The Hobbit: An Unexpected Journey

The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

Alternatieve titel: The Hobbit: Part 1, De Hobbit: Een onverwachte reis
FT rating (131 stemmen)
7.9

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

The Hobbit films vertellen het verhaal over de simpele hobbit Bilbo Balings, die een rustig leventje leidt in de Gouw in Midden-aarde. Zijn gemakkelijke bestaan komt echter abrupt ten einde wanneer op een dag de tovenaar Gandalf op zijn deur klopt en een groep dwergen meebrengt. Zij weten Bilbo te overtuigen om een tocht te ondernemen waarbij hij oog in oog zal komen te staan met de draak Smaug, die lang geleden een schat heeft gestolen van de Dwergen. De enorme gevaren die een dergelijke toch met zich meebrengt, zijn de onervaren Bilbo echter onbekend. Voor hij het weet, is hij op avontuur en komt hij in aanraking met trollen, wolven, reusachtige spinnen, aardmannen en niet te vergeten de draak Smaug zelf.

Regisseur:

Peter Jackson

Jaar:

2012

Duur:

169 minuten

Tagline:

From the smallest beginnings come the greatest legends.

Genre:

Avontuur | Fantasy

Land:

Amerika | Nieuw-Zeeland

IMDB:

8.1 op 458359 stemmen (Website)

Release:

In de Nederlandse bioscoop te zien vanaf 13 december 2012

DVD:

In Nederland op DVD uitgebracht op 16 april 2013

Nieuws:

Recensie The Hobbit: An Unexpected Journey


Geschreven door Fabian Melchers

Weergaloos was de finale van de Lord of the Rings-trilogie in 2003. The Return of the King was spannend, aangrijpend en visueel overdonderend, brak in de bioscopen record na record en werd niet veel later bekroond met elf Oscars. Ja, probeer daar dan nog maar eens overheen te komen. Na negen jaar durft regisseur Peter Jackson het aan om weer terug te keren naar de avonturen in Midden-Aarde. An Unexpected Journey is het eerste deel uit een nieuwe trilogie naar J.R.R. Tolkiens The Hobbit.

» Lees verder...

Trailers / Foto's / Posters


Blu-Ray Review: The Hobbit: An Unexpected Journey


Geschreven door Bram

Na heel wat financieel gedoe rond filmmaatschappij MGM, wat flink oponthoud creëerde, nam Peter Jackson - die eerder de LOTR trilogie regisseerde - het roer over van de vertrokken Guillermo del Toro. De fans van de Tolkien films waren verheugd en na Jacksons komst ging de productie opeens snel van start. Ook de casting van Martin Freeman als Bilbo Baggins kon op veel steun rekenen. Uiteraard waren er ook twijfels. Waar de The Lord of the Rings boeken (1954-1955) zich op volwassenen richten, is J. R. R. Tolkiens The Hobbit (1937) veel meer een kinderboek. De filmversie werd al snel opgedeeld in een tweeluik en niet lang voor de release werd bekend dat de saga werd verdeeld over drie delen. Het eerste deel The Hobbit: An Unexpected Journey, opgenomen in 48fps en in 3D, verscheen verleden jaar december in de bioscoop en werd uiteraard een doorslaand succes, aangezien het meer dan $1 miljard ophaalde aan de wereldwijde bioscoopkassa. Ondertussen wordt er uitgekeken naar The Desolation of Smaug. Sinds een paar weken ligt er een prima (3D) Blu-Ray uitgave in het schap.

» Lees verder...

Featured: The Hobbit: An Unexpected Journey


Geschreven door Jimmy

The Hobbit zal, zoals jullie waarschijnlijk al weten, geregisseerd worden door Guillermo del Toro. Oorspronkelijk zou het één film worden, maar dat plan werd veranderd. Even was er sprake van dat er een film zou komen die het verhaal van The Hobbit volgt en de tweede film zou dan een overbrugging worden tussen The Hobbit en Lord of the Rings. Daarna kwamen er geruchten dat er een derde overbruggingsfilm zou komen. Die werden echter niet lang geleden ontkracht door Peter Jackson zelf, in een interview met MTV.

» Lees verder...
Geschreven door Jim

Echter, voordat het zover mocht zijn, moesten er een boel problemen overwonnen worden. Aan de basis van die problemen lagen de enorme geldproblemen van studio MGM, dat de rechten op The Hobbit deels bezit. De enorme schulden van het bedrijf konden niet afgelost worden door tegenvallende winsten en daarnaast mislukten een aantal pogingen om de studio te verkopen. Dat had weer effect op haar films, zoals de James Bond franchise (waarvan deel drieëntwintig ondertussen voor onbekende tijd uitgesteld is) en dus ook op The Hobbit.

» Lees verder...

Reacties op The Hobbit: An Unexpected Journey (68)


25-02-2010 17:48
Komt deel 1 in december 2011 of wordt het toch een jaar verschoven?
29-07-2010 17:29
Er is een aardig interview verschenen waarin Guillermo Del Toro tekst en uitleg geeft over zijn vertrek uit dit project. Hoe ik het lees was er toch wel enige wrijving tussen hem en Peter Jackson...
28-11-2011 22:18
Als ik deze film in december ga zien (en dat gaat gebeuren ook, ik ben een verschrikkelijk grote Tolkien-fan!) en het New Lien Cinema verschijnt in beeld doe ik het in m'n broek. Ook als de woorden 'In a hole, in the ground, there lived a Hobbit' worden gesproken zal ik waarschijnlijk gewoon huilen. De Hobbit werd vroeger door mijn vader voorgelezen voor het slapengaan en dit boek betekent veel voor me. Ik zie dit liever gedaan worden door SIR (!!!) Peter Jackson.
28-12-2011 18:52
heb zo een vermoeden dat deze film Avatar zal verslaan qua opbrengst!
En dit zou super zijn! LOTR's zijn klassevolle films terwijl Avatar eigenlijk op niets trekt in vergelijking met LOTR! (LOTR heeft ook een betere regisseur !)
15-10-2012 19:05
Het lijkt me een leuke film. En ik kan niet wachten om hem te zien
15-10-2012 19:12
De fanboys/girls hebben zich al lekker uitgeleefd
22-10-2012 19:45
Een paar jaar naar de LOTR was het zaadje al geplant....Nu is het eindelijk zo ver. Werd ook eens tijd, maar je ziet dat er veel bij komt kijken voordat iets eindelijk eens wordt opgestart.
En ik schrik me een hoedje dat 'Saruman' al 90 is.... Niet gedacht!

Deze films is een meer een groot avontuur met hopelijke mooie beelden. Ik weet niet of het de LOTR kan evenaren qua omvang, diepgang en productie. Ik ben benieuwd.
28-11-2012 17:17
Na de première heeft de film al een 9.2 op IMDB gescoord. Waarschijnlijk allemaal overdreven fanboys, maar ik zie het maar even als een goed teken
28-11-2012 19:42
Bilbo schreef:
Na de première heeft de film al een 9.2 op IMDB gescoord. Waarschijnlijk allemaal overdreven fanboys, maar ik zie het maar even als een goed teken


Het is ondertussen al 9.3
12-12-2012 17:47
Mijn mening over de film:

Vooral Martin Freeman (Bilbo) en Richard Armitage (Thorin) waren voor mij DE scene stelers. Ian McKellen als Gandalf was natuurlijk ook geweldig Ik ben ook blij dat sommige andere dwergen goed werden uitgediept in dit eerste deel. Voornamelijk Balin en Bofur kregen veel meer diepte in de film. Maar alle dwergen bij elkaar was top om te zien!

De geschiedenis van Thorin was supermooi om te zien. En ook aparte en interessante personages zoals Radagast waren vermakelijk. Mindere personages vond ik o.a de Goblin King.

Het leuke extra's van de film (in mijn ogen) waren

Dan de soundtrack. Zeer mooi en het bezorgede me kippenvel. Sinds de eerste trailer was The Misty Mountains m'n favoriete nummer en de hele bioscoopzaal was stil toen de dwergen dat nummer zongen (Heb na de film dus ook meteen de soundtrack op CD aangeschaft).

Als laatste: Gollum. De scene tussen Bilbo en hem...Geniaal gewoon! Echt mooi gemaakt, en Gollum ziet er inderdaad nog echter uit dan in de Lord of the Rings. Het was supermooi in beeld gebracht allemaal.

De film eindigt bij . En voor het einde met


De bioscoop waar ik hem heb gezien, liet de 24 fps zien. Echt een film die ik vaker wil gaan zien in de bioscopen. Dus over 48fps kan ik niet oordelen.

Van mij heeft deze film een dikke 10 verdiend! Kijk nu al uit naar het vervolg!
12-12-2012 19:40
Vanmiddag was het dan zover, om 14:00 uur The Hobbit: An Unexpected Journey...
Ik ben liefhebber van LOTR: TFOTR, maar vond deel 2 en 3 toch wat minder. Natuurlijk heeft The Hobbit een heel ander verhaal, maar ik denk dat iedereen de film met de trilogie gaat vergelijken. Gelukkig had The Hobbit het meeste weg van het eerste deel van de LOTR trilogie.

