Eerste trailer ‘The Lego Movie’
Je krijgt gelijk zin om al die steentjes weer van zolder te halen.
American History X

American History X (1998)

FT rating (176 stemmen)
8

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Danny Vinyard wordt beïnvloedt door z'n oudere broer, de skinhead Derek. Dereks haat tegen andere rassen komt voort uit de moord op zijn vader. Hij belandt zelf ook in de gevangenis wegens moord en komt er achter dat hij door zijn eigen bende verraden is. Dan besluit Derek een aantal mensen, waaronder z'n broertje, een lesje te leren

Regisseur:

Tony Kaye

Jaar:

1998

Duur:

119 minuten

Tagline:

His father taught him to hate. His friends taught him rage. His enemies gave him hope.

Genre:

Misdaad | Drama

Land:

Amerika

IMDB:

8.6 op 165190 stemmen (Website)

Trailers / Foto's / Posters


Reacties op American History X (210)


24-01-2004 10:51
Meesterlijke film, staat toch zeker wel in mijn top 5 van beste films allertijden...

"AND THE WHITE MAN MARCHES ON!!!"
24-01-2004 11:09
Hey hey hey...beetje rustig aan!
Idd een goede film hij staat bij mij ook wel in de top 5 van de beste films ooit!
24-01-2004 15:44

maar echt buiten dat een goed verhaal
24-01-2004 16:36

Vond ik een erg goed film!
24-01-2004 16:38
dat jullie niet begrijpen dat die scene ons iets duidelijk wil maken... een schokkende film die gelukkig TEGEN racisme is.
24-01-2004 16:46
LordOgre, is die laatste zin een poging tot misplaatste, mislukte humor, of meen je dit serieus?
24-01-2004 17:09
Is toch gewoon een quote uit de film net zoals bij heel veel andere films als reactie wordt geplaatst...
24-01-2004 17:20
Precies, niet te veel aan wegen Kurz...

On-topic: Prima film die een zware indruk achterlaat!
24-01-2004 17:54
Nog een kans om een goede film te zien!!!
24-01-2004 17:57
Ow ja ook nog even on topic: toppertje hoor!
En bij mij kwam de boodschap wel over...

Dit was tevens miijn eerste kennismaking met Edward Norton, die is uitgegroeid tot één van mijn favoriete acteurs.
24-01-2004 19:36
Ik heb de film gezien en vind deze opmerking best wel misplaatst. Maar goed, ik zal er ook maar niet te zwaar aan wegen.
24-01-2004 20:00
Ik heb de film gezien en vind deze opmerking best wel misplaatst. Maar goed, ik zal er ook maar niet te zwaar aan wegen.


Tja, da's vaak beter dan je er druk over maken
24-01-2004 21:37
Net geen Alan Smithee film, maar de registeur wil er niet al te veel meer mee te maken hebben.

Goede film wel, beetje deprimerend, maar dat is dan ook de bedoeling.

Wordt (naar mijn mening) hier iets te hoog ingeschat (9.2). Zelf denk ik meer aan een 7.5
25-01-2004 00:36
Erg sterke film, die vooral duidelijk maakt hoe achterlijk rascisme is, en vooral ook hoe makkelijk mensen te beinvloeden zijn.

Sterkste punt in deze film vind ik hoe sterk Norton het karakter van Derek Vinyard van zowel voor als na de gevangenis kan neerzetten. Geef hem een bos haar op zijn kop en hij is ineens veranderd van een doodeng figuur in een doodnormaal persoon. Weinig acteurs die dit zo overtuigend kunnen.
25-01-2004 23:09
[quote]Sterkste punt in deze film vind ik hoe sterk Norton het karakter van Derek Vinyard van zowel voor als na de gevangenis kan neerzetten. Geef hem een bos haar op zijn kop en hij is ineens veranderd van een doodeng figuur in een doodnormaal persoon. Weinig acteurs die dit zo overtuigend kunnen.


Inderdaad ik vind dat ook wel erg goed gedaan, dat contrast voor en na de gevangenis... En de film maakt maar weer duidelijk wat voor eng wereldje het is, dat van die neo-nazi's...

Echt een hele goede film:
26-01-2004 00:03
Dit is echt een van mijn favoriete films, zware 0wnge!
26-01-2004 18:47
had meer van verw8 had er veel over gehoord
26-01-2004 19:30
[quote]Erg sterke film, die vooral duidelijk maakt hoe achterlijk rascisme is, en vooral ook hoe makkelijk mensen te beinvloeden zijn.

Sterkste punt in deze film vind ik hoe sterk Norton het karakter van Derek Vinyard van zowel voor als na de gevangenis kan neerzetten. Geef hem een bos haar op zijn kop en hij is ineens veranderd van een doodeng figuur in een doodnormaal persoon. Weinig acteurs die dit zo overtuigend kunnen.


Hij kan het als geen ander, denk maar eens hoe overtuigend hij dat deed met zijn '2' personages in Primal Fear (met Richard Gere).

26-01-2004 20:43
Zeer goede film.

Heeft echt een diepe indruk op me achtergelaten de eerste keer dat ik hem zag.

En Edward Norton is natuurlijk het grootste acteertalent van dit moment.
26-01-2004 21:11
De eerste keer dat ik deze film zag maakte hij een verpletterende indruk op mij. Steengoed. De tweede keer dat ik de film zag gebeurde hetzelfde. Dat zijn de echte aanraders.

Dus als je hem nog niet gezien hebt .... een aanrader.


27-01-2004 03:47
Hij kan het als geen ander, denk maar eens hoe overtuigend hij dat deed met zijn '2' personages in Primal Fear (met Richard Gere).


Inderdaad. Idem Dito in 'The Score', met Robert DeNiro
27-01-2004 06:50
Even een tip voor mensen die hem nog niet gezien hebben; kijk hem alleen, maar in ieder geval niet in gezelschap van 'kletsers'.
Vond het een goede film die me even helemaal stil achterliet toen hij afgelopen was.
27-01-2004 15:07
zeker wel een goede film! Een van myn beste films alles tyden, en kyk m nog heel vaak
27-01-2004 15:36
Even een tip voor mensen die hem nog niet gezien hebben; kijk hem alleen, maar in ieder geval niet in gezelschap van 'kletsers'.
Vond het een goede film die me even helemaal stil achterliet toen hij afgelopen was.


Precies
27-01-2004 15:39
Deze film moet ik nog steeds zien. Ik hoor van alle kanten dat het een geweldige film is. Ik zal hem dan wel moeten tapen, ik zit in mijn tentamens
27-01-2004 18:34
Verplichte kost voor de filmliefhebber. Fantastische gecaste Norton weer op dreef. Ga hem zeker weer kijken.
27-01-2004 21:02
Ook al laten ze het nazi wereldje totaal verkeerd zien, vind ik het toch een goeie film.

Edward Norton, goed acteerwerk!
27-01-2004 21:16
edward norton is natuurlijk gewoon een geniaal acteur. maar de film boeit niet, te voorspelbaar.. niet extreem genoeg. Jammer want Edward speelt heel goed.
27-01-2004 21:20
niet extreem genoeg.


hu?
27-01-2004 23:30
[quote]edward norton is natuurlijk gewoon een geniaal acteur.

Vergeleken met wat? Romper Stomper?
28-01-2004 07:48
Top film, waar we hopelijk nog wat van kunnen leren.
28-01-2004 10:01
Ook al laten ze het nazi wereldje totaal verkeerd zien, vind ik het toch een goeie film.


Kun je uitleggen in welk opzicht het nazi-wereldje verkeerd wordt weergegeven?
28-01-2004 12:42
Tja ik vind dat het 'nazi wereldje' juist wel goed wordt weergegeven. Vond het een waanzinnige goede film, maar ja die stoeprand scene vond ik heel erg.

