Man of Steel [recensie]
Pompeuze maar verfrissende Superman-versie .
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)

FT rating (127 stemmen)
6

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

1957. De Koude Oorlog is op zijn hoogtepunt. Nadat hij op een afgelegen vliegveld ternauwernood ontsnapt aan een groep snode Sovjet agenten, ontmoet de avontuurlijke archeoloog Indiana Jones (Harrison Ford) de jonge, opstandige Mutt, die zijn hulp nodig heeft bij een persoonlijke missie. In ruil daarvoor maakt Indy grote kans op het vinden van de Crystal Skull van Akator, een legendarisch en fascinerend voorwerp omringd door bijgeloof en gevaar. Indy en Mutt reizen naar de uithoeken van Peru - een land vol geheimen - maar merken al snel dat zij niet de enigen zijn die de Crystal Skull zoeken. Ze worden op de hielen gezeten door de Sovjets, onder leiding van de gevaarlijk mooie Irina Spalko (Cate Blanchett).

Regisseur:

Steven Spielberg

Jaar:

2008

Duur:

124 minuten

Tagline:

In May, the adventure continues.

Genre:

Actie | Avontuur

Land:

Amerika

IMDB:

6.4 op 204205 stemmen (Website)

Nieuws:

Recensie Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull


Geschreven door Kaj van Zoelen

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull recensieIndiana Jones is een icoon. De drie Indiana Jonesfilms behoren tot de absolute top van Hollywoodentertainment. Indiana Jones is geschiedenis, voor hele generaties nog meer dan de relikwieën waar hij op zoek naar is. En voor velen is hij onlosmakelijk verbonden aan hun jeugd, of ze hem nou destijds in de jaren tachtig in de bios zagen of later op televisie, video of dvd. Een nieuwe Indiana Jonesfilm valt dus per definitie tegen, doordat deze nooit op kan tegen het jeugdsentiment. Tegelijkertijd kan zo’n nieuwe film juist gevoelens van nostalgie opwekken die je de gebreken doen vergeven. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull doet dan ook beide: tegenvallen en meevallen.

» Lees verder...

Trailers / Foto's / Posters


Reacties op Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (42)


10-05-2008 13:57
harrison fors is terug... alleen ouder
10-05-2008 21:47
superfan schreef:
harrison fors


Is dat een porno-acteur of zo?
10-05-2008 21:54
Cee van Lleef schreef:
Is dat een porno-acteur of zo?


De D en de S toets zitten naast elkaar toetsenbord. Ik denk, en hoop, dat het een vergissing van hem was
10-05-2008 22:04
Nee, nee, het betreft Harrison Fors uit het lang verwachte Indiana Hos and the Kindom of the Skull Fuckers.
14-05-2008 21:44
Cee van Lleef schreef:
Is dat een porno-acteur of zo?


Harisson Fors ouder
15-05-2008 22:20
Oh oh dit is zeer slecht nieuws en precies waar ik bang voor was:
Early Review Calls New Indiana Jones Film Dreadful
18-05-2008 12:02
Ach eerst zelf zien en dan oordelen, ik ga nooit op het geheel van recensie's of revieuws af.

Je kan er wel iets uit opmaken, maar dan nog smaken en meningen zijn voor een ieder verschillend. (gelukkig)

Vooral met dit soort films ligt de verwachting van mensen te hoog en valt de film inderdaad tegen.
20-05-2008 12:41
Een voorlopige 80% positieve reviews om rotten tomatoes is anders echt niet slecht.
20-05-2008 22:40
[url]http://www.imdb.com/title/tt0367882/usercomments[/url]

De meeste mensen zijn anders behoorlijk positief. Deze film zal natuurlijk niet beter zijn dan Raiders maar is in ieder geval met hart en ziel -en een hoop lol- gemaakt.

Vrijdag week ik het....
22-05-2008 22:32
Ik heb hem net gezien. Verhaaltje is aardig maar niet echt origineel. Camerabeelden en CGI zijn vrij goed. Sommige actiescenes zijn echt niet leuk meer zo weinig origineel en lang uitgesponnen. Leuk om een keer gezien te hebben, maar meer ook niet.
22-05-2008 23:23
Echt moeilijk dit te schrijven, maar de film is me mega tegengevallen, natuurlijk hou je daar rekening mee betreffende te hoge verwachtingen, maar hij is gewoon echt niet goed!!

Ik snap heel die "photoshop" belichting al niet. Maar de CGI is soms maar matig, en de plot (en daarbij horende CGI) is rondweg Indiana Jones onwaardig!

Eerste gedachte na de film: "Oh my God, they've killed the trilogy!!"
22-05-2008 23:55
IMDB moet je altijd even laten uitkristaliseren, aan het begin worden de comments en ratings gespamt door de filmindustrie (klik maar eens op een paar namen die 10 sterren geven..). Indy daalt al langzaam van een 9 naar een 8.8 naar een 8.6 en verder, en van de nieuwe recensies is ronduit de helft erg negatief. Ik neem aan dat ze dat niet doen om te pesten of negatief te zijn. De andere helft geeft gelijk een 9 of een 10, dit is dus een film "alleen voor de diehard fans" die vergevingsgezind met een roze bril in de bioscoop zit.
23-05-2008 10:35
hetisjantje schreef:
en verder, en van de nieuwe recensies is ronduit de helft erg negatief.

