Prometheus (2012)
Filminformatie
Delen:
Synopsis:
Prometheus volgt een team archeologen die op Aarde aanwijzingen vinden voor de oorsprong van de mens. Die tekens wijzen naar de duistere uithoeken van het universum, waar ze een angstaanjagende strijd aan moeten gaan om de mensheid te redden.Regisseur:
Ridley ScottJaar:
2012Duur:
124 minutenTagline:
They went looking for our beginning. What they found could be our end.Genre:
Actie | Horror | Sci-FiCast:
Noomi Rapace | Michael Fassbender | Charlize Theron | Idris Elba | Guy Pearce | Logan Marshall-Green | Sean Harris | Rafe Spall | Emun Elliot | Benedict Wong | Kate Dickie | Patrick Wilson | Lucy HutchinsonLand:
AmerikaIMDB:
7.3 op 197845 stemmen (Website)Release:
In de Nederlandse bioscoop te zien vanaf 31 mei 2012DVD:
In Nederland op DVD uitgebracht op 2 oktober 2012Nieuws:
- Indrukwekkende VFX Breakdown van 'Prometheus' Enorm fraaie beelden van de visual effects in de sci-fi film van Ridley Scott.
- 'Prometheus' speelt zich af in 'Blade Runner' universumEn daarnaast blijkt Prometheus er in eerste instantie een stuk anders uitgezien te hebben.
- Trailer 'Prometheus', zoals deze had moeten zijn... Ook nu worden de valkuilen weer flink bloot gelegd.
- Prometheus vervolg mogelijk al in 2014Regisseur Ridley Scott zet vaart achter het project.
- Meer Prometheus nieuws (89 artikelen)
Recensie Prometheus
Geschreven door Kaj van Zoelen
In 1979 brak de Britse regisseur Ridley Scott internationaal door met Alien, een van de beste horrorfilms aller tijden. Drie jaar later maakte hij met Blade Runner een tweede iconische sciencefictionfilm. Het niveau van deze twee films heeft hij nooit meer kunnen evenaren. Mede daarom keert hij nu terug naar zijn oorspronkelijke successen met een gepland vervolg op Blade Runner en twee prequels voor Alien, waarvan Prometheus nu het eerste deel is. Het is echter niet de triomftocht geworden waarop velen hoopten en die de hypemachine deed voorkomen. De film is te veel bezig met het verwijzen naar of soms zelfs kopiëren van Alien.
» Lees verder...Trailers / Foto's / Posters
Reacties op Prometheus (47)
DutchOwnage
25-04-2012 22:18
how, hoe verwijder je mijn stem? iets te enthousiast 25-04-2012 22:46
DutchOwnage schreef:
how, hoe verwijder je mijn stem? iets te enthousiast
hehe geen idee!! Maar het zal geen cijfer zijn waar je je voor hoeft te schamen.
Ik geef deze film ook zonder blikken of blozen een 10+
19-05-2012 20:51
DutchOwnage schreef:
how, hoe verwijder je mijn stem? iets te enthousiast
Gewoon wachten totdat je de film gezien hebt en dan je rating bijstellen als je dat nodig vind, verwijderen kan volgens mij niet.
22-05-2012 18:34
Dat wordt dan hoogstens bijstellen naar een 9. 30-05-2012 17:18
Gelukkig zitten er in het blockbuster seizoen altijd wel films die voor verademing zorgen tussen alle andere rommel die in de bios draait. Prometheus is weer zo'n film. De vragen die iedereen zich stelt zijn, of deze nieuwe science fiction film van Ridley Scott even baanbrekend is als Alien in '79? En wat is nu de link tussen de eerste alien film en deze, volgens de makers, een soort van prequel ? Prometheus zou inderdaad baanbrekend en legendarisch geworden zijn mocht de film verschenen zijn 40 jaar terug. En daarmee wil ik zeggen dat de film de soortgelijk sfeer en claustrofobische angst uit Alien weet terug te halen. Maar anno 2012 hebben we al zodanig veel gezien zodat we de indrukwekkende wereld die Ridley Scott hier schept gemakkelijk op ons af laten komen. Baanbrekende science fiction zal het nu niet meer worden maar het is wel nog steeds science fiction van de bovenste plank en om U tegen te zeggen!
Prometheus is een soort van prequel. Waarom niet volledig? Wel de film wil niet rechtstreeks het verhaal vertellen over hoe het alien-ras precies in dat ruimteschip is geraakt. De enige links
Prometheus is dus nog steeds een op zich staand verhaal en heeft een interessant uitgangspunt. Centraal staat de drang van de mens om buitenaards leven te zoeken en te ontdekken wie ons zou kunnen gecreëerd hebben. Op deze vraag krijgen we een indirect antwoord en daarmee ook het geheim achter de space jockey.
