Eerste trailer voor Joseph Gordon-Levitts 'Don Jon' (aanrader)
De acteur (Inception, The Dark Knight Rises) lijkt zich achter de camera ook prima op zijn gemak te voelen.
The Shawshank Redemption

The Shawshank Redemption (1994)

FT rating (424 stemmen)
8.8

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Het is 1947. Andy Dufresne houdt vol dat hij onschuldig is aan de moord op zijn vrouw en diens minnaar, maar krijgt wel twee maal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij sluit vriendschap met een zwarte gevangene die spullen kan regelen, maar er zijn twee dingen die hem echt op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth

Regisseur:

Frank Darabont

Jaar:

1994

Duur:

142 minuten

Tagline:

Fear can hold you prisoner. Hope can set you free.

Genre:

Drama

Land:

Amerika

IMDB:

9.2 op 381663 stemmen (Website)

Trailers / Foto's / Posters


Reacties op The Shawshank Redemption (106)


29-10-2004 18:20
Allemaal kijken want zeer de moeite waard
30-10-2004 12:26
Ik heb de several times gezien, maar hij wordt steeds minder leuk, omdat ik nu al weet hoe hij eindigd.

Toen ik em de eerste keer zag was ik echt overwhelmed, ik zat er helemaal in, ONWIJS mooi.

Maar nu..., ik kan hem wel meekijken, ik vind het nogsteeds een mooie film maar niets overtreft de eerste keer dat ik deze film zag.
30-10-2004 16:00
een hele goede film, alleen ik vind dat hij hij toch wel een plaats of 4/5 naar beneden mag, want films zoals the godfater part II vind ik veel beter dan deze film
30-10-2004 16:05
Zwaar overgewaardeerde film, hij is mooi, maar écht niet zo goed als iedereen ziet, veel vals sentiment en scenes die zo'n beetje in elke gevangenisfilm te zien zijn. Wat hem dan mooi maakt? Het prachtige acteren van Freeman en Robbins!
30-10-2004 17:04
JeXus schreef:
Wat hem dan mooi maakt? Het prachtige acteren van Freeman en Robbins!


En kan je je voorstellen dat Morgan Freeman nóg stééds niet een oscar heeft?
30-10-2004 21:16
JeXus schreef:
Zwaar overgewaardeerde film, hij is mooi, maar écht niet zo goed als iedereen ziet, veel vals sentiment en scenes die zo'n beetje in elke gevangenisfilm te zien zijn. Wat hem dan mooi maakt? Het prachtige acteren van Freeman en Robbins!
Overgewaardeerd? Eerder zwaar ondergewaardeerd...=
30-10-2004 21:42
@ Mankind, een 9.0 vind jij zwaar ondergewaardeerd ?!! Wat mij betreft is hij inderdaad OVERgewaardeerd, een 7,5 is meer op zijn plaats. Nee, wat mij betreft had hij de top 100 bij imdb niet eens gehaald.
30-10-2004 23:03
@ gollum36, je doelt nu op internet cijfers. dan kan je netzo goed zeggen dat LOTR overgewaardeerd is bij de oscars is shawshank een beetje vergeten. maar daar tegenover staat forrest gump, maar credit en waardering van fans verdient het wel.
01-11-2004 17:24
Aziez schreef:
Ik heb de several times gezien, maar hij wordt steeds minder leuk, omdat ik nu al weet hoe hij eindigd.

Toen ik em de eerste keer zag was ik echt overwhelmed, ik zat er helemaal in, ONWIJS mooi.

Maar nu..., ik kan hem wel meekijken, ik vind het nogsteeds een mooie film maar niets overtreft de eerste keer dat ik deze film zag.


Hier sluit ik me compleet bij aan. Zo zou ik het ook zeggen!
01-11-2004 19:18
briljante film,heb hem al twe keer gezien,maar inderdaad,waarom is hij briljant, goeie denker,juist
om de goeie spelers,helemaal mee eens.
Ga hem toch weer kijken of opnemen,want het is zeer beslist de moeite waard,goed einde ook,
veel kijkplezier,
01-11-2004 22:59
nog niet gezien, maar ik ga deze zeker kijken.
02-11-2004 19:03
Ik ben het met Aziez eens,

de eerste keer dat ik hem zag was hij erg indrukwekkend, tweede keer veel minder.
03-11-2004 13:02
En ook al heb ik hem op DVD, kijken ga ik hem zeker! Yummie, genieten...
03-11-2004 13:48
mankind schreef:
dan kan je netzo goed zeggen dat LOTR overgewaardeerd is
Die conclusie is dan ook geheel terecht in mijn ogen...
03-11-2004 14:00
Dat eeuwige gelul of een film is over- danwel ondergewaardeerd. Het is gewoon een goede film, meer dan 100.000 mensen op IMDB denken er in ieder geval zo over.

