Eerste trailer voor Joseph Gordon-Levitts 'Don Jon' (aanrader)
De acteur (Inception, The Dark Knight Rises) lijkt zich achter de camera ook prima op zijn gemak te voelen.
300

300 (2006)

FT rating (134 stemmen)
7.1

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

In de Slag bij Thermopylae vochten Koning Leonidas (Gerard Butler) en 300 Spartanen op leven en dood tegen Xerxes en zijn enorme Perzische leger. Het Griekse leger staat voor een onmogelijke uitdaging, maar hun moed en opoffering inspireren heel Griekenland om één front te vormen tegen hun Perzische vijand en voor democratie te strijden.... 300 is gebaseerd op het epische stripboek van Frank Miller.

Regisseur:

Zack Snyder

Jaar:

2006

Duur:

117 minuten

Tagline:

Pledged to crush!

Genre:

Actie | Fantasy | Historisch | Oorlog

Land:

Amerika

IMDB:

7.7 op 333096 stemmen (Website)

Recensie 300


Geschreven door Sara Madou

300 recensieEr werd al lang geanticipeerd op 300, eigenlijk al sinds de film in productie werd genomen. Vooral toen de eerste teasers en trailers beschikbaar kwamen, ging het als een lopend vuurtje rond: de nieuwe Millerverfilming zou eraan komen! Het was niet Sin City 2 die eerst in de bioscopen draaide, zoals velen verwachtten, maar een bewerking van het aloude verhaal over het leger van driehonderd Spartanen die het (vrij succesvol) opnamen tegen een leger van meer dan een miljoen Perzen. Met state of the art special effects en meesterlijke gevechtsscènes beloofden de trailers veel. De productie zou Millers comic zeker waardig zijn.

» Lees verder...

Trailers / Foto's / Posters


Reacties op 300 (45)


28-01-2007 12:30
Waarom staat op al die filmsites dat de Perzen werden verslagen door de Spartanen? De Spartanen hebben de Perzen een aantal dagen tegengehouden maar ze zijn wel degelijk verslagen. Leonidas stierf ook daar. De Perzen werden pas later verslagen oa bij Salamis en Plataeae.
28-01-2007 17:27
Bart24 schreef:
Waarom staat op al die filmsites dat de Perzen werden verslagen door de Spartanen? De Spartanen hebben de Perzen een aantal dagen tegengehouden maar ze zijn wel degelijk verslagen. Leonidas stierf ook daar. De Perzen werden pas later verslagen oa bij Salamis en Plataeae.


Heb je gelijk in. Echter staat op verschillende sites (geen filmsites) die deze info hebben (bijvoorbeeld Wikipedia) dat het een morele overwinning was. Ik denk dus dat het ook een gedeelte van interpretatie is.
30-01-2007 13:04
Moviemagic schreef:
Heb je gelijk in. Echter staat op verschillende sites (geen filmsites) die deze info hebben (bijvoorbeeld Wikipedia) dat het een morele overwinning was. Ik denk dus dat het ook een gedeelte van interpretatie is.

01-02-2007 12:14
Ja een morele overwinning klopt wel ja, maar toch beetje raar neergezet dan
01-02-2007 12:20
ok, een morele overwinning klopt wel ja, maar dan toch beetje raar neergezet maar goed
13-03-2007 22:04
Buiten het feit dat het een morele overwinning was gaf het Athene de tijd die noodzakelijk was om een vloot te verzamelen die de Perzen uiteindelijk zou verslaan bij Salamis.
15-03-2007 18:02
Een mooi visueel spektakel met een paar baanbrekende scenes die op je netvlies gebrand blijven. Een aanrader als je van oude veldslagen houd. Niet echt geschikt voor tere zieltjes want de hoevelheid liters bloed die bijna van het scherm spatten, rondvliegende ledematen, hoofden is er niet op gespaard (zelfs een scene waarbij de voorpoten van een paard afgehakt worden, is me toch blijven hangen). Het woord pijl en boog schieten heeft in deze film een andere dimensie gekregen als je bijvoorbeeld gladiator hebt gekeken.
Wat mij betreft de film "van het jaar" qua visueel spektakel.
.
19-03-2007 23:38
Kom zojuist terug van de speciale voorpremiere van 300 in de Imax theater te amsterdam.
En damn wat een spektakel stuk is dit zeg. Vooral in imax formaat. Zoals hiervoor al gezegd, zekerss wel 1 van de films van het jaar. Prachtig gefilmd, geweldige scenes en heftige quotes. Plus hele heftige gevechten. Een achtbaan rit van 2 uur die nergens verveeld.
20-03-2007 20:41
Leuke film en goed verhaal alleen jammer dat er zoveel cgi is gebruikt.
20-03-2007 20:50
Volgens mij is de hele film voor een bluescreen opgenomen of niet?
20-03-2007 20:52
Stok schreef:
Volgens mij is de hele film voor een bluescreen opgenomen of niet?