Die laatstgenoemde zal na deze film niet snel meer worden vergeten in het science-fiction genre... Ik kan er niet teveel over vertellen maar laat ons zeggen dat het wezen er geweldig uitziet in de film.
Dit maakt Prometheus zo'n interessante science fiction-film. Heel knap dat de film focust op die zoektocht naar buitenaardse leven in plaats van echt het ontstaansverhaal van alien te willen vertellen en zijn. Want dat blijft ergens een beetje uit. Prometheus is ook een verademing omdat de personages stuk voor stuk netjes zijn uitgewerkt en zich perfect staande weten te houden tussen al dat visueel geweld. Als filmliefhebber is het dan ook een must dat acteurs als Charlize Théron en Micheal Fassbender in een film als deze spelen. Beide acteurs laten hier het meeste indruk na en samen bewijzen ze dat ze één van de beste acteurs van het moment zijn. Noomi Rapace doet het ook meer dan aardig en doet bij vlagen soms denken aan Sigourney Weaver. Rapace heeft trouwens
in de film waarin zijn foutloos en fantastisch de angst op het publiek weet over te brengen. Prometheus is een film die visuele effecten gebruikt om z'n verhaal te brengen. En gelukkig niet andersom. We worden om de minuut getrakteerd op verbluffende totaalbeelden zoals de
. Het camerawerk is gewoon vakmanschap en dat is al duidelijke vanaf de eerste seconden. De opening scène is er dan ook eentje om niet snel te vergeten. Met indrukwekkende landschapsbeelden worden we in de wereld van Prometheus geleid en krijgen we al meteen een tot de verbeelding sprekend wezen te zien... Ga het gewoon zien en geniet zelf. De visuele effecten zijn fantastisch goed. De ruimteschepen, talrijke monsters, en andere technische snufjes zien er buitengewoon goed uit. Ook de decors zijn van hoog niveau en spreken tot de verbeelding. Doe daar dan nog een de soundtrack van Marc Streitenfield bovenop en hele feest is compleet.
Voor wie deze film in 3D zal moeten gaan kijken. Ik heb'em in 3D kunnen zien en heb er zeker geen spijt van. Zo werden sommige scènes nog spannender en intenser en leken de decors en visuele effecten nog echter. Zelfs de holografische beelden en de wonderlijke kaart van het universum zijn een hoogtepunt om in 3D te zien. Prometheus is science-fiction van hoog niveau en een ware must voor de fans van het genre. Ik snel nog eens naar de bios! WAAUW.
30-05-2012 18:45
Goede review, Banned. Nu kan ik zeker niet wachten om de film te aanschouwen. 30-05-2012 23:46
Dat klinkt toch als een omschrijving van een klassieker, zeker voor iemand die over het algemeen niet erg positief ingesteld is. En een onverlaat gaf hem een 7 en MIB3 een 8, het kan verkeren. 31-05-2012 08:50
Banned schreef:
Hopelijk heb ik niet teveel spoiler na gelaten... 
Nee hoor. En de spoiler tags heb ik toch niet gelezen.
01-06-2012 00:30
@ Banned,goede review,ben het er eigenlijk gewoon 95 % mee eens maar zal me eigen mening ook ff plaatsen die ik al geschreven had bij de recensie op filmtotaal. 01-06-2012 00:36
Heb de film vanavond in de bioscoop gezien en vond het echt een fantastische film!Begrijp best dat de film geen 5 sterren krijgt maar 3 sterren is ook ook echt onzin want het is sowieso een van de beste SF-films van de laatste 10 jaar en zeker van dit jaar en deze film verdiend er minstens 4(die hij ook krijgt soms zoals in de Volkskrant)
Als deze film in het jaar van Alien uitkwam in plaats van Alien was dit de klassieker geweest alleen nu zijn er idd veel dingen die we kennen uit Alien waardoor het minder origineel is maar kan me niet voorstellen dat je als liefhebber van de Alien-films(vooral de eerste 2 dan) hier niet van kan genieten.
Integendeel,dit is de film waar iedereen die fan was van Alien 1 en 2 op gewacht heeft en niet kreeg met Alien 3 en 4.
Deze film moet je in de bioscoop kijken want het is echt een lust voor het oog,prachtige beelden en die heerlijke sfeer zoals in Alien is ook aanwezig,iets wat je toch niet vaak in films tegenkomt.
Leuke karakers van vooral Rapace en Fassbender maar Elba steekt er voor mij bovenuit en zet het leukste karakter neer.
Er zitten een paar spannende scenes in(2 mannen op het verlaten schip) helaas een onduidelijke(tijdens de zandstorm) en een gruwelijk goede(keizersnede) en zat spanning en actie.
Heb genoten en was blij dat er toch

Er zijn wel wat vage dingen
die onduidelijk zijn en hoewel de film een open einde heeft voor deel 2 snap ik echt niet wat er in die film kan gaan gebeuren 
De 3D was erg sterk en niet op een manier waarop films als Resident Evil het gebruiken door allerlei zooi naar het scherm te gooien maar gewoon door o.a. prachtige omgevingen nog mooier te maken.
