Robert Downey Jr. en Kevin Feige over 'Iron Man 4'
Voor Downey Jr. wordt het moeilijk om terug te keren naar de franchise.
Star Wars: Episode I - The Phantom Menace

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999)

Alternatieve titel: Star Wars Episode I 3D
FT rating (148 stemmen)
6.3

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

In een handelsdispuut tussen de handelsfederatie en de planeet Naboo worden Jedimeester Qui-Gon Jinn en zijn leerling Obi-Wan Kenobi erop uitgestuurd als onderhandelaars. Ter plekke blijkt de blokkade van oorlogsschepen van de federatie slechts dekmantel voor een op handen zijnde invasie.

Regisseur:

George Lucas

Jaar:

1999

Duur:

136 minuten

Tagline:

The Saga Begins May 19th

Genre:

Actie | Avontuur | Fantasy | Sci-Fi

Land:

Amerika

IMDB:

6.4 op 245450 stemmen (Website)

Release:

In de Nederlandse bioscoop te zien vanaf 9 februari 2012

Nieuws:

Trailers / Foto's / Posters


Reacties op Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (91)


18-09-2004 17:08
Komt Star Wars Episode II: The Attack Of The Clones dan volgende week? Dat zou een primeur zijn! (of in film termen te blijven: een première)
18-09-2004 17:14
"Durkie" schreef:
"Komt Star Wars Episode II: The Attack Of The Clones dan volgende week? Dat zou een primeur zijn! (of in film termen te blijven: een première)


ik hoop het, nog nooit gezien.... ik vond deze te matig, en ben daarvoor niet naar episode 2 gegaan; bang voor teleurstelling...
Jar Jar sucks
18-09-2004 18:07
Lumière schreef:
ik hoop het, nog nooit gezien.... ik vond deze te matig, en ben daarvoor niet naar episode 2 gegaan; bang voor teleurstelling...
Jar Jar sucks


Nou ik vind het eerste deel beter dan het tweede, daar word je helemaal misselijk van de visual effects.
20-09-2004 21:04
ik ben zelf helemaal geen fan van starwars en sf-films maar heb deze in de bios gezien en vond m toch wel goed en k denk dat t in zn soort zeker een goede film is
20-09-2004 22:00
Stok schreef:
Nou ik vind het eerste deel beter dan het tweede, daar word je helemaal misselijk van de visual effects.

Ik vond dat die pot racer's ofzo niet echt in de film serie paste en dat dat de film een beetje verklote deel 2 en de rest van ale films beter dan die deel 1 naar mijn mening
20-09-2004 22:17
Prolamer schreef:
Ik vond dat die pot racer's ofzo niet echt in de film serie paste en dat dat de film een beetje verklote deel 2 en de rest van ale films beter dan die deel 1 naar mijn mening
Star Wars - Episode I: The Phantom Menace was mijn eerste ervaring in het Star Wars universum en ik vond het heerlijk, ik werd er helemaal ingezogen. Door de prachtige decors, steden, de planeet Naboo, de toen al mooie Padmé... Een sprookje! En zeker door de door jou genoemde Pod-races, leef je mee met de personages. Het was toentertijd helemaal stil in de bios en ik vergaapte me (met de mond open en met ingehouden adem) aan al het moois dat voor mijn ogen afspeelde! Een herinnering voor de rest van mijn leven...
21-09-2004 08:19
Durkie schreef:
Star Wars - Episode I: The Phantom Menace was mijn eerste ervaring in het Star Wars universum en ik vond het heerlijk, ik werd er helemaal ingezogen. Door de prachtige decors, steden, de planeet Naboo, de toen al mooie Padmé... Een sprookje! En zeker door de door jou genoemde Pod-races, leef je mee met de personages. Het was toentertijd helemaal stil in de bios en ik vergaapte me (met de mond open en met ingehouden adem) aan al het moois dat voor mijn ogen afspeelde! Een herinnering voor de rest van mijn leven...


Heb je deel 4 - 5 en 6 wel eens gezien dan? Dan moet je toch toegeven dat, deel 1 maar een magere film is vergeleken met de andere delen.
21-09-2004 09:22
Gooch schreef:
Heb je deel 4 - 5 en 6 wel eens gezien dan? Dan moet je toch toegeven dat, deel 1 maar een magere film is vergeleken met de andere delen.
Ja, hoor! Ik vind qua verhaal Episode 1 maar een magere film, maar toch is de magie er ruimschoots aanwezig. Episode 5 vind ik de beste: goede humor, Yoda's eerste optreden, spannend verhaal & scènes, goede effecten en een love story... ook een sprookje! I'm lovin' it...
22-09-2004 20:47
Eindelijk!!! Ik ga zeker kijken samen met mijn vriend offcourse, hij is een echte SF fan... Een paar weken geleden waren de eerste films al op tv, nu episode 1, ik vindt het gewoon een leuk verhaal, ben helemaal overgehaald door mijn vriend. Ik wilde voorheen niet eens het muziekje horen :o)
24-09-2004 08:56
Durkie schreef:
Episode 5 vind ik de beste: goede humor, Yoda's eerste optreden, spannend verhaal & scènes, goede effecten en een love story... ook een sprookje! I'm lovin' it...

ehm, in feite is in Episode 1 Yoda voor het eerst te zien
24-09-2004 10:30
MikeyMo schreef:
ehm, in feite is in Episode 1 Yoda voor het eerst te zien


Hehe smartass
24-09-2004 12:48
Deze film is het alleen waard door Darth Maul, de rest van de film, waar hij niet in voorkomt is total crap...

