Eerste trailer voor Joseph Gordon-Levitts 'Don Jon' (aanrader)
De acteur (Inception, The Dark Knight Rises) lijkt zich achter de camera ook prima op zijn gemak te voelen.
The Godfather

The Godfather (1972)

Alternatieve titel: Mario Puzo's The Godfather
FT rating (218 stemmen)
8.7

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Vito Corleone staat aan het hoofd van een machtige maffiafamilie, en houdt zich bezig met allerlei duistere zaken zonder dat hij zelf op de voorgrond treedt. De jongste zoon van Vito, Michael, bemoeit zich niet veel met de familiezaken, totdat er een aanslag wordt gepleegd op zijn vader. De clan dreigt ten onder te gaan in het geweld en Michael besluit de moordaanslag te wreken.

Jaar:

1972

Duur:

175 minuten

Tagline:

An offer you can't refuse.

Genre:

Drama | Thriller

Land:

Amerika

IMDB:

9.1 op 323991 stemmen (Website)

Nieuws:

Trailers / Foto's / Posters


Blu-Ray Review: The Godfather


Geschreven door Bram

Al vroeg in de filmgeschiedenis werden er films gemaakt over misdaad en gangsters als Al Capone en andere al dan niet fictieve maffiafiguren. Het hoogtepunt van het genre werd in de jaren zeventig van vorige eeuw behaald met The Godfather (1972) en The Godfather: Part II (1974) van regisseur Francis Ford Coppola. Naast de voortreffelijke rol van Marlon Brando als Don Vito Corleone was het succes te danken aan Al Pacino en Robert De Niro, de twee voornaamste hoofdrolspelers uit de Godfather tweeluik. Velen jaren later speelt Pacino ook in het veel bekritiseerde derde deel, The Godfather: Part III (1990). De laatste tien jaar is het zeuren in het genre en mogen we alleen terugkijken op het redelijk Road To Perdition en uiteraard de zeer succesvolle tv-serie The Sopranos, waarin veel verwijzingen zitten naar de eerdergenoemde filmklassiekers rond de grootste fictieve Don die we ooit hebben gekend. Onlangs zijn de drie delen van The Godfather als losse Blu-Rays verschenen.

» Lees verder...

Reacties op The Godfather (151)


30-08-2003 09:57
Is dit deel 1 van Godfather??
Ik moet het weten...
30-08-2003 09:57
Is dit deel 1 van Godfather??
Ik moet het weten...
yup
30-08-2003 13:09
Deze film heeft weinig woorden meer nodig. Mijn alltime #1.

Een waar meesterwerk als je het mij vraagt.
30-08-2003 13:54
De volgende twee delen komen uiteraard de komende twee weken
Een half jaar terug heb ik ze allemaal voor het eerst gezien... fantastisch natuurlijk!
30-08-2003 14:09
Dit is echt een top film. Ook de komende twee delen zijn van top kwaliteit. Als ik eerlijk moet zijn vind ik deze en de laatste deel het beste, de tweede vind ik wat minder, maar dat is natuurlijk mijn mening. DOESBURG RULEZZZ
30-08-2003 14:31
DOESBURG RULEZZZ

Michel?
30-08-2003 17:08
Misschien toch maar (weer) eens kijken.
Heb helaas nog nooit het eind gehaald....

Wil toch wel eens begrijpen waarom iedereen die films zo loopt op te hemelen.
30-08-2003 17:48
Wil toch wel eens begrijpen waarom iedereen die films zo loopt op te hemelen.

Ja dat heb ik nou ook. Heb hem ooit (100 jaar geleden) wel gezien maar is weinig van blijven hangen. Nu een uitgelezen kans om hem weer te gaan kijken... (hoop dat ik wel wakker blijf )
30-08-2003 22:23
Ja dat heb ik nou ook. Heb hem ooit (100 jaar geleden) wel gezien maar is weinig van blijven hangen. Nu een uitgelezen kans om hem weer te gaan kijken... (hoop dat ik wel wakker blijf )


same here
31-08-2003 00:46
Wil toch wel eens begrijpen waarom iedereen die films zo loopt op te hemelen.


Ophemelen is niet helemaal het juiste woord denk ik, beide films (de 3e vind ik beduidend minder) staan al jaren eenzaam en alleen aan de top bij heel veel filmliefhebbers. Je kan de films derhalve hooguit neersabelen. En dat gebeurt dan ook door mensen die in slaap vallen en maar niet de sfeer willen/kunnen oppakken die in deze films langzaam maar heel mooi opgebouwd worden. Wat ik overigens heel goed begrijp, want ook ik moest het eerste uur van Godfather I door zien te komen, want een Italiaanse bruiloft en een mompelende Don is niet echt spectaculair toch? (En gelukkig kwam ik dat eerste uur door )
Maar pas toen ik deel II voor het eerst zag pakte de trilogie (deel III was overigens toen nog niet gemaakt) me pas echt en voor altijd.

Als ik aan maffia denk, denk ik aan The Godfather... en pas dan aan Goodfellas, pas dan aan Donnie Brasco, pas dan aan The Untouchables, pas dan aan Once upon a time in America (niet echt maffia mahgoed) etc.

Overigens mijn favoriet is ietsje anders... The Matrix
31-08-2003 01:01
Overigens mijn favoriet is ietsje anders... The Matrix


Baaideweej, mijn avatar showt de coolste scene aller aller aller aller tijden. Liefhebbers weten wel welke scene dat is
31-08-2003 01:24
Deel 1 is super, deel 2 bijna nog beter.....de derde godfather is de minste van de drie, ook omdat het verhaal na deel twee een fantastisch open einde had kunnen zijn van twee supermeesterwerkjes van Coppola.....
nou ja
31-08-2003 03:36
Als ik aan maffia denk, denk ik aan The Godfather... en pas dan aan Goodfellas, pas dan aan Donnie Brasco, pas dan aan The Untouchables, pas dan aan Once upon a time in America (niet echt maffia mahgoed) etc.

