Robert Downey Jr. en Kevin Feige over 'Iron Man 4'
Voor Downey Jr. wordt het moeilijk om terug te keren naar de franchise.
Avatar

Avatar (2009)

Alternatieve titel: James Cameron's Avatar, Avatar: An IMAX 3D Experience
FT rating (376 stemmen)
8

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Jake Sully is een gehandicapte oorlogsveteraan in de toekomst, die onvrijwillig met enkele anderen naar de planeet Pandora wordt gebracht om deze te koloniseren voor de mensheid op Aarde. Deze planeet wordt bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan hun volk te beschermen tegen de mensen en Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd, en wordt ook verliefd op één van hen.

Regisseur:

James Cameron

Jaar:

2009

Duur:

162 minuten

Tagline:

You are not in Kansas anymore. You are on Pandora, ladies and gentleman.

Genre:

Actie | Avontuur | Sci-Fi | Thriller

Land:

Amerika

IMDB:

8 op 503099 stemmen (Website)

Release:

In de Nederlandse bioscoop te zien vanaf 17 december 2009

DVD:

In Nederland op DVD uitgebracht op 20 april 2010

Nieuws:

Recensie Avatar


Geschreven door Thomas Hermssen

Elke zichzelf respecterende filmliefhebber kijkt al sinds de definitieve aankondiging op 14 juni 2005 uit naar de film die aanvankelijk onder de titel ‘Project 880’ door het leven ging en later definitief werd omgedoopt tot Avatar. Na de overweldigende successen van de twee Terminator-films (1984 en 1991), Aliens (1986) en Titanic in 1997, moest regisseur en schrijver Cameron wachten tot de technologieën toereikend waren om zijn verhaal te visualiseren. Er werd gespeculeerd en men wachtte in spanning af. Toen waren daar de eerste beelden, een trailer en verschillende posters. En de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat deze mij sceptisch maakten. Zó mooi zag het er nou ook weer niet uit in een 2D-zaal. En de posters voldeden in alles aan de Hollywoodblockbusterregels: noch vernieuwend, noch inspirerend. Maar gelukkig, zo heel af en toe maakt een film de hype waar. Avatar bleek in staat om mijn scepsis honderdtachtig graden te doen kantelen: wát een film.

» Lees verder...

Trailers / Foto's / Posters


Featured: Avatar


Geschreven door Jimmy

Avatar heeft eenzelfde verhaal; het gaat namelijk over een ex-marinier, Jake Sully, die beperkt is tot een rolstoel. Als hij het aanbod krijgt om weer te lopen, slaat hij dat niet af. Hij wordt daarop overgebracht naar de maan Pandora, waar zich een nieuw soort mineraal bevindt. Het mineraal is maar liefst twintig miljoen dollar per kilo waard, en is dus reden genoeg voor de risicovolle onderneming op Pandora. Er is echter één probleem; bovenop de grootste afzetting van het mineraal bevindt zich een inheemse stam, de Na’vi. Om het werk in de giftige atmosfeer makkelijker te maken, maakt de mens gebruik van Avatars; mens-Na’vi hybrides die precies lijken op de Na’vi, het verschil zit hem erin dat de mens de Avatars van een afstand bestuurt.

» Lees verder...

Reacties op Avatar (76)


17-11-2009 02:25
Ik zie op de frontpage deze film staan helaas kan ik niet een reactie schrijven. Ik doe het daarom hier maar,

Een Hype.. Hoe kan iets een HYPE zijn als je aan de beginselen van Terminator, Alien en de Titanic heb gestaan.. Avatar zal hoe dan ook niet in dit rijtje thuis horen, maar het zal wel een fantastische film worden! Over liefde en drama natuurlijk, daar houden we van tijdens kerstmis! Kortom ik kan het geen hype noemen.
17-12-2009 00:18
Ik heb hem gezien in 3D maar alsnog is het een platte film.
Verschrikkelijk slap en cheesy verhaal. Soort pocahontas met wat Dances with Wolves en een scheutje the Matrix bij elkaar gemengd tot hele lauwe zoutloze soep, die er van de buitenkant intressant uitziet.

Oke, de eerste beelden waren echt meesterlijk. Je weet niet wat je ziet met die 3D bril op. Het eerste halfuur is dan ook nog heel erg goed te verteren, ik zat met een glimlach te kijken. Maar als Jake eenmaal bij de Na'vi-s aangesloten is begint het gejank. Cliché's stapelen zich op en one liners waarvan je niet weet of het nou een grote grap is of serieus bedoeld. Voornamelijk Michelle Rodriguez die doodleuk zegt "I didn't signed up for this shit". Prima zin, in een Steven Segal film. Colonel badguy was echt het meest platte personage wat ik ooit heb gezien.

En dan die muziek. Cameron houdt blijkbaar heel erg van dat Titanic fluitje en heeft thuis waarschijnlijk de hele collectie Best of Panflutes Orchestra liggen. Wat een dweilmuziek, geen greintje originaliteit. Blijkbaar niets geleerd van the Dark Knight, nee die film was ook niet perfect, maar de muziek deed wel wat nieuws.

Ik weet het, je moet je verstand op nul zetten en gewoon gaan bij deze film maar die uitspraak slaat nergens op als iets alleen visueel spettert. Technisch maakt de film de hype waar en dat 3D is simpelweg een hele nieuwe en toffe beleving maar de rest is ZO cheesy dat verstand op nul zetten echt niet helpt...
17-12-2009 17:38
Iedere idioot kan voor 500 miljoen dollar (1/2 miljard) een film maken.

