Poll: Moet de pauze terugkomen bij lange bioscoopfilms?
Of houden jullie het liever zoals het nu is?

De geile filmpjes om de hoek [column]

Geplaatst door Bjrn op 17-08-2005 10:47 - Bron: FilmTotaal

Zo gaat het meestal: de klant loopt de videotheek binnen, kijkt schichtig in het rond, blijft hier en daar even hangen, pakt zonder interesse een film, legt hem terug en kijkt nog eens om zich heen. Ok, niemand ziet hem, dit is zijn kans. Hij maakt nog een laatste schijnbeweging richting de komedies en duikt dan snel weg, het hoekje om. Hij is verdwenen, vastgeplakt aan de boeiende pornoplanken.

Tja, schijnbaar is het verboden gebied. Maar waarom, vraag ik me af, blijft de erotische film in een vrije en open maatschappij een taboe? Niet eens zo heel laat op de avond krijgen we evengoed nauwelijks verhullende reclames van allerhande sekslijnen: voor ieder fetisjisme is er wel een bevredigend nummer, voor iedere seksuele voorkeur een veelvoud aan websites. We komen erotiek elke dag tegen: in films, in boeken, op school, en zelfs thuisals het goed is. Waarom is het dan toch een taboe om je feromonen te laten stromen met behulp van een pornootje? Waarom voelt een mens zich niet op zijn gemak als anderen zien wanneer hij bij de videotheek naar de erotiekafdeling loopt een afdeling die doorgaans groter is dan de horror- SF- en tekenfilmsectie bij elkaar. Ik zal dus vast niet de enige zijn die er naar binnen piept.

In de jaren zestig deden ze er niet moeilijk over: vrije liefde werd gepropagandeerd en het lichaam mocht gezien worden. De vrijgevochten babyboomers van toen lopen nu schuchter met een boogje om de verboden hoek heen, af en toe een nieuwsgierige blik werpend, en gaan pas kijken als ze alleen zijn. Wat zijn ze toch veranderd. Waar zijn de grote monden, het lange haar, de vrijheid van lichaam en geest? Waar zijn de stickies en idealen? Het antwoord is ontnuchterend: het vuur is gedoofd in een poel van materialisme en verlangen naar zekerheid. Het kleinburgerlijke keurslijf waar deze generatie zich vol enthousiasme uit had bevrijd, blijkt nog prima te passen.

Net als met drugs, maken we onderscheid tussen soft en hard. Dit suggereert bijna dat we met iets illegaals te maken zouden hebben, waarbij de softe variant gedoogd wordt, maar de harde versie in gezelschap wordt afgekeurd. Maar let op: diegenen die het hardst roepen dat ze niet snappen wat mensen toch bezielt om porno te kijken, die tref je juist in de pornohoek. Kom ook maar eens een kijkje nemen.


Zelf een column schrijven? Neem contact met ons op. Meer columns vind je hier.

© FilmTotaal 2014

Reacties (30)

17-08-2005 11:16
Deden ze in de jaren zestig ook niet moeilijk over een potje rukken bij geile plaatjes? Zelfs toen waren bezoekjes aan de pornobioscoop toch niet echt bon ton? Ik heb in ieder geval nog nooit n van die overjarige hippies horen pochen dat hij in de Sixties zo'n gretig afnemer van porno was. Met andere woorden: dat taboe is volgens mij nooit doorbroken.

edit: dat komt natuurlijk doordat porno ook als exploitatief en vrouwonvriendelijk werd en wordt gezien, of niet?
17-08-2005 12:07
Goddamn hippies!!!
17-08-2005 12:23
i hate hippies!....maar dat volledig terzijde
17-08-2005 12:41
Sterk punt.. net als op internet: zodra er porno is te downloaden, zal iedereen het ook massaal downloaden.
17-08-2005 13:17
En wat hebben de hippies nou weer misdaan???
17-08-2005 17:00
LunaticLucy schreef:
En wat hebben de hippies nou weer misdaan???


