Avatar 2, 3 & 4 back-to-back
We wisten al dat James Cameron wellicht twee Avatar-films tegelijk op zou nemen. Enige tijd geleden meldde de regisseur nog dat hij nadacht over zelfs een vierde Avatar-film en nu lijkt het erop dat die gedachten serieus geworden zijn. Dit blijkt uit een interview dat Showbizz 411 afnam met actrice Sigourney Weaver. Cameron zou volgens Weaver maar liefst drie films tegelijkertijd willen opnemen.
When “Political Animals” finishes shooting, see if you can follow Weaver’s schedule: she goes right into a new Christopher Durang play for a short run at Lincoln Center. Then she films “Avatar” 2, 3, and 4 with James Cameron. That’s right: they’re making three sequels to the blue 3D phenom all at the same time. Weaver says she has no idea how long it will take, or how it’s going to work. “I just show up,” she said.
In een vorig interview vertelde Cameron nog dat het wel even gaat duren voordat we een nieuwe Avatar-film zullen zien. De afgelopen anderhalf jaar hebben ze gewerkt aan softwareontwikkeling. De virtuele productiemethode van de eerste film was experimenteel en nu moest dat veranderen.
"As then, no one had ever done it before and we didn't even know for two and half years into it and $100 million into it if it was going to work. So we just wanted to make our lives a whole lot easier so that we can spend a little more of our brainpower on creativity. It was a very, very uphill battle on the first film. So we've been mostly working on the tool set, the production pipeline, setting up the new stages in Los Angeles, setting up the new visual effects pipeline in New Zealand, that sort of thing. And, by the way, writing. We haven't gotten to the design stage yet. That'll be the next," vertelde Cameron.
Wanneer de Avatar-films uit moeten komen is nog niet bekend. We weten wel dat 2014 te vroeg zou zijn voor het eerste vervolg.
© FilmTotaal 2013 | Filminformatie | Nieuwsoverzicht
- 24-10-2012: James Cameron regisseert 'The Informationist'
- 01-10-2012: Blu-Ray release-overzicht: oktober
- 10-09-2012: "Battle Angel na Avatar sequels"
- 09-09-2012: James Cameron: "Avatar 4 moet prequel worden"
- 05-09-2012: TDKR passeert 100 miljoen dollar grens in IMAX
- 04-09-2012: Voorlopig alleen Avatar 2 en 3
Reacties (64)
Ik vond de eerste al een draak van een film, en met die andere zal het niet beter zijn...
Avatar is niet slecht,maar ook niet perfect,wat het zeker wel is: OVERRATED!!!
Heb de film zelf op blu-ray simpelweg omdat ik een aantal scenes wel mooi vind opzich,dat hele verhaal over natuur bewust zijn,daar kijk ik TTOL wel voor.
Micheal Bay wou zich na Transformers 2 graag verbeteren(half gelukt) en ook die Pirates 4 werd na 2 en 3(ook back-to-back) heel anders aangepakt en meer als deel 1 na veel kritiek.
Als deel 2 nu niks is is het al te laat,nu is het hopen dat het 3 hele sterke films zijn en ze de kritiek van deel 1(wel prachtig maar verhaal en spanning enz kan beter) al serieus nemen.
Avatar is niet slecht,maar ook niet perfect,wat het zeker wel is: OVERRATED!!!
Heb de film zelf op blu-ray simpelweg omdat ik een aantal scenes wel mooi vind opzich,dat hele verhaal over natuur bewust zijn,daar kijk ik TTOL wel voor.
WAT is TTOL?
en Cameron gaat nu echt te ver! 2 en 3 achter elkaar oke, dat zou niet de eerste keer zijn maar dit is gewoon debiel! want als het zo gaat zien we deel 4 pas in ongeveer 2025... nou tegen die tijd zitten we Avengers 6 al te kijken en is iedereen Cameron's smurfenplaneet alweer vergeten
Ja, en ik ben bang dat Cameron dan niet meer leeft.
Komt dat omdat Cameron het met 60 FPS gaat opnemen en ze zo ontiegelijk veel tijd nodig hebben voor de VFX?? Aangezien het toch zowat allemaal CGI gaat worden...
