Man of Steel [recensie]
Pompeuze maar verfrissende Superman-versie .
Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983)

FT rating (123 stemmen)
8.1

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Nadat Luke Han, Leia en Chewbacca heeft weten te bevrijden uit de klauwen van de slijmerige gangster Jabba the Hutt, keert hij terug naar planeet Dagobah om zijn opleiding tot Jedi ridder te voltooien. Ondertussen hangt er een vloot van rebellenschepen klaar om de dreiging van een nieuwe Death Star af te wenden. Dit enorme ruimtestation is in aanbouw bij de maan Endor. Wat de rebellen echter niet weten, is dat de keizer persoonlijk verantwoordelijk is voor het uitlekken van dit nieuws. Hij is van plan de rebellen in de val te lokken en hen in één klap voorgoed te vernietigen.

Regisseur:

Richard Marquand

Jaar:

1983

Duur:

134 minuten

Tagline:

Return To A Galaxy... Far, Far Away

Genre:

Actie | Avontuur | Fantasy | Sci-Fi | Thriller

Land:

Amerika

IMDB:

8.3 op 169917 stemmen (Website)

Release:

In de Nederlandse bioscoop te zien vanaf 13 oktober 1983

Trailers / Foto's / Posters


Reacties op Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (51)


21-08-2004 16:43
de oude en nieuwe sw films moet je niet met elkaar vergelijken.

Wat betreft de vernieuwing van de oude films (in 1997) ben ik het er niet mee eens, maar het wordt nu echt triest rond 22 sept 2004 komen ze op dvd uit. RAAD EENS (nu nog meer veranderingen).

weet niet wat jullie doen, maar ik kijk al uit naar mei 2005
21-08-2004 16:53
Hans Olo schreef: Het viel me op dat Luke een vrij oude kop had in vergelijking met Ep.IV, terwijl er maar 6 jaar tussen IV en VI zit...


Om dat die op 11 januari 1977 een ongeluk heeft gehad.(waarbij die volgens mij zijn gezicht heeft moeten laten repareren)
21-08-2004 17:28
pschuffelers schreef:
Hans Olo schreef: Het viel me op dat Luke een vrij oude kop had in vergelijking met Ep.IV, terwijl er maar 6 jaar tussen IV en VI zit...


Om dat die op 11 januari 1977 een ongeluk heeft gehad.(waarbij die volgens mij zijn gezicht heeft moeten laten repareren)
Ah vandaar, ik kon me nauwelijks herinneren dat ik dit geschreven had
21-08-2004 20:34
Ik haat Star Wars....echt waar.. ik kijk nog liever 6 uurtjes lang naar sesamstraat of zo...
21-08-2004 20:38
LAZY schreef:
Ik haat Star Wars....echt waar.. ik kijk nog liever 6 uurtjes lang naar sesamstraat of zo...


dan zou ik maar niet gaan kijken en ik nodig je dan ook uit voor een Sesamstraat-marathon!!
21-08-2004 20:41
pschuffelers schreef:
Hans Olo schreef: Het viel me op dat Luke een vrij oude kop had in vergelijking met Ep.IV, terwijl er maar 6 jaar tussen IV en VI zit...


Om dat die op 11 januari 1977 een ongeluk heeft gehad.(waarbij die volgens mij zijn gezicht heeft moeten laten repareren)
klopt. vandaar dat TESB ook begint met die scene dat Luke door die Wampa in elkaar gerost wordt.
21-08-2004 21:30
Even over 20 (or something) reacties geleden...Iemand die ewoks haat...

Ik vind ewoks dus echt geweldig...

Mijn man is starwarsnerd en voor hem nooit een film gezien..Nu natuurlijk geintroduceerd in starwarsmanie....en ik vind de film niets bijzonders...(wel als je het bekijkt in de tijd waarin het is gemaakt blabla), maar ik kijk altijd met hem mee..

Ik vraag al 2 zondagen wanneer de ewoks komen en morgen eindelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!
22-08-2004 00:00
Marlous77 schreef:
Ik vind ewoks dus echt geweldig...

Mijn man is starwarsnerd en voor hem nooit een film gezien..Nu natuurlijk geintroduceerd in starwarsmanie....en ik vind de film niets bijzonders...(wel als je het bekijkt in de tijd waarin het is gemaakt blabla), maar ik kijk altijd met hem mee..