Verder ben ik door deze film een enorme fan van Edward Norton. Hij kan werkelijk ALLES spelen.
28-01-2004 13:40
Vergeleken met wat? Romper Stomper?
Romper tomper en deze film zijn totaal niet te vergelijken...er zit een heel ander verhaal achter...maar inderdaad, Romper Stopmer is wel een stuk extremer...wat hem trouwens niet beter maakt

back on topic: Zelf vond ik dit een zeer boeide film met een geweldige cast, Norton speelt geweldig en Edward Furlong is duidelijk heel erg gegroeid in zijn acteer werk
Goei film met een duidelijke boodschap!
28-01-2004 14:31
De een zegt er zit een -goede- boodschap in.
Ik denk dat er een boodsschap in zit voor beide slecht/goed.
Namelijk de laatste scene.
28-01-2004 14:41
och ..och...och, wat zijn we het toch allemaal weer eens dat rascisme slecht is.
wat een nepoprechtheid...
28-01-2004 14:48
altijd leuk die mensen, die dikke spoilers in hun commentaar zetten. Ook zijn het altijd weer dezelfde mensen, die graag willen shockeren met hun commentaar; jongens verzin eens iets origineels
28-01-2004 14:58
LordOgre, is die laatste zin een poging tot misplaatste, mislukte humor, of meen je dit serieus?


okej mister smartpans
die laatste zin is gewoon geciteerd NO BIG DEAL
wil ff kwijt dat iedereen maar zeikt over Verder een heel leerzame film over de rasisten die jamer genoeg nog bestaan
28-01-2004 15:01


okej je gebruikt het woord nikkers wel erg vaak, lijkt er een beetje op of je het leuk vindt
28-01-2004 15:17
och ..och...och, wat zijn we het toch allemaal weer eens dat rascisme slecht is.
wat een nepoprechtheid...
En jij dan? Ben jij de enige echte oprechte rasechte rascist? Please spare me....
28-01-2004 15:52
okej je gebruikt het woord nikkers wel erg vaak, lijkt er een beetje op of je het leuk vindt

Wellicht ben jij mijn ( '.......' ) vergeten en mijn uitleg ervan.
Maar ik wil er wel op doorgaan hoor.
Zwarte onder elkaar sptreken altijd in de term als "Yo niggah" maar als een whiteman het tegen een zwartman zegt is het omdat je het leuk vind we zijn in de basic toch gelijk
28-01-2004 16:39
was te verwachten dat bij deze film, van dit soort reacties worden geplaatst

het is gewoon een goed film PUNT
28-01-2004 17:51
Het was geen misplaatste humor van mij, en ik was ook erg aan het twijfelen of ik dit neer moest zetten, maar heb het uiteindelijk toch gedaan, ookal was ik bang voor dit soort reacties Colonel_Kurtz...

Het is idd een quote uit de film die me heel erg aansprak, maar dan niet in de zin van rascisme, maar in de zin van hoe Seth op gaat in het hele neo-nazi-gebeuren. (en, toegegeven, ik vind het liedje besides de tekst gewoon cool. Tis gewoon lekker hardcore, wat ik wel waardeer)

Dus voor iedereen die dit misplaatst vond, mijn excuses daarvoor dan, maar kijk dan deze film niet...


28-01-2004 18:40
Zwaar overgewaardeerde film.
Alhoewel ik moet wel zeggen dat ik een paar keer behoorlijk in een deuk heb gelegen Oja nou zal ik waarschijnlijk wel weer comentaar krijgen van o.a. Kurtz (die altijd met z'n wijze bek iedereen probeert te verbeteren), en van die andere zogenaamde anti facisten. Donder toch op en kijk eerst eens naar je zelf, stelletje hypocrieten! dan in die wel een grappige tijd besteding.

Nou eens kijken hoeveel mensen hier weer over vallen.
28-01-2004 18:44



Nou eens kijken hoeveel mensen hier weer over vallen.


Ik niet, want ieder z'n mening

Ik vind het een superfilm
28-01-2004 18:51
Zwaar overgewaardeerde film.
Alhoewel ik moet wel zeggen dat ik een paar keer behoorlijk in een deuk heb gelegen dan in die wel een grappige tijd besteding.

Nou eens kijken hoeveel mensen hier weer over vallen.
Het zit je wel hoog. Wil je er over praten? Klik hier
28-01-2004 19:00
Staat niet in mijn Top5 van beste films maar ik ga vanavond denk ik wel kijken. Edward Norton is
28-01-2004 19:03
Zwaar overgewaardeerde film.
Alhoewel ik moet wel zeggen dat ik een paar keer behoorlijk in een deuk heb gelegen bijv. Oja nou zal ik waarschijnlijk wel weer comentaar krijgen van o.a. Kurtz (die altijd met z'n wijze bek iedereen probeert te verbeteren), en van die andere zogenaamde anti facisten. Donder toch op en kijk eerst eens naar je zelf, stelletje hypocrieten!

Nou eens kijken hoeveel mensen hier weer over vallen.
ach, we weten wie het zegt
28-01-2004 19:23

Het is idd een quote uit de film die me heel erg aansprak, maar dan niet in de zin van rascisme, maar in de zin van hoe Seth op gaat in het hele neo-nazi-gebeuren. (en, toegegeven, ik vind het liedje besides de tekst gewoon cool. Tis gewoon lekker hardcore, wat ik wel waardeer)


Hmm misschien is DJ Adolf ook wel wat voor jou. Of wat dacht je van Landser?
28-01-2004 19:27
ach, we weten wie het zegt


Klinkt een beetje raar, je weet niet eens wie ik ben.
Zit niet zo achtelijk te zeuren idioot!
28-01-2004 19:33
Klinkt een beetje raar, je weet niet eens wie ik ben.
Zit niet zo achtelijk te zeuren idioot!

Maar we hebben natuurlijk wel al vaker van je reacties mogen genieten, deze past prachtig in de reeks....
28-01-2004 19:37
Hmm misschien is DJ Adolf ook wel wat voor jou. Of wat dacht je van Landser?


Ik heb het over de ECHTE hardcore... MET GITAREN EN DRUM!!! Geen fucking DJ's. Dat is hardcore voor sukkels, die de naam hebben geript van de echte stroming...

En dan nog, ik heb het over de muziek, niet over de tekst, dus adolf sjmadolf, ik wil gewoon de HARDCORE, niet de tekst... Sjonges, ik moet ook alles 3 keer uitleggen aan sommige mensen...
28-01-2004 19:41
Heej als we het toch over racisme hebben Er komt binnenkort een programma over dikke mensen in 1 huis die op elkaar verliefd moeten worden etc etc. (fat love??) Kijk dat is nou hard. We doen er misschien makkelijk over.. maar als we er "niggahs" of "marocs" in zetten dan pas zijn we aan het discrimineren en komt er kritiek. schitterend hoe geweldig hypocriet de meeste mensen zijn. Doe mij eens een film met wat meer inhoud dan zo'n oppervlakkig flutding. PS Edward Norton blijft geweldig!!!
28-01-2004 19:44
Ach maak je niet druk, diep vanbinnen zijn we immers allemaal blank!
28-01-2004 19:45
mooie film
28-01-2004 20:13
Het was geen misplaatste humor van mij, en ik was ook erg aan het twijfelen of ik dit neer moest zetten, maar heb het uiteindelijk toch gedaan, ookal was ik bang voor dit soort reacties Colonel_Kurtz...

Dus voor iedereen die dit misplaatst vond, mijn excuses daarvoor dan, maar kijk dan deze film niet...
Dat het een citaat uit de film was, dat wist ik niet meer toen ik dat zei. Ik heb ook behoorlang getwijfeld of ik er iets over moest zeggen, en de beslissing bleek uiteindelijk niet de juiste te zijn. Alhoewel jouw originele bericht mij nog altijd de indruk geeft dat je zelf de tekst ook graag uitschreeuwt, maar inmiddels heb je dat een beetje opgehelderd. Laten we het bij die opheldering maar houden.
28-01-2004 20:15
volgens mij word dit nieuw record van op een film reageren ;-) maar ik ga hem wel kijken want het is en blijft een goede film
28-01-2004 20:16
volgens mij word dit nieuw record van op een film reageren ;-) maar ik ga hem wel kijken want het is en blijft een goede film
Nog lang niet, we hebben wel eens over de honderd gezeten volgensmij...
28-01-2004 20:19
Nog lang niet, we hebben wel eens over de honderd gezeten volgensmij...

, bij een van de Star Wars
28-01-2004 22:03
Die Edward ziet erook als een echte Nationaal-Socialist uit........HEERLIJK!!!!!!!!!

Een MUST deze film!
29-01-2004 00:13
zo, hebben we dat ook weer gehad!
29-01-2004 22:26
Ik heb deze film helaas gemist . Een vriend van me zegt ook dat die goed is... misschien nog ff een keertje downloaden ofzo . Maarja ik zal hem nog proberen te zien aangezien er zoveel goede reacties hier zijn :y.
29-01-2004 22:37
Dat het een citaat uit de film was, dat wist ik niet meer toen ik dat zei. Ik heb ook behoorlang getwijfeld of ik er iets over moest zeggen, en de beslissing bleek uiteindelijk niet de juiste te zijn. Alhoewel jouw originele bericht mij nog altijd de indruk geeft dat je zelf de tekst ook graag uitschreeuwt, maar inmiddels heb je dat een beetje opgehelderd. Laten we het bij die opheldering maar houden.


