Mel Gibson over Mad Max 4
Te oud voor de hoofdrol?
Twelve Monkeys

Twelve Monkeys (1995)

FT rating (75 stemmen)
8.1

Jouw rating
--

Filminformatie


Synopsis:

Door een onbekend en dodelijk virus is de wereldbevolking in 2035 bijna geheel uitgeroeid, en leeft een kleine groep gedwongen ondergronds. De gedetineerde James Cole biedt zichzelf als vrijwilliger aan om terug te keren naar 1996 en daar informatie te vinden over het virus.

Regisseur:

Terry Gilliam

Jaar:

1995

Duur:

129 minuten

Tagline:

The future is history.

Genre:

Sci-Fi | Thriller

Land:

Amerika

IMDB:

8.1 op 129795 stemmen (Website)

Trailer / Foto / Wallpaper / Poster


Reacties op Twelve Monkeys (109)


12-05-2004 15:54
supagroofa heeft gelijk volgens mij.
27-09-2003 17:04
27-09-2003 17:39
top film hoor met een mooie twist
27-09-2003 17:53
Geweldig goede film! Verassende dingen zitten er in.
27-09-2003 18:17
Zeer stoer.
28-09-2003 00:32
Blijft een van mijn favoriete films. Iedere keer als ik hem zie ga ik bepaalde dingen toch weer anders bekijken, het commentaar van Terry Gilliam op de DVD helpt daar nog behoorlijk aan mee. Is alles echt gebeurt? Of heeft 'Jimbo' ze niet helemaal op een rijtje? Absoluut een topfilm!
28-09-2003 14:25
28-09-2003 15:49
Dit is inderdaad een zeer goede film. Echt een must-see voor iedereen . Vooral als het (com)plot duidelijk wordt en er wendingen komen die niet voorspelbaar zijn .
29-09-2003 10:52
Na Brazil de beste van Gilliam ...
01-10-2003 07:26
Zeer goede film, maar waarom zendt BBC 'm nou weer zo laat uit?!
01-10-2003 09:34
een van mijn favorieten
01-10-2003 09:40
erg okay. Maar wie heeft er nog meer moeite om Bruce los te zien van de uitspraken die hij vorige week deed? (m.a.w. ik kan de beste man niet meer uitstaan, en dat vergalt toch een beetje zijn optreden)
01-10-2003 09:56
[quote]Grappig...ik begrijp wat je bedoelt maar van dit soort overwegingen heb ik nooit last.
01-10-2003 10:02
Ik begrijp ook wat je bedoelt Ruben, maar ik kan meestal altijd wel persoon van personage onderscheiden. Ik kan bijvoorbeeld toch naar Ben Hur kijken zonder te denken aan die vreselijke Charlton Heston, net zo goed als ik de poltieke overtuigingen van bepaalde schrijvers niet meeneem in mijn oordeel over hun boeken.

En daarbij heb ik Bruce Willis privé nooit zo serieus genomen.
01-10-2003 10:16
Grappig...ik begrijp wat je bedoelt maar van dit soort overwegingen heb ik nooit last. schreef:
ja maar jij moet wel!
01-10-2003 15:23
[quote]Na Brazil de beste van Gilliam ...


Daar sluit ik me bij aan. Ik vind die Madeleine Stowe trouwens heel erg irritant, maar de rollen van Bruce Willis en vooral Brad Pitt maken dat weer goed
01-10-2003 16:37


superfilm

"There's no such thing as right or wrong, there's just popular opinion"
01-10-2003 21:45
Topper met BW
02-10-2003 00:17
Ik begrijp ook wat je bedoelt Ruben, maar ik kan meestal altijd wel persoon van personage onderscheiden. Ik kan bijvoorbeeld toch naar Ben Hur kijken zonder te denken aan die vreselijke Charlton Heston, net zo goed als ik de poltieke overtuigingen van bepaalde schrijvers niet meeneem in mijn oordeel over hun boeken.