Dat is geen kunst.
17-12-2009 18:01
Ik vond het een prachtige film, de wereld die Cameron geschept heeft met Pandora zag er werkelijk prachtig uit de gehele flora en fauna kwam absoluut overtuigend over en ik heb ervan genoten.
Al het gezeik over het verhaal vind ik ook compleet onterecht, mensen gaan allerlei vergelijkingen opnoemen wat nergens op slaat want dat kan je met iedere film doen. Het is gewoon een mooi verhaal, misschien weinig origineels, maar absoluut prachtig uitgewerkt. Wel ben ik van mening dat je ervan moet houden, want het is een klassiek voorbeeld van een episch fantasy verhaal en als dat je ding niet is dan begrijp ik dat je de film niet veel aan vindt. Ik aan de andere kant ben dol op fantasy en science fiction (in deze volgorde) en heb dus niets te klagen gehad. Ik ben alleen wel bang dat het grote deel van het publiek er niet voor warm loopt, omdat fantasy nou eenmaal niet iedereen kan behagen.
Ook kon ik me prima inleven in de gebeurtenissen van de Na'vi, iets waar veel mensen schijnbaar nogal moeite mee hebben. Cameron houdt ons (mensen) dan ook een spiegel voor, want geef toe al zou er ooit een planeet gevonden worden is er een grote kans dat wij (mensen) tot dit soort walgelijke daden in staat zijn. Zulk soort dingen gebeuren namelijk in ons hedendaagse wereldje ook al door, jawel ons (mensen). En misschien kan niet iedereen die spiegel verdragen.
De actiescenes waren ook schitterend gemaakt en waren zenuwslopend.
Heb ik dan niets negatiefs te melden??? Jawel na zo'n 30 tot 40 minuten zakt het tempo een beetje, maar dat maakt het begin en eind helemaal goed. Van de IMAX ervaring daarentegen ben ik nog niet zo overtuigd. Volgens mij ziet de film er in een gewone zaal met een groot doek er net zo mooi uit, wat ik overigens binnenkort eens ga uitproberen (ja... ik ga nog een keer naar Avatar!). En de nieuwe IMAX zaal in Pathé Schouwburgplein was een stuk kleiner dan verwacht en het scherm is naar mijn idee niet veel groter dan die in zaal 1.
17-12-2009 23:51
Otmeister schreef:
Iedere idioot kan voor 500 miljoen dollar (1/2 miljard) een film maken.

Dat is geen kunst.


Kom op zeg... een 1???? WTF?!?!

Is dat gewoon zielig doen om het gemiddelde omlaag te brengen? Als ik naar je verdere ratings kijk krijg ik een beetje het idee dat je beter iets anders kan gaan doen dan films kijken, want er zijn er blijkbaar maar weinig die jou kunnen behagen.

Zelfs al is het niet jou onderwerp dan nog ziet de film er prachtig uit. En al zou er iemand achterlijk genoeg zijn om jou 500 miljoen dollar te geven dan zul je nog geen fractie in de buurt komen van wat Cameron hier heeft neergezet. Ach waar begin ik aan ik heb zo'n flauw vermoeden dat jij te koppig bent om een discussie mee te voeren....
17-12-2009 23:58
Iedereen moet gewoon zijn muil houden over het budget en de originaliteit. Klep dicht en laat je overdonderen door iets dat nog nooit eerder vertoond is. Toppertje.
18-12-2009 10:04
Otmeister schreef:
Iedere idioot kan voor 500 miljoen dollar (1/2 miljard) een film maken.

Nee.
18-12-2009 11:19
Echt een hele mooie film. Verhaal is inderdaad William Wallace-achtig maar beelden en indruk prachtig. Ik denk dat Merijnsa of Kluun of Reinout Oerlemans is en bang is dat het bezoekersaantal zal dalen....

Voor een echt goed verhaal kun je beter een boek pakken. Voor zulke schitterende beelden niet....
18-12-2009 19:52
Otmeister schreef:
Iedere idioot kan voor 500 miljoen dollar (1/2 miljard) een film maken.

Dat is geen kunst.


Een 1??! Hehehe. dan heb je de film niet gezien, of je bent zo ongelukkig dat je geen enkele vorm van kunst kan waarderen...
Ik zie nu dat er al anderen op je gereageerd hebben....

On Topic:

Nu 2 keer gezien! 2e keer moet ik constateren... Dat hij nog harder binnenkwam dan de eerste keer! Nog meer kippevel.
Cameron heeft het verwoordt als een "raam naar een andere wereld". Vooral de tweede keer ervaarde ik het ook daadwerkelijk zo. Wat een Rijk geschapen, volledig plausibele fantasiewereld is Pandora!
Ik ben een enorm kritische zeikerd als het om special effects gaat, maar dit is feilloos. Ze zijn zo goed dat je ze niet eens meer ervaart en beoordeelt als SFX. Heerlijk.

En het verhaal... Het verhaal... Is natuurlijk niet iets wat we nog nooit eerder gezien hebben. Maar het werkt, het wordt oprecht verteld en vertolkt. En de gigantische wereld, INCLUSIEF een complex verhaal zou wellicht te veel voor je hersenen zijn... :-)

Cameron heeft een naam hoog te houden, een naam van vernieuwer en altijd een stap verder zijn dan de rest. Hij is met deze film mijns inziens 5 stappen verder dan de rest. Het is geen film meer, het is echt een raam naar een andere dimensie, het hoogst haalbare in de Scifi volgens mij... ;-)
Het is voor mij in ieder geval een film die wederom een nieuwe era in de film betekent. Ik hoop dat de technieken bedacht en gebruikt net zo goed worden hergebruikt als Cameron's eerdere films. En ik hoop dat hij niet weer 12 jaar wacht met de volgende. ;-)
19-12-2009 18:12
Heb hem in 3 d gezien, was mooi...echt mooie beelden.
De film zelf was ik op een gegeven moment wel even zat, ik wilde dat het klaar was en ik wilde naar huis.
De film kon me niet echt blijvend boeien....helaas...
21-12-2009 14:44
Gisteren gezien in Heerlen, weliswaar geen heel groot beeld maar verder wel in orde.
Dit is geen film, dit is een ervaring. Ik ben nog nooit zo overrompeld geweest door een film....

Ik ga er volgende week weer naartoe en er staat zelfs begin januari een tripje naar Rotterdam of Amsterdam in de planning om het op IMAX-beeld te zien. (Ja, dit is een hele reis voor me, ik woon in de buurt van Maastricht.)

Ik raad echt IEDEREEN aan om dit te gaan zien en natuurlijk in 3D!
22-12-2009 01:07
Otmeister schreef:
Iedere idioot kan voor 500 miljoen dollar (1/2 miljard) een film maken.