Als dat al zo is, dat ik het graag zou willen uitschreeuwen, dan zou dat komen doordat zwarte mensen hier zo verkeerd worden neergezet in deze film (of misschien naar waarheid, ik weet niet hoe het precies zit daar in amerika). Geef toe, Derek Vinyard wordt als een cool persoon neer gezet en de zwarte jongens die hij afmaakt als de kneuzen en lullo's van de buurt. Ik heb geen hekel aan zwarte mensen (alleen aan de players en de luitjes als snoop dogg etc). Heb hier heel vaak zwarte mensen over de vloer gehad en ik weet dat het net zulke personen zijn als jij en ik.
En de jongen met wie derek in de gevangenis zit doet dan dus ook weer de hele sympathie voor ze stijgen, nadat het zo de grond in is gestampt en de jongen die danny lastig valt...

Maar gelukkig iig, dat we opheldering hebben
29-01-2004 23:41
Voor een film die een boodschap wil overbrengen vind ik dit eigenlijk behoorlijk slecht..
mijn redenatie? In mijn mening is deze film anti-racistisch, maar als ik zo hier de reakties hoor (en niet alleen hier) vinden mensen het blijkbaar cool als Dan doe je als filmmaker in mijn mening toch echt iets fout...maarja wie ben ik, kan zowieso niet tegen al die onrechtvaardigheid

Ieder z'n meug
29-01-2004 23:53
Heb hier heel vaak zwarte mensen over de vloer gehad en ik weet dat het net zulke personen zijn als jij en ik.


You lucky bastard. Ik heb al allerlei mensen over de vloeg gehad, maar nog nooit zo iemand geweldig als ik
30-01-2004 02:46
Aangezien mensen hier continu de term blank of zwart gebruiken:
Dit is voor de achterlijke mensen die het nu nog steeds niet door hebben:

Een wit iemand is wit omdat ie uit een koud kikkerlandje komt van oorsprong.

Een zwart iemand is zwart omdat ie uit een kokend heet land komt.

Het zijn allebei mensen. Geen negers of bleekscheten. Mensen.
30-01-2004 03:03
Zwaar overgewaardeerde film.
Alhoewel ik moet wel zeggen dat ik een paar keer behoorlijk in een deuk heb gelegen bijv. Oja nou zal ik waarschijnlijk wel weer comentaar krijgen van o.a. Kurtz (die altijd met z'n wijze bek iedereen probeert te verbeteren), en van die andere zogenaamde anti facisten. Donder toch op en kijk eerst eens naar je zelf, stelletje hypocrieten!

Nou eens kijken hoeveel mensen hier weer over vallen.


Ik zie het alweer, een minderwaardigheidscomplex van hier tot Tokyo
30-01-2004 14:02
ik zei:

zo, hebben we dat ook weer gehad!
30-01-2004 14:36
Aangezien mensen hier continu de term blank of zwart gebruiken:
Dit is voor de achterlijke mensen die het nu nog steeds niet door hebben:

Een wit iemand is wit omdat ie uit een koud kikkerlandje komt van oorsprong.

Een zwart iemand is zwart omdat ie uit een kokend heet land komt.

Het zijn allebei mensen. Geen negers of bleekscheten. Mensen.


Dat is een mooie ja
30-01-2004 15:24
Aangezien mensen hier continu de term blank of zwart gebruiken:
Dit is voor de achterlijke mensen die het nu nog steeds niet door hebben:

Een wit iemand is wit omdat ie uit een koud kikkerlandje komt van oorsprong.

Een zwart iemand is zwart omdat ie uit een kokend heet land komt.

Het zijn allebei mensen. Geen negers of bleekscheten. Mensen.


Wt wil je hier nu mee zeggen?
30-01-2004 15:34
ik zei:

zo, hebben we dat ook weer gehad!


O pardon
30-01-2004 20:49
Pfffff wat een berichten hier... ik heb de film opgenomen, ga hem dit weekend kijken.
30-01-2004 23:15
Gewoon een goede film, heb er weer van genoten , en ja hij is soms een beetje hard, maar wel waar...
En de film staat misschien niet in mijn top 5 maar Edward Norton staat absoluut in mijn top 5 TOP ACTEURS!! Die gozer is gewoon geweldig...
Kijk idd maar naar het verschil tussen het karakter in deze film en die in Primal Fear een wereld van verschil en beiden zo ongelooflijk goed geacteerd!



ennuh neger ,bleekscheet en nikker zijn hele normale woorden hoor , zo noemen we elkaar gewoon in plaats van zwarte en blanke...
Niets vreemds aan , als je je daarin in aangesproken voelt denk je dat het een slecht woord is...
Dus laten we nou eens ophouden met die onzin...
Je hebt er uiteraard mensen tussen die het als een slecht woord beschouwen en ook zo gebruiken... maar dat is het niet.

ne·ger (de ~ (m.), ~s)
1 persoon behorend tot één van de zwarte rassen uit Afrika => nikker, roetmop

bleek·scheet (de ~)
1 [bel., inf.] zeer bleek persoon => bleekneus, bleekschijter
2 [bel., inf.] blanke

nik·ker (de ~ (m.), ~s)
1 [bel.] neger

blan·ke (de ~ (m.), ~n)
1 persoon die tot het blanke ras behoort => bleekgezicht, bleekscheet

Dus ...

Groetjes een bleekgezicht

Ow en Saartje veel plezier met kijken
14-02-2004 20:19
Hé, daar is ie weer...maar deze keer op canvas en dat wil zeggen: geen reclames, shownieuws, piet paulusma en andere tv vervuiling.
Gaat Furlong nog doorbreken of hoe zit dat?
14-02-2004 20:31
nee, die neemt het ervan.
14-02-2004 20:33
Weer een toppie om naar te kijken......

15-02-2004 00:49
gaap saai

Het idee blijft natuurlijk leuk. Maar het is niet hard genoeg, niet snijdend, niet extreem genoeg.
Dus niet diepgaand... maar leuk voor de simpele moralist onder ons, om eens te kijken naar dat "tuig".
15-02-2004 01:10
Maar het is niet hard genoeg, niet snijdend, niet extreem genoeg.




prachtige film met een briljante rol van Norton.
15-02-2004 01:17
oja Edward Norton speelt geweldig Een betere acteur dan ik ooit had kunnen denken. Omdat hij altijd 1 soort rol speelde... je weet wel.. de loser. Maar hij kan duidelijk meer aan.
15-02-2004 01:32
Maar het is niet hard genoeg, niet snijdend, niet extreem genoeg.

Man... heb jij wel gevoel?

En het was een geweldige film
15-02-2004 01:46
oja Edward Norton speelt geweldig Een betere acteur dan ik ooit had kunnen denken. Omdat hij altijd 1 soort rol speelde... je weet wel.. de loser. Maar hij kan duidelijk meer aan.


in deze film alleen al speelt hij toch twee behoorlijk verschillende rollen, en beide IMHO erg overtuigend

ik heb pas drie films met Norton gezien (AHX, Fight Club en Primal Fear), hiermee heeft hij voor mij echter een hele hoop krediet opgebouwd...
15-02-2004 20:13
idd, hij is egt een goede acteur, ik heb hem gezien in american history x, the score, fight club, the italian job en in allevier doet ie het egt goed , hij is egt een van mij favo acteurs, enne.... american history x is gwn de beste film ooit!!!!!!!11 zelfs nog beter dan LOTR ROTK!!!!!!!!!!!!
15-02-2004 22:38
geef me maar ray li0tta
15-02-2004 23:04
geef me maar ray li0tta

15-02-2004 23:30
dit is gewoon een steengoede film.
Edward norton zet hier een fantastische acteerprestatie neer.
Ook waren sommige scenes schokkend (maar we heel goed in beeld gebracht)
Ook de flashbacks in het zwart wit zijn mooi. Normaal stoor ik me aan zwart wit films maar hierbij stoor ik me nergens aan
16-02-2004 13:27
Voor iedereen die hem de vorige keer gemist
heeft nog een kans. Echt een vette film
met een fantastische edward norton.

