Robert Downey Jr. en Kevin Feige over 'Iron Man 4'
Voor Downey Jr. wordt het moeilijk om terug te keren naar de franchise.
The Thin Red Line

The Thin Red Line (1998)

FT rating (42 stemmen)
7.8

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de uitslag van de strijd om Guadalcanal van grote invloed op de Japanse strijdkrachten. Amerikaanse soldaten worden gestuurd ter aflossing van vermoeide mariniers. De uitputtende slag om een strategisch vliegveld is voor de mannen een hel op aarde. De gruwelen van de oorlog zorgen ervoor dat de eenheid groeit tot een hechte groep.

Regisseur:

Terrence Malick

Jaar:

1998

Duur:

170 minuten

Tagline:

Every man fights his own war.

Genre:

Actie | Drama | Oorlog

Land:

Amerika

IMDB:

7.4 op 49425 stemmen (Website)

Trailers / Foto's / Posters


Reacties op The Thin Red Line (41)


20-03-2004 15:16
Ik probeer nog steeds te begrijpen wat zo goed is aan deze film, want ik snap het echt niet wat zo goed is aan deze film
...en ik vind cult-films meestal goed, zoals bijvoorbeeld 'Meet Joe Black' en die is ook langzaam...
Maar ik vind deze film echt irritant traag... en van iedere karakter hoor je op de achtergrond z'n stem die precies vertelt wattie op dat moment denkt; heel irriterend... ik bedoel... van een beetje acteur moet je toch van z'n gezicht kunnen aflezen of van z'n uitstralling zien wattie denkt... en er zitten toch een hoop goede acteurs... tjonge-jonge-jonge...
Deze film vond ik een verspilling van mijn tijd...
20-03-2004 15:58
Een trage, maar mooie oorlogsfilm waarbij de editor alleen af en toe wat onzorgvuldig in is wezen knippen waardoor het flink onduidelijk word op momenten. Ook zijn er voor een film gewoon teveel karakters die geintroduceerd worden en met een helmpje op is het moeilijk ze uit elkaar te houden. En toch is de film zeker niet slecht; het laat inderdaad goed de waanzin van de oorlog zien en de enorme bende die dat met zich mee brengt. Niet fysiek zoals in Saving Private Ryan, maar vooral mentaal. Vooral Nick Nolte en Sean Penn spelen erg goed, maar wat George Clooney hier moet is mij onduidelijk. En al helemaal waarom zijn naam op de cover staat, want meer dan 1 scene speelt ie niet, en hij speelt hem niet eens goed ....

(een 7½)

Het boek waarop deze film is gebaseerd is trouwens een echte aanrader en is een stuk duidelijker te volgen dan deze film.
21-03-2004 11:25
Zeurdoos schreef:
Het boek waarop deze film is gebaseerd is trouwens een echte aanrader en is een stuk duidelijker te volgen dan deze film.


Hmm, betekent dat ik eerst het boek moet lezen voordat ik deze film kan waarderen? Ben wel nieuwsgierig naar het boek, ik denk dat ik'm wel ga kopen.

Ik weet niet of je de editor de schuld moet geven... Ik heb het boek niet gelezen, maar ik krijg wel de indruk dat deze film letterlijk regeltje voor regeltje uit het boek is verfilmd door de regiseur...

Ik krijg trouwens ook de indruk dat deze regiseur een tweede 'Full Metal Jacket' (van Stanley Kubrick) probeerde te maken, wat ik wel een ontzettende goede oorlogsfilm vindt. Die film laat echt goed de waanzin van de oorlog zien...
21-03-2004 13:22
Filmwolfje schreef:
Hmm, betekent dat ik eerst het boek moet lezen voordat ik deze film kan waarderen? Ben wel nieuwsgierig naar het boek, ik denk dat ik'm wel ga kopen.

Ik weet niet of je de editor de schuld moet geven... Ik heb het boek niet gelezen, maar ik krijg wel de indruk dat deze film letterlijk regeltje voor regeltje uit het boek is verfilmd door de regiseur...