Waar zo'n film in het rijtje staat, of ie beter of slechter dan LotR is doet er mijns inziens niet toe. Gewoon kijken en genieten. Niet te veel met cijfertjes bezig zijn.
03-11-2004 14:10
Het blijft apart om te zien dat sommige mensen het bijna als een persoonlijke aanval lijken te voelen als iemand deze film niet goed vindt. Niet iedereen hoeft de film toch goed te vinden?

Dat gezegd hebbende kan ik wel zeggen dat dit een van mijn favoriete films is. Een prachtig verhaal over vriendschap en hoop dat zeker niet vol zit met vals sentiment zoals JeXus beweerde (er is misschien 1 scene die je eventueel van vals sentiment kunt beschuldigen, al vind ik dat persoonlijk onterecht (alhoewel ik wel een sentimenteel mannetje kan zijn ): ). Een film die mij iedere keer weer kippenvel bezorgd kan niet slecht zijn.
03-11-2004 17:48
Lord Of The Rings is inderdaad overgewaardeerd.... ze hebben de boeken van tolkien niet helemaal heel gehouden... de extended editions zijn echter wel de moeite waard (een 7 ofzo)

On-topic: Naar mijn mening zeker niet de film die zo'n enorme lof verdient....
04-11-2004 08:17
LOTR overgewaardeerd.... SUREEEE......

Je kunt het misschien niet je smaak vinden en dat geld voor iedereen weer anders, maar overgewaardeerd is echt TOTAAL niet van toepassing op LOTR..

LOTR is gewoon weg een klassiek episch verhaal, wat misschien niet helemaal de boeken evenaard, maar er ook geen te kort aan doet!

On-Topic:

Shawshank is een mooie en gevoelige film, vind het fijn om naar zulke films te kijken, maar staat niet in mijn top 10 helaas
04-11-2004 09:05
Een van de allerbeste films die ik ooit gezien heb. Staat zeker in mijn top tien. Hoevaak ik hem al gezien heb weet ik niet meer, maar telkens boeit deze film me weer van begin tot eind. Het acteerwerk van Freeman en Robbins is zo ontzettend goed. De 9 is voor mij dik verdiend.
04-11-2004 09:15
Zwaar overgewaardeerd ga ik niet zeggen omdat deze film, mede dankzij z’n hoge klassering op IMDb, genoeg tegengas krijgt. En IMDb is nou eenmaal één van de vele lijstjes dus laten we het vooral niet gaan zien als de Bijbel der films.

En ook ik sluit mij volledig aan bij Aziez dat de film de eerste keer op z’n mooist is.

Ik vind absoluut niet dat een klassering op de derde plaats een juiste is. Naar mijn mening hoort deze film niet bij de eerste 50 thuis. De reden dat een film als deze hoger geklasseerd staat dan bijvoorbeeld Citizen Kane en Casablanca heeft volgens mij meer als oorzaak dat er simpelweg meer internetters/stemmers bevinden onder de kijkers van de huidige films dan onder de films van het pre-internet tijdperk.

Mijn tv staat vanavond op RTL5 i.p.v. NET5 want “Shawshenk” heb ik na een keer of 3 wel weer gezien. Misschien over een jaar of 10 nog eens…
04-11-2004 09:39
Jew127 schreef:
Zwaar overgewaardeerd ga ik niet zeggen omdat deze film, mede dankzij z’n hoge klassering op IMDb, genoeg tegengas krijgt. En IMDb is nou eenmaal één van de vele lijstjes dus laten we het vooral niet gaan zien als de Bijbel der films.

En ook ik sluit mij volledig aan bij Aziez dat de film de eerste keer op z’n mooist is.

Ik vind absoluut niet dat een klassering op de derde plaats een juiste is. Naar mijn mening hoort deze film niet bij de eerste 50 thuis. De reden dat een film als deze hoger geklasseerd staat dan bijvoorbeeld Citizen Kane en Casablanca heeft volgens mij meer als oorzaak dat er simpelweg meer internetters/stemmers bevinden onder de kijkers van de huidige films dan onder de films van het pre-internet tijdperk


Ik denk dat IMDb wel het beste beeld geeft van welke films goed zijn, en welke niet.
Dat er meer stemmers zijn van de huidige film, wil nog niet zeggen dat deze film minder is dan Citizen Kane, of Casablanca. Casablanca vond ik zelf bijvoorbeeld helemaal niets.
Bij mij zou deze film ergens in de top 20 staan, denk ik.
04-11-2004 11:21
Vind dit een hele mooie integere film, met 2 topacteurs die echt de sterren van de hemel spelen. De eerste keer kijken is fantastisch, de tweede keer vond ik hem inderdaad al wat minder. Maar hij blijft goed.
04-11-2004 11:23
Begrijp me niet verkeerd: ik vind IMDb over het algemeen ook een goede graadmeter voor de beoordeling van films en ook ik vind Shawshank een erg mooie film met zeer sterk acteerwerk

Maar BFI en AFI brengen ook beide een zeer respectabele top 100 uit en als ik het goed heb staat Shawshank er bij beide niet eens in.

