Nieuwe trailer 'Man of Steel'
Nogmaals nieuwe beelden van de clash tussen de ijzersterke Superman en General Zod.
Cloverfield

Cloverfield (2008)

FT rating (129 stemmen)
7.3

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Vijf jonge New Yorkers geven een afscheidsfeestje voor hun vriend op de avond dat een gigantisch monster de stad aanvalt. De film is een verslag van hun pogingen om deze onwerkelijke en gruwelijke gebeurtenis te overleven, verteld vanuit het perspectief van hun video-camera.

Regisseur:

Matt Reeves

Jaar:

2008

Duur:

85 minuten

Tagline:

Some Thing Has Found Us

Genre:

Actie | Mystery | Sci-Fi | Thriller

Land:

Amerika

IMDB:

7.2 op 194796 stemmen (Website)

Nieuws:

Recensie Cloverfield


Geschreven door Sara Madou

Cloverfield recensieDe teaser, die voor de allereerste keer werd vertoond voorafgaande aan Transformers, liet het bioscooppubliek én de critici al vol verwachting en onder de indruk achter. Een ogenschijnlijk gezellig feestje, een plotselinge aardschok, ontploffingen en het hoofd van het vrijheidsbeeld dat door de straat rolt. Beeld op zwart. De allereerste film sinds 11 september die het aandurft om metropool New York slachtoffer te maken van een aanval is volledig op video gedraaid en zuigt de kijker, nog meer dan de teaser, als een razende een bizarre wereld in.

» Lees verder...

Trailers / Foto's / Posters


Reacties op Cloverfield (50)


28-01-2008 23:06
check dat FT cijfer zo laag hij wordt echt overal goed beoordeeld, zijn er mensen die hem al gezien hebben? Ben zelf wel van plan hem ff in de bios te checken..
29-01-2008 18:28
Ben het eerlijk gezegt wel eens met dat FT cijfer heb hem gezien maar hij was naar mijn menning te langdradig, het leek idd op een kruising tussen godzilla en blairwitch maar daar houdt het dan naar mijn mennig ook mee op, Zonde eigenlijk had er meer van verwwacht.
29-01-2008 21:46
Zeker goeie film hoor.
Snap niet dat het zo'n lage punten krijgt, hooguit komt het door de mensen die er misselijk van geworden zijn.
De film is juist geweldig.
05-02-2008 18:51
Dit is de intenste film die ik ooit heb gezien, echt heel erg goed. Vooral de hele hype campaigne is heel er goed gemaakt, het voelt heel echt.

En volgens mij is er iemand geweest die gewoon de heletijd laag heeft zitten stemmen ofzo... Want 200 stemmen en dan nog een 3.8?? En dan veel goeie reacties (recensie)? Vreemd.
05-02-2008 22:14
Het is absoluut een intense film, maar ook een film met een ontzettend dun verhaal, voor zover je überhaupt kunt spreken van een verhaal. Ik wil geen details noemen i.v.m. spoilers enzo, maar er zitten echt wel wat vage punten in.
De effecten zijn daarentegen meer dan prima voor elkaar en ook het acteerwerk is wel ok, dus het zou zeggen hoger mogen hebben dan een 3.9 als FT-cijfer. Dat zeggende vind ik het IMDb-cijfer wel weer aan de hoge kant, ergens rond een 6.5 zou wat mij betreft hoog genoeg zijn.
06-02-2008 00:13
Het 'party-begin' is irritant langdraderig en voegt verder helemaal niks toe aan de film... Had met 3 of 4 minuten lang genoeg geweest...

De actie is echter wel prima in beeld gebracht, effecten zijn best goed, niet veel op aan te merken...

Maar het einde is abrupt en jammer... Zeker omdat het een relatief korte film bleek te zijn, kwam het einde onverwacht, wat tot extra teleurstelling leidde...

