Wat wordt de setting van 'Fast and Furious 7'?
Vin Diesel noemt alvast een locatie tijdens een interview.
Gladiator

Gladiator (2000)

FT rating (263 stemmen)
8.6

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Keizer Antonius Marcus Aurelius heeft zijn opvolger gekozen: generaal Maximus. De zoon van de keizer, Commodus, weet dit en laat de generaal en zijn gezin na de dood van zijn vader direkt vermoorden. Maximus overleeft echter de aanslag en ontsnapt. Na allerlei avontuern wordt hij gladiator en zweert wraak op Commodus.

Regisseur:

Ridley Scott

Jaar:

2000

Duur:

155 minuten

Tagline:

Father of a murdered son, husband to a murdered wife and I shall have my vengeance in this life or the next

Genre:

Actie | Avontuur | Drama | Oorlog

Land:

Verenigd Koninkrijk | Amerika

IMDB:

8.3 op 211928 stemmen (Website)

Nieuws:

Trailers / Foto's / Posters


Blu-Ray Review: Gladiator


Geschreven door Bram

Regisseur Ridley Scott heeft al heel wat klassiekers op zijn naam staan. In 1979 verscheen Alien, een paar jaar later Blade Runner en in 1991 kwam Thelma & Louise uit. Voor de laatste film kreeg Scott een Oscarnominatie voor Beste Regie. Met Gladiator heeft Scott tot op heden het meeste indruk gemaakt. Het historische epos kreeg elf Oscarnominaties, waarvan er uiteindelijk vijf (waaronder Beste Film) werden gewonnen. Scott greep echter wederom naast de Oscar voor Beste Regie. Dit overkwam hem een jaar later nogmaals met de film Black Hawk Down. Het bewijst dat veel van zijn films toppers zijn en goed scoren bij het grote publiek. Gladiator is in 2000 de op één na best draaiende film wereldwijd. Ook voor Russell Crowe is het een succesfilm. Als hij na films als L.A. Confidential (1997) en The Insider (1999) zich nog niet gevestigd had in de top van Hollywoods acteurs, dan is het na zijn rol als de wraaknemende Maximus zeker wél het geval. Ook Joaquin Phoenix zet een prachtige rol neer. Gladiator draaide in mei 2000 in Nederland en kwam afgelopen week uit op Blu-Ray, in een 2 disc Special Edition.

» Lees verder...

Reacties op Gladiator (237)


18-09-2003 10:22
leuke en indrukwekkende film, maar echt diep gaat ie niet...
18-09-2003 10:22
'Veronica' pakt uit op haar eerste avond...
Prachtige film om naar te kijken dit, meesterlijk gefilmd (vooral dat begin). En Russell Crowe is een enorme bikkel van een gladiator. Maar de dialogen vond ik vaak aanstellerig plechtstatig en quasi-diepzinnig, met dat geleuter over 'what is Rome?': 'There was a dream that was Rome', 'The beating heart of Rome is not the marble of the Senate, it is the sand of the Colosseum', etc. En de CGI van Rome is niet altijd om over naar huis te schrijven.
Desondanks een uiterst bevredigende spektakelfilm.
18-09-2003 10:40
sluit me aan bij Bolo. Een 9,5 in de FoTV-rating is wel erg hoog. Ff de boel naar beneden brengen
18-09-2003 10:47
Groots spektakel en zeker boeiend om naar te mijken. Mooie soundtrack!

(Zal blij zijn als film eenmaal uitgezonden word: zijn we tenminste verlost van de aankondiging in werkelijk ieder reclameblok!)
18-09-2003 11:56
Prachtig mooie en overweldigende film. Ik heb er niks op aan te merken. Zorg dat je getuige bent van dit stukje celluloid....
18-09-2003 19:54
Russell Crowe heeft me tot nu toe nog niet teleurgesteld met zijn acteerprestaties. Ik ga hem zeker kijken!
18-09-2003 20:03
1 van de films die op mijn DVD-verlanglijste staat.
18-09-2003 20:06
Prachtig spektakel en een hele mooie dvd-uitgave ook.
18-09-2003 20:10
Groots aangepakt, groots gefilmd, en ook ik ben het met Bolo eens wat betreft de aanstellerige goedkope dramatiek die er inzit (ook in de vreselijke muziek), dat was mij allemaal iets teveel van het goede....heb hem met heel veel moeite uit kunnen kijken, van mij hoeft dit soort ongein niet
18-09-2003 20:24
[quote]Groots aangepakt, groots gefilmd, en ook ik ben het met Bolo eens wat betreft de aanstellerige goedkope dramatiek die er inzit (ook in de vreselijke muziek), dat was mij allemaal iets teveel van het goede....heb hem met heel veel moeite uit kunnen kijken, van mij hoeft dit soort ongein niet

Kijk, dat je Zimmer goedkope dramatiek noemt...kan ik nog inkomen...maar toch niet Lisa Gerrard????
18-09-2003 20:41
(ook in de vreselijke muziek)

You infidel !
18-09-2003 20:42
Schitterende muziek!
18-09-2003 20:48
maar toch niet Lisa Gerrard????


Lisa Gerrard....Lisa Gerrard....zoek zoek........ah, Lisa Gerrard, verantwoordelijke voor de muziek in Gladiator!

Tja, ik kan me niet alles meer voor de geest halen, maar weet wel dat ik me meerdere malen enorm heb zitten ergeren aan de muziek. Vond het op die momenten veel te bombastisch en vol zitten met alle voor de hand liggende clichés - als er dan op dat moment ook nog dezelfde clichematige dialogen en cameravoering gebruikt worden wordt het mij teveel en moet ik ineens heel nodig weg om te pissen...
18-09-2003 20:51
Lisa Gerrard....Lisa Gerrard....zoek zoek........ah, Lisa Gerrard, verantwoordelijke voor de muziek in Gladiator!