Ik denk zo'n 90% van de scenes.
22-03-2007 18:15
Bart24 schreef:
Waarom staat op al die filmsites dat de Perzen werden verslagen door de Spartanen? De Spartanen hebben de Perzen een aantal dagen tegengehouden maar ze zijn wel degelijk verslagen. Leonidas stierf ook daar. De Perzen werden pas later verslagen oa bij Salamis en Plataeae.


Dankje voor de spoiler, nu hoef ik de film ook niet meer te kijken...

*dumbass*
22-03-2007 18:22
Want dit wist je nog niet? :') _O-
23-03-2007 11:10
die verotte geschiedenisboeken ook, vol spoilers. Blijf weg bij geschiedenis les! ze verklappen alles!!
23-03-2007 11:52
Rarara schreef:
die verotte geschiedenisboeken ook, vol spoilers. Blijf weg bij geschiedenis les! ze verklappen alles!!



De hype rond 300 lijkt, gezien de eerste reacties, niet helemaal of zelfs helemaal niet gerechtvaardigd. Ik was na het zien van de trailer ook wel een beetje nieuwsgierig geworden maar inmiddels is me alle lust vergaan. De technische hoogstandjes zie ik wel een keer als ik het ding download
25-03-2007 14:25
wat intreseert mij de geschiedenis over de spartanen.deze film is gewoon kicken.niet lullen maar hakken en slachten.op waarheid gebaseerde verhalen kijk ik wel naar rtl 4. alleen de uitspraken van leonidas krijg ik al kippevel. this is where they DIE!! KICKEN!! een dikke 8.5
28-03-2007 19:42
Erg mooie film, die je ECHT in de bioscoop moet zien! Alles ziet er mooi uit, ook gelet op de details. Soundtrack vond ik erg goed passen. Wel jammer dat het einde allemaal zo snel ging, toch iets te snel. Daardoor vond ik wel dat er 'iets' mistte.
29-03-2007 01:45
ach, echt weer een hollywood film die bedoeld is om anti perzie, oftewel anti iran gevoelens op te wekken.
29-03-2007 09:26
Veel gemengde reacties hier. Mensen hebben heel verschillende verwachtingen rond deze film. Mijn mening over de film is overwegend positief.

De film is visueel uiteraard erg sterk, het ziet er zeker goed uit. De actie is ook sterk in beeld gebracht, goed gechoreografeerd en lekker geweldadig. Tot zover zijn we het allemaal eens. Het plot is ietwat simpel, maar voor een spektakelfilm vind ik het nog best goed te doen: . Het acteerwerk is niet slecht, maar wel behoorlijk over-the-top. Dit is wel met opzet gedaan, en hoort bij de stijl van de film. Regie en camerawerk vond ik ook erg sterk.

Ik ging naar de bios omdat ik een mythologisch actie-spektakel verwachtte van epische proporties. Dat is exact wat ik kreeg, maar dan wel van de bovenste plank. Dit is geen karakterfilm, geen geschiedenisfilm, geen plotgedreven film. Dit is 300.

(8.2)
29-03-2007 12:05
kiekeboe schreef:
ach, echt weer een hollywood film die bedoeld is om anti perzie, oftewel anti iran gevoelens op te wekken.


