Top Gun (1986)
Filminformatie
Delen:
Synopsis:
Maverick wordt samen met zijn co-piloot Goose aangenomen bij Top Gun, een keiharde marineopleiding voor piloten. Hij gaat hier de concurrentie aan met een andere toppiloot, Iceman. Na een tragische gebeurtenis realiseert Maverick zich dat het leven toch keihard kan zijn en twijfelt of hij nog verder wil gaan met vliegen. Uiteindelijk moet hij toch bewijzen wie de beste piloot is.Regisseur:
Tony ScottJaar:
1986Duur:
110 minutenTagline:
From the Producers of Beverly Hills Cop and Flashdance [UK Theatrical]Genre:
Actie | RomantiekCast:
Tom Cruise | Kelly McGillis | Val Kilmer | Anthony Edwards | Tom Skerritt | Michael Ironside | John Stockwell | Barry Tubb | Rick Rossovich | Tim Robbins | Clarence Gilyard Jr. | Whip Hubley | James Tolkan | Meg Ryan | Adrian PasdarLand:
AmerikaIMDB:
6.5 op 64267 stemmen (Website)Nieuws:
- Trailer 'Top Gun 3D'Tom Cruise en Val Kilmer stappen weer in hun straaljagers.
- Top Gun binnenkort in 3D in de bioscopenDe film met Tom Cruise wordt waarschijnlijk begin 2012 opnieuw uitgebracht.
- Tom Cruise krijgt toch hoofdrol in Top Gun 2Tony Scott bevestigd als regisseur.
- [Update] Tom Cruise in Top Gun 2Maverick moet de mentor worden van een nieuwe generatie 'hot shots'.
- Meer Top Gun nieuws (5 artikelen)
Trailers / Foto's / Posters
Reacties op Top Gun (33)
07-01-2004 21:38
Een leuk drama, met het nodige macho gedrag (wat anders met Tom Cruise 08-01-2004 12:43
Belangwekkende film omdat die het begin van Tom Cruise's carriere betekende, ook van Val Kilmer en Kelly McGillis, al zijn die de laatste jaren ernstig uit beeld geraakt. Grappig is dat 'Goose' (Anthony Edwards) pas veel later beroemd werd dankzij E.R.Overigens een echte 80's draak van een film. Stompzinnig verhaaltje, lachwekkende romantiek, afgrijselijke muziek. Net niet slecht genoeg om camp te zijn.
09-01-2004 11:40
Een grappig citaat dit keer dat wat mij betreft de lading goed dekt:"The dogfights are absolutely the best since Clint Eastwood's electrifying aerial scenes in Firefox. But look out for the scenes where the people talk to one another."
-- Roger Ebert, CHICAGO SUN-TIMES
09-01-2004 12:49
Oude nostalgie voor mij...Heerlijke film om eens terug te denken aan de tijd toen mensen blij waren met het verhaal van de film in plaats van de special effects.
Als je deze niet gezien hebt, ontbreekt er volgens mij wat aan je opvoeding!
09-01-2004 18:47
Haha prachtfilm! Op de basisschool wilden we allemaal straaljagerpiloot worden toen...... nostalgie idd 10-01-2004 10:49
Echt een geweldige film, deze, ik ben het met alle bovenstaande comments eens, behalve dat ik deze niet heb gezien toen ik nog op de basisschool zat, maar een jaar geleden ofzo pas.... 10-01-2004 12:04
Haha prachtfilm! Op de basisschool wilden we allemaal straaljagerpiloot worden toen...... nostalgie idd
Jep
Inderdaad een film waarbij iedereen destijds Tom wou zijn
24-06-2004 10:00
Typisch gevalletje van fout maar wel lekker. Grappig ook om te zien dat Tom Cruise zich sinds die tijd als acteur nauwelijks heeft ontwikkeld. Hij beschikt nog steeds over hetzelfde beperkte arsenal grimassen en glimlachen.