Ik vraag al 2 zondagen wanneer de ewoks komen en morgen eindelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Goh.... wat lief van je, echt zo navolgbaar als Leia hihihihi
22-08-2004 10:26
Oke Leia vind ik dus de muts der mutsen..
22-08-2004 11:06
kennjet schreef:
Goh.... wat lief van je, echt zo navolgbaar als Leia hihihihi

vind je jezelf nou niet een beetje een nerd als je dat zo zegt?
22-08-2004 11:37
Altijd leuk die films over ons verleden. Meesterlijk hoe ze iets wat zich voornamelijk energetisch afspeelde hebben vertaald naar zoiets tastbaars als film.
22-08-2004 12:33
Toch vind ik wel dat de ware held niet echt goed aan bod komt. Alle aandacht gaat uit naar Luke, Leia, Han of zelfs Vader en zelfs in de prequels krijgt Jar Jar meer aandacht.
Maar wie was het die de plannen van Death Star goed verborgen hield?
Wie was het die Obi-Wan Kenobi weer vond?
Wie was het die Luke met Obi-Wan in contact bracht? (door er vandoor te gaan).
Wie was het die de Trash Compactor op de Death Star uitschakelde?
Wie was het die erachter kwam waar Kenobi de tractorbeam uit moest schakelen?
Wie kwam erachter dat de prinses gevangen zat en was dus verantwoordelijk voor haar redding?
Wie opent de deur voor de vluchtende Lando, Leia, Chewie en 3PO op Cloud City?
Wie weet een 'rookgordijn' tevoorschijn te toveren zodat ze veilig en wel er vandoor konden gaan?
Wie repareerde uiteindelijk de hyperdrive van de Falcon?
Wie wist Luke's lichtzwaard het paleis van Jabba binnen te smokkelen?
Wie was die zichzelf moedig opofferde tijdens een poging de bunker op Endor open te maken?
Wie was het vervolgens die Queen Amidala's schip wist te repareren zodat ze konden ontsnappen aan de blokkade?
Wie hielp Anakin in de slag om Naboo in de starfighter? (wat resulteerde tot het vernietigen van het droid-controlschip).
Wie hield de wacht bij Padme Naberrie toen ze constant bedreigd werd?
Wie hielp Anakin en Padme in de droid factory op Geonosis? (en wist Padme van de dood te redden)

Geloof me nou maar, de ware held van het hele Star Wars verhaal in R2-D2!
22-08-2004 12:40
TARAraboemdijee schreef:
Geloof me nou maar, de ware held van het hele Star Wars verhaal in R2-D2!

Maar dat is toch velstrekt duidelijk, met al die zeer wijze uitspraken van hem
22-08-2004 14:04
Er vanuit gaand dat Yorin ook deze film wel weer (net) te vroeg zal afkappen voor een of andere %@#*& promo of commercial, wil ik 'm bij voorbaat al niet meer zien; ik koop volgende maand de DVD-box wel, dan kan ik er eindelijk in goede kwaliteit van genieten.
22-08-2004 14:42
TARAraboemdijee schreef:
*knip, een heleboel Wie-was-het's
Wil je wel even de juiste volgorde van het verhaal aanhouden
22-08-2004 14:56
Man, wat een gezwets over star wars, vorige week gekeken, ik snap niet wat er zo fantastisch aan sw is, er wordt slecht geacteerd, vooral mark hamill is te triest voor woorden en het verhaal is ook vrij goedkoop, maargoed da's mijn mening. Ik ben het er wel mee eens dat phantom menace en AOTC nog slechter zijn, maar nee star wars, niks voor mij...
22-08-2004 17:49
Er is een alternatieve theorie voor Star Wars, die een eventueel deel 7,8 en 9 wel heel interessant maakt. Luister goed als je weer eens ESB kijkt:

OBI-WAN: That boy was our last hope.
YODA: No... There is an otter.

Jawel. Een otter. Dat belooft wat.
22-08-2004 18:14
Jawel. Een otter. Dat belooft wat.




Dat beloofd wat. Otters zijn eng.
22-08-2004 18:27
Dat beloofd wat. Otters zijn eng.