Tja, ik denk wel dat je de editor de schuld kunt geven. Er zitten echt rare sprongen in de film waarbij je (als je het boek niet gelezen hebt) even raar staat te kijken.

Het boek hoef je trouwens niet voor de film te hebben gelezen, dat geeft alleen maar ergenis . Maar zoals ik al eerder zei, het is wel een enorme aanrader. James Jones (de schrijver van het boek) heeft trouwens ook het boek voor From here to Eternity geschreven. Ook een geval van "het boek was beter" maar toch een hele aardige verfilming!
23-03-2004 10:11
Ik ga ervan uit dat the Exorcist de Net5 filmspecial is. Ik hoop niet dat de vrijdagavond filmspecial is verworden tot zulk soort films als Thin Red Line. Wat een saaie film zeg (The Thin Story klinkt beter). Inderdaad al genoemd: starspotting, met goed opletten, want de ellenlange beelden worden maar af en toe afgewisseld met een minuutje Clooney of andere kort in beeld zijnde sterren.
Zware tegenvaller!
24-03-2004 18:41
Ik ben het niet helemaal mee eens, ik moet toegeven de film is langzaam maar de film kan mij wel raken.De eerste keren is het inderdaad verwarrend wie is wie met de soldaten helmen maar dat had ik de eerste keer dat ik saving private ryan ook.Geen film die het niveau van App now haalt maar wel een boeiende films als je er voor open staat en mischien nog een keer kijkt.
25-03-2004 13:00
Hugo schreef:
[quote](Clooney is welgeteld max 1 minuut in beeld)/quote]

Da's dan 1 minuut teveel, voor het overige vind ik the thin red line 1 van de beste oorlogsfilms ooit gemaakt.


Bridge over the river kwai,a bridge too far,saving private ryan, trouwens huur eens een goede film van stanley kubrick en vraag of hy ook een oorlogsfilm heeft gemaakt,want deze is echt 1 van de slechte films met een cast om van te watertanden.
26-03-2004 20:21
Saaie film..ik ben er bij in slaap gevallen. En dat wil wel wat zeggen...
22-09-2005 16:08
Inderdaad een geweldige film, en daarom zou je deze even moeten overslaan.
Het is het waard om deze film eens zonder reclames te kijken waardoor het zeer zeker beter tot z'n recht zal komen.
22-09-2005 19:05
wat ook zo bijzonder is is de discrepantie tussen de wondermooie fotografie waar je verliefd op wordt, dat deed ik, en de donkere inhoud die je na de film nog achtervolgt, dat gebeurde hier. De blikken van de soldaten, ... bijna iedereen zat gevangen in angst, waanzin, krankzinnigheid. Prachtige filmpje.
Prachtige beelden en mooie muziek. Goed verhaal.

Jongens, ik zou zeggen...gewoon kijken
23-09-2005 09:35
prachtige film, maar ik moet toegeven...ik viel er ook bij in slaap.
23-09-2005 09:38
Misschien wel een van de meest volwassen oorlogsfilms ooit gemaakt. Er zit geen greintje heldendom in en het durft vragen te stellen die ik niet eerder ben tegengekomen in dit genre. Het benadert het begrip oorlog op een compleet andere manier dan we gewend zijn waardoor veel mensen de film onterecht hebben verworpen. The Thin Red Line kan wat mij betreft niet genoeg geprezen worden.
23-09-2005 09:49
Ik heb deze film uitgezet. Ondanks de sterrencast en veel opengereten lichamen kon het mij helemaal niet boeien.
23-09-2005 10:45
WoUtoMatiC schreef:
Ondanks ... veel opengereten lichamen kon het mij helemaal niet boeien.

Normaal kunen opengereten lichamen je wel boeien ook al maken ze je fysiek onwel?