Dat is geen kunst.


Jammer dat mensen zoals jij filmfora vervuilen met reacties die niets toevoegen. Als je dan toch de film zo slecht vind kom dan in ieder geval met goeie argumenten waarin je toelicht wat er precies aan schorde. Merijnsa vond het ook geen goeie film maar geeft in ieder geval een goede argumentatie. Eigen mening uiten kan gerust maar jou reactie raakt kant nog wal.

Jou postgeschiedenis wekt ook de indruk dat jij een account hebt aangemaakt om films af te kraken.

Goed ontopic:

Ik heb Avater op woensdag 16 december gezien in de Luxor in Hoogeveen. De film werd in 3D vertoond.

Avatar is een film die beleefd moet worden. Je wordt helemaal naar binnen gezogen in een wereld vol emotie en schoonheid. Vooral bij de 3D versie van de film heb je het gevoel dat je de wereld zelf beleeft. Dit is wat voor de film voor mij zo speciaal maakt. Voor mensen die een ijzersterk verhaal verwachten kan de film wat tegenvallen, het verhaal is niet erg origineel. Het is voor mij echt de beleving en de emotie van de hele film die een diepe indruk op mij gemaakt hebben.

Het acteerwerk vond ik zelf overtuigend en ook de CGI spelers vond ik zeer sterk weergegeven.

Deze film fascineert, emotioneert en is voor mij ook een van de meest vermakelijke films die ik de afgelopen tijd gezien heb. Er zijn verschillende soorten manier om in mijn ogen een meesterwerk te maken. Het verhaal van bijvoorbeeld Shawshank Redemption maakt van de film een meesterwerk. Bij Avatar vind ik het de pure beleving en emotie van de film die het een meesterwerk maken.
24-12-2009 13:10
Wat een Gave FILM.
maakt niet uit wat de negative mensen onder ons ervan zeggen.
als je naar welke film dan ook gaat moet je je inleven en niet realistisch gaan zitten doen want dan hoeven we geen enkele film meer te maken omdat er dan waarschijnlijk alleen nog maar documantaire's te zien zijn.
wat James Cameron heeft gedaan is gewoon een belachelijk goeie fantasie op film zetten.
wie zich op een normale manier in kan leven zal het met mij eens zijn.
ok hij heeft daar en verschrikkelijk goed budget voor gehad en kon daarom dingen doen die bij een lowbudget niet te realiseren zijn.
maar ga er maar aanstaan. hij heeft toch het grote publiek kunnen fasineren en daar gaat het tenslotte bij het film maken om?
ik zeg!!! nog 3 keer kijken die film.
24-12-2009 13:47
Ik ben gisteravond in schagen naar deze film gegaan en het is echt de tofste film die ik gezien heb, en ik heb heel wat films gezien.
Het was mijn eerste keer dat ik naar een 3d-film ben gegaan ( op de keer na in dolfinarium waarbij er zeemeeuwen boven het publiek vlogen en dan gingen poepen en het publiek spetters water over zich heen kreeg ) en ik vond het echt vet!

In sommige stukjes van de film had ik niet echt door dat het 3D was maar op sommige stukken was het echt net alsof ik de vliegen en beesten neer kon meppen. Er zijn ook stukken waarbij het net is alsof je in een kijkdoos kijkt en dus meerdere lagen ziet achter elkaar wat heel mooi is. De ondertiteling paste zich soms ook aan op de 3D beelden wat wel kan opvallen maar toch niet echt storend is, het is eigenlijk wel beter want anders zou de ondertiteling dat in 3D is nog eens boven de 3D beelden van de film gaan en zo zou je niet alle 3D beelden van de film meemaken wat nu dus wel kan.
De meeste mensen die in de film zitten en dus goed opletten zullen zich zeker niet voelen alsof ze 3 uur naar een scherm hebben zitten staren.

Mijn rating voor deze film is 9/10, het puntje verschil van de 10 is denk ik toch wel het jammere dat ik iets meer van het 3D had verwacht.

Ik raad deze film echt aan, als hij op dvd uitkomt ga ik hem zeker kopen en helemaal kapotdraaien(Y)
28-12-2009 10:46
Schitterende film. Het verhaal is misschien niet zo origineel, maar ik was te druk bezig met met open mond naar het scherm te staren om me daaraan te ergeren. Wat Cameron visueel heeft klaargespeeld is nu al filmgeschiedenis, al moet je de film wel echt in 3D gaan bekijken.
29-12-2009 20:40
Ik snap een ding niet van de film avatar,
Alvast bedankt
30-12-2009 00:05
joris123456789 schreef:


31-12-2009 22:43
Zoals hierboven al een paar keer geschreven, deze film kijk je niet alleen, maar BELEEF je ook!!
Voor mijzelf ging er letter en figuurlijk een nieuwe (film) wereld open, en zeker te weten ook voor de toekomst van de film!!

Schitterende film, deze moet je echt in de bioscoop in 3d hebben gezien, gewoon gaan zitten en van genieten en laat je in het verhaal zuigen.
02-01-2010 18:36
ik vind deze film geniaal, heerlijk verteld en een mijlpaal in de geschiedenis van special effects. Geeft mij het gevoel dat ik kreeg toen ik voor de eerste Star Wars zag, kippenvel gewoon!

Deze film is absoluut naar nummer 1 gestegen op beste films allertijden!
03-01-2010 21:11
Prachtige film! Echt heel knap hoe erg je mee gaat leven met de Na'vi! Ik was redelijk sceptisch vooraf, maar ben echt overdonderd. Je moet deze film echt in de bioscoop zien!!
08-01-2010 12:24
afgelopen woensdag voor de 2e keer naar Avatar geweest.
Hij was nog mooier dan de eerste keer! de eerste keer was het even wennen aan de 3d, je ziet er zoveel meer details mee!
Een mooie film waarvan de special effects echt super zijn neergezet. zit een mooi verhaal in, moet wel zeggen dat je er een grote fantasie voor moet hebben. De eerste keer had ik echt verwacht dat het een soort sci-fi film was waar ik totaal niet van hou, maar me vriend leek het zo leuk dat ik uiteindelijk ben mee gegaan. Na de film was ik helemaal verkocht en ja me vriend vond het niet zo heel speciaal (qua verhaal dan.)
Ik raad aan ga erheen, een super mooie film.
08-01-2010 19:37
Ik vond hem GEWELDIG! Ik moest zelf ook even wennen aan het 3d en het brilletje. En ik dacht.. nee 3 uur lang zitten zonder pauze (Ede). Maar het was juist fijn uiteindelijk dat er geen pauze was. Je zit er zo in! Ik vond hem echt super mooi en spannend en geweldig. En het verliep uiteindelijk precies zoals ik wilde! Ik heb echt nog lang nagenoten .. en kep et ook niet droog kunnen houden!! Echt super mooi!