Als je alle gerenommeerde top 100's zou bundelen en daarvan weer het gemiddelde nemen dan zou je pas echt een goed beeld krijgen en zal Shawshank een beduidend lagere positie innemen dan de derde positie bij IMDb.

Ik zet hem met een dikke 8 op positie 50.
04-11-2004 12:42
Een 9? Zo zo. De hoogste waardering tot nu toe voor een film op Filmtotaal?
04-11-2004 14:46
jacq schreef:
Vind dit een hele mooie integere film, met 2 topacteurs die echt de sterren van de hemel spelen. De eerste keer kijken is fantastisch, de tweede keer vond ik hem inderdaad al wat minder. Maar hij blijft goed.


Ook ik vind het nog steeds een prachtige film met geweldig goed spel, ik zal toch maar voor de tweede keer gaan kijken, maar ik weet haast wel zeker dat ik de film wéér mooi vind.
04-11-2004 16:43
Waarom zit iedereen zo te zeiken over die plaats bij IMDB? boeiend waar die staat, het is gewoon een hele hele mooie film..

als je 'm nog nooit gezien hebt, ZEKER een aanrader!
04-11-2004 16:55
zo ga hem vanavond maar weer eens kijken voor de 10e keer of zo (wel op dvd natuurlijk zonder die irritante reclames)..

blijft een mooie film, sterk acteer-werk (hey dat rijmt) goed (aangrijpend) verhaal en natuurlijk een terechte plaats in de imdb top!!
04-11-2004 18:21
Ik ben meestal geen fan van dramafilms, maar deze film vind ik echt goed (naast Schindler's List m'n favoriete drama).
Goed acteerwerk van Tim Robbins en Morgan Freeman . Na deze film 10x gekeken te hebben, ga ik hem vanavond weer kijken (uiteraard op DVD ).
04-11-2004 18:56
Ik vond deze erg tegenvallen
04-11-2004 19:23
[quote=emperor]Ik vond deze erg tegenvallen


Geweldige opmerking..... Erg goede en krachtige onderbouwing van je mening ook!!

Toppertje deze film.
Het is al vaker gezegd, maar goede acteerprestaties en mooi verhaal. Geweldige sfeer wordt er neergezet.... Kijken!
04-11-2004 19:39
Als ik me goed herriner was Morgan Freeman genomineerd voor een Oscar in de film Driving Miss Daisy. Tja en als dat zo was dan was dat het dichtsbijst dat ie ooit kwam bij winnen van een prestigiueze prijs als de Oscar normaal gesproken is. Ik vind het ook best jammer dat ie op zo een leeftijd nog niet zoveel gewonnen heeft maar ja hij heeft in genoeg mooie films gespeeld denk ik toch. Zelfs Deep Impact was een vermakkelijke rampenfilm omdat meneer Freeman er een juiste tintje aangaf. Deze film heb ik raar genoeg nog nooit gezien en ga hem daarom ook straks zeker bekijken. En ik dacht dat deze film geen verfilming van een gelijknamig boek was, wat trouwens LOTR natuurlijk wel is wat iedereen wel weet en das wel vrij origineel te noemen.
04-11-2004 19:45
volgens mij heb ik dt film niet gezien. Maar ik ga het vanavond wel kijken. Overtuigd van de reactie's
04-11-2004 19:48
Sixcat schreef:
Geweldige opmerking..... Erg goede en krachtige onderbouwing van je mening ook!!

De film stond mij gewoon snel tegen,vervelend,beetje saai,en het spak me gewoon niet aan.
04-11-2004 23:37
emperor schreef:
De film stond mij gewoon snel tegen,vervelend,beetje saai,en het spak me gewoon niet aan.


Dat kan, ieder zijn mening. We zitten hier zo ver ik weet nog in een vrij land. Ben blij dat niet iedereen het zelfde denkt. Zou wel erg saai zijn.