Hier, zo is ie nog enger...

22-08-2004 18:54
Hij moet ze lightsaber wel kunnen opbergen natuurlijk he...

22-08-2004 18:58
hmm, was dus niet de enige
22-08-2004 19:59
Ik heb net even met George Lucas gebeld en die vond onze creaties zo goed lijkend dat hij besloten heeft speciaal voor Filmtotaal een tipje van de sluier op te lichten. Ziehier, Darth Otter:

22-08-2004 20:33
Damn! Zaten we inderdaad toch in de buurt met onze creaties!
Als je hem weer spreekt wijs hem dan op het handtasje... ik denk dat zonder het tasje mensen de film gewoon niet serieus nemen. Ik zie de reacties al voor me... "geloof er niks van! Waar laat die otter ze lightsaber dan!"

Ik denk dat George Lucas daar wel begrip voor heeft.
22-08-2004 20:50
UltraBrain schreef:
Damn! Zaten we inderdaad toch in de buurt met onze creaties!
Als je hem weer spreekt wijs hem dan op het handtasje... ik denk dat zonder het tasje mensen de film gewoon niet serieus nemen. Ik zie de reacties al voor me... "geloof er niks van! Waar laat die otter ze lightsaber dan!"

Ik denk dat George Lucas daar wel begrip voor heeft.


Ja, maar otters zijn toch buideldiertjes? Dus die sabre kan gewoon in zijn buidel natuurlijk
22-08-2004 20:55
wat nou otters!?
Lemmings!!!
22-08-2004 21:01
Lemmings??

OBI-WAN: That boy was our last hope.
YODA: No... There is an otter.


Waar haal jij die lemming vandaan? Toch echt een otter hoor.
22-08-2004 23:12
En beiden zijn geen! Ik herhaal geen buideldieren...
Dus dat handtasje komt echt wel van pas.
Lijkt me ook niet fijn, zo'n lightsaber in je buidel. Wat als ie per ongeluk aangaat?
22-08-2004 23:27
Ik zal George ervan op de hoogte brengen: handtasje en een light sabre met een "lock" of een "hold" knop of zoiets. Dat moet kunnen, toch?
23-08-2004 04:02
rempedaal schreef:
Ik zal George ervan op de hoogte brengen: handtasje en een light sabre met een "lock" of een "hold" knop of zoiets. Dat moet kunnen, toch?


vind ik wel zo handig, en waarom niet meteen wat extra opties:

11-07-2006 08:53
Waarom dit Film Vd Dag vandaag Alien 2 nog wel
11-07-2006 12:50
herinneringen! de eerste SW film die ik ooit zag. In biosscoop op de Coolsingel, Rotterdam.
11-07-2006 13:18
Ik vin dit deel denk ik het beste! Ook die Ewoks zijn zo geweldig!
Liefff.
11-07-2006 22:55
je zag Hayden Christensen van episode 3 aan het einde als geest inplaats die oude O_o
11-07-2006 22:56
Blijft een leuke film, maar het einde in deze opgepoetste versie is wazig met Hayden Christensen als de Jedi-Geest van Darth Vader.
11-07-2006 23:05
Hij moest er toch weer met zijn vingertjes aanzitten. Onze George...
11-07-2006 23:09
Miekie schreef:
Hij moest er toch weer met zijn vingertjes aanzitten. Onze George...