Anakin is een irritant kutjochie,

Qui-Gonn heeft zo goed als nul emoties
Yoda hoort gewoon een pop te zijn, niet zo'n stom computergemaakt figuur...

Zucht en laat ik dan maar niet beginnen over Jar-Jar...
Gelukkig is de totale film nog net iets beter dan Attack of the Clones vind ik, maar ik denk dat ik deel 3 toch maar helemaal ga skippen, ik verwacht er echt helemaal niets goeds meer van, zeker niet na wat ik heb gelezen over de intro van de film, wat er gebeurt... George Lucas heeft het toch wel helemaal verloren...
24-09-2004 12:52
LordOgre schreef:
Gelukkig is de totale film nog net iets beter dan Attack of the Clones vind ik, maar ik denk dat ik deel 3 toch maar helemaal ga skippen, ik verwacht er echt helemaal niets goeds meer van, zeker niet na wat ik heb gelezen over de intro van de film, wat er gebeurt... George Lucas heeft het toch wel helemaal verloren...
welk intro?
24-09-2004 13:14
Toch ga ik hem vanavond weer kijken
24-09-2004 18:17
Alleen Natalie Portman is de moeite waard, de rest is kinderachtige bagger!
24-09-2004 18:23
Ben het met de meeste mensen hier eens...

Deel 1 was echt helemaal niet....

George Lucas had het gewoon bij de 3 films moeten houden.
in principe heb ik in deel 1 en 2 nog niet echt iets verrassends gezien, waarvan ik dacht, ja dit deel had er echt moeten komen....NU wordt het duidelijk...

Dus jammer....
24-09-2004 19:32
Hmm nou dan heb ik toch hele andere films gezien, vooral 2 vond ik geweldig met yoda die even laat zien waarom die master jedi is

En 1 vond ik wel de minste goede van de starwars films, maar zelfs dan blijft het een goede film
24-09-2004 19:56
The Phantom Menace is nog enigszins geloofwaardig, in tegenstelling tot zijn opvolger, waarin Yoda zich ineens ontpopt als krijgsheer met het commando over hele legers, of als Ninjaturtle die als een bal in een flipperkast rond zijn opponent stuitert.
Al met al blijft elke Star Wars film topamusement, en kan ik me niet voorstellen wie dergelijke films op de commerciele zenders gaat kijken, terwijl ze op DVD zo veel beter tot hun recht komen...
24-09-2004 20:12
de anomalie schreef:
The Phantom Menace is nog enigszins geloofwaardig, in tegenstelling tot zijn opvolger, waarin Yoda zich ineens ontpopt als krijgsheer met het commando over hele legers, of als Ninjaturtle die als een bal in een flipperkast rond zijn opponent stuitert.


Ik vond hem meer op een hondsdol groen konijn lijken.
24-09-2004 20:32
Mister Pink schreef:
Ik vond hem meer op een hondsdol groen konijn lijken.
Jazz Jack Rabbit?
24-09-2004 22:39
Nog ff een kleine opmerking over de zogenaamde goede lightsabergevechten in deze film, ik vind ze nl echt sfeerloos. Gewoon verstand op nul en maar erop los hakken (met een doofstomme Darth Maul). Dan zie ik liever een "saai" lightsabergevecht met opmerkingen van Darth Vader als, "obi-wan had taught you well" en "the circle is now complete"...
25-09-2004 00:19
LordOgre schreef:

Yoda hoort gewoon een pop te zijn, niet zo'n stom computergemaakt figuur...

Zucht en laat ik dan maar niet beginnen over Jar-Jar...

maar ik denk dat ik deel 3 toch maar helemaal ga skippen


yoda was een in meeste scenes een pop in deze film, als je making of eens ziet.
jar jar........ja ok, die mag George Lucas er helemaal eruit knippen in S.E.

en wedden dat je deel 3 toch gaat kijken
29-04-2005 18:18
Heeeeee....het zijn geen Light sables...mensen...het zijn gewoon.....gekleurde TL- buizen uit Praxis ...HAHAHAHAH.....gewoon lekker genieten.....May the Force be with you ...
30-04-2005 18:04
StarWars is historisch !!! En zal het ook altijd blijven. Of iemand het nou leuk vind of niet.
30-04-2005 20:11
deze is cool vooral dat beest wat meeloopt (naam) dies lachwekkend
30-04-2005 20:21
Awas Iku Setan schreef:
Heeeeee....het zijn geen Light sables...mensen...het zijn gewoon.....gekleurde TL- buizen uit Praxis ...HAHAHAHAH.....gewoon lekker genieten.....May the Force be with you ...
Volgens mij zit je gewoon te fokken... straks probeer je ons nog wijs te maken dan Sinterklaas niet bestaat.
30-04-2005 20:39
ass89 schreef:
deze is cool vooral dat beest wat meeloopt (naam) dies lachwekkend
Je bedoelt Jar Jar. Ja hè, die is lachwekkend saai, zeg.
Alleen de lightsaber gevechten zijn cool in deze film.
02-05-2005 08:10
Pieternel schreef:
Volgens mij zit je gewoon te fokken... straks probeer je ons nog wijs te maken dan Sinterklaas niet bestaat.
.....Neennnn....Maarreee.....Sinterklaas....bestaat...wel....hahahahahaha
03-05-2005 09:38
wacht deel 3 maar af! die wordt de mooiste van allemaal (denk ik) kijk de trailers maar op www.starwars.com
03-05-2005 11:26
De mooiste is gewoon The Empire Strikes Back.

