsche gebeurtenissen zal deze Elfstedentocht, ook voor Henk, Sjoerd, Kees en Annemiek, als een van de meest legendarische de geschiedenis ingaan.



Afgelopen zomer is de crew afgereisd naar de plaats Kemi in het hoge noorden van Finland om daar alle opnames in de sneeuw te maken. Daarna was het budget van ruim 3 miljoen nog niet op en zijn er meer special effects toegevoegd dan ooit tevoren in een Nederlandse film.

De wereldpremičre is op zondag 13 december in de WTC Expo in Sneek die speciaal voor die gelegenheid is omgebouwd tot de grootste bioscoop van Nederland. In de zaal kunnen maarliefst 3000 mensen plaats nemen. Helaas zijn er geen kaarten te koop maar is die voorstelling alleen voor genodigden en leden van de vereniging De Friesche Elf Steden. Mocht je dus bijvoorbeeld figurant zijn geweest en kaarten hebben dan is hier nog een tip: kom op tijd voor een goede plek want de zaal mag dan wel tien keer groter zijn, het scherm is bijna even groot als in de normale bioscoop.

Tijdens de premičre zijn Reinier Paping, Jan Uitham en Jeen van den Berg, de nummers 1 t/m 3 van de tocht in '63 aanwezig die tevens in De Hel van '63 hun acteerdebuut maken. Behalve die drie helden zie je veel meer BNers, o.a. Chantal Janzen, Willeke van Ammelrooy, Dirk Zeelenberg, Cees Geel, Lottie Hellingman, Peggy Vrijens, Pierre Bokma, Peter Tuinman, Serge Henri Valcke, Henk Angenent, Jan Douwe Kroeske, Piet Paulusma en niet te vergeten: Radio 538 DJ Edwin Evers als de toen al 40-jarige Mart Smeets.

Hieronder de trailer en poster. Vanaf 17 december in de bioscoop. Check ook dehelvan63.nl.



© FilmTotaal 2009 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht | Stem:  

Reacties (20)

05-11-2009 22:42
Wordt er niet direct warm van...
05-11-2009 22:43
Pass...
05-11-2009 23:14
haha, wat een domme taal is nederlands toch. Misschien dat we alle nederlandse films vanaf nu maar in het engels moeten gaan doen want dit klinkt echt te braaf. Ik ben de ene klinkt toch ook niet in vegelijking tot i am the one.
06-11-2009 00:10
Jammer dat je steeds weer de bekende gezichten ziet...


Cees Geel (kots van hem)
Chantal Jansen
Chris Zegers
Die homo van Lotte
en nog een paar waar ik de gezichten wel van ken maar de namen niet.

Vind dat dat sommige films wat ongeloofwaardiger maken.
06-11-2009 00:42
Visualcatch schreef:
Jammer dat je steeds weer de bekende gezichten ziet...


Cees Geel (kots van hem)
Chantal Jansen
Chris Zegers
Die homo van Lotte
en nog een paar waar ik de gezichten wel van ken maar de namen niet.

Vind dat dat sommige films wat ongeloofwaardiger maken.


Je kotst van Cees Geel? Heb je Simon weleens gezien? Topfilm.
06-11-2009 02:05
Visualcatch schreef:
Jammer dat je steeds weer de bekende gezichten ziet.

Vind dat dat sommige films wat ongeloofwaardiger maken.

My thoughts exactly. Een van de positieve punten van De storm was juist eindelijk eens wat minder bekende acteurs te zien. Zonder te vroeg te willen oordelen ben ik bang dat de deze cast van babyfaces weinig eer zal kunnen bewijzen aan de echte bikkels die deze tocht reden.

HaroldAndKumar schreef:
Je kotst van Cees Geel? Heb je Simon weleens gezien? Topfilm.

Maar noem nog eens een andere rol van hem die indruk maakt? Gaat je niet lukken.
06-11-2009 02:19
Ziet er goed uit voor een nederlandse films..
Bekende gezichten?! wat kan mij dat boeien?!
06-11-2009 08:00
Visualcatch schreef:
Jammer dat je steeds weer de bekende gezichten ziet...



Precies!
Toevoeging; wanneer leren mensen ‘t nou, dat het niet cool is om Chantal Janzen te casten!
06-11-2009 08:18
Thiver schreef:
Maar noem nog eens een andere rol van hem die indruk maakt? Gaat je niet lukken.