Onnozel lang onnuttig begin, prima actie-gevulde kern, een gek, abrupt einde...
06-02-2008 14:40
Of het maakt de film juist extra krachtig, net of een gevonden opname zo moet zijn dat er ook nog een goed uitgewerkt einde aan zit....heerlijke film, spannend en intens zonder uitleg. De film van 2008. Eindelijk weer een goede monstermovie
06-02-2008 16:06
Het is gewoon een gevonden footage over een gebeurtenis in New york over een groep mensen die het niet overleefd hebben zoals meteen op het begin al vermeld word.Vandaar dat abrupte einde en verder helemaal niks...Niemand weet wat er gebeurt is.En dat maakt het juist allemaal zo leuk.Dus ik snap al dat gezeur over deze echte vette film niet?!
08-02-2008 18:12
ik vind dat de dinosaurus en die beesten die bijten in de metrotunnel beter moeten filmen
en verder had ik voor dat ik de film keek meer van verwacht
12-02-2008 14:20
Begrijp je het idee niet achter de film, chikuen?
De film is ten eerste opgenomen met een hand held camera zodat je het idee hebt net zo weinig van de monsters te weten als de hoofdpersonen in de film zelf. De film komt zo veel realistischer over.
Ten tweede is het spanningsverhogend om nu en dan wat glimps van die beesten te geven, dan om ze helemaal in beeld te brengen. Het laatste laat ook veel te weinig aan de fantasie van de kijkers over. De spanning van de film blijft zo ook gewaarborgd tot het einde toe.
Het realisme in de film sprak me juist enorm aan. Je werd er als het ware ingezogen.
Top film!
12-02-2008 15:02
Ben het volkomen eens met Chilipepper. De hand-held positie betrekt je bijna letterlijk in het verhaal, iets wat in eerdere monster-movies nooit het geval was (Blair Witch valt misschien onder het genre horror maar kon mij nauwelijk boeien). Het beest is indrukwekkend, zo verschrikkelijk groot en haast onverslaanbaar, (maar écht geen dinosaurus hoor!!) zoals het wat mij betreft hoort. Dat was een groot minpunt aan Godzilla, waar Matthew Broderick er haast een feel-good movie van maakte. De hype rondom Cloverfield vond ik geweldig, tot op de dag van release kon je nauwelijks iets erover vinden. De intro duurt misschien ietsje te lang, maar bouwt de spanning alleen maar meer op, aangezien je al weet dat die explosie komt. Ik vond hem heel erg sterk, een verhaal moet je bij een film als deze niet verwachten, er zijn al genoeg films met een goed verhaal.
19-02-2008 17:47
Dit is echt een geweldige film! Ik heb in tijden niet zo'n spannende film gezien. Vooral de ontknoping is erg spannend. De makers weten de spanning erg goed op te bouwen!
20-02-2008 20:56
De ft cijfer is veelste laag deze film hoort veel hoger te krijgen!!
Hele mooie film!
04-03-2008 11:47
Ik snap dat lage cijfer echt niet.
Ik zat er helemaal in, schokkende film (check de dubbelzinnigheid haha), erg sterk!
07-03-2008 18:34
Ik vond het begin van de film flink irritant en langdradig en ook het filmen vanuit het perspectief van hun camera vond ik boring.
Heb em trouwens doorgespoeld met sommige beelden maar later uitgezet.
Dan kijk ik liever nog een keer "Blairwitch".
08-03-2008 17:37
Dit is ook geen film die je met huis-tuin-en-keukenapparatuur hetzij via downloaded stuff moet gaan bekijken. De film komt dan niet goed over b.v. omdat er reeds handycam beelden gebruikt worden. Dit is echt een film die je in de bioscoop gezien moet hebben of je moet de beschikking hebben over een zeer goede TV-display c.q. bijbehorende audioapparatuur.
08-03-2008 18:26
laguitara schreef:
Ik vond het begin van de film flink irritant en langdradig en ook het filmen vanuit het perspectief van hun camera vond ik boring.
Heb em trouwens doorgespoeld met sommige beelden maar later uitgezet.
Dan kijk ik liever nog een keer "Blairwitch".