I
II
III who knows
IV
V
VI
03-05-2005 11:59
I
II
III
IV
V
VI
04-05-2005 15:44
grrr eindelijk
04-05-2005 16:01
I
II
III ???
IV
V
VI
04-05-2005 16:16
in welke zaten die irritante ewoks? haal daarbij 1 hele punt van de score af...

1: 3.5
2: 2.5
3: -
4: 5
5: 5
6: 5
05-05-2005 10:00
Toch is "American Graffiti" echt de beste film die Lucas ooit gemaakt heeft.
05-05-2005 15:00
En THX1138, nog nooit gezien maar kwil hem wel heel graag zien.
05-05-2005 15:40
I
II
III op hoop van zegen beter dan I en II
IV
V
VI
06-05-2005 08:30
Phioe!! wat een ratings allemaal, zeg.
Ik vind zelf de oude films beter.
Alle 6 films beginnen met "A long time ago in a galaxy far away..." Nog steeds een leuke vondst, die sprookjeszin, maar niet echt meer van toepassing op de nieuwe lading vanaf EP I.
Oh, wat zijn we allemaal trots op de over 10 jaar gedateerde special effects. Dat is zo fantastisch dat het verhaal blijkbaar wel wat minder mocht. Bah!

Yoda is hiervan een mooi voorbeeld. Hij WAS een type 'oude wijze & mystieke master' die in raadsels sprak met aparte stem en taalgebruik. De aparte stem en taalgebruik zijn gebleven, de rest is verdwenen.
Ook de sfeer die in de opgepoetste versies van ep. III t.m. IV vind ik wel mooi; vooral de mix van mensen, muppetpoppen en animaties kan erg leuk zijn. Maar alle muppets zijn vervangen door animaties, en dat vind ik ook geen topvondst.
Als je the Dark Crystal weer eens terugziet, zie je die jaren '70/'80 mystieke sprookjes-sfeer er weer in. Die mis ik echt ontzettend aan de nieuwe Star Wars films.
06-05-2005 14:23
hoe nieuwer de films van starwars zijn hoe mooi natuurlijk
06-05-2005 17:25
hoe nieuwer de films van starwars zijn hoe mooi natuurlijk


Dat is de domste uitspraak die ik ooit heb gehoord. Daarbij is ie noch kwa spelling noch grammaticaal correct.
06-05-2005 18:11
qua
06-05-2005 20:04
Ik vind dit dus echt een briljante film.
Heel verzorgd, waanzinnig creatief... Een dikke 8
Ware het niet dat ik de Pitt - Harrison film nog niet, en deze al vaak gezien heb, keek ik.
Ik heb echt wel zin om te kijken, ik zet hem toch maar op. Switch ik ff om 21.15, en als die andere film niks is zap ik gewoon weer terug hehe
06-05-2005 20:27
X'D Bosmans

Trouwens, het zou de domste stelling die je ooit gelezen had moeten zijn, niet gehoord.
06-05-2005 20:31
He, bahhhh niet wéér deze film. Weer even snel de massa hypen voor de nieuwe film, hum ? Als ik dit cgi-circus nog 1 keer zie, til ik mijn rok op en ... gilllennnn maarrrrr. Bah bah, in die matige Wild Wild West ook geen zin, nee wordt lekker hele avond aan mijn AMD wroeten
06-05-2005 20:34
06-05-2005 20:40
Ja als je niks anders te doen hebt dan teevee kijke dan is het weer niks vanavond tot 22:00 tenminste, want dan komt er een mooi Koreaanse actie/oorlog/en wat al niet-drama op MTV
06-05-2005 22:55
In mijn herinnering viel het gebruik van CGI wel mee, maar bij het toevallig aanzetten van Episode I zojuist dacht ik even (2 seconden) naar de reclame van een nieuw computerspel te zitten kijken... Lucas' cgi-festijn kan niet iedereen plezieren...
08-02-2006 20:45
Achja, StarWars blijft toch StarWars en voor de een heeft een heel belangrijke betekenis en voor de ander niet. Ik vind het eigenlijk nog steeds mooi.
10-02-2006 01:17
Ik ook.


That is, op deze en Attack of the Clones na. Beide hebben enkele goede scenes. Maar in deel 2 overheerst de afgrijselijk zoete liefde, en in dit de afgrijselijk kinderlijke ""humor"". Jar Jar moet gevierendeeld worden.

De jedi scenes zijn over algemeen goed en als je de scenes met Jar Jar en die met Anakin ff wegzapt, is het een heel vermakelijke film.