En dan te bedenken dat de regiseur absoluut niet
edward norton wou hebben voor zijn rol.
Onbegrijpelijk

cijfer: 4.5/5
16-02-2004 14:04
Shit man deze film komt wel erg vaak op tv zeg

lijkt mission impossible wel
16-02-2004 14:06
Indrukwekkende, helaas ook voor Nederland anno 2004 pijnlijk relevante film, die verfrissend on-Hollywoodiaans is in zijn aanpak, bijna Europees in zijn somberheid. Boeiend, maar niet echt iets om gezellig met een schaaltje borrelnootjes bij de hand naar te kijken, dit is een film om over na te praten.
16-02-2004 15:21
Indrukwekkende, helaas ook voor Nederland anno 2004 pijnlijk relevante film, die verfrissend on-Hollywoodiaans is in zijn aanpak, bijna Europees in zijn somberheid. Boeiend, maar niet echt iets om gezellig met een schaaltje borrelnootjes bij de hand naar te kijken, dit is een film om over na te praten.


Een beetje overdreven om te redeneren dat deze
film ook in nederland relevant is. Als je op dingen
zoals het vreemdelingen beleid doelt, heb je het
volgens mij niet echt begrepen.
16-02-2004 15:36
idd, hier in Nederland wordt waarschijnlijk wel eens gediscrimineerd, maar zo erg heb ik het nog nooit gezien, gelukkig niet
16-02-2004 15:40
idd, hier in Nederland wordt waarschijnlijk wel eens gediscrimineerd
Maar misschien ook helemaal niet?
16-02-2004 16:44
Een beetje overdreven om te redeneren dat deze
film ook in nederland relevant is. Als je op dingen
zoals het vreemdelingen beleid doelt, heb je het
volgens mij niet echt begrepen.


Inderdaad; deze film gaar over racisme... En dat komt al sinds alle eeuwigheid over de hele wereld voor.
16-02-2004 20:14
Maar misschien ook helemaal niet?


Nee joh, in Nederland wordt nooooit gediscrimineerd.....

Ooit gehoord van die telefoononderzoeken naar sollicitatie in de jaren '70?
16-02-2004 21:30
Wie van jullie kent hier:

"Pariah"

??
18-02-2004 08:29
Goh, alweer op TV?? Ik blijf het een hele goeie film vinden. En in Nederland wordt niet gediscrimineerd??? Hmmmmm als jullie het zeggen geloof ik het gelijk hoor, maaruhh ik heb toch andere ervaringen. En Norton vind ik een hele goeie acteur momenteel toch wel een van de beste!!!
18-02-2004 09:20
idd, hier in nederland wordt volgens mij wel degelijk gediscrimineerd. Het komt denk ik niet zo vaak en zo veel voor als in de film, maar het is tog jammer dat het überhaupt gebeurt
18-02-2004 12:30
Edward Norton schijnt de film te hebben ge-re-edit om zijn kop meer in beeld te krijgen. Regisseur Tony Kaye heeft toen geprobeerd zijn naam van de credits af te krijgen en het vaker gebruikte pseudoniem "Alan Smithee" te gebruiken. (Hij kreeg overigens geen toestemming; Hij had zich niet aan de regel gehouden dat je dan ook niet mag uitlaten over je eventuele motieven, of iets dergelijks.)

Ben toch wel benieuwd in welke mate de film is verminkt en hoe de film zou zijn zonder Norton's interventie. Weet iemand hier meer van?
18-02-2004 12:45
Edward Norton schijnt de film te hebben ge-re-edit om zijn kop meer in beeld te krijgen. Regisseur Tony Kaye heeft toen geprobeerd zijn naam van de credits af te krijgen en het vaker gebruikte pseudoniem "Alan Smithee" te gebruiken. (Hij kreeg overigens geen toestemming; Hij had zich niet aan de regel gehouden dat je dan ook niet mag uitlaten over je eventuele motieven, of iets dergelijks.)

Ben toch wel benieuwd in welke mate de film is verminkt en hoe de film zou zijn zonder Norton's interventie. Weet iemand hier meer van?


Ik heb hier ooit een docu over gezien. Kaye beweerde geloof ik vooral dat de film gewelddadiger en (daardoor?) realistischer zou worden... Het zou natuurlijk ook kunnen dat Norton heeft ingegrepen omdat het anders bagger zou worden. We zullen het nooit weten.
18-02-2004 13:17
Ik vind het trouwens wel een sterke film, daar niet van.

Wel vond ik dat de ommekeer van Norton's karakter verdomd snel ging en zijn redenen hiervoor blijven vaag; De gevangeniservaring is naar mijn idee niet echt goed uitgewerkt. Verder vond ik de film vrij doorzichtig, de structuur is overduidelijk; Er moeten bepaalde dingen aan de orde worden gesteld, en dat wordt dan ook scene voor scene afgelopen. Door deze lineaire vertelling krijg ik beetje een gehaaste indruk. Om het gezeik compleet te maken: het einde was wat mij betreft weer erg conventioneel.

Maar het blijft bij tijd en wijle indrukwekkend, ik kan niet anders zeggen. Ik klink waarschijnlijk wat negatief omdat deze film naar mijn idee de potentie had nog veel meer te kunnen zijn, met een impact à la Taxi Driver, ik noem maar wat. En dat heeft ie gewoon niet.
18-02-2004 13:55
de beste wat er's
18-02-2004 13:59

Wel vond ik dat de ommekeer van Norton's karakter verdomd snel ging en zijn redenen hiervoor blijven vaag





ik klink waarschijnlijk wat negatief omdat deze film naar mijn idee de potentie had nog veel meer te kunnen zijn, met een impact à la Taxi Driver, ik noem maar wat. En dat heeft ie gewoon niet.


Na het kijken van American History X was ik
echt een tijdje stil. dit in tegenstelling tot taxi driver
wat ik ook wel een goede film vind, maar naar mening
iets overgewaardeerd wordt. Maar dat is mijn mening
natuurlijk.
18-02-2004 14:29
Jammer dat deze film nou zoveel op tv te zien is..brengt de spanning finaal weg.

Wel zeer goede film een topper dus voor diegene die hem nog niet gezien heeft.
18-02-2004 14:43
Blijft een toppertje. Vanavond kun je hem tenminste in 1 ruk doorkijken zonder het reclame-gezeik en dergelijke. Heerlijk om te zien dat ook Edward Norton slecht voor je tanden kan zijn. Ga vanavond zeker kijken.
18-02-2004 15:09
Ik vind het een topper en heb em dan ook op DVD
18-02-2004 16:13
Wie van jullie kent hier:

"Pariah"

??



deze is, naar mijn mening, beter dan pariah, maar die is ook zeker de moeite waard.
18-02-2004 16:16
ik heb pas drie films met Norton gezien (AHX, Fight Club en Primal Fear), hiermee heeft hij voor mij echter een hele hoop krediet opgebouwd...


Dan moet je tog zeker ff naar The Usual Suspects en naar The Score kijken!! nog meer krediet
18-02-2004 16:23
Dan moet je tog zeker ff naar The Usual Suspects en naar The Score kijken!! nog meer krediet

Wist niet dat Edward Norton ook in The Usual Suspects speelt
18-02-2004 16:38
Wist niet dat Edward Norton ook in The Usual Suspects speelt
Doet-ie ook niet...
18-02-2004 18:07
18-02-2004 18:26
Gaat Furlong nog doorbreken of hoe zit dat?


Ik dacht dat ie al was doorgebroken sinds Terminator 2
18-02-2004 18:30
Doet-ie ook niet...


vergis me met kevin spacey..... ben niet zow goed in namen

excuse
18-02-2004 19:21
heb er veel over gehoord.. dus ik ga waarschijnlijk kijken
18-02-2004 19:28
2 woorden , geweldige film Toen ik de film voor het eerst zag was ik gelijk onder de indruk. Heb em zo vaak gezien dat ik elke scene kan dromen en toch blijft het een geweldige film. Alleen nu word het lastig want ik wil eigenlijk ook wel OZ kijken. Lang leve de zapper
18-02-2004 21:29
The Lunatix Project schreef:
Dan moet je tog zeker ff naar The Usual Suspects en naar The Score kijken!! nog meer krediet



The Usual Suspects

Hoe komt ie erop!

[edit: je smiley-enthousiasme iets beschaafder gemaakt]
18-02-2004 21:44
mooie film....heb hem hier liggen op dvd
19-02-2004 08:34
supagroofa schreef:
Ik vind het trouwens wel een sterke film, daar niet van.