Ja precies, het komt door de Moslims
17-08-2005 17:08
Hahaha ^

Ej, geile (goede) column, Bjrn.
17-08-2005 19:16
Leuke column Bjorn, en je hebt gelijk, met boeken is dat ook zo, en die het hardst roepen dat ze er niets van snappen dat mensen dat leuk kunnen vinden daar moet je zeker op letten. Uit pure schaamte jatten ze de boeken nog eerder dan dat ze ze kopen. Misschien is dat met video's e.d. ook wel zo. Maar plak er het etiket "Erotica" op en dan is het ineens heel gewoon. Zelf heb ik behoorlijk wat gezien op porno gebied, maar ik vind er gewoon helemaal niets aan. En wat de hippies betreft, dat was tijdelijk en dat gaat vanzelf over, maar een leuke tijd was het wel!
17-08-2005 19:38
Bolo schreef:
[..]
edit: dat komt natuurlijk doordat porno ook als exploitatief en vrouwonvriendelijk werd en wordt gezien, of niet?

Door wie word dat als vrouwonvriendelijk en exploitatief gezien? Door mij niet hoor. God wat zou het me helemaal geweldig lijken om is lekker geexploiteerd te worden door een hele grote neger met een lul van 40cm zeg. Net zo lang tot ik bijna leegloop en dan nogsteeds "Meer! Meer!! Niet stoppen! Bloed is ook glijmiddel" Geweldig, wat zou ik een partij scheeuwen zeg. Maar het is het allemaal waard want achteraf word je betaald. Ja, of geslagen natuurlijk, daar heb ik ook nog wel een... ehm.... waar gaat die collumn ook alweer over want ik dwaal een beetje af, ff nog een keer lezen hoor.

Ik heb dat stuk dus nou 2x gelezen en het is best wel een lap inhoudsloos slap geouwehoer. Bjorn, je moet gewoon bekennen dat je zelf wel is een keer een porno film heb gekocht want dan had je dat taboe waar je het over heb mischien wel doorbroken. Gewoon bekennen vies kreng! Wat interesseerd het mij ene ruk wat ze in 1960 allemaal deden. Hell, die gasten zaten waarschijnlijk zo aan de dope dat als ze is een keer geil waren dat ding zelfs nog wel in een stoma drukten als er geen ander gat te vinden was. Dus aub, hou op want je ben nou zelf net zo lame aan het doen als die gasten die niet durven te laten merken dat ze van die filmpies huren. Dan had in ieder geval die collumn stukken beter geweest.

Maar ik ben de beroerdste niet hoor, je vraagt je af waarom de erotische film schijnbaar nog steeds een taboe is. Ik zal het je ff uitleggen hoe het zit, ik heb namelijk is een tijdje bij Christine LeDuc rondgelopen en toen heb ik er is goed over na kunnen denken wtf het nou is. Het heeft niets met illegaliteit te maken maar met iets heel anders, porno word geassocieerd met hoeren. H O E R E N. En wie zijn daar schuldig aan, de moeders van Nederland, daar komt het door dat porno nog steeds afgekeurt word, en mensen die zeggen dat ze daar naar kijken of het huren die zijn helemaal niet goed wijs. Die moeders denken namelijk dat ze precies weten wat goed is voor iedereen en zij vinden die acteurs in die films hoeren en het is niet normaal als je daar naartoe gaat, en dus ook niet als je naar die films kijkt. Bah! Stout! Vies!

En ik bedoel trouwens iedereen in Nederland die kinderen met normen en waarden proberen op te voeden. Het komt door jullie dat er nogsteeds een taboe zit op pornofilms huren. Jongen, als ik kinderen had dan zou ik het wel ff helemaal anders doen, oprotten met taboe's en shit, wat een onzin. En dan heb ik het nog geeneens over Hollywood die gewoon weigert om porno acteurs in B-films te casten. Dat is helemaal belachelijk, als er woorden zouden bestaan om uit te drukken hoe belachelijk dat is dan zouden ze hier staan.
17-08-2005 19:48
Ik denk alleen niet dat we erotiek en porno met elkaar moeten verwarren. Erotiek en porno staan los van elkaar vind ik.
17-08-2005 20:22
Nou, Mark, het eerste deel wat je schrijft, daar ben ik het nog wel mee eens.