Deel 3 maakte gelukkig een heeeele hoop goed.
10-02-2006 13:21
*ben het 90% met Ravaged eens*
De resterende 10% is een minder enthousiasme voor deel 3, hoewel die inderdaad beter blijft dan 1 en 2.
Maar het is in ieder geval erg jammer dat de sfeer van 4/5/6 in deze episode I nauwelijks terug te vinden is.. dan kun je beter wachten tot Serenity op tv komt.

edit: wat een apart shot hierboven, net alsof ze aan het volksdansen zijn of zo
10-02-2006 15:45
Sowieso een rare foto. Volgens mij vochten Obi-Wan en Maul nooit op tatooine. is dit van een gedelete scene ofzo?? weet iemand hier wat meer van??
10-02-2006 16:22
Castle heeft gelijk, ik herken het ook niet zo.

Beetje vreemd, maar toch, dit is jeugdsentiment voor mij. Ik vond dit práchtig, en had dus totaal geen problemen met heel deze film. Eigenlijk nog steeds maar erg weinig.
De muziek is prachtig, de actie super, en de spanning te proeven. De dialogen en personages blijven Star Wars. En ja, dat is een manier van iets bekritiseren.
10-02-2006 17:19
Frank Castle schreef:
Sowieso een rare foto. Volgens mij vochten Obi-Wan en Maul nooit op tatooine. is dit van een gedelete scene ofzo?? weet iemand hier wat meer van??

Nee dit hoort gewoon in de film
11-02-2006 22:09
Deze scene hoort helemaal niet in de film. Het is gewoon een foto genomen toen ze aan het filmen waren in Tunesië en later bewerkt (lighsabers).

Beetje vreemd, maar toch, dit is jeugdsentiment voor mij. Ik vond dit práchtig, en had dus totaal geen problemen met heel deze film. Eigenlijk nog steeds maar erg weinig.
De muziek is prachtig, de actie super, en de spanning te proeven. De dialogen en personages blijven Star Wars. En ja, dat is een manier van iets bekritiseren.

Helemaal mee eens.
12-02-2006 12:29
Ik vindt deze film beter dan Attack of the Clones. Maar Revenge Of The Sith is toch de beste film van de nieuwe trilogie. Maar het allerbeste deel is en blijft The Empire Strikes Back
12-02-2006 14:30
Allereerst; dit screenshot komt idd niet uit de film, Qui-Gon en Darth Maul vochten op Tatooine. Ik blijf het een behoorlijk vermakelijke film vinden met een coole cast (op Anakin en JarJar na), vette nieuwe muziek (Duel of the Fates) en een bad-ass bad-ass; Darth Maul. Beetje jammer alleen dat ie d'r zo snel dood is, hadden ze best kunnen recyclen voor Episode 2. Ik snap alleen niet hoe de meeste van jullie Episode 3 de beste kunnen vinden, ik blijf strijden voor Episode 2, veel meer vaart, Jango Fett, Tusken Masacre.
12-02-2006 20:28
OOOH JAKKES.
Weer zo'n knullig sci-fi van George Lucas die als iets gekker kan een serie Starwar films waarin alles van voren naar achteren wordt verteld.

May the Force be with you !!!!!!!!!!!!!!
12-02-2006 21:29
Jusjuh schreef:
Castle heeft gelijk, ik herken het ook niet zo.

Beetje vreemd, maar toch, dit is jeugdsentiment voor mij. Ik vond dit práchtig, en had dus totaal geen problemen met heel deze film. Eigenlijk nog steeds maar erg weinig.
De muziek is prachtig, de actie super, en de spanning te proeven. De dialogen en personages blijven Star Wars. En ja, dat is een manier van iets bekritiseren.


Ik heb de heftige kritiek ook nooit zo begrepen. Ja, ze zijn anders dan de oude films. Ja, misschien zijn die oudere iets beter.
Maar dan nog staat het qua spektakel en visuele fantasie mijlenver boven de meeste sci-fi films.

Obi-Wan en Qui Gon vechten gewoon op Tatooine met Darth Maul in de film. Dit is vlak voor ze naar Coruscant vertrekken.

Edit: mmm, ik snap de verwarring rond de foto niet helemaal...
O wacht, jullie bedoelen dat het nooit echt tot een lightsabre-gevecht komt.
12-02-2006 21:30
Qaizer schreef:
...en een bad-ass bad-ass; Darth Maul. Beetje jammer alleen dat ie d'r zo snel dood is, hadden ze best kunnen recyclen voor Episode 2.

Volgens mij zou dat niet werken, want
12-02-2006 21:35
Thiver schreef:
Volgens mij zou dat niet werken, want


12-02-2006 21:56
Spider-fan schreef:



Spider-fan schreef:

12-02-2006 22:50
?? Hebben ze op RTL5 nou het ongeveer belangrijkste stuk uit de film geknipt?? Of lette ik niet goed op..
13-02-2006 20:21
Je hebt gelijk Thiver. Hier staat het hele verhaal:

http://www.starwars.com/databank/character/countdooku/index.html

Eén van de dingen die ik verwarrend vind aan 'Revenge of the Sith' is dat ik de ware reden voor de wraak van de Sith nooit echt helemaal uit de film heb kunnen halen. Er wordt wat gezegd over dat ze ooit de macht over de hele Galaxy hadden voordat de Jedi de orde herstelden, maar daar blijft het eigenlijk bij.
15-02-2006 08:58
Nog even doorzagen over de foto.
Dit komt niet voor in de film. Darth maul komt pas aan het einde van de film met zijn dubbele lichtzwaard.

