Exodus: Gods and Kings [recensie]
Ridley Scotts nieuwe Bijbelspektakel.

21 Jump Street houdt vele bioscoopgangers van de straat

Geplaatst door Bram op 19-03-2012 10:29 - Bron: Box Office Mojo

21 Jump Street houdt vele bioscoopgangers van de straatAfgelopen weekend was er met 21 Jump Street (RT = 87%, IMDb = 7,4) slechts één grote release in de States. De actiekomedie, lichtjes gebaseerd op de gelijknamige populiare tv-serie uit de jaren 90, met Jonah Hill en Channing Tatum noteerde een uiterst mooie $35 miljoen. Ook de sterk draaiende animatiefilm The Lorax mocht dubbele cijfers bijschrijven. Met de $22,8 staat het na ruim twee weken na de première al op zo'n $160,0 miljoen.

De prijzige sci-fi avonturenfilm John Carter lijkt flink te gaan floppen aan de Noord-Amerikaanse bioscoopkassa. Het duikelde 55% naar beneden en groeide met de $13,5 miljoen door naar een matige $53,2 miljoen. Ondanks dat wereldwijd de $200 miljoen in beeld komt, lijkt de door Walt Disney gewenste $700 miljoen nog mijlenver weg.

Vanaf nummer vier zijn de opbrengsten uiterst mager. De komedie Project X (-64%!) kwam niet verder dan $4,0 miljoen, de dramatisch ontvangen komedie A Thousand Words noteerde $3,8 miljoen en de actiethriller Act of Valor (-47%) moest tevreden zijn met $3,7 miljoen. Ook de thriller Safe House (-42%, totaal $120,2 miljoen) en Journey 2: The Mysterious Island (-32%, totaal $95,1 miljoen) lijken hun beste tijd te hebben gehad in de Box Office Top 10.

Op de een na laatste plaats staat de nieuwkomer Casa de mi Padre (RT = 45%, IMDb = 5,8) met Will Ferrell. De komedie draaide in slechts een kleine 400 theaters en wist door de magere opbrengsten in de Top 10 de negende stek in beslag te nemen. Hekkensluiter is de actie-romkom This Means War (-43%, totaal $50,5 miljoen)

Volgend weekend verwelkomt de Noord-Amerikaanse Box Office Top 10 waarschijnlijk één nieuwe titel met de actie/avonturenfilm The Hunger Games.

De Weekend Box Office USA van afgelopen weekend:

DW VW Film Opbrengst Totale opbrengst Budget* TrailerRelease NL
1N21 Jump Street$35,000,000$35,000,000$35trailer21-06-12
21The Lorax$22,800,000$158,400,000$70trailer06-04-12
32John Carter$13,515,00053,172,000$250trailerdraait
43Project X$4,005,000$48,131,000$12trailerdraait
56A Thousand Words$3,750,000$12,103,000$40traileronb.
64Act of Valor$3,678,000$62,398,000$12trailer17-05-12
7 7Safe House $2,800,000$120,200,000$85trailerdraait
810Journey 2: The Mysterious Island$2,460,000$95,066,000$79trailerdraait
9NCasa de mi Padre$2,200,000$2,200,000$6traileronb.
10 9This Means War $2,125,000 $50,525,000$65trailerdraait

* (On)officieel productiebudget in miljoenen. Gemiddeld vloeit 55% van de opbrengsten terug naar de filmstudio.

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties (18)

19-03-2012 11:03
Ik vrees ook het ergste voor 'John Carter'. de film draait nu wereldwijd (muv. Japan) en doet het eigenlijk niet zó slecht. Het monsterbudget terug verdienen zal echter niet makkelijk zijn, de DVD/BR/OnDemand-verkoop zal dit gat moeten sluiten. De vervolgfilms worden nu wel erg onwaarschijnlijk.
19-03-2012 11:12
Erg jammer voor John Carter, is een degelijke film die meer verdient. Maar goed....als 't niet aanslaat bij het grote publiek en je hebt een megabudget....dan is 't extra zuur.
19-03-2012 12:08
Ik vind het vreemd waarom het ZO lang moet duren voordat 21Jump Street hier uit komt.
19-03-2012 12:43
PKP schreef:
Ik vind het vreemd waarom het ZO lang moet duren voordat 21Jump Street hier uit komt.
[flauwe modus]De titel werd waarschijnlijk gelezen als 21 June Street[/flauwe modus]
Maar serieus, het succes van 21JS is voor een groot gedeelte te danken aan Channing Tatumsgloednieuwe sterrenstatus, die weer voortkomt uit het enorme succes van The Vow. 21JS wordt hier dan ook vier weken na de nederlandse release van The Vow uitgebracht.
19-03-2012 13:20
Heb John Carter niet gezien maar het is wel spijtig om te zien dat een film die eens geen remake of rebooth is niet slaagt. Ik had graag een nieuwe stroom gezien van die jaren 80 achtige avonturen films met een goed budget etc. Het is wel knap van Disney dat ze het aandurven en niet voor de makkelijke optie gaan. Er zullen nu weinig studio's volgen ben ik bang.
19-03-2012 13:34
Remco schreef:
Heb John Carter niet gezien maar het is wel spijtig om te zien dat een film die eens geen remake of rebooth is niet slaagt. Ik had graag een nieuwe stroom gezien van die jaren 80 achtige avonturen films met een goed budget etc. Het is wel knap van Disney dat ze het aandurven en niet voor de makkelijke optie gaan. Er zullen nu weinig studio's volgen ben ik bang.