Tja, ik kan me niet alles meer voor de geest halen, maar weet wel dat ik me meerdere malen enorm heb zitten ergeren aan de muziek. Vond het op die momenten veel te bombastisch en vol zitten met alle voor de hand liggende clichés - als er dan op dat moment ook nog dezelfde clichematige dialogen en cameravoering gebruikt worden wordt het mij teveel en moet ik ineens heel nodig weg om te pissen...


Dan doe jij het toch ff beter.
18-09-2003 20:52
You infidel !
Schitterende muziek!


Damn, ik sta hierin echt helemaal alleen...kan me hier beter uit terugtrekken
18-09-2003 20:56
Dan doe jij het toch ff beter.

Sorry emperor, maar dit vind ik altijd een bijzonder zwakke opmerking...dan kun je wel ophouden om wat dan ook ooit ergens over te gaan zeggen, inclusief GTST
18-09-2003 20:58
Damn, ik sta hierin echt helemaal alleen...kan me hier beter uit terugtrekken
nah, dat zou flauw zijn. Ik kan het me wel een beetje voorstellen. Hans Zimmer heeft er wel een handje van melodramatische bombast te maken. Maar deze samenwerking met Gerrard pakt wat mij betreft erg goed uit.
Wat vind je dan van Dead Can Dance? Of is dat ook holle gothiek?

Gerrard heeft ook muziek gemaakt voor The Insider, Ali en onlangs voor Whale Rider. Blijft voor mij een van de meest briljante stemmen in de muziek

(Had ik mijn hele reactie getypt, bleek ik jouw reactie te zitten editten )
18-09-2003 21:17
nah, dat zou flauw zijn. Ik kan het me wel een beetje voorstellen. Hans Zimmer heeft er wel een handje van melodramatische bombast te maken. Maar deze samenwerking met Gerrard pakt wat mij betreft erg goed uit.


Het is niks voor mij; Russell die in de zonsondergang naar de horizon staart, waarbij de zon in zijn zweetparels reflecteert, hij zinnen als die door Bolo genoemd zijn uitspreekt, hij aan z'n zoontje denkt en daarbij dan ook nog muziek die dan OOK nog een keer flink moet benadrukken dat waar we naar zitten te kijken toch echt heel dramatisch is.....nee, dat hoeft van mij niet

Wat vind je dan van Dead Can Dance? Of is dat ook holle gothiek?

Gerrard heeft ook muziek gemaakt voor The Insider, Ali en onlangs voor Whale Rider. Blijft voor mij een van de meest briljante stemmen in de muziek


Ik ken het allemaal niet. Ze zal ongetwijfeld haar hele goede gaven hebben, anders wordt je niet voor een dergelijke film gevraagd. Maar wat ik al zei, ik hou niet van films waarbij in zowel beeld, geluid als dialogen er opzichtig grote borden tevoorschijn worden gehaald met daarop: "Let op: drama!"
18-09-2003 21:32
Mooie film,aan een kant beetje commercieel neergezet,aan de andere kant somd erg mooie scenes,en decors.
En de muziek past erbij!,en is een aanvulling op de beelden,die je voorgeschoteld krijgt,net zoals de film,vet,bombastisch,en soms vol emotie,mooi gedaan.
18-09-2003 21:35

1 van de films die op mijn DVD-verlanglijste staat.


Zal je geen spijt van hebben, de DVD bevat prachtig beeld materiaal, de kleuren zijn erg mooi,vol en bevatten echte diepte,het geluid is ook magistraal.
18-09-2003 21:47
Sorry emperor, maar dit vind ik altijd een bijzonder zwakke opmerking...dan kun je wel ophouden om wat dan ook ooit ergens over te gaan zeggen, inclusief GTST

Je onderbouwt je kritiek niet.
18-09-2003 21:48
Sorry emperor, maar dit vind ik altijd een bijzonder zwakke opmerking...dan kun je wel ophouden om wat dan ook ooit ergens over te gaan zeggen, inclusief GTST

Tis ook zwak om een zinnetje van 16 woorden na een half uur nog te wijzigen en een aanvulling te plaatsen.
18-09-2003 22:00
[quote]Groots aangepakt, groots gefilmd, en ook ik ben het met Bolo eens wat betreft de aanstellerige goedkope dramatiek die er inzit (ook in de vreselijke muziek),

Daarmee doe je het voorkomen alsof het een waardeloze film is met waardeloze muziek,en dat is toch echt niet zo,dit is mischien wel jouiw mening,maar zet dat er dan even bij,zodat andere mensen die de film nog nooit gezien hebben,niet het idee krijgen dat het een waardeloos opgezette film is.
Er zit nou eenmaal veel dramatiek in,en de muziek dikt die nog es aan,maar het is zeker allenmaal de moeite waard.
18-09-2003 22:17
Is er iemand een beetje uit zijn humeur vanavond?
18-09-2003 22:37
Is er iemand een beetje uit zijn humeur vanavond?

haha,ik niet hoor,alleen beetje moe,mischien te hard gewerkt vandaag!
18-09-2003 22:44
Tis ook zwak om een zinnetje van 16 woorden na een half uur nog te wijzigen en een aanvulling te plaatsen.


Damn, emperor....kriebel in je aars? Ik zou niet weten wat er zwak is aan het feit om nog een aanvulling te maken, er had ook niemand op dat stuk text gereageerd of dat stuk gequote, heb niemand dus benadeeld in een reactie, ik had gewoon even wat duidelijker uitgelegd waarom ik die opmerking van je bijzonder zwak vind. Ik heb geen mening stiekem lopen veranderen ofzo...