Cijfer: 10+ (als het kon)
17-01-2010 13:36
Ik heb echt genoten van deze film. Het 3d trucje voegt echt iets toe bij deze film, als je de kans hebt ga deze film vooral in het IMAX 3d theater bekijken. Mensen die lopen de zeuren over deze film en hem afkraken en idioot laag beoordelen zijn ware azijnpissers met een klomp steen op de plek waar een hart hoort te zitten. Natuurlijk is het niet een vreselijk complex verhaal met eindeloze diepgang maar daar gaat het hier ook niet om. Dit is entertainment van de bovenste plank. Een helder verhaal met een kop en een staat, prachtig beeld en geluid. Een magische film!
21-01-2010 11:46
Ja super vet

Maar verhaal is toch redelijk standaart en voorspelbaar.
op moment dat hij haar ontmoet kon je rest welinvullen, maar toch super vet gemaakt.
zeker de moeite waard
24-01-2010 22:17
Wat een prachtige film! De wereld is onbeschrijfelijk mooi. Ik heb m'n ogen uitgekeken.
Ik verwachtte een nogal cliché verhaal dat het vooral moest hebben van de special effects, maar ik moet zeggen dat ik me geen moment aan de clichés gestoord heb!
Geweldig.
25-01-2010 00:20
Pfff, ik ben net naar Avatar IMAX 3D bij Pathe Eindhoven geweest. Maar ik moet toch even mijn ei over de film kwijt. Want hoewel het verhaal mij al niet zo aansprak en ik die blauwe dingen er niet vind uit zien. Dacht ik dat het best een goede film zou kunnen zijn. Helaas het tegendeel is waar. Ik vond de film echt ongelofelijk SAAI. Het 3D was naar mijn mening totaal overbodig, de omgeving decor is mooi gemaakt maar zo bijzonder nou ook weer niet.
Het verhaal zelf was veel te langdradig en pas op het einde kwam er een beetje actie in. Het acteerwerk is niet om te juichen, het is dat Jake een leuk koppie heeft als mens maar verder..
Die kolonel kon al helemaal niet acteren, hebben ze die van de straat geplukt.
Veel te zweverig verhaal, laten we de bomen & de planeet redden.. (kreeg meteen een Pocahontas gevoel).
Verder ook zeer voorspellend.. Kortom ik vond het geen goede film, ik werd emotineel niet bij het verhaal aangegrepen.
28-01-2010 00:38
Ik snap niet dat sommige mensen deze film saai kunnen vinden, ik begrijp je wel als je zegt dat het verhaal niet echt top is maar ga je naar avatar voor het verhaal? ik vond het verhaal toereikend voor de film en de effecten waren het beste wat ik ooit heb gezien
ik ben al 2x geweest en ik sluit een derde keer binnenkort niet uit.

Btw als je niet van sci-fi houd, ga dan lekker niet naar avatar(hoest amber hoest)
31-01-2010 17:01
Je houd er van of niet,simpel!!!!!

Ben Vrijdagavond in Almere geweest en de film in 3D gezien,in 1 woord geweldigggggggg!!!!!!!
Mooie special effects en verder gewoon in mijn eigen ogen een vette film

Denk dat ik nog wel voor een 2e keer ga
02-02-2010 10:32
Zeer leuke 3D film, het verhaal viel mij op zich nog best mee na al die negatieve berichten...
Een cijfer geven is hier wel lastig aangezien het moeilijk vergelijken is met klassieke 2D films.
06-02-2010 11:38
Gisteren voor de tweede keer gaan kijken en de zaal zat weer bijna helemaal vol (wat al sterk is voor een film die 8 weken draait). Op het einde waren er zelfs enkele mensen die begonnen te applaudiseren en zag je iedereen compleet overdonderd buiten de zaal staan. Heerlijke film als je zoiets kan te weeg brengen. Alle mensen die hem saai vonden, hebben gewoon brute pech!
06-02-2010 23:23
@Merijnsa, je verwoordt precies wat ik ook had. Kort samenvattend heeft Avatar extreem mooie beelden maar helaas is het plot een slap sprookje met valse diepgang. Wat vind je belangrijker? Plot of plaatjes?

6/10
14-02-2010 14:22
Dit is nou echt een goeie film. Het verhaal is wel bekend natuurlijk maar dat maakt het niet simpel of slap. Het paste er gewoon goed bij.

Leuk om te zien dat Jake, als Na'Vi, 5 vingers had. Hij was volgens mij 90% alien en 10% mens. Zoiets dan. Ben benieuwd waar het verhaal ons naartoe neemt met het vervolg!
24-02-2010 19:23
De graphics waren uiteraard briljant ookal vond ik de Na'vi (vooral de blauwe versie van de hoofdpersoon) vrij houterig lopen af en toe...
Verder vond ik het verhaal vrij prima tot de twist tegen het eind aan (dat stukje hij het volk toespreekt, is dit een spoiler trouwens...?).

Het 3D effect wist mij niet echt te pakken eigenlijk, daar had ik in ieder geval veel meer van verwacht. Ik had vaak een het idee dat ik een soort van gedwongen was te focussen op het punt dat door de bewerkers als "belangrijkste deel" van het beeld was bestempeld.

Over het algemeen een prima film, maar had voor mij niet zoveel ophef hoeven hebben.
08-03-2010 10:31
Otmeister schreef:
Iedere idioot kan voor 500 miljoen dollar (1/2 miljard) een film maken.