Je vond hem langdradig, dat is knap voor een film van 85 minuten. En dan heb je hem ook nog "doorgespoeld met sommige beelden maar later uitgezet." Dus je oordeel is gebaseerd op een deel van de film waar je ook nog "met sommige beelden hebt doorgespoeld." Knap.
08-03-2008 23:59
Cee van Lleef schreef:
.... Knap.

Nou ja, niet echt knap (of het is ironisch bedoeld..).
't Is ontzettend kort door de bocht om de film niet eens helemaal te bekijken en toch hier een waardering neer te gaan kwakken.
11-03-2008 14:05
Goed gemaakt!!
14-03-2008 20:20
Cloverfield is de beste film die ik ooit heb gezien.
Ongelooflijk goed gefilmd, super special effects, één woord: MEGAGOEDGEWELDIG!
Het is een echte aanrader, hij is zo spannend en de einde is totaal een klap op de vuurpijl.
Maar tsaa. Cloverfield is goed, maar Devil wears Prada blijft de beste!
22-03-2008 10:46
shelingirly schreef:
Cloverfield is de beste film die ik ooit heb gezien.
Ongelooflijk goed gefilmd, super special effects, één woord: MEGAGOEDGEWELDIG!
Het is een echte aanrader, hij is zo spannend en de einde is totaal een klap op de vuurpijl.
Maar tsaa. Cloverfield is goed, maar Devil wears Prada blijft de beste!



22-03-2008 19:32
Chilipepper schreef:

't Is ontzettend kort door de bocht om de film niet eens helemaal te bekijken en toch hier een waardering neer te gaan kwakken.

Ik geef niet een waardering maar mijn mening...en mijn mening is dat ik het begin erg irritant en langdradig vond...dat had best korter gemogen, waardoor ik dus ben gaan doorspoelen.
23-03-2008 12:54
=O omg, je hebt hem doorgespoeld... dat betekend dat je hemniet in de bios hebt gezien maar op een illigaal dvdtje?

ach boeit niet, doen we allemaal. k vond de film wel oke, begin is inderdaad langdradig, maarde rest is hij goed ,. hij zal ook zeer intens zijn ja ik zat er niet helemaal in jammer genoeg maar dat is vanwege andere reden als k nie zo afgeleid was zou k er ook intens naar hebbe gekeken =D
31-03-2008 18:21
shelingirly schreef:
Cloverfield is de beste film die ik ooit heb gezien.
Ongelooflijk goed gefilmd, super special effects, één woord: MEGAGOEDGEWELDIG!
Het is een echte aanrader, hij is zo spannend en de einde is totaal een klap op de vuurpijl.
Maar tsaa. Cloverfield is goed, maar Devil wears Prada blijft de beste!


Cloverfield is de beste film die je ooit gezien hebt maar The Devil wears Prada blijft de beste? Dit begrijp ik niet helemaal. Misschien Cloverfield wears Prada?
04-04-2008 23:27
Smaken verschillen, maar ik vind dit één van de allerslechtste films die ooit is gemaakt. Gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
05-04-2008 04:35
El Bobo schreef:
Smaken verschillen, maar ik vind dit één van de allerslechtste films die ooit is gemaakt. Gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.


Smaken en kwalitatief staan toch een stuk uit elkaar.
Een film kwalitatief goed, verzorgd en net uitgevoerd zijn, maar nog steeds door iemand verschrikkelijk gevonden worden.
09-04-2008 15:14
Deze film is kwalitatief briljant. Weinig op aan te merken. Enige kritiek die enigszins fair is, is dat de acteurs niet allemaal even natuurlijk overkomen. Maar dat is zelfs nog door de vingers te zien, want ik ken mensen die zich exact zo gedragen, zonder te acteren, dus ze bestaan wel degelijk. Daarnaast, niemand weet hoe die zich zou gedragen onder dergelijke omstandigheden.

Uitvoering is perfect, tot in de kleinste details. Zoals ook erg duidelijk wordt uit de special features op de DVD. Geluid, knipwerk, CGI en post productie zijn ook bijzonder sterk in deze film. If not uitmuntend!