Alsjeblieft zeg Volgensmij weet het grootste gedeelte van de mensen die deze film zien niet eens dat Iran van Perzië afstamt.
29-03-2007 13:16
Een waar spektakelstuk is 300!
Die koning Leonidas lijkt trouwens zo weggelopen uit de gayparade. Sowieso vind ik dat de film soms een pornografisch beeld oproept wat misschien dan ook wel weer past bij het tijdsbeeld.
Maar een aanrader is het zeker alhoewel deze film aan het einde van 2007 niet in mijn favoriete jaarlijstje te vinden zal zijn.
29-03-2007 16:28
Sorry, ik bedoelde natuurlijk de Perzische koning Xerxes in plaats van Leonidas. Maar goed, met allemaal van die mooie mannen met torso's raak je bijna de kluts kwijt :-)
31-03-2007 13:56
Ik heb nog even heel goed gekeken of Leni Riefenstahl niet bij de aftiteling van deze film stond.
31-03-2007 15:29
Cee van Lleef schreef:
Ik heb nog even heel goed gekeken of Leni Riefenstahl niet bij de aftiteling van deze film stond.


Hoezo? Wat vond je typerend aan deze film dat bij haar past dan?
31-03-2007 16:39
13204 schreef:
Hoezo? Wat vond je typerend aan deze film dat bij haar past dan?


Gespierde, ontblote mannenlijven die stand houden tegen de Aziatische hordes. Dat doet me ergens aan denken.
08-05-2007 18:28
nou, als je met 300 mannen opneemt tegen miljoenen, kun je voor 90 % als een overwinning zien. veel schade voor de perzen , wat de spartanen verloren was maar 300 man dus. en deze 300 waren beresterk en deze informatie heb ik niet van de film maar uit boeken .. ik weet wat jij bedoelt. het is een overwinning voor de perzen
.verder is er veel fictie gebruikt bij het film zoals bij alle filmen
18-05-2007 18:47
Heb al veel ovger deze film gehoord. Binnenkort zal ik hem maar is ff gaan kijken dan.
19-05-2007 17:43
300 man tegen miljoenen?
Er waren 300 Spartanen zgn Hoplieten maar ook nog zo' n 4000 Grieken van andere stadstaten. Nadat het duidelijk werd dat de Grieken gingen verliezen stuurde ze de andere Grieken weg en bleven de Spartanen achter.

Ik kan maar niet besluiten of ik deze film nu wel of niet moet gaan kijken. Sin City vond ik namelijk matig.
24-05-2007 21:36
ik vind dit egt gewoon leuke film.. oook mooi verhaal ik vermaak me wel.. egt moeite waard om keer te kijke ^^
03-06-2007 22:47
Gaan we weer.. "het was totaal niet historisch accuraat!", "de Perzen werden afgeschilderd als beesten!".

Mensen.. het is een film die gebaseerd is op een strip die gebaseerd is op een mythe die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Het is een actiefilm, geen geschiedenisles.

De fascinerende Griekse geschiedenis word in films bij tijd en wijle flink verkracht, bijvoorbeeld in Troy. 300 echter, pretendeert nooit dat het realistisch is, het is alleen een bijzonder vermakelijk spektakelstuk zoals ik het in tijden niet gezien heb. THIS IS SPARTA!

4.5/5!

Darthmar schreef:

Ik kan maar niet besluiten of ik deze film nu wel of niet moet gaan kijken. Sin City vond ik namelijk matig.


Sin City was ook slecht, 300 is gewoon pure fun en erg goed vermaak.
05-06-2007 15:45
Is het als vent zijnde, veroorlooft om te zeggen dat ie deze film tegen vond vallen! Zo ja, sorry!

Ik had veel meer van deze film verwacht. Het is gewoon een slap verhaal! 300 man houden vrij lang stand tegen 1.000.000 man! Hoe krijgen we daar een film mee vol! Het antwoord is 300!