En daarbij heb ik Bruce Willis privé nooit zo serieus genomen. schreef:


ik neem aan dat bowling for columbine dat beeld gecreeerd heeft voor je ?

op zich zou ik dan ook is gaan googlen naar wat voor dingen michael moore heeft uitgehaald met die 'film', zo erg als charlton heston daar wordt afgespiegeld is het helemaal niet

maar het kan ook gewoon komen omdat je heston echt een vreselijke man vind =)
02-10-2003 15:02
Daar sluit ik me bij aan. Ik vind die Madeleine Stowe trouwens heel erg irritant, maar de rollen van Bruce Willis en vooral Brad Pitt maken dat weer goed schreef:


Mmm... vind Madeleine Stowe juist geweldig!
13-11-2003 09:30
Eén van de beste van Gilliam, vooral Pitt is goed op dreef. Sommigen zullen misschien het verhaal wat warrig en onbegrijpelijk vinden en zich niet gemakkelijk voelen bij Gilliams stijl, maar het is meer dan de moeite waard hier voor te gaan zitten.
13-11-2003 09:35
Gave film, alleen jammer dat hij zo'n 5 keer per jaar op tv is. Dat geeft toch wat overkill gevoelens.
Maar ja beter een goede film vaak uitzenden dan een crapfilm in de plaats ervan
13-11-2003 11:12
Een van mijn absolute favorieten: Pitt speelt natuurlijk fantastisch (hij heeft er natuurlijk een zeer dankbare rol voor), maar ook Willis speelt zeker een van zijn betere rollen.
13-11-2003 12:27
Gave film, alleen jammer dat hij zo'n 5 keer per jaar op tv is. Dat geeft toch wat overkill gevoelens. schreef:
Hij komt wel 5 keer dat ik m niet kan zien, om wat voor reden dan ook . Ik heb deze pas één keer (half) gezien, een paar jaar geleden, en wil m nu wel eens een keer echt zien... Maar hopen dat de 6e keer beter uitkomt, of dat het opnemen deze keer wel lukt
13-11-2003 18:07
Weer een Terry Gilliam op tv. Goede film. Zal deze alleen nu niet gaan kijken, net nog op dvd gezien
13-11-2003 18:13
Ik heb nooit echt kunnen genieten van deze film hoewel Brad Pitt weer eens een schitterende rol speelt. Laat ik het nog maar eens proberen...

Toch heeft Veronica behoorlijk veel goede films, laten we hopen dat het zo blijft
13-11-2003 18:21
Ik vond er echt geen fuck aan toen ik hem in de bios zat. Pitt is goed, maar voor de rest slaat het echt nergens op die film.

Een 5.
13-11-2003 21:22
Mwoah, 'k vond de film niet zo heel goed. Iedereen raadde me de film aan. Toen ik 'm gezien had, was er toch een gevoel van teleurstelling. Dat heb ik wel vaker met Gilliam. Het gevoel bekruipt me altijd van: Het idee is goed, de uitvoering kan beter.
13-11-2003 22:26
Hele goeie film, alleen VEEL te vaak op tv!!

voor degenen die hem nog niet of maar 1 of 2 keer hebben gezien, kijken!!

Voor degenen die meer zoals ik zijn en hem al een stuk of 8 keer hebben gezien, ik zou hem ff een tijdje niet kijken, als je hem dan over een poos weer ziet, is ie veel cooler... (imho)
14-11-2003 14:59
Deze film is mij wat te....intellectueel (is dat het goeie woord?)
14-11-2003 15:01
Deze film is mij wat te....intellectueel (is dat het goeie woord?) schreef:

Geen idee, wat bedoel je er mee?
14-11-2003 19:03
Deze film is mij wat te....intellectueel (is dat het goeie woord?) schreef:


Vreemd dan dat ik hem nog nooit echt goed heb kunnen zien en die keer dat ik hem zag was ik er niet echt bij Schijnt toch één van de eerste goede Pitt films te zijn, tenminste niet een waarbij ik in slaap viel (legends of the fall) . Vanavond maar weer eens proberen.
14-11-2003 19:46
Ik heb nog niemand over Willis gehoord. Toch een van de betere rollen uit zijn carriere. Zet een knappe prestatie op het doek. hulde aan Bruce!
14-11-2003 21:33
een beetje moeilijk te begrijpen film maar is zeker de moeite waard een van mijn persoonlijke lievelingsfilm ooit
14-11-2003 21:35
let vooral op de mooie soundtrack van astor piazzola
15-11-2003 00:31
Absoluut één van mijn favorieten. Dat ie zo vaak op tv komt zind ik niet zo'n groot probleem (heb hem ook nog op dvd), iedere keer zie je bepaalde dingen toch weer net iets anders. De kracht van de film is IMHO dat ie een stuk warriger zou kunnen zijn dan hij op het eerste gezicht lijkt. Gebeurt alles echt of liften we gewoon mee op Jimbo's waanideeën? Who knows...
15-11-2003 00:34
(heb hem ook nog op dvd) schreef:


staan daar nog leuke extras op?
15-11-2003 10:03
leuke docu met Gilliam, vrij lang ook.
15-11-2003 15:36
Het best wel een leuke film maar als er iets lekkers op tv is ga ik dat kijken.
15-11-2003 15:37
ik bedoel leukers