Ik vind het erg prettig als een film veel aan het denkvermogen en de fantasie van de kijker over laat. Deze film hoort kwalitatief thuis bij de categorie waar ook de eerste Alien en Predator films thuis horen. Voor een bios bezichtiging acht ik hem minder geschikt. Het best is om hem met hoofdtelefoon in het donker thuis te bekijken. Zeker 60 van de 84 minuten op het puntje van je stoel.
09-04-2008 15:19
LordThanatos schreef:
Het 'party-begin' is irritant langdraderig en voegt verder helemaal niks toe aan de film..
Dat is gewoon niet waar. Alles wat in dat deel naar voren komt, is van belang voor de intermenselijke relaties verderop, alsook om de motivatie voor bepaalde dingen te begrijpen. Jouw mening in dezen is puur blijk geven van het niet goed opletten, en het bij voorbaat geen interesse willen tonen voor je medemens, al dan niet on-screen.
21-04-2008 10:20
Ik heb deze film dit weekend ook maar eens bekeken en ik moet me toch echt aansluiten bij de mensen die het wel een goede film vonden. Het ligt misschien aan de verwachtingen die mensen hebben als ze deze film gaan kijken of ze het wel of niet goed vinden.

Maar persoonlijk vond ik het erg goed gemaakt, het is een film die me na afloop nog best lang bezig hield. Hoe zou ik reageren in een (wat minder vergezochte) ramp situatie? Zou ik m'n leven wagen voor iemand anders?
08-05-2008 20:11
ik vond het een erg slechte film, niet alleen waren de dialogen erg onwerkelijk, een monster met kindermonstertjes gaat New York aanvallen :S
Misschien lag het aan mij, maar ik keek er naar met de Amerikaanse voorverkiezingen in gedachten, oftewel: welke staat zal het monster daarna bezoeken..
Dan heb je ook nog zo'n eikel die het no-go area in wil omdat hij weet wat hij doet en ja, dan kom je ineens zonder duidelijke reden in de metrogangen terecht. Het is verbazingwekkend hoe je zoiets kan verzinnen, laat staan dat je er een bioscoopprodukt van kan bakken. Deze film zou niet hoger dan een 4 mogen scoren imo
09-05-2008 11:55
Aoristus schreef:
ik vond het een erg slechte film, niet alleen waren de dialogen erg onwerkelijk, een monster met kindermonstertjes gaat New York aanvallen :S


Tja... het is en blijft een film... Dus bijna alles is onwerkelijk, en zeker voor een SF film... Of ligt het nu aan mij dat ik het eigenlijk normaal vind dat iets onwerkelijk is aan een film?
10-05-2008 00:42
LuCos schreef:
Tja... het is en blijft een film... Dus bijna alles is onwerkelijk, en zeker voor een SF film... Of ligt het nu aan mij dat ik het eigenlijk normaal vind dat iets onwerkelijk is aan een film?



nee, het IS gewoon zo. het IS normaal als iets onwerkelijk is aan een film. duh, daarom zijn films er toch? ze zijn er o.a. om ons een wereld te laten zien wat niet echt kan.
Ik heb er toch zo'n hekel aan als iemand een film slecht vind omdat het niet echt kan. das gewoon het domste wat je kunt zeggen. Daar zijn films toch voor. Als je van realisme houd kijk je de film Earth maar ofzo, ik wil liever mooie beelden zien wat toch niet snel zal gebeuren in het echt, (mischien je weet maar nooit, je wilt niet weten wat de overheid voor beesten enz achterhoud en wat nog allemaal ondekt moet worden lol.) zoals King Kong of Pirates, is toch leuk! en bij King Kong kan je nog lekker huilen ook, maar dat is een andere verhaal...
10-05-2008 00:47
akketa schreef:
Smaken en kwalitatief staan toch een stuk uit elkaar.
Een film kwalitatief goed, verzorgd en net uitgevoerd zijn, maar nog steeds door iemand verschrikkelijk gevonden worden.