Deel 3 was het beste van de nieuwe trilogie, hoewel het wel een hoop mysterie weghaalt bij Darth Vader.
Eerst was het een bad-ass eerste klas en nu blijkt dat het gewoon een gefrustreerde tiener is geweest.Hierdoor verliezen de eerste 3 films een beetje van hun magie.
15-02-2006 10:38
Uitleg over de Sith. Eens waren er duizenden siths die samen regeerde over het universum alleen vochten zij onderling ook. Hierdoor konden de Jedi's de orde herstellen. De Siths komen voort uit de Jedi's. De eerste Siths waren Jedi's die de donkere kant kozen. Na de nederlaag van de Sith wordt de republiek opgericht.
15-02-2006 14:11
[nerdmodus]
De Sith (het meervoud van Sith is ook gewoon Sith, en het meervoud van Jedi is Jedi. Geen -s er achter dus) waren een ras wat nu is uitgestorven. De eerste Dark Jedi werden van de jedi-planeten verbannen en vluchtten naar de planeet waar de Sith woonden. Over de vele jaren mengden de culturen van de Sith en Dark Jedi tot de Sith die we nu kennen
15-02-2006 14:18
Quistnix schreef:
[nerdmodus]
De Sith (het meervoud van Sith is ook gewoon Sith, en het meervoud van Jedi is Jedi. Geen -s er achter dus) waren een ras wat nu is uitgestorven. De eerste Dark Jedi werden van de jedi-planeten verbannen en vluchtten naar de planeet waar de Sith woonden. Over de vele jaren mengden de culturen van de Sith en Dark Jedi tot de Sith die we nu kennen
Correct
15-02-2006 16:21
Quistnix schreef:
De eerste Dark Jedi werden van de jedi-planeten verbannen en vluchtten naar de planeet waar de Sith woonden. Over de vele jaren mengden de culturen van de Sith en Dark Jedi tot de Sith die we nu kennen

En de huidige Sith? Zijn dat vooral ex-Jedi?
15-02-2006 16:38
Prachtig. Even het gesprek hierboven lezen. Dát is de kracht van de 'moderne' Star Wars'en. De complexiteit. Waar dit ophoud bij een klein gesprekje in de deathstar's, heeft de nieuwe trilogie een heel bestuur, een hele planeet, een heel gezag. De kleine details zijn geweldig uitgewerkt. En dat heeft absoluut wat. Deze wereld ademt, en is veel minder 'a galaxy far, far away', maar veel meer een échte wereld. En dat vind ik prachtig. Natuurlijk, het heeft zo zijn minpunten. De dialogen zijn slecht, en het spel net zo goed. Maar ík denk, dat als I, II en III in '80 waren uitgebracht, waren er véél meer fans, en zouden er eigenlijk veel meer mensen teleurgesteld zijn.
Al krijg je een gevoel, wat ik niet kan verklaren, bij de oude trilogie, wat minder is in de nieuwe. Al kan The Phantom Menace dat wél bij me oproepen.
15-02-2006 17:05
Thiver schreef:
Het is ook hetgene wat mij erg aanspreekt; politiek gekonkel levert altijd interessante cinema op. In een interview moest George Lucas eens kiezen voor de oude of de nieuwe trilogie, en hij koos voor de nieuwe vanwege het politieke aspect. En het zit ook best goed in elkaar qua verhaal, maar Lucas maakt één gruwelijke fout: hij kiest niet voor een bepaald publiek en daardoor raakt de film uit balans. Met The Phantom Menace zet hij een redelijk ingewikkeld heelal neer en tegelijk maakt hij een kinderfilm. Ik had met mijn negentien jaar af en toe wel wat moeite om het hele politieke systeem te doorgronden, maar alle kinderachtige actie en humor kon ik niet echt waarderen. En dan valt je film dus tussen wal en schip. Kinderen van tien zullen maar de helft begrijpen en (half)volwassenen zitten zich een groot deel van de tijd te ergeren.
Daar heb je wel gelijk in. Maar het is aan de andere kant wél een beetje logisch. Anakin ís niet geboren als 20-jarige. Hij was jong. De reden dat de oude trilogie gene kinderfilm leek, was omdat er geen kinderen inzaten. Deze film is qua film net zo 'kinderlijk' als de oude, alleen hebben we nu Anakin. Naar mijn idee is de énige echte fout die er is gemaakt Jar Jar Binks.
15-02-2006 17:03
Dubbelpost
15-02-2006 16:56
Jusjuh schreef:
De complexiteit. Waar dit ophoud bij een klein gesprekje in de deathstar's, heeft de nieuwe trilogie een heel bestuur, een hele planeet, een heel gezag. De kleine details zijn geweldig uitgewerkt. En dat heeft absoluut wat. Deze wereld ademt, en is veel minder 'a galaxy far, far away', maar veel meer een échte wereld. En dat vind ik prachtig.