Dat is geen kunst.


duidelijk het verstand van 1

ik hou me mening voor me verder want voor deze film zijn niet zoveel woorden nodig..
In een paar woorden; een beleving voor het oog deze film.

Omdat hier van die simpele zielen zijn die de film graag laag willen houden met een 1 te geven, geef ik de film een 10.
10-03-2010 23:15
marcjeb schreef:
duidelijk het verstand van 1

ik hou me mening voor me verder want voor deze film zijn niet zoveel woorden nodig..
In een paar woorden; een beleving voor het oog deze film.

Omdat hier van die simpele zielen zijn die de film graag laag willen houden met een 1 te geven, geef ik de film een 10.


Als dat de reden is dat je deze film een 10 geeft vind ik dat even simpel als degenen die een 1 geven...
12-03-2010 11:10
Toelietoesh schreef:
Als dat de reden is dat je deze film een 10 geeft vind ik dat even simpel als degenen die een 1 geven...


vind ik niet, een 1 en een 10 is alsnog MAAR een 5 en half.. dus als ik de film nou een 16 kon geven was het gemiddelt een 8 en half en dat is wat ik wou geven... dus die 1tjes zijn droeviger
17-03-2010 14:28
Vond em te gek... Zeker in 3D!
Erg mooi gemaakt.. Leuk verhaal, goed over nagedacht..
Goede film..
17-03-2010 19:20
Ik geef toe, je moet ervan houden, maar als je ervan houdt dan is dit zeker DE (3D) ervaring om nooit meer te vergeten!
Sommige mensen zeuren vanwege het simpele verhaal, maar wat wil je met dit special-effect spektakel? Een ingewikkeld complot met onverwachtse wending? Kom op zeg!

Dikke tien!
04-04-2010 13:04
Deze film is zwaaaar overroepen. Dit is gewoon één van de stomste films ooit gemaakt. 1 pluspunt aan de film zijn de visual effects maar zonder 3D kijk je gewoon naar een animatiefilm van Dreamworks...
18-04-2010 23:49
niet zeiken.
dit is een goede film. erg gedetaileerd.
het is gewoon een acht waard
23-04-2010 23:38
Dit is wellicht tot dusver de mooiste film die ik ooit heb gezien, visueel dan. Echt verbluffend wat James Cameron hier in beeld heeft gebracht, en ik heb het dan over de 2D versie. Voor mij hoeft 3D niet echt, je merkt wel dat de film daarin is gedraaid en dat hij er zich uitermate toe leent, maar de ondervinding heeft me geleerd dat je bij 3D zo bent gefocust op de effecten dat je amper nog aandacht hebt voor het verhaal en dat is nog steeds het voornaamste bij mij in een film, bovendien krijg ik een barstende hoofdpijn van 3D, en dan spreek ik nog niet over dat steeds weer vervelende brilletje. Voor mij hoeft die ganse hype niet en ik denk niet dat ik daar alleen zo over denk, maar ieder zijn mening natuurlijk.
Toch zie ik wel graag goede special effects en die zijn hier overvloedig aanwezig, en toch kan je je focussen op het verhaal.
Je merkt dat ik geen maximum score heb gegeven voor deze film, en dat is alleen omdat het scenario, vooral in het eerste anderhalf uur bijzonder langdradig is, soms wel slaapverwekkend, het is pas in het laatste uur dat de film bulkt van de actie.
Akkoord, er moet een inleidend verhaal zijn, maar het had best een half uur korter gekund.
De vertolkingen waren voor mij goed, maar ook niet top, maar gezien de vele CGI, ook voor de personages, kan je daar eigenlijk moeilijk een opinie over geven vind ik.
Kortom, visueel een superfilm, verbluffend mooi. Maar ik vind Cameron's 'Titanic' nog steeds zijn betere film.
11-05-2010 19:12
marcjeb schreef:
vind ik niet, een 1 en een 10 is alsnog MAAR een 5 en half.. dus als ik de film nou een 16 kon geven was het gemiddelt een 8 en half en dat is wat ik wou geven... dus die 1tjes zijn droeviger


Oke, volgens jou logica moet ik dus nu een 4 geven? Want ik vind het een 7 waard, en een 10 en een 4 is gemiddeld een 7.
13-05-2010 11:43
Oboema schreef:
@Merijnsa, je verwoordt precies wat ik ook had. Kort samenvattend heeft Avatar extreem mooie beelden maar helaas is het plot een slap sprookje met valse diepgang. Wat vind je belangrijker? Plot of plaatjes?

6/10


Hier ben ik het mee eens, mooi maar geen verhaal, en te lang voor het goede.
Ik vind ook dat het verhaal niet helemaal overkomt, en toch een beetje ongeloofwaardig blijft.
Visueel prachtig, maar slaagt er gewoon niet in om ECHT indruk op mij te maken.

Ik denk dat als deze film gemaakt zou zijn met een echt bestaande stam, en een buitenstaander die daarin wordt opgenomen dat het veel indrukwekkender zou zijn. Dan zouden we eens zien wat voor moois onze eigen wereld te bieden heeft.
maarja, geen vliegende draken dan.
09-06-2010 14:12
mmm...

ik vond Avatar geen een geweldige film.

Het verhaal is mooi, alleen hij duurt veeel maar dan ook veeeeelste lang!
19-07-2010 07:08
Geweldige film. Eerste klas beelden, muziek past, vooral in de dramatische momenten, goed bij het beeld. Moraal van het verhaal is zoals velen opmerkten niet heel origineel, maar de manier waarop het verhaal zich uit, masterlijk. Sommige stukken niet kunnen kijken naar de slechtheid van de mens.
19-08-2010 14:59
Vondt de film saai.
duurt veel ste lang, en het verhaal (laat ik het daar maar niet over hebben)

- 3d effecten waren goed, echt een pluspunt.
- verhaal was te langdraaidig en sloeg nergens op
- Pandora planeet 'oke'

Voor de rest is de film wel leuk, maar voor mensen die er technisch naar kijken is het heel anders.
01-09-2010 11:58
saaaaaaaai haha nee ik moe um nog kijke ma de beelde wekken me intresse niet
04-09-2010 17:44
deze heb ik op blu ray en gewoon prachtig 10/10
19-09-2010 04:08
Had avatar tot vandaag nog niet gezien. Heel maar dan ook heel MASTERLIJK bedacht. Dan bedoel ik vooral de "landscape".