Ik hecht toch meer waarde aan professionele recensies i.p.v. dat geknutsel.
23-05-2008 11:18
Behalve als ze negatief zijn, die *kug* *kug*, professionele recensies? Ik lees liever echte filmliefhebbers, dan dat corrupte geknutsel en aarskruiperij van jouw professionals met hun belangen. Zelfs een Roger Ebert ligt in bed met de filmindustrie...need I say more?
23-05-2008 11:19
Breug schreef:
Ik hecht toch meer waarde aan professionele recensies i.p.v. dat geknutsel.


Geknutsel of niet, maar neem van mij aan als grote filmfreak, en liefhebber van de oude trilogie, dat hij heel erg tegenvalt.

De "photoshop" waas, over de promo foto's zit over heel de film, de CGI is maar matig (niet ouderwets zoals gezegd... nee, matig!).

En het einde... ik zeg niks!
23-05-2008 12:35
hetisjantje schreef:
Ik lees liever echte filmliefhebbers, dan dat corrupte geknutsel en aarskruiperij van jouw professionals met hun belangen.

Ik heb anders het idee dat filmmaatschappijen meerdere accounts hebben op imdb en vaak een hele serie lyrische recensies erop zetten als er een beetje een negatieve serie staat.

En ze investeren wel aardig als ze alle recensenten omkopen. Heeft filmtotaal ook al een bod gehad? Je verliest heel snel je geloofwaardigheid als je daar aan mee zou werken. Ze maken regematig de grond gelijk met de grootste kaskrakers dus die vlieger gaat niet op.

Verder kan ik geen uitspraak doen over de film omdat ik hem nog niet gezien heb. Maar dat staat los van die hele imdb/rotten tomatoes kwestie.
23-05-2008 12:43
Tsja, de salarissen op filmtotaal maken ons wel gevoelig voor omkoping, natuurlijk. Maar helaas, er is mij nog nooit een bod gedaan. ;-)
23-05-2008 13:07
Ja, wat is het nou, Breug? Je eerste comment was een reactie op een comment waar je het niet mee eens was, maar wat je nu herhaalt als eigen punt in een reactie op iets waar je het niet mee eens bent. Beetje vage discussie zo
23-05-2008 13:35
hetisjantje schreef:
Ja, wat is het nou, Breug? Je eerste comment was een reactie op een comment waar je het niet mee eens was, maar wat je nu herhaalt als eigen punt in een reactie op iets waar je het niet mee eens bent. Beetje vage discussie zo

Volgens mij zeg ik geen tegenstrijdige dingen. Ik zeg dat ik meer waarde hecht aan Rotten Tomatoes omdat dat een gemiddelde is van alle gepubliceerde recensies. Daar komt een positief beeld uit voor deze film.
Verder kan de film voor iemand altijd tegenvallen ongeacht de goede recensies.

Misschien moet je het iets duidelijker opschrijven zonder tante Betjes-stijl
23-05-2008 14:17
Kom kom kinders, laten we het gezellig houden

Feit: het FT cijfer daalt als een baksteen, en komt nu aan op een redelijk representatief cijfer i.m.o.
25-05-2008 20:11
AxeMan schreef:
Kom kom kinders, laten we het gezellig houden

Feit: het FT cijfer daalt als een baksteen, en komt nu aan op een redelijk representatief cijfer i.m.o.


Na verloop van tijd komt er vanzelf een representatief cijfer zowel op FT als Rotten Tomatoes en IMDB.
Daarnaast is je eigen mening natuurlijk het belangrijkst!
Ik ga deze Indy zeker nog zien in de bios.
26-05-2008 10:07
Het IMDb cijfer is in een week van 8.6 naar 7.6 gegaan. Dat zegt denk ik al genoeg. Ik vond de film in ieder geval behoorlijk tegenvallen.
26-05-2008 10:10
IMDB cijfers zeggen eigenlijk helemaal niks.
Maar als ik je redenering volg... een 7,6 is nog steeds een ruime voldoende, ik was er in ieder geval blij mee in een duister ver verleden toen ik nog op school zat.
27-05-2008 09:44
Wat een gezeur over dat de film niet goed is.

Je weet toch wel wat je kan verwachten. Ik vond hem in iedergeval wel leuk en je ziet dat de kwaliteit er na zoveel jaar beter is op geworden.

Steven Spielberg heeft er weer veel werk van gehad en dit kan je toch ook wel verwachten van de echte Indiana Jones films. Meer dus ook niet, was precies zoals in mijn gedachten.