Ik heb veel dvd-kasten maar in 1 heb ik alleen classics(me eigen classics dan naar mijn mening zoals Pan's Labyrinth,Alien 1 en 2, Gladiator, The Godfather-films, Fight Club, Seven, City Of God, Schlinder's List enz enz) en deze komt in die kast te staan,kan niet wachten om deze aan te schaffen!
02-06-2012 22:44
Vanavond gezien , kort gezegd stelt deze me gewoon teleur en mijn verwachtingen waren al niet hoog ...Intro is te snel en te gemakkelijk neergezet , personages worden niet uitgediept , sommige momenten uit de film slaan nergens op
.Ook het einde klopt niet tegenover het begin van Alien , ik weet dat het niet gezien moet worden als een alien prequel maar het einde
doet me dat gewoonweg juist wel denken.Is alles negatief ... nee dat zeker niet : Effecten zijn verbluffend , 3D die eindelijk wel werkt en Fassbender op z'n best.
jammer ook van de score die ik niet zo verbluffend vond als in de 1e 2 delen !
ik ben het met de recensie eens , de film is imo nergens qua beleving anders dan bij andere films ...
Al hoop ik wel dat er een vervolg komt
03-06-2012 21:06
Ik heb even een vraagje,ik ga volgende week naar deze film maar ik heb Alien 1 en 2 hier ook nog liggen die ik overigens nog nooit gezien heb en nu is mijn vraag raden jullie mij toch aan eerst die films te kijken voordat ik deze in de bios ga bekijken? Of is dat niet nodig. Ik ben benieuwd en ik hoop dat ik nog optijd antwoord krijg. Alvast bedankt! 04-06-2012 01:19
jaime91 schreef:
Ik heb even een vraagje,ik ga volgende week naar deze film maar ik heb Alien 1 en 2 hier ook nog liggen die ik overigens nog nooit gezien heb en nu is mijn vraag raden jullie mij toch aan eerst die films te kijken voordat ik deze in de bios ga bekijken? Of is dat niet nodig. Ik ben benieuwd en ik hoop dat ik nog optijd antwoord krijg. Alvast bedankt!
Wat jijzelf wilt , het kan zijn dat als je eerst Alien ( 1 ! ) kijkt dat je bij prometheus denkt dat zat in Alien ook of dat je eerst prometheus kijkt en dat je bij Alien ( 1 ! ) denkt dat zat ook in prometheus.
Ikzelf raad het 1e aan maakt de connectie veel beter en in de bios zie je echt de kleine details ...
04-06-2012 06:45
jaime91 schreef:
Ik heb even een vraagje,ik ga volgende week naar deze film maar ik heb Alien 1 en 2 hier ook nog liggen die ik overigens nog nooit gezien heb en nu is mijn vraag raden jullie mij toch aan eerst die films te kijken voordat ik deze in de bios ga bekijken? Of is dat niet nodig. Ik ben benieuwd en ik hoop dat ik nog optijd antwoord krijg. Alvast bedankt!
Gewoon kijken man en zou het s'nachts doen,lekker marathon van de eerste 2 en later zul je dan vast deel 3 en 4 ook willen zien.
Sowieso is het al een schande dat je ze nooit gezien hebt dus opschieten!!
04-06-2012 13:55
-Ik vond de laatste scene geniaal alhoewel hij wel te verwachten was, een combi tussen een 'monster(soort inktvis)' en een engineer soort van combi tussen 2 sterke wezens. -De mening welke ik moet sommige moet delen is dat de eerst scene voor mij een onduidelijke bedoeling heeft.
-Verder restte mij nog één vraag, kan dat ik iets compleet mis. maar wat is het verband tussen de zwarte dodelijke vloeistof en die monsters(inktvissen).
04-06-2012 14:11
Biosliefhebber schreef:
-De mening welke ik moet sommige moet delen is dat de eerst scene voor mij een onduidelijke bedoeling heeft.
-Verder restte mij nog één vraag, kan dat ik iets compleet mis. maar wat is het verband tussen de zwarte dodelijke vloeistof en die monsters(inktvissen).
De 1ste scene is
04-06-2012 14:43
Frietgezicht schreef:
De 1ste scene is 

mee eens. eerst breekt zijn DNA af daarna lijkt het idd of het DNA weer opbouwt in het water, of samenvoegt met het water. Maar dat spul wat die engineer daar drinkt is precies het zwarte dodelijke spul wat in die vaten zit
04-06-2012 15:18
Frietgezicht schreef:
Gewoon kijken man en zou het s'nachts doen,lekker marathon van de eerste 2 en later zul je dan vast deel 3 en 4 ook willen zien.