Het eerst wat bij mij opkomt bij het horen van het woord "maffia" is Tony Montana
31-08-2003 06:45
Lol, heb nog geen week geleden de boxset op dvd gekocht. Een van de beste misdaad films ooit, vond deel 2 alleen beter, die afwisseling in levensverhalen vond ik zeer goed in elkaar gezet.
I'm gonna make him an offer he can't refuse"

Legendarisch!
31-08-2003 10:55
Het eerst wat bij mij opkomt bij het horen van het woord "maffia" is Tony Montana


Maffia is Italiaans. Tony Montana is dat natuurlijk niet. Maar inderdaad, Scarface is ook ook een wereldfilm en mag van mij ook in dat rijtje.
31-08-2003 12:54
't word weer eens tijd om m'n dvd-box tevoorschijn te halen...
31-08-2003 14:40
't word weer eens tijd om m'n dvd-box tevoorschijn te halen...

Wat ga je ermee doen dan?
31-08-2003 15:05
Hem verkopen aan mij?
31-08-2003 15:17
Gigantisch mooie film!
Netzoals veel andere mensen heb ook ik The Godfather boxset.
Het is echt een film waar je voor moet gaan zitten en van genieten. Deel 2 vond ik persoonlijk ook de "beste", die had in mijn ogen een iets hoger tempo.
01-09-2003 12:03
Heb hem een tijdje geleden weer in de bioscoop van het Filmmuseum gezien...en werd weer net zo meegesleept als altijd: een onweerstaanbare film.
01-09-2003 14:24
De sfeer is zeker het sterkste punt van deel 1&2. Ik heb ze ook op video gehad maar vond ze te lang duren (op het saaie af); dus ik ben er overheen gegaan. Ga 'm vanavond misschien kijken (en de boekverfilming tapen)
02-09-2003 14:55
dze wil ik wel zien...
03-09-2003 21:29
The godfather is een must-see movie voor elke filmliefhebber. Zeker ff checkuh deze....
03-09-2003 21:40
Man, wat een laat tijdstip.
03-09-2003 21:54
Man, wat een laat tijdstip.


Als je om 7 uur al naar bed gaat mag je misschien van 10 uur tot half 2 weer even opblijven.
03-09-2003 21:59
Man, wat een laat tijdstip.

Vind ik ook hoor...

(Ik heb zeker het recht bovenstaande te zeggen...dit ga ik zeker niet volhouden... laten tapen dan maar)

Gaaf hè, dat gert hem op 1-sept ging kijken
05-09-2003 09:22
same here


Ik ben dus zeker niet de enige...
05-09-2003 13:18
woorden schieten tekort voor deze film, dus ga er maar lekker voor zitten, mischien wel een tip om de dvd collectie te kopen, de mooiste box in mijn collectie in iedergeval.....
05-09-2003 16:25
deel een is goed maar deel 2 was toch wel de beste hoor maar deel drie was een stuk minder
05-09-2003 16:47
Masterlijke film, de enige film die ik beter vind is het vervolg.
05-09-2003 18:51
Gaaf hè, dat gert hem op 1-sept ging kijken

Ik ben af en toe helderziend is wel handig als er meerdere goede films op 1 avond op tv komen
05-09-2003 19:10
Ik ga hem zowieso toch niet kijken. "The Godfather" is een film die je gewoon moet kijken zonder reclame. Heb hem paar keer gezien en moet ook toegeven dat hij erg goed is, maar niet mijn favoriet.

(btw, waarom staat Scarface en The Godfather altijd op 1 bij filmlijstjes van whigga's?) Whigga's, die wannabe negers met dikke kettingen dus voor de duidelijkheid. Houden hun het maar mooi bij hun urban movies.
05-09-2003 19:14
05-09-2003 20:13
1x is meer dan genoeg...
06-09-2003 00:47
Jezus wat is die reclame irritant, wat is dit? het 6e reclameblok ofzo?
06-09-2003 01:08
Goeie film, maar idd, VEEL RECLAME
06-09-2003 08:48
Misschien toch maar (weer) eens kijken.
Heb helaas nog nooit het eind gehaald....

Wil toch wel eens begrijpen waarom iedereen die films zo loopt op te hemelen.

Heb ik hem toch gewoon weer gemist.....
06-09-2003 13:24
Heb ik hem toch gewoon weer gemist.....


(ben je weer jezelf aan het quoten...)

Ik heb hem dus wel gezien. Dit genre film is eigelijk helemaal niet aan mij besteed maar ik vond het toch een prachtige film
06-09-2003 13:35
Goeie film, maar idd, VEEL RECLAME


En op welk moment! Precies halverwege de moordscene in het restaurant! En weg is de zorgvuldig opgebouwde spanning!

Stelletje
06-09-2003 16:38
En op welk moment! Precies halverwege de moordscene in het restaurant! En weg is de zorgvuldig opgebouwde spanning!

Stelletje


exact datzelfde had ik ook op GoT gepost: quote:
omg wat haat ik het, op zon ongelofelijk spannend moment. hij gaat de 2 mensen doodschieten nadat hij uit het toilet komt .. en dan, net wanneer ze opkijken. reclame .. dan ben je uit de sfeer. dan is de reclame over, mis je net de kick van de spanning enzo.. tjsa. tijd voor de dvdbox
06-09-2003 19:57
En op welk moment! Precies halverwege de moordscene in het restaurant! En weg is de zorgvuldig opgebouwde spanning!

Idd .. En na de reclame ook heel plotseling ineens die moorden, heel vreemd, en idd de hele spanning is weg

Hoop dat ze volgende week niet weer zo bepaalde scenes gaat verkloten.
06-09-2003 21:25

(ben je weer jezelf aan het quoten...)


Dit keer was het expres.....
(als ik het niet doe, doet niemand het )
12-10-2003 01:48
Ongelooflijk!
Meer dan 30 jaar geleden gemaakt en nog steeds actueel. Een kenmerk van een meesterwerk.Deel 2 vind ik nog beter dan deel 1.
Michael en Kay doen mij aan Klaas Boonstra en Mabel Wisse Smit denken.
12-10-2003 11:45
Klaas Boonstra


Je bedoelt vast Klaas Bruinsma

En nog een paar opmerkingen:
- Waarom staat er geen plaatje bij het verhaal??
- En waarom duurt de film zo kort?? (van 01:00 tot 01:00)

Nou heb ik genoeg gezeurd...