Het is ook hetgene wat mij erg aanspreekt; politiek gekonkel levert altijd interessante cinema op. In een interview moest George Lucas eens kiezen voor de oude of de nieuwe trilogie, en hij koos voor de nieuwe vanwege het politieke aspect. En het zit ook best goed in elkaar qua verhaal, maar Lucas maakt één gruwelijke fout: hij kiest niet voor een bepaald publiek en daardoor raakt de film uit balans. Met The Phantom Menace zet hij een redelijk ingewikkeld heelal neer en tegelijk maakt hij een kinderfilm. Ik had met mijn negentien jaar af en toe wel wat moeite om het hele politieke systeem te doorgronden, maar alle kinderachtige actie en humor kon ik niet echt waarderen. En dan valt je film dus tussen wal en schip. Kinderen van tien zullen maar de helft begrijpen en (half)volwassenen zitten zich een groot deel van de tijd te ergeren.
15-02-2006 18:10
Jusjuh schreef:
Maar het is aan de andere kant wél een beetje logisch. Anakin ís niet geboren als 20-jarige. Hij was jong. De reden dat de oude trilogie gene kinderfilm leek, was omdat er geen kinderen inzaten.

Ik denk dat dat een vergissing is. Ja, kinderfilms worden doorgaans bevolkt door kinderen, maar het is niet zo dat films met kinderen ook direct kinderfilms zijn. Neem Aliens, daar loopt een meisje in rond van ongeveer vijf jaar... de film is echter niet bepaald geschikt voor meisjes van vijf. George Lucas had van The Phantom Menace best een volwassen film kunnen, ondanks de aanwezigheid van de 9-jarige Anakin. Gewoon minder kinderachtige grappen (dus meteen Jar Jar eruit, of anders gewoon flink kortgehouden) en een Anakin die een stuk minder lief is. Natuurlijk is het moeilijk om de overstap van een normaal jochie naar Darth Vader geloofwaardig te brengen (daarom vinden veel mensen het nu ook niet geslaagd), maar George Lucas maakt het zich wel op deze manier wel enorm moeilijk. Het was een stuk praktischer geweest als Lucas te werk was gegaan zoals J.K. Rowling in het zesde Harry Potter-boek. Daarin zien we een 11-jarige Voldemort. Geen grote, gemene machtswellusteling maar wel een jongen met tekortkomingen en iets te veel ambities. Door een personage op deze manier neer te zetten neem je als verteller een goede voorsprong in plaats van de vertraging die Lucas in deze film inbouwt. Kortom: Lucas had in deze film een interessant (maar niet heilig) personage van negen jaar moeten laten rondlopen, maar de film niet moeten richten op een doelgroep van dezelfde leeftijd.
15-02-2006 18:55
Maar dan hebben we het wel over een perfect uitgewerkt personage. Een van de beste full-life characters die ik ooit gezien, of voorlopig dan gelezen heb.
Anakin volgt wél de manier van het kwaad volgens Star Wars zelf. Fear leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... In dat opzicht is Anakin wél echt slecht, en zou iedereen zo kunnen worden, ongeacht zijn karakter.
Maar ik zeg niet dat TPM een kinderfilm is door een kind, maar dat de oude trilogie net zo zeer een kinderfilm is als TPM, alleen komt dat in TPM meer naar het oppervlak en duidelijker dan in de oude trilogie.
Én er moet wel gezegd worden dan Anakin belabberd acteerd, dus dat dat ook niet meewerkt. Een beter acteurtje zou zijn angst beter kunnen uitbeelden.
16-02-2006 07:41
Goede posts allemaal!

Bedankt voor de uitleg over de herkomst en ontstaan van de Sith. Grote manco van 'Revenge of the Sith' vind ik dat dit niet in de film zit (ik heb hem pas twee keer gezien, misschien vind ik volgende keer meer). Maar als je belangrijke achtergrond (het is notabene hetgene waar de titel op slaat!) uit databanken/boeken/games etc. moet halen is er toch iets mis met het scenario van je film, naar mijn idee.

Over het verschil tussen de twee trilogieën: ik vind de nieuwe films visueel mooier om naar te kijken (de kostuums, de werelden zelf - mijn favoriet is in dit opzicht 'Attack of the Clones' met Kamino, Geonosis en Naboo), maar ze zijn ook iets 'killer' door het vele gebruik van CGI. Het is natuurlijk ook een heel ander verhaal wat de twee trilogieën vertellen: de oude trilogie is vooral een verhaal van hoop en heldendom. De nieuwe een verhaal over een duistere verleiding. In de oude overheerst ondanks enkele duistere passages (in 'Empire' vooral natuurlijk) toch een gevoel van 'fun'. De nieuwe is veel complexer en politieker.

Wat betreft het aspect van Star Wars als kinderfilm: de oude films werden door sommige critici ook al bestempeld als kinderfilms herinner ik me. Ik heb zelf altijd gevonden dat 'Star Wars' zeker niet iets is voor heel jonge kinderen - ik zag zelf mijn eerste toen ik elf was ongeveer. Ik denk dat ze niet specifiek mikken op een bepaalde leeftijdsgroep - gewoon op liefhebbers van sci-fi in het algemeen.
16-02-2006 08:39
1e Trilogie: Anakin Skywalker wordt een rotte appel!
2e Trilogie: Luke Skywalker wordt een toffe peer!

In beide trilogie's wordt er maar vanuit gegaan dat "The Force" op twee manieren gebruikt kan worden. Een goede en een slechte! Net zoals in talloze andere films wordt er gewoon een verschil gemaakt tussen het goede en het kwade. Ik vind dit geen rare aanname en ik ben dan ook van mening dat de films van Star Wars prima op zichzelf kunnen staan als verhaal!