-gebruik in het vervolg de edit-knop aub-
15-11-2003 15:43
staan daar nog leuke extras op? schreef:


Ik heb op dit moment de DVD van svw thuis liggen
Er staat een making of van 87 minuten op, 2 trailers, productietekeningen, commentaar van Terry Gilliam & Charles Roven en Filmografieën van cast & crew.
15-11-2003 17:04
87 minuten?! dat is bijna anderhalf uur!
16-11-2003 10:36
Goede film

En wat maakt het uit dat ie vaak op tv komt
Goede films mogen gerust vaak op tv komen
16-11-2003 11:53
Heb 2x een poging gedaan om deze film helemaal af te kijken.. Tot nu toe onsuccesvol.

Nog maar een poging wagen vanavond
16-11-2003 14:20
Prachtige film, zeker de moeite waard om te kijken.
16-11-2003 14:38
Okay vanavond half 9 iedereen kijken naar dit meersterwerkje van Gilliam. Pitt is heerlijk op dreef en Willis leverd 1 van z'n beste prestraties
16-11-2003 14:55
[quote]Okay vanavond half 9 iedereen kijken naar dit meersterwerkje van Gilliam. Pitt is heerlijk op dreef en Willis leverd 1 van z'n beste prestraties



Sorry, die tijd is bij mij al gereserveerd voor "Van Kooten & de Bie"

-Zeur-
16-11-2003 17:35
ik zie reeds enorm uit naar deze prachtige filmavond op ons aller Veronica. doch ik conservatief ben ingesteld in deze pragmatiserende staat, zie ik mij toch genoodzaakt het een en ander op te nemen op video
16-11-2003 18:55
Sorry, die tijd is bij mij al gereserveerd voor "Van Kooten & de Bie"

-Zeur- schreef:


Dito Overigens is dit natuurlijk gewoon een absolute topfilm.
16-11-2003 20:18
het is bijna zover, ik kan niet w88....ik zit hier met een lichtelijk pragmatiserende nippel te wachten tot de show begint....viel spaB he leuten
16-11-2003 21:55
Sorry, die tijd is bij mij al gereserveerd voor "Van Kooten & de Bie" schreef:


Precies, dat is eenmalig....
10-05-2004 11:40
Eén van mijn favoriete films... dat wordt weer kijken
10-05-2004 11:52
Prachtige film van Gilliam. Heb hem al zo vaak gezien dat ik hem nu begrijp (ben niet zo'n snelle). Vind Pitt vooral enorm geestig als hij voor het eerst Bruce "wegwijs maakt". En tja Madeline Stowe vind ik af en toe iets TE hysterisch en net TE vaak. Maar ja anders is het weer niet geloofwaardig. Maar een hele mooie film met een SCARY achtergrond.
10-05-2004 18:51
Ik heb er veel over gehoord maar ik heb het nog niet gezien
12-05-2004 09:57
Ik houd er wel van als er in een film wat met Tijd gerommeld wordt. Dat is altijd even lastig te doorgronden. En het 'klopt' nooit helemààl...(zie spoiler)



Geweldige film van een geweldige regisseur.
12-05-2004 11:36
Supagroofa... volgens mij klopt de film wel:

Het is wel een tijdje geleden dat ik deze film heb gezien, dus ik weet het allemaal niet zo zeker meer... maar ik dacht dat het zo in elkaar zat...

Een ander vraagje... in deze film wordt er naar een andere film verwezen... welke film is dat?
12-05-2004 14:11
Filmwolfje schreef:
Een ander vraagje... in deze film wordt er naar een andere film verwezen... welke film is dat?