Mening over de film:
12-10-2003 13:30
haha klaas boonstra
enne deze film draait op 3 augustus is dus heel lang geleden daarom zijn paar dingen incorrect
28-04-2004 18:17
Deze Film van The Godfather heb ik gister net op DVD gekregen voor miijn verjaardag.
Erg goede film.
28-04-2004 19:18
Marlon Brando
29-04-2004 09:55
Als je déze film nog niet gezien hebt.... dan moet daar héél vlug verandering in komen...
29-04-2004 11:37
Geen woorden voor nodig
30-04-2004 16:32
Gigantisch!
en btw iemand zei 'maffia is Italiaans'. Het is een arabische woord
30-04-2004 17:34
oT schreef:
Gigantisch!
en btw iemand zei 'maffia is Italiaans'. Het is een arabische woord
Had Dennis Hopper in True Romance dus toch gelijk.
30-04-2004 20:40
zucht.. moet ie nou echt weer op tv. de eerste keer dat ik hem zag vond ik hem nog wel redelijk, maar ook zwaar overschat. tempo is akelig traag. gelukkig is idols erop als alternatief. Hup Boris!
01-05-2004 07:51
einstein schreef:
gelukkig is idols erop als alternatief.

En dat noemt zich einstein...
01-05-2004 09:46
einstein schreef:
zucht.. moet ie nou echt weer op tv. de eerste keer dat ik hem zag vond ik hem nog wel redelijk, maar ook zwaar overschat. tempo is akelig traag. gelukkig is idols erop als alternatief. Hup Boris!


hhmm.. als einstein zeinde ben je niet bepaald snugger, Idols boven, de beste film ALLERTIJDEN, The Godfather?!?!?!

maar goed, ieder zijn/haar eigen smaak.
01-05-2004 10:23
Ik denk dat ik deze maar eens zal kijken, ik heb hem nog nooit gezien
01-05-2004 11:34
Haha... leuk dat hier nog de reacties van vorig jaar staan :p Maar iedereen die deze film kut of minder vindt moet gewoon niet zeiken en ergens anders naar gaan kijken... post het dan niet! Niemand heeft er wat aan als je hier ff zeikt...
01-05-2004 11:39
Sinds wanneer mogen hier alleen positieve reakties staan? het gaat toch om een zo objectief mogelijk beeld van een film?, daar horen ook kritische geluiden tussen. Het is gewoon zonde van de zendtijd dat dergelijke lange films 2 keer per jaar op tv moeten komen.
01-05-2004 11:53
einstein schreef:
Sinds wanneer mogen hier alleen positieve reakties staan? het gaat toch om een zo objectief mogelijk beeld van een film?, daar horen ook kritische geluiden tussen. Het is gewoon zonde van de zendtijd dat dergelijke lange films 2 keer per jaar op tv moeten komen.

Je hebt helemaal gelijk
Niet iedereen heeft dezelfde smaak qua film, maar dat schijnen sommigen hier niet te kunnen waarderen.

Ik vind de Godfather helemaal geweldig trouwens
01-05-2004 11:55
Het is misschien 1 van de beste films volgens de rating, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen het automatisch meteen een goede film vind en dus geen kritiek mag leveren, want dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Leer dat van elkaar te accepteren
01-05-2004 14:02
einstein schreef:
Sinds wanneer mogen hier alleen positieve reakties staan? het gaat toch om een zo objectief mogelijk beeld van een film?, daar horen ook kritische geluiden tussen. Het is gewoon zonde van de zendtijd dat dergelijke lange films 2 keer per jaar op tv moeten komen.


Ik vind 't niet zo'n probleem als The Godfather 2 keer per jaar op tv komt, dat is precies goed (en misschien nog wel wat weinig )
01-05-2004 14:04
mmm deze film mischien nog een kans gunnen, mischien dat ik deze film nu wel kan waarderen.
01-05-2004 14:45
Dit is de beste maffia film ooit gemaakt en wellicht de beste films van de jaren '70..

1. Mensen die zeggen dat ze het saai vinden en het eerste uur niet door komen heb ik dit; Een goeie film draait niet om de hoeveelheid actie, maar om de sfeer, die duidelijk te voelen is in The Godfather.
2. Mensen die zeggen dat het niet realistisch is; Nee, Scarface is lekker realistisch. Dit is DE meest realistische maffia film ooit gemaakt en daar kan geen ander aan tippen.
3. Mensen die zeggen dat ze nodig de box moeten kopen; Wat zit je nou te ouwehoeren je verdoet je tijd en ga die box kopen dan.

Hoe dan ook, voor mij 1 van de beste films ooit.Y+)
En mensen die zeggen dat ze deel 2 beter vinden, die hebben het boek niet gelezen.

Laters
01-05-2004 14:58
TheChronic schreef:
1. Mensen die zeggen dat ze het saai vinden en het eerste uur niet door komen heb ik dit; Een goeie film draait niet om de hoeveelheid actie, maar om de sfeer, die duidelijk te voelen is in The Godfather.


waarom zou ik m'n best moeten doen om wakker te blijven bij een film. die zogenaamde duidelijke sfeer voel ik voornamelijk in mijn oogleden ... maar goed ieder moet deze film zeker een keer gezien (of in ieder geval een serieuze poging daartoe gewaagd) hebben.
01-05-2004 14:59
TheChronic schreef:
En mensen die zeggen dat ze deel 2 beter vinden, die hebben het boek niet gelezen.

Wat heeft een boek nu in vredesnaam te maken met de kwaliteit van een film? De film staat hoe dan ook op zichzelf. Als men deel II als film beter vindt dan deel I, dan kan geen boek daar iets aan veranderen.
01-05-2004 20:36
is dit die film over misdadigers?