Ja, het licht maar net waar je van houdt, dat een film niet je smaak is betekend niet dat het een slechte film is, bah bah wat een argumenten hebben sommigen mensen toch, door zo'n stommiteiten worden geweldige qualiteit films nog afgemaakt als "slechte films" en alleen omdat mensen het verschil niet weten tussen 'een slechte film' en een 'film wat niet jouw smaak is'.
10-05-2008 11:07
Heb ik ook een hekel aan.
Zoals Aoristus zegt. Als je al niet kan hebben dat een monster een stad aanvalt, blijf dan thuis! Of kijk dan niet! Hetzelfde als King Kong afkraken omdat reuze apen niet bestaan...

Ja, daar kan ik helemaal simpel van worden.
16-07-2008 02:18
Waanzinnige film vond ik het, de relatieperikelen daargelaten.Er zit dan perse weer zo'n semi romantisch tintje aan met name aan 't eind. Hoef voor mij niet zo. Maar ben me met de eerste attack op 't feestje werkelijk kapotgeschrokken; een vrij bizar lawaai deed de feestvreugde letterlijk ineenstorten. Vooral het arsenaal waarmee het Amerkaanse leger uitrukt en vervolgens dat beest a la USA army probeert te bestrijden, fenomenaal! Op 't laatst zag ik nog een heuse Stealt bommenwerper wat bommen afleveren op dat beest en in de veronderstelling dat 't beest uitgeschakeld zou zijn; niet dus. Tja, inderdaad een mix van Blairwitch, Kingkong en Godzilla. Ook tintje 9/11. Stoorde me enkel een beetje aan 't commentaar van de filmer steeds.

Prima film.
24-07-2009 03:52
Zeer aparte, intense film. Ik mag dit soort Point-Of-View films wel; al begrijp ik van anderen dat ze moeite hebben zich te concentreren vanwege zoveel camerabewegingen.

Helaas zit er een enorm gat in het verhaal: één van de hoofdrolspelers geeft het zelfs op een gegeven moment aan dat de vinder/kijker van de film meer over het voorval zal weten dan de hoofdrolspelers. Dat vastgesteld hebbende, waarom zou je blijven filmen als dit allemaal om je heen gebeurd?

7/10
25-02-2010 17:30
Heb 'm gekocht omdat het er naar mijn idee heel veelbelovend uitzag, ook na alle dingen die ik er over heb gehoord. Erg origineel, dat wel. Stoorde me ook eigenlijk geen moment aan de manier van filmen, maar toch vond ik het geen sterke film. Het hele concept was nogal standaard, voorspelbaar ook. De manier van filmen was erg origineel, het verhaal daarentegen niet!
21-03-2010 14:13
Zowel in de trailer als andere stukjes van deze film, o.a. op YouTube hebben mij geen seconde een goed beeld kunnen schetsen van dit monster. Verder ook geen duidelijke scene te zien dat mij zou kunnen stimuleren om naar deze film te kijken vanwege het spastische geschud en gebeef met de camera . Ook is het vaak te donker en scenes worden al snel weggedraaid voordat je ook maar iets duidelijks kan ontwaren.
Niet bepaald een representatieve trailer .
Ik hoop dat de film anders laat zien dus misschien toch even gaan kijken .
22-03-2010 17:16
Cloverfield
Need I say more?
25-03-2010 20:54
Goeie film! Heeft inderdaad een tintje 'Blairwitch' in zich, maar dat komt alleen maar door de manier van filmen. Het einde is alleen een tegenvaller vind ik. De special effects zijn wel erg mooi. Ben het niet eens met "Laguitara", dat het langdradig is, want er wordt veel geswitcht tussen verschillende scenes. En trouwens, iemand die een plaatje van Vin Diesel als avatar heeft, neem ik sowieso niet serieus als 'film-kenner/liefhebber' ;-)
26-03-2010 00:06
Geweldig, die met "handcam" gefilmde films
Het feestje "omschrijft" elk karakter erg goed en vond ik daarom absoluut niet langdradig. Je zag dat iedereen verschillend en behoorlijk natuurlijk op de camera reageerde waardoor ik de dialogen juist heel sterk vond.
Dat het beest niet goed in beeld kwam vond ik juist fijn, ik ergerde me eigenlijk zelfs op momenten dat hij wél in beeld kwam, omdat monsters altijd tegenvallen met wat je verwachtte.