En over je verzoek: sorry, ik ga niet bij elke reactie vermelden dat wat er gaat volgen mijn mening is....ik ga er vanuit dat de meesten dat wel weten als mijn naam er boven staat
18-09-2003 22:52
ik had gewoon even wat duidelijker uitgelegd waarom ik die opmerking van je bijzonder zwak vind. Ik heb geen mening stiekem lopen veranderen ofzo...



Was mij duidelijk genoeg zo hoor.
18-09-2003 22:53
Gladiator heb ik op DVD en hij is zeer gaaf.. heb hem gekeken met surround boxen vol open en ik moet zeggen dat bepaalde scenes zeer, zeer, zeer indrukwekkend waren. Op TV zal dit een stuk minder zijn en zal je lang niet zo worden meegevoerd als wanneer je de Video of DVD kijkt..

*Tip.. ben je van plan hem op tv te gaan kijken, ff naar de videotheek hollen en daar de video of dvd halen, want dan ben je weer een zeer goede ervaring rijker..
18-09-2003 22:54

En over je verzoek: sorry, ik ga niet bij elke reactie vermelden dat wat er gaat volgen mijn mening is....ik ga er vanuit dat de meesten dat wel weten als mijn naam er boven staat


wat jij wil.
18-09-2003 23:14
Erg goede film. Jammer dat ie niet digitaal uitgezonden wordt. Het dolby surround geluid bij deze film is dan werkelijk fenomenaal.

Analoog

Digitaal

Die ene ster meer is dan uitsluitend voor het sublieme geluid, maar dat is denk ik wel duidelijk.
18-09-2003 23:22
Een mooi spektakel, maar meer ook niet.
Wel een prachtige rol van Joaquin Phoenix.
18-09-2003 23:36
Zeker een film die je gezien moet hebben! De eerste scene laat je al herinneren hoe ver de Romeinen al waren voor hun tijd in tegenstelling tot degenen tegen wie ze oorlog voerden. Hun arrogantie en het ophemelen van Rome is dan wel voor te stellen. Vandaar die uitspraken als "There was a dream that was Rome" etc. Het Colosseum was de uitgelezen kans om je politieke standpunten te marketen omdat je zo de massa bereikt en je zelf dus op een voordelige manier kunt profileren. Ik wil nou niet zeggen dat deze film de Romeinse geschiedenis op de juiste manier weergeeft of dat wilt doen. Ik denk alleen dat die uitspraken erin zitten om een bepaalde sfeer en denkwijze van toendertijd over te brengen. Ik ben er in ieder geval niet over gestruikeld. Plechtstatig of aanstellerig danwel quasi-diepzinnig, het is een mooie film met mooie beelden gesteund door goede muziek en waar zeker geen tenenkrommende uitspraken zitten als "SHE'LL be back".
19-09-2003 02:36
Vooral die scene met die paardenrennen waar kurt russel met zijn polshorloge nog om ment is magistraal te noemen.
19-09-2003 09:52
Zeker een film die je gezien moet hebben! De eerste scene laat je al herinneren hoe ver de Romeinen al waren voor hun tijd in tegenstelling tot degenen tegen wie ze oorlog voerden. Hun arrogantie en het ophemelen van Rome is dan wel voor te stellen. Vandaar die uitspraken als "There was a dream that was Rome" etc. Het Colosseum was de uitgelezen kans om je politieke standpunten te marketen omdat je zo de massa bereikt en je zelf dus op een voordelige manier kunt profileren. Ik wil nou niet zeggen dat deze film de Romeinse geschiedenis op de juiste manier weergeeft of dat wilt doen. Ik denk alleen dat die uitspraken erin zitten om een bepaalde sfeer en denkwijze van toendertijd over te brengen. Ik ben er in ieder geval niet over gestruikeld. Plechtstatig of aanstellerig danwel quasi-diepzinnig, het is een mooie film met mooie beelden gesteund door goede muziek en waar zeker geen tenenkrommende uitspraken zitten als "SHE'LL be back".
Is het wederom de bedoeling dat ik me aangesproken voel?
19-09-2003 10:20
Ik vind het zo leuk om op je tenen te trappen, vergeef me.
19-09-2003 10:43
Ik vind het zo leuk om op je tenen te trappen, vergeef me.
Vooruit dan.
19-09-2003 14:51
of misschien zelfs

nou ja, ergens daartussenin...
19-09-2003 15:37
Ik vind dat deze film mooie prachtige beelden heeft, sommige scene's kun wel als een schilderij gebruiken. Konami heeft gesproken.. ugh!
19-09-2003 16:43
Ik vind dat deze film mooie prachtige beelden heeft, sommige scene's kun wel als een schilderij gebruiken. Konami heeft gesproken.. ugh!

ugh?
19-09-2003 16:44
[quote]Wel een prachtige rol van Joaquin Phoenix.

Volledig mee eens!,doet hem echt bijna verbleken in Signs.
19-09-2003 16:45
ugh?

Iets zegt me dat Konami wel iets mag minderen met dat roken...
19-09-2003 17:45
deze film is echt een meesterwerk het doet je herinleven in de tijd van toen.
op film is het toch altijd leuker te zien hoe mensen toen leefden dan dat je dat uit boeken moet lezen
zeker goed geacteerd van Russell Crowe en al die anderen
en fantastisch geregiseerd van Ridley Scott
19-09-2003 17:53
Iets zegt me dat Konami wel iets mag minderen met dat roken...

ach... zolang het een vredespijp is
19-09-2003 17:55
ach... zolang het een vredespijp is


EDIT: Ridley "Blade Runner" Scott? had ik niet eens bij stil gestaan!
enne, on-topic:

Oepssss... dat was "quote" ipv "edit"
19-09-2003 18:14
En dat terwijl de knoppen zo duidelijk zijn (toch? )
19-09-2003 19:07
Vooral die scene met die paardenrennen waar kurt russel met zijn polshorloge nog om ment is magistraal te noemen.