Sowieso is het al een schande dat je ze nooit gezien hebt dus opschieten!!
Sowieso is het al een schande dat je ze nooit gezien hebt dus opschieten!!
Haha ja schaam me diep. Maar op de een of andere manier heb ik nooit zin gehad om die films te gaan kijken omdat ze me nogal gedateerd,traag en ouderwets lijken. Maar ik ga Alien 1 en 2 dan wel ff checken voor ik naar deze film ga. Derooy en Frietgezicht thanks!
04-06-2012 15:53
wow, na het zien van deze film toch wel weer zin om Alien 1 te gaan kijken. Het einde van Prometheus maakt het helemaal af 04-06-2012 16:32
jaime91 schreef:
Haha ja schaam me diep. Maar op de een of andere manier heb ik nooit zin gehad om die films te gaan kijken omdat ze me nogal gedateerd,traag en ouderwets lijken. Maar ik ga Alien 1 en 2 dan wel ff checken voor ik naar deze film ga. Derooy en Frietgezicht thanks!
Ik verwacht wel ff recensie/mening bij Alien en Aliens na het zien van die zogenaamd ouderwetse trage gedateerde films
05-06-2012 16:35
Mensen laat je niet ontmoedigen door al dat trashtalk! De film is op en top voor elke Alien liefhebber !!!! 07-06-2012 20:39
Oké, vandaag eindelijk gezien. Ik heb erg genoten, vooral van de visuals. En de 3D was een keer effectief. 2 dingetjes; het karakter van Guy Pearce
En wat the hell was er met
Desondanks een dikke 8. 08-06-2012 08:10
Ik ben heel iets belangrijks vergeten te vermelden in mijn laatste reactie. En dat is Fassbender! Zijn rol in Prometheus is fantastisch. Sinds een jaar of 4 of 5 is hij een van mijn favoriete acteurs geworden net als Tom Hardy. Zij hebben zich in de laatste jaren zeer goed ontwikkeld en kunnen zich meten met de top. 08-06-2012 10:38
Na al veel teleurstellende reacties gelezen te hebben toch zelf eens gaan kijken. Oké, een geniaal meesterwerk is het niet geworden en de door sommigen verwachte klassieker heb ik ook niet gezien. De hype was dus groter dan de eindkwaliteit.Dat ligt vooral aan de scenaristen: het verhaal loopt niet altijd even vlot en ook de personages zijn niet allemaal geweldig uitgewerkt. De cast doet het verder niet slecht, met (alweer) een geniale Fassbender. Moet B@chelor hierin even tegenspreken: hij staat gewoon al aan die top!
Ook Scott weet duidelijk nog altijd hoe hij voor mooie beelden moet zorgen en spannende scènes afleveren. Een regelrechte flop is deze Prometheus dus absoluut niet geworden en op dit moment is het misschien wel dé blockbuster om gezien te hebben.
08-06-2012 11:12
benjamin schreef:
De cast doet het verder niet slecht, met (alweer) een geniale Fassbender. Moet B@chelor hierin even tegenspreken: hij staat gewoon al aan die top!
Klopt; hij staat al een tijdje in die top, hoor! Dat bedoelde ik ook. Het is gewoon heel snel gegaan met Fassbender. Hij heeft die top snel bereikt.
Ben het verder met jouw review eens. Het is niet dé filmklassieker geworden, maar slecht is de film zeker niet geworden.
08-06-2012 19:52
kom net uit de bios 1e gevoel wat overheerst is dat het niet de top is zoal (inception)
na een prachtig begin waar ik had gehoopt dat ze dat niveau vast zouden houden Helaas
het 2 deel van de film viel me tegen ze hebben een hele planeet en kijken maar op 1plek :S
dan begint er actie en vaat in de film te komen met
een gruwelijke aburtus sene
het 3deel van de film maakt ook wel weer iets goed'
prachtige rollen voor theron fassabur en pearce
ik kom uit op 3.5 ***
en op een 7.5 heb me prima vermaakt
08-06-2012 20:28
Biosliefhebber schreef:
mee eens. eerst breekt zijn DNA af daarna lijkt het idd of het DNA weer opbouwt in het water, of samenvoegt met het water. Maar dat spul wat die engineer daar drinkt is precies het zwarte dodelijke spul wat in die vaten zit
zou het misschien kunnen dat ie beseft dat hij zal sterven door het in te nemen maar dat ie het doet voor een grotere zaak? Hij zoekt duidelijk het water op dus mijn veronderstelling is dat hij weet dat hij uit elkaar zal spatten en dit zo dicht mogelijk bij het water doet opdat zijn cellen zich zullen vermengen met het water. Dat opdat de mensheid dan toegankelijk wordt voor het zwarte goedje en kan geinfecteerd geraken.