Dan had Sin City nog een verhaal! 300 is na de eerste veldslag meteen over zijn hoogtepunt heen! En dat uit de mond van iemand die cartoonesk grof geweld heel erg kan waarderen!
09-06-2007 18:21
Mensen alsjeblieft, Sin City meesterlijke film!! Kan niet wachten tot eindelijk het 2de deel uitkomt.
01-03-2009 22:58
best goede film echt noce
ook de komedie van 300 meet the spartens is ook de max lol

8/10
09-11-2009 18:10
Qua visual effects en montage subliem...
Voor de rest is het een slappe film.
Slecht verhaal, verder puur actie
10-12-2009 21:06
Valt nog wel mee, maar misschien toch weer niet het meesterwerk dat sommigen er van maakten. Die andere Frank Miller verfilming was veel beter.
06-04-2010 18:09
Echt supervette film, slomo's zijn echt Zack's handmerk
Hadden die Spartans niet veel meer borsthaar moeten hebben? Zou ook wel sexy zijn geweest
Los van dat vond ik het eind goed
30-04-2010 14:07
Je moet de film niet te serieus nemen. En je moet bij zulk soort films al helemaal niet teruggaan naar de lessen Latijn of Grieks. Daar heeft dit namelijk niets mee te maken.

Dit is gewoon een knallende actiefilm, gebaseerd op een stripverhaal dat weer gebaseerd is op een film uit '62. Dus niet rechtstreeks op klassieke teksten.
M.a.w. gewoon een verstand-op-nul-film.

Ik bedoel, als je echt historische accuratesse wil hebben, kijk dan gewoon Asterix & Obelix.
01-05-2010 11:19
Aan het eind als 1 man een speech houdt voor honderdvijftigduizend mensen ofzo, hoe kan het dat die allemaal in 1 beweging hun arm in de lucht gooien? Die mensen achteraan kunnen die man niet eens zien laat staan horen.
01-05-2010 11:28
SunChaser schreef:
Aan het eind als 1 man een speech houdt voor honderdvijftigduizend mensen ofzo, hoe kan het dat die allemaal in 1 beweging hun arm in de lucht gooien? Die mensen achteraan kunnen die man niet eens zien laat staan horen.

daar hebben ze jarenlang op geoefend. ze stuurden die 300 spartanen + 4000 grieken even vooruit om hun arm-omhoog-beweging glad te strijken.
01-05-2010 14:19
uitstekende film, ik ga hem alleen niet kijken want de film staat gewoon in mn kast
Voor degenen die de film soms te ver vinden gaan of ongeloofwaardig, de film is gebasseerd op de mythe. Daarin werden de Perzen afgeschilderd als monsters en Barbaren en de Spartanen als halfgoden en afstammelingen van Hercules.

Kortom, This is madness!!
01-05-2010 21:54
UniMatriX schreef:

Voor degenen die de film soms te ver vinden gaan of ongeloofwaardig, de film is gebasseerd op de mythe. Daarin werden de Perzen afgeschilderd als monsters en Barbaren en de Spartanen als halfgoden en afstammelingen van Hercules.


Neoptolemos schreef:

Mensen.. het is een film die gebaseerd is op een strip die gebaseerd is op een mythe die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Het is een actiefilm, geen geschiedenisles.


What he said.
01-05-2010 23:03
niet lezen als je hem nog wilt zien

Atheneense homo's... De Grieken hebben homoseksualiteit praktisch uitgevonden. Verder... ''Remember us?'' Dat is wannabe historisch en meaningfull en dat is het niet, want de overwinning van de Spartanen was bijna niets waard. Wat wel waar was, was dat de Spartanen voor oorlog leefden. Het is wel een leuke film als je alleen maar van vechten houdt, maar ik vind het na verloop van tijd gaan vervelen.

5.6
03-05-2010 09:39
Veronica claimde dat dit een tv premiere was, maar hij is toch eerder op tv geweest?
06-04-2011 15:49
echt een goeie film heerlijk actie scènes erin.
Die Spartanen zijn vet gaaf!

8/10
04-07-2012 19:32
FILM GEWELD OP ZIJN BEST HEERLIJK DIKKE 10\10