Vind het ook knap dat Harrison Ford veel stunts op zijn leeftijd nog heeft zelf gedaan.
Dat zie ik mijn vader met dezelfde leeftijd niet zo snel meer doen ;-)

Echt wel een leuke film dus en de dingen die soms niet konden, daar moet je een beetje doorheen prikken. Alles kan tenslotte in films.

Fan
01-06-2008 14:36
Waar zit dan de kwaliteit?
02-06-2008 16:33
Je ziet toch dat de kwaliteit van nu beter is met special affects dan 13 jaar terug???

Als je dat niet eens ziet.
Ik vond het in iedergeval wel beter dan de vorige films. Typische Indiana Jones film.
05-06-2008 17:17
Nuking the fridge.
12-06-2008 10:20
hetisjantje schreef:
Mee eens
22-06-2008 19:52
Misschien snapt George Lucas dat zijn scripts niet geweldig zijn en wordt het script van Frank Darabont alsnog verfilmd.
Ik heb me overigens uitstekend vermaakt met de film en was blij vooraf de ongeloofwaardigste gedeeltes al gehoord te hebben. Sommige mensen kunnen het niet laten spoilers te geven als een film ze niet bevalt.
23-06-2008 23:35
Nou volgens de laatste geruchten gaan ze de lijn van Indy IV voortzetten in Indy V hoor. Mel Brooks is gecast als de volgende Indy, Rick Moranis is al vastgelegd als de bad guy. Werktitel: Indiana Jones and the Power of the Schwartz.
27-06-2008 15:39
my schwartz is muuuuch bigger then your schwartz
27-06-2008 20:44
Oorsprong van de Schwartz wordt hier genoemd.
30-06-2008 20:34
hetisjantje schreef:
Nee, nee, het betreft Harrison Fors uit het lang verwachte Indiana Hos and the Kindom of the Skull Fuckers.


Volgens mij bedoelt hij Harrison Fors uit Star Wars: Return of the Yeti.
"Loek, use the Fors"...
24-12-2008 18:15
Ik heb de film net gezien, en ik vond m wel vermakkelijk, maar niet heel bijzonder, toch een boel dingen die we in de tussentijd (na het laatste deel van Indiana) al eens gezien hebben (denk aan 2x Tomb Reader en bijvoorbeeld 3x The Mummy) Is toch moelijk om hele nieuwe dingen te bedenken zeg maar, vond t wel leuk dat er iets is gedaan met die ufo figuurtjes (te zien vanuit de lucht)... Daarnaast zit IK zelf niet te wachten op nog meer films van of Indiana of Youngh Inidana Jones, maar dat is mijn mening...
03-07-2009 00:24
Op zich is het een vermakelijke avonturenfilm, maarrrr dit is Indy. Voor een Indiana Jones film is dit plot veel te belachelijk:
Indiana Jones meets X-Files.

Met beide franchises is niks mis, maar gemixt is het echt een puinhoop. Bijkomend nadeel: de toekomst van de franchise is op de meest opzichtige, voordehandliggende manier zeker gesteld
12-11-2009 17:56
Op zich vallen sommige zaken nog wel mee (stuntwerk van Harrison Ford, bepaalde actiescènes, special effects), maar er zaten te veel belachelijke momenten in . En wat mij pas echt stoorde was , dat hoefde echt niet.
17-03-2010 19:43
In de bios in slaap gevallen bij het zien van deze film! Thuis nog maar es gehuurd bij de videotheek.....helaas weer in slaap gevallen!
Voor mij blijft Indiana Jones dus een ijzersterke trilogie!
13-10-2010 13:00
volgens mij komt deze film toch echt pas vrijdag op televisie
13-10-2010 18:58
Ik heb een boek gelezen over de onstaansgeschiedenis van alle films, en Lucas legt hierin uit dat hij met Indiana Jones een '30 avonturenfilm wilde maken. Nu iedereen 20 jaar ouder was, leek het hem leuk om een jaren '50 sci-fi-pulpfilm te maken.

En net als bij de prequels van Star Wars heeft NIEMAND tegen hem gezegd "George, this isn't a very good idea"
13-10-2010 20:58
Ja! Vandaag niet hoor! Zit ik dan, beetje naar De 25... Te kijken.
30-06-2011 00:20
fhopman schreef:
Je ziet toch dat de kwaliteit van nu beter is met special affects dan 13 jaar terug???

Als je dat niet eens ziet.
Ik vond het in iedergeval wel beter dan de vorige films. Typische Indiana Jones film.


Ik vond de special effects juist storend aan deze film. Je ziet gewoon te duidelijk dat ze in een studio aan het opnemen zijn. .
Bij de vorige films had ik veel meer het gevoel dat ze echt op de locaties gefilmd waren.
16-07-2011 09:11
Ik vond het wel een erg goede film Harrison Ford acteert nog steeds goed en Shia is een goede aanvulling voor de cast Vond het verhaal wel een beetje over dé Top maar dat kan de film nog niet verpesten. Heb zin in deel 5

Harrison Ford

Cijfer
8/10