Hoe dan ook, naast Apocalyps Now één van de meest indrukwekkende oorlogsfilms ooit gemaakt. Het trage tempo en de schitterende beelden contrasteren hevig met het roem- en zinloze geweld. Laat de film op je inwerken (kijk 'm bij vooreur zonder reclames) en hij zal je altijd bij blijven!
23-09-2005 11:43
gert schreef:
Prachtige contemplatieve film



Is that a real word ?
23-09-2005 11:45
Volgens de van Dale betekent het 'beschouwende'.
23-09-2005 12:20
Echt een heel goede film.

Ik vond vooral Nick Nolte goed in deze film.
23-09-2005 12:46
WoUtoMatiC schreef:
Volgens de van Dale betekent het 'beschouwende'.


Sure!!

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=contemplatief

23-09-2005 13:27
mooi gezegd rempedaal
23-09-2005 14:16
Ben het er helemaal mee eens, vind het beeldmateriaal in deze film prachtig en het camerawerk indrukwekkend.

Maar ook zeker het noemen waard is de soundtrack, gezongen door een maori-clan en, vind ik, heel toepasselijk bij deze film!

Genieten dus
23-09-2005 14:23
Muziek is van Hans Zimmer die vooral bekend is om zijn luidruchtige muziek bij Jerry Bruckheimer-films. Dit is radicaal anders. Nog steeds zijn meest opvallende en ingetogen score. Haal die cd in huis!
23-09-2005 16:57
Hans Zimmer heb vette soundtrack gemaakt inderdaad. En bekend van Jerry Bruckheimer films? Rain Man dan?
23-09-2005 17:55
George Clowny zit maar 5 seconden in de film. De laatste 5 wel te verstaan. Om deze nou voorop de hoes te zetten.

Ondanks redelijke acteerprestaties van de rest van de cast zeer middelmatige film. Vond het maar tegenvallen.
23-09-2005 17:56
Zeer indrukwekkende film. Jammer dat het dezelfde jaar uitkwam als Saving Private Ryan, die dan ook meteen de meeste aandacht trok. Ook bij de Oscars, geloof ik. Ik vind deze dan ook de betere van de twee.
Bij SPR zag hoe mensen op brute wijze opgeblazen werden en het lijden van de soldaten werd ook redelijk in beeld gebracht, maar mij raakte het niet zo erg als bij deze film.

"Are you righteous? Kind? Does your confidence lie in this? Are you loved by all? Know that I was, too. Do you imagine your suffering will be any less because you loved goodness and truth?"
23-09-2005 19:11
^^^^oh die quote mijkt mij helemaal warm van binnen zeg
23-09-2005 20:02
Deze film is mijn absolute nummer 1, omdat ik het een hele mooie ontroerende film find. Vooral de cinematografie, mooie natuur en de muziek zijn geweldig. Het is eigenlijk ook niet eens een oorlogfilm (in ieder geval geen aktie-oorlogfilm), maar meer een drama dat zich afspeeltmet met als achtergrond oorlog. En met als statement dat oorlog het individu kapot maakt. Film laat meer de filosofie over het leven zien. Ieder keer als ik de film kijk raak ik ontroerd door de filosofische boodschap, het fantastische camerawerk en (voral) de muziek.

Eerlijk gezegd vind ik de movie GEWELDIG
23-09-2005 21:22
Dankjwel MAxpax! En Hornblower, goed dat je nog even op de soundtrack wijst, die is inderdaad ook bijzonder. Een van de nominaties voor de oscars was dan ook die van "Best Music, Original Dramatic Score".
23-09-2005 21:39
Had zulke hoge verwachtingen van deze film toen ik aanzette, maar uiteindelijk veel moeite moeten doen om hem ook af te kijken want wat een saaie bagger film. Eej das mijn mening ok?!
23-09-2005 21:46
Unicron schreef:
Had zulke hoge verwachtingen van deze film toen ik aanzette, maar uiteindelijk veel moeite moeten doen om hem ook af te kijken want wat een saaie bagger film. Eej das mijn mening ok?!