De sfeer was warmer en de (te) serieuze toon van de LOTR trilogie was grotendeels verdwenen(uiteraard waren er genoeg donkere momenten ). Hoofdpersoon Bilbo wordt heerlijk neergezet door Martin Freeman, vooral aan het begin wanneer . De gedeeltes met waren een leuke afwisseling.
Vanaf het moment dat het reisgenootschap vertrekt is er , daardoor bleef het interessant om naar te kijken. De film werd nergens langdradig en vloog als een sneltrein voorbij.
De effecten en het camerawerk waren stukken beter dan bij LOTR. De muziek was weer een genot, melodieën uit de voorgaande films kwamen terug, maar er waren uiteraard ook nieuwe thema’s geschreven.
Gollum komt in The Hobbit beter uit de verf. De scènes waren soms zelfs emotioneel. Door de realistische effecten was het meeleven met de personages.

Kortom: The Hobbit is in mijn ogen geslaagder, de sfeer was pakkend, de dialogen niet zo zwaar of langdradig, de hoofdpersoon was over de gehele linie zeer overtuigend (wat bij Frodo in LOTR niet altijd zo was) en de effecten zijn er op vooruit gegaan, waardoor het realistischer overkwam (voor zover dat mogelijk was, het blijft natuurlijk fantasy).
13-12-2012 11:27
Heerlijke film! Heel veel is er niet toegevoegd eigenlijk. Vooral Azog die op de groep jaagt wat het verhaal toch wat meer spanning moet geven. Verder heeft Radagast ook nog een significante rol in vergelijking tot het boek. Je moet de film echt als een avontuur zien. Dan is hij leuk. De enige tekortkoming is, is dat het geen LOTR is en het is eigenlijk praktisch onmogelijk om de LOTR weg te denken omdat beide Trilogieën zoals het nu is gewoon zo mooi in elkaar doorlopen. Qua verhaal, acteurs en complete opmaak. Bij een vergelijking moet de Hobbit het toch afleggen. De Hobbit is niet vernieuwend (want de LOTR was eerder) en het verhaal van de LOTR heeft toch net iets meer body. Het blijft toch ondanks de slimme toevoegingen van PJ een boek wat gewoon leuk is om te lezen maar geen meesterwerk is.

Daarom dus een 9 of 9.5/10. Ik kan dus nog zakken naar 4,5/5 Ik laat het afhangen van een volgende kijkbeurt. Maar ik nu al uit naar de volgende film.

HFR had ik trouwens nul problemen, sterker nog, ik merkte er eigenlijk bijna niets van. Het beeld is werkelijk prachtig scherp en helder, subliem gewoon maar dat heeft volgens mij niets met de framerate te maken. Ik ga hem z.s.m. vergelijken met de 24 fps versie. Anderen die met mij waren moesten wel een beetje wennen in het begin.

En SMEAGOL is briljant. _O_
14-12-2012 14:59
Ben nooit echt grote fan geweest van de Lord of the Rings trilogie. Ondanks dat heb ik toch respect voor de makers ervan. Peter Jackson slaagde erin om boekverfilmingen te brengen die zowel filmliefhebbers als de lezers van de boeken tevreden stelde. De films waren vooruitstrevend op technisch vlak en vonden als het ware het genre 'fantasy' opnieuw uit. The Hobbit zal ongetwijfeld opnieuw een enorm succes worden maar de vraag is of de nieuwe films na bijna 10 uur Midden Aarde nog veel nieuws te bieden hebben ?

De fans zullen al zeker geen erg in hebben dat Peter Jackson weer komt aanzetten met een nieuwe trilogie. Als we naar het einde van The Return of the King kijken leek het wel of Jackson er nooit een einde aan wou maken en dus staat iedereen al te springen om opnieuw naar Midden Aarde af te reizen.
Laat mij eerst toevoegen dat ik persoonlijk genoten heb van dit nieuwe hoofdstuk dan van de hele trilogie samen. Het verhaal van The Hobbit vind ik persoonlijk een stuk boeiender dan dat van Lord of the Rings. Het grootste pluspunt is dat "het vinden van de ring door Bilbo" maar bijzaak en dat we niet weer opnieuw naar dat geleuter over die ring moeten luisteren. Ook de Dwergen zijn een aangename toevoeging en stelen de show.

Toch geeft Jackson, zonder zich er te snel vanaf te maken, de scène tussen Bilbo en Gollum genoeg aandacht. Misschien net iets teveel. De scène duurt net wat te lang maar dit wordt goedgemaakt door het feit dat Andy Serkis in topvorm is en ook Martin Freeman. De chemie tussen de twee is al vanaf de eerste seconden voelbaar. Martin Freeman zet trouwens een geweldige Bilbo Baggins neer. Hij weet hem grappig te brengen zonder aan overacting te doen. Hij staat trouwens goed z'n mannetje tussen al die Dwergen en een al even foutloze Ian McKellen. Al komt het natuurlijk ook omdat Peter Jackson z'n personages allemaal genoeg ademruimte geeft. Dat mag ook wel in een film van bijna 3 uur.

De film duurt lang maar net niet te lang. Toch trad onvermijdelijk het gevoel bij me op dat Jackson de film op sommige momenten aan het rekken was. Na een toch wel indrukwekkende proloog blijven we te lang steken in het huis van Bilbo en als kijker ben je blij eindelijk uit dat kleine huisje weg te zijn. Dat mag ook wel want na bijna een halfuur tussen die drukke zingende dwergen te zitten, was Bilbo door de groene weiden te zien hollen een letterlijke verademing. Peter Jackson last net op tijd wat actie tussen wat te lange rustpauzes. Al is die actie niet altijd even overtuigend. Zo zit er een actie-scène in de film met Orks die bijna volledige bestaat uit slow motion shots. Een montage stijl van Jackson die ik niet echt kon appreciëren in Lord of the Rings en ook hier kwam weer een zucht moment bij me naar boven.

Het gevecht met de was compleet nutteloos en voegde eigenlijk niks toe aan de film. De scène rekt de film dan nog eens letterlijk en figuurlijk. Al snel werd duidelijk waarom deze scène in de film zat. Gewoon een simpele afleiding voor het publiek om te verhullen dat het reisgezelschap wel héél snel en gemakkelijk binnen gaan. En kan iemand mij ook uitleggen waarom de Orks in godsnaam achter ons reisgezelschap aan zitten ? Volgens mij was daar helemaal geen aanzet voor.

Dat waren wel de enige pijnpunten die ik deze amusante avonturentrip kon toekennen. Ware het niet dat niet alle visuele effecten altijd even overtuigend waren. Zo zag Smeagol er bijvoorbeeld fenomenaal uit en zagen de "Wolven van de Orks" er dan weer uit alsof ze verloren gelopen zijn uit een Twilight-film. Begrijp me nu niet verkeerd dit was maar enkele keren het geval. Verder ziet alles er enorm goed uit. Ook waren de meeste actie-scènes best indrukwekkend. Met het gevecht tussen de dwergen en de Aardmannen als hoogtepunt. Ook een dikke pluim voor Kostuum en Make-Up. Tot in de kleinste details klopt alles en daardoor is het voor de kijker geen enkele moeite in mee te gaan in de wereld van Midden Aarde.

The Hobbit is anders en toch hetzelfde als Lord of the Rings. De regie-stijl van Jackson is hetzelfde gebleven maar de toon is anders. Een toon die misschien niet iedereen zal smaken maar de film bevat zodanig veel dat het onmogelijk om niet te genieten van de wonderlijke en avontuurlijke wereld die Tolkien schiep in The Hobbit. Met het eerste deel zijn we nog wel eventjes zoet tot volgend jaar maar het laatste shot doet wat het moet doen. Een verlangen opwekken naar het vervolg. 8/10
14-12-2012 15:27
Banned schreef:
Laat mij eerst toevoegen dat ik persoonlijk genoten heb van dit nieuwe hoofdstuk dan van de hele trilogie samen. Het verhaal van The Hobbit vind ik persoonlijk een stuk boeiender dan dat van Lord of the Rings. Het grootste pluspunt is dat "het vinden van de ring door Bilbo" maar bijzaak en dat we niet weer opnieuw naar dat geleuter over die ring moeten luisteren. Ook de Dwergen zijn een aangename toevoeging en stelen de show.



Leuk dat je het zegt, dat had ik namelijk precies zo. Ik vond The Fellowship een goede start maar twee en drie vond ik te serieus en is daardoor zware kost om doorheen te komen.

The Hobbit vond ik een stuk toegankelijker, dat kwam mede door Martin Freeman die in tegenstelling tot Frodo een geweldige Hobbit neerzet.
15-12-2012 01:02
Banned schreef:
En kan iemand mij ook uitleggen waarom de Orks in godsnaam achter ons reisgezelschap aan zitten ? Volgens mij was daar helemaal geen aanzet voor.



Ben ff slecht met de namen van de karakters maar die leider van de orcs heeft toch een persoonlijke vete met de leider van de dwergen.Is dat niet de reden gewoon?
15-12-2012 01:10
Heb de film net gezien en was een fantastische film.
Het ziet er allemaal prachtig uit en de personages zijn leuk en natuurlijk is het ook leuk oude personages terug te zien zoals Saruman en Gollum(die de show steelt,hele zaal vond het echt fantastisch,dat was wel te horen)

Spoiler-alert: Mijn grootste punt van kritiek is wel dat er totaal geen slachtoffers/doden vallen in de groep waardoor dat wel ten koste gaat van de spanning.
Ze rennen door honderden orcs heen,knokken met enorme trollen, zitten op stenen reuzen die knokken,op bomen die tegen elkaar aanvallen en ze eindigen hangend boven een ravijn en er springen vaak zat enorme wolven tussen hun in maar ze komen er bijna zonder schrammetje vanaf.
Deed me denken aan Transformers waar Shia en Megan ook zonder moeite door ontploffingen heen konden rennen waardoor er geen spanning overbleef.
Hoop toch dat dat in de andere 2 delen anders zal zijn.

Ook de laatste woorden van de Goblin King 'ok,this will do it' was echt te flauw voor woorden.

Maar wel gewoon weer vermakelijk.
Gollum is een baas.
15-12-2012 11:55
Frietgezicht schreef:
Ben ff slecht met de namen van de karakters maar die leider van de orcs heeft toch een persoonlijke vete met de leider van de dwergen.Is dat niet de reden gewoon?


Wel nogal mager niet ?
15-12-2012 13:06
Eerst en vooral: ik heb de film niet in de speciale 48fps-versie gezien, dus daar kan ik niks over vertellen. Wel in gewone 3D en die was zeer goed. Het was misschien wel de beste 3D die ik al gezien heb.

De film zelf is iets luchtiger en fantasierijker dan LOTR - al krijg ik de indruk dat ze het verhaal wel iets duisterder gemaakt hebben (door meer aandacht aan de te geven bijvoorbeeld). Over de humor heb ik veel negatievere berichten gehoord, maar ik vond het best meevallen. Er zaten veel geslaagde grappen in en geen echt storende. Luidste lachsalvo's waren voor de scène met Gollum, die scène was één van de beste uit de film.

Maar liefst 2 uur en driekwart duurt deze film en die zijn voorbij gevlogen. Zowel toen de pauze begon als toen het duidelijk was dat het einde daar was, verschoot ik dat dat al zo rap kwam. Maar goed, ik kan amper wachten tot eind 2013 en dat is toch het teken dat dit prima entertainment is.
15-12-2012 15:52
Frietgezicht schreef:
Mijn grootste punt van kritiek is wel dat er totaal geen slachtoffers/doden vallen in de groep waardoor dat wel ten koste gaat van de spanning.


15-12-2012 17:40
Frietgezicht schreef:

Spoiler-alert: Mijn grootste punt van kritiek is wel dat er totaal geen slachtoffers/doden vallen in de groep waardoor dat wel ten koste gaat van de spanning.


Dat had ik ook wel een beetje eigenlijk. Maar uiteindelijk dacht ik er komen nog 2 films die één verhaal zullen vertellen dus waarschijnlijk zullen er wel doden vallen. Maar ik kijk deze film nu ook wel niet om een "spannende" film te zien. Dat zijn dit soort films nooit.
15-12-2012 20:00
Bilbo schreef:


Mwah,zijn zat dwergen die weinig indruk gemaakt hebben.Zoals die 1ste die binnen kwam bij Bilbo.Begon als eerst,nadat ze vertrokken geen tekst meer gehad.Maar ok,mag wel hopen dat er iets gebeurd.
Ben ook benieuwd of Bilbo en Gandalf het overleven.
15-12-2012 22:28
Fantastische film!

Ruim tien jaar geleden werd het eerste deel uit de 'Lord of the Rings' reeks verfilmd, een legendarische trilogie was geboren. En nu, ruim tien jaar later is het de beurt aan 'The Hobbit', het boek voorafgaand aan 'Lord of the Rings' om verfilmd te worden.

De film begint met Bilbo die aan Frodo zijn verhaal vertelt, dit stukje hebben ze vlot laten overlopen in het begin van 'The Fellowship of the Ring'. Een paar momenten later zijn we zestig jaar terug in de tijd, de jonge Hobbit Bilbo Baggins wordt bezocht door de tovenaar Gandalf die hem een avontuur aanbied. Bilbo weigert. Diezelfde avond wordt hij bezocht door dertien dwergen, en het avontuur van Bilbo begint.

De dertien dwergen worden op een erg grappige manier geïntroduceerd en ze zien er erg goed uit. Bilbo's reactie als hij de dwergen tegenkomt is onbetaalbaar, het overdonderd hem en dat is erg grappig om te zien.

Waar 'Lord of the Rings' al spectaculair was op het gebied van veldslagen en actiescènes is 'The Hobbit' nog mooier en spectaculairder. Je vraagt je soms echt af waar ze de ideeën vandaan halen, en dat maakt die scènes ook zo goed!

Martin Freeman zet hier een voortreffelijke rol neer als Bilbo Baggins. Door zijn vertolking is Bilbo mijn favoriete personage uit de reeks geworden. Je ziet hem langzaam veranderen van een rustige Hobbit naar een anti-held. Hij is aan het begin van de film niet echt dapper, maar naarmate de film vordert en vooral tegen het einde laat Bilbo zien dat hij toch dapper kan zijn.

Natuurlijk zet Ian McKellen hier weer een voortreffelijke Gandalf neer. De verstrooide tovenaar die nooit ouder lijkt te worden. Hij heeft een aantal mooie scènes en hij laat de indruk achter dat hij onsterfelijk is.

Andy Serkis is als Gollum gewoon meesterlijk! Gollum ziet er nog echter uit dan in 'Lord of the Rings' en toch krijg je medelijden met het personage.

De dwergen ga ik niet stuk voor stuk behandelen, maar laten we het erop houden dat ze ongelooflijk cool zijn! Ze zien er erg goed uit en ze zijn ook erg komisch!

Nieuw-Zeeland heeft echt een prachtige omgeving, de panorama-shots deden me weer verstelt staan. Voor films als dit is het een prachtige locatie om te filmen. Ook de special-effects zijn prachtig! Alles is prachtig geanimeerd en ziet er realistisch uit.

Peter Jackson is denk ik de enige persoon die dit soort boeken tot zijn recht kan laten komen. Je ziet dat hij de boeken begrijpt en geeft er ook weer zijn eigen draai aan.

De film begon wat traag, maar de tweede helft maakte alles goed. 'The Hobbit' is een spektakel van jewelste geworden, en één van de beste films van dit jaar!

10/10
16-12-2012 22:01
Let op voor spoilers!

Gisteren The Hobbit: an unexpected Journey gezien. Peter Jackson doet het weer! Een geweldige film, die het boek verfilmd, maar daarnaast nog zoveel meer geeft. Toch heb ik op deze film wel wat kritiek. Want al is hij zeer vermakkelijk, en mag hij van mij vele prijzen winnen, perfect is de film niet.
Zo begint de film naar mijn mening waardeloos. We blijven veel te lang in het maar al te vrolijke The Shire hangen, voor er eindelijk een reis gaat worden gemaakt. En dan is het begin van die reis nog niet zo indrukwekkend ook. Het duurt even voor er vaart in komt. Gelukkig maakt de film dit allemaal goed, wanneer het verhaal op gang komt, maar voor dit kan gebeuren krijgen we ook nog eens twee keer hetzelfde verhaal te horen. Zo zien we eerst wat vooraf ging in een filmpje, en vertellen de dwergen vervolgens het verhaal nog eens aan de tafel, samen met Gandalf.
Net als het boek heeft deze film een minder serieuse ondertoon dan de Lord Of the Rings triologie. Dit is op vele punten een verbetering. Zoals al in de trailers weggegeven: Smeagol gaat een raadspelletje spelen, wat duister, maar ook humoristisch uitpakt. Een rare combinatie, die vreemd genoeg nog werkt ook.
De Hobbit is echter niet vernieuwend. Gandalf komt gewoon weer terug (al is deze beschrijving misschien verkeerd gekozen, aangezien het 60 jaar voor Lord of the rings afspeeld) als hoe hij was. We zien weer zijn oude truckjes. Het meest opvallende: waar hij tegen de lamp liep in Fellow Ship of the Ring, doet hij hier nog eens doodleuk hetzelfde. Zoals we Gandalf al in Lord Of The rings de zagen, zal hij niet anders zijn in the Hobbit. Is dit slecht? Helemaal niet. Sterker nog: zo hoort het ook. Alleen zijn zulke dingen als de lamp misschien toch te veel van het goede, om die te herhalen in deze film.
De orc's hebben in deze film een veel belangrijkere rol gekregen dan in het boek. Zo zorgen zij voor extra vaart, door de Hobbits eens flink op te jagen. Echter vind ik de Orc's minder dan in de Lord of the Rings serie. Neem bijvoorbeeld Azog, die toch wel goed naar voren komt en vergelijk die met Uruk-Hai uit de Lord of the Rings reeks. Op de een of andere manier vond ik de Uruk-Hai Lurtz toch wel een stukje overtuigender in zijn vormgeving. Ook de Orc's in Return of The King vond ik meer hebben. Dit is echter een persoonlijke mening. Anderen kunnen het weer andersom vinden. Daarentegen vond ik de Wargs wel in positieve zin veranderd.

Om dus een kort verhaal langer te maken, (want dat is de Hobbit) een top film die je gezien moet hebbe! Want al bewijst deze film dat Peter Jackson een echte lijntrekker is, toch blijft de film spannend en denk je er tijdens de film geen seconde over na dat hij eigenlijk (net als de Lord of the rings reeks) veel te lang duurd. Want het is een geweldige film, maar even tussendoor kijken, omdat je het zo'n mooie film vind: dat zit er niet in.
Eigenlijk zou ik deze film een acht en een half willen geven, omdat ik hem beter vind dan de Lord of The rings reeks. Echter zit FilmTotaal mij tegen, omdat ik alleen hele getallen kan geven. Een negen vind ik te hoog, maar een acht vind ik eigenlijk te laag. Maar deze film is wel meer waard dan de 8 die ik hem kon geven.
17-12-2012 17:43
Frietgezicht schreef:
Mwah,zijn zat dwergen die weinig indruk gemaakt hebben.Zoals die 1ste die binnen kwam bij Bilbo.Begon als eerst,nadat ze vertrokken geen tekst meer gehad.Maar ok,mag wel hopen dat er iets gebeurd.
Ben ook benieuwd of Bilbo en Gandalf het overleven.


Nee joh, Bilbo en Gandalf zijn de eerste die het loodje zullen leggen, denk ik
18-12-2012 15:24
Eindelijk. Na het lange wachten was het moment eindelijk daar! En was het wat ik er van verwachte? Nee, niet echt, maar dat is niet negatief. De film was namelijk meer!

De film begint met een proloog waarin we Ian Holm als Bilbo Baggins zien terugkeren. Dat geeft een vertrouwd gevoel. Ook is het zien van Frodo weer iets als een warm welkom. Het verhaal dat verteld word door Bilbo is prachtig in beeld gebracht, en Holm's stem is heerlijk om naar te luisteren. En dan begint het verhaal pas echt.

Wanneer Gandalf bij Bilbo aankomt voel je al aan dat dit een heerlijke film gaat worden. Ian McKellen is weer een geweldige Gandalf en Martin Freeman is GENIAAL als Bilbo. De scène met de dwergen in Bilbo's huis was geweldig en op sommige momenten zeer mooi. En wanneer Bilbo beseft dat hij toch mee wilt, kom je pas echt in Midden-Aarde en ben je daar even niet meer uit te sleuren. Prachtige beelden worden ondersteund door prachtige muziek. Ook is het briljant geacteerd. De opbouw naar wat dus het herrijzen van Sauron moet voorstellen is veelbelovend en dan is ook de plaatsing van Radagast The Brown in het verhaal zeer logisch en voegt het zeker nog wat toe.

De film heeft een zeer dik verhaal, waarbij je soms echt wegdroomt in de wereld die Tolkien gemaakt heeft (en wat Jackson ermee gedaan heeft). Over de decors en kostuums ben ik ook wel te spreken. Zeer mooi allemaal! WETA stelt niet teleur.

De film is net als een uitgebreid buffet; er is van alles maar als het op is ben je teleurgesteld en moet je helaas wachten op het volgende buffet. Ik kijk zeker uit naar The Desolation Of Smaug

10/10
19-12-2012 15:39
Ik behoor tot 1 van de grootste LOTR fans in Nederland waarschijnlijk, en ik was dolblij dat eindelijk de Hobbit is gekomen! Afgelopen zaterdag heen geweest, en in tegenstelling tot veel mensen hier viel hij mij vies en vies tegen. Ik snap niet dat mensen deze film beter kunnen vinden dan het meesterwerk wat LOTR toch echt is. Deze film kan op geen enkele manier tippen aan LOTR, behalve dan mss de graphics, die wel adembenemend zijn.

Ik zal mijn ergernissen met jullie delen... Eigenlijk het enige wat Peter Jackson heeft overgenomen uit het boek is de naam van de film, voor de rest heeft hij er een compleet verhaal omheen verzonnen. De echt leuke delen uit de film, waren gelijk ook originele stukken uit het boek, zoals Riddels in the dark, met Gollum. Vanaf het moment dat het gezelschap de Shire verlaat is het een ren-je-rot-naar-de-berg-van-Smaug. Letterlijk. Op de huid gezeten door allerlei zelf-bedachte wezens holt het gezelschap zich door de film heen, en ondertussen doodden ze 32423464565625, orcs 84578476846464096 en goblins 85468646464 wargs, vallen ze door grotten en ravijnen zonder zelf een krasje op te lopen.

De graphics en het geluid 10/10
Verhaal 6/10

Alles met elkaar bleef ik met een behoorlijke kater achter, waar LOTR voor 90% trouw aan het boek was, is de Hobbit dat voor 25%.
19-12-2012 15:54
wijma45 schreef:
Ik behoor tot 1 van de grootste LOTR fans in Nederland waarschijnlijk, en ik was dolblij dat eindelijk de Hobbit is gekomen! Afgelopen zaterdag heen geweest, en in tegenstelling tot veel mensen hier viel hij mij vies en vies tegen. Ik snap niet dat mensen deze film beter kunnen vinden dan het meesterwerk wat LOTR toch echt is. Deze film kan op geen enkele manier tippen aan LOTR, behalve dan mss de graphics, die wel adembenemend zijn.

Ik zal mijn ergernissen met jullie delen... Eigenlijk het enige wat Peter Jackson heeft overgenomen uit het boek is de naam van de film, voor de rest heeft hij er een compleet verhaal omheen verzonnen. De echt leuke delen uit de film, waren gelijk ook originele stukken uit het boek, zoals Riddels in the dark, met Gollum. Vanaf het moment dat het gezelschap de Shire verlaat is het een ren-je-rot-naar-de-berg-van-Smaug. Letterlijk. Op de huid gezeten door allerlei zelf-bedachte wezens holt het gezelschap zich door de film heen, en ondertussen doodden ze 32423464565625, orcs 84578476846464096 en goblins 85468646464 wargs, vallen ze door grotten en ravijnen zonder zelf een krasje op te lopen.

De graphics en het geluid 10/10
Verhaal 6/10

Alles met elkaar bleef ik met een behoorlijke kater achter, waar LOTR voor 90% trouw aan het boek was, is de Hobbit dat voor 25%.


Jackson heeft er niks omheen 'verzonnen'. Wat je in de film tegenkomt is later toegevoegt door professor Tolkien zelf. Ik was samen met m'n pa, die een groot Tolkien fanaat is, bij Unquendor heeft gezeten en geloof ik bijna de complete achtergronden uit het hoofd kent, en heb niks gehoord over het feit dat er iets bij 'verzonnen' was.

Maar The Hobbit is geen Lord Of The Rings en is ook wat lichter bedoeld. In het boek word nooit iets genoemd over een echt serieuze verwonding bij een dwerg of Bilbo, en Jackson is trouw genoeg om dat niet toe te voegen. Waar The Lord Of The Rings meer een serieus dramatisch (en inderdaad prachtig) verhaal is, is The Hobbit meer een avonturenverhaal, en moet je het ook zo nemen, wil je er echt van kunnen genieten.

Maar goed, meningen zijn er om gedeeld te worden, toch ?
19-12-2012 17:02
Azug de vervuiler die jacht maakt op het gezelschap is later toegevoegd? Niet in mijn versie van The Hobbit die ik thuis heb liggen.
19-12-2012 18:08
wijma45 schreef:
Azug de vervuiler die jacht maakt op het gezelschap is later toegevoegd? Niet in mijn versie van The Hobbit die ik thuis heb liggen.


Dat is een toevoeging die is gedaan met inspiratie uit o.a. Nagelaten Vertellingen. Ik stoor me er niet zo aan als groot fan van Tolkiens werk en het boek The Hobbit, is wel een leuke toevoeging. Brengt wat meer aan het verhaal en meer aan het karakter Thorin Oakenshield. The Hobbit was levenswerk voor proffesor Tolkien. Je kunt overal wel wat dingetjes vinden die het verhaal van The Hobbit wat uitdiepen.
19-12-2012 18:58
In mijn ogen heeft PJ er van alles aan toegevoegd om er maar weer een trilogy van te maken, en er zo een onsamenhangende achtbaan van gemaakt zonder logica. Heel jammer, er zit geen rust in de film, in tegenstelling tot het boek.

Ik vond het totaal niet spannend, en allemaal erg ongeloofwaardig. En dat voor en fantasie film!
19-12-2012 20:44
Ben ooit in het boek begonnen maar heb het nooit uitgelezen.. Wordt weer eens tijd dat ik het adembenemende Midden-Aarde binnenstap

Ik begin weer bij het begin..
19-12-2012 22:14
Bilbo schreef:
Dat is een toevoeging die is gedaan met inspiratie uit o.a. Nagelaten Vertellingen.

Wel, eerlijk is eerlijk: in Tolkiens werk stierf Azog gewoon in de Slag om Azanulbizar. Van een vete met Thorin was nooit sprake. Maar ik ben het met je eens dat dit een aardige toevoeging is die Thorin wat meer diepgang geeft. Helaas komt de verhaallijn vooralsnog niet helemaal lekker uit de verf, maar dat zou met de volgende twee delen best eens kunnen veranderen.
19-12-2012 22:18
Thiver schreef:
Wel, eerlijk is eerlijk: in Tolkiens werk stierf Azog gewoon in de Slag om Azanulbizar. Van een vete met Thorin was nooit sprake. Maar ik ben het met je eens dat dit een aardige toevoeging is die Thorin wat meer diepgang geeft. Vooralsnog komt het niet helemaal lekker uit de verf, maar dat zou met de volgende twee delen best eens kunnen veranderen.


In Tolkiens werk werd Azog inderdaad onthoofd door Dáin Ironfoot, waarna zijn hoofd op een staak is gestoken.
19-12-2012 22:26
Bilbo schreef:
In Tolkiens werk werd Azog inderdaad onthoofd door Dáin Ironfoot, waarna zijn hoofd op een staak is gestoken.

Dat kan trouwens nog steeds gebeuren (zij het een flink aantal jaar later dan in Tolkiens werk), aangezien Dáin eveneens in deze trilogie zijn opwachting zal maken. Overigens komt Azogs zoon Bolg ook nog langs. Benieuwd hoe ze die erin gaan verwerken.
19-12-2012 23:07
Thiver schreef:
Dat kan trouwens nog steeds gebeuren (zij het een flink aantal jaar later dan in Tolkiens werk), aangezien Dáin eveneens in deze trilogie zijn opwachting zal maken. Overigens komt Azogs zoon Bolg ook nog langs. Benieuwd hoe ze die erin gaan verwerken.


Zou inderdaad best nog kunnen bij De Slag Met De Vijf Legers en hoop ook dat dat gebeurt (want Thorin die hem zou afslachten zou wel iets té cliché zijn). Ook zou het gewoon een mooi eerbetoon zijn aan Tolkiens werk als ze dat laten gebeuren.
23-12-2012 14:40
Heb hem gisterenavond gezien : ben een grote fan van de originele drie films en heb het eerste boek gelezen ( ben begonnen aan het tweede maar heb het nooit uitgelezen ) en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Ik had al veel negatieve dingen gehoord over de film maar ik vond dat de film het boek nauwkeurig heeft gevolgd. Ik had ook gehoord dat het begin nogal traag was maar ik vond het fantastisch om lang in ' the shire ' te zijn. Het beste aan de film is natuurlijk de visuele stuff , waw , deze film ziet er prachtig uit. En dan heb ik nog niet gesproken over de acteurs , deze acteurs zijn perfect voor hun rollen : Sir Ian Mckellen als gandalf , en Martin Freeman is PERFECT als Bilbo en hij is één van mijn favoriete Britse acteurs nu. Maar de film is niet perfect , hij heeft ook enkele minpunten : Namelijk de ene scene is super dramatisch en dan de volgende scene is het een totaal andere sfeer , ik vind dat de film nog een perfecte balans moet vinden tussen serieuze scenes en grappige scenes en sommige lines zijn echt corny. Toch was deze film fantastisch en ik geef het een welverdiende 9 / 10 :p
24-12-2012 10:55
Gisteren heen geweest met me meisje die lotr niet eens gezien heeft.. Maar het wereldje en het avontuur trok er toch wel heel erg, en de humor was ook op het juiste moment aanwezig.
Geweldige film !!
25-12-2012 10:55
wijma45 schreef:
In mijn ogen heeft PJ er van alles aan toegevoegd om er maar weer een trilogy van te maken, en er zo een onsamenhangende achtbaan van gemaakt zonder logica. Heel jammer, er zit geen rust in de film, in tegenstelling tot het boek.

Ik vond het totaal niet spannend, en allemaal erg ongeloofwaardig. En dat voor en fantasie film!


In mijn ogen heeft PJ er van alles aan toegevoegd om e.e.a. meer diepgang te geven en te verbinden aan de enorme geschiedenis van Midden-aarde zoals Tolkien zelf dat later in vele verhalen en toevoegingen ook heeft willen doen en net zoals dat in LOTR ook zit.
En je eerdere uitspraak dat het boek maar voor 25% gevolgd wordt is natuurlijk komplete onzin. De film volgt gewoon het boek.

Ik vraag me ook altijd af als ik weer zo'n dom commentaar lees over extra verzonnen toevoegingen en het verhaal rekken en dergelijke of die mensen wel door hebben wat deze films (LOTR en Hobbit) zo geweldig maakt.
Het is juist de enorme diepgang en de detaillering daarin wat je meesleept en nieuwsgierig maakt.
En juist de manier waarop PJ belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van Midden-aarde integreerd in z'n films maakt het verhaal comlpleet.

The Hobbit is geschreven als avonturenverhaal voor kinderen.
Als Tolkien The Hobbit zou hebben geschreven na LOTR dan zou het boek waarschijnlijk een stuk dikker zijn geweest en het verhaal een stuk minder luchtig.
PJ is er naar mijn idee geweldig in geslaagd dezelfde geniale stijl van LOTR te behouden en het verhaal van de Hobbit met de juiste mate te verrijken met de enorme diepgang van de nalatenschap van Tolkien; de wereld van Midden-aarde.
25-12-2012 11:31
Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik vond The Hobbit dus echt drie x niks :s, terwijl ik Lord of the rings ongelofelijk mooi en spannend vond !!! Ik vond de eerste 1.5 uur echt super langdradig en te veel gepraat. Maar special effects waren super. Ik ben wel benieuwd hoe deel 2 zou gaan lopen dus die ga ik sowieso volgende jaar nog eens in bios kijken. Maar deze deel vond ik totaal niet mooi en 3D effecten vond ik erg tegenvallen. Maar vond het wel leuk hoe men die hele verhaal van "The RING" probeerde uit te leggen, was leuk !! Maar deze deel krijgt een 5 van mij. Dus mensen niet gelijk gaan aanvallen op mijn bericht hahaha lol

fijne kerstdagen voor iedereeeeen
27-12-2012 19:49
Eindelijk was het dan zo ver.... Een plekje kunnen bemachtigen voor de IMAX 3D HRF versie.

Hoge verwachtingen? Alleen van de special effects. Vergelijkingen met Lord Of The Rings zullen altijd gemaakt worden, en dat kan alleen maar tot een teleurstelling lijden. Als je de top hebt bereikt, kan je het alleen maar minder worden. Daarnaast heeft het verhaal van THE HOBBIT andere thema's dan LOTR. In die zin kan je het ook niet vergelijken.

Maar, wow...wat een filmervaring was dit. Het is heerlijk om voor 1x weer terug te gaan naar Midden-Aarde. Het voelde als een reunie door alle acteurs nog een keer te zien die bij LOTR al meededen. Het opnieuw beleven van The Share, Rivendel, Elrond, Galadriel, Gollem, Gandalf, Frodo gaf een speciaal gevoel. LOTR heeft mij zo veel vreugde gebracht en dat merkte ik tijdens het kijken.
Men zegt dat het verhaal soms wat langdradig is. Ik kan het mij voorstellen, als je de films los van elkaar ziet. Maar vergeet niet dat alle drie de films bij elkaar horen. Daarom is er een langere aanloop nodig, want je moet nog twee films gaan ervaren. Het einde zal vast ook langdradig zijn. Goed, dat is een minpuntje, maar op een gegeven moment word je er in gezogen en laat de film je niet meer los. En dan tikt de tijd snel weg.
Wat ik goed vind is dat de regisseur extra materiaal aan het verhaal toevoegde. Zoals de reden waarom Gandalf is meegegaan. Dat is gelukkig niet aan de oppervlakte gebleven met het idee ''ooh leuk, laten we op avontuur gaan, een uitje voor ons allen''. Dat idee kreeg ik bij het verhaal absoluut niet. Er werd diep ingegaan op de geschiedenis en totstandkoming van deze reis. Hoe het komt dat dwergen en elfen elkaar niet zo mogen (was minder duidelijk in LOTR). En hoe koppig dwergen eigenlijk zijn.
Ook vind ik goed het verband tussen THE HOBBIT en LOTR. Dingen die ik tijdens THE HOBBIT heb gezien, kon ik terug herleiden naar LOTR. Die verbanden zijn ook duidelijk te horen in de muziek. Weer geweldig gedaan van Howard Shore. De thema's van oa de hobbit en de ring zijn nu zuiverder.
Qua inhoud kan de Hobbit niet tippen aan LOTR, maar dat ligt meer aan het verhaal dan aan de verfilming. De verfilming hebben ze prima gedaan en je merkt wel dat als je letterlijk het boek verfilmd, het langdradig kan zijn (Gollem-Bilbo-scene). Voor de rest weer prachtig werk, prachtige shots, goede acteurs. Gollem zag er geweldig uit.

Om eerlijk te bekennen ben ik niet zo objectief, omdat ik een liefhebber ben. Als je van LOTR niet houdt, kan ik mij indenken dat deze film te lang duurt of te avontuurlijk.
Toch geef ik deze film een 9 uit 10. Domweg, omdat het me emotioneel raakt en omdat er echt weer werk van gemaakt is. Het is niet het beste verhaal, maar een mooie toevoeging aan LOTR en vice versa. Midden-Aarde komt op het doek echt weer tot leven!
27-12-2012 19:52
PJ is er naar mijn idee geweldig in geslaagd dezelfde geniale stijl van LOTR te behouden en het verhaal van de Hobbit met de juiste mate te verrijken met de enorme diepgang van de nalatenschap van Tolkien; de wereld van Midden-aarde.


+1
En The Hobbit en LOTR vullen elkaar aan.
Zelfs Tolkien heeft The Hobbit aangepast zodat het beter aansloot.
En de Nagelaten Vertellingen (?) hebben in de film ook een plek gekregen, zodat er meer diepgang in zit.
Dat de dwergen op pad gaan is niet zomaar...Dus het idee ''van leuk op avontuur'' wordt gelukkig weggenomen, althans bij mij.
27-12-2012 20:05
Wel, eerlijk is eerlijk: in Tolkiens werk stierf Azog gewoon in de Slag om Azanulbizar. Van een vete met Thorin was nooit sprake. Maar ik ben het met je eens dat dit een aardige toevoeging is die Thorin wat meer diepgang geeft. Helaas komt de verhaallijn vooralsnog niet helemaal lekker uit de verf, maar dat zou met de volgende twee delen best eens kunnen veranderen.


Is Azog ook niet de vertolking van het opkomende kwaad? (Dol Guldor, angst van Gandalf, trollen, orks, Sauron zijn kracht).
28-12-2012 18:14
wijma45 schreef:
Ik behoor tot 1 van de grootste LOTR fans in Nederland waarschijnlijk, en ik was dolblij dat eindelijk de Hobbit is gekomen! Afgelopen zaterdag heen geweest, en in tegenstelling tot veel mensen hier viel hij mij vies en vies tegen. Ik snap niet dat mensen deze film beter kunnen vinden dan het meesterwerk wat LOTR toch echt is. Deze film kan op geen enkele manier tippen aan LOTR, behalve dan mss de graphics, die wel adembenemend zijn.

Ik zal mijn ergernissen met jullie delen... Eigenlijk het enige wat Peter Jackson heeft overgenomen uit het boek is de naam van de film, voor de rest heeft hij er een compleet verhaal omheen verzonnen. De echt leuke delen uit de film, waren gelijk ook originele stukken uit het boek, zoals Riddels in the dark, met Gollum. Vanaf het moment dat het gezelschap de Shire verlaat is het een ren-je-rot-naar-de-berg-van-Smaug. Letterlijk. Op de huid gezeten door allerlei zelf-bedachte wezens holt het gezelschap zich door de film heen, en ondertussen doodden ze 32423464565625, orcs 84578476846464096 en goblins 85468646464 wargs, vallen ze door grotten en ravijnen zonder zelf een krasje op te lopen.

De graphics en het geluid 10/10
Verhaal 6/10

Alles met elkaar bleef ik met een behoorlijke kater achter, waar LOTR voor 90% trouw aan het boek was, is de Hobbit dat voor 25%.
30-12-2012 11:39
Frietgezicht schreef:
Mwah,zijn zat dwergen die weinig indruk gemaakt hebben.Zoals die 1ste die binnen kwam bij Bilbo.Begon als eerst,nadat ze vertrokken geen tekst meer gehad.Maar ok,mag wel hopen dat er iets gebeurd.
Ben ook benieuwd of Bilbo en Gandalf het overleven.


Sorry, maar of Bilbo en Gandalf het overleven? Is dat niet al duidelijk als ze wél nog leven in de Lord of The Rings Trilogie, die zich erna afspeelt xD?
30-12-2012 12:53
Arteron schreef:
Sorry, maar of Bilbo en Gandalf het overleven? Is dat niet al duidelijk als ze wél nog leven in de Lord of The Rings Trilogie, die zich erna afspeelt xD?


Dat zijn enkel dubbelgangers, ingezet door Sauron om de ring en Frodo in de gaten te houden

MArnoldi schreef:
Is Azog ook niet de vertolking van het opkomende kwaad? (Dol Guldor, angst van Gandalf, trollen, orks, Sauron zijn kracht).


Als je het zo zegt is het inderdaad wel iets in die richting.
30-12-2012 19:14
Veel te langdradig, overbodige scenes die worden uitgesponnen, zoals de nietszeggende scenes met Gollum. De humor was niet aanwezig zoals in LOTR en de actiescènes waren vaak 13 in een dozijn. Leuk voor als je 14 bent maar een verwende filmfan geeft uit verveling niet hoger dan een 6. Een herhalingsoefening zonder extra's.
31-12-2012 13:00
SeanDeNiro schreef:
Veel te langdradig, overbodige scenes die worden uitgesponnen, zoals de nietszeggende scenes met Gollum. De humor was niet aanwezig zoals in LOTR en de actiescènes waren vaak 13 in een dozijn. Leuk voor als je 14 bent maar een verwende filmfan geeft uit verveling niet hoger dan een 6. Een herhalingsoefening zonder extra's.


Deels mee eens. Alleen niet dat je zegt over de nietszeggende scene met gollum. Dat is de belangrijkste scene van de Hobbit en LOTR samen. Het verklaard hoe Bilbo aan de ring kwam. In mijn ogen 1 van de betere scene's van de verder tegenvallende film. Je kan het een vervelende of langdradige scene vinden, maar als je het nietszeggend vind, heb je duidelijk het verhaal niet helemaal door.
06-01-2013 01:02
JamesBond schreef:
Fantastische film!

Ruim tien jaar geleden werd het eerste deel uit de 'Lord of the Rings' reeks verfilmd, een legendarische trilogie was geboren. En nu, ruim tien jaar later is het de beurt aan 'The Hobbit', het boek voorafgaand aan 'Lord of the Rings' om verfilmd te worden.

De film begint met Bilbo die aan Frodo zijn verhaal vertelt, dit stukje hebben ze vlot laten overlopen in het begin van 'The Fellowship of the Ring'. Een paar momenten later zijn we zestig jaar terug in de tijd, de jonge Hobbit Bilbo Baggins wordt bezocht door de tovenaar Gandalf die hem een avontuur aanbied. Bilbo weigert. Diezelfde avond wordt hij bezocht door dertien dwergen, en het avontuur van Bilbo begint.

De dertien dwergen worden op een erg grappige manier geïntroduceerd en ze zien er erg goed uit. Bilbo's reactie als hij de dwergen tegenkomt is onbetaalbaar, het overdonderd hem en dat is erg grappig om te zien.

Waar 'Lord of the Rings' al spectaculair was op het gebied van veldslagen en actiescènes is 'The Hobbit' nog mooier en spectaculairder. Je vraagt je soms echt af waar ze de ideeën vandaan halen, en dat maakt die scènes ook zo goed!

Martin Freeman zet hier een voortreffelijke rol neer als Bilbo Baggins. Door zijn vertolking is Bilbo mijn favoriete personage uit de reeks geworden. Je ziet hem langzaam veranderen van een rustige Hobbit naar een anti-held. Hij is aan het begin van de film niet echt dapper, maar naarmate de film vordert en vooral tegen het einde laat Bilbo zien dat hij toch dapper kan zijn.

Natuurlijk zet Ian McKellen hier weer een voortreffelijke Gandalf neer. De verstrooide tovenaar die nooit ouder lijkt te worden. Hij heeft een aantal mooie scènes en hij laat de indruk achter dat hij onsterfelijk is.

Andy Serkis is als Gollum gewoon meesterlijk! Gollum ziet er nog echter uit dan in 'Lord of the Rings' en toch krijg je medelijden met het personage.

De dwergen ga ik niet stuk voor stuk behandelen, maar laten we het erop houden dat ze ongelooflijk cool zijn! Ze zien er erg goed uit en ze zijn ook erg komisch!

Nieuw-Zeeland heeft echt een prachtige omgeving, de panorama-shots deden me weer verstelt staan. Voor films als dit is het een prachtige locatie om te filmen. Ook de special-effects zijn prachtig! Alles is prachtig geanimeerd en ziet er realistisch uit.

Peter Jackson is denk ik de enige persoon die dit soort boeken tot zijn recht kan laten komen. Je ziet dat hij de boeken begrijpt en geeft er ook weer zijn eigen draai aan.

De film begon wat traag, maar de tweede helft maakte alles goed. 'The Hobbit' is een spektakel van jewelste geworden, en één van de beste films van dit jaar!

10/10


Ik sluit me volledig bij je aan. The Hobbit wordt begrijpelijk nogal veel vergeleken met Lord Of The Rings alleen het enige wat ze gemeen hebben is dat het beiden een Quest is dat je volgt samen met de personages, en er zitten een aantal personages van Lord Of The Rings ook in The Hobbit. Voor de rest is de insteek inderdaad helemaal anders, maar het is net als Lord Of The Rings 1 groot avontuur!

Ik heb vanavond de film voor de 2de keer bekeken. De eerste keer was afgelopen donderdag (eergisteren dus) toen zag ik hem in 3D. En ook bij de 2de keer kijken heb ik mij geen enkel moment verveeld. De wereld is prachtig, en met de personages leef je ook heel makkelijk mee en ik ben ze ook al snel heel leuk gaan vinden. Vooral Bilbo die me erg deed denken aan Samwise Gamgee. Het is een personage wat op het eerste oog totaal niet heldhaftig of stoer lijkt, en totaal ongeschikt om deel te nemen aan zo'n gevaarlijke quest maar het tegendeel blijkt waar, want ook Bilbo heeft een held in zich zitten.

Overigens heb ik voordat ik vanavond voor de 2de keer ging eerst na donderdag de Lord Of The Rings trilogie nog eens bekeken, en iedereen die naar The Hobbit gaat kan ik dat ook aanraden omdat er in Lord Of The Rings een aantal leuke referenties zitten (vooral in The Fellowship Of The Ring), die ik eerst niet snapte maar nu ineens wel. Echt heel tof hoe ze beiden films met elkaar verweven hebben. Al klopt niet alles helemaal perfect zo zijn Gandalf en de oude Bilbo in het begin veel ouder als dat ze in The Fellowship Of The Ring waren om maar een voorbeeld te noemen, maar ach dat soort dingen vergeef ik The Hobbit met liefde omdat ie zo prachtig en meeslepend is.

Het 3D is trouwens ook heel tof om te zien. Voornamelijk tijdens de actiescenes zorgt dat voor een leuke toevoeging. Beide versies die ik gezien heb waren trouwens in 24 frames, ik kan dus niet oordelen over die 48 frames.

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat ik ontzettend genoten heb van dit eerste deel en ontzettend uitkijk naar de rest. De CGI en actiescenes waren ontzettend tof om te zien, de humor was prima en The Hobbit heeft me net zo weten mee te slepen als Lord Of The Rings dat eerder deed. Ik kan echt niet wachten totdat ik eind van dit jaar (of misschien begin volgend jaar) weer opnieuw in die wereld kan duiken en de reis weer verder gaat!!
06-01-2013 21:28
jaime91 schreef:
Ik sluit me volledig bij je aan. The Hobbit wordt begrijpelijk nogal veel vergeleken met Lord Of The Rings alleen het enige wat ze gemeen hebben is dat het beiden een Quest is dat je volgt samen met de personages, en er zitten een aantal personages van Lord Of The Rings ook in The Hobbit. Voor de rest is de insteek inderdaad helemaal anders, maar het is net als Lord Of The Rings 1 groot avontuur!

Ik heb vanavond de film voor de 2de keer bekeken. De eerste keer was afgelopen donderdag (eergisteren dus) toen zag ik hem in 3D. En ook bij de 2de keer kijken heb ik mij geen enkel moment verveeld. De wereld is prachtig, en met de personages leef je ook heel makkelijk mee en ik ben ze ook al snel heel leuk gaan vinden. Vooral Bilbo die me erg deed denken aan Samwise Gamgee. Het is een personage wat op het eerste oog totaal niet heldhaftig of stoer lijkt, en totaal ongeschikt om deel te nemen aan zo'n gevaarlijke quest maar het tegendeel blijkt waar, want ook Bilbo heeft een held in zich zitten.

Overigens heb ik voordat ik vanavond voor de 2de keer ging eerst na donderdag de Lord Of The Rings trilogie nog eens bekeken, en iedereen die naar The Hobbit gaat kan ik dat ook aanraden omdat er in Lord Of The Rings een aantal leuke referenties zitten (vooral in The Fellowship Of The Ring), die ik eerst niet snapte maar nu ineens wel. Echt heel tof hoe ze beiden films met elkaar verweven hebben. Al klopt niet alles helemaal perfect zo zijn Gandalf en de oude Bilbo in het begin veel ouder als dat ze in The Fellowship Of The Ring waren om maar een voorbeeld te noemen, maar ach dat soort dingen vergeef ik The Hobbit met liefde omdat ie zo prachtig en meeslepend is.

Het 3D is trouwens ook heel tof om te zien. Voornamelijk tijdens de actiescenes zorgt dat voor een leuke toevoeging. Beide versies die ik gezien heb waren trouwens in 24 frames, ik kan dus niet oordelen over die 48 frames.

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat ik ontzettend genoten heb van dit eerste deel en ontzettend uitkijk naar de rest. De CGI en actiescenes waren ontzettend tof om te zien, de humor was prima en The Hobbit heeft me net zo weten mee te slepen als Lord Of The Rings dat eerder deed. Ik kan echt niet wachten totdat ik eind van dit jaar (of misschien begin volgend jaar) weer opnieuw in die wereld kan duiken en de reis weer verder gaat!!


Ik heb de 'Lord of the Rings-trilogie' nu ook op Blu-Ray, dus daar ga ik zeker binnenkort aan beginnen! Ik moet de film ook nog een tweede keer zien, want sommige films vind ik gewoon zo gaaf dat ik ze vaker in de bioscoop moet zien Had hetzelfde met 'Skyfall' en TDKR!

Bilbo is idd een ontzettend gaaf karakter, en door de invulling van Martin Freeman, die nu ook één van mijn favoriete acteurs is, is Bilbo ook mijn favoriete karakter geworden uit de reeks. De dwergen vindt je idd heel snel leuk, ze nemen lekker de tijd om iedereen te introduceren, wat er wel toe leidt dat de eerste helft van de film een tikkeltje te traag gaat..

Wat mij betreft de op twee na beste film van dit jaar, en ik ga hier zeker nog een keer naartoe!
06-01-2013 22:15
Ik heb genoten van de scene met Gollum
8/10
10-01-2013 20:22
Radagast the Brown: schitterende personage in deze film!!
14-01-2013 01:12
JamesBond schreef:
Ik heb de 'Lord of the Rings-trilogie' nu ook op Blu-Ray, dus daar ga ik zeker binnenkort aan beginnen! Ik moet de film ook nog een tweede keer zien, want sommige films vind ik gewoon zo gaaf dat ik ze vaker in de bioscoop moet zien Had hetzelfde met 'Skyfall' en TDKR!

Bilbo is idd een ontzettend gaaf karakter, en door de invulling van Martin Freeman, die nu ook één van mijn favoriete acteurs is, is Bilbo ook mijn favoriete karakter geworden uit de reeks. De dwergen vindt je idd heel snel leuk, ze nemen lekker de tijd om iedereen te introduceren, wat er wel toe leidt dat de eerste helft van de film een tikkeltje te traag gaat..

Wat mij betreft de op twee na beste film van dit jaar, en ik ga hier zeker nog een keer naartoe!

Naja met die dwergen had ik nog wel een probleem, omdat het er zoveel zijn had ik toen ik hem de eerste keer zag moeite om ze soms uit elkaar te houden, althans vooral qua naam. Ik zou het ook heel moeilijk vinden als ik ze allemaal stuk voor stuk zou moeten omschrijven, omdat er over de meeste nog vrij weinig bekend is.

Thorin en Balin zijn wat mij betreft uitzonderingen omdat het beide leiders zijn en Balin werd ook genoemd in The Fellowship, en Gloin is ook wel enigszins belangrijk omdat hij de pa is van Gimli maar de rest van de dwergen zijn nog vrij onbekend, dus ik hoop dat daar in het 2de deel verandering in komt. En dat je de personages nog beter leert kennen. En dat ze meer inhoud krijgen,want dat miste ik wel.
14-01-2013 06:56
jaime91 schreef:
Naja met die dwergen had ik nog wel een probleem, omdat het er zoveel zijn had ik toen ik hem de eerste keer zag moeite om ze soms uit elkaar te houden, althans vooral qua naam. Ik zou het ook heel moeilijk vinden als ik ze allemaal stuk voor stuk zou moeten omschrijven, omdat er over de meeste nog vrij weinig bekend is.

Thorin en Balin zijn wat mij betreft uitzonderingen omdat het beide leiders zijn en Balin werd ook genoemd in The Fellowship, en Gloin is ook wel enigszins belangrijk omdat hij de pa is van Gimli maar de rest van de dwergen zijn nog vrij onbekend, dus ik hoop dat daar in het 2de deel verandering in komt. En dat je de personages nog beter leert kennen. En dat ze meer inhoud krijgen,want dat miste ik wel.


Daar heb je compleet gelijk in! Ik wist trouwens niet dat Gloin de vader van Gimli is..
14-01-2013 17:20
JamesBond schreef:
Bilbo is idd een ontzettend gaaf karakter, en door de invulling van Martin Freeman, die nu ook één van mijn favoriete acteurs is


Als je fan bent van Freeman, moet je hem ook echt in Sherlock bezig zien als dat al niet het geval is. Leer je ook direct de 'draak' kennen.
14-01-2013 17:33
benjamin schreef:
Als je fan bent van Freeman, moet je hem ook echt in Sherlock bezig zien als dat al niet het geval is. Leer je ook direct de 'draak' kennen.


Ik ben zeker van plan het een keer te kijken, schijnt een erg toffe serie te zijn..
14-01-2013 17:58
JamesBond schreef:
Daar heb je compleet gelijk in! Ik wist trouwens niet dat Gloin de vader van Gimli is..

Dat wist ik ook niet, omdat dat helaas ook niet verteld wordt in The Hobbit alleen in de Fellowship wordt Gimli door Elrond ( Hugo Weaving) aangesproken als Gimli son of Gloin helemaal in het begin als de fellowship gevormd wordt.

Dit fragment dus:


Edit: Ik bedenk me net dat het wel kort gemeld wordt in The Hobbit als je goed oplet. Ik heb hem namelijk in Belgie en in Nederland gezien, en toen ik hem in Belgie zag las ik die verwijzing in de ondertiteling en in Nederland niet. Als de Dwergen in het begin zich vol aan het vreten zijn bij Bilbo thuis, hoor je Gloin op een gegeven moment zeggen (als de vlaamse ondertiteling klopte) ''dit neem ik mee voor Gimli dat zal die leuk vinden'' wat hij precies bedoelt weet ik niet, maar als The Hobbit op dvd verschijnt ga ik nog eens goed op letten.
14-01-2013 19:24
JamesBond schreef:
Ik ben zeker van plan het een keer te kijken, schijnt een erg toffe serie te zijn..


Het enige minpunt dat ik heb op die serie is dat er maar 6 afleveringen zijn in totaal van 90 minuten.
14-01-2013 21:07
Banned schreef:
Het enige minpunt dat ik heb op die serie is dat er maar 6 afleveringen zijn in totaal van 90 minuten.


Volgens mij moet je het ook meer als een mini-serie zien (zoals 'Band of Brothers').
14-01-2013 21:09
jaime91 schreef:
Dat wist ik ook niet, omdat dat helaas ook niet verteld wordt in The Hobbit alleen in de Fellowship wordt Gimli door Elrond ( Hugo Weaving) aangesproken als Gimli son of Gloin helemaal in het begin als de fellowship gevormd wordt.

Dit fragment dus:


Edit: Ik bedenk me net dat het wel kort gemeld wordt in The Hobbit als je goed oplet. Ik heb hem namelijk in Belgie en in Nederland gezien, en toen ik hem in Belgie zag las ik die verwijzing in de ondertiteling en in Nederland niet. Als de Dwergen in het begin zich vol aan het vreten zijn bij Bilbo thuis, hoor je Gloin op een gegeven moment zeggen (als de vlaamse ondertiteling klopte) ''dit neem ik mee voor Gimli dat zal die leuk vinden'' wat hij precies bedoelt weet ik niet, maar als The Hobbit op dvd verschijnt ga ik nog eens goed op letten.


Oh ja, ik hoor het. Ik zal 'The Hobbit' pas aanschaffen tegen de tijd dat ook die reeks een BR uitvoering krijgt, staat mooi naast de LOTR BR uitvoering
28-01-2013 13:09
Super film! Kritiek dat er te weinig in gebeurt is zwaar onterecht! Het verhaal moet toch uitgelegd worden, maar daarbuiten is er super veel actie! Meer dan in LOTR-1 denk ik zelfs!
01-02-2013 09:15
Het verhaal komt traag op gang; om alles goed te vertellen enzo en eer dat alle dwergen zijn voorgesteld...
Maar ik vond de film daarna ietsje te druk... je werd van in de ene gebeurtenis in de ander gesmeten,a u b een adempauze...
Ben niet zo'n fan van TLOTR en TH maar jah... hij was ook niet slecht.
Voor mij een 7,5
20-04-2013 21:56
Wederom, net als bij Lord Of The Rings, adembenemende beelden en prachtige locaties.
De film moet het vooral hebben van de grootsheid van de beelden, de special effects en de wondermooie decors, al dan niet ontwikkeld op computer.
Dat de film ook in 3D is opgenomen is duidelijk te merken, maar anders dan andere 3D producties wordt hier het verhaal niet uit het oog verloren, wat natuurlijk een pluspunt is.
Voor mij was het verhaal ook wel mooi, maar ik vermoed dat het bij een 2de of zelfs 3de kijkbeurt (ik heb de LOTR trilogie tenslotte ook al 3 maal bekeken) nog beter gaat zijn.
En dat zal ik in de toekomst zeker met deze reeks eens ze volledig is ook doen, ze allemaal een keer na mekaar bekijken.
Nu is het uitkijken naar deel 2.... kan haast niet wachten...
Een aanrader alweer dit pareltje van Peter Jackson !!
24-04-2013 00:05
jaime91 schreef:
Dat wist ik ook niet, omdat dat helaas ook niet verteld wordt in The Hobbit alleen in de Fellowship wordt Gimli door Elrond ( Hugo Weaving) aangesproken als Gimli son of Gloin helemaal in het begin als de fellowship gevormd wordt.

Sterker nog: een van de dwergen naast hem is niemand minder dan Glóin in hoogsteigen persoon.
10-06-2013 20:01
Ik weet niet waar het aan ligt maar ik vond deze film neit zo speciaal als LOTR de stijl was veel minder serieus en ik vond het daaroom echt stukken minder ook de dwergen en orcs zien er zo gephotoshopt uit in LOTR was alles realistischer vond ik
23-06-2013 21:20
The Hobbit is een langverwacht vervolg op Lord of The Rings dat zich eigelijk ervoor afspeelde.
Het gaat over de oom van Frodo Balings, Bilbo Balings, die besluit zijn rustige saaie leven te veruilen voor een leven vol spanning en gevaar. Op een gevaarlijke reis gaat hij samen met tovenaar Gandalf en dertien uit de kluiten gewassen dwergen naar de oude dwergenstad Erebor om de stad weer terug te veroveren van de vermoedelijk dode draak Smaug. Op de reis naar Erebor komen ze vele gevaren en obstakels tegen en misschien wel gevaarlijkste: een gouden ring...
The Hobbit is een uiterst goede film vol spanning en erg goede special effects. Ik verheug me erg op de twee volgende delen die ik meteen zal kopen, zodra ze uit zijn.

8.0/10
06-11-2013 22:30
Zojuist de extended edition gekeken. Na meerdere malen kijken blijft dit een film die me op geen enkel moment weet te vervelen. Nu een extended edition van 182 minuten, wat betekent dat er 13 minuten aan nieuw materiaal in de film gepropt is. De nieuwe en uitgebreide scènes zijn leuk en aardig om te zien, maar hebben voor een groot deel weinig echte invloed op de loop van het verhaal (behalve dan een aantal dingen die je in de volgende films misschien zou kunnen verwachten, zoals ). Nogmaals. het zijn wel aardige scènes waarvan de echte fan zeker zal smullen, ik heb dat in ieder geval gedaan. Zo krijgen we het lied "The Man In The Moon" eindelijk te horen, iets wat volgens vele fans toch wel ontbrak aan LOTR. Ik weet zeker dat als je nog niet kan wachten op The Hobbit: The Desolation Of Smaug, dit een goede manier is om die honger even tijdelijk te stillen, en als je geen genoeg kan krijgen van Midden-Aarde, zul je van deze extra 13 minuten echt genieten!

8,3/10
19-04-2014 13:42
Uiteraard heb ik deze film opnieuw bekeken naar aanleiding van het verschijnen van het 2de deel.
Het is een pracht van een film met schitterende beelden en een prachtig verhaal.
Meer heb ik daar niet aan toe te voegen.

Commentaar 2013:
Wederom, net als bij Lord Of The Rings, adembenemende beelden en prachtige locaties.
De film moet het vooral hebben van de grootsheid van de beelden, de special effects en de wondermooie decors, al dan niet ontwikkeld op computer.
Dat de film ook in 3D is opgenomen is duidelijk te merken, maar anders dan andere 3D producties wordt hier het verhaal niet uit het oog verloren, wat natuurlijk een pluspunt is.
Voor mij was het verhaal ook wel mooi, maar ik vermoed dat het bij een 2de of zelfs 3de kijkbeurt (ik heb de LOTR trilogie tenslotte ook al 3 maal bekeken) nog beter gaat zijn.
En dat zal ik in de toekomst zeker met deze reeks eens ze volledig is ook doen, ze allemaal een keer na mekaar bekijken.
Nu is het uitkijken naar deel 2.... kan haast niet wachten...
Een aanrader alweer dit pareltje van Peter Jackson !!
24-04-2014 17:44
The Hobbit : An Unexpected Journey is een van de avontuurlijkste en vermakelijkste films van 2012, maar is de film van het zelfde niveau van The Lord of the Rings????
Het is erg moeilijk ( zelf voor Peter Jackson zelf ) om het niveau van The Lord of the Rings te overtreffen en dat is hem ook niet gelukt met het eerste deel van The Hobbit, maar laten we niet vergeten dat The Hobbit oorspronkelijk een kinderboek van 250 bladzijdes was en om dat te verwerken in drie films is erg lastig.
Het verhaal is tevens een beetje kinderlijker en zachter dan Lord of the Rings, maar daar ergerde ik me helemaal niet aan en maakte me eigenlijk ook niks uit.
Niet zo goed als Lord of the Rings, maar zeker het kijken waard en de film bied zeker een nieuwe kijk op Midden-aarde!

8,0 / 10