Maar dat moeders die hun kinderen willen opvoeden met normen en waarden de schuldige zijn van het taboe op porno??

Waar haal je het toch vandaan man.....

Gaaaaaaaaaaaaaaaaap, verzin eens iets leukers...
17-08-2005 20:47
Ja Marlous, als jonge moeder vind je het natuurlijk niet leuk om de schuld te krijgen van iets wat de halve samenleving zich nog steeds voor schaamt. Maar wat ga je zeggen tegen hoe heet ie... Magneto als hij een jaar of 15 is en na schooltijd samen met een paar vriendjes een xxxdvd zit te kijken. Ik zie het zo voor me, dat jong houd er zo'n erg trouma aan over dat hij de rest van zijn leven niet verder durft dan halverwege de videotheek. Opvoeding heeft er dus alles mee te maken.
17-08-2005 21:15
X-men rules...hahahahaha

Wie zegt dat MATEO niet op 15 jarige leeftijd met zijn vriendjes naar porno mag kijken....

zo ouderwets ben ik niet hoor..

En natuurlijk heeft opvoeding er mee te maken.

Maar vaak komt het (porno) niet eens ter sprake...Dat kan je dan toch zelf wel uitzoeken als je volwassen bent.

In mijn opvoeding is porno nooit ter sprake gekomen, maar dat betekent niet dat ik schuchter in een videotheek snel een dvd pak...Ik kijk rustig en vergelijk!
17-08-2005 21:23
..jammer dat veel mensen 'porno' als doel zien,maar zelden als resultaat..
17-08-2005 21:43
Ik zie het alleen maar als resultaat.
Bij mij heeft het kijken van porno, geile sex tot resultaat..
En dat is gelijk ook het doel....

Voor de lol, meesterlijk acteerwerk of dialogen kijk ik het niet hoor....
17-08-2005 21:56
..mischien wel om ideeen op te doen..
17-08-2005 22:40
FrEaKyLeGeNd schreef:
Sterk punt.. net als op internet: zodra er porno is te downloaden, zal iedereen het ook massaal downloaden.


Je zal eens naar LAN-party's moeten gaan. Daar wordt alleen maar porno gedownload en gekeken
17-08-2005 22:47
even wat nutteloze informatie, maar bij ons in de videotheek (in Aalbeek, wie kent het niet) liggen de pornovideo's op de bovenste plank (behalve natuurlijk boven de teken/kinder-films) dus kun je onopgemerkt zoveel rondkijken als je wil zonder dat iemand t merkt.

btw: leuke collum en ik ben het eigenlijk wel met je hoofdstelling eens, waarom zo'n taboe ervan maken, als mensen dat willen bekijken kunnen ze dat toch gewoon doen.
18-08-2005 00:30
Ik geloof dat de meeste mensen er niet van opkijken als iemand een porno film huurt, misschien wat gegiechel. Ik denk dat het eerder aan de persoon zelf ligt, omdat die zich een beetje schuldig voelt voor zijn/haar "stoute" verlangens op dat moment ?

Waarom huren als je kan downloaden Misschien zal de porno afdeling wel verdwijnen door de opkomst van het internet.

Ik zou kinderen hun gang laten gaan, je kan wel blijven preken maar nieuwsgierigheid wint toch.. Ze zullen wel voelen dat liefde meer betekend dan alleen seks ( hoop ik )

Leuk geschreven Bjorn
18-08-2005 20:46
"Waar zijn de grote monden, het lange haar, de vrijheid van lichaam en geest? Waar zijn de stickies en idealen? Het antwoord is ontnuchterend: het vuur is gedoofd in een poel van materialisme en verlangen naar zekerheid"

Ik vraag me af of de idealen van de jaren '60 er ook waren geweest zonder de drugs. Iets zegt me dat dat vooral gepropageerd werd door mensen in een andere wereld leefden, m.b.v. de stickies etc., om te ontvluchten aan de werkelijkheid. En in die wereld vonden ze gelijkheid voor iedereen, niet hoeven werken, enzovoort.