Ik vindt Avatar visueel fantastisch, sterkste film is het niet, maar gewoon erg mooi. Ik ben hier wel benieuwd naar. Als ze al zo lang bezig zijn met nieuwe software voor al deze vervolgen dan gaat het nog tergend lang duren voordat we Avatar 2 kunnen zien...
Goed idee! Dus hiermee geeft Cameron dus eigenlijk gewoon toe dat de eerste film ruk was...
Het was zo velgekleurd en bombastisch gemaakt dat ik me er soms aan irriteerde.
Kijk meer uit naar het tweede Motion capture spektakel van Peter Jackson en Spielberg! Genaamd Tintin.
Als ze dat nou met 48 FPS opnemen
Daar heb ik verder weinig verstand van, maar Peter Jackson heeft genoeg creativiteit en vermogen om een geslaagd vervolg te maken denk ik. Vond The secret of the Unicorn namelijk al geweldig.
15 jaar voor de eerste???
Oké... het is misschien een verhaal,een omgeving waar je een tijdje over moet nadenken en ervoor zorgen dat alles in elkaar past zodat het echt lijkt...
Maar kijk naar J.K. Rowling. Die deed misschien op 15 jaar een hele sage over een zelfbedachte wereld die overal echt geloofwaardig lijkt en in elkaar past.
Vond deel1 niet zo heel 'wow'... een mix van alle storys bijeen.




VInd drie delen Back To Back gewoon belachelijk,zeker om geld binnen te krijgen... sommige klaagden al dat Pirates of The Carribean 2+3 Back To Back was... maar drie delen? komaan zeg
Kijk uit, of ik heb een affaire met je vrouw
Je snapt me punt wel, de film mist veel te veel om echt als meesterwerk beschouwt te worden en Cameron doet alsof het dat wel is.
Ik hoopten gewoon op Dark Angel, Terminator 5 of True Lies 2. Ik kijk daar liever na uit dan die Blauwe Paralympics Smurfen weer op beeld te zien.
Ze zeiden dat alles in avatar er levend echt uit zou zien.En dan kijk je en denk ik.....dat valt ook wel weer mee.
Ze zeiden dat alles in avatar er levend echt uit zou zien.En dan kijk je en denk ik.....dat valt ook wel weer mee.
Ga jij nu echt Inception vergelijken met die animatiefilm van Cameron ? Zelfs The Smurfen waren beter dan Avatar.
Hij zal wel een openbaring hebben gehad.
Tja, wil niet tegen de draad hier in gaan, nee, maar ik was ook niet weggeblazen van Avatar. De effecten waren wel mooi (in IMAX gezien), maar daarna had ik niet echt het gevoel dat ik hem nog eens moest bekijken. Leuk voor Cameron dat ie dit wilt doen, maar ik kijk er gelukkig niet naar uit
Ik vraag me ook af of het dan nog wel zo`n grote hit wordt aangezien het nieuwe er nu wel af is.
Hoop wel dat Cameron een andere weg gaat inslaan met de vervolgen en niet meer van hetzelfde ervan maakt..
Een Terminator 3 graag van James Cameron en dan die andere twee verschrikkelijke vervolgen vergeten
Dit weekend Terminator Salvation gezien. Wat een ongelooflijke bagger was dat zeg
Wat nou als je er eentje flopt en dan moeten die andere twee nog uitgebracht worden.
Je gaat je gang maar, zo lang je maar van Birdy afblijft!
Ik hoopten gewoon op Dark Angel, Terminator 5 of True Lies 2. Ik kijk daar liever na uit dan die Blauwe Paralympics Smurfen weer op beeld te zien.
Ja, begrijp zeker je punt wel, je hebt natuurlijk gelijk, wilde gewoon zeggen dat dat nog niet eens m'n grootste bezwaar was met betrekking tot onoriginaliteit van Cameron. Vroeger stal hij ideeën van anderen, met Avatar plundert hij nu zelfs z'n eigen films.