01-05-2004 20:43
einstein schreef:
Sinds wanneer mogen hier alleen positieve reakties staan? het gaat toch om een zo objectief mogelijk beeld van een film?, daar horen ook kritische geluiden tussen. Het is gewoon zonde van de zendtijd dat dergelijke lange films 2 keer per jaar op tv moeten komen.


mja dan kun je toch beter hier niet zeiken toch? type het dan hier... ander wordt je beeldscherm zo vies en gaat het stinken en zo

Bruce Willis schreef:
is dit die film over misdadigers?



nee Mafia, die waren lief (tenzij je ze tegen spreekt of zo, maar dat moet je dan maar niet doen)

Maar ik ga deze film toch wel een kans geven. Maar heb hem nooit gezien maar ik heb altijd zo'n gevoel dat dit een dramatisch *** verhaal is en saai. Weet niet waarom, dus de vooroordelen opzij en kijken
01-05-2004 21:33
Gewoon een goeie film die je moet gezien hebben KLAAR !
01-05-2004 22:51
Mafia films zijn zoooo geweldig
En de Godfather is natuurlijk de Godfather van de mafia films

voor iedereen die zelf ook wel eens als mafia member door het leven wilt gaan om te proberen zelf godfather te worden dan zijn hier nog twee leuke online speltips:

Dark-Future --->geen mafia termen maar wel uitgebreid
Mafia ---> niet zo uitgebreid maar wel in de stijl van godfather
01-05-2004 23:57
speel je eigen godfather: Barafranca
14-01-2005 11:11
Ik behoor tot een van de weinige die dit voor de verandering eens geen topfilm vind volgens mij....
Ik heb ooit het eerste deel met veel moeite uitgekeken en aan die andere delen ben ik daarom ook maar niet begonnen. Wat een waardeloze film zeg, wat is hier nou zo geweldig aan? Zo ken ik nog wel meer films....
14-01-2005 11:26
eevaa schreef:
Ik behoor tot een van de weinige die dit voor de verandering eens geen topfilm vind volgens mij....
Ik heb ooit het eerste deel met veel moeite uitgekeken en aan die andere delen ben ik daarom ook maar niet begonnen. Wat een waardeloze film zeg, wat is hier nou zo geweldig aan? Zo ken ik nog wel meer films....


zoals?
14-01-2005 14:48
dit is een hele goede film mischien wel de beste ooit. Maar het is wel zeker de best geacteerde film ooit.
14-01-2005 15:07
Het gebeurt zelden dat ik ergens weinig tot niks op heb aan te merken. Echter, het enige wat ik over deze film te zeggen heb is:

Weer-ga-loos



btw, lekker tijdstip weer om uit te zenden. Gelukkig heb ik de dvd-collection
14-01-2005 15:41
Waarom zend NET5 alle goede films 's nachts uit?
14-01-2005 16:03


Dark Future
Heb deze game anderhalf jaar gespeeld en nu begint ie een beetje te vervelen,.. zit al een tijdje te wachten op V2

Anywayz, ik heb deze film nog nooit gezien *schaam schaam* maar neem hem zeker op,..
Ik had gister monty opgenomen en het enige was ik kreeg was porno reclames, dus het is te hopen dat ze em wel uitzenden wat ze in hun programering zetten,..
14-01-2005 16:39
Whehh ik heb hem ook nooit gezien. Ik ben zelf niet zo'n fan van maffiafilms, maar The Godfather moet je gezien hebben heh !!
Damn ja...zeker laat op tv...misschien blijf ik wel op om het te kijken, maar wel na Rounders
14-01-2005 17:23
eevaa schreef:
Ik behoor tot een van de weinige die dit voor de verandering eens geen topfilm vind volgens mij....
Ik heb ooit het eerste deel met veel moeite uitgekeken en aan die andere delen ben ik daarom ook maar niet begonnen. Wat een waardeloze film zeg, wat is hier nou zo geweldig aan? Zo ken ik nog wel meer films....
Volgens mij begrijp je de film niet. I'lle make u an offer, that u cant refuse....
Dit is een van DE BESTE FILMS allertijden.

[Edit - quote-tags toegevoegd.]
14-01-2005 17:37
nee hij snapt m niet. ik weet niet hou oud hij is, maar ik had mezelf beloofd om m niet te kijken voor me 24 e. ik had m nog op me 16 e ofzo gezien, maar toen was ie ook saai ja. maar deze film...... prachtig... prachtig zoals hoe er in het begin met die fotografen wordt omgegaan bij de bruiloft..
14-01-2005 17:37
Aardige film over een ouwe vent die van tuinieren houdt, en in het ziekenhuis belandt met een mysterieuze aandoening: hij heeft de neiging omver te vallen in de buurt van groente en fruit. De doktoren komen er niet achter wat er loos is, dus besluit de zoon zelf voor zijn pa te zullen zorgen:

Film Quote:
Just lie here, Pop. I'll take care of you now. I'm with you now. I'm with you.


Maar hij let niet goed genoeg op: zijn vader begeeft zich toch weer tussen de tomaten, met fatale gevolgen. De zoon weet nu zeker dat de bijgelovigheid van zijn ouwe heer hem niet heeft gebaat; aan het eind van de film zien we hem dan ook de banden met de R.K. Kerk aanhalen. Er zijn ook nog twee vervolgen op deze film gemaakt.
14-01-2005 19:33
[quote=Bolo]Aardige film over een ouwe vent die van tuinieren houdt, en in het ziekenhuis belandt met een mysterieuze aandoening: hij heeft de neiging omver te vallen in de buurt van groente en fruit. De doktoren komen er niet achter wat er loos is, dus besluit de zoon zelf voor zijn pa te zullen zorgen:

Film Quote:
Just lie here, Pop. I'll take care of you now. I'm with you now. I'm with you.


Maar hij let niet goed genoeg op: zijn vader begeeft zich toch weer tussen de tomaten, met fatale gevolgen. De zoon weet nu zeker dat de bijgelovigheid van zijn ouwe heer hem niet heeft gebaat; aan het eind van de film zien we hem dan ook de banden met de R.K. Kerk aanhalen. Er zijn ook nog twee vervolgen op deze film gemaakt.

Gaan de tomaten weer toeslaan in de 2 vervolgen?
14-01-2005 21:54
Gooch schreef:
zoals?