Als het echt wat toevoegd is dat niet erg maar een jonge anakin is toch net te ongeloofwaardig.
11-07-2006 23:28
nou die Hayden Christensen paste er wel in als in personality omdat hij toen the good guy was maar in de andere way, paste hij er niet in met de oude yoda en obi wan omdat hij dan jong is
12-07-2006 12:50
Niemand de DVD-box uit 2004? Daarin is deze wijziging al te zien.
maar George moet je uit de buurt houden van computers en de digitaal opgeslagen masterprints van de films.
12-07-2006 18:00
Ik vin het gaaf dat ze Hayden erin hebben gezet!
Wanneer heeft Anakin er ooit uitgezien als een oude man met grijs kort haar?
13-04-2008 19:53
je zag inderdaad Hayden als geest verschijnen op endor op het laatstvan de film.Maar ik vraag mij toch af waarvoor Lucas dat wel veranderd heeft en niet de sterf scene in de death star waar luke naast vader kniel ?
13-04-2008 20:17
spock schreef:
je zag inderdaad Hayden als geest verschijnen op endor op het laatstvan de film.Maar ik vraag mij toch af waarvoor Lucas dat wel veranderd heeft en niet de sterf scene in de death star waar luke naast vader kniel ?
Anakin was als Vader wel ouder geworden, dus Hayden kon dat nooit spelen.
Dat Hayden wel als Anakin geest verschijnt, als jongere versie van Anakin dus, kun je evt verklaren door dat de goede geest nooit veel ouder is geworden, die is immers Hayden leeftijd + een paar minuten ROTJ oud geworden.
16-04-2008 09:42
Hier het alternative einde met Hayden Christensen:
http://www.youtube.com/watch?v=HfHX3mAbyrs
16-04-2008 16:41
TARAraboemdijee schreef:
Anakin was als Vader wel ouder geworden, dus Hayden kon dat nooit spelen.
Dat Hayden wel als Anakin geest verschijnt, als jongere versie van Anakin dus, kun je evt verklaren door dat de goede geest nooit veel ouder is geworden, die is immers Hayden leeftijd + een paar minuten ROTJ oud geworden.

dat is ook mijn theorie, yoda en obi-wan, waren allebei ouder toen ze stierven
16-04-2008 21:51
Darthmar schreef:
herinneringen! de eerste SW film die ik ooit zag. In biosscoop op de Coolsingel, Rotterdam.


mmm, Dat heb ik met de eerste Star Wars film (uit 1977). Mocht met mijn grote neven mee naar die bios .
Zo verschrikkelijk jammer dat die twee bioscopen zo snel weg waren.
18-02-2009 16:02
The Butcher schreef:
dat is ook mijn theorie, yoda en obi-wan, waren allebei ouder toen ze stierven


Yoda was 900 jaar ofzo. Wel raar dat Anakin bij de geesten stond (zowel de oude als de jonge) hij had immers t halve sterrenstelsel uitgeroeid.
26-12-2009 13:47
Het slotstuk van een trilogie: normaal wordt dit een belevenis, hier ben je blij dat het gedaan is. En dan heb ik het niet over die geest van Anakin, maar over de verschrikkelijke ewoks, die meer in Plopfilms thuishoren.
07-04-2010 08:06
Vond deze wel goed hoor. Alleen een beetje zwak om
Los van dat vond ik het toch wel een gave film en vind ik dat deze eigenlijk net zo'n hoog cijfer verdiend als episode V.
Een 9 dus
20-06-2011 07:12
Echt erg goed! Voor mij nummer 3....Soms wat langdradig maar toch uitstekende film!

Cijfer
9/10
02-10-2011 23:06
Met deze laatste, en voor mij de beste uit de reeks, heb ik ze allemaal herbekeken op blu-ray.
Het is en blijft een prima filmreeks, en de BD-uitgave is een verbetering, vooral op gebied van het geluid dat soms echt verbluffend overkomt.
Een aanrader dus.

Commentaar 2008:
Deze film is een stuk beter dan het vorige deel, en wellicht een van de betere uit de ganse reeks.
Veel actie, knap scenario en een prachtige afsluiter van de ganse reeks.
Verder is de cast weer prima op uitzondering van Mark Hamill na, die ik nooit een goed acteur zal vinden, en dat zelf trouwens heeft bewezen, na de Star Wars filmen heeft hij nergens meer iets van betekenis gedaan.
Het is een hele prachtige reeks, met hier en daar een minpuntje, maar dat mag de pret niet bederven, elke SF-liefhebber zou deze reeks wel moeten gezien hebben, en ik vermoed dat dat ook zo wel zal zijn.
27-10-2011 20:43
Tarkus schreef:

Verder is de cast weer prima op uitzondering van Mark Hamill na, die ik nooit een goed acteur zal vinden, en dat zelf trouwens heeft bewezen, na de Star Wars filmen heeft hij nergens meer iets van betekenis gedaan.

Verreweg een van de beste stemacteurs ever, meer niet hoor. Iets met the Joker uit Batman enzo.
31-12-2012 14:18
Mijn Review bevat SPOILERS dus wees gewaarschuwd!!!!