Maargoed ik vind het nog steeds een topper.
05-11-2004 08:29
Dit is geen film voor de simpele zielen, maar meer een film voor de doordenkers. Als je een kijker bent die z'n verstand op nul zet en dan een film wilt kijken, dan zal deze je behoorlijk tegenvallen. Hier zit pas een goed verhaal in. Dat niet alleen, ALLE acteurs uit de film zijn hele goeie acteurs met een goeie overtuigingskracht.
05-11-2004 15:38
Rolo schreef:
Dat kan, ieder zijn mening. We zitten hier zo ver ik weet nog in een vrij land.


wordt daar toch steeds minder zeker van tegenwoordig
05-11-2004 19:32
Heb hem weer herkeken en ik ben positiever dan de vorige keren.... Nu zou ik hem zeker een 7.5 geven. Morgan Freeman en Tim Robbins zitten in hun rol en geven misschien wel hun beste acteerprestaties weg. Het script is rauw maar gelukkig blijven de beelden redelijk suggestief. Hier en daar sluipt er overdadig sentiment de film in maar dat boeit niet. Een mooie film, niet meer, niet minder.
09-06-2007 21:35
Dit is toch wel de beste film die ik ooit heb gezien. Zeker dat einde is zo geweldig dat ik spontaan alleen in mijn huiskamer heb staan applaudiseren. Wat een geweldig einde van een film die de tijd neemt om zijn verhaal te vertellen. Ongelooflijk goed!
10-06-2007 17:17
Dit is een MEESTERLIJKE film
11-06-2007 16:07
Op zich een goede film waarin je goed mee kan leven en die zeker wel boeid. Ik vind die 9,2 / 8,9 rating alleen wel wat erg hoog.

Ik persoonlijk mag ook graag een beetje puzzelen of aan het denken gezet worden. Ook vind ik hem film technisch niet erg bijzonder. Maar het verhaal is boeiend en het acteerwerk is goed.
12-06-2007 17:40
goede film, heus
12-06-2007 20:51
Je kunt niet genoeg zeggen over deze film. Alles klopt gewoon. Staat in mijn top 3 ! Zo een film
13-06-2007 12:31
CAGE schreef:
Je kunt niet genoeg zeggen over deze film. Alles klopt gewoon. Staat in mijn top 3 ! Zo een film


Yep, vind hem ook echt ontzettend goed!!
Ik plaats hem eerder in mijn top 10, dan in mijn top 3, maar weet dan nog niet precies op welke plaats!
14-06-2007 06:36
Dit is en blijft gewoon de beste film aller tijden...punt
14-06-2007 08:42
King_Casual schreef:
Dit is en blijft gewoon de beste film aller tijden...punt


Krachtig punt Toch wel bijzonder als het IMDBcijfer hoger is dan het FTcijfer..
14-06-2007 11:24
King_Casual schreef:
Dit is en blijft gewoon de beste film aller tijden...punt


Dit is gewoon de meest overgewaardeerde film aller tijden. Het is zeker een goede film, maar echt geen 9.2 waard.
14-06-2007 11:39
Absoluut een topper in zijn genre. Geweldig geacteerd, oprecht en nergens overdreven tranentrekkend. Interessante personages en een goede sfeer. Absoluut het kijken waard. Een 9.2 vind ik ietsje aan de hoge kant, ik vind het een 8.5. De film staat in mijn top 20 allertijden, misschien zelfs mijn top 10.
14-06-2007 13:28
Yloony schreef:
Dit is gewoon de meest overgewaardeerde film aller tijden. Het is zeker een goede film, maar echt geen 9.2 waard.


dat is jouw mening, ja aangezien jou mening niks voorsteld en als jij deze film niet goed vind of in iedergeval niet zo goed als de meeste andere mensen, dan is dat jammer voor jezelf.

ik vind dit een zeer goede film, en als je dan nog eens bedenkt dat dit een stephen king verhaal is, dan is hij dubbel zo goed. maar ja smaken verschillen nietwaar. en..... gelukkig heb ik niet dezelfde wansmaak als jij
14-06-2007 14:20
i luv this movie man
14-06-2007 14:28
eddie1971 schreef:
dat is jouw mening, ja aangezien jou mening niks voorsteld en als jij deze film niet goed vind of in iedergeval niet zo goed als de meeste andere mensen, dan is dat jammer voor jezelf.

ik vind dit een zeer goede film, en als je dan nog eens bedenkt dat dit een stephen king verhaal is, dan is hij dubbel zo goed. maar ja smaken verschillen nietwaar. en..... gelukkig heb ik niet dezelfde wansmaak als jij


Wat een domme reactie zeg!!
Waarom stelt de mening van eddie1971 niks voor en waarom noem je dat wansmaak? Alleen maar omdat zijn mening verschilt van die van jou?
14-06-2007 14:33
eddie1971 schreef:
dat is jouw mening, ja aangezien jou mening niks voorsteld en als jij deze film niet goed vind of in iedergeval niet zo goed als de meeste andere mensen, dan is dat jammer voor jezelf.