Wel vond ik dat de ommekeer van Norton's karakter verdomd snel ging en zijn redenen hiervoor blijven vaag; De gevangeniservaring is naar mijn idee niet echt goed uitgewerkt. Verder vond ik de film vrij doorzichtig, de structuur is overduidelijk; Er moeten bepaalde dingen aan de orde worden gesteld, en dat wordt dan ook scene voor scene afgelopen. Door deze lineaire vertelling krijg ik beetje een gehaaste indruk. Om het gezeik compleet te maken: het einde was wat mij betreft weer erg conventioneel.

Maar het blijft bij tijd en wijle indrukwekkend, ik kan niet anders zeggen. Ik klink waarschijnlijk wat negatief omdat deze film naar mijn idee de potentie had nog veel meer te kunnen zijn, met een impact à la Taxi Driver, ik noem maar wat. En dat heeft ie gewoon niet.



Ik ben dat met je eens. Maar toch een heftige film. Realistisch?
02-09-2004 13:28
Weer op TV, blijft een geweldige film waar ik het ook wel degelijk koud van kreeg hoor.

Maar ben het ook helemaal met supagroova en Claar eens.
02-09-2004 14:54
Echt een van de beste films! Ik vond 't echt een bizar verhaal... Helemaal die 1e x. Ik zat ook echt met open mond te kijken.

Zeker het kijken waard voor de 6e keer!
02-09-2004 17:01
Ik vind het alleen wel jammer dat de hersenloze, Lonsdale dragende kaalkopjes de slechte elementen uit deze film zien als een soort van voorbeeld voor zichzelf. Ze willen net zo zijn als de hoofdrolspeler terwijl dat natuurlijk niet de bedoeling is geweest van de maker.
02-09-2004 17:10
Ach ja, Tony Montana is ook populair
02-09-2004 17:13
Zeer goeie film... een neo die zich bekeerd.. kan niet beter
02-09-2004 17:38
ik zal het bijna een meesterwerkje noemen, maar dat doe ik net niet. Hij is iniedergeval erg goed. Mooi verhaal en prima gefilmt.
02-09-2004 18:26
Dit is een hele goeie film!! Als je hem nog niet hebt gezien moet je hem zeker weten gaan kijken!!
03-09-2004 23:02
kortom meesterlijk
04-09-2004 03:51
Zekers goede film. Sterke rol van Edward Norton. Alhoewel hij bij 25th hour iets minder was, vond ik hem daar ook wel goed. Er zijn maar weinig acteurs die zo goed een personage kunnen neerzetten.
05-09-2004 11:30
masterlijk
05-09-2004 11:40
zztuning schreef:
masterlijk
Wou ik net zeggen
05-09-2004 13:54
deze film is gewoon THA BOMB
05-09-2004 14:37
ONWIJS GOED
05-09-2004 14:39
Héél goede film, goed verhaal, verfilming is uitstekend, maar wie heeft deze film eigenlijk niet gezien? Toch niet, dan kijken, het is in ieder geval een aanrader.
05-09-2004 14:39
travolti_jr schreef:
kortom meesterlijk

zztuning schreef:
masterlijk

Master schreef:
Wou ik net zeggen

Gotenks schreef:
deze film is gewoon THA BOMB

Emilia46 schreef:
ONWIJS GOED


Een beetje argumentatie kan geen kwaad....
05-09-2004 14:44
Luuk schreef:
Ik vind het alleen wel jammer dat de hersenloze, Lonsdale dragende kaalkopjes de slechte elementen uit deze film zien als een soort van voorbeeld voor zichzelf. Ze willen net zo zijn als de hoofdrolspeler terwijl dat natuurlijk niet de bedoeling is geweest van de maker.


Luuk

Ik ben door een foutje van moeder natuur sinds mijn negende kaal, en door alles over een kam scherende oenen zoals jij meerdere keren als rasist bestempeld en zelfs een keer in elkaar gerost door een paar (7) antilianen. die dachten dat ik een skinhead was.

Bedankt voor deze leuke reactie.
05-09-2004 17:25
rainmaker schreef:
Zekers goede film. Sterke rol van Edward Norton. Alhoewel hij bij 25th hour iets minder was, vond ik hem daar ook wel goed. Er zijn maar weinig acteurs die zo goed een personage kunnen neerzetten.

Helemaal mee eens, al bekijk je de personages eens van:

Fight club
American History X
Italian Job
25th hour

Hij kan erg goed personages weg zetten en dat kunnen er inderdaad niet veel. Edward Norton is daarom ook 1 van mijn favoriete acteurs....

one2manny schreef:
Luuk

Ik ben door een foutje van moeder natuur sinds mijn negende kaal, en door alles over een kam scherende oenen zoals jij meerdere keren als rasist bestempeld en zelfs een keer in elkaar gerost door een paar (7) antilianen. die dachten dat ik een skinhead was.

Bedankt voor deze leuke reactie.

Tja je begrijp best waar hij het over heeft, mensen die kanker hebben en chemotherapie hebben gehad zijn ook niet gelijk rasisten. Als jij je hierdoor aangesproken voelt, dan moet je eens aan je achterhoofd krabben.
05-09-2004 17:40
Goede film...erg aangrijpend...

ff over die reacties van luuk, en one2manny..
Ik snap niet waarom de opmerking van Luuk je zoveel doet...

Ik lees alleen dat hij het jammer vind dat 'racisten' elementen uit deze film gebruiken om nog racistischer op te treden..

Hij is heel erg duidelijk over de racisten...

Niet over mensen die kanker hebben (gehad) en kaal zijn door een ziekte of door chemotherapie...

Toch.???

Heel vervelend dat je in elkaar bent geslagen door hele domme mensen, maar daar kan Luuk niets aan doen...(en dat kon hij niet weten toch)...
06-09-2004 11:11
Voor wie toch nog een beetje nuance zoekt is het misschien goed om te weten dat skinhead en racist/fascist geen termen zijn die je zomaar door elkaar zou moeten gebruiken. Ik ben zelf jaren skinhead geweest, compleet met Doc's en bretels, maar ik heb een uitgesproken afkeer van alles wat riekt naar racisme en andere vormen van discriminatie. Helaas zijn er altijd, in het 'linkse' en in het 'rechtse' kamp, genoeg mensen die alleen maar op het uiterlijk af gaan en iemand daarop veroordelen en in een hokje stoppen.

Deze link biedt overigens een aardige samenvatting van het skinhead-fenomeen.
06-09-2004 11:18
lekker linkje ook, stormfront.org
06-09-2004 11:43
WoUtoMatiC schreef:
lekker linkje ook, stormfront.org

Liever een goede tekst op een foute site dan andersom. Heb je ook nog wat gelezen, of staat de morele censuur van je PC het bezoeken van foute sites niet toe?
06-09-2004 11:50
Ach ja, hokjesdenken. Als je een jurk aantrekt word je al meteen als travestiet gezien.

Waar gaat het heen met de wereld.
06-09-2004 12:10
WoUtoMatiC schreef:
Ach ja, hokjesdenken. Als je een jurk aantrekt word je al meteen als travestiet gezien.

Waar gaat het heen met de wereld.

Ik snap je even niet... Volgens mij bedoelen we het zelfde! Ik verzet me juist tegen het hokjesdenken, in dit geval t.o.v. skinheads. En die link verwijst wellicht naar een 'foute' site, maar het gaat toch om de inhoud van het bericht???
06-09-2004 12:22
hermit elephant schreef:
Voor wie toch nog een beetje nuance zoekt is het misschien goed om te weten dat skinhead en racist/fascist geen termen zijn die je zomaar door elkaar zou moeten gebruiken. Ik ben zelf jaren skinhead geweest, compleet met Doc's en bretels, maar ik heb een uitgesproken afkeer van alles wat riekt naar racisme en andere vormen van discriminatie. Helaas zijn er altijd, in het 'linkse' en in het 'rechtse' kamp, genoeg mensen die alleen maar op het uiterlijk af gaan en iemand daarop veroordelen en in een hokje stoppen.

Deze link biedt overigens een aardige samenvatting van het skinhead-fenomeen.