27-06-2004 12:03
nog nooit gezien deze film blijkbaar toch wel wat gemist dus vanavond maar ff kijken 27-06-2004 17:41
blijft tering goeie film (als je beetje langs de homo-erotic aspecten kijkt 27-06-2004 18:19
Er klopt echt geen biet van dat luchtgevecht op het einde, dat is zo jammer. Dogfight deden die Amerikanen in de jaren 80 allang niet meer aan, en die toestellen van de slechterikken zijn gewoon F-5 Tigers, een US Airforce toestel dus. 02-01-2005 22:03
je kan zeggen over die film wat je wilt of het nou wel klopt of niet maar ben van mening dat het voor een 19 jaar oude film gewoon een leuke film blijft om te zien vooral de actie stukken 
het is dat ik hem onderhand al kan dromen en dat ik weer vroeg moet beginnen anders was ik hem zekers weer gaan kijken
30-06-2005 22:56
Het lijkt wel of het zo hoort om een klassieker altijd goed te vinden, dat is natuurlijk larie.De meesten laten zich meeslepen door er iets over te zeggen wat ze eigenlijk niet menen, want je mag niet aan Top Gun komen, want dan ben je verkeerd bezig, iedereen zegt dat ie goed is, nou dan zeg ik dat ook maar anders word ik niet serieus genomen.
Temminste dat gevoel krijg ik soms wel eens, natuurlijk zijn er ook mensen die er een hoop plezier aan beleefd hebben, alleen ik vind het een beetje plakkerig worden allemaal, te plakkerig weet je wel
Top Gun is maar een gewone film, het stelt eigenlijk niet veel voor.
Ik vind hem eerlijk gezegt zwaar klote en dat is nog licht uitgedrukt ook.
30-06-2005 23:13
Top film, deze film ademt de jaren 80, schitterend. 03-07-2005 00:09
ik vind dit een gave film met veel acties en grappige scene,s alleen moet je van klasiekers houden wil je m leuk vinden....:y
03-07-2005 10:47
Klassieker?Dit?
Een registratie van een tijdsbeeld, dat wel. Maar is meer (acteer-) talent voor nodig wil het een klassieker heten.
En dan nog Tom Cruise... Die heeft gewoon een 'moeilijk-kijken-blik' in zijn ogen dat 'ie in elke film terug laat komen. Het enige boek dat die in de kast heeft staan is 'How to become a millionaire', terwijl er bij Jack Nickolson een hele plank over Methode Acting te vinden zal zijn.
Tom Cruise....
please..
03-07-2005 12:25
Verwerpelijke propaganda film van het amerikaanse ministerie van defensie. Als het aan de yanks had gelegen was de 3e wereldoorlog er dan ook gekomen. Ben blij met de politieke ommezwaai in 1989 veroorzaakt, door (jawel alweer een geweldige amerikaan) Sylvester Stallone in Rocky 5 tegen die zgn. Bolsjeviek !! 12-05-2006 14:57
Voor de verandering: Top Gun :l 14-05-2006 14:04
De film is flut, maar was -de- doorbraak voor ons buitenaards gekkie en placenta liefhebber, Tom Cruise, als karakteracteur die hoge gages kan vangen in Hollywood omdat hij zowel mannen als vrouwen naar het scherm weet te lokken voor een flutfilmpie. Verder is het vrij plezierige tijdsinvulling voor de doelgroep zonder pretentie, zeg maar Bill and Teds Excellent Adventure maar dan voor wanabee-machos i.p.v. dudes. De z.g. menselijke issues en maatschappij kritische noten zijn er niet boven een voor de doelgroep geconstructeerd niveau van het Aaron Spelling type (das dan weer jammer). 14-05-2006 16:00
hetisjantje schreef:
De film is flut, maar was -de- doorbraak voor ons buitenaards gekkie en placenta liefhebber, Tom Cruise, als karakteracteur die hoge gages kan vangen in Hollywood omdat hij zowel mannen als vrouwen naar het scherm weet te lokken voor een flutfilmpie. Verder is het vrij plezierige tijdsinvulling voor de doelgroep zonder pretentie, zeg maar Bill and Teds Excellent Adventure maar dan voor wanabee-machos i.p.v. dudes. De z.g. menselijke issues en maatschappij kritische noten zijn er niet boven een voor de doelgroep geconstructeerd niveau van het Aaron Spelling type (das dan weer jammer).
Geheel mee eens had het niet beter kunnen verwoorden.