Kurt Russell, doet die ook mee dan? Of bedoel je Russell Crowe?
19-09-2003 19:08
Om de één of andere reden verwar ik deze film met Spartacus, want ik kan me niet meer herinneren wat er nou gebeurt in het stuk tussen de 'ontsnapping aan de aanslag' en de 'confrontatie in het Colloseum'. Zal 'm dus nog maar eens bekijken...
Weet nog wel dat ik 'm indrukwekkend vond; zeker de moeite waard. Het eind vond ik ietwat tegenvallen, hoewel zijn 'droom' mooi terugkwam.
De film begint meteen sfeervol, waardoor je, ik in ieder geval wel, onmiddellijk geboeid raakt.
19-09-2003 19:15
Panem et circenses
19-09-2003 19:50
Deze film is in een woord geweldig, van begin tot eind!
19-09-2003 20:06
Vette film, heb hem zeker al wel 10 keer gezien.
Gevechten zijn mooi gefilmd, en het Colosseum is super!!
20-09-2003 09:21
Panem et circenses


Brood en spelen?
20-09-2003 09:23
Brood en spelen?
20-09-2003 10:37
Deze film heb ik natuurlijk ook op dvd
absoluut een
20-09-2003 11:27
Ik heb hem ook op dvd, echt een must-have...

Anyway, valt dat horloge van Rusell Crowe erg op?

Want ik heb het al vaak gehoord, net als die auto die voorbij rijdt bij het maisveld in de eerste LotR, maar ik heb bij de laatste al vaak opgelet, maar zie het nooit. Ik denk dat alleen de psychos daar opletten. diegenen die gewoon ECHT niets beters hebben te doen... (misschien valt het horloge wel goed op hoor, daar heb ik nog niet op gelet, dus ik kraak je niet af hoor )
20-09-2003 11:42
Zeker een topfilm. vooral de vechtscenes, een sublieme stijl met die hoge sluitertijd van de camera. Let op de scherpte, elk druppeltje bloed wat er rond spat is haarscherp!
Niks ook aan te merken op de muziek, ronduit geweldig die volle muziek.

Ik zag laatst een trailer van een of andere onderzeeboot-film en die had gewoon dezelfde muziek eronder !??!?!?!
20-09-2003 11:43
Panem et circenses

panis!
20-09-2003 11:49
panis!

is de moderne interpretatie.
20-09-2003 13:42
Dan doe jij het toch ff beter.


Je hoeft geen filmregiseur te zijn om een film te kunnen beoordelen. Gelukkig maar.
20-09-2003 14:10
Je hoeft geen filmregiseur te zijn om een film te kunnen beoordelen. Gelukkig maar.

't was meer veroordelen.
20-09-2003 16:57
leuke en indrukwekkende film, maar echt diep gaat ie niet...
20-09-2003 17:00
Wanneer gaan degene die allemaal kritiek op deze kei goede film hebben is zelf een film maken
20-09-2003 18:09
Gewoon Goed!
20-09-2003 19:04
Wat is dit allemaal voor 'n onzin? Als je een bepaalde film niet zo mooi vind als de meesten, dan moet je zelf maar een betere film gaan maken?
Als je een glas melk niet zo lekker vind, dan moet je maar koe worden?
20-09-2003 19:35
Wat is dit allemaal voor 'n onzin? Als je een bepaalde film niet zo mooi vind als de meesten, dan moet je zelf maar een betere film gaan maken?

Niet zo mooi vinden,en afkraken zijn verschillende dingen.
20-09-2003 19:36

Als je een glas melk niet zo lekker vind, dan moet je maar koe worden?

nee, dan laat je dat glas melk staan,en drink je wat anders.
20-09-2003 19:37
Wat is dit allemaal voor 'n onzin? Als je een bepaalde film niet zo mooi vind als de meesten, dan moet je zelf maar een betere film gaan maken?
Als je een glas melk niet zo lekker vind, dan moet je maar koe worden?


En terecht Colonel. Deze site is toch bedoeld om meningen van anderen over films te lezen en om er over te discussieren?
ff on topic: denk dat ik alleen het eerste gedeelte van de film ga kijken, tot net na de veldslag. Daarna vertraagt de film mij teveel. En ik heb em al te vak gezien om hem dan nog helemaal uit te zitten. Genoeg ander moois op de pit vanavond
20-09-2003 19:48
Deze site is toch bedoeld om meningen van anderen over films te lezen en om er over te discussieren?


Heb je gelijk in,mischien wind ik me teveel op, maar hoevaak komt het nou voor dat er zulks spectakel te zien en horen is op de buis,
en nog hoor je negatieve dingen...

Nouja, ieder zijn mening ja.
Ik wilde het hierbij laten wat mij betreft, veel kijkplezier voor degenen die de film wel weten te waarderen!
20-09-2003 19:51
ga kijken, tot net na de veldslag. Daarna vertraagt de film mij teveel. En ik heb em al te vak gezien om hem dan nog helemaal uit te zitten.


ach kan je ff bijkomen van al dat geweld,in de achtbaan heb je ook rechte stukken waar je even op adem kan komen.
20-09-2003 20:09
Heb je gelijk in,mischien wind ik me teveel op, maar hoevaak komt het nou voor dat er zulks spectakel te zien en horen is op de buis,
en nog hoor je negatieve dingen...