In De Trip Van Teetje is hij anders ook heel sterk.
06-11-2009 10:17
Thiver schreef:
Zonder te vroeg te willen oordelen ben ik bang dat de deze cast van babyfaces weinig eer zal kunnen bewijzen aan de echte bikkels die deze tocht reden.
mee eens. Had wat meer rauwe gezichten verwacht dan bijv. Chris Zegers. Dit is zowiezo geen film die ik in de bios ga bekijken, daarvoor trekt het thema me niet maar tis wel positief dat er steeds meer grote nederlandse verschijnen
06-11-2009 10:49
Dit gaat 'm niet worden..
06-11-2009 11:02
Ik zie niet echt hoe dit een boeiende film kan opleveren.
06-11-2009 11:43
Dit lijkt mij wel een onwijs sterke film. Alleen is het thema van de film [misschien] te beperkt voor het grote publiek. Wel vind ik het heel tof dat er tegenwoordig steeds betere Nederlandse films komen. Om maar een paar te noemen:

- Zwartboek
- Oorlogswinter
- Bride Flight [Bruidsvlucht]
- De Storm
- Alles is liefde
- Terug naar de kust

En binnenkort “Er komt een vrouw bij de dokter”. Het gaat dus goed met de Nederlandse film industrie.

Wat betreft de cast, Chris Zegers & Cees Geel kunnen mij nog wel eens verassen, alleen de rest van de cast kan in een sleur raken omdat je hun teveel hebt gezien in andere films. Gevaar hiervan is dat je de rollen gaat vergelijken met eerdere gespeelde rollen.

Toch ben ik positief, want zowel de trailer als de poster zien er professioneel uit
06-11-2009 12:09
Rudebox schreef:
Wel vind ik het heel tof dat er tegenwoordig steeds betere Nederlandse films komen. Om maar een paar te noemen:

- Zwartboek
- Oorlogswinter
- Bride Flight [Bruidsvlucht]
- De Storm
- Alles is liefde
- Terug naar de kust

En binnenkort “Er komt een vrouw bij de dokter”. Het gaat dus goed met de Nederlandse film industrie.


Daar ben ik het dan eerlijk gezegd wel weer mee eens. Maar ik zie NU al een groot verschil met films als Zwartboek, Oorlogswinter en Bride Flight. De Hel van '63 ziet er juist veel minder professioneel uit als je het mij vraagt.
06-11-2009 12:16
SJRSVLDT schreef:
Daar ben ik het dan eerlijk gezegd wel weer mee eens. Maar ik zie NU al een groot verschil met films als Zwartboek, Oorlogswinter en Bride Flight. De Hel van '63 ziet er juist veel minder professioneel uit als je het mij vraagt.


Mag ik vragen wat jij er minder professioneel vindt bij deze productie? Dit is geen aanval hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig.
06-11-2009 15:38
Ik ben denk ik echt een van de weinige die dit soort films denk ik leuk vind, om ze maar in het rijtje te plaatsen van Zwartboek, Oorlogswinter, maar deze twee vond ik eigenlijk niet eens zo enorm goed.
06-11-2009 16:50
Ik vrees dat 'Komt een vrouw bij de dokter' ook geen topfilm wordt.
Het boek zelf is al niet best: Het onderwerp is wellicht wat nieuw, maar de schrijfstijl is die van een matige columnist en Kluun schrijft wel erg egocentrisch. Wel was het boek erg populair, waarschijnlijk door de 'hippe setting' waarin het verhaal zich afspeelt. Ik snap daarom wel waarom het wordt verfilmd, maar denk niet dat dat ook een geweldige film gaat opleveren.

On topic:
06-11-2009 16:55
Ben geen fan van Nederlandse films , maar moet toegeven laatste tijd zien ze er visueel goed uit .
En de bekende gezichten zijn zo'n beetje standaard in Nederlandse films net zoals bekende stemmen van BN'ers in nagesychroniseerde
tekenfilms .
06-11-2009 18:23
jer gaan djeden foallen!
07-11-2009 00:06
Rudebox schreef:
Mag ik vragen wat jij er minder professioneel vindt bij deze productie? Dit is geen aanval hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig.


Het acteerwerk en het oogt vergeleken met de films die jij noemde niet zo 'mooi'. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen. Ik hoop dat je begrijp wat ik bedoel. Maar dat is wat ik opmaak uit de trailer he. Dus dat zegt niet zo heel veel over de film. Maar uiteindelijk moet de trailer mij wel overtuigen om naar deze film te gaan en dat doet het gewoon niet. Wat de trailers van bovengenoemde films juist wel deden.