Overigens denk ik niet dat alle vier de films om de Smurfen draaien hoor. Het tweede deel zal zich voor een flink gedeelte onder water afspelen - wederom een herhaling van Cameron - en ik neem aan dat dat niet betekent dat die Smurfen heel lang hun adem gaan inhouden, maar dat we dan een andere soort gaan volgen. Ten minste, dat hoop ik. En wie weet of er op die andere manen van die reuzenplaneet waar Pandora omheen draait ook leven is. Ik denk niet dat Cameron zich gaat beperken tot de personages en locaties van de eerste film. Hopelijk weet Cameron er deze keer veel meer uit te halen.
Oké... het is misschien een verhaal,een omgeving waar je een tijdje over moet nadenken en ervoor zorgen dat alles in elkaar past zodat het echt lijkt...
Maar kijk naar J.K. Rowling. Die deed misschien op 15 jaar een hele sage over een zelfbedachte wereld die overal echt geloofwaardig lijkt en in elkaar past.
Vond deel1 niet zo heel 'wow'... een mix van alle storys bijeen.




VInd drie delen Back To Back gewoon belachelijk,zeker om geld binnen te krijgen... sommige klaagden al dat Pirates of The Carribean 2+3 Back To Back was... maar drie delen? komaan zeg
Ahum, J.K. Rowling is anders ook een meesteres op het beter goed gejat dan slecht bedacht terrein. Heel veel gejat van LOTR en je weet dat dat waar is. Dat vind ik zo jammer aan HP, voor de rest geweldig. Net zoals Cameron eigenlijk, hij kan jatten, maar dan heel goed.
Cameron jat steeds een centraal concept uit een heel specifiek werk.
En je kan natuurlijk verwachten dat deze films ongelooflijk veel geld gaan kosten.. Dus ik denk dat de films ook financieel problemen zullen krijgen...
Het zal in in elk geval niet zonder tegenwind gaan, ik denk dat we deel 4 dan pas in 2020 kunnen gaan verwachten
Cameron jat steeds een centraal concept uit een heel specifiek werk.
Niks te "ja maar" het blijft jatten en dat veel films het als "inspiratie bron" hebben betekent niet dat het zo verdoezeld word.
Van al zijn films(op piranha 2 na) vind ik avatar toch wel een van zijn zwakste, tuurlijk leuk om te zien en voor amusementswaarde scoort ie een dikke 8 maar ben zelf totaal niet geinterreseert in nog meer avatar.
.
LOTR was ook 3 films back2back, ik geloof dat ze harry potter 8 jaar back2back hebben opgenomen, voorbeelden dat t niet fout hoeft te gaan
Harry Potter alleen deel 1 en 2.(En die laatste 2 waarschijnlijk omdat het 1 boek was in 2 delen uitgebracht)
LOTR heeft het goed gewerkt,bij Matrix 2 en 3 weer niet en Twilight Breaking Dawn 1 en 2 heeft super slechte films opgeleverd erdoor
Wel degelijk te "ja maar", ik zeg dus dat je in het geval van Harry Potter mbt LotR geen jatten kunt noemen. Met LotR is een heel nieuw genre ontstaan (of eigenlijk Narnia, dat was eerder voor zover ik weet), is elk fantasyverhaal dan van LotR gejat? Of is ook elk verhaal met een tijdmachine erin 'gejat' van H.G. Wells?
Wat bedoel je hier precies mee?
Overigens denk ik niet dat alle vier de films om de Smurfen draaien hoor. Het tweede deel zal zich voor een flink gedeelte onder water afspelen - wederom een herhaling van Cameron - en ik neem aan dat dat niet betekent dat die Smurfen heel lang hun adem gaan inhouden, maar dat we dan een andere soort gaan volgen. Ten minste, dat hoop ik. En wie weet of er op die andere manen van die reuzenplaneet waar Pandora omheen draait ook leven is. Ik denk niet dat Cameron zich gaat beperken tot de personages en locaties van de eerste film. Hopelijk weet Cameron er deze keer veel meer uit te halen.
Als het aan Cameron ligt, krijgen we ook Piranha's te zien die kunnen vliegen !
Nou, ook zonder back to back waren het slechte films geworden.