Heb je soms aandelen in Veronica
20-09-2003 20:17
Heb je soms aandelen in Veronica

20-09-2003 22:59
Ieder zijn mening inderdaad. Alleen de vergelijking met een koe vind ik wat vreemd. Daarmee wordt er gesuggereerd dat het onmogelijk is voor jou als buitenstaander een film te maken dat beter gewaardeerd wordt. Het lekker vinden van melk en het waarderen van een film zijn twee verschillende dingen. Als het wel hetzelfde zou zijn dan zou er ook geen algemene 'rating' moeten zijn. Een film is namelijk wel objectief te beoordelen op verschillende elementen. Melk niet.
20-09-2003 23:42
21-09-2003 01:12
nou, ik heb hem net voor de 2e keer gezien en ik moet me bij peter aansluiten. Ik vond de regie bij vlagen erg mooi, de vechtscenes meer dan spectaculair, maar de overdadig aanwezige dramatiek (vooral in de muziek) maakte het ook voor mij zwaar de film af te kijken / serieus te nemen.

3 uit 5
21-09-2003 12:38
Goed, mijn vergelijking met melk en koeien was nogal scheef, en helaas wordt daardoor aan mijn punt voorbijgegaan (tenminste, door de meesten).
Dat was namelijk dat ik het argument 'Dan doe jij het toch ff beter' geen argument vind in een discussie over de kwaliteit van een film.
21-09-2003 13:51
Goed, mijn vergelijking met melk en koeien was nogal scheef, en helaas wordt daardoor aan mijn punt voorbijgegaan (tenminste, door de meesten).
Dat was namelijk dat ik het argument 'Dan doe jij het toch ff beter' geen argument vind in een discussie over de kwaliteit van een film.

Ach, we zeggen of schrijven allemaal wel es wat,
zonder echt bij na te denken
(ik wel tenminste)
21-09-2003 14:58
nog even een reactie op Peter's uitspraak eerder over de muziek..

nou peter.. heb hem gisteravond nogmaals bekeken en specifiek op de muziek gelet.. maar ja mijn mening is en blijft dat de muziek toch erbij hoort!

hiermee bedoel ik dat ik hem niet zo overdreven vind dan b.v. jou... zonder deze muziek zou de eindscene bv toch een heel stuk minder zijn..

enfin..
deze ilm staat in ieder geval wel in de top 10 met FOTV reacties (naar mijn weten)
22-09-2003 09:25
nog even een reactie op Peter's uitspraak eerder over de muziek..

nou peter.. heb hem gisteravond nogmaals bekeken en specifiek op de muziek gelet.. maar ja mijn mening is en blijft dat de muziek toch erbij hoort!

hiermee bedoel ik dat ik hem niet zo overdreven vind dan b.v. jou... zonder deze muziek zou de eindscene bv toch een heel stuk minder zijn..

enfin..
deze ilm staat in ieder geval wel in de top 10 met FOTV reacties (naar mijn weten)


De muziek was fantastisch; paste heel goed bij de film!
08-05-2004 11:11
Heerlijke meeslepende film. Echt een aanrader.
08-05-2004 11:55
Eerst The Gladiator en dan The Making Of Troy , het kan gewoon niet beter worden.
08-05-2004 13:00
08-05-2004 13:11
Mooie film met vooral prachtig gefilmde actiescenes. Af en toe tussentijds ietwat te traag, en op momenten wat té sentimenteel, maar voor de rest een topfilm



P.S. ligt het aan mij (of aan m'n dvd), of is de eerste veldslag (vanaf het close combat gebeuren) versneld afgespeelt? Dit vond ik destijds zo'n raar gezicht en een beetje jammer.
09-05-2004 12:31
erg vermakelijke film. wel jammer van het veel te amerikaanse sentimentele einde
09-05-2004 13:03
Zeurdoos schreef:

P.S. ligt het aan mij (of aan m'n dvd), of is de eerste veldslag (vanaf het close combat gebeuren) versneld afgespeelt? Dit vond ik destijds zo'n raar gezicht en een beetje jammer.


Ik vond in de bioscoop destijds de eerste veldslagscene juist erg mooi. Daarna vond ik de film eigenlijk wat minder worden. Maar heb nog niet de dvd gezien dus weet niet of het daar aan ligt.

Blargon7 schreef:

Ik zag laatst een trailer van een of andere onderzeeboot-film en die had gewoon dezelfde muziek eronder !??!?!?!


Voor trailers wordt juist vaak bestaande muziek gebruikt omdat de eigen filmmuziek dan vaak nog niet gereed is. Daarbij is de muziek van Zimmer veel van hetzelfde en nogal herkenbaar.
09-05-2004 13:51
Overschatte film die mij met zijn holle dramatiek meermalen irriteerde. De actiescènes zijn wel erg goed (vooral de veldslag aan het begin) en maken ook wel behoorlijk wat goed. Maar al met al een tegenvaller van Scott.



Overigens schijnt dit een remake te zijn van The Fall Of The Roman Empire uit 1964. Iemand die gezien?
09-05-2004 14:04
Prachtige film,schitterende scenes,bloedmooie muziek!
goeie casting.
09-05-2004 22:14
Rooster schreef:
Argument voor Gladiator's dramatiek


Excuus, ik bedoelde retoriek Veel zinnen die uitgesproken worden, lijken bedoeld als krachtig statement maar komen meestal over als pathetisch, als typische Hollywood verbale krachtpatserij.

Overigens vond ik Rome er erg nep uitzien (als een computerspel) en vond ik de meeste karakters nogal plat. Maar zoals ik al zei maakt de actie veel goed.