Wat de precieze bedoeling is van die infectie lijkt op het eerste zicht gewoonweg sterfte, al bleek die rosse geoloog er precies een sterker en superieurder wezen door te worden..(zo werden die wormen ook sterker en groter) plus doctor shaw kon plots wel zwanger worden en dus "leven creëren" zege maar dus het lijkt me wat dubieus..anyway veel vragen toch nog voor mij na het einde van de film. Al heb ik er zeker van genoten!
De spanning van Alien was bij momenten zoals de abortusscène (ik zat op het puntje van mijn stoel) zeker terug te vinden!
Een ding bleef me wel nog onduidelijk: Hoe komt dat uit doctor shaw(rapace) er een 'inktvisachtig wezen' kwam en uit die Engineer een soort van Alien? waarom niet uit beide hetzelfde?
Ben alvast benieuwd naar het tweede deel, want vond dit zeker een goede film, wel niet de instant-klassieker zoals ik ook verwacht had maar smaakt zeker naar meer!
09-06-2012 15:14
WOW! Ik heb deze film gister in 3D gezien en het was echt geweldig! Visueel is dit toch wel een van de mooiste films die ik ooit heb gezie(beter dan avengers en avatar wat mij betreft). De settingen waren echt prachtig, de acteurs speelde goed, het verhaal was interessant en het camerawerk subliem. Hoe deze film maar 3 sterren heeft gekregen is mij echt een raadsel… ik geef hem in ieder geval een dikke 9! 10-06-2012 18:36
Afgelopen week deze film in de bios gezien. Altijd fan geweest van de Alien-films, dus naar deze al lange tijd benieuwd. En ik heb van het begin tot het einde genoten. Goed verhaal, fijne spanning, mooie beelden, goed acteerwerk, en het einde was te gek. We liepen met een dikke smile uit de bios. Geslaagd!18-06-2012 08:59
derooy schreef:
Vanavond gezien , kort gezegd stelt deze me gewoon teleur en mijn verwachtingen waren al niet hoog ...
Intro is te snel en te gemakkelijk neergezet , personages worden niet uitgediept , sommige momenten uit de film slaan nergens op
.
Ook het einde klopt niet tegenover het begin van Alien , ik weet dat het niet gezien moet worden als een alien prequel maar het einde
doet me dat gewoonweg juist wel denken.
Is alles negatief ... nee dat zeker niet : Effecten zijn verbluffend , 3D die eindelijk wel werkt en Fassbender op z'n best.
Intro is te snel en te gemakkelijk neergezet , personages worden niet uitgediept , sommige momenten uit de film slaan nergens op
.Ook het einde klopt niet tegenover het begin van Alien , ik weet dat het niet gezien moet worden als een alien prequel maar het einde
doet me dat gewoonweg juist wel denken.Is alles negatief ... nee dat zeker niet : Effecten zijn verbluffend , 3D die eindelijk wel werkt en Fassbender op z'n best.
Ik sluit me hierbij aan. Ik vond de 3D ook onnodig, er was geen moment in de film waarbij ik d8 WOW het komt in mijn gezicht. Terwijl bij Avatar elke moment zo was. Ik vond het verhaal echt te mager en er zat geen diepgang in het verhaal, alles ging maar voorbij zonder enige uitleg. MAAR de special effects zijn verbluffennnnnnd goed, het deed me denken aan Tron Legacy een beetje. Op dat gebied geef ik deze film een dikke 9 (special effects), het verhaal een 5 en alles bij elkaar een magere 7.
Ik heb het gevoel dat er veel stukjes uit de film weggeknipt zijn waardoor niet alles op zijn plekje valt?! Maar goed, het is zeker waard om deze films eens te zien.
20-06-2012 22:39
10/10 22-06-2012 22:45
Goede film,heb er van genoten.(nu nog eens die vorige Alien films zien ;S want herriner ze maar met stukken)
25-06-2012 01:21
Heb hem eindelijk gezien vanavond,en ik maak een diepe buiging voor Ridley Scott. Hij zorgt er dankzij het 3D voor dat je midden in de film zit. De camera's die aan de helmen vastzitten of de high tech hologrammen of uberhaupt het hele schip van binnen,of de locatie waar de film zich afspeelt, het ziet er gewoon prachtig uit in 3D. Ook de gruwelijke horror is nog gruwelijker in 3D. Het is gewoon echt in your face zowel letterlijk als figuurlijk. Ik vind het echt jammer dat als ik de film dadelijk op dvd kijk hij niet meer in 3D is. Niet dat de film zonder 3D minder goed is ofzo maar het is gewoon net die lekkere kers op de taart.
