Mel Gibson over Mad Max 4
Te oud voor de hoofdrol?
U-571

U-571 (2000)

FT rating (24 stemmen)
7

Jouw rating
--

Filminformatie


Synopsis:

Nadat een Amerikaanse duikboot tijdens een geheime missie wordt getorpedeerd, kan een gedeelte van de bemanning nog net op tijd aan boord komen van een Duitse defecte onderzeeer. Het lukt echter niet om van daaruit het thuisfront te contacteren. In een race tegen de klok, hangt hun lot volledig af van kameraadschap, moed en strijd tegen hun diepste angsten.

Regisseur:

Jonathan Mostow

Jaar:

2000

Duur:

116 minuten

Tagline:

You won't come up for air until it's over!

Genre:

Actie | Drama | Oorlog

Land:

Frankrijk | Amerika

IMDB:

6.4 op 27033 stemmen (Website)

Trailer / Foto / Wallpaper / Poster


Reacties op U-571 (47)


26-09-2003 15:07
Ok subwoofer vol aan bij deze film...!!
...het geluid is absoluut meesterlijk...
en geef de buren ff wat oordopjes...

de film had beter kunnen zijn...als die chauvenistisch kut amerikanen weer niet net moeten doen of zij het allemaal weer fixen..(wat minder patriotisme en wat meer realiteit was deze film zeker tengoede gekomen!!...
maar ja das boot blijft dan ook de beste duikboot film..
al met al een vermaakelijk film
26-09-2003 15:07
[edit - dubbelpost]
27-09-2003 11:27
[quote]Ok subwoofer vol aan bij deze film...!!
...het geluid is absoluut meesterlijk...
en geef de buren ff wat oordopjes...




Zeker weten Best een aardige film die een paar mooie momenten heeft
27-09-2003 15:52
Lijkt me heel aardige film voor deze avond.
27-09-2003 21:33
Zeker goede film voor vanaaf. Alleen ... ik vind het dus echt NIET kunnen dat ze in deze film je vertellen dat het de Amerikanen waren die de ENIGMA-encoder hebben veroverd. Dat kan je echt niet maken, het waren dus de Engelsen. Maarjah... Hollywood

7/10, had meer ingezeten
27-09-2003 22:05
27-09-2003 23:12
wauw... was toch wel een vermakelijke film, mooi geluid inderdaad
27-09-2003 23:27
toffe film joh! alleen jammer dat Jon Bon Jovi zo vroeg dood gaat. Maar die mathew maakt veel goed
27-09-2003 23:43
(slaat op een bepaald feit in de post hierboven)
Helaas een volgende keer kijken dan maar.
22-10-2003 14:48
Al zou je de kommandant met een gigantische verrekijker op de brug zetten midden op zee; de U-96 van Das Boot zou hij dan nooooit kunnen zien. Kwa sfeer, kwaliteit, akteerwerk, akteurs, verhaal, lengte, echt alles is Das Boot vele malen beter dan U-571. Ondanks dat ik deze film 4 keer gezien heb, vind ik het toch niet meer dan een 4 waard.
22-10-2003 18:18
Daarbij is U-571 pure geschiedsvervalsing.

Oh en Bon Jovi...... genoeg gezegd dacht ik zo
22-10-2003 20:15
Daarbij is U-571 pure geschiedsvervalsing.
schreef:

Mee eens. U-571 is onrealistisch. Het mag er dan wel misschien indrukwekkend uitzien, en het geluid super zijn, maar kwa inhoud en akteerwerk is het echt niets.
Bijvoorbeeld deze scene zit mij dwars:

Ondanks mijn negatieve uitspraken is het ook weer zo dat ik deze film best vermakelijk vind; ik heb hem 4 keer gezien en altijd best boeiend. Maar ik weet zeker Das Boot NOOIT zou kunnen worden geëvenaard.
22-10-2003 20:30

Ondanks mijn negatieve uitspraken is het ook weer zo dat ik deze film best vermakelijk vind; ik heb hem 4 keer gezien en altijd best boeiend. schreef:

En desondanks geef je de film een 4. Denk je niet dat je een beetje doorslaat? Je hoeft U571 niet een 4 te geven om duidelijk te maken dat je Das Boot veel beter vindt hoor (tenzij je Das Boot een 5 zou geven)
22-10-2003 22:03
En desondanks geef je de film een 4. Denk je niet dat je een beetje doorslaat? Je hoeft U571 niet een 4 te geven om duidelijk te maken dat je Das Boot veel beter vindt hoor (tenzij je Das Boot een 5 zou geven) schreef:

Omdat ik in U-571 veel dingen ben tegengekomen die letterlijk uit Das Boot gekopiëerd zijn, en tevens ook omdat U-571 een zeer slechte 'kopie' is van Das Boot, vind ik het een mindere film. Maar het hoofdpunt is toch wel dat deze heldendaad in het echt door de Engelsen werd gedaan, maar in deze film zijn het Amerikanen.
15-11-2003 11:43
[quote]Tja, als je Das Boot hebt gezien is elke andere duikbootfilm overbodig. Deze haalt dat niveau voor geen meter. Als je wilt kijken voor een doorsnee actiefilm zonder al te veel diepgang dan is ie nog wel aardig.



Bewuste woordkeuze zeker? Maar inderdaad, niet echt een topper. Mocht je al het andere vanavond al hebben gezien dan deze een keer kijken....

-Zeur-
16-11-2003 15:16
Leuke special effects, geluid en beeld
17-11-2003 17:29
Deze film is groffe geschiedsvervalsing.
Het waren de Britten die WOII de duitse enigma machine konden bemachtigen.
Daarbij was geen enkele amerikaan ook maar in de buurt.
Maar ja, denken ze in hollywood, welke amerikaan wil nu zien hoe niet amerikanen de held uit hangen.
17-11-2003 20:11
Pfff, doe niet zo verrekte negatief met je rating van 0

Het is best een leuke film, actie enzow, en hij heeft zelfs een oscar gekregen voor het geluid als ik het me goed herinner... Denk dat ik deze vrijdag maar ga bekijken
18-11-2003 16:05
Speelt die langharige rocker daar niet in? Bon Jovi?
21-11-2003 12:34
[quote]Pfff, doe niet zo verrekte negatief met je rating van 0

Het is best een leuke film, actie enzow, en hij heeft zelfs een oscar gekregen voor het geluid als ik het me goed herinner... Denk dat ik deze vrijdag maar ga bekijken



Alhoewel ik een rating van 0 ook overdreven vind, heeft hij wel een punt. Nadat de film uitkwam waren er echt heel veel mensen die dachten dat de Amerikanen de enigma veroverd hadden...
21-11-2003 14:26
Topfilm, waarom? Nou omdat ik gek ben van onderzeeboot films...Hunt for red october, Das Boot, U-571, Below, Crimson Tide en K-19: Allemaal het bekijken waard. Er hangt gewoon altijd een freakt sfeertje bij zulke films.
21-11-2003 16:07
Das Boot en Crimson Tide zijn wat mij betreft de enige geslaagde films uit dat rijtje.
22-11-2003 00:40
Vond hem niet tegenvallen. Haalt absoluut niet het niveau van Das Boot, Crimson Tide of Hunt for the Red October, maar toch zeker geen slechte film.
05-08-2004 15:41
orie schreef:
Heb je wel goed gekeken naar deze film ?
Das Boot zuigt met U-571
Ik ga zeker kijken !
Raad deze film zeker aan


dit beter dan "Das Boot" ???

Deze film is gemiddeld: zeker kijkbaar, maar behoorlijk voorspelbaar en af en toe enorm stom (beste voorbeeld: Amerikaanse soldaten komen Duitse onderzeer binnen, er kijkt er eentje naar het instrumentenpaneel en roept vol verbazing uit "Everything is in German!". Goh...) en onrealistisch
05-08-2004 16:51
Leuke film..voor een verloren zomeravond.
05-08-2004 21:56
DocTari schreef:
dit beter dan "Das Boot" ???