En laat vooral niemand zich er door mijn kritiek van weerhouden om deze film te zien. De meesten vinden hem super dus grote kans dat iemand die deze film nu voor het eerst gaat zien hem ook super vindt. Dit is slechts mijn mening.
09-05-2004 22:39
Er zitten echt zulke mooie scenes tussen,alleen daarom al een aanrader:
bijv:
en
09-05-2004 22:45
ash_ schreef:
Excuus, ik bedoelde retoriek Veel zinnen die uitgesproken worden, lijken bedoeld als krachtig statement maar komen meestal over als pathetisch, als typische Hollywood verbale krachtpatserij.

Overigens vond ik Rome er erg nep uitzien (als een computerspel) en vond ik de meeste karakters nogal plat. Maar zoals ik al zei maakt de actie veel goed.

En laat vooral niemand zich er door mijn kritiek van weerhouden om deze film te zien. De meesten vinden hem super dus grote kans dat iemand die deze film nu voor het eerst gaat zien hem ook super vindt. Dit is slechts mijn mening.


ik had hetzelfde qua dialoog, het voelde een beetje aan als loos gezever, en een soort filosofisch gebral, wat de film een soort traagheid geeft, en dat is jammer, want het ziet er allemaal zooo mooi uit, nog niet gezien? dan zeker gewoon kijken, het zal je hoogstwaarschijnlijk niet vervelen, mooie film
10-05-2004 17:33
[quote=emperor]Prachtige film,schitterende scenes,bloedmooie muziek!
goeie casting.


De muziek is van Lisa Gerard... Zij zat vroeger in de band 'Dead can Dance', maar nu is ze al een tijdje solo bezig en heeft al een aantal cd's uitgebracht. Er is ook een reclamespotje met haar muziek erin, die ene met al die dieren in een stedelijk milieu... Anyway, als je haar muziek zo bloedmooi vindt, dan moet je zekers de cd-bakken van de muziekwinkel gaan checken onder de naam 'Gerard' of 'Dead can dance'... of gewoon de soundtrack van de 'Gladiator' kopen...
10-05-2004 17:36
Bedankt voor de tip!
De muziek in de film vindt ik zo mooi,omdat die de filmbeelden zo mooi ondersteund.
10-05-2004 17:49
Filmwolfje schreef:
De muziek is van Lisa Gerard...
Is niet helemaal waar! De muziek is van Hans Zimmer (The Lion King, Mission: Impossible 2, Pearl Harbor, The Last Samurai) en de stem (de zang dus) is van Lisa Gerard, waarmee Hans ook al aan M:I 2 werkte...

Het is inderdaad schitterende muziek! Hans Zimmer is mijn favoriet en Lisa Gerard heeft een fantastische stem! Voor meer filmmuziek klik hier!
10-05-2004 17:54
Die CD lijkt me geweldig.
Review By Nancy on 10-OCT-2003
Schitterende muziek, een aanrader voor iedereen, je voelt echt de emoties en tragiek in de muziek !! Te mooi voor woorden !! LUISTER !

De muziek varieert van extreem bombastisch naar erg emotioneel

Mij op het lijf geschreven lijkt het..daar hou ik wel van.
12-05-2004 12:51
Vond het een tamelijk mooie film. En de bombastische, kitscherige muziek word tenminste een keer iets verzacht door de ironische gesticulatie van J Phoenix tijdens het gevecht van de barbarian horde tegen het Romeinse leger. Eigenlijk de mooiste scène, vind ik. Russel daarentegen kan überhaupt niet ironisch zijn. En zijn stoer “my name is Maximus…..” Kippenvel, toch.
12-05-2004 16:18
Erg mooie film. Alleen net iets te Amerikaans... (Bedoel ik in bijna alle opzichten).

Daarom

De muziek is idd prachtig. Mooiste nummer van Hans Zimmer is trouwens dat nummer van Rain Man en die tragische muziek van The Rock. Vooral de muziek van The Rock is geweldig, jammer dat ze dat onder zo'n matige film hebben geplaast

Hans Zimmer vormt samen met Ennio Morricone en John Williams mijn favoriete filmmuzikant top 3
12-05-2004 17:11
Persoonlijk vond ik hem te langdradig. De film is mooi opgezet (decors), maar het duurt naar mijn mening te lang elke keer voordat er iets gebeurt. Die emotionele tendens die ze erin proberen te stoppen hoeft van mij niet zo. Ik heb hem met moeite uitgekeken.
14-05-2004 07:14
Fantastisch mooie film
14-05-2004 11:01
Mooie film, maar wel erg pretentieus. De zg zware teksten, daar kan ik nooit zo goed tegen. "What we do in live, echoes in eternity", William Wallace had dit ook tegen zijn mannen kunnen zeggen in Braveheart. Braveheart, The Patriot, The Gladiator, Pearl Harbor, The Last Samurai, allemaal van dezelfde soort Amerikaanse spektakelfilms waar ik niet zoveel mee heb,

Verder heeft deze film natuurlijk erg mooie beelden, en goeie actie. "Are you entertained?!" Mooi stukje is dat
14-05-2004 11:45
Geweldige film, goeie muziek. Heb hem op DVD thuis staan. Heb hem pas nog zitten kijken. Word nog steeds stil bij het laatste gevecht in het colloseum
14-05-2004 14:20
Zelfs ik moest even het brok in me keel wegslikken bij het einde .
Goede film, heerlijke soundtrack(s), prachtige omgevingen (colliseum).
14-05-2004 16:45
Schitterende film, heb hem hier op VHS én DVD Juweeltje is het! Emotioneel einde, heel goed in elkaar, prachtige rendering van het oude Rome (echt ONTZETTEND waarheidsgetrouw)... KIJKEN!
14-05-2004 18:17
Echt een goeie film. Absolute aanrader, hij werd bijna een jaar na uitkomst in de videotheek nog zeer goed verhuurd!!