14-05-2006 19:30
hetisjantje schreef:
De film is flut, maar was -de- doorbraak voor ons buitenaards gekkie en placenta liefhebber, Tom Cruise, als karakteracteur die hoge gages kan vangen in Hollywood omdat hij zowel mannen als vrouwen naar het scherm weet te lokken voor een flutfilmpie. Verder is het vrij plezierige tijdsinvulling voor de doelgroep zonder pretentie, zeg maar Bill and Teds Excellent Adventure maar dan voor wanabee-machos i.p.v. dudes. De z.g. menselijke issues en maatschappij kritische noten zijn er niet boven een voor de doelgroep geconstructeerd niveau van het Aaron Spelling type (das dan weer jammer).
Ben blij dat ik lekker een filmpje kan kijken zonder af te vragen of hij wel bij mijn 'niveau' past.
Zeker geen hoogstandje maar Top Gun vind ik zeer vermakelijk door de combinatie van actie, overtuigende personages en natuurlijk niet te vergeten.. de soundtrack!
14-05-2006 20:11
Stoere film! God bless America.. 14-05-2006 22:51
Ik vind het een zeer mooie film, de beste van tom in mijn ogen.. 15-09-2007 17:53
hetisjantje schreef:
De film is flut, maar was -de- doorbraak voor ons buitenaards gekkie en placenta liefhebber, Tom Cruise, als karakteracteur die hoge gages kan vangen in Hollywood omdat hij zowel mannen als vrouwen naar het scherm weet te lokken voor een flutfilmpie. Verder is het vrij plezierige tijdsinvulling voor de doelgroep zonder pretentie, zeg maar Bill and Teds Excellent Adventure maar dan voor wanabee-machos i.p.v. dudes. De z.g. menselijke issues en maatschappij kritische noten zijn er niet boven een voor de doelgroep geconstructeerd niveau van het Aaron Spelling type (das dan weer jammer).
Dit is eigenlijk precies wat ik bedoel te zeggen.
15-09-2007 20:28
rolf schreef:
Klassieker?
Dit?
Een registratie van een tijdsbeeld, dat wel. Maar is meer (acteer-) talent voor nodig wil het een klassieker heten.
En dan nog Tom Cruise... Die heeft gewoon een 'moeilijk-kijken-blik' in zijn ogen dat 'ie in elke film terug laat komen. Het enige boek dat die in de kast heeft staan is 'How to become a millionaire', terwijl er bij Jack Nickolson een hele plank over Methode Acting te vinden zal zijn.
Tom Cruise....
please..
Dit?
Een registratie van een tijdsbeeld, dat wel. Maar is meer (acteer-) talent voor nodig wil het een klassieker heten.
En dan nog Tom Cruise... Die heeft gewoon een 'moeilijk-kijken-blik' in zijn ogen dat 'ie in elke film terug laat komen. Het enige boek dat die in de kast heeft staan is 'How to become a millionaire', terwijl er bij Jack Nickolson een hele plank over Methode Acting te vinden zal zijn.
Tom Cruise....
please..
Geheel mee eens en de FT cijfer van 7.1 is belachelijk en Over The Top!
01-03-2009 22:29
oh man hoeveel keer dat ik deze film niet gezien heb ik weet het begot al niet meer maar het was veel en over het algemeen vondt ik deze film niet overdreven goed er zijn er veel betere van cruise maar ja zoals er een paar zeggen een typische 80 film lol7/10
20-06-2009 16:25
Tig keer gezien, straks gaat ie weer aan. Voor mij is dit een van de iconen uit mijn jeugd als het op films aankomt. Wat was die Maverick stoer zeg!Later bleek de film helemaal niet zo superstoer (kleine Jellineks worden groot
En vergeet niet de film te beoordelen als een film uit '86. Commentaar dt de "MiGs" geen echte MiGs waren zijn geheel correct maar waar zou Paramount MiGs vandaan moeten halen tijdens de koude oorlog? De fightscenes zien er gedateerd uit maar de film is ook 22 jaar oud, dus who cares?
30-05-2010 13:05
Pure klassieker deze film, die de carrière van vele acteurs die hierin meespelen een boost heeft gegeven, niet in het minst die van Tom Cruise.Mooie beelden van de vliegtuigen en actiescènes, goede muziek ook.
Misschien nu een beetje traag, maar de film was toen een van de grote blockbusters en is nog steeds een mooie film om eens terug te bekijken.








Ik wilde straaljagerpiloot worden toen ik 'm had gezien, errug cool!