Deze film is gemiddeld: zeker kijkbaar, maar behoorlijk voorspelbaar en af en toe enorm stom (beste voorbeeld: Amerikaanse soldaten komen Duitse onderzeer binnen, er kijkt er eentje naar het instrumentenpaneel en roept vol verbazing uit "Everything is in German!". Goh...) en onrealistisch


Ik heb hem een tijdje geleden voor het laatst gezien, maar ik denk dat het voorbeeld wat jij opnoemt meer (een poging tot) een grap dan dat het stom is. Misschien is het wel een stomme grap dat kan ook !
06-08-2004 09:08
Jelko schreef:
Ik heb hem een tijdje geleden voor het laatst gezien, maar ik denk dat het voorbeeld wat jij opnoemt meer (een poging tot) een grap dan dat het stom is. Misschien is het wel een stomme grap dat kan ook !


Ik heb hem gisteren toch nog maar even gekeken (eerste helft dan...er kwam een journaaluitzending tussendoor) maar het komt me toch behoorlijk serieus over..ik vond dat de film zichzelf veel te serieus nam, en een grap op dat moment (andere onderzeeer is net opgeblazen, ze proberen zwaar gestresst en in doodsangst het duitse barrel aan de gang te krijgen) lijkt me echt enorm misplaatst.

Trouwens, als je niet (onbedoeld) moet lachen om de eerder genoemde opmerking, dan wel om de enorm overdreven explosies...
16-11-2004 20:57
Lijkt me wel kewle film... en heb 'Das Boot' nog ni gezien.. dus ga em Cker kijke! (tenzij ik het vergeet )
18-11-2004 13:35
het lijkt mij ook een leuke film ik hou van duikboot films dus kijke
10-05-2006 14:37
Weer een stukje geschiedvervalsing van de Amerikanen. Het waren de Engelsen die een Enigmadecodeermachine te pakken kregen.
10-05-2006 14:44
had me heel erg verheugd op deze film, maar ton ik em eenmaal had gezien, vond ikhem echt helemaal niets. Das boot stijgt kilometers boven U571 uit..
10-05-2006 20:56
geweldige film en al helemaal het geluid van de ze film(vandaar ook de oscar die de film heeft gewonnen voor beste geluid)

dus effe huren of kopen op dts volume hard en genieten maar
11-05-2006 08:50
Ik vond/vind echt een geweldige film. Als je de dvd's hebt moet je eigenlijk na de film even de extra's bekijken. Staat namelijk een heel verhaal over de geschiedenis van de Enigma en ook wie werkelijk dat ding heeft gepakt.
Anyway, een van de spannendste duikboot films moet ik zeggen!
11-05-2006 09:42
Ik baalde opzich wel beetje toen ik zag dat deze op tv kwam, ik had em namelijk net vorige week gekocht Beetje jammer, want het is niet écht een film om te hebben. Het is wel een heel leuke film, zit een goed verhaal in, en de rest (het kameraadschap zoals wordt beschreven) van het verhaal zit ook goed. Een nadeel is dat de film wel naar actie film toe neigt (zoals de onderzeeër die wordt getorpedeerd ontploft met gigantisch veel vuur en over de gehele lengte op hetzelfde moment.) Niet zo goed als Das Boot, maar zeker een aanrader.

EDIT: Ohja, ik was bij een vriend met grote speakers verspreid door de hele kamer, écht wel leuk ja
11-05-2006 11:38
Ik heb deze film geloof ik oorspronkelijk in de bioscoop gezien en heb me de hele film door zitten ergeren aan de enorm stapel plotfouten.
Duitse torpedobootjagers die in hun eentje over de Atlantische Oceaan hobbelden en meer van dat soort dingen die absoluut niet gebeurde tijdens WO2.
Een beetje jammer want de special effects van deze film zijn zeker in orde en het acteerwerk gaat ook nog wel, maar door alle fouten wordt de film voor iedereen die ook maar enigszins een beetje historische kennis heeft onverteerbaar
11-05-2006 14:18
Opzich best leuk, zo'n film over een collega duikboot, maar zoals al gezegd is, is Das Boot natuurlijk stukken beter.
11-05-2006 18:53
Duikboot schreef:
Opzich best leuk, zo'n film over een collega duikboot, maar zoals al gezegd is, is Das Boot natuurlijk stukken beter.