Welke van deze bedoel je:

imdb schreef:
Many Alfred Hitchcock and Vertigo (1958) references:

Title sequences similar - long clip from Vertigo (1958)
Like Kim Novak in Vertigo (1958), Dr. Railly is transformed to a blonde, but the result doesn't look like Novak. Instead it's the spitting image of Eva Marie Saint in North by Northwest (1959), another Alfred Hitchcock masterpiece

Music from Vertigo (1958) can be heard. (The scene in Vertigo has an actor named James embracing a character named Madeline. The scene in Twelve Monkeys has an actor named Madeline embracing a character named James!)

A quick clip from Andromeda Strain, The (1971) featuring a monkey in the throws of death, is seen on the dayroom television during a news report about the cruelty of using animal subjects in medical research.

Inspired by Jetée, La (1962): Toward the end of the film Cole and Railly are watching Vertigo (1958). The scene that is shown heavily influenced the film Jetée, La (1962) which inspired Twelve Monkeys. There is also a version of that same scene shown in La Jetée.
12-05-2004 16:15
Iedereen die hem niet kent moet deze zien. Beste film met Bruce Willis als hoofdrol.

(Beste film met Bruce als bijrol is trouwens Pulp Fiction..)
12-05-2004 16:50
Bedankt JB, ik denk dat het de 2 films Vertigo en La Jetée zijn die ik zoek. Nu nog ff onthouden dat ik die 2 moet gaan zien als ze op TV komen...

Woutomatic:
Maar ik durf mijn vinger er niet op te leggen... ik kan het mis hebben... nu ben ik wel gedwongen om deze film vanavond te kijken, hahaha
12-05-2004 17:17
Kijk de making of maar een keer...
12-05-2004 18:56
goeie film zeker de moeite waard!!
12-05-2004 19:42
ah heerlijk zo'n film die je pas snapt als je em 3x hebt gekeken
12-05-2004 20:15
The_Wonderer schreef:
ah heerlijk zo'n film die je pas snapt als je em 3x hebt gekeken


deze film moet je minimaal 3x kijken.... heb hen drie keer gezien en het blijft mij nog steed verbazen. Meschien voor de vierde keer gaan. Ondek vast wel weer iets nieuws
12-05-2004 21:09
Echt een geniale film. Geweldig acteerwerk, vooral Brad Pitt is super als lunatic. Het verhaal zit geweldig in elkaar. Eigenlijk moet je de film twee keer bekijken om alle details te zien en te snappen. Ik ga nu voor de vierde keer van deze klassieker genieten.
12-05-2004 21:43
Volgens mij klopt het trouwens niet wat supagroofa zegt:
Wat dit betreft ben ik vrij zeker dat de film klopt.
12-05-2004 23:31
Schnitzel schreef:
Volgens mij klopt het trouwens niet wat supagroofa zegt:

Spoiler!!

Ik heb de film wel een paar keer gezien, maar niet iedereen zal dit op prijs stellen, want de volgende keer als deze film op tv komt leest iemand het ...

Film was goed btw Soms herken je echt dingen uit Brazil (wat echt een supervage film was )
12-05-2004 23:38
film was echt mooi, vooral het begin vond ik sterk
13-05-2004 00:05
Filmwolfje schreef:


ik heb de film nu zeker een keer of 10 gezien, en dit had ik me nog niet gerealiseerd, tenminste het feit .

Waar de meeste films (zelfs toppertjes als Pulp Fiction of Fight Club) toch na een aantal keren enigzins gaan vervelen wordt deze eigenlijk elke keer weer beter. Helaas had ik de vorige keer al gegeven, 5 blokjes impliceert perfectie, de waarheid ligt zoals gewoonlijk weer eens in het midden...
13-05-2004 09:55
WizardOfOss schreef:
ik heb de film nu zeker een keer of 10 gezien, en dit had ik me nog niet gerealiseerd, tenminste het feit .


Oeps... volgens mij heb je me toch verkeerd begrepen:
Ik heb de film gisteren gezien en ik blijf nu wel vol zekerheid bij dat standpunt .
13-05-2004 10:06

Dus filmwolfje zou wel eens gelijk kunnen hebben.
13-05-2004 10:41
Leuke reacties, goeie ook... Ik probeer het nog een keer met de nieuwe inzichten. Een lang verhaal trouwens, een lang verhaal wat waarschijnlijk toch niemand meer leest...



Tot zover.