Heb hem trouwens op Blu-Ray gezien
01-12-2010 17:09
Veel van voorgesteld. De animaties en effecten waren inderdaad prachtig. Het verhaal viel me echter zwaar tegen. Voorspelbaarder dan dit heb ik niet vaak meegemaakt. Het begin is even interessant maar zodra je weet hoe het verhaal in elkaar zit weet je al hoe de film eindigt. Jammer jammer. Drie punten voor de effecten en animaties, verder verdient de film niets.
12-12-2010 20:08
Na de 3D versie in de bios hebben we de film voor de derde keer op DVD bekeken. Met ons homecinemasetje geeft dat een perfecte sfeer. Wedereom de hele film geen tijd genomen om de cola en chips aan te vullen.
08-01-2011 13:15
Gister ff op dvd gezien, aangezien ik e'm al een hele tijd geleden in de bios had gezien. Nou, ten eerste is het natuurlijk prachtig gemaakt, ongelooflijk gedetailleerd, PRACHTIGE kleuren, en echt zo'n wereld waar iedereen stiekem wel in zou willen leven. Fantastische 3D techniek, in de making-off zie je hoe vernuftig ze dat hebben gedaan, echt fenomenaal! Hele goede acteurs, hoe onbekend ze ook waren, ze hebben zichzelf dubbel en dwars bewezen.
Alleen er was iets heel aparts wat me opviel. Ik zag ongelooflijk veel gelijkenissen met de Ice Age films! Het is trouwens beiden van FOX dus dat is waarschijnlijk de reden. Hier een paar voorbeelden

1.
Jake wordt achtervolgd door mega monster en springt uiteindelijk van de waterval
- Moeder met kind wordt achtervolgd door Diego en springt in waterval

2. Jake wordt achtervolgd door soort van mega dino. Die dino rent opeens weg voor een andere groter beest. Jake denkt dat de dino bang is voor Jake zelf.
-Sid wordt achtervolgd door dino (in Ice Age 3) die wegrent voor nog grotere dino. Sid denkt dat de kleinere dino bang is voor Sid zelf

3. Na'vi's komen achter Jake's ware bedoelingen
- Manny en Sid komen achter Diego's ware bedoeling

Erg opvallend dit. Daardoor wordt de film wat mij betreft iets minder bijzonder.
De film zit verder vol met cliché's, zoals 1 gemene leider met zijn onderdanen die vecht tegen de goeden. En ten tweede: mensen die bij de onderdanen horen, willen niet meer voor hem vechten, omdat ze sympathie ontwikkelen voor de goeden.

Die cliché's worden grotendeels goedgemaakt door technische hoogstandjes van 3D-techniek
Kortom: Een prachtige film die zeker wel een 8 verdiend!

(overigens vond ik qua verhaal Titanic beter)
09-01-2011 17:38
Beetje moeilijk om nog een reactie te geven omdat er nu al zo veel over gezegd is maar ik ga het toch doen. Ten eerste hulde voor Cameron dat hij zoiets prachtigs heeft kunnen maken. Echt ongeloofelijk hoe de wereld van Avatar in elkaar zit en hoe prachtig de special effects allemaal zijn. WAANZINNIG gewoon dus hulde daarvoor. Wat het verhaal betreft is het ook weer iets wat al vaker is gedaan in films ja maar toch vind ik (mede door de waanzinnige effecten en de toffe veldslag op het eind) dat deze film dat toch weer leuk en orgineel doet en heb ik mij geen moment aan het verhaal gestoord maar alleen maar genoten. Zo erg zelfs dat ik het oprecht jammer vond om de aftiteling in beeld te zien en de 3 uur omvlogen. De film heeft mij dus hongerig gemaakt naar meer en ik kijk met smacht uit naar deel 2. Daarom een dik verdiende 9.
22-02-2011 18:52
Tsja, beetje een matig verhaal waar ik van te voren meer van had verwacht. Toch een 7 omdat het toch wel een 3D primeur is en het erg goed uitgewerkt was.
06-03-2011 13:52
Het is bijna een jaar geleden dat ik deze film voor de eerste maal zag.
Nu heb ik hem dus opnieuw bekeken, en ditmaal op blu-ray.
Ik blijf bij mijn eerdere commentaar, maar gezien de prachtige beelden, die nu nog meer tot uiting komen in High Definition verhoog ik mijn score tot het maximum.
Bijkomend is dat de extended edition ook bijdraagt tot deze hogere score.
Het is een huzarenstukje dat James Cameron heeft gemaakt, en daar kunnen de iets mindere vertolkingen niets aan veranderen.
Ik kan deze prent zeer warm aanbevelen !!

Commentaar 2010:
Dit is wellicht tot dusver de mooiste film die ik ooit heb gezien, visueel dan. Echt verbluffend wat James Cameron hier in beeld heeft gebracht, en ik heb het dan over de 2D versie. Voor mij hoeft 3D niet echt, je merkt wel dat de film daarin is gedraaid en dat hij er zich uitermate toe leent, maar de ondervinding heeft me geleerd dat je bij 3D zo bent gefocust op de effecten dat je amper nog aandacht hebt voor het verhaal en dat is nog steeds het voornaamste bij mij in een film, bovendien krijg ik een barstende hoofdpijn van 3D, en dan spreek ik nog niet over dat steeds weer vervelende brilletje. Voor mij hoeft die ganse hype niet en ik denk niet dat ik daar alleen zo over denk, maar ieder zijn mening natuurlijk.
Toch zie ik wel graag goede special effects en die zijn hier overvloedig aanwezig, en toch kan je je focussen op het verhaal.
Je merkt dat ik geen maximum score heb gegeven voor deze film, en dat is alleen omdat het scenario, vooral in het eerste anderhalf uur bijzonder langdradig is, soms wel slaapverwekkend, het is pas in het laatste uur dat de film bulkt van de actie.
Akkoord, er moet een inleidend verhaal zijn, maar het had best een half uur korter gekund.
De vertolkingen waren voor mij goed, maar ook niet top, maar gezien de vele CGI, ook voor de personages, kan je daar eigenlijk moeilijk een opinie over geven vind ik.
Kortom, visueel een super film, verbluffend mooi. Maar ik vind Cameron's 'Titanic' nog steeds zijn betere film.
12-03-2011 15:22
Tarkus schreef:
Het is bijna een jaar geleden dat ik deze film voor de eerste maal zag.
Nu heb ik hem dus opnieuw bekeken, en ditmaal op blu-ray.
Ik blijf bij mijn eerdere commentaar, maar gezien de prachtige beelden, die nu nog meer tot uiting komen in High Definition verhoog ik mijn score tot het maximum.