Het einde kwam wat hard aan...
wat denk ik de zwakke én sterke kant van deze film is.
26-03-2010 02:04
Op een of andere reden hebben ze de scene waarin Marlena explodeert geëdit, die zat er niet in op tv. Deze scene:http://www.youtube.com/watch?v=A-4_-QBrGgc&feature=related
26-03-2010 20:31
SunChaser schreef:
Op een of andere reden hebben ze de scene waarin Marlena explodeert geëdit, die zat er niet in op tv. Deze scene:http://www.youtube.com/watch?v=A-4_-QBrGgc&feature=related


Dat heb ik inderdaad ook gemist!
Wat ik trouwens ook weird vond was het hoofd van het vrijheidsbeeld... zat daar geen heel restuarant in?
31-01-2011 13:53
Sorry mensen, maar ik persoonlijk vind het niks, ik kan niet aan die schokkerige beelden wennen, net als in de BWP wordt er veel gerend met de camera in de hand, ik vind het verschrikkelijk en geen toegevoegde waarde hebben.
Als de film normaal gefilmd zou zijn had ik er zeker van kunnen genieten.
04-02-2011 17:23
Het verhaaltje doet mij wel heel sterk aan "The Host" denken.

Originaliteit is ook Hollywood's sterkste punt niet natuurlijk.....
04-02-2011 23:44
Cloverfield

Deze film vond ik echt min. Het verhaal is helemaal niet spannend.
Toen je de eerste trailer bekeek leek de film wel spannend, maar dat is de film dus niet.

De film is dan wel origineel, maar toch heeft de film niet iets bijzonders.
Half New-York wordt geterroriseerd door buiten aardse beesten.
Ten eerste dat al, buiten aardse beesten. Dat klinkt al best min.
Maar wat ik nog stommer vind is dat je de beesten bijna niet kan zien.
Je ziet nooit een keer goed wat voor beest het eigenlijk is.
Allemaal heel vaag. Wat ik ook heel min vond is, hoe die beesten in eens op onze aarde komen. Ongeveer naar een half uur als de film begint hoor je een grote ontploffing, die tegen het standbeeld komt van New-York. Het hoofd van het standbeeld knalt er van af en komt met een grote vaart kei hard op de straat in New-York. Heel dat stuk zag er heel nep uit.
En dat was nog één van de beste scènes van de film.

Je hebt ook best veel scènes waarvan je niks kan zien. Je ziet maar wat flits beelden, en dat moet spannend lijken. Je hoort alleen maar mensen gillen en een seconde, een soort flits van zo beest. Ik vond dat echt slecht. Er zijn ook stukken die helemaal niet zo goed gefilmd kunnen worden. De belangrijkste stukken zie je vaak erg goed. Dat vond ik raar, ik bedoel je bent bang je rent maar toch let je op wat je kan filmen. Ik snap ook niet dat iemand gaat filmen als je dood kan gaan. En zo camera zou nooit het zo lang kunnen volhouden.
De camera wordt zelfs een keer bijna opgegeten, maar dan overleeft de camera het nog.

Deze film is gewoon erg min. Hij is zelfs niet leuk om te kijken als de film op tv komt


1,5 sterren.
05-02-2011 00:59
een leuke "een keer wat anders" spannende film! af en toe zat ik egt ff met WTF is hier aan de hand moment! voor mij een 7.5
03-10-2011 21:29
Wat een tegenvaller. Manier van kijken naar de film is apart. Verhaal is slap. Echt niks eigenlijk.....
13-04-2012 21:29
Helemaal mee eens. Wel een goede film om bij in slaap te vallen. In 1 woord te omschrijven: watskebeurt?
28-04-2013 00:58
Gaat film hap slik film vind ik dit..
Had er veel van verwacht
Een ding stoort me mateloos de camera stand!
Dat iemand filmt met z'n camera dat moeten ze gewoon niet doen behoorlijk irritant!

6 omdat gewoon irritante film is..

En het einden was ook matig naar mijn mening