Weliswaar kwam boek 1 van Narnia eerder in de verkoop maar Tolkien is 10 jaar eerder begonnen met schijven. Hij is namelijk 15 jaar! bezig geweest met het boek. Als je het voorwerk niet meerekent. Hij had daarvoor namelijk al losse ideeën. Overigens is er duidelijk geen sprake van jatwerk vind ik al zullen ze wellicht wel elkaar ideeen of tips gegeven hebben, Lewis en Tolkien waren namelijk de beste vrienden. Maar dat is natuurlijk niet jatten.
Ja, ze zaten ook met elkaar in'n literaire club toch? Maar goed, als Tolkien zoveel eerder was vraag je je toch een beetje af wat Tolkien ervan moet hebben gevonden ondanks dat ze vrienden waren, want toen was het nog geen genre. Anyway, ik vind Potter meer op Narnia lijken dan op LotR. En dan nog zo dat je niet kunt zeggen dat er sprake is van jatwerk. Dat is zeggen dat elke superheld gejat is van Superman, het is gewoon een genre met conventies. Wat vind jij eigenlijk van de 'Potter is gejat van LotR' kwestie Aston, jij als LotR-autoriteit in ons midden?
Niet helemaal akkoord. Ze heeft inderdaad duidelijke inspiratiebronnen (de driekoppige hond pakweg), maar ik vind dat er niet zo heel veel gelijkenissen zijn tussen LOTR en HP. Of toch geen gelijkenissen die Tolkien allemaal zelf bedacht heeft (Gandalf is ook maar een versie van Merlijn uit de Arthurverhalen).
Niks mis met inspiratiebronnen btw, als je ze kunt verwerken in een nieuw geheel en dat is met HP wel gebeurd. Ik heb meer problemen met pakweg Eragon - wel alleen de film gezien - wat meer leek op een samenraapsel van plotelementen uit andere films.
Iets waarom ik Avatar juist ook wel kon waarderen. Toegegeven, het verhaal is verre van origineel (al kan dat voor 100.000 andere films net zo goed gezegd worden, maar ja), maar ik kan wel nog steeds genieten van al die rare beesten, planten en vliegende eilanden enzo.
Opbrengst zegt niets over hoe goed een film is zometeen moeten we Michael Bay nog gaan bewierroken.
Dat Cameron op technisch gebied erg goed is daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens (met T2 als hoogtepunt imo). Maar juist daarom is het zo jammer dat Avatar een saaie herhalingsoefening is van Cameron. Gewoon al z'n films in één nieuwe film gestopt. Op het technische vlak na is Avatar een nogal holle film, inspiratieloze film. Dat is gewoon jammer.
T2 is een geweldige film maar zeker niet zijn beste dat is T1 en Aliens.
Ik vindt het vindt het verhaal van T2 te veel weg hebben van T1
beetje jammer.
Vandaar dat T1 voor mij veel beter is dan T2.
T1 en Aliens zijn relatief low budget en op technisch vlak niet innovatief te noemen. Wel maakt Cameron bij beide films natuurlijk fantastisch gebruik van de middelen die hij had.
Je hebt deels gelijk dat opbrengst niets zegt over hoe goed een film is. Bij de Transformerfilmpkes van Bay rennen de fanboys wereldwijd het eerste weekend naar de bios en ondanks de giga-opbrengst kakt het geheel vrij vlug in. Bij Avatar bleven de bezoekersaantallen per week groeien door de goede mond-tot-mond reclame. Iedere filmliefhebber moest deze film zien. Wanneer de film echt slecht zou zijn geweest had hij deze opbrengst nooit en te nimmer gehaald.
Ook op dvd en blu-ray bleek de film een onklopbaar fenomeen. De opbrengsten van deze film zeggen wel degelijk iets over de kwaliteit .
De rest was echter nogal zwak, hapklaar zonder diepgang, uitdaging of originaliteit: juist daarom sprak hij zo'n grote massa aan. Wat dat betreft het filmequivalent van een McDonalds hamburger. Juist een smakeloze hamburger spreekt een groot publiek aan. Toch zegt het duidelijk niets over de kwaliteiten van de hamburger.