Ik zou haast zeggen gebrek aan opvoeding als je hem nog niet gezien hebt
14-05-2004 19:44
Echt een superfilm! Russel Crowe breekt door met deze glansrol in Hollywood! En de Soundtrack is ook net zo mooi als de film zelf! Een van de meest memorabele films die ik ooit heb gezien. Met ook nog prima acteerwerk!
14-05-2004 20:05
ash_ schreef:
Overschatte film die mij met zijn holle dramatiek meermalen irriteerde. De actiescènes zijn wel erg goed (vooral de veldslag aan het begin) en maken ook wel behoorlijk wat goed. Maar al met al een tegenvaller van Scott.





Helemaal met je eens. Het 'sentiment' wordt soms niet al te best geacteerd, zoals de scene van Commodus met zijn vader.
14-05-2004 22:51
deze fimpi ga ik opnamen doe jullie ook maar
14-05-2004 22:59
Koninginbeatrix schreef:
deze fimpi ga ik opnamen doe jullie ook maar

Hoef nie...kheb 'em op digital versatile disk.
15-05-2004 01:23
RiFF schreef:
prachtige rendering van het oude Rome (echt ONTZETTEND waarheidsgetrouw)...

Ben jij weleens in Rome geweest?? De Tiber ligt toch echt niet op een steenwork afstand van het Colosseum. Het is sowieso niet te zeggen of het waarheidsgetrouw is omdat Commodus Marcus Aurelius juist wel opvolgt en dat was ook altijd zijn bedoeling geweest; ze hebben jaren met elkaar gevochten in Germania (zie hier) In ieder geval hoort de Colossus van Nero naast het Colosseum te staan, die valt niet te missen want dat was een 30 meter hoog bronzen beeld, die op het plein van het Colosseum staat...

Maar het ziet er in de film wel leuk uit, hoor.
15-05-2004 02:46
gert schreef:
Ben jij weleens in Rome geweest?? De Tigris ligt toch echt niet op een steenwork afstand van het Colosseum.

Bedoel je niet de Tiber?
15-05-2004 10:39
hermit elephant schreef:
Bedoel je niet de Tiber?

Het was al laat...
21-04-2005 09:02
Supergave film!! Vooral het einde als Maximus . Zeker weten het kijken waard!
21-04-2005 18:11
slimshadyGZ schreef:
Supergave film!! Vooral het einde als SPOILER!
SPOILER TAGS!!!!! Daarnaast geef ik de voorkeur aan Je voelt de spanning stijgen op dat moment, puur genieten.
21-04-2005 18:20
wat je noemt een vette film...!
soundtrack:
1 van de beste spectakel films,na Ben Hur.
mijn voorkeursscene:
prachtig!
21-04-2005 20:52
Er is een scene in deze film waarin iemand word gestoken met een zwaard, het gevecht speelt zich af in een arena, hij word zogenaamd geraakt in zn borst, nu vind ik het altijd leuk om zulke stukjes in slowmotion te bekijken, om te zien hoe ze dat doen met special effects, dat had ik beter niet kunnen doen, want dan kan je heel goed zien dat het zwaard gewoon onder zn arm word gestoken, precies op de manier waarop je vroeger speelde dat je geraakt werd, verder is deze film natuurlijk heel goed, maar ik kon het niet laten om het even te zeggen.
22-04-2005 16:13
Mijn lievelingsfilm... Het blijft tot nu toe gewoon de beste qua acteerprestaties/verhaal/spanning/drama/soundtrack/sfeer ALLES is goed hier !
23-04-2005 19:28
Jammer dat hij zo vaak op tv komt waardoor het gemiddelde ook omlaag gaat. maarja al met al blijft het een mooie film.
voor mensen die hem nog nooit hebben gezien (lijkt me sterk maargoed) is het zeker un aanrader!
24-04-2005 19:06
Deze film is zeker een aanrader en ik ga hem zeker weer kijken,machtig mooie film!
24-04-2005 20:00
In het kader van deze zéér overgewaardeerde film wil ik graag verwijzen naar Roger Eberts recensie, die grotendeels mijn bezwaren onderschrijft. link
24-04-2005 20:33
Jippieeeeeeeeee !!!!

Eindelijk een film om van te genieten en dan ook zo realistisch, althans het benaderd de realiteit. Russell Crowe en Derek Jacobi en de vele andere acteurs zijn geknipt voor deze film. Gaan jullie er ook allemaal van genieten?
Ikke in ieder geval wel.
25-04-2005 08:48
Are you not entertained!!?

Brilliante Spektakelfilm, 1 van de beste in mijn ogen.
Niet alleen de beelden zijn mooi, ook de muziek past perfect bij de gebeurtenissen en zijn erg rustgevend. Nog niet gezien? Zeker kijken!!!!

Ik ga hem alleen niet kijken want ik heb hem hier toch in de schappen staan .
25-04-2005 09:24
leonardus schreef:
Er is een scene in deze film waarin iemand word gestoken met een zwaard, het gevecht speelt zich af in een arena, hij word zogenaamd geraakt in zn borst...


Dat zag mijn broertje van 10 zelf zonder slow motion

Nou hier heb je nog meer fouten

http://www.moviemistakes.com/film541

wel leuk om eens door te lezen, maar moet je doen waneer je de film gezien heb want er zitten aardig wat spoilers in.

En de film gaat wel, dit is een film die leuk is om een keer te kijken en meschien een tweede keer, maar dan ook alleen maar als je ook acht helemaal niks te doen heb.
25-04-2005 13:01
Dit is echt een geweldige film. Zoiets wordt eens in de 25 jaar gemaakt !
25-04-2005 13:33


de mooiste film die ik ooit heb gezien
25-04-2005 14:37
Al meerdere malen gezien, maar kan het niet laten om vanvond toch weer te gaan kijken. Russel Crow speelt goed maar Joaquin Phoenix is gewoon geweldig. Ik vind het een mooie film.
25-04-2005 14:43
Ik vond Ralf Moeller wel geweldig in deze film!