ik vind dit een zeer goede film, en als je dan nog eens bedenkt dat dit een stephen king verhaal is, dan is hij dubbel zo goed. maar ja smaken verschillen nietwaar. en..... gelukkig heb ik niet dezelfde wansmaak als jij


Wat een domme reactie zeg!!
Waarom stelt de mening van Yloony niks voor en waarom noem je dat wansmaak? Alleen maar omdat zijn menig verschilt van die van jou?
14-06-2007 15:44
eddie1971 schreef:
dat is jouw mening, ja aangezien jou mening niks voorsteld en als jij deze film niet goed vind of in iedergeval niet zo goed als de meeste andere mensen, dan is dat jammer voor jezelf.

ik vind dit een zeer goede film, en als je dan nog eens bedenkt dat dit een stephen king verhaal is, dan is hij dubbel zo goed. maar ja smaken verschillen nietwaar. en..... gelukkig heb ik niet dezelfde wansmaak als jij


Maar verder gaat alles goed? Opgekropte gevoelens eruit gegooid Eddie?
14-06-2007 16:30
Ik vond deze vroeger heel goed, maar irriteer me nu nogal aan de vlekkeloze karakters van Robbins en Freeman, en de inkoppers die dat tot gevolg heeft. Toch wel een hoog EO gehalte, maar dan anders.
14-06-2007 18:15
eddie1971 schreef:
dat is jouw mening, ja aangezien jou mening niks voorsteld en als jij deze film niet goed vind of in iedergeval niet zo goed als de meeste andere mensen, dan is dat jammer voor jezelf.

ik vind dit een zeer goede film, en als je dan nog eens bedenkt dat dit een stephen king verhaal is, dan is hij dubbel zo goed. maar ja smaken verschillen nietwaar. en..... gelukkig heb ik niet dezelfde wansmaak als jij


Serieus, wat heeft iedereen daar toch mee? "Het is een Stephen King film dus nog beter". Wat heeft de schrijver van het boek te maken met de kwaliteit van de film waar de schrijver zelf geen belangrijke rol in heeft gespeeld bij het maken ervan behalve het boek schrijven (lange zin ik weet het..). Superschrijver, maar dan gelijk de films met een ander oog bekijken dan wanneer ze niet van zijn boeken afkomstig waren?
14-06-2007 19:07
Nou eddy ik zal je niet nog een keer "quoten", maar ik zal wel kijken ff of er een stephen king sausje over de film zit, en of ie daarom echt zo goed is...als ie goed is naturlich.
14-06-2007 19:10
Mijn mening:
IJzersterk.. briljante rol voor Morgan Freeman.
De psychologie van de opsluiting (en afsluiting van de maatschappij).

You get institutionalized...

De Oscarnominaties hadden verzilverd mogen zijn, allemaal. Heb 'm al vaak gezien.. blijft indrukwekkend..
14-06-2007 21:36
bijna2mtr schreef:
Mijn mening:
IJzersterk.. briljante rol voor Morgan Freeman.
De psychologie van de opsluiting (en afsluiting van de maatschappij).

You get institutionalized...

De Oscarnominaties hadden verzilverd mogen zijn, allemaal. Heb 'm al vaak gezien.. blijft indrukwekkend..


Geheel voor de volle 100% mee eens.
05-07-2008 16:36
Superfilm, na Pulp Fiction de beste film ooit.
05-07-2008 19:02
nu niet overdrijven hoor.
08-07-2008 19:31
spock schreef:
nu niet overdrijven hoor.


Vind ik ook. IMDb's 9,2 is overigens ook erg hoog. 'The Shawshank Redemption' is een bijzonder goede film, niet meer en niet minder. Een 8 zou een reëlere waardering zijn.
En een film als deze vergelijken met zo'n onbegrijjpelijk vod van Tarantino zou verboden moeten worden...

Overigens: deze film is ook van regisseur Frank Darabont, net als die andere Stephen King-gevangenisverhaalverfilming (leuk Scrabblewoord): The Green Mile.
09-07-2008 17:22
Goede film die vrij plakkerig en sentimenteel is, maar nergens echt uit de bocht vliegt. De personages worden goed neergezet en het verhaal ontroert.

8,5/10
10-07-2008 17:00
pulp fiction, nou wat een grandioze snuif film zeg/...oooooo
klasse


TRS = onderhoudend, leuk met chips op de bank of een glaasje limonade.
11-07-2008 12:56
Dit is een hele mooie en goede film. Ook the Green Mile vind ik goed. Ook één van de weinige films waarin ik mij niet stoor aan de voice over van Morgan Freeman. Waarom moet die man tegenwoordig constant een voice over doen in een film!?!?
11-07-2008 15:06
Een van de meest overrated films ooit.
Wat een oversentimenteel, met clichés volgepropte zeikfilm zeg.

het ligt er allemaal zoooo dik bovenop, elke scene waarin iets gebeurt wordt weer aangedikt met een partij strings op de achtergrond om de emotie nog te versterken. Morgan Freeman kijkt elke keer met zijn oude wijze ogen betekenisvol langs de camera.
Echt werkelijk alles is voor mij verkeerd aan deze film.
Kan er echt niet bij dat mensen die echt ongeveer allemaal zo geweldig vinden.