Inderdaad. Erg jammer, want de film is zeker niet slecht. Wat me ook verbaasd is dat er zo een enorm verschil is tussen twwee vergelijkbare big-budget films John Carter en Avatar qua opbrengsten. Want deze had ook een enorme marketingcampagne meen ik. Ik heb het idee dat Avatar gewoon een hype was.
19-03-2012 13:52
Vind het ook wel jammer voor John Carter: geen wereldschokkend meesterwerk, maar wel een prima film. En bovenal geen sequel, remake of een film die teruggrijpt naar een oude serie. Al moeten we van die laatste toch wel opmerken dat de scores vrij hoog liggen.

Volgende week benieuwd hoeveel volk zin heeft in 'spelen voor brood'.
19-03-2012 13:59
Dat John Carter 25 miljoen heeft gekost is voor mij al een reen de film te skippen: één effecten-spektakel... boring! Dan zie ik liever een met weinig middelen gemaakte avonturenfilm met toch mooie special effects (niet te overdreven).
19-03-2012 15:56
Aston schreef:
Inderdaad. Erg jammer, want de film is zeker niet slecht. Wat me ook verbaasd is dat er zo een enorm verschil is tussen twwee vergelijkbare big-budget films John Carter en Avatar qua opbrengsten. Want deze had ook een enorme marketingcampagne meen ik. Ik heb het idee dat Avatar gewoon een hype was.


Zover ik het zag werd Avatar dik gehyped vanwege diens regisseur, nieuwe special effects en 3D, IMAX effecten...

John Carter enkel vanwege zijn gigantische budget Crappy hype
19-03-2012 17:18
Blockbuster schreef:
Dat John Carter 25 miljoen heeft gekost is voor mij al een reen de film te skippen: één effecten-spektakel... boring! Dan zie ik liever een met weinig middelen gemaakte avonturenfilm met toch mooie special effects (niet te overdreven).

25 miljoen? Je bedoeld 250. 'een reen? Ik neem aan dat je 'reden' bedoeld. Waarom zou dat een reden zijn? Crappy reden. Dat je als fanboy dingen mijdt of er de voorkeur aan geeft alla maar het budget?? En waarom is een dure film per se boring? Er kan ook een goed verhaal inzitten met goede personages en sfeer, etc.
19-03-2012 18:27
Aston schreef:
25 miljoen? Je bedoeld 250. 'een reen? Ik neem aan dat je 'reden' bedoeld. Waarom zou dat een reden zijn? Crappy reden. Dat je als fanboy dingen mijdt of er de voorkeur aan geeft alla maar het budget?? En waarom is een dure film per se boring? Er kan ook een goed verhaal inzitten met goede personages en sfeer, etc.


Ja....dat....KAN....maar ervaring leert ons dat het tegendeel vaak waar is. Toen ik de trailer zag waren mijn gedachtes als volgt: Hee een nieuwe film....hmmm...Disney....hmmmm...Dat betekent dat de film nooit echt spanent wordt, vol zit met komisch release en dat alle achtie geschikt moet zijn voor kinderen.....hmmm...de laatste Disney film die ik zag was pirates 4 en the 4 (of 3 weet ik veel) misketeers.....Die waren teleurstelent....hmmm....de film lijkt een beetje op The mumy....die film was ongeloofwaardig.....hmmmm.....kijk hem wel een keer in een vliegtuig of zo...