En ik denk dat het geheim doen bij het huren van een pornofilm n van de dingen is wat het leuk maakt. Als het algemeen geaccepteerd zou zijn, zou het een stuk saaier worden.
18-08-2005 23:37
Het in n adem noemen van Erotiek en porno is m.i. foutief.
Erotiek en porno staan niet alleen los van elkaar maar zijn in de overgrote meerderheid of misschien zelfs per definitie mijlenver uit elkaar.

Een andere reden voor het schaamte aspect wellicht in de videotheek is dat men een non-porno film voor een ander doel in huis haalt als een porno dvd die als basis dient voor een stijve, een rukbeurt, een geinige avond in een groep of als opmaat voor lekkere, platte druipgeile sex van een stel (of meer).

Het heeft toch m.i. betreurenswaardig weinig te maken met een streven naar kwaliteit maar echt veel meer voor de (stiekeme) lekkere trek...

Daarnaast is het m.i. toch zeker zo dat porno vooral van en voor mannen is en dat vrouwen voornamelijk als willoos lustobject of, erger nog, set gaten gezien wordt. Dat kan opwindend zijn ja, maar of het daarmee een bepaalde kwalitiet (!) in zich heeft ???

Ook voor vrouwen kan het ongetwijfeld wel eens opwindend zijn maar of het daarmee ook al te veel te maken heeft met erotiek, liefde of verleiding ?

Daar heeft de huidige tijd of de Love&Piece Sixties ook helemaal echt niets mee te maken. Anders zou je dat ook wel gezien hebben als een overduidelijke bobbel in erotisch visueel materiaal.

Jammer dat je je in je column niet afvraagt of het wel zo terecht is dat soft of harde porno altijd een uiterst minimale waardering krijgen. Decennialang !
Wellicht kun je, in een poging om het taboe eh..in zijn ballen te trappen, je favoriete en verantwoorde top 10 porno vermelden? Of top 35 ?

Indien je hiertoe niet in staat of bereid bent, blijf je maar lekker alleen bij het pornohoekje.

Niet denigrerend bedoelt maar als je het over porno hebt en dan met name in gezelschap (dus niet bij je partner waarbij je je ingedutte sexleven bijv. een oppepper probeert te geven) zeg ik inderdaad: How low can you (fucking) go ! ?
19-08-2005 07:58
Ik vind het jammer dat je je vooral niet echt hebt afgevraagd, waarom er zo taboe over is.

Je vergelijking met hippies heeft daar helemaal niet mee te maken en net wat Memento zegt, vraag ik mij af of de hippie-idealen inderdaad kwamen omdat men altijd maar stoned was.
Dat vrije sex-gedoe, idealen... (eyerol)..

Het waren gewoon een stel lamlendige, geile, jonge en luie mensen...

Je kan er met weemoed op terugkijken, maar waarom wordt er in column altijd gepraat over vroeger en hoe het toen was.

vroeger was niet bij uitstek beter. En daar komt bij dat het over Porno gaat, wat zelfs toen ook een taboe was.

dus waarom??
19-08-2005 10:36
Om te beginnen is de column meer een observatie dan een statement. Ik was nooit van plan een dichtgetimmerd pleidooi te houden voor of tegen porno. Het is gewoon een amusante waarneming waar je je gedachten eens over kunt laten gaan. Ik heb geen verklaring waarom het nog steeds een taboe is het is juist de vraag die ik stel. Ik denk dat het waarom een verscheidenheid aan antwoorden kan opleveren waarvan er sommige al genoemd zijn: opvoeding, porno zou exploitief zijn, etc. En voor veel mensen zal het antwoord net zo persoonlijk zijn als hun sexleven.

Een top 10 noemen voegt weinig toe. Ik zou trouwens niet eens weten of ik zo tien titels weet te noemen. Dat is nou niet bepaald datgene wat je bijblijft.