"The movie never changes. It can't change. But every time you see it it seems different because you're different. You see different things." - James Cole
13-05-2004 11:09
Ja, maar Filmwolfje zat er het dichtst bij denk ik...
13-05-2004 10:59
Ik vind dat we -met z'n allen- tot een aardige theorie zijn gekomen.
13-05-2004 11:29
WoUtoMatiC schreef:
Ik vind dat we -met z'n allen- tot een aardige theorie zijn gekomen.

Inderdaad, ik heb de film gisteren pas voor de eerste keer gezien, en vandaag pas alle spoilers gelezen. En inderdaad ik ben het met jullie eens: WoUtoMatiC, supagroofa en Filmwolfje bedankt voor jullie goeie filosofieën (of zoiets) Ik vond de film geweldig en ga 'm zeker nog een keertje zien! Het verhaal, de tijd, de dillemma's, Bradje in een glansrol!
13-05-2004 11:31
Ik zag em gister voor het eerst, wat een vreemd einde heeft deze film zeg.

maar heeeel goed geacteerd van Pitt !!!

BRAVO !!!
13-05-2004 11:33
Willis doet me op de poster denken aan die konijn in Donnie Darko, door dat rechteroog

(dat was ook zo'n goede rare film, wel minder raar dan 12 apen)
13-05-2004 11:37
supagroofa schreef:
Ja, maar Filmwolfje zat er het dichtst bij denk ik...


Dank je wel . Het is een hele ingewikkelde film waar je uren over door kunt discussiëren. Bijvoorbeeld:
Hahaha , het is gewoon een briljante film .
13-05-2004 11:42
Filmwolfje schreef:
[spoiler]
Nu zet je me weer aan het denken! Goed bezig...
13-05-2004 11:48
Aziez schreef:
Willis doet me op de poster denken aan die konijn in Donnie Darko, door dat rechteroog

Dit is volgens mij de Amerikaans versie. Hij slaat in ieder geval nergens op, alsof Willis een of andere Terminator is in deze film.

Geef mij deze maar:

14-05-2004 18:33
Of ik heb het mis, of er klopt iets niet: Klopt dit nou of zie ik spoken? Please ook al is ie lang lees 'm effe en antwoord ook... Als je met quote kun je het rustiger lezen in het reageren-venster!
28-01-2005 00:53
goede film en iedereen die dit een slechte film vindt, snapt het plot waarschijnlijk niet.

Nou ja, zo hoogdravend is het plot ook weer niet, maar wel weer genoeg om te denken: hè? hoe zittat nou?.
30-01-2005 13:21
K vind t wel een coole film
zeeeeer vaag, maar vet
30-01-2005 13:23
Een leuke film, moet je wel heel goed opletten en je heb geen reclame nu, dus ik zou maar naar de wc gaan voordat de film begint, of tape hem
30-01-2005 15:16
mmm had bij cast brad pitt der niet bij gemoeten?
die heeft toch wel een aardig prominente rol?, lijkt mij. (of haal ik nu zes films door elkaar )

maarja wie ben ik?
30-01-2005 17:00
Coole film gewaagd vooral de rol die Bruce Willis heeft gekregen maar heel leuk en vermakelijk.
Ook een doordenkertje.

Jacques
30-01-2005 17:50
LangeLoeder schreef:
mmm had bij cast brad pitt der niet bij gemoeten?
die heeft toch wel een aardig prominente rol?, lijkt mij. (of haal ik nu zes films door elkaar )

maarja wie ben ik?


Tis hun waarschijnlijk effe ontschoten.
30-01-2005 23:30
misschien hebben de mensen die deze film niks vinden...
hem nog maar 1 x gezien.....
ik vind hem , hoe vaker ik hem zie , steeds beter worden
30-01-2005 23:33
brad pitt speeld zeker in deze film
hij is toch die ene gek , waarmee willis in een inrichting zit
30-01-2005 23:40
31-01-2005 12:57
Veel van de stijlelementen van deze film zaten ook al in het origineel: La Jetée.
31-01-2005 22:20
Zeer coole film !!!
Geweldige rollen van Willis en Pitt. Hij is echt een van de bruutste psychopaten op het witte doek.
11-12-2005 10:27
Een paar jaar geleden gehuurd en snapte er geen ene drol van. Hele vage film. Ga em nu nog eens kijke misschien dak em nu ken waardere
13-12-2005 12:02
Wat verwacht je van Gilliam, he
13-12-2005 23:10
Unicron schreef:
Een paar jaar geleden gehuurd en snapte er geen ene drol van. Hele vage film. Ga em nu nog eens kijke misschien dak em nu ken waardere