Dat deze film geflopt is is niet aleen het resultaat van een slechte trailer...of een trailer die op zo veel(opervlakige) trailers lijkt....het is het resultaat van jarenlang Miljoenenkostende projecten....Projecten waar meer aandacht besteed mocht worden aan schript.....100.0000.000$ budget....dan mag er toch ook wel een potje zijn voor schript?
En dat is jammer....want wat ik gehoordt heb is dat de film best goed is.Mijn verwachting is dat Batle Ship ook gaat floppen.
19-03-2012 18:35
Het verschil tussen Avatar en John Carter is dat de laatste te kinderachtig is. Het verhaal kon beter en die prinses hadden ze beter kunnen skippen.
19-03-2012 18:44
11qqaazz schreef:
Ja....dat....KAN....maar ervaring leert ons dat het tegendeel vaak waar is. Toen ik de trailer zag waren mijn gedachtes als volgt: Hee een nieuwe film....hmmm...Disney....hmmmm...Dat betekent dat de film nooit echt spanent wordt, vol zit met komisch release en dat alle achtie geschikt moet zijn voor kinderen.....hmmm...de laatste Disney film die ik zag was pirates 4 en the 4 (of 3 weet ik veel) misketeers.....Die waren teleurstelent....hmmm....de film lijkt een beetje op The mumy....die film was ongeloofwaardig.....hmmmm.....kijk hem wel een keer in een vliegtuig of zo...

Dat deze film geflopt is is niet aleen het resultaat van een slechte trailer...of een trailer die op zo veel(opervlakige) trailers lijkt....het is het resultaat van jarenlang Miljoenenkostende projecten....Projecten waar meer aandacht besteed mocht worden aan schript.....100.0000.000$ budget....dan mag er toch ook wel een potje zijn voor schript?
En dat is jammer....want wat ik gehoordt heb is dat de film best goed is.Mijn verwachting is dat Batle Ship ook gaat floppen.


Als je nou dat berichtje in goed Nederlands typt is het misschien wel te begrijpen... sjees. Of je toetsenbord is kapot, kan natuurlijk ook.
En de Three Musketeers (Met Orlando Bloom?) Die is niet van Disney, toch?
19-03-2012 19:44
het plubliek ziet liefer belabberde drama´s dan avondturen of actie films
19-03-2012 22:50
Een interessant artikel over het falen van de marketing voor John Carter:

http://www.vulture.com/2012/03/john-carter-doomed-by-first-trailer.html
20-03-2012 07:42
Over de boxoffice resultaten kan van John Carter ik kort zijn. Ik heb begrepen dat de Amerikanen 3D moe zijn en als ze de keuze tussen 2D en 3D hebben van 1 film ze sneller naar de 2D versie gaan. Omdat John Carter alleen in 3D is uitgebracht blijven de 2D kijkers thuis.

Over 21JS (zoals ze hem al af korten) kan ik ook kort zijn op basis van de trailers ga ik deze film niet kijken.
20-03-2012 14:08
Darthmar schreef:
Over de boxoffice resultaten kan van John Carter ik kort zijn. [..] Omdat John Carter alleen in 3D is uitgebracht blijven de 2D kijkers thuis.
Kort, maar niet juist. John Carter draait ook in 2D.
21-03-2012 00:40
11qqaazz schreef:
Mijn verwachting is dat Batle Ship ook gaat floppen.

Neeen! dat mag niet Bettel Sjip gaat gewoon onverwachts de box office vullen "van de makers van Transformers" zal toch heel wat Sci-fi fans trekken! Count me in!
plus ik denk dat mensen na The Amazing Spiderman, The Dark Knight Rises, en The Avengers wel ff genoeg hebben van Arrogante superheroes dat nieuwe Spider-Man ventje ziet er ook als een Ego-bal uit als k m zo zie, maarja beter presteren als dat Sneue menneke uit de vorige Spidey films kan toch niet moeilijk zijn!

Jammer van John Carter maar ik had het eigenlijk al zien aankomen, net als het merendeel van de FT-bezoekers denkik The Lorax is een doorn in het oog voor deze film en The Lorax, sorry hoor maar het ziet er lelijk, druk, en zeer vreemd uit, begin niet over de Circus-vibe die ik het vind hebben!(Hate Circus, Curse this film) als de releasedatum van Sjonnie Karter nou in een rustigere periode was geplant was het mischien anders gegaan... maarja we kunnen alleen maar speculeren, en hopen dat ze mischien wat zien in een vervolg met het halve budget? hoewel dat Ghost Rider niet heeft kunnen redden zo te zien

Laatste Filmnieuws