Toch is er een enorme groep mensen die meer wilde: Het ontstaan van de Jedi en Sith, eerdere oorlogen, andere helden van zowel de Jedi en de Sith, het verhaal na de films etc.. Omdat Dhr. Lucas niet vies is van een beetje geld, zijn er talloze andere Star Wars verhalen in omloop:
- Boeken
- Stripboeken
- Spellen
- Tekenfilm om de kloof te dichten tussen 2e film en de 3e film.
- Momenteel gaat er zelfs de roddel dat er een TV serie gemaakt gaat worden die achtergrondpersonages gaat uitdiepen!

Als je echt zoveel vragen hebt over Star Wars sla deze zaken er maar eens op na want dit is echt voer voor nog een tiental andere Trilogies!
11-01-2009 19:06
De oude delen zijn natuurlijk de beste maar deze zijn zeker wel de moeite waard als je Star Wars een warm hart toe draagt.
Zal hem wel weer gaan kijken voor de zoveelste keer al is het alleen maar voor de schitterende muziek in de film.
11-03-2009 19:44
het eerste deel heb ik over het algemeen altijd wel leuk gevonden
goede gevechten en de personages ook redelijk vooral

... death mol vindt ik geniaal maar ja zit er maarr 1 deel in e

8/10
26-04-2009 17:46
Prima film met erg goede special effects en veel actiescenes.
02-05-2009 01:13
GREAT gevechtsfilm fan schreef:
het eerste deel heb ik over het algemeen altijd wel leuk gevonden
goede gevechten en de personages ook redelijk vooral

... death mol vindt ik geniaal maar ja zit er maarr 1 deel in e

8/10


Death mol?
Bedoel je soms Darth Maul? Gij heiden!
26-12-2009 13:51
Eén van de slechtste films die ik ooit heb gezien. Heel even kreeg ik het idee dat Darth Maul een interessant personage was, maar die was compleet ondergeschikt aan eindeloos geleuter over de jonge Anakin. Voor de rest heb ik gewoon een zwakke kinderfilm gezien, waarin een kindje een race wint tegen volwassen tegenstanders en een debiele Jar Jar Binks voor humor moet zorgen. Afvoeren, die handel (daarmee bedoel ik vooral Lucas)
07-04-2010 07:58
benjamin schreef:
Eén van de slechtste films die ik ooit heb gezien. Heel even kreeg ik het idee dat Darth Maul een interessant personage was, maar die was compleet ondergeschikt aan eindeloos geleuter over de jonge Anakin. Voor de rest heb ik gewoon een zwakke kinderfilm gezien, waarin een kindje een race wint tegen volwassen tegenstanders en een debiele Jar Jar Binks voor humor moet zorgen. Afvoeren, die handel (daarmee bedoel ik vooral Lucas)

Bijna helemaal met je eens, slechtse film was het zeker niet en ik vond hem stieken nog best leuk. Die andere StarWars films zijn wel beter/leuker
Deze krijgt van mij een 7.
07-04-2010 10:02
De slechtste van allemaal. Een irritant kind, Jar Jar en een plot van drie keer niks. Maar wat een geweldige actiescenes.6.5/10
07-04-2010 10:43
07-04-2010 11:14
Terwijl Anakin nog voor een plekje in de top tien der meest irritante film kinderen moet knokken verovert Jar Jar moeiteloos de eer zichzelf het meest irritante komisch bedoelde film personage ooit te mogen noemen.
Maar als je het over de meest tegenvallende Star Wars film moet gaan hebben dan steekt deel drie toch wel met kop en schouders boven deel 1 en 2 uit, wat een anticlimax.
Word je aan het einde van de hele Star Wars cyclus nog in de waan gebracht dat Darth Vader feitelijk een goede kerel is die buiten zijn schuld op het slechte pad is terecht gekomen, blijkt het in deel 3 gewoon zijn eigen rottige karakter te zijn geweest dat hem tot de Himmler van het Star Wars universum heeft doen uitgroeien.

Opnemen op de HDD recorder, alle reclame en alle scènes met Jar Jar er uit knippen, en dan pas kijken

F
07-04-2010 16:30
Laat ik voor de eerste keer eens een star wars film kijken.
19-06-2011 18:50
Op zich wel erg leuke film....Zit goed in elkaar, heeft zo zijn actie en heeft veel goede acteurs.

cijfer
7/10
06-08-2011 09:44
Na al die jaren snap ik nog steeds niet waarom deze film zo afgekraakt wordt ik vind hem zelf echt heel goed, staat bij mij in de Star Wars top 3

En Jar Jar vindt ik helemaal niet vervelend, niet dat ik me kapot door hem lach, maar hij is wel leuk om te zien

Nou ja, zo ken ik nog wel lang doorgaan
9/10

Ben benieuwd volgend jaar naar de 3D Re-release
30-09-2011 13:20
Naar aanleiding van het verschijnen op blu-ray van deze film (en ook de andere 5) heb ik hem opnieuw bekeken.
Ik heb niets aan mijn eerdere commentaar toe te voegen, alleen dat de beelden op blu-ray perfect zijn en dat vooral het geluid een enorme boost heeft gekregen.