Is wel aan te raden echt. De eerste keer snapte ik er helemaal niks van (2de keer ook niet trouwens). Pas bij de 3de keer had ik hem door, misschien vrijdag nog maar eens voor de 4de keer kijken. De verschillende theorieën zijn trouwens leuk om te lezen. Ga je toch weer heel anders tegen zo'n film aankijken
14-12-2005 00:50
heb 'm me laatst op dvd gekocht, blijft een mega film. En die discussies erover zijn ook altijd boeiend, kortom: _O_

weet niets boeienders te melden op dit moment
14-12-2005 18:01
Prachtfilm die nooit gaat vervelen en een glansrol van Brad Pitt!
16-12-2005 16:00
Hm. Inderdaad supergoede film.. DVD-waardig en het ook helemaal eens met de 8.0

Heeft iemand toevallig een link met zo'n goede theorieen-site over 12M voor mij? Ik ben wel benieuwd, maar kwam op niet echt interessante dingen toen ik ging zoeken.
11-12-2006 18:47
Een sterke SF film met een goed doortimmerd verhaal en sterke vertolkingen van de hele cast. Een 8 is dik verdiend. En dit is niet alleen een van de beste van Bruce Willis, maar ook van Brad Pitt.
11-12-2006 20:41
Het is wat jammer dat ze voor het verhaal 1996 nodig hadden. Als dat niet zo was, dan was het niet alleen zéér realistisch, maar ook geloofwaardiger. Niettemin sterk verhaal met mooie verstopte waarschuwingen.

Bruce en Brad in rollen die echt subliem goed bij ze passen. Er zijn weinig films waarin de cast zo op zijn plek zit als in deze.
11-12-2006 23:35
Klassieker en cultfilm!!!
15-12-2006 07:12
Prachtige film
15-12-2006 12:02
Ik heb 'm deze week besteld en hij is gisteren binnen gekomen . Een echte film die je gewoon moet hebben
15-12-2006 13:35
Zeker wel een vermakelijke film. Van begin tot eind waardig om ernaar te kijken.
15-12-2006 14:11
Meesterlijke film, zeker een van de beste die ik gezien heb! Sterk verhaal, goed acteerwerk en prachtige twists...
15-12-2006 17:19
Ik vind het een fantastische film, "ik heb zooo genoten", maar 2 keer of zo, 1 keer voor de initial shock, de 2e keer met de afloop van de eerste sessie in mind. Das niet erg, het is inherent aan de opzet. Ik snap niet dat deze film ongeveer elke 3 maanden uitgezonden wordt. Iedereen die het wilde zien heeft het nu toch wel meerdere malen gezien? Het is de Blues Brothers niet, de meest herkijkbare film in de geschiedenis. Maarja, NET5 moet het zelf weten..pakketdeal geweest misschien?
15-12-2006 21:58
Ook een van mijn favo's. Heerlijk, een film waarbij je na moet denken en waarbij je het gevoel hebt dat alles mogelijk is. Hoe zit het nou eigenlijk in elkaar? Wat is fantasie en wat is werkelijkheid? Een film die niet verveelt, hoe vaak je hem ook ziet. Daar komt nog bij dat Brad Pitt in deze rol gewoon briljant is, en ook Bruce Willis een boven gemiddelde prestatie neerzet.
22-05-2009 22:41
In de krant staat dat hij vandaag komt?
30-05-2009 00:13
hetisjantje schreef:
Het is de Blues Brothers niet, de meest herkijkbare film in de geschiedenis. Maarja, NET5 moet het zelf weten..pakketdeal geweest misschien?
Lol, hij is weer op Net 5.

Maar het blijft een meesterwerk. 5/5
15-10-2009 14:19
Goede film met goede vertolkingen van zowel Bruce Willis als Madeleine Stowe.
Brad Pitt is hier grandioos als waanzinnige, werkelijk een van zijn eerste grote rollen.
Maar het verhaal is wat te langdradig en ook de film is te lang, ik denk dat het allemaal wel beter had gekund en vooral ook een half uur korter had mogen zijn.
Dus, goede maar wat té lange film.