Hopelijkt komt Cameron voor de 3 back-to-back-to-back geschoten sequels met iets beters.
Ik bedoel ermee dat als je zegt dat zowat elk fantasyboek/film LOTR of Narnia als inspiratiebron heeft (of lees: behoorlijk wat dingen exact hetzelfde) dat dat niet betekent dat het dan minder erg is. Voor mij in ieder geval.
Ik vindt het jammer dat Rowling best wel wat van LOTR overgenomen/gejat heeft.
Hier zijn bijvoorbeeld een paar dingetjes En dan ook nog te bedenken dat wat Voldemort niet te doden maakt ook zijn eind kan worden en vice versa bij Sauron. En zo zijn er vast nog wel wat meer dingen.
Natuurlijk kan je nu elk fantasyboek/film erbij gaan halen waarbij het allemaal toch zo verdacht veel op elkaar lijkt maar ik heb het specifiek over LOTR en HP. Al helemaal omdat het bekende boeken zijn en de films giga veel opbrachten.
Niks mis met inspiratiebronnen btw, als je ze kunt verwerken in een nieuw geheel en dat is met HP wel gebeurd. Ik heb meer problemen met pakweg Eragon - wel alleen de film gezien - wat meer leek op een samenraapsel van plotelementen uit andere films.
Zie die link bij mijn andere reactie als voorbeeld. Ik vindt dat toch wel jammer.
Tolkien is dan anders wel de grondlegger van dit genre, als ze toch allemaal gejat hebben, maar hij had wel een andere taal ontworpen. De Dwergen en Elven taal bijvoorbeeld met hun eigen alfabet.
Kijk, Rowling heeft het zo in elkaar geweven dat er iets nieuws ontstaat, iets grotesk. Omdat bijvoorbeeld de tovenaars school een grote rol had en niet al die andere dingen die zoveel lijken op LOTR. Zoals ik al zei, is ze een uitstekende jatter. Daar kunnen de jatters nog van leren.
Eragon is echt zo'n voorbeeld waar het helemaal in elkaar valt. Dat vind ik ook niks.
Ik vindt ook dat Cameron teveel de grond in geboord word vanwege Avatar. Sommige mensen..
Probleem is gewoon dat de film zoveel heeft opgebracht en zoveel aandacht gekregen heeft. Nu ja, het is maar wat je een probleem noemt, Cameron zal het niet erg vinden, maar het maakt de negatieve reacties feller.
Iedereen valt over het verhaal, maar bij pakweg The Expendables (om maar even een voorbeeld te noemen) lijken meer mensen enthousiast of toch minder negatief, terwijl dat verhaal nu ook minder dan niks te bieden heeft. Lijkt wel alsof men werkt met twee maten en gewichten.
Iedereen valt over het verhaal, maar bij pakweg The Expendables (om maar even een voorbeeld te noemen) lijken meer mensen enthousiast of toch minder negatief, terwijl dat verhaal nu ook minder dan niks te bieden heeft. Lijkt wel alsof men werkt met twee maten en gewichten.
The Expendables is iets waar men alleen maar graag hun grootste actiehelden (van vroeger) eindelijk in 1 film kunnen zien knokken. Wie maalt er bij zo'n film nu om het verhaal?
Bij Cameron verwacht men vernieuwing, ook op het gebied van scenario.
Ik zelf val daar niet zo over, ik val meer over dat de film gruwelijk overhyped is en imo de hype nooit waar heeft kunnen maken. Grootste afknapper en boosdoener was voor mij de 3D! Die lange smurfen geef ik niet om en zal de sequels nooit in de bios kijken. Ik huur ze wel een keer op BR.
De rest was echter nogal zwak, hapklaar zonder diepgang, uitdaging of originaliteit: juist daarom sprak hij zo'n grote massa aan. Wat dat betreft het filmequivalent van een McDonalds hamburger. Juist een smakeloze hamburger spreekt een groot publiek aan. Toch zegt het duidelijk niets over de kwaliteiten van de hamburger.
Hopelijkt komt Cameron voor de 3 back-to-back-to-back geschoten sequels met iets beters.