lol, jij bent ook al gewend om helemaal afgemaakt te worden als je een unieke mening hebt..
24-09-2005 01:33
Is het tegenwoordig gebruikelijk, dat ze bij RTL7 ook de aftiteling volledig uitzenden?
24-09-2005 02:20
Glue schreef:
Is het tegenwoordig gebruikelijk, dat ze bij RTL7 ook de aftiteling volledig uitzenden?
Na twaalven willen ze dat nog wel eens doen...
19-05-2007 11:19
DEZE FILM moet ik zeker zien!! Die staat nog niet eens in me Oorlogfilm collectie kastje.. Nu ik hier de reacties lees.. Is het nou een film die te waarderen is maar waar je met moeite naar moet kijken? Of is het een film die je niet hoeft te waarderen maar die je gerust nog 10 x achterelkaar kan kijken? Want als ik die reacties lees...
Maar ja..
De film duurt bijna 3uur.. Want straks is het een oorlogsfilm zonder enige actie ofzo
19-05-2007 15:34
De actie is bij deze film intenser dan bij menig andere oorlogsfilm. Tenminste, deze film gaf mij het gevoel de actiescenes daadwerkelijk van dichtbij mee te maken. En natuurlijk kun je de film 10x achter elkaar bekijken, het kost alleen zoveel tijd...
19-05-2007 18:41
gielpeeters schreef:
De actie is bij deze film intenser dan bij menig andere oorlogsfilm. Tenminste, deze film gaf mij het gevoel de actiescenes daadwerkelijk van dichtbij mee te maken. En natuurlijk kun je de film 10x achter elkaar bekijken, het kost alleen zoveel tijd...


Dat van het kan... Zou ik niet zo snel zeggen ja..
Want de film duurt ruim 3 uur. Dus 30uur
Een dag en een nacht + een vierde van een dag..
Ik bedoelde er mee: Is het het waard om te bekijken of is hij heel erg leuk zoals de meeste oorlogsfilm.
Niet alles is letterlijk bedoeld
20-05-2007 05:03
goed of slecht of iets daar tussen.

niet leuk..
18-04-2008 12:26
Ik kan begrijpen dat deze film misschien niet zo toegangkelijk is.

Maar het is wel een hele mooie film om drie uur naar te kijken. Het is misschien een slechte vergelijking, maar in mijn beeld staat het in de rij van The Pianist, Das Boot, 'The Good, the Bad, the Ugly' (western), in het feit dat ze allemaal 'langdradig' kunnen zijn, maar toch mooi en volop te genieten zijn.

Ik weet niet wie eerder had gezegd dat Thin Red Line een 'betere' film was dan Saving Private Ryan, maar ik ben het volkomen met hem eens
18-04-2008 12:34
Btw, wil ik ook zeggen dat Adrien Brody's rol in de film zeer goed is naar mijn mening, in het feit dat hij eigenlijk bijna niks in de film zegt, maar zijn blik van emoties is bij hem sterk (verwonderd en nerveus kijkend). Hij is de perfecte bijrol, omdat hij vooral als individu de oorlog ervaart temidden anderen.

"Every man fights his own war"
Hoofdthema van het boek.
De verfilming is des te mooier in het feit dat de beelden voor zichzelf spreken en je zelf kan oordelen over wat jij ziet.
18-04-2008 16:04
de achtergrondmuziek, het getik v/d klok, vond ik intrigerend v/deze film
19-04-2008 16:11
Net als in The New World is de openigsscène een prachtige symbiose tussen beeld en geluid. Waar in TNW Wagner's Vorspiel op 'Das Rheingold' klinkt, hoor je hier het paradijselijke Sanctus uit het Requiem van Fauré. Beetje jammer dat de rest van de film vooral bestaat uit de muziek van Horner; niet dat deze slecht is, maar hij is toch wel erg 'cheesy' van tijd tot tijd.
20-04-2008 05:10
Nou nou nou zeg wat een lange zit.