Zoals zowat alle misdaad/actie films.... Het gaat altijd over hetzelfde. In dit geval is het de mafia, in een andere film is het een andere criminele bende.
Even een voorbeeld, die scene met dat paard, wat is daar nou leuk aan!?!

markusbommel schreef:
Volgens mij begrijp je de film niet. I'lle make u an offer, that u cant refuse....
Dit is een van DE BESTE FILMS allertijden.


Oh ja, als iemand deze film niet leuk/geweldig/meesterlijk/enz vindt snapt diegene hem niet? Hmm, beetje makkelijk....

depp schreef:
nee hij snapt m niet. ik weet niet hou oud hij is, maar ik had mezelf beloofd om m niet te kijken voor me 24 e. ik had m nog op me 16 e ofzo gezien, maar toen was ie ook saai ja


Ik neem aan dat dit over mij gaat?
Ten eerste, hij is een zij.
Ten tweede, zij is 22.
Ten derde, over 2 jaar vind ik deze film nog steeds niet leuk.

Moeilijk he, om een mening van iemand anders te respecteren.
14-01-2005 22:15
Hey eeva ik respecteer je mening heel goed hoor. Ik snap wel wat je bedoelt ik heb deze film ook gezien vond hem wel goed zeker maar beste allertijden dat weet ik niet zo. Er zijn ook nog drie delen van deze film. De andere 2 heb ik nog niet gezien. Want ik heb er nu even geen zin in. Duurt me veel te lang. 200 minuten bijna allebij. Heb ze nu thuis liggen, maar ik heb ze op VHS ik kijk ze wel eens als ik ze op DVD heb is beter zo. En trouwens 22 is een hele fijne leeftijd, ben ik ook niks mis mee. Op zo een leeftijd kun je heel goed weten wat goed is en wat niet. Dus ga gerust zo door.
15-01-2005 01:41
ik bedoelde er helemaal nix mee ofzo eva, maar ja, princess diaries 2 is in de bioscoop,, ook leuk

maar ja, voor degenen die the godfather nog niet hebben gezien.. zeg alles af vanavond en kijken maar..
15-01-2005 11:34
Ik, als grote (1,72m) filmliefhebber heb hem nog steeds niet gezien. Dus ik blijf er vananvond eens lekker voor thuis. Ben toch wel benieuwd!
15-01-2005 12:35
Ik heb er maar stukjes van gezien maar wat ik ervan gezien heb vond ik geen ruk aan
15-01-2005 13:46
Nou Baba, dan zet je toch lekker Costa! nog een keertje op, filmbarbaar.
15-01-2005 14:25
Ben benieuwd of deze nou ook daadwerkelijk uitgezonden gaat worden, de laatste paar weken worden er zoveel films geschrapt bij SBS en Net5.
kwalijke toestand zeker omdat er af en toe best goede films op t programma die dan op t moment zelf vervangen zijn door die vreselijk tell sell o.i.d.
15-01-2005 14:59
Die godfather films vindt ik maar niks,eerlijk gezegd.
Ik kan niks met de personages...ik voel er gewoon niks bij,er zal best goed geacteerd worden,maar mij doet het niks.
15-01-2005 17:21
waarom zo laat voor een film die zo lang duurt! typisch sbs6/net 5. Maar nog steeds een geweldig film. heb de boxset op VHS en daarna op DVD
15-01-2005 18:25
Blijft een topfilm dit, ondanks dat ik 'm een keer of 83 gezien heb, toch maar weer kijken.
15-01-2005 20:14
Ik was van plan om vanavond wat films te gaan huren, maar gezien het feit dat Gotfather een klassieker is moet ik hem toch gaan zien. Niet elke film krijgt zo'n hoge score
15-01-2005 20:16
Terecht op numero uno in de IMDB top 250 beste films ooit. De serie blijft onovertroffen, hoewel deel 3 toch erg tegenvalt.
15-01-2005 20:37
Otmeister schreef:
Terecht op numero uno in de IMDB top 250 beste films ooit. De serie blijft onovertroffen, hoewel deel 3 toch erg tegenvalt.


ok deel 3 is de slechtste van de drie, maar vind hem nog steeds uber goed
16-01-2005 14:14
eevaa schreef:
Ik neem aan dat dit over mij gaat?
Ten eerste, hij is een zij.
Ten tweede, zij is 22.
Ten derde, over 2 jaar vind ik deze film nog steeds niet leuk.

Moeilijk he, om een mening van iemand anders te respecteren.


Nee hoor je mag een eigen mening hebben. Prima, geen moeit mee. Maar je niet gaan uitdagen wat er hier niet zo geweldig aan is. Ik vind het een de beste films die in mijn leven heb gezien. En dat is mijn mening.
20-01-2005 14:06
DIT IS EN BLIJFT DE BESTE FILM OOIT GEMAAKT! DEZE FILM HEEFT ALLES!
DE LOGICA VAN HET LEVEN ZIT IN DEZE FILM!

KIJKEN DUS!

MIKE
28-09-2005 21:38
wat een geweldige film,prachtige spelers goed en spannend verhaal,deze film heeft alles en meer,heb hem al 2 keer gezien, je mist wat als je hemnog nooit gezien,dus genieten maar
28-09-2005 21:57
Gaan die malloten hem nu in 2 delen uitzenden?!? Er hebben mensen voor minder een paardenkop in bed gekregen...
28-09-2005 22:22
Het is natuurlijk ook niet het eerste het beste programma waarvoor The Godfather wordt onderbroken... Babe night, van 1.00 tot 6.00 uur. Je hebt baas boven baas... Gelukkig weet Veronica haar prioriteiten te stellen
28-09-2005 23:24
Eigenlijk zouden ze een marathon moeten uitzenden, met alle drie de delen achter elkaar, zonder reclames. Want dat is dit trilogie het zeker waard.
Wacht even, eigenlijk zouden ze elke week een marathon uit moeten zenden. Beter kijkgenot, meer kijkcijfers."That's just an offer they can't refuse."