Met alle respect, wat een onzinnig vergelijk. Je beweert hiermee dat eigenlijk bijna iedereen dom is. Indien je vergelijk zou opgaan, hoe zit het dan met films als Star Wars, LOTR, de Harry Potter-reeks of The Dark Knight?
The Expendables is iets waar men alleen maar graag hun grootste actiehelden (van vroeger) eindelijk in 1 film kunnen zien knokken. Wie maalt er bij zo'n film nu om het verhaal?
Bij Cameron verwacht men vernieuwing, ook op het gebied van scenario.
Bij Avatar heeft de nadruk van het begin gelegen op het visuele en de 3D, die imo dik in orde waren. Zo slecht vind ik het script trouwens ook niet: misschien niet origineel, maar wel vlot genoeg geschreven om te doen vergeten dat de film bijna drie uur duurt. En toch liever zo'n script dan de rotzooi die men bij Revenge Of The Fallen als script genomen heeft. Maar het kon inderdaad nog wat beter. Alleen vind ik ook hier dat er zaken zijn die het weinig originele uitgangspunt wat goedmaken.
Wat ik gewoon onnozel vind, is dat bepaalde mensen constant blijven Cameron aanvallen. Meestal op het script, omdat dat het zwakkere punt was. Toegegeven, de hype en de box office waren wat overdreven, maar er zijn echt wel slechtere blockbusters gemaakt de laatste jaren.
Komt alleen maar om dat die in 3D was.
Was die dat niet had die dat niet op gebracht.
Waar zeg ik dat bijna iedereen dom is? Je legt woorden in m'n mond.
Ik zie wel de inspiraties en enkele dingen die zijn overgenomen. Zeker als je ze even op een rijtje ziet staan maar het is in een totaal ander jasje gestopt en er zijn ook een hoop andere dingen bij verzonnen. Ik ken natuurlijk niet alle boeken en films, misschien heeft ze wel meer boeken/films als inspiratie gebruikt. Ik heb er in ieder geval weinig problemen mee. LOTR is samen met Narnia natuurlijk de basis van de fantasy wereld en dat daar op voortgebouwd wordt is niet meer dan normaal. Er zijn zoveel films/boeken die gebaseerd zijn op, geinspireerd zijn door en voortborduren op zijn grondlegger. Het is gewoon een waanzinnig geheel die tovenaarswereld. Overal is aan gedacht. Ik vind haar ook geen dief.
Het was duidelijk een hype want John Carter die eigenlijk niet heel veel onderdoet voor de film haalde niet eens 1/10 van de opbrengst van Avatar. Maarja, Avatar was er precies op het goede moment waarmee de 3D hype begon. Als je hem nu op tv ziet denk je echt, where was all the fuzz about?
een groot deel vond/vind avatar een goede film en die rest vond avatar een bagger film.
dus wie avatar bagger vind die zal ook niet naar het 2de deel gaan.
ook moet cameron met iets heel vernieuwens komen om de mensen masaal naar de seuqles te lokken want ik denk dat iedereen wel klaar met 3d is.
Is geen onzin
Voor Avatar waren 3D films slecht dit was de eerste film met de Nieuwste technieken op 3D en dat wilde men zien.
Men ging voor de 3D niet om dat de film nou zo goed is.
En verhaal welk verhaal ? je bedoel jat werk eerste klas
Avatar is gewoon Pocahontas met een snuifje Dances with Wolves en Manga
er is echt niets orgineel aan Avatar.
John Carter doet op vele vlakken onder voor Avatar
Geconverteerde 3D
Een held zonder charisma
Een afgezaagd verhaal, buitenstaander, prinses die tegen haar wil moet trouwen, boeven in spaceships, ja 100 jaar terug origineel, nu uitgekauwd
onlogische gevechten
Held die hoog kan springen, nou wauw,
heldin die saai is


![Dag 4 in Cannes [blog]](images/newscontent/we6jzysnblyh_85.jpg)








![Dag 3 in Cannes [blog]](images/newscontent/1zm2wsfgrdu4_85.jpg)