Ik heb deze film al 3 keer in stukjes gekeken, nu had ik me voorgenomen om em echt van begin tot eind te kijken maar wat een saaie, doelloze, emotieloze, verhaalloze film zeg.

Met geen een van de personages kreeg ik ook maar enige band. Een klein beetje met Witt, maar dat was dan ook de enige kerel die ik een beetje leuk vond.

Iemand vergeleek hem met Das Boot, maar bij Das Boot (heb de hele serie gezien) zat ik zowat met tranen in de ogen toen de U96 zonk en de kapitein aan wal lag. In TRL heb ik geen dingen gezien die echt indruk op me maakten.

Een paar goede dingen: Nick Nolte die al spugend zijn orders door de telefoon schreeuwt deed ie goed. Maar ik snap niet waarom die ineens niet meer voorkomt in de rest van het verhaal. Ik snap sowieso niks van het verhaal, het eerste uur wordt er geroepen dat ze de berg niet vanuit de flank kunnen pakken en dan als Nick op de berg staat kan het wel. Nick zegt dat ze doorgaan nu het peleton het moreel heeft, de Lt geeft aan dat ie het een slecht idee vind, Nick doet het toch dus ik verwacht een mega-bloedbad en ze veroveren gewoon de hill zonder dat er een dooie valt aan US-zijde (tenminste dat gevoel kreeg ik).

Misschien dat ik al teveel oorlogsfilms heb gezien. De 'gore' is minder dan bij Saving Private Ryan, de psychose is minder dan bij Platoon en Apocalypse Now, de humor zit er niet in (een pluspuntje, anders krijgen we weer een Full Metal Jacket), er zit geen gevoel van eenheid in zoals bij Band of Brothers en Das Boot en als het over een morele boodschap gaat wordt ook de boot gemist (en ik denk eigenlijk niet dat er met deze film een echte moraal/boodschap is).

Ik vond het moeilijk om de film uit te kijken zonder weg te zappen bij de reclames. Ik schaal em wel hoger in dan Saving Private Ryan, want die film vond ik zo propaganda/pattriotistisch dat ik er ziek van werd.
Wat dat betreft zit deze film wel snor: geen 'we are Americans and we rule!' verhaal.

Ow nog een klein pluspuntje: 1 klein moreel iets zat er wel in, de kolonel Nick die nog nooit een oorlog heeft gehad, nu eindelijk zijn kans krijgt en daar al 'zijn' manschappen voor aan gort wil laten knallen. Goed punt maar Nick verdwijnt zoals gezegd en zijn belang is te klein.
22-04-2008 08:45
Ik ga niet proberen de reactie hierboven te quoten
Maar ja, om die redenen zou je de film inderdaad niet leuk kunnen vinden.

Maar ik denk dat juist het weglaten van die 'band' de hele punt van het verhaal is. Ieder soldaat vecht zijn eigen oorlog. Hij vecht dan misshien wel in een eenheid, maar als het er op aankomt is het altijd ieder voor zich vechtend voor zijn leven. Daarom zie je constant een ander soldaat en zie je ze bijna nooit meer terug.

Niet te vergeten dat dit een antioorlogsfilm is. Ik vond het een goeie zet om niet die band te creeeren en niet de oorlog goed te praten. Het zijn persoonlijke ervaringen/vragen waarom ze vechten en elkaar afmaken.

Uiteindelijk als je de film niet leuk vond, dan is dat jammer. Want de punten die ik hierboven noem zijn gewoon de 'gedachte' van het film, maar de film zelf is natuurlijk helemaal mooi (in mijn mening natuurlijk).

In ieder geval goed dat je het zegt, en dat er verschillende meningen zijn. (tja, die vergelijking met Das Boot, natuurlijk zijn het verschillende films, maar ze waren allebei de lange zit waard, in mijn mening )