Topfilm!
29-09-2005 16:09
Ik blijf het een trage saaie film vinden, maar mischien komt dat ook door de setting. The untouchables vind ik namelijk ook niet echt boeiend, terwijl ik films als Donnie Brasco en Goodfellas wel geweldig vind.
29-09-2005 16:28
Stok schreef:
Ik blijf het een trage saaie film vinden, maar mischien komt dat ook door de setting. The untouchables vind ik namelijk ook niet echt boeiend, terwijl ik films als Donnie Brasco en Goodfellas wel geweldig vind.


Helemaal mee eens. Dit is gewoon een dikke klasieker Maar wel een traage klasieker.
29-09-2005 18:03
Traag, maar verveelt (mij althans) geen moment.
Vooral de eindscene is prachtig verfilmd.

Als je deze film nog niet hebt gezien, zeker kijken.
Of beter, aanschaffen op DVD en op je gemak kijken.
29-09-2005 18:16
De clan dreigt ten onder te ....
Ik meen me toch te herinneren dat Vito Corleone uit Italië kwam en niet uit Groot-Britannië. Het woord clan vind ik niet niet op zijn plaats.
Verder prachtige film, met onvergetelijke scenes en schitterende dialogen.
29-09-2005 18:20
Jedimaster schreef:
Ik meen me toch te herinneren dat Vito Corleone uit Italië kwam en niet uit Groot-Britannië. Het woord clan vind ik niet niet op zijn plaats.
Verder prachtige film, met onvergetelijke scenes en schitterende dialogen.


Misschien komt Vito dit keer met een blauw wit geschilderd gezicht in beeld en een geruite quilt aan.
29-09-2005 18:30
Moviemagic schreef:
Misschien komt Vito dit keer met een blauw wit geschilderd gezicht in beeld en een geruite quilt aan.


En dan schreeuwd hij de hele tijd:

Aye, fight and you may die, run, and you'll live... at least a while. And dying in your beds, many years from now, would you be willin' to trade ALL the days, from this day to that, for one chance, just one chance, to come back here and tell our enemies that they may take away our lives, but they'll never take... OUR FREEDOM!

Ontopic; prachtfilm.Zeker kijken en inderdaad nog beter; kopen. 40 euro voor een mooie box als deze is geen geld.
01-10-2005 12:09
mickvh schreef:
Eigenlijk zouden ze een marathon moeten uitzenden, met alle drie de delen achter elkaar, zonder reclames. Want dat is dit trilogie het zeker waard.

Nog liever zou ik zien dat ze de speciale videorelease uit '81 intergraal uit zouden zenden zonder reclame: The Godfather 1&2 in chronologische volgorde; 6,5 uur lang!!
01-10-2005 12:28
Goeie film

Allen wat te lang man
01-10-2005 12:30
Alleen
01-10-2005 16:50
Machtig epos over een maffia familie. Groots opgezet, goede acteurs.
De film is wel wat traag en langdradig. Het geluid is ook matig hier en daar. En daarbij hou ik niet zo van maffia-films. Uiteraard wel een must-see.
24-03-2006 17:23
Wat is dit voor idioot tijdstip???
24-03-2006 17:32
Als je deze morgen kan kijken zonder in slaap te vallen zou ik dat heel knap vinden. Het is al een saaie, lange film en dan ook nog op zo'n laat tijdstip.
24-03-2006 22:03
Inderdaad zit het tijdstip niet mee, maar de film zelf is 1 van de mooiste films ooit gemaakt.
24-03-2006 23:31
Gewoon opnemen, krijg je geen spijt van!
25-03-2006 15:35
in de veronicagids staat dat hij van 23.50 tot 0.50 duurt..zouden ze hem weer in 2 delen uitzenden?
25-03-2006 16:13
Zeer goede maffia film maar de rek is inmiddels eruit.
Maximum overkill vanwege het feit dat dit toch wel heel erg vaak word herhaald.
Het enige wat ik op kan merken, dit is ook persoonlijk is dat ik Marlon Brando een vreselijk slecht acteur vindt, alles wat hij ook speelt gaat met het zelfde slome chagerijnige stem en gezicht van hem.
Ook verafschuw ik het feit dat deze soort maffia films de criminaliteit verheerlijkt tot zelfs de religie zelf.
Voor alle liefhebbers wens ik veel kijkplezier toe.
25-03-2006 18:18
Filmp@ssie schreef:

Het enige wat ik op kan merken, dit is ook persoonlijk is dat ik Marlon Brando een vreselijk slecht acteur vindt, alles wat hij ook speelt gaat met het zelfde slome chagerijnige stem en gezicht van hem.


En dan heb je het nog niet over die scene waarin hij wordt . Flink staaltje overacting.
25-03-2006 19:48
Vooral de muziek van Carmine Coppola en Nino Rota is geslaagd in deze film. The main theme is natuurlijk een classic, waar heel veel melodietjes later op zijn gestoeld..
25-03-2006 19:53
Filmp@ssie schreef:
Zeer goede maffia film maar de rek is inmiddels eruit.
Maximum overkill vanwege het feit dat dit toch wel heel erg vaak word herhaald.
Het enige wat ik op kan merken, dit is ook persoonlijk is dat ik Marlon Brando een vreselijk slecht acteur vindt, alles wat hij ook speelt gaat met het zelfde slome chagerijnige stem en gezicht van hem.
Ook verafschuw ik het feit dat deze soort maffia films de criminaliteit verheerlijkt tot zelfs de religie zelf.
Voor alle liefhebbers wens ik veel kijkplezier toe.


marlon brando slecht... weet je wat? ga jij lekker de teletubbies kijken ofzo, mietje. die man is honderdduizend keer beter en geprezen dan jij ooit zal zijn.

top film, ondanks de lokale zeikerds op deze site. als je gelukkig genoeg bent dat je m nog nooit gezien heb ben ik jaloers op je. kijken!
25-03-2006 21:13
Drasko kan geloof ik niet echt tegen kritiek...zelfs niet kritiek die niet op hem gericht is....anywayzzz.