Zo wordt het merk Lonsdale ook meteen gelinkt naar rascisten wat ten onrecht is.
Lonsdale is gewoon een bokskleding merk.
Dat de rascistische jongere alleen die merk dragen waardoor mensen denken dat iedereen die Lonsdale draagt meteen rascistisch is, is diep triest...
Snap ook niet echt waarom ze dat merk hebben gekozen. Lonsdale werd namelijk ook gedragen door Cassius Clay ook wel bekend als Mohammed Ali.
(Echte skinheads zijn niet rascistisch)
06-09-2004 12:35
Als je de moeite zou nemen om de tekst in die link even door te lezen zou een aantal van je vragen wellicht beantwoord zien...
06-09-2004 13:15
FuzzyWuzzy schreef:
Zo wordt het merk Lonsdale ook meteen gelinkt naar rascisten wat ten onrecht is.
Lonsdale is gewoon een bokskleding merk.
Dat de rascistische jongere alleen die merk dragen waardoor mensen denken dat iedereen die Lonsdale draagt meteen rascistisch is, is diep triest...
Snap ook niet echt waarom ze dat merk hebben gekozen. Lonsdale werd namelijk ook gedragen door Cassius Clay ook wel bekend als Mohammed Ali.
(Echte skinheads zijn niet rascistisch)


Volgens mij is het als de jas er overheen hebben hangen je dan ipv "Lonsdale" nog maar "nsda" zit staan wat dan weer lijkt op nsdap
06-09-2004 20:14
Ik heb gehoord dat het merk lonsdale al in sommige landen is verboden omdat het geascossieerd ( weet ik veel hoe je het schrijft ) word met racisme....
06-09-2004 20:21
allemaal heel interessant. Als jullie nu samen met Hermit gaan discussieren op stormfront.org, dan is hier weer ruimte voor on topic spul...
06-09-2004 22:53
Als je deze film ziet is het toch jammer dat die Furlong zijn acteercariere (en leven) vergooit, want het is echt een heel groot talent.
07-09-2004 01:40
einstein schreef:
allemaal heel interessant. Als jullie nu samen met Hermit gaan discussieren op stormfront.org, dan is hier weer ruimte voor on topic spul...

Ze hebben daar in elk geval opvattingen over de Islam die meer stroken met de jouwe dan je hier ooit zult vinden...
Maar goed, on topic:
Leuk geprobeerd, maar op mij komt de "bekering" van Derek niet geloofwaardig over. Te snel, te radicaal, te simpel. En dat allemaal omdat 'ie één aardige zwarte man ontmoet en omdat hij wordt verraden door een stel criminelen die voor skins doorgaan.
Aardig anti-racisme pamflet, en een mooi podium voor de acteertalenten van de beide Edwards, maar de hype niet waard.
31-08-2006 17:36
De film draait om Derek Vinyard (Edward Norton) die na drie jaar uit de gevangenis komt. Hij heeft gezeten voor een brute moord op twee zwarten. Derek was de charismatisch leider van een bende neo-nazi's, maar in de bak is hij tot inkeer gekomen. Zijn jongere broer Danny (Edward Furlong) is inmiddels ook het racistische pad opgegaan. Derek probeert Danny te overtuigen van zijn ongelijk. In terugblikken krijgen we te zien hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Norton laat weer zien wat een veelzijdig acteur hij is. Iedere rol is zo anders, dat je bijna niet kunt geloven dat ze door dezelfde acteur zijn gespeeld. In American history X valt vooral zijn kracht op. Niet alleen heeft het krachthonk hem een opmerkelijke fysieke verschijning gegeven, maar ook zijn uitstraling is elektrificerend. Het maakt geheel overtuigend dat Derek zoveel mensen voor zijn abjecte ideeën weet te winnen. Norton heeft ook het lef om Derek, ondanks zijn bekering, een hufter te laten blijven, die weinig anders kan dan de anderen commanderen. Het camerawerk van Kaye sluit uitstekend aan bij de autoritaire rol van Norton. Je kunt het wel of niet mooi vinden, zelfverzekerd is het in ieder geval, en dat is precies de sfeer die de film moet uitstralen.
31-08-2006 19:58
goeie film,spannend,en zeer de moeite waard.
goeie spelers.
31-08-2006 23:25
Deze film heeft zeker een grote indruk achtergelaten...sommige scenes waren zo shockerend dat ik er gewoon niet naar kon kijken...een hele goeie film, maar ik hou er wel altijd een naar gevoel aan over...
01-09-2006 09:03
Deze film kan ik echt aanraden. Het plot, het acteerwerk, de regie, het camerawerk, de gekozen thema's, het drama, alles is zeer goed verzorgt. Er zijn enkele shockerende scenes, maar laat dat je er niet van weerhouden om de film te zien, iedereen zou dit gezien moeten hebben. Klassieker!
01-09-2006 09:42
Een erg goede, maar ook beangstigende film. Tis dichterbij dan je denkt in het echte leven. Goed acteerwerk van de beide Edwards.
Moet je gewoon in je kast hebben staan als filmliefhebber, want die koop je op iedere hoek van de straat voor 5 euro.
Klapper is toch wel Gatver, ik krijg er weer kippevel van!
01-09-2006 10:12
Echt een geniale film, mijn kennismaking met Edwart Norton... en jammer dat Edward Furlong zijn talent opsnuift e.d.

Heb hem afgelopen weekend samen met mijn ouders gekeken, mijn moeder liet er haar handwerk voor liggen, dat zegt heel wat haha

Klassiekertje!
01-09-2006 15:24
De film draait om Derek Vinyard (Edward Norton) die na drie jaar uit de gevangenis komt. Hij heeft gezeten voor een brute moord op twee zwarten. Derek was de charismatisch leider van een bende neo-nazi's, maar in de bak is hij tot inkeer gekomen. Zijn jongere broer Danny (Edward Furlong) is inmiddels ook het racistische pad opgegaan. Derek probeert Danny te overtuigen van zijn ongelijk. In terugblikken krijgen we te zien hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Norton laat weer zien wat een veelzijdig acteur hij is. Iedere rol is zo anders, dat je bijna niet kunt geloven dat ze door dezelfde acteur zijn gespeeld. In American history X valt vooral zijn kracht op. Niet alleen heeft het krachthonk hem een opmerkelijke fysieke verschijning gegeven, maar ook zijn uitstraling is elektrificerend. Het maakt geheel overtuigend dat Derek zoveel mensen voor zijn abjecte ideeën weet te winnen. Norton heeft ook het lef om Derek, ondanks zijn bekering, een hufter te laten blijven, die weinig anders kan dan de anderen commanderen. Het camerawerk van Kaye sluit uitstekend aan bij de autoritaire rol van Norton. Je kunt het wel of niet mooi vinden, zelfverzekerd is het in ieder geval, en dat is precies de sfeer die de film moet uitstralen.
02-09-2006 00:03
"Danny Vinyard wordt beïnvloedt door z'n oudere broer"

wordt beïnvloedt?
02-09-2006 12:28
"besluit Derek een aantal mensen, waaronder z'n broertje, een lesje te leren."

Nu klinkt het alsof hij zijn broertje gaat vermoorden. Damn wat is FT slecht in korte samenvattingen..
02-09-2006 14:06
Emirrr, hoe is ie...?
02-09-2006 21:03
deze kan weg. Mij lukt het niet.
02-09-2006 21:05
Emir schreef:
"besluit Derek een aantal mensen, waaronder z'n broertje, een lesje te leren."

Nu klinkt het alsof hij zijn broertje gaat vermoorden. Damn wat is FT slecht in korte samenvattingen..


Zo is het ook omschreven op de doos van de video. Dit is een crpyptische omschrijving bedoelt om mensen op het verkeerde been te zetten.
03-09-2006 11:29
Mooie film maar jmmr genoeg een dramatische einde
03-09-2006 12:09
Emir schreef:
"besluit Derek een aantal mensen, waaronder z'n broertje, een lesje te leren."

Nu klinkt het alsof hij zijn broertje gaat vermoorden. Damn wat is FT slecht in korte samenvattingen..


Dus volgens jou is iemand een lesje leren hetzelfde als iemand vermoorden?
03-09-2006 12:52
Emir schreef:
Damn wat is FT slecht in korte samenvattingen..

En ze kunnen blijkbaar niet spellen ook...

FT schreef:
Danny Vinyard wordt beïnvloedt door z'n oudere broer, de skinhead Derek.

"wordt beïnvloedt" moet "wordt beïnvloed" zijn natuurlijk...

Voorbeelden:
"Hij beïnvloedt de loop der geschiedenis"
"De loop der geschiedenis wordt door hem beïnvloed"
03-09-2006 13:18
03-09-2006 13:45
2004 schreef:
"wordt beïnvloedt" moet "wordt beïnvloed" zijn natuurlijk...