Tot slot wil ik nog even kwijt dat als je erotiek en porno niet in een zin vindt passen dat dat een aanwijzing kan zijn dat ook bij jou porno nog steeds taboe is. Ik kan nu heel flauw met de Van Dale aankomen om aan te tonen dat ze wel degelijk met elkaar te maken hebben maar het heeft dus alles te maken met de (preutse) definities die je erop nahoudt.
Het zou me trouwens niets verbazen als dezelfde mensen die moeite hebben om erotiek en porno in een adem te horen moemen, dezelfde zijn die het licht uit doen om een potje te vrijen terwijl ze het eigenlijk in de schijnwerpers zouden willen doen, maar ze durven het niet kenbaar te maken bij hun partner die met dezelfde wens rondloopt.
19-08-2005 12:39
En het is natuurlijk ook wat je er zelf van denkt.

Persoonlijk denk ik bij erotiek ook aan lieflijkheden, zachte woordjes in je oor en strelingen, terwijl ik bij porno gewoon denk aan geile sex...

In dat geval zou je het dus niet in een adem kunnen noemen...
19-08-2005 14:44
Een taboe tjah, meestal maak je dat er zelf van.
Als je stiekum gaat lopen doen dan schaam je je er idd voor tegenover de buitenwereld. Wat opzich ook wel logisch is omdat sex toch altijd een intiem gebeuren blijft. Helemaal sexuele fantasien die uiterst persoonlijk zijn. Kanten die je wie weet niet aan iedereen wilt laten zien en ook niet van iedereen wil zien (je moeder bijvoorbeeld :S).
Als je daarentegen op je dooie gemakje gaat zitten vergelijken en advies vraagt is de taboe voor jou iig al verdwenen, omdat je er zelf geen probleem van maakt. Bovendien zal het met de rare blikken erg meevallen als je er normaal over doet.
Natuurlijk blijft de vraag hoe het zou uitpakken als al die taboes voor iedereen maar verdwenen waren.
Ik zou het zelf niet echt zien zitten, iedereen die er maar extreem open over is, hop zo op straat ff tussendoor bonobo aap style. Erotiek en porno hoort imo toch wel in de prive sfeer thuis, iets wat je niet met iedereen deelt.
19-08-2005 23:59
De reden dat het taboe rond porno niet door te breken is, is omdat het geassioseerd word met masturbatie en dat is niet macho. Ongesproken is het nog steeds een feit dat ervoor uitkomen dat je van porno houd het zelfde is als zeggen dat je geen man bent. Het is de ultime kwetsbaarheid in de jungle van onze schijn beschaving.
20-08-2005 03:10
Memento schreef:
"Waar zijn de grote monden, het lange haar, de vrijheid van lichaam en geest? Waar zijn de stickies en idealen? Het antwoord is ontnuchterend: het vuur is gedoofd in een poel van materialisme en verlangen naar zekerheid"

Ik vraag me af of de idealen van de jaren '60 er ook waren geweest zonder de drugs. Iets zegt me dat dat vooral gepropageerd werd door mensen in een andere wereld leefden, m.b.v. de stickies etc., om te ontvluchten aan de werkelijkheid. En in die wereld vonden ze gelijkheid voor iedereen, niet hoeven werken, enzovoort.

En ik denk dat het geheim doen bij het huren van een pornofilm n van de dingen is wat het leuk maakt. Als het algemeen geaccepteerd zou zijn, zou het een stuk saaier worden.


Als je nu eens aan je ouders vraagt waar hun idealen, hun stickies, het lange haar en de vrijheid van lichaam en geest zijn gebleven, dat is toch heel normaal, ze zijn ouder geworden. Er is toch ook de periode geweest van de Rock and Roll, dan kan je wel zeggen "waar zijn die enorme petticoats gebleven, waarom zijn ze gestopt met rocken? Jonge mensen hebben toch andere idealen en wordt er gemakshalve niet even vergeten dat de jeugd van toen later hun eigen kinderen moesten voeden, kleden, lesgeld betalen enz. enz. Dat heeft helemaal niets te maken met status en geld verdienen, de jongeren die nu rappen en van hardrock etc. houden luisteren misschien later naar klassieke muziek. En die idealen hadden niets te maken met drugs, want die worden nu meer gebruikt dan vroeger, en niet alleen stickies! En niet hoeven werken? In die tijd heb ik nog nooit zoveel jonge mensen zonder werk gezien als nu, niet altijd hun schuld, en de goeden te na gesproken, maar ik kan niet bepaald zeggen dat ze tegenwoordig zo hard werken. En heel veel lui zien het werk zelf niet meer, het moet ze voorgekauwd worden.

En wat porno betreft, dat heb je ook in soorten, softporno zullen de meeste mensen zo langzamerhand wel gewoon kopen, op een enkeling na en de lui die zo ziek zijn dat ze naar kinderporno kijken daar wil ik het niet eens over hebben. Misschien dat de mensen die nog steeds stiekem doen met het kopen van gewone porno zullen het dan inderdaad nog wel doen omdat het ze een kick geeft, verboden vruchten smaken het lekkerst.

En hier ergens bovenaan staat dat het komt door de moeders? Kom nou toch, als je als moeder zo dom was om het te verbieden lagen er in no-time een stapel Candy's onder hun bed en later de pornofilms, natuurlijk zijn er moeders en nu nog die porno als iets vies zien, maar verbieden geeft helemaal niets, daar maak je de jeugd alleen nog nieuwsgieriger mee.

Wat het kopen van porno betreft om eens echt lekker geile seks te beleven met een partner, sorry maar dan zit er toch wat scheef in zo'n verhouding, dat moet ook kunnen zonder het zien van een film en anders zijn dat soort mensen dus op elkaar uitgekeken. Als dat niet zo is dan kan een stelletje sexy ondergoed meer doen dan een film. Ik heb harde porno gezien, maar dan verdwenen juist mijn lustgevoelens, ik hou er niet van dat ik moet zien hoe vrouwen door varkens worden genaaid. Geef mij maar erotiek, dan mogen anderen van mij de porno wel houden.
21-08-2005 09:59
Kan ook zijn dat er een 'taboe' rust op lokale videozaakjes, haha...

Ik woon in een klein dorp... Ondanks dat ik me niet schaam voor het in bezit hebben van XXX DVD's ga ik niet een lokale videozaak in om daar wat te halen... Iedereen kent je hier... Ondanks dat ik me er dus niet voor schaam, zit ik niet te wachten op praatjes van de medewerkers of klanten daar die in 2 dagen het hele dorp rond kunnen zijn

Daarentegen, ik zou geen enkel probleem hebben om in een andere plaats mijn XXX DVD collectie uit te breiden...

Veel mensen uit de stad kan het misschien niks schelen, aangezien het 'anoniem' is, maar in kleien dorpen misschien een puntje ^^^

Verder: 'Taboe' is 1 ding, tegen je kinderen zeggen dat sex vies en verkeerd is een ander iets (een four iets)...
25-08-2005 17:37
LordThanatos schreef:
Verder: 'Taboe' is 1 ding, tegen je kinderen zeggen dat sex vies en verkeerd is een ander iets (een four iets)...

Wie bepaalt wat slecht en goed is dan?
In mijn ogen bepaalt ervaring dat.

Wanneer ouders uit eigen ervaring weten dat Porno hen geen goed heeft gebracht, kan het zijn dat het voor deze mensen iets 'slechts' kan zijn.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er ouders zijn die d.m.v. Pornofilms al op jonge leeftijd veel over seks te leren kregen, wat de rest makkelijker maakte. In dit geval zullen de ouders waarschijnlijk kiezen voor het vertonen van porno (of erotica) aan hun kinderen, of hen in ieder geval wat erover te leren.

Good and wrong is nothing but personal!
03-09-2006 20:18
Ondanks dat ik me niet schaam voor het in bezit hebben van XXX DVD's


Schatje! O_O ik wist niet dat jij die had.
Ik ben zo geshockt lol

Laatste Filmnieuws