Ik heb ook nog even gecheckt. Maar helaas is een lagere waardering dan een 1 niet mogelijk. Anders had ondergetekende zeer graag een negatief cijfer willen geven.
17-03-2011 09:52
Wat een mooie film! Normaal gesproken hou ik helemaal niet van zo'n soort films. Maar deze vond ik echt super!
Vooral in 3D was het denk ik een geweldige film. Ik had er zo nog een keer heen kunnen gaan in de bioscoop.
06-06-2011 17:46
Otmeister schreef:
Iedere idioot kan voor 500 miljoen dollar (1/2 miljard) een film maken.

Dat is geen kunst.
Deze film is zo aangeslagen dat mensen zelfmoord wouden plegen, omdat ze dachten dat Blauwe mannetjes naar de aarde zouden komen.

Dat noem ik duidelijk kunst!
12-08-2011 23:56
Wat een draak van een film dit. Heb de film niet eens uitgekeken.
Verschrikkelijk wat een slap en langdradig verhaal.
Het ziet er allemaal wel leuk uit, maar daar houdt het ook mee op.

Eens maar nooit weer.

Een 6je voor de beelden dan
23-08-2011 23:06
Geweldige film, ja het duurt lang, maar vond het heerlijk. En het verhaal, kwam wel wat overeen met Starship Troopers, maar dat deed voor mij niet af aan de kwaliteit en belevenis van de film. Zoals ik hierboven heb gelezen kan het goed worden verwoord als een raam naar een andere wereld!

10 sterren!
22-12-2011 13:59
Normaal hou ik totaal niet van zulk soort films. Maar deze film liet me wel verbazen. Vind hem goed in elkaar gezet.

klasse. een aanradar
26-01-2012 11:52
Vanavond lekker voor de buis naar Avatar kijken
Beste film ooit gemaakt. Of het nou langdurig is of niet, je moet er van houden.
26-01-2012 16:25
3,5 uur=210 minuten - 162 minuten=48 minuten reklameplezier.
Ik neem hem wel op, dan ben ik er in 10 seconden van af.
26-01-2012 19:56
Visueel heel mooi, maar afgezien van het 3D effect, maakte de film weinig indruk op mij. Landschappen en figuren die al veel eerder heb gezien in games als World of Warcraft. Zeer platte houten stereotype karakters en ongeïnspirerende verhaal. De tranentrekkende clichés lagen er zo dik bovenop dat het tenenkrommend sneu werd. Tegen het eind van de film kon het me werkelijk geen ene kont schelen dat ze elkaar aan het uitmoorden zijn. Het verhaal en personages zijn geen zaken waar je na afloop nog over nadenkt en napraat.

Popcornvermaak dus. Wel een hele toffe film voor in bioscoop, maar een keer gezien hebben is genoeg. Op tv blijft er weinig over dan een zeer mooi geanimeerde tekenfilm.

JSP schreef:

Sommige mensen zeuren vanwege het simpele verhaal, maar wat wil je met dit special-effect spektakel? Een ingewikkeld complot met onverwachtse wending? Kom op zeg!


Waarom kan dat niet? Het een sluit het ander niet uit, zie bijvoorbeeld The Matrix, Inception.
26-01-2012 20:30
pffffff.... mensen hebben geen leven als ze deze film niet goed vonden, het is een prachtig verhaal en goed gemaakt!
26-01-2012 21:51
cupidotje schreef:
pffffff.... mensen hebben geen leven als ze deze film niet goed vonden, het is een prachtig verhaal en goed gemaakt!



HELEMAAL MEE EENS

ik snap die mensen ook niet, serieus niet :S
13-02-2012 20:45
Uiteraard een mooi verhaal, en erg mooi gemaakt, maaaaaaaaaarrrrrrrrr ik had hem na die enorme hype een stuk beter verwacht, en ik vond de Na'vi wel erg menselijk, qua zo'n beetje alles,
en de brute oorlogvoering door de mens op een ander planeet, zal nooit van z'n leven gebeuren vanwege de politiek, dus nogal onwerkelijk vond ik het, The Matrix (waarmee het wel 's vergeleken wordt) is een stuk realistischer,
dus voor mij een film die ik nog maximaal 1 keer ga zien;

7 sterren !
09-03-2012 22:42
Als een blauwe drol een naam had, heette hij avatar. Ik kan het niet meer dan een 3 geven. Het verhaal kan je op een week verzinnen (als Cameron het al zelf gedaan heeft tenminste), de film wil constant de nieuwe titanic zijn maar faalt in die pogingen enorm. Zoals de scène waar Jake net op tijd terug zuurstof krijgt en we die blauwe smurfin samen zien met het menselijk hoofdpersonage. Een slap spannend moment dat memorabel moest zijn.. De andere emotionele momenten, zoals bijvoorbeeld waar ze Sigourny Weaver haar labo sluiten, zijn soms hilarisch gebracht. In slow motion zien we haar schreeuwen met daaronder een afschuwelijk geschreeuw dat voortkomt uit de soundtrack van James Horner die hier enorm teleurstelt met een onsamenhangende soundtrack. Het is dan ook nee schudden met het hoofd wanneer we een lied horen aan de aftiteling dat een 'My heart will go on' - kloon wil zijn. Fail...