Ik geef Filmp@ssie gelijk dat de rek eruit is maar dat is alleen omdat ik hem al te vaak gezien heb.
Voor de mensen die hem nog nooit gezien hebben, KIJKEN!!!
Bij mij zit hij in de top 5 (deel 2 ook btw)
De sfeer die in de film zit is gewoon meesterlijk!
Al zou ik zeggen dat je hem beter op dvd kan huren en hem op een normaal tijdstip kan gaan kijken...zonder reclames.
26-03-2006 01:15
Marlon Brando
Echt een onwijs goede acteur, je moet je maar in zijn rol proberen in te beelden .
Maar goed, ieder zijn eigen 'smaak' (helaas )
26-03-2006 10:37
Gekeken. Jammer van die kutreclames tussendoor en van t brakke beeldkwaliteit.

Blijft goede film!
26-03-2006 12:05
Stok schreef:
En dan heb je het nog niet over die scene waarin hij wordt . Flink staaltje overacting.


Was dit niet verkozen tot rol van de eeuw of zoiets? Of beste acteerprestatie? Je mag wat mij betreft een mening hebben over iets, maar het moet wel zinnig zijn. Als je dit niet kan waarderen kun je beter geen films meer kijken. Wat wel een fraai staaltje overacting is: Colin Farrell in phoneboot.
26-03-2006 13:15
woow, hij duurt 3 uur
26-03-2006 21:49
Cee van Lleef schreef:
Was dit niet verkozen tot rol van de eeuw of zoiets? Of beste acteerprestatie? Je mag wat mij betreft een mening hebben over iets, maar het moet wel zinnig zijn. Als je dit niet kan waarderen kun je beter geen films meer kijken. Wat wel een fraai staaltje overacting is: Colin Farrell in phoneboot.


Als dat geen overacting was dan was ik vroeger in mijn kindertijd een verdomd goede acteur!
27-03-2006 02:07
Filmp@ssie schreef:
.Het enige wat ik op kan merken, dit is ook persoonlijk is dat ik Marlon Brando een vreselijk slecht acteur vindt, alles wat hij ook speelt gaat met het zelfde slome chagerijnige stem en gezicht van hem.


Hahahaha, jij noemt hem een slechte acteur. Die man is de beste acteur allertijden. En van dat slome, tjaa de meeste noemen dat charisma. En weinig mensen hebben dat.
27-03-2006 09:09
Ik vind Brando niet overacteren in The Godfather. Hij speelt juist ingetogen. Als je Brando wilt zien overacteren dan moet je Apocalyps Now zien.
27-03-2006 09:32
Stok schreef:
Als dat geen overacting was dan was ik vroeger in mijn kindertijd een verdomd goede acteur!


Nou, dan heb jij zeker je roeping gemist! Als jij als kind al zo kon acteren, hoe moet het nu dan wel niet zijn? Red de Nederlandse film zou ik zeggen!
04-08-2008 13:53
Filmp@ssie schreef:
Ook verafschuw ik het feit dat deze soort maffia films de criminaliteit verheerlijkt tot zelfs de religie zelf.


Dan zou ik de films toch nog maar eens kijken. Ik houd er in ieder geval eerder een naar gevoel aan over. Tenzij jij heerlijk vindt...

Ik vind het leven uit de Godfather uiteindelijk even verheerlijkt worden als drugsgebruik in "Requiem for a Dream"...
04-08-2008 14:13
HertogJan schreef:
Dan zou ik de films toch nog maar eens kijken. Ik houd er in ieder geval eerder een naar gevoel aan over. Tenzij jij heerlijk vindt...

Ik vind het leven uit de Godfather uiteindelijk even verheerlijkt worden als drugsgebruik in "Requiem for a Dream"...


Je spoiler zit pas in deel 2
06-08-2008 22:32
Iedereen heeft het recht op zijn of haar mening.
Ik vindt de Godfather films saai, een briljante film was Once Upon A Time In America met Robert de Niro dat veel meer opbouwend is dan The Godfather.

Maar goed M.Brando was wel goed bezig in zijn laatste film Last Tango in Paris zoals zijn eerste films uit de jaren '50.

Moge hij nu na zijn overlijden in alle vrede rusten.
06-08-2008 22:38
Filmp@ssie schreef:
Iedereen heeft het recht op zijn of haar mening.
Ik vindt de Godfather films saai, een briljante film was Once Upon A Time In America met Robert de Niro dat veel meer opbouwend is dan The Godfather.


Persoonlijk vond ik "Once Upon A Time in America" saaier dan "The Godfather". That said, vind ik ze allebei ijzersterke klassiekers in het gangster genre...
07-08-2008 11:42
Die ontknoping van The Godfather, met die muziek die steeds harder begint te spelen.

Wow!
07-08-2008 11:47
Ravaged schreef:
Persoonlijk vond ik "Once Upon A Time in America" saaier dan "The Godfather". That said, vind ik ze allebei ijzersterke klassiekers in het gangster genre...


Helemaal mee eens
07-08-2008 11:48
Ravaged schreef:
Persoonlijk vond ik "Once Upon A Time in America" saaier dan "The Godfather". That said, vind ik ze allebei ijzersterke klassiekers in het gangster genre...


Ik bedoelde dat ik het eens wat met deze stelling
07-08-2008 11:49
DeZE FiLm iS eCHt NieT KeWl. Er ZIt HeLemAAl GeEn VetTe AcTiE In.
07-08-2008 11:53
wat raar, ik kan niet reageren op het bericht dat ik wil, Uiteraard is Once Upon A Time in America supieur tegenover the Godfather.
Films als Scarface, Godfather en pulp fiction hebben wat mij betreft veel te veel krediet gekregen. Dit danken ze aan de mannelijke/stoere manier van filmen waardoor deze films toch wel gehyped werden. Once Upon a Time in America vond ik toch een stuk emotineler, heeft een mooiere sfeer en de opbouw is idd geniaal.
07-08-2008 13:04
sickboy1984 schreef:
DeZE FiLm iS eCHt NieT KeWl. Er ZIt HeLemAAl GeEn VetTe AcTiE In.

Ghahah, aan je geboortejaar te zien hoop ik er vanuit te kunnen gaan dat dat sarcastisch bedoelt was..

Ik moet helaas toegeven dat ik 'm vooralsnog nooit gezien heb! Hoog tijd dus, vanavond is hier een perfecte kans voor. Véry curious to see if it can live up to its expectations.