Whuhahahahawhrafwharafwaf!
25-04-2005 15:58
Marty Feldman schreef:
Dit is echt een geweldige film. Zoiets wordt eens in de 25 jaar gemaakt !


Helemaal mee eens. Geweldige film.
25-04-2005 17:00
Jammer alleen van de condensstrepen in de lucht. Kan natuurlijk nooit in die tijd. Let vanavond maar eens goed op.
25-04-2005 17:03
Nog een foutje:

After the battle with the Germanians, the next morning after the tavern, he is walking in the army camp and he feeds a horse a piece of apple. If you look closely between Maximus and the horse, there is a crewman wearing a pair of blue jeans.

bron: www.moviemistakes.com
25-04-2005 17:40
@ Plop wil je aub niet zo zeuren, je moet toegeven al die foutjes die er zijn in deze film, nemen niet hetgene weg wat belangrijk is en dat is de waarheid : Dit spektakeltje is goed en wat je ook doet je kan niet bewijzen dat het beter kan. Er hebben zoveel regisseurs geprobeert en kijk maar hoe ze gevaald hebben. King Arthur, Alexander, Kingdom of Heaven ... We moeten gewoon blij dat er tenminste een regisseur op de wereld het goed heeft klaar gespeeld. Ik in ieder geval wel. Blijf jij maar zeuren. Je maakt het alleen maar erger voor de anderen deze te waarderen. Zeuren maakt het niet beter meneer alleen maar erger.
25-04-2005 17:45
@Cage

Er zit volgens mij nog altijd een discrepantie tussen "zeuren" en iets "constateren". Ik vond het de moeite waard om het even te vermelden.
25-04-2005 17:51
Met constateren kom je ook niet ver. Waardeer het gewoon. Je zult toch nooit een betere voor je kiezen krijgen. Dat hoeft voor mij in ieder geval niet. Dit was al goed genoeg voor mij. Helaas woorden wij het dan ook nooit eens daarover. Er zijn altijd foutjes in elke film. Zelfs in LOTR, Harry Potter ... Ik ga niet door dan begin ik bijna ook al te zeuren. Bah.
25-04-2005 17:53
CAGE schreef:
@ Plop wil je aub niet zo zeuren, je moet toegeven al die foutjes die er zijn in deze film, nemen niet hetgene weg wat belangrijk is en dat is de waarheid : Dit spektakeltje is goed en wat je ook doet je kan niet bewijzen dat het beter kan. Er hebben zoveel regisseurs geprobeert en kijk maar hoe ze gevaald hebben. King Arthur, Alexander, Kingdom of Heaven ... We moeten gewoon blij dat er tenminste een regisseur op de wereld het goed heeft klaar gespeeld. Ik in ieder geval wel. Blijf jij maar zeuren. Je maakt het alleen maar erger voor de anderen deze te waarderen. Zeuren maakt het niet beter meneer alleen maar erger.

Volgens mij is hier iemand op z'n teentjes getrapt. Ik kan wel bewijzen dat het beter kan hoor (voor zover je in het kader van filmsmaak überhaupt van "bewijs" kunt spreken), kijk b.v. maar naar Spartacus en Ben Hur.

Gladiator heeft in mijn opinie een verhaal van niks, het is een ordinair wraakverhaal - waar op zich niets mis mee is, ware het niet dat deze film dusdanig wordt opgehemeld dat enige nuance wel op zijn plaats is. De beelden van Rome vind ik er trouwens ook beroerd uitzien, gezien het budget van $100 miljoen, en de hoofdrolspeler is een bijzonder saai karakter.
25-04-2005 18:06
Ok dan. Die twee films zijn wel beter die was ik even vergeten. Je kunt toch ook nooit de classics overtreffen. Dat hebben we wel gezien door de jaren. Dat is wel een van de dingen die regisseurs niet willen begrijpen. Ze doen het alleen voor het geld onder andere. Dat weten we nu wel. Maar toch tegenover de andere gefaalde spektakels die ik genoemd heb, buiten LOTR en Harry Potter dan, is dit wel echt een doorbraak. Dat wou ik alleen maar met mijn statement zeggen. En niet dat ik op mijn teentjes ben getrapt. Nee.Ik wil alleen niet dat je de goede dingen die de film bezit ook kleinert zoals je doet.
25-04-2005 18:24
Beetje overgewaardeerd spektakelfilmpje naar mijn mening. Vrij basic plotje en lekkere platte karakters.

Crowe had hier nooit de Oscar voor mogen krijgen maar dat was waarschijnlijk een goedmakertje voor zijn, overigens veel betere, rol in "The Insider" van een jaar daarvoor.

Vermakelijk maar zeker niet de beste in zijn genre. Muziek maakt overigens veel goed.
25-04-2005 18:42
Lijkt me al met al wel spectaculaire film, maar aangezien het op sbs6 is en dus met een half uur onderbreking erin ga ik toch maar een andere film kijken.
Geen enkele film is te pruimen als die zo op het eind ineens onderbroken wordt.
25-04-2005 18:44
Wat een gezeur over kleine foutjes in de film, volgens mij bestaat er geen enkele film waarin geen kleine foutjes zitten. Dit is gewoon een weergaloze film met fantastische muziek van hans zimmer.
25-04-2005 18:52
Ik was van plan om deze film te kijken, totdat ik mij bedacht: "hmm, misschien is ie wel op sbs6" even gekeken.. en ja hