Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
Filminformatie
Delen:
Synopsis:
Na de vernietiging van Death Star wordt de jacht op de Rebellen opgevoerd. De Keizerlijke troepen weten hen te localiseren op de afgelegen planeet Hoth. Tijdens de grootschalige aanval van het Rijk weet Luke te ontsnappen en reist hij af naar de planeet Dagobah. Daar wacht de oude Jedimeester Yoda om hem voor te bereiden op de onontkoombare confrontatie met de kwaadaardige Darth Vader.Regisseur:
Irvin KershnerJaar:
1980Duur:
124 minutenTagline:
The Adventure Continues...Genre:
Actie | Avontuur | Fantasy | Sci-Fi | ThrillerCast:
Mark Hamill | Harrison Ford | Carrie Fisher | Billy Dee Williams | Anthony Daniels | David Prowse | Peter Mayhew | Kenny Baker | Frank Oz | Alec Guinness | Jeremy Bulloch | John Hollis | Jack Purvis | Des Webb | Clive RevillLand:
AmerikaIMDB:
8.8 op 220633 stemmen (Website)Trailers / Foto's / Posters
Reacties op Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (61)
13-08-2004 13:25
Bidibidibidi heet Twiki... heeft ooit ook nog een vriendin gehad... die zei budibudi.... Overigens heeft Buck in de lange versies van de serie nog eens iets aan de hand gehad met blauwe dwergen die naar het schijnt familie waren van Yoda. 13-08-2004 13:40
Wajz schreef:
Waarschijnlijk het beste Star Wars-deel uit de serie, en het kan geen toeval zijn dat dit deel NIET door George Lucas himself geregisseerd is maar door Irvin Kerschner. Je gaat je toch afvragen of 'Phantom Menace' en 'Attack of the Clones' niet stukken minder tenenkrommend waren uitgevallen als Lucas het had aangedurfd om de regie uit handen te geven.
Het valt inderdaad wel op ja, iedereen prijst de film omdat het zo duister is. George Lucas is waarschijnlijk toch iets te speels in zijn films. Maar goed in deze versie is er gelukkig ook niet veel CGI ingevoerd, alles is weer heerlijk met stop-motion gemaakt (zoals dat hoort bij oude films!).
13-08-2004 14:22
Ahum,wat ik me afvraag (en hier nog niets over gezien heb) is waar Lucas denkt te beginnen en eindigen met de delen 7, 8 en 9.
"Meej de Farth be wis joe!"
13-08-2004 17:45
Wat vinden jullie van de naam van Episode 3:Star Wars Episode 3 Revenge of the Sith?
http://www.starwars.com/episode-iii/bts/production/news20040724.html
Ik vind het een mooie titel!
13-08-2004 17:56
Jorinoot schreef:
Bidibidibidi heet Twiki... heeft ooit ook nog een vriendin gehad... die zei budibudi.... Overigens heeft Buck in de lange versies van de serie nog eens iets aan de hand gehad met blauwe dwergen die naar het schijnt familie waren van Yoda.
Kijk! Een echte kenner!
13-08-2004 18:56
| Film Quote: |
![]() |
| Yoda in Luke's training: "Run!!!! Yes. A Jedi's strength flows from the Force. But beware of the dark side. Anger... fear... aggression. The dark side of the Force are they. Easily they flow, quick to join you in a fight. If once you start down the dark path... forever will it dominate your destiny... consume you it will... as it did Obi-Wan's apprentice." |
14-08-2004 22:13
ik ben een echte star-wars fan. ik heb zelfs de poster van ROTJ nagetekend vroeger. Maar ik vind de "nieuwe" star-wars echt heel erg slecht. Ik heb wel AOTC op DVD, maar zelfs de veelbesproken beertjes vind ik nog 100 x beter dan dat tenenkrommende acteerwerk van de nieuwe Anakin... (het is een wonder dat ze zo'n slechte hebben gevonden, de "originele" was al zooo matig) Anyway, ik snap wel waarom the empire zo'n goede kans hheft gehad, want met zo'n Jedi lijkt het wel balkenende 3, never nooit nie...... TESB is echter goed... punt. 14-08-2004 22:16
Oja, en ik vrees de 3e star wars... de nieuwe naam is geen "new hope".... Ik zal kijken maar ik ben sceptisch... 15-08-2004 02:55
ik heb de vorige gemist maar deze moet ik gewoon kijken 15-08-2004 13:39
ik voel me als ik die reakties hier zo lees net Darwin in een moskee.. Ik begrijp gewoon werkelijk niet dat iedereen hier zo onvderdeeld postief is over StarWars. Nou geef ik gelijk toe, Science fiction is niet mijn genre, maar toch; Niet zelden kom ik mensen tegen die Star Wars en LOTR met elkaar vergelijken terwijl ik met vervolgens met argusogen gadesla dat LOTR het dan aflegt. Misschien moet ik me er niet over opwinden. Ik kijk er iig niet naar 6-
15-08-2004 14:08
Jorinoot schreef:
maar zelfs de veelbesproken beertjes vind ik nog 100 x beter dan dat tenenkrommende acteerwerk van de nieuwe Anakin... (het is een wonder dat ze zo'n slechte hebben gevonden, de "originele" was al zooo matig)
15-08-2004 14:11
einstein schreef:
ik voel me als ik die reakties hier zo lees net Darwin in een moskee.. Ik begrijp gewoon werkelijk niet dat iedereen hier zo onvderdeeld postief is over StarWars. Nou geef ik gelijk toe, Science fiction is niet mijn genre, maar toch; Niet zelden kom ik mensen tegen die Star Wars en LOTR met elkaar vergelijken terwijl ik met vervolgens met argusogen gadesla dat LOTR het dan aflegt. Misschien moet ik me er niet over opwinden. Ik kijk er iig niet naar
6-
6-
We kunnen samen met Vleeshaak wel de Anti-StwarWars-club oprichten
Overigens vind ik de LotR-films ook behoorlijk overschat, maar ze zijn wel degelijk beter dan SW...
15-08-2004 14:38
einstein schreef:
ik voel me als ik die reakties hier zo lees net Darwin in een moskee.. Ik begrijp gewoon werkelijk niet dat iedereen hier zo onvderdeeld postief is over StarWars. Nou geef ik gelijk toe, Science fiction is niet mijn genre, maar toch; Niet zelden kom ik mensen tegen die Star Wars en LOTR met elkaar vergelijken terwijl ik met vervolgens met argusogen gadesla dat LOTR het dan aflegt. Misschien moet ik me er niet over opwinden. Ik kijk er iig niet naar
6-
6-
'Probleem' is dat Star Wars voor mij ook jeugdsentiment is, en daarom kan ik de oude trilogie onmogelijk objectief bekijken. Vooral TESB raakt bij mij een gevoelige snaar, omdat ik dan ineens weer terugverlang naar die zorgeloze kinderjaren (ja, dit gaat erg diep...i know...voer voor psychologen). Maar zelfs al ga ik tot het uiterste in een mogelijke objectieve benadering, dan kan TESB nog steeds niet slecht vinden. Het is de 2e beste SF wat mij betreft. Prachtige vormgeving (van schepen tot kostuums tot planeten), briljante muziek...een heerlijke sprookje om bij weg te dromen. Daarbij vind ik ook nog dat de LOTR trilogie behoorlijk overschat is. Natuurlijk zijn het sterke films, vooral de laatste. Maar, zoals deze maand ook in Empire wordt gezegd, het is serie die de tand des tijds waarschijnlijk niet overleeft. En dat voel je nu al een beetje. Bovendien is een groot gedeelte van de cast niet bijster sterk. Terwijl in de oude SW films alleen Luke als een plank stond te acteren.
15-08-2004 14:59
'Probleem' is dat Star Wars voor mij ook jeugdsentiment is, en daarom kan ik de oude trilogie onmogelijk objectief bekijken. Vooral TESB raakt bij mij een gevoelige snaar, omdat ik dan ineens weer terugverlang naar die zorgeloze kinderjaren (ja, dit gaat erg diep...i know...voer voor psychologen). Maar zelfs al ga ik tot het uiterste in een mogelijke objectieve benadering, dan kan TESB nog steeds niet slecht vinden. Het is de 2e beste SF wat mij betreft. Prachtige vormgeving (van schepen tot kostuums tot planeten), briljante muziek...een heerlijke sprookje om bij weg te dromen. Daarbij vind ik ook nog dat de LOTR trilogie behoorlijk overschat is. Natuurlijk zijn het sterke films, vooral de laatste. Maar, zoals deze maand ook in Empire wordt gezegd, het is serie die de tand des tijds waarschijnlijk niet overleeft. En dat voel je nu al een beetje. Bovendien is een groot gedeelte van de cast niet bijster sterk. Terwijl in de oude SW films alleen Luke als een plank stond te acteren.
ben ik het 100% mee eens, tis jeugdsentiment, lotr is overschat (idd vooral deel 3).
Van alle sf films is dit deel van starwars wel mijn favoriet..
15-08-2004 16:06
Ik denk dat je delen 1, 2 en 3 gewoon NIET kan vergelijken met de cult-delen (want dat zijn ze Ik vind zelf 4, 5 en 6 prachtige films maar kan als ik die niet in me hoofd heb ook genieten van 1 en 2.
Als vergelijking: wat zou er gebeuren als je David Lynch's Dune opnieuw zou opnemen met een nieuwe cast? Het zou zelfs met hetzelfde script niet dezelfde film zijn...
15-08-2004 16:37
einstein schreef:
ik voel me als ik die reakties hier zo lees net Darwin in een moskee..
Pffff, een nogal aanmatigende vergelijking. Je moet het meer zien dat jij de Homo erectus onder de Homo sapiens bent. Dan is het allemaal heel goed te verklaren.
15-08-2004 17:04
ruben schreef:
zeg, sleep Darwin hier niet bij om punten te scoren he!
Dat doet pijn.
ow sorry, je hebt gelijk; Laat ik het er dan op houden dat ik me hier voel als Nietzsche tussen de Vrienden van Osho
16-08-2004 01:33
spiderhouse schreef:
weer gemist net als het vorige deel 
Ik wil niet vervelend doen, maar hoe interessant denk je dat het voor anderen is om te weten welke films jij wil kijken en die je vervolgens bijna allemaal niet kijkt
16-08-2004 10:56
einstein schreef:
ow sorry, je hebt gelijk; Laat ik het er dan op houden dat ik me hier voel als Nietzsche tussen de Vrienden van Osho
En? Is dat een warm gevoel? En wat vind je dan van het boek "God is dead, now Zen is the only living truth" waarin Osho verder gaat waar Nietzsche ophield? zie hier
16-08-2004 18:54
JafJoe schreef:
En? Is dat een warm gevoel? En wat vind je dan van het boek "God is dead, now Zen is the only living truth" waarin Osho verder gaat waar Nietzsche ophield? zie hier
heb dat boek nooit gelezen, wel eens over gelezen. Ik ben niet zo'n Osho-fan, vind het maar een rare snuiter. Hij vergelijkt zich zelf regelmatig met Mozes, Jezus en Mohammed. gelukkig is ie dood, je weet nooit met wat voor vage uitspraken zo'n reli-revolutionair z'n volgelingen het verkeerde pad op stuurt..
16-08-2004 20:49
einstein schreef:
Ik ben niet zo'n Osho-fan, vind het maar een rare snuiter. Hij vergelijkt zich zelf regelmatig met Mozes, Jezus en Mohammed. gelukkig is ie dood, je weet nooit met wat voor vage uitspraken zo'n reli-revolutionair z'n volgelingen het verkeerde pad op stuurt..
Ik persoonlijk heb niks tegen allevijf. Het zijn de zogenaamde volgelingen die uitspraken en meningen toewijzen aan hun leermeester waar ik moeite mee heb. Zoals ene A.Hitler die een compleet andere uitleg aan het begrip Übermensch gaf. Die overigens net als The Emperor de Übermensch (Jedi) tégen het volk gebruikte. (om het maar weer on-topic te krijgen)
16-08-2004 23:15
oke dan ik heb mijn vriendin na dik twee jaar weten te overtuigen star wars met me te kijkenen ze vind het leuk
een wonder zonder meer
06-07-2006 08:54
Meesterlijke film! 08-07-2006 12:07
Meesterlijk indeed. Geweldig ook. 10-07-2006 00:09
De beste _O_ 10-07-2006 07:44
Kort gezegd vergeet episode 1, 2 en 3 en kijk naar het originele meesterwerk. Star Wars
The Empire Strikes Back
Return Of The Jedi
George je had al een voorbeeld hoe het moest waarom was die tweede trilogie dan zo matig?
10-07-2006 10:14
Darthmar schreef:
Kort gezegd vergeet episode 1, 2 en 3 en kijk naar het originele meesterwerk.
Star Wars
The Empire Strikes Back
Return Of The Jedi
George je had al een voorbeeld hoe het moest waarom was die tweede trilogie dan zo matig?
Star Wars
The Empire Strikes Back
Return Of The Jedi
George je had al een voorbeeld hoe het moest waarom was die tweede trilogie dan zo matig?
Ander verhaal, andere tijd, en dit wilde hij iets te duidelijk laten blijken.
10-07-2006 20:12
Deze film is zwaar goed..! 10-07-2006 22:29
Waarom zenden ze niet meteen ook even deel IV Return Of The Jedi uit, dan snappen andere (niet Star Wars fans) het verhaal ook. Want om als niet Star Wars kenner in een keer in deel 5 in het verhaal te vallen snap je er niks van. 09-04-2008 15:36
ik vindt het dom het lijkt ook ZO NEP! 09-04-2008 16:20
killermanajaroo schreef:
ik vindt het dom het lijkt ook ZO NEP!
Sterker nog, het ís nep!
09-04-2008 22:12
Cee van Lleef schreef:
Sterker nog, het ís nep! 
inderdaad, dit lijkt me niet een deel uit de rtl serie waargebeurde verhalen!
09-04-2008 22:54
Waar gebeurd of niet - dit is een beetje een baggerfilm...Te vaak matig tot slecht acteren, verhaal is een beetje overgewaardeerd en ik vind een paar acteurs ook niet lekker gecast-op hun plaats.
En je ziet de late 70´er en vroege 80´er jaren teveel terug in de aankleding en acteurs
10-04-2008 19:34
Natuurlijk is Star Wars (originele trilogie) overgewaardeerd. Maar alle fans hebben daar geen enkele moeite mee. Het is een mooi aangekleed sprookje in de ruimte (fantasy dus, geen science fiction). Dat je de tijdsperiode erin terugziet vind ik zelf geen probleem, en al helemaal geen criterium of iets goed of slecht is. Maar als je 'em tussen zijn cijfergenoten op IMDB zet, dan moet je toch eigenlijk well toegeven dat ie qua acteren, verhaal enzovoorts ietsje overgewaardeerd is. Iets wat ook veel over Lord of the Rings gezegd wordt, trouwens.
11-04-2008 10:35
Wie zijn jullie om Star Wars overgewaardeerd te beschouwen? Blijkbaar vinden heel veel mensen deze films leuk en goed. Het verhaal is simpel ja maar dat is juist de charme vindt ik persoonlijk. Dat het acteren niet altijd even goed is klopt maar dat zie je in zoveel producties zelfs producties die oscars wonnen. Het komt neer op dit: vinden mensen de film leuk, kijken ze er graag naar. Als een meerderheid ja zegt vindt ik een film niet overgewaardeerd, die film heeft zijn doel bereikt: mensen vermaken keer op keer.
29-01-2009 23:22
De scene(s) op de ijsplaneet Hoth - met de tauntauns - zijn wat mij betreft nog de meest tot de verbeelding sprekende uit de hele Star Wars reeks."And I thought they smelled bad on the outside"
02-02-2009 15:22
Filmslak schreef:
En je ziet de late 70´er en vroege 80´er jaren teveel terug in de aankleding en acteurs
04-02-2009 10:47
Even voor de duidelijkheid. Vanavond word deel IV uitgezonden en niet deel V. Dit ivm omdat er vorige week voetbal werd uitgezonden is alles 1 week verplaatst. 04-02-2009 13:47
Robi schreef:
Even voor de duidelijkheid. Vanavond word deel IV uitgezonden en niet deel V. Dit ivm omdat er vorige week voetbal werd uitgezonden is alles 1 week verplaatst.
Ik wil al zeggen, dat zou heel dom zijn. Maar waarom veranderen ze dat dan niet ff op de HomePage??
04-02-2009 14:08
Ach, FT doet al zo hun best! Ze hebben er een plaatje van Tarkin bij gezet. Die zat toch echt alleen in IV. (Oké en in III, maarre...) On-topic: Star Wars, The Empire Strikes Back en Return of the Jedi vind ik alle drie topfilms. Goed, misschien moet je nu even grinniken om de effecten. Maar als er geen Star Wars was, was er nu geen Transformers. De effecten van nu zijn gebouwd op de fundamenten die Star Wars heeft gelegd. Beetje respect dus voor het verleden, svp.
Off-topic: Eigenlijk ging ik me niet mengen in de hele Star Wars / Lord of the Rings discussie, maar... LotR is een fantastische trilogie die net als SW ontzettend veel bekeken is door het publiek. Ook LotR speelt zich af in een fantasiewereld en bevat veel effecten. Die effecten dateren heel snel. Jammer dan. Persoonlijk vind ik dat geen probleem. Het verhaal blijft overeind. Beweren dat er in SW beter geacteerd wordt dan in LotR lijkt me vreemd. De twee zijn lastig te vergelijken. Wat betreft toon/sfeer komen de Pirates of the Caribbean films voor mij dichter in de buurt van de oude Star Wars serie dan Rings. Rings is dan weer beter te vergelijken met de nieuwe Star Warsen. En wie van die laatste twee de winnaar is? Daar heb ik voor mezelf een behoorlijk duidelijk oordeel over.
10-02-2009 09:35
Robi schreef:
Even voor de duidelijkheid. Vanavond word deel IV uitgezonden en niet deel V. Dit ivm omdat er vorige week voetbal werd uitgezonden is alles 1 week verplaatst.
Gelukkig is er 11-02 geen voetbal, dus vanavond het leukste deel(V) op televisie
11-02-2009 19:06
vond de 1e 3 films toch echt beter dan dit hoor, alhoewel ik me dood heb gelachen om yoda! 11-02-2009 23:28
Star-Wars reeks is en blijft klasiek.Het is een SF reeks met een harde kern en veel gewaagde fantasie items die niet zomaar even vergeten zijn.
26-12-2009 13:43
Lord Of The Rings overklast Star Wars gewoon zonder moeite. George Lucas heeft absoluut geen grammetje talent, omdat hij zelf niet voor de regie zorgde toch nog een 5. 07-04-2010 08:04
Is natuurlijk wel een beetje oud, maar dat weerhoud mij er niet van deze een 9 te geven! Enige minpuntje was dat ie net te lang duurde. 19-05-2010 19:50
dit is de tv film tip van de dag, er zullen vast wel mensen dit lezen, en niet weten dat er een betere film komt vanavond op de belg..belgie 2 wel te verstaan..
het gaat om de film: RAGING BULL!!!
begint 21.15 hoop dat ik nog mensen kan bekeren..
die film komt niet vaak op tv!!
19-05-2010 23:28
benjamin schreef:
Lord Of The Rings overklast Star Wars gewoon zonder moeite. George Lucas heeft absoluut geen grammetje talent, omdat hij zelf niet voor de regie zorgde toch nog een 5.
De man heeft 1 van swerelds bekendste en meest verkopende franchises allertijden bedacht, is er zowat miljardair mee geworden, heeft het grootste special effectshuis ter wereld op gericht, bedrijven als Skywalker Sound, THX en LucasArts ook nog mee genomen. Is degene die Pixar tot leven heeft geroepen...
Nee, heeft inderdaad geen talent..
jeetje.
17-11-2010 01:49
Waarom weet Obi Wan niet meer dat Luke een tweelingzus heeft? 17-11-2010 20:30
die film is echt zo grappig, je moet eens kijken naar wat er allemaal gewoon niet zou kunnen (denk aan geluid in het vacuüm!) en aan alle domme scenes, ik heb deze film met vriendinnen gekeken en we moesten de hele tijd keihard lachen, zeker geschikt om te doen dus als je van een komedie houdt 18-11-2010 00:44
Tife schreef:
die film is echt zo grappig, je moet eens kijken naar wat er allemaal gewoon niet zou kunnen (denk aan geluid in het vacuüm!) en aan alle domme scenes, ik heb deze film met vriendinnen gekeken en we moesten de hele tijd keihard lachen, zeker geschikt om te doen dus als je van een komedie houdt 
Denk eens na over hoe saai elke Sci Fi zou zijn als er geen geluid in de ruimte zou zijn. Spacebattles zonder geluid? Bah
18-11-2010 11:56
ik heb gekeken om die hype over deze films (starwars)te snappen en ik kom er echt niet uit. dit is totaal neit mijn ding heb alleen maar lope lachen om hoe chewbacca zo dom liep te kreunen
18-11-2010 12:57
Havoc schreef:
Denk eens na over hoe saai elke Sci Fi zou zijn als er geen geluid in de ruimte zou zijn. Spacebattles zonder geluid? Bah
Serenity kwam ermee weg.
17-03-2011 21:32
Havoc schreef:
De man heeft 1 van swerelds bekendste en meest verkopende franchises allertijden bedacht, is er zowat miljardair mee geworden, heeft het grootste special effectshuis ter wereld op gericht, bedrijven als Skywalker Sound, THX en LucasArts ook nog mee genomen. Is degene die Pixar tot leven heeft geroepen...
Nee, heeft inderdaad geen talent..
jeetje.
Nee, heeft inderdaad geen talent..
jeetje.
Hij heeft wel een punt want george lucas heeft zelf maar 2 goede films geregisseerd Star Wars: Episode IV - A New Hope en american graffiti
05-05-2011 23:19
Op The Phantom Menace na zijn alle Star Wars films geweldig. Het fundament waarop hedendaagse cinema op is gebouwd. Revenge of the Sith en The Empire Strikes Back zijn beiden overigens de sterkste uit de serie, misschien door de duistere invalshoek. Kijk dan ook uit naar de Blu Ray editie. 19-06-2011 18:49
Echt de beste Star Wars! Vond hem eerst best saai, maar ben nu van conclusie dat ie echt erg goed is! cijfer
9/10
23-09-2011 23:21
Ik geef de film starwars een dikke 10 want de hele movie reeks van stwarwars is gewoon geweldig geweldig geweldig echt vet ben nu die serie aan het kijken de clone wars zelfs de animatie is geweldig briljant toppietoppie 02-10-2011 12:49
Ondanks dat ik deze film heb bekeken in de BD-uitgave, blijf ik bij mijn eerdere standpunt dat de special effects in deze film veel minder zijn dan in de eerdere prenten, en dat zie je in deze versie alleen nog maar duidelijker.Commentaar 2008:
Van de 5 filmen die ik tot nu toe heb gezien, was deze wel de mindere.
Minder spannende actie, en ook de special effects, in de eerste film (Episode 4) nochtans wel goed, was hier ook veel minder.
En bovendien vond ik het scenario niet echt top, alles was een beetje te voorspelbaar.
Hopelijk is de laatste uit deze serie een stuk beter.
27-10-2011 16:04
Star Wars blijft voor mij de OT:Dus gewoon
Star Wars
The Empire Strikes Back
Return Of The Jedi
Het enige wat ik eigenlijk goed vond aan de prequel trilogie waren de special effects en de lichtzwaardgevechten.
31-12-2012 01:57
Mijn review bevat SPOILERS dus U bent gewaarschuwd!!!!De film der films, met de cliffhanger der cliffhangers. In the Empire Strikes back gaat deze reeks een ontzettend donkere kant op, en neemt hij een aantal zeer onverwachte wendingen en een totale ommezwaai. De titel geeft het ook al aan ''The Empire Strikes Back'' en hoe!
Om te beginnen met Darth Vader. Hij was al slecht in A New Hope, dit keer is hij afschuwelijk vreselijk angstaanjagend slecht. Slechter dan dit krijg je het bijna niet. Hij speelt een gruwelijk spel om Luke over te halen naar The Dark Side en om naast hem te strijden als Sith tegen de rebellen. En daarvoor legt hij o.a zijn eigen luitenanten om die niet snel genoeg hun werk doen, of die hem niet gehoorzamen. Simpel gezegd, als je niet luistert dan sterf je. In A New Hope was er nog Grand Moff Tarkin die hij moest gehoorzamen, maar vanaf nu deelt Vader de lakens uit en dat merk je. Ook zie je hier voor het eerst dat Vader een getekend man is, wat op mij de eerste keer best indruk maakte.
Lando Calrissian doet in deze film zijn intrede. En hij is eigenlijk de donkere versie van Han Solo en hij is ook ontzettend aan hem gewaagd. Het mag dus geen verassing zijn, maar ook Calrissian vind ik ontzettend tof! Zelfs als hij uiteindelijk de boel verraad, je komt er namelijk nooit precies achter waarom hij dat doet en waar Darth Vader mee gedreigd heeft. En aangezien je vrij snel ziet dat hij spijt heeft van zijn beslissing en hij hierop terugkomt vind ik hem net als Han ontzettend tof.
Luke Skywalker zet in dit deel zijn eerste stappen als Jedi, en laat zien dat hij meer in zijn mars heeft dan waarschijnlijk veel mensen hadden gedacht. Hij is veel minder dat sulletje dat hij was in deel IV, en verandert langzamerhand in een indrukwekkende Jedi.
Wat ik ook zo tof vind, is dat de crew in deze film opgedeeld wordt. Normaal gesproken als dit gebeurt komen de personages weer gedwongen bij elkaar en wordt er op het eind van het verhaaltje standaard een feestje gevierd, maar niet in The Empire Strikes Back. Luke moet beginnen aan zijn training bij Yoda en Han, Leia en de rest moeten ontsnappen aan de klauwen van Vader.
Over Yoda gesproken. Wederom een personage die je ontmoet en waarvan je niet meteen weet of het achter hem zoekt dat hij een Jedi Master is. Dezelfde verrassende twist die je eerder ook bij Obi Wan/Ben Kenobi en Darth Vader had (al heeft Darth Vader in deze film nog een veel grotere twist achter de hand). Ontzettend tof om te zien dat het eerste moment dat Yoda en Luke elkaar ontmoeten waarbij Yoda zeer irritant is, het meteen een test voor Luke is waar hij keihard in faalt, wat hij eigenlijk met iedere test doet die hij in deze film krijgt.
Om nog even terug te komen op Vader en zijn wrede plan. Niet alleen moord hij zijn eigen mensen uit alsof het niets is, hij martelt Han Solo en neemt hem,Leia,Chewbacca en de rest gevangen. Tsja Darth Vader is nou eenmaal de wreedste badguy ever, dus dan doe je dat soort dingen....
En dan het einde. WAUW!! Hier kom ik echt woorden tekort. Dit is denk ik een van de beste plottwisten ever! Toen deze film in de bios verscheen, zag niemand dit denk ik aankomen. Het was namelijk bekend dat Darth Vader Luke zijn vader vermoord had maar het hoe of wat werd nooit onthuld totdat deze film verscheen en Vader de epische zin sprak ''Luke I Am Your Father''. Zelfs de acteurs wisten dit niet totdat ze het daadwerkelijk gingen filmen, zo goed werd dit geheim gehouden. En alsof dat nog niet genoeg is, eindigt de film met Han Solo die ingevroren is en meegenomen door de Bounty Hunters van Jabba The Hut, Luke die zijn hand is kwijt geraakt en net te horen heeft gekregen dat zijn grootste vijand, en de grootste badguy ever zijn eigen Pa is, en eerder heb je ook nog te horen gekregen dat er nog een Skywalker is. Kortom er zijn ontzettend veel vragen, en vrijwel geen antwoorden en de good guys staan aan de verliezende kant.
Ik kan me niet voorstellen hoe de mensen zich gevoeld moeten hebben toen ze deze film voor het eerst in de bios zagen en hierna 3 jaar moesten wachten om hun vragen beantwoord te zien. Lijkt me echt vreselijk, maar van de andere kant zo hou je je publiek wel vast want iedereen wil weten hoe dit verder gaat.
Ik denk dat het wel duidelijk is. The Empire Strikes Back is zonder twijfel de beste Star Wars film, sterker nog ik vind het zelfs een van de beste films EVER! Alles klopt hieraan, en het zou prachtig zijn als ze met de nieuwe trilogie dit niveau weer weten te halen. Dat is Lucas zelf met de prequels namelijk absoluut niet gelukt.



Hoe dan ook, Empire strikes back is bij vlagen briljant. Enig minpunt is het zweverige gedoe bij Yoda. Elke tekst die hij prevelt lijkt een persiflage op de Dalai Lama te zijn. Na tien minuten is mijn tolerantiegrens met die erbarmelijke tegeltekstjes wel bereikt. Let's face it: George Lucas kan totaal niet schrijven. Zijn dialogen zijn hilarisch slecht.