Trouwens, voor wie deze nog niet al eens gezien had... Dit is een discussie uit Family Guy vlak voordat de hele familie denkt te verdrinken - ik vind'm briljánt.
07-08-2008 18:16
Ik ben (blijkbaar in tegenstelling tot de rest van de 'filmkenners') nooit een fan geweest van de Godfather reeks.

De entertainment waarde is niet hoog genoeg om er 3 voor te kijken.

Bij LOTR heb je nog wat actie. Na afloop van LOTR-reeks te hebben gekeken dacht ik er graag aan terug. Met de Godfather films heb ik dat totaal niet, ofzo.
Net alsof ze geen impact op me maken. Aangezien er te weinig directe actie is en de films lang duren houden ze mijn aandacht niet vast.
In principe vind ik het genre prima en heb ook totaal geen moeite met langdurende actie-loze films (zoals Capote), in tegendeel. Maar het duurt me te lang ofzo.

/puts flame-resistant suit on
07-08-2008 21:20
Deze ga ik zeker kijken !
08-08-2008 21:39
Eerlijk schreef:
Ik ben (blijkbaar in tegenstelling tot de rest van de 'filmkenners') nooit een fan geweest van de Godfather reeks.

De entertainment waarde is niet hoog genoeg om er 3 voor te kijken.

Bij LOTR heb je nog wat actie. Na afloop van LOTR-reeks te hebben gekeken dacht ik er graag aan terug. Met de Godfather films heb ik dat totaal niet, ofzo.
Net alsof ze geen impact op me maken. Aangezien er te weinig directe actie is en de films lang duren houden ze mijn aandacht niet vast.
In principe vind ik het genre prima en heb ook totaal geen moeite met langdurende actie-loze films (zoals Capote), in tegendeel. Maar het duurt me te lang ofzo.

/puts flame-resistant suit on


Dit is en blijft jou mening.
Het mooie van de films is dat er geen actie is in de zin van, bommen, stunts, sneller montage en cameravoering. De rust en de simpelheid siert de film juist. De ere-codes, familiebanden die geschonden worden maken de films fantastisch. Echt een klassieker.
09-08-2008 14:17
qbahamutp schreef:
Ghahah, aan je geboortejaar te zien hoop ik er vanuit te kunnen gaan dat dat sarcastisch bedoelt was..

Trouwens, voor wie deze nog niet al eens gezien had... - ik vind 'm briljánt.
(zie filmpje boven)


Ik ook.
The Godfather is een goed gemaakte film, maar wordt zwaar overgewaardeerd.
Want wat voor diepere betekenis je er ook als boodschap aanhangt, het blijft griezelig dat een film vol geweld, machtsstrijd, bedrog, overspel, etc. etc. zoveel waardering oogst.
21-06-2009 14:03
Beste film die ooit is gemaakt 1,2 en 3 super.
10-07-2009 20:25
de anomalie schreef:
Ik ook.
The Godfather is een goed gemaakte film, maar wordt zwaar overgewaardeerd.
Want wat voor diepere betekenis je er ook als boodschap aanhangt, het blijft griezelig dat een film vol geweld, machtsstrijd, bedrog, overspel, etc. etc. zoveel waardering oogst.

Asjeblieft, kan een film waar geweld in zit niet goed zijn, moet er alleen in gepraat worden en levensvragen beantwoord worden. Deze film wordt niet gewaardeerd omdat er zoveel geweld inzit, maar omdat die gewoon ontzettend goed is.
03-10-2009 14:32
Leuk voor mensen die nachtdienst hebben.
03-10-2009 18:52
Het lijkt me een geweldige film !! ik heb het nog nooit gezien alleen deel 1 en 2 de game gespeelt
03-05-2010 11:07
Een meesterwerk dat niet te overtreffen is!!!!!
26-07-2010 10:18
LuCos schreef:
Dit is en blijft jou mening.
Het mooie van de films is dat er geen actie is in de zin van, bommen, stunts, sneller montage en cameravoering. De rust en de simpelheid siert de film juist. De ere-codes, familiebanden die geschonden worden maken de films fantastisch. Echt een klassieker.
inderdaad
02-11-2011 18:02
Vreemd dat ik deze film (en zijn twee opvolgers) nog nooit gezien heb. Vanavond neem ik hem in ieder geval op. Ben benieuwd, na al deze (meestal lovende) reacties!
29-11-2011 09:50
Zoals mijn avater al laat zien! The godfather en is mijn favoriete film. Het sfeertje in de film en de soundtrack in 1 woord geweldig. Meesterwerk!!
19-07-2012 17:59
Fantastische film!

Alles in deze film is gewoon geweldig.. de sfeer, de muziek, de acteurs alles klopt gewoon! De sfeer in de film is gewoon erg passend en laat goed zien hoe de maffia vroeger te werk ging. De muziek is in één woord geweldig, het komt helemaal tot zijn recht en laat het Italiaanse gedeelte van de film echt voelen.

Over de acteerprestaties valt helemaal niks te zeggen. Marlon Brando speelt een voortreffelijke rol als Don Corleone en Al Pacino speelt zijn rol formidabel. Ook de vele bijrollen worden goed vertolkt.

De lengte van de film is ook geen probleem, geen minuut verveeld de film en de langdradigheid maakt de film alleen maar goed..

Een meesterwerk in de geschiedenis en mijn favoriete film!

10/10
19-12-2012 22:34
Heb de film in de gerestaureerde versie opnieuw bekeken, en je merkt het, prachtig werk dat men heeft geleverd.
Het is en blijft een topper !!

Commentaar 2007:
Het hoeft niet gezegd zeker.... deze film is absoluut topklasse, en zeker de beste film in het genre.
Prachtige acteerprestaties van Marlon Brando, Robert Duvall en vele anderen.
Maar vooral Al Pacino is hier topklasse, zoals steeds eigenlijk.
De film duurt bijna 3 uur, maar je bent zo geboeid door het verhaal dat het lijkt of het is zo voorbij.
Dat er op deze film een vervolg moest komen was duidelijk.
Dit is een film die je moet zien (of gezien hebben) !!