Voorbeelden:
"Hij beïnvloedt de loop der geschiedenis"
"De loop der geschiedenis wordt door hem beïnvloed"


Lees jij weleens reacties van anderen? Dan val je minder in herhaling. Dat is stijltechnisch ook beter leesbaar.
03-09-2006 15:47
Yeah, eindelijk is hij er weer op. Kan ik hem eindelijk zien. Ben zeer benieuwd

In heb een paar dagen geleden 25th hour gezien en was wederom onder de indruk van Norton. Hij blijft me verbazen. Echt een prachtig acteur. Ben benieuwd hoe hij in deze film zijn persongage tot leven brengt.
03-09-2006 18:23
Edward is erg sterk in deze film. Letterlijk en figuurlijk. Dat alleen is al een hele prestatie, omdat hij normaliter fysiek niet echt een imposante indruk maakt. Indrukwekkende film met een aantal onvergetelijk harde scenes en een enorm voelbare spanning. Moet je gewoon gezien hebben.

Je kunt Edward hier beluisteren, vooral over Down In The Valley. Wel boeiend.
03-09-2006 19:17
Super film! Met edward furlong
03-09-2006 20:45
Zeer indrukwekkende en diepzinnige film. Mooi acteerwerk en goeie acteurs.
En natuurlijk de wereldwijd bekende scene

Ik had eerlijk gezegd wel een klein beetje meer actie gehoopt. Kijk hem voor het verhaal, niet voor de actie.

Mijn Rating:
03-09-2006 23:24
Op wat voor soort actie precies had je gehoopt dan?
04-09-2006 01:05
best wel een goede film hoor, maar wel overrated. goed acteerwerk, maar het verhaal is me wat te gemakkelijk. zoals de voorpagina al haarfijn analyseert: het gaat wel heel makkelijk van slecht naar goed. Niettemin, wel een goede film maar ik heb het idee dat het cijfer met name zo hoog is wegens
04-09-2006 16:39
Deze film was veel meer dan ik had verwacht. Nooit gedacht dat het me iets zou kunnen leren (nou eigenlijk wel, daarom ben ik gaan kijken). Het heeft mijn haat tegenover skinheads en neo-nazi's veranderd in medelijden, namelijk dat ze zo onwetend zijn. Je leeft maar 1 keer, hoe k** je leven ook is, haat is niet de oplossing; probeer het leven te verbeteren, ook die van anderen. Misschien ben ik nu erg aan het preken, maar denk erover na. Er zijn zat films die over deze onderwerp gaan, en het leek mij eerst allemaal vanzelfsprekend, maar bij deze film is er bij mij een vonk overgegaan.
Sommige mensen zullen het film en het neo-nazi gebeuren misschien wel cool vinden, maar die mogen het zelf weten... Zoals ik al zei, je leeft maar 1 keer. Probeer een betere mens te zijn, probeer iets te leren elke dag die je leeft.

Dat heb ik geleerd van deze film... Ik weet niet of het dit film specifiek is, maar ik raad deze film aan. Als het je niks doet, maakt niet uit, je hebt in ieder geval iets geleerd, al is het maar een klein beetje
04-09-2006 17:50
prachtige film maar krijg bij het kijken. toch wel een beetje last van me mond:p

ga em wel kijken
05-09-2006 08:56
seemann schreef:
prachtige film maar krijg bij het kijken. toch wel een beetje last van me mond:p

ga em wel kijken


Ten eerste werd de film op zondagavond uitgezonden, dus op maandag zeggen dat je hem gaat kijken (tenzij op dvd) is een beetje raar. Ten tweede kun je je tijd wellicht beter besteden aan het bijspijkeren van je kennis der Nederlandse taal.
05-09-2006 10:57
Cee van Lleef schreef:
Ten eerste werd de film op zondagavond uitgezonden, dus op maandag zeggen dat je hem gaat kijken (tenzij op dvd) is een beetje raar. Ten tweede kun je je tijd wellicht beter besteden aan het bijspijkeren van je kennis der Nederlandse taal.

Wanneer houdt dat gezeik over goed Nederlands nu eens op. Tegenwoordig lees je onder iedere post 'Leer Nederlands' of de D-tjes en T-tjes worden verbeterd. Ik irriteer me ook aan onleesbare reacties. Maar alle commentaar daarop is nog veel irritanter.
05-09-2006 11:38
WoUtoMatiC schreef:
Wanneer houdt dat gezeik over goed Nederlands nu eens op. Tegenwoordig lees je onder iedere post 'Leer Nederlands' of de D-tjes en T-tjes worden verbeterd. Ik irriteer me ook aan onleesbare reacties. Maar alle commentaar daarop is nog veel irritanter.


* Reacties graag in normaal en correct Nederlands schrijven. (geen SMS-taal etc...)
05-09-2006 17:03
"graag" impliceert dat het om een verzoek gaat.
05-09-2006 22:15
Het is nooit te laat om het te leren. Wat is er mis met een poging wagen om iemand te corrigeren? Heb je de film wel gezien?
06-09-2006 10:44
WoUtoMatiC schreef:
"graag" impliceert dat het om een verzoek gaat.


Met uw kennis van de Nederlandse taal is niets mis blijkbaar.
06-09-2006 11:07
Ik blijf het een overschatte film vinden. Ook nu ik hem voor de tweede keer gezien heb. Hij is wel de moeite waard om nog een keer te kijken (dat zegt natuurlijk wel wat), maar over het algemeen zijn er een hoop scenes waar ik me aan erger. De overdreven sentimentele muziek, het gewonnen basketbal partijtje, de omslag van Furlong om binnen 1 dag al bijna al zijn idealen overboord te gooien.... Natuurlijk zijn er ook sterke gedeeltes, zijn ervaringen in de gevangenis, de manier waarop hij zich los wil weken van zijn verleden, dialogen aan de eettafel... Tal van Pro's en Con's. Iets wat ik bij echt goede films toch minder heb. Ik kijk liever nog een keer naar Schindlers List, dan heb ik toch minder het idee dat ik door effectbejag voor de gek word gehouden. En zo zijn er ook nog wel wat andere titels. Typisch ook dat Henkjan Smits met een dergelijke film aan moet komen voor zomergasten.
07-06-2007 21:23
Goede film. Mist impact als je em vaker kijkt
10-06-2007 10:34
Een zwarte medegevangene met humor die tijdens het opvouwen van de was een laken laat fungeren als Ku Klux Clan-kap is voldoende onze anti-held tot inzicht te brengen.


Uhm.... volgens mij waren het de foute Neo-Nazi's in de gevangenis die zijn ogen openden...
10-06-2007 12:00
Laatst nog gezien..erg indrukwekkende film.
Zeker aanrader!
Deze blijft hangen..teken van een kwaliteits productie.
Vereist wel een enig inzicht in de film..
10-06-2007 12:17
Wat een gaar commentaar op deze film. Volgens mij kwam het echt niet door de zwarte kerel met een laken. Dat was slechts 1 van de vele factoren waardoor hij tot inzicht kwam dat hij er mee kapte
10-06-2007 12:56
Ferdie88 schreef:
Wat een gaar commentaar op deze film. Volgens mij kwam het echt niet door de zwarte kerel met een laken. Dat was slechts 1 van de vele factoren waardoor hij tot inzicht kwam dat hij er mee kapte


Dat dacht ik dus ook net. Vrij kort door de bocht die kritiek. Hij heeft jaren gehad om na te denken en heeft natuurlijk wel heel wat meer meegemaakt in de gevangenis dan alleen dat voorval met dat laken. Die scene was meer symbolisch voor de hele omschakeling denk ik.

't Is gewoon een erg goede film, die je aan het denken zet en je bijblijft. Wat mij betreft één van Norton's beste prestaties en één van de beste films over rassenhaat.

Het heeft hier vast al eerder gestaan, maar het originele script eindigde anders dan de uiteindelijke film, namelijk: . Ook heeft Norton de film opnieuw geknipt om zichzelf meer screentime te geven. Das dan wel weer jammer...
10-06-2007 14:21
WoUtoMatiC schreef:
Ik irriteer me ook aan onleesbare reacties. Maar alle commentaar daarop is nog veel irritanter.


Cee van Lleef schreef:
Met uw kennis van de Nederlandse taal is niets mis blijkbaar.


Als er niets mis was met zijn kennis van de Nederlandse taal dan had hij niet geschreven dat hij zich irriteerde maar dat hij zich ergerde aan onleesbare reacties.
10-06-2007 14:41
Persoonlijk vind ik de film ook nogal overschat. De reden dat de film zo populair is ligt vooral bij het feit dat er extreem geweldadige scenes in zitten. Dat is namelijk vaak het eerste waar mensen het over hebben als het gaat over AHX.