Nou, toch maar weer ff kijken vanavond zodat ik mijn mening volgende keer nog wat beter kan onderbouwen
11-07-2008 19:12
Wat een fantastische film dit, aan het einde krijg je een mega shot levenslust. Fantastisch.
12-07-2008 01:35
Ben het met Mr. Scotch eens. Ooit maakte Darabont nog indruk op mij, met z'n jesus-figuren in gevangenissen films. Nu denk ik, allang geen puber meer, maak eens een film over echte mensen, flapdrol, met je tenenkrommend perfecte ubermenschen om daarmee op goedkoop sentiment te mikken. Gevalletje uberkitsch.
04-05-2009 19:35
Beste film die ik tot nu toe gezien heb. De combinatie van verschillende elementen maakt deze film compleet. Iedereen die deze film nog niet gezien, zeker kijken.
14-08-2009 00:12
leuke film maar ik ga tog voor Hot Shots: Part Deux
16-08-2009 12:56
JeXus schreef:
Zwaar overgewaardeerde film, hij is mooi, maar écht niet zo goed als iedereen ziet, veel vals sentiment en scenes die zo'n beetje in elke gevangenisfilm te zien zijn. Wat hem dan mooi maakt? Het prachtige acteren van Freeman en Robbins!


Hier sluit ik me helemaal bij aan! (ook al is het een quote van 5 jaar geleden )
18-08-2009 19:07
Prachtige film, maar ik had stiekem hogere verwachtingen. Vooral een prachtige rol van Morgan Freeman, echt goed.

Toch is deze film voor mij nog een dikke 8 waard!
23-01-2010 21:45
Wat mij betreft de perfecte film, heb hem ook een 10 gegeven. Het acteerwerk was nog niet eens zo verbluffend goed, het verhaal is gewoon ongeloofelijk goed verfilmd.
01-02-2010 20:47
Dit is ook voor mij een van de mooiste films. Ik vind het onzin om te zeggen dat hij overrated is. Het blijkt dat voor veel mensen dit een mooie film is. Als mensen gaan stemmen op een film, haken veel mensen af omdat hij te gewelddadig is, te saai, te simpel, te romantisch, te nep of wat dan ook. Omdat deze film zo'n beetje door al deze criteria heen komt en ook nog een goed staaltje acteerwerk, plot en setting heeft wordt hij gewaardeerd. (met uitzonderingen daar gelaten, welke in dit geval in de minderheid zijn) Ieder zijn genre of niet?
19-02-2010 19:33
wat een spannende film, tot laatste seconde aan de beeldbuis geplakt de film afgekeken....
30-03-2010 23:09
ik krijg niet snel kippenvel maar het einde van de film heeft mij echt geraakt. 4e beste film ooit
07-04-2010 12:57
dit is de beste film ooit. na the lord of the rings............en de green mile....................en gladiator.
21-06-2010 12:04
vond hem wel leuk om een x te zien maar geweldig nu ook weer niet.
04-07-2010 15:41
Gewoon een goede film, simpelweg omdat het is gebasseerd op een verhaal van Stephen King. Uiteraard met dank aan de regisseur en de hoofdrolspelers, maar de klasse zit in de simpele schoonheid van het verhaal; een van de weinige King-verfilmingen die uitermate goed is geslaagd.
09-07-2010 17:47
Geniaal. Prachtig verhaal met goed acteerwerk

9/10
24-07-2010 14:49
super film goeie acteurs niks mis mee
01-08-2010 11:30
twinmama schreef:
super film goeie acteurs niks mis mee


precies.
01-08-2010 18:33
Ah, een "gouwe ouwe". Zeker kijken als je 'm nog niet gezien hebt (al betwijfel dat). K heb de film al te vaak gezien, dus ik sla het over. Zeker een geniale film met een verrassend einde en goede acteurs...
09-11-2010 21:21
Wat ik overigens wel mis in deze film is gewoon écht goede filmmuziek, had de puntjes op de i gezet.
18-01-2011 08:26
Zwaar goede film. Ik vind hem persoonlijk niet de beste aller tijden maar hij is wel erg goed. Ik vind alleen dat de agressieve gevangenbewaarder door een andere acteur had moeten worden gespeeld.
(nu is dat clancy brown)
De rest van de casting is briljant. Ook mooie rol van William Sadler
11-02-2011 13:20
Niet zo'n diepzinnige film.
Ook niet zoveel wat je ervan kan leren.