Elk personage en elke handeling is zo on origineel en cliché als maar kan dat je begint te denken dat Cameron het met opzet doet. Met Michelle "man wijf" Rodriguez die "plots" haar kar keert op kop. Waauw wat een karakter ontwikkeling!
Avatar is een perfect voorbeeld van de grootheidswaanzin van Cameron en Hollywood te samen! De visual effects zagen er misschien 2 jaar geleden goed uit. Sinds kuifje zijn ze nu voor mij zo fake als de borsten van Pamela Anderson. Geen tweede keer voor mij en geen vervolg. Het enige wat ik nog weet van dat bioscoop bezoek was dat die 3D bril irriteerde en ik na een half uur het eerste deel heb liggen slapen. En dat in de namiddag.
09-03-2012 22:49
cupidotje schreef:
pffffff.... mensen hebben geen leven als ze deze film niet goed vonden, het is een prachtig verhaal en goed gemaakt!


Doorgronde en terecht reactie van een echte filmkenner !
31-03-2012 18:41
Prachtige film. Je kan helemaal wegdromen in de wonderlijke wereld waar de film zich afspeelt. Wat minder vond ik de stereotype/cliché personages, zoals de 'slechte' leider van het leger die 'het mooie' wil vernietigen. Dat had naar mij idee wat meer subtiel kunnen worden neergezet. Buiten dat om, top idee en top film.
03-07-2012 16:08
De film had totaal niet de wauw-factor, zoals ik het noem. Daar bedoel ik dus mee dat als je een tijdje na de film de film laat bezinken en dat je zoiets hebt van: 'wow...' . De film was gewoon niet mooi qua effecten, ik denk wel het grootste minpunt aan de film. Het leek heel vaak alsof je naar een videogame zat te kijken, eentje die verveelt na een uurtje. De film was ook te langdradig. Nu heb ik niks tegen langdradige films (sterker nog; dat vind ik juist geweldige films), maar bij deze was het totaal niet nodig. De film oogde goedkoop, en het verhaal was soms zelfs vervelend.

Een magere 4 van mij
24-07-2012 13:05
Ben heel benieuwd hoe de film is ik hoor veel mensen tevreden zijn over deze film dus heb besloten deze film toch maar in huis te halen op Blu-Ray 3D ben ook heel benieuwd hoe de 3D effecten in de film zijn

Ga hem morgen kijken dus mijn Recensie is hier zeker te lezen !!


Ben heel benieuwd
04-08-2012 10:54
Ik heb de film gezien en het was een grote teleurstelling. 0,0% originaliteit en 100% politiek gemotiveerde propaganda.

Dat een film geen originaliteit bezit hoeft op zich niet zo erg te zijn. Kijk maar eens naar de films van Chuck Norris, die films zijn elke keer weer hetzelfde, maar uiterst vermakelijk op een hele foute zo-slecht-dat-ze-komisch-zijn manier. Daar bovenop zijn alle denkbare scripts wel eens geprobeerd. Van horrorfilms waar wetenschappers poorten naar de hel openen tot 'spoofmovies' die culturele fenomenen op de hak nemen. Allemaal niet erg origineel meer, maar hebben allemaal wel een zekere "popcorn"-waarde. En dat is prima.

Waar ik wel een probleem mee heb is de politieke lading die de film met zich meebrengt. Het is een verlengde van het bekende "de mens is een gevaar voor de natuur"-thema. Een zeer gevaarlijk politiek idee dat helaas maar al te populair is. Ik denk niet dat deze film deze politiek populairder maakt, daarvoor is de film te slecht, maar het is zeker deerniswekkend dat iemand op deze aarde het 500 miljoen dollar waard vindt om deze propaganda onder onze aandacht te brengen.

Verder hoef ik niets te spoileren. Bekijk eens Pocahontas en "Dancing with the Wolves" en je hebt ook Avatar gezien.

Score: een 1 voor de mooie effecten, een 0 voor het verhaal.
24-08-2012 00:30
ErwinW schreef:

Verder hoef ik niets te spoileren. Bekijk eens Pocahontas en "Dancing with the Wolves" en je hebt ook Avatar gezien.

Score: een 1 voor de mooie effecten, een 0 voor het verhaal.


Je denkt toch niet dat mensen je serieus nemen als je zo'n score geeft, of wel?
En het is 'Dances with wolves'.
24-02-2013 00:02
merijnsa schreef:
Ik heb hem gezien in 3D maar alsnog is het een platte film.
Verschrikkelijk slap en cheesy verhaal. Soort pocahontas met wat Dances with Wolves en een scheutje the Matrix bij elkaar gemengd tot hele lauwe zoutloze soep, die er van de buitenkant intressant uitziet.

Oke, de eerste beelden waren echt meesterlijk. Je weet niet wat je ziet met die 3D bril op. Het eerste halfuur is dan ook nog heel erg goed te verteren, ik zat met een glimlach te kijken. Maar als Jake eenmaal bij de Na'vi-s aangesloten is begint het gejank. Cliché's stapelen zich op en one liners waarvan je niet weet of het nou een grote grap is of serieus bedoeld. Voornamelijk Michelle Rodriguez die doodleuk zegt "I didn't signed up for this shit". Prima zin, in een Steven Segal film. Colonel badguy was echt het meest platte personage wat ik ooit heb gezien.

En dan die muziek. Cameron houdt blijkbaar heel erg van dat Titanic fluitje en heeft thuis waarschijnlijk de hele collectie Best of Panflutes Orchestra liggen. Wat een dweilmuziek, geen greintje originaliteit. Blijkbaar niets geleerd van the Dark Knight, nee die film was ook niet perfect, maar de muziek deed wel wat nieuws.

Ik weet het, je moet je verstand op nul zetten en gewoon gaan bij deze film maar die uitspraak slaat nergens op als iets alleen visueel spettert. Technisch maakt de film de hype waar en dat 3D is simpelweg een hele nieuwe en toffe beleving maar de rest is ZO cheesy dat verstand op nul zetten echt niet helpt...


Ik vond hem ook erg tegen vallen en erg langdradig :S
En the dark knight was inderdaad ook niet zo goed.
24-02-2013 00:11
Het is niet mijn style, te langdradig er gebeurde te weinig voor mij gevoel, ik mis hier actie en als er actie was viel het me tegen. Ik zal deze niet nog maals kijken.