Commentaar 2008:
Goed eerste deel uit een reeks van 6.
Liam Neeson, die ik aanvankelijk toch niet goed gecast vond voor een SF-film als deze, doet het hier aardig goed evenals Ewan McGregor.
Maar het toppunt van de film zijn toch wel de vele special effects, zowel in de actie als in de personages.
Als begin van de reeks is deze film een aardige start, maar ik vermoed dat er nog beter delen zijn...
Toch heb ik me aardig vermaakt bij het bekijken van deze 2 uur durende prent.
17-02-2012 17:39
De 3D in de Re-release was de beste 3D conversie tot nu toe
31-12-2012 15:05
Mijn review bevat SPOILERS dus wees gewaarschuwd!!!!!

Ook in mijn ogen is dit absoluut de minste Star Wars van allemaal. Episode 1 bevat veel te veel blunders, zit veel te knullig in elkaar en Jar Jar Binks maakt zijn intrede. Als je deze film al naast The Empire Strikes Back gaat leggen dan blijft hier maar bar weinig van over.De goede punten zijn vrijwel op 1 hand te tellen.

Als eerst had Anakin in deze film gewoon een puber moeten zijn net zoals Luke dat was in A New Hope. Het slaat nergens op dat George Lucas voor een irritant kind sterretje heeft gekozen. Ook hebben de personages veel te weinig diepgang, zijn de verhaalijntjes vrij zwak en wil hij maar nergens zo meeslepend worden als de originele trilogie.

Wat dan wel weer tof is, is om de Jedi's in hun hoogtijdagen te zien, en de vechtscenes zijn dan ook best cool om te zien. Hetzelfde geld voor de podrace, ook al is de grootste reden van de podrace om hier naderhand nog videogames van te maken en er nog meer geld aan te verdienen, ik vind die race best vermakelijk. Na die Podrace zakt de film alleen ontzettend in gedurende 30 tot 45 minuten als de politiek om de hoek komt kijken. Dit had gewoon veel korter gemoeten, omdat het niet interessant is maar dodelijk saai.

Gelukkig pakt de film het uiteindelijk weer op met het eind wat ook niet perfect is. Er is namelijk te veel aan de hand, een paar dingen hadden hier absoluut in gemoeten, maar een paar dingen hadden gewoon uit de film geknipt moeten worden. Het gevecht tussen Obi-Wan, Qui Gon Jinn en de ontzettend toffe Sith Darth Maul moet er zowiezo in, Padme en haar troepen die achter de Viceroy aangaan had er absoluut in gemoeten, kleine Anakin die per ongeluk een jet opstart en per ongeluk het grote badguy schip opblaast had er NIET in gemoeten, en de gungans veldslag tegen de droids had er ook NIET in gemoeten. Dat is gewoon domme flauwe slapstick, en verre van episch.

Het eindgevecht van Darth Maul, Obi-Wan en Qui Gon Jinn vind ik echt heel vet! Althans voor een groot gedeelte. Het is tof om voor de eerste keer een Sith het op te zien nemen tegen 2 Jedi's en ik vind Darth Maul ook een ontzettend wrede Sith met zijn dual lightsaber. Wat hier dan wel weer jammer aan is, is het moment dat Obi-Wan niet meer betrokken raakt bij het gevecht en als een gek achter Qui Gon en Darth Maul aan het rennen is. Wat hier raar en dom aan is, is dat je Obi Wan en Qui Gon in het begin van de film nog heel hard weg ziet rennen van een aantal droids maar op het eind kan Obi Wan ineens niet meer zo hard rennen. En de debiele dood van Darth Maul, die terwijl Obi Wan boven een afgrond hangt boven hem staat en een beetje duf met zijn lightsaber aan het zwiepen is en mooie vonkjes aan het maken is. Dan maakt Obi Wan ineens een salto over Darth Maul heen, trekt terwijl hij dat doet Qui Gon zijn saber naar zich toe en hakt Darth Maul doormidden die zich maar even vergeet te verdedigen en dat gewoon laat gebeuren wat nergens op slaat. En net als Bobba Fett in Return Of The Jedi gaat Darth Maul een ontzettend domme dood tegemoet.

En dan is er nog het einde waarin Qui Gon zijn lichaam verbrand wordt, net zoals Darth Vader zijn lichaam verbrand werd in Return Of The Jedi (of eigenlijk andersom). Ook weer zo'n moment dat per se gedwongen moest linken maar nergens op slaat. Voordat ik deze film gezien had, dacht ik namelijk dat Luke dat gewoon deed omdat het gewoon een mooi afscheid was, en dat zijn eigen manier van afscheid nemen was maar blijkbaar wordt je als Jedi gewoon in de fik gestoken als je sterft, wat Luke eigenlijk niet kan weten omdat hij Qui Gon niet kent, en Qui Gon kan eigenlijk helemaal niet bestaan omdat Obi Wan in The Empire Strikes Back aangeeft dat hij door Yoda getraind is en niet door iemand met de naam Qui Gon. Ook de aanwezigheid van C3PO die blijkbaar gemaakt is door Anakin, gaat nergens over. Maar die zit er waarschijnlijk in zodat er naderhand R2D2 en C3PO speelgoed over de toonbank kan gaan.

The Phantom Menace is puur gemaakt uit een marketing oogpunt, en om er naderhand nog meer geld uit te slaan, in de vorm van games,speelgoed en andere goodies. Er is helemaal niet goed nagedacht over de personages, of het verhaal of wat dan ook. Het is gewoon een zeer knullig werkje, met een paar leuke momenten maar deze film mag zich eigenlijk geen Star Wars film noemen. Zeer teleurstellend.