Geheel mee eens.
Zoals al eerder is geschreven klopt de film historisch van geen kant, het waren de Engelsen en niet de Amerikanen die de enigma machine in handen kregen en ook de strategie van de U Boot klopt van geen kant.
12-05-2006 00:07
Wat een sxxt-film
07-02-2007 09:35
Heb je Das Boot nog niet gezien, is dit best een leuke film.

Heb je Das Boot wel gezien en heb je enige kennis over WW2, is het een complete aanfluiting!
07-02-2007 09:57
janis schreef:
Heb je Das Boot nog niet gezien, is dit best een leuke film.

Heb je Das Boot wel gezien en heb je enige kennis over WW2, is het een complete aanfluiting!


Ik meen me te herinneren dat in de aftiteling in hele kleine lettertjes werd vermeld dat de Engelsen als eerste een Enigma-machine buitmaakten op een weerschip van de Duitsers. Heb hem in de bios gezien en dat is inmiddels ook alweer een paar jaartjes geleden, dus ik kan me vergissen.
07-02-2007 15:39
Ik moet zeggen, ik was best onder de indruk van deze film, maar hij lijkt idd wel heel sprekend op Das Boot, welke toch wat beter was.
Ik vind het opzich wel heeel erg jammer dat iedereen engels spreekt.... dat HOORT gewoon niet!

Een best spannende film in zijn genre, maar lang niet de beste.

Mijn rating:
07-02-2007 16:25
Tja en dan natuurlijk de veramerikanisering van de gesschiedenis. Oftwel geschiedvervalsing.
08-01-2008 21:11
De film is spannend, pakkend en de moeite van het kijken waard, maar lang niet zo realistisch als bv Das Boot.
Afgezien van het historische deel wat niet klopt heb ik nog wat bedenkingen.
Ik ben zelf in een Type9 en type 21 onderzeer geweest in een museum.
Daarbij vergeleken lijkt U571 op een Mamoettanker zo ruim. Vooral de Centrale.
In de machinekamer van die onderzeeers kan ik (1.76mtr) net staan.
En tussen de twee dieselmotoren kan ik alleen langs als ik mij schouders een beetje in de looprichting draai.
In de film is er een worsteling met 3 personen.
Dat is een stukje wat echt niet kan.
Maar al met al toch een voldoende wat mij betreft.
.
09-01-2008 12:36
dexxa007 schreef:
Ik vind het opzich wel heeel erg jammer dat iedereen engels spreekt.... dat HOORT gewoon niet!

Huh? Volgens mij spraken die Duitser gewoon Duits, hoor...
09-01-2008 14:00
vind een 6.4 echt way2low!
Vond het zeer spannende film met veel actie.
Aanrader als je hem nog niet gezien hebt, kijk hem zelf misschien ook nog wel een keer al heb ik hem al 3x gezien.
09-01-2008 20:20
Wel een laag cijfer.
Het enige zwakke is dat bovenwater schip
dat een oorlogschip moet zijn van de duitsers.
10-01-2008 10:58
Dat schip boven water was toch ook van de Duitsers? Daarnaast hoor ik meerdere mensen zeggen dat sommige mensen geen Duits spreken, terwijl dat wel degelijk het geval is. Het enigste dat volgens mij niet klopt is dat het geen Amerikanen maar Britten waren die de Enigma-machine in handen kregen.

Verder is het een redelijke film. Het accent van deze film ligt meer op actie en spanning en minder op de bemanning en hun persoonlijkheden zelf.

6,5/10