Oke genoeg over 3D. De film zit verder ook geweldig in elkaar,Michael Fassbender is echt een briljante acteur die weer iets moois neerzet. Maar niet alleen hij is top,Noomi Rapace ga ik vanaf nu ook in de gaten houden. Wat zet die vrouw zich ff goed op de kaart zeg! Damn wat een actrice! De hele cast doet het goed maar de hoofdrolspelers zijn briljant gecast. Wat ik ook prettig vond om te zien is dat de cast grotendeels vrij onbekende namen bevat. Je hebt dus briljante hollywood acteurs als Fassbender,Charlize Theron,Idris Elba en Guy Pearce maar verder zit de film vol met de wat minder bekende gezichten waaronder Rapace. Precies hetzelfde als wat Scott volgens mij ook met Alien deed,en laten we hopen dat de wat minder bekende namen in deze film net zo een grote carriere tegemoet gaan als bijv Sigourney Weaver,Tom Skerrit,John Hurt en Ian Holm. Wat Rapace betreft maak ik me daar in ieder geval geen zorgen over.
Conclusie: Misschien bevat de film een aantal foutjes of zit ie soms wat gek of onlogisch in elkaar ik heb me daar in ieder geval totaal niet aan gestoord en heb met klamme handen die film zitten kijken. Sterker nog het is me niet eens opgevallen. De vragen die je had worden hier stuk voor stuk beantwoord dus als voorloper van Alien zit ie prima in elkaar.Maar de film kan ook een totaal andere kant opgaan als er een vervolg komt,dit zorgt ervoor dat de film geen directe prequel is en zo hoeft dus ook niet alles te linken aan Alien. De 3D wereld is prachtig,de acteurs doen het stuk voor stuk allemaal goed met dus een aantal uitschieters die het briljant doen. Nagelbijtende spanning,gruwelijk vette horror,prachtige gelikte beelden en een goed verhaal maken dit een gruwelijk vette film!
En zoals Banned hierboven al zo goed samenvat ''Prometheus is een film die visuele effecten gebruikt om z'n verhaal te brengen. En gelukkig niet andersom.'' En zo is het PRECIES! Ridley Scott did it again!
28-06-2012 20:26
hall ik ben nieuw hier, dit is mijn recensie over PrometheusPrometheus
Toen in november 2011 de eerste teaser van Prometheus uitkwam werd bij heel veel mensen, zo ook bij mij, interesse gewekt. Het zag er erg mooi uit en gaf nog niet te veel weg van het verhaal. Diezelfde teaser zorgde voor heel hoge verwachtingen bij de filmliefhebbers, en er waren zelfs Alien-fans die aan de trailer al konden zien dat dit de beste film van 2012 zou worden. Een hype was geboren en de verwachtingen voor Prometheus waren torenhoog. Worden deze verwachtingen ook waargemaakt?
Na een prachtige proloog begint het verhaal van Prometheus, in het jaar 2089. In dat jaar vindt archeologe Elizabeth Shaw muurschilderingen van verschillende eeuwenoude stammen die vrijwel identiek aan elkaar zijn. Daarna neemt het verhaal een sprong van 4 jaar en is het kerst 2093. Dan begint het echte verhaal pas, Shaw wil samen met medeonderzoeker, en tevens geliefde, Charlie Holloway en een team van andere onderzoekers op een onbekende en onbenoemde planeet gaan kijken of onze wortels misschien buitenaards zijn.
Die hele opzet van het verhaal is zeer goed en zeker ook interessant. In de eerste helft van de film neemt Ridley Scott de tijd om het verhaal langzaam maar erg goed op te bouwen en bij vlagen had ik het gevoel alsof ik naar een meesterwerk zat te kijken. Maar daarna in de tweede helft gaat het tempo plotseling en ontwikkelt het verhaal zich steeds vreemder.
Jon Spaihts had eerst het script geschreven als een directe prequel op de Alien-reeks, maar omdat Ridley Scott dacht dat het einde dan te voorspelbaar zou worden, liet hij Damon Lindelof inhuren om het script zo te herschrijven dat Prometheus geen directe prequel zou worden maar slechts gedeeltelijk. Meneer Spaihts en Lindelof hebben in grote lijnen een goed script geschreven, maar door een paar onlogische ontwikkelingen en een paarheel slecht geschreven karakters , kan het script toch niet meer dan redelijk genoemd worden. En bij een meesterwerk verwacht ik toch dat het script meer dan is.
Dat de karakters niet allemaal even goed zijn geschreven betekent niet direct dat de acteurs hun werk niet goed doen. Noomi Rapace is als Shaw een waardige opvolgster van Sigourney Weaver, ze speelt haar rol erg intens en goed. Charlie Holloway wordt neergezet door Logan Marshall-Green, die ook niet onaardig acteert, maar zijn karakter is een beetje te plat om een echt blijvende indruk te wekken. Charlize Theron zet een goede rol neer als Meredith Veckers, de toezichthouder van het project, hoewel ook haar karakter zich erg vreemd ontwikkeling, zorgt zei er voor dat het nog enigszins geloofwaardig overkomt. Maar het is Michael Fassbender die de show steelt als David, een android zonder emoties, met zijn bijzondere lichaamstaal en onnatuurlijke manier van praten komt hij ook echt over als een android zonder dat zijn karakter irritant wordt.