Een ander probleem vind ik het feit dat extreem-rechtse individuen met de film aan de haal gaan. Het verhaal is dan ook flinterdun: Slechterik die toch een sympatieke vent is, wordt na een louteringsproces een soort heilige, ondanks zeer trieste gebeurtenissen. Norton speelt het overigens wel heel goed.

'The Believer' is een film in dit genre die veel beter is maar wel minder toegankelijk.
10-06-2007 15:31
Ik vind de film niet overschat, en vind dat de film als een blok staat. Er wordt sterk in geacteerd, en de muziek is erg krachtig in de film en het verhaal spreekt mij ook aan!!!

Dat er geweldadige scenes in zitten, en dat er inderdaad mensen zijn die de film DAAROM goed vinden, zegt voor mij niks. Ik vind de film zelf gewoon SUPERgoed!!!
10-06-2007 17:12
[quote=geertvdheide]Het heeft hier vast al eerder gestaan, maar het originele script eindigde anders dan de uiteindelijke film, namelijk: .

Waarom hebben ze die scene dan uit de film gehaald? Dat was pas écht een einde geweest wat je bijblijft...
10-06-2007 17:54
vanB schreef:
Als er niets mis was met zijn kennis van de Nederlandse taal dan had hij niet geschreven dat hij zich irriteerde maar dat hij zich ergerde aan onleesbare reacties.


10-06-2007 18:08
supagroofa schreef:
Ik klink waarschijnlijk wat negatief omdat deze film naar mijn idee de potentie had nog veel meer te kunnen zijn, met een impact à la Taxi Driver, ik noem maar wat. En dat heeft ie gewoon niet.


Dat durf ik tegen te spreken. Tijdens mijn huwelijksreis op de Malediven waren we vanwege een regenbui aan het home video kanaal gebonden, waar op dat moment AHX draaide. We besloten 'maar eens te kijken of het wat was', maar toen we na afloop ons huisje uit kwamen, bleek dat we niet de enigen waren. De andere gasten (die vrijwel gelijkertijd naar buiten kwamen) waren allemaal zichtbaar ontdaan door deze film. Dus mede daardoor zal ik AHX niet snel vergeten.
10-06-2007 18:14
[Edit]
10-06-2007 18:51
Iets zegt me dat bovenstaand bericht niet lang zal blijven staan...

Iedereen met een IQ lager dan zijn/haar leeftijd ergens ver weg stoppen, daar heeft de maatschappij een heel stuk meer aan.
13-01-2008 11:56
Goeie film waar een hoop mensen verkeerd naar kijken omdat de antagonist de anti-held is. Dat komt in iedergeval naar boven als ik hier en daar reacties lees.

Is dat trouwens waar dat Norton de film een recut heeft gegeven om zichzelf meer screentijd te geven?
13-01-2008 19:07
Een reden waarom mensen vinden dat de bekering van onze antiheld wat te gemakkelijjk voorgesteld lijkt kan ook zijn dat de beschrijving van zijn karakter betrekkelijk oppervlakkig blijft.

Doordat de psychologische processen, w.o. die waardoor in eerste instanitie mogelijk werd dat hij zo reageerde op de dood van zijn vader, niet of nauwelijks uitgewerkt worden lijkt het dat het bekerings proces grotendeels rationeel plaats heeft gevonden en zo werkt het gewoon niet. We weten niet of hij in de gevangenis ook therapie heeft gehad ofzo. In ieder geval vindt ik dan wel logisch als hij weer terug zou vallen

Overigens een rake en indrukwekkende sfeerschets die goed laat zien wat er kan gebeuren als kwaad met kwaad vergolden wordt.
13-01-2008 19:17
ik wil niet de moralistische kloot uithangen ofzo, maar toch even vermelden:

de meeste skinheads zijn geen rasisten, maar straitedgers die alles doen om optimaal van hun muziek te kunnen genieten (voor sommigen onbegrijpelijk) ze drinken niet, ze roken niet, ze gebruiken geen drugs de meeste drinken nieteens koffie. rasisme is hier ooit eens bij de haren bijgesleept omdat ooit een stel neonazi´s hun hoofd kaalgeschoren hebben(de kledingstijl was al gegrotendeels hetzelfde)

nevertheless, mooi stukje film
13-01-2008 21:54
My eyes have seen the glory of the trampling at the zoo, we've washed ourselves in niggers blood and all the mongrels too, we've taken down the zog machine Jew by Jew by Jew, the white man marches on!

Ik ben zelf helemaal niet racistisch maar ik vind dit toch een chill nummertje. Het is inderdaad een goede film die je gewoon een keer gezien moet hebben. Maar een 8,6 vind ik ook wel iets hoog.
14-01-2008 13:17
[quote=Tomshihan]My eyes have seen the glory of the trampling at the zoo, we've washed ourselves in niggers blood and all the mongrels too, we've taken down the zog machine Jew by Jew by Jew, the white man marches on!

Ik ben zelf helemaal niet racistisch maar ik vind dit toch een chill nummertje. Het is inderdaad een goede film die je gewoon een keer gezien moet hebben. Maar een 8,6 vind ik ook wel iets hoog.


Ach ja, het Horst wessel lied heeft ook een mooie melodie hè? Ook best een chill nummertje.
18-08-2009 22:11
Wat een verschikkelijk geweldige goede film is dit zeg. Hij staat erg hoog in mijn persoonlijke top 3. In het begin stond het me tegen maar de boel draait zo fantastisch om!
08-09-2009 23:13
WTF hij komt niet eens.. ik zie mel gibson.. pffffffffffff domme veronicaaaaa
09-09-2009 01:03
ik denk eerder domme filmtotaal...
ik heb nl nog geen enkele keer een aankondiging gezien op tv voor american history x
09-09-2009 01:17
Het staat ook in mijn TV-Gids, erg jammer. Toch maar even de DVD binnenhalen.
22-09-2009 17:32
best film ever!! goede verhaal lijn ik zeg ckerweten kijken!!
22-09-2009 20:58
Echt een hele goeie film. Geweldig geacteerd van Norton. Een enorm krachtige film.
Maar hij is niet echt leuk om nog eens te gaan kijken, vind ik. Eigenlijk kies ik nooit voor deze DVD als ik er 1 uit de kast pak om te gaan kijken. Zo goed is ie.
03-02-2010 16:54
Geweldige film. Goed geacteerd, en laat inderdaad een diepe indruk achter. Prachtig neergezet!
07-07-2010 16:31
Galu schreef:
DOMME FILM !!!!


waarom dom? Het is een verhaal wat goed in elkaar gezet is, goed geacteerd. Misschien niet iedereen zijn smaak, maar dom? nee alles behalve dat
11-07-2010 09:30
Vond dit een film om snel te vergeten.
29-12-2010 09:45
mooie film, goed verhaal en goed acteerwerk.(stoeprandscene vond ik gruwelijk, maar liet wel zien hoe ver iemand kan gaan voor zijn idialen en dat maakt de film wel sterk)
Van begin tot eind een boeiende film
26-06-2011 23:14
Een behoorlijke heftige film met een steengoede Edward Norton. Overigens vond ik de scène heftiger dan de scène. Maarja, als die scène wel duidelijk in beeld kwam had het iets anders gelegen.
19-09-2011 01:58
Prachtige film met mijn grote held Edward Norton. Deze film moet je als echte filmliefhebber gewoon gezien hebben. Schaam me diep dat ik deze nog niet op dvd heb trouwens maar dat terzijde. Zelfs Furlong acteert hier nog top in jammer dat je nog maar zo weinig over hem hoort. Hoe dan ook een echte aanrader deze film al zitten hier inderdaad best wel wat heftige scene's in maar dat maakt deze film ook zo sterk en ontroerend. Ik kan hem nu nog verder de hemel in prijzen maar dat heeft gewoon geen nut. Deze MOET je gezien hebben. Punt!
19-12-2011 02:01
Is er iemand hier die toevallig ook Menace 2 society heeft gezien?
American History X is een goede film, maar de originaliteit vond ik toch tegenvallen, ik moest constant denken aan Menace 2 Society, die ik persoonlijk beter vind.
31-03-2012 18:37
Heeft veel indruk op mij gemaakt deze film. Het stukje dat de man op de stoeprand zn nek wordt gebroken vergeet ik nooit weer..