Het tot nu toe laatste hoofdstuk van de Star Wars trilogie, die helaas iets minder is dan de rest. Qua verhaal, de personages, de setting is hij net als de rest steengoed alleen is er 1 ding wat mij zo ontzettend tegenvalt en wat deze film echt naar beneden haalt en dat zijn die verdomde Ewoks.

Ze hadden in plaats van die teddybeertjes gewoon voor de woeste Wookies moeten gaan, in Episode 3 Revenge Of The Sith doen ze dat eindelijk en dat levert ook een spectaculaire veldslag op, het gevecht van de Ewoks tegen de stormtroopers is eerder lachwekkend en zeer knullig. Wat ik ook ontzettend dom vind is de knullige dood van Bobba Fett, een ontzettend tof personage die een veel beter einde had verdiend. En mijn laatste punt van kritiek heeft wederom met de nieuw uitgebrachte special editions te maken, waar George Lucas met zijn smerige vieze tengels noodgedwongen per se alles MOEST aanpassen, en niemand weet waarom. Ik heb het hier over dit moment:


Het eind waarin Luke aangevallen wordt door The Emperor en je Darth Vader ziet twijfelen zonder dat je zijn mimiek ziet. Juist daardoor was dit moment zo sterk, en ik snap gewoon niet waarom hij per se Darth Vader NOOOOOOOOO moest laten schreeuwen. Wederom een episch moment dat George Lucas knap heeft weten te verneuken.

Maar laat ik positief eindigen want de film heeft genoeg sterke momenten. Zo is het eindgevecht van Luke tegen Darth Vader ontzettend tof, omdat Darth Vader wederom Luke aan het testen is en hij wederom aan de winnende hand is totdat hij begint over Leia en dat hij haar wil overhalen om naar The Dark Side over te stappen als Luke dat niet wil,vanaf dat moment gaat Luke helemaal los. En Luke heeft tijdens dat gevecht ook een missie namelijk het goede in zijn vader weer naar bovenhalen. Een fantastisch gevecht dus, met 2 personages met een missie.

Luke is in deze film ook geen sulletje meer, maar bijna een volwaardige Jedi en ik vind dat ook de acteerpresties van Mark Hamil in dit deel al veel beter zijn dan in A New Hope. Hij zet de volwassen Jedi Luke heel badass neer, vooral in het begin als hij de confrontatie met Jabba The Hut aangaat. En wat hier dan best komisch aan is, is het moment dat Luke naar een pistool grijpt en Jabba probeert dood te schieten, hier kan dat dus blijkbaar wel maar Han Solo kon Greedo niet als eerst neerknallen in A New Hope... Dat bewijst gewoon dat George Lucas niet nadacht en maar gewoon wat deed, wat de films meer kwaad dan goed gedaan heeft. Ook wordt in deze film nog een andere Lucas blunder duidelijk. Het moment dat Luke Leia verteld dat ze broer en zus zijn. Leia zegt in dit gesprek namelijk dat ze zich haar moeder een beetje kan herinneren en dat ze stierf toen Leia nog heel jong was. Als je dan naar Episode 3 kijkt zie je dat dat helemaal niet kan, omdat Padme al meteen stierf nadat ze haar kids op de wereld had gezet. Leia zou zich haar moeder eigenlijk niet moeten herinneren, maar laten we de prequels verder vooral negeren. Sorry overigens dat ik nog wat kritiek moest spuien, ik kon het niet laten.

Star Wars Return Of The Jedi is al met al een prachtig einde van een prachtige Saga. In 2015 gaat deze Saga hoogstwaarschijnlijk verder, maar we moeten nog maar zien of de nieuwe films het niveau van de jaren 80 trilogie zal gaan halen. Het enige wat deze film wat minder maakt (de nieuwe uitgebrachte edities niet meegerekend) is het eindgevecht van de Ewoks tussen de stormtroopers. Als dat er niet in had gezeten, dan was deze in mijn ogen net zo episch als de rest maar helaas. Ik kijk uit naar 2015, en hoop dat Luke, Leia en Han zowiezo alle 3 minimaal nog 1 keer gaan terugkeren en dat ze symbolisch het stokje mogen doorgeven. Ik ben zeer benieuwd, en kan echt niet wachten totdat het zover is!!