Wel hele slimme clou. Zeker de eerste keer.

Mooi gefilmd. Time setting is erg goed, mooie diepe kleuren, zwoele camera voering die je makkelijk naar het zuiden van Amerika verplaatst. Al snel voel je met de hoofd karakters mee.


Ik begrijp ook niet zo goed waarom deze op nummer 1 staat, waarschijnlijk omdat deze film eigenlijk niemand tegen kan staan.
Hij heeft een feel good einde, er zit (bijna) geen geweld in, geen politiek, geen moraal, hij gaat over liefde, vriendschap en verraad, toch ook mooie onderwerpen voor een film.
Maar de tweede keer dat je hem kijkt toch ook wel langdradig, weinig innovatief, redelijk recht toe recht aan en op en top Amerikaans.

Van mij hoeven echt niet alle films van het type Memento te zijn, maar die vond ik toch echt beter dan deze.
31-03-2011 02:30
Een meesterwerk! Ik heb daarom ook eigenlijk niet veel in te brengen
tegen deze film. Er is geen Ferrari langs de boulevard of explosies
met ledematen die overal verspreid liggen en er lopen ook geen half naakte vrouwen in
panterprint rond. Maar juist dat maakt deze film zoals die is.

Nummer 1? Nee, maar het stickertje MUST SEE kan er op ze minst op!

Ik geef de film een 9.2
19-06-2011 11:07
Hoger dan een 10 gaat niet dus wees zuinig met je cijfer geven.
19-06-2011 14:23
Romariques schreef:
Een meesterwerk! Ik heb daarom ook eigenlijk niet veel in te brengen
tegen deze film. Er is geen Ferrari langs de boulevard of explosies
met ledematen die overal verspreid liggen en er lopen ook geen half naakte vrouwen in
panterprint rond. Maar juist dat maakt deze film zoals die is.

Nummer 1? Nee, maar het stickertje MUST SEE kan er op ze minst op!

Ik geef de film een 9.2


Volgens mij is er wel een half naakte vrouw in panterprint, als ik mij niet vergis.
19-06-2011 15:35
Liptonpome schreef:
Wat ik overigens wel mis in deze film is gewoon écht goede filmmuziek, had de puntjes op de i gezet.

Ik vind de muziek juist geweldig, het maakt de film indrukwekkender, en voegt een goede sfeer toe. Thomas Newman heeft er ook een Oscar nominatie voor gehad (1 van zijn vele). Hij is ook bekend van muziek uit films als The Green Mile, Road to Perdition, WALL·E, American Beauty. Ik denk dat wel gezegd kan worden dat hij tot de top film muziek componisten behoort. (Even als John Williams, Hans Zimmer, James Newton Howard, Howard Shore etc.)

Het mooie van The Shawshank Redemption vind ik dat het niet uit maakt waar je in de film in zapt, elke scene is op zich zelf bijzonder.
20-06-2011 06:05
Heb deze gisteren voor de 3de keer gezien en weeer had ik een brok in m'n keel. Bij deze film geld net als voor the green mile die moet je als echte filmliefhebber gewoon gezien hebben! De film krijgt natuurlijk een dikke 10 dat lijkt me duidelijk alleen vind ik 1 ding wel doodzonde en dat is dat Frank Darabont zo weinig films maakt. De films die hij gemaakt heeft zijn tot nu toe allemaal top (shawshank,The Green Mile,The mist) maar waarom hoor je zo weinig van deze man? Hij is gewoon echt 1 van mijn favoriete regiseurs en mag wel wat meer films doen wat mij betreft!
20-06-2011 12:51
Erg goede film (was gisteren op RTL4), Zeker kijken, want het is zeker de moeite waard. Had het einde echt niet verwacht. Hij zit heel goed in elkaar en verveeld geen moment. Echt een film die gaat over de gevangenis en wat de gevolgen hier van zijn. Morgan Freeman included

Cijfer
9/10
20-06-2011 17:51
Deze film is een voorbeeld van: een film hoeft geen actie te hebben om goed te zijn
14-08-2011 21:03
Ik vond het een supergoede film met een diepgaand verhaal met een vleugje moraal!
01-10-2011 23:09
Hier boven staat 8,8 ik geef het een 9 want dat is deze movie zeker waard ik heb super genoten van deze steven king movie hij staat bij mijn zeker op de lijst van top 10 beste steven king movies maar ik vraag me af wanneer er weer een keertje een nieuwe king movie uit komt want dat is weer een tijdje geleden dat ik dat gezien heb
02-11-2011 12:38
Topfilm!!

Na de eerste, tweede, derde, vierde enz enz keer kijken. Blijft altijd weer een aangrijpende film.

Je zal maar in de gevangenis zitten, terwijl je niks misdaan hebt!
10-11-2011 11:50
Zeker een hele goede film maar wat mij betreft geen top 10 want daar vind ik het verhaal te gewoontjes en ietwat te lang voor.
19-12-2011 18:35
Wat is dit een goede film zeg! Niet langdradig, geen slechte verhaallijn. Staat geloof ik als ik het goed heb op nummer in bij IMDB? Aan de ene kant terecht, aan de andere kant niet de beste film die ik ooit gezien heb. Verhaallijn zat wel echt goed in elkaar.

Aanrader!
16-04-2012 16:38
Het magistrale speelfilmdebuut van de zeer onderschatte regisseur Frank Darabont. De film wordt gedragen door de beste rol van Morgan Freeman ooit, en ook de rollen van Tim Robbins, Bob Gunton en James Whitemore mogen niet ongenoemd blijven. Genoten van begin tot eind, een hoogtepunt in de geschiedenis van de Cinema!
13-05-2012 10:28
Gisteren voor de 4de keer gekeken. Deze blijft me werkelijk doen stilvallen.
12-08-2012 14:24
als er ooit eens buitenaards leven een kijkje komt nemen op de aarde, denk ik dat ze lekker gaan zitten kijken naar deze groots gepresteerde film van de mensheid.

wou dat de gevoelens die deze films losmaakt in de mens blijft steken! en mensen met hun hart gaan leven.

9/10
24-08-2012 14:42
Inderdaad een film van een niveau dat moeilijk bereikbaar is, het hoogste niveau namelijk. Het acteerwerk, het verhaal, de muziek enz. Het klopt allemaal. Zelfs mijn pa (die vaak praat tijdens films) en de vriend van mijn zus (iemand die over het algemeen niet echt rustig is) waren stil de gehele film door, en aan het eind ook nog. Krijg al kippenvel als ik eraan denk.

10!
24-08-2012 14:43
Trouwens al een 9.3 op IMDB... WAUW!
13-02-2013 03:16
Van mij mag die film op Nr. 1 staan
absoluut een topfilm
30-03-2013 21:30
Inmiddels was het alweer 5 jaar geleden dat ik deze film nog eens had bekeken, maar nog steeds maakt deze prent een grote indruk op me.
Het is een fantastische film, die vooral gaat over vriendschap.
Ik hoef eigenlijk niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaar, alleen dat U deze film moet kijken, u zal er geen spijt van krijgen, en wellicht, net zoals ik, er meerdere keren opnieuw naar kijken, want wees maar zeker, het zal nu geen 5 jaar meer duren eer ik hem opnieuw zie.
TOPPER !!!

Commentaar 2008:
Voor deze film heb ik maar één woord: SUBLIEM!!!
Ik had de film in het verleden al eens gezien, maar uiteindelijk heb ik hem terug in mijn collectie opgenomen en weer bekeken.
En het is werkelijk een van de beste filmen die ik ooit heb gezien.
Het samenspel tussen Morgan Freeman en Tim Robbins, maar ook de gehele cast is prachtig.
Het scenario is zo goed, zo meeslepend en bij momenten ontroerend dat ik niet kan begrijpen dat je door deze film niet zou worden begeesterd.
Dat dit een verhaal is van Stephen King is ook al zo ongelooflijk, de meester van de horror die een prachtig verhaal schrijft over een onschuldige man die 20 jaar in de gevangenis doorbrengt en daar al die tijd, zonder medeweten van zijn medegevangenen en uiteraard bewakers, langzaam maar zeker werkt aan zijn toekomst. Een toekomst die hij wil delen met een vriend... Ik ga niet verder uitwijden over het verhaal, jullie moeten dit fantastische verhaal maar zelf ontdekken, deze film is zo mooi dat ik jullie aanraad om die zeker te bekijken.
De film won 7 Oscars, en dat is dan ook zeer terecht.
30-03-2013 22:13
Ten eerste snap ik niet waarom je een reactie van 5 jaar geleden kopieert, ten tweede klopt deze zin niet:
Tarkus schreef:

De film won 7 Oscars, en dat is dan ook zeer terecht.

De film kreeg zeven Oscarnominaties, maar wist er geen enkele te verzilveren.
31-03-2013 12:59
Dat kopieeren doet die elke keer,slaat nergens op idd haha
07-05-2013 16:08
De film kreeg zeven Oscarnominaties, maar wist er geen enkele te verzilveren.

Deze film had ze wel verdient, alleen al voor het fantastische acteerwerk van robbins en Morgan Freeman (waarvan we het wel gewend zijn)