Filmtechnisch is Prometheus een meesterwerk. Het camerawerk is vanaf de eerste seconde van top niveau, het geluid is erg goed, al irriteerde de blaasmuziek me na enige tijd wel enigszins. Ook op de montage is niks op te merken, die is erg vloeiend en overheerst daardoor niet te veel. Regisseur Ridley Scott levert stilistisch gezien eindelijk weer eens een film af van het niveau van Alien, Blade Runner en Gladiator.
Prometheus is een goede film geworden en Scott levert na erg matige films als Body Of Lies en Robin Hood eindelijk weer eens echt goede film af. Een meesterwerk, waar velen op hadden gehoopt is het jammerlijk niet geworden, al nadert de film dat niveau wel. En dat is toch te wijten aan het matige script. Maar niet getreurd, ik las laatst dat er een extended cut van Prometheus zal verschijnen en misschien dat het verhaal zich dan iets beter, logischer ontwikkeld. Tot dan toe blijf ik steken op 4 sterren.
03-07-2012 15:03
Nog niet gezien, ik weet niet wat ik er van moet verwachten? is het meer een actie/sci-fi of ligt de nadruk meer op horror? 03-07-2012 20:43
Joostifc3 schreef:
Nog niet gezien, ik weet niet wat ik er van moet verwachten? is het meer een actie/sci-fi of ligt de nadruk meer op horror?
de eerste helft is meer horror daarna slaat de film wat te veel door in aktie, de sci-fi blijft de hele film aanwezig. maar de film is zeker aan te raden en als je de alien films leuk vind/vond moet je zeker gaan kijken.
26-09-2012 23:20
Als je Alien-fan bent, vind je dit retegaaf.Zo niet, dan is het weer 1 van zovele films.
8/10 (alien-fan dus
28-09-2012 01:47
Joostifc3 schreef:
Nog niet gezien, ik weet niet wat ik er van moet verwachten? is het meer een actie/sci-fi of ligt de nadruk meer op horror?
Verwacht geen popcorn-film a la John Carter haha.Eigenlijk gewoon een film als Alien of Aliens verwachten,mix van thriller/horror met beetje actie maar zeker kijken!
06-10-2012 00:54
Erg goed vermaakt met deze film. Wat een topper is die Scott toch ook he.Helemaal niks aan te merken op deze film, behalve het verhaal.
Dat is soms vreemd of onlogisch? Ben er nog niet helemaal goed uit, maar sommige dingen kloppen niet of zijn op zijn minst vreemd.

Voor de rest werden sommige karakters niet uitgewerkt, jammer. Al was dat bij Alien bij het merendeel ook niet het geval.
Voor de rest echt prachtig!
06-10-2012 01:06
VLT schreef:
zou het misschien kunnen dat ie beseft dat hij zal sterven door het in te nemen maar dat ie het doet voor een grotere zaak? Hij zoekt duidelijk het water op dus mijn veronderstelling is dat hij weet dat hij uit elkaar zal spatten en dit zo dicht mogelijk bij het water doet opdat zijn cellen zich zullen vermengen met het water. Dat opdat de mensheid dan toegankelijk wordt voor het zwarte goedje en kan geinfecteerd geraken.
Wat de precieze bedoeling is van die infectie lijkt op het eerste zicht gewoonweg sterfte, al bleek die rosse geoloog er precies een sterker en superieurder wezen door te worden..(zo werden die wormen ook sterker en groter) plus doctor shaw kon plots wel zwanger worden en dus "leven creëren" zege maar dus het lijkt me wat dubieus..anyway veel vragen toch nog voor mij na het einde van de film. Al heb ik er zeker van genoten!
De spanning van Alien was bij momenten zoals de abortusscène (ik zat op het puntje van mijn stoel) zeker terug te vinden!
Een ding bleef me wel nog onduidelijk: Hoe komt dat uit doctor shaw(rapace) er een 'inktvisachtig wezen' kwam en uit die Engineer een soort van Alien? waarom niet uit beide hetzelfde?
Ben alvast benieuwd naar het tweede deel, want vond dit zeker een goede film, wel niet de instant-klassieker zoals ik ook verwacht had maar smaakt zeker naar meer!
Wat de precieze bedoeling is van die infectie lijkt op het eerste zicht gewoonweg sterfte, al bleek die rosse geoloog er precies een sterker en superieurder wezen door te worden..(zo werden die wormen ook sterker en groter) plus doctor shaw kon plots wel zwanger worden en dus "leven creëren" zege maar dus het lijkt me wat dubieus..anyway veel vragen toch nog voor mij na het einde van de film. Al heb ik er zeker van genoten!
De spanning van Alien was bij momenten zoals de abortusscène (ik zat op het puntje van mijn stoel) zeker terug te vinden!
Een ding bleef me wel nog onduidelijk: Hoe komt dat uit doctor shaw(rapace) er een 'inktvisachtig wezen' kwam en uit die Engineer een soort van Alien? waarom niet uit beide hetzelfde?
Ben alvast benieuwd naar het tweede deel, want vond dit zeker een goede film, wel niet de instant-klassieker zoals ik ook verwacht had maar smaakt zeker naar meer!
09-10-2012 12:35
Ik vond het wel een vermakelijke film hoor, maar waar ik mij wel aan ergerde en ik nergens terug lees is de domheid van de crew en technologie. Toen iedereen uit hun slaap kwam, zagen de verschillende teams elkaar voor het eerst? De missie moet op dat moment worden uitgelegd? Misschien dat anno 2093 het reizen naar een andere planeet een routine klusje geworden is, maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand zomaar 2 jaar van zijn leven inlevert zonder dat je tot in het detail exact weet wat de missie inhoudt. En dan dat totaal onbezonnen landen op de planeet en te voet op stap gaan… wtf, zelfs nu sturen we eerst jarenlang rovertjes naar mars om de boel eerst even te verkennen. Ze hebben prachtige technologie met zwevende bolletjes dat een hele piramide in kaart kan brengen, maar die moeten wel eerst met de hand op de plek van de locatie gebracht worden? Wat dat betreft had de film wel wat realistischer gemogen. En als ze de technologie bezitten om mens-echte robots te maken, waarom sturen ze die dingen dan niet eerst op excursie. 13-10-2012 21:13
Prima SF-film met prachtige beelden en special effects.De cast is goed, maar niet iedereen kon me overtuigen, van Noomi Rapace weet ik sinds haar rol in de Millennium reeks dat ze een talent is en dat bewijst ze hier wederom, ook Charlize Theron is altijd wel goed al is haar rol hier wel wat aan de kleine kant.
Michael Fassbender daarentegen is niet altijd overtuigend.
Het verhaal, dat de ganse film weinig te maken heeft met de 'Alien'-reeks is spannend met de nodige bloederige scènes... het is pas op het allerlaatste van de film dat er een link is naar de eerdere filmen... aan U om dat te ontdekken...
Deze film heeft gebracht wat ik er een beetje van verwachtte en ben er dus best tevreden over.
01-01-2013 17:59
Goede film!Ook deze film in het vliegtuig gekeken, en heb me met deze film goed vermaakt. Ik wou de film al eerder in de bioscoop zien, maar wegens leeftijdsgrenzen is dat niet gelukt. Toen ik de kans kreeg om de film te kijken, heb ik die kans gegrepen.
'Prometheus' is een prequel op het legendarische 'Alien' maar 'Prometheus' weet nergens het niveau te bereiken wat 'Alien' heeft. Dat maakt 'Prometheus' geen slechte film, in tegendeel zelfs, het is redelijk goede film!
Over de cast niks te klagen, Noomi Rapace speelt hier een goede rol maar ze komt niet altijd even overtuigend over naar mijn zeggen. Ze weet wel wat overleven is, als je kijkt naar alle situaties waar ze in beland. Het is voor mij de eerste keer dat ik Michael Fassbender is een film zie schitteren, en hij weet zich zeker te meten met de top. Hij speelt een hele overtuigende rol als robot David. Ook de rest van de cast speelt erg overtuigend.
Toch stelde de film mij een beetje teleur. De eerste helft van de film was geweldig, erg spannend en mooi in beeld gebracht. Maar daarna zakt de film een beetje in, en is het net of je naar een kopie van 'Alien' zit te kijken.
Ik had bij de film soms wel momenten waarbij ik me afvroeg waar ik naar zat te kijken. Het is natuurlijk een film over Aliens, dus een realistische film kan je niet verwachten, maar soms werd het iets te.
Is 'Prometheus' een perfecte film? Nee, zeker niet. 'Prometheus' is een redelijk geslaagde film, die mij toch een beetje teleurstelde. Kijk de film niet met hoge verwachtingen, want de film zal in dat geval teleurstellen..
8/10
24-04-2013 19:15
Nou,Het is zeker niet mijn soort film, het was zeker niet mijn voorstelling in mijn koppie, maar dat komt misschien omdat ik me vooraf niet goed had verdiept in wat het voor een film is, een voorloper van alien, ja dat vond ik persoonlijk ook niet leuk. Maar dat is mijn persoonlijke smaak. Ik snap op zeker dat de alien/sf fan onder ons de film erg kan waarderen, want hij is verder visueel mooi gemaakt en niet van dat nep gedoe, dus ik kon hem wel makkelijk af kijken, des ondanks het verder niet mijn ding is. Dus ik zou zeggen, ga hem proberen, want hij zit goed in elkaar en verder is het een smaak kwestie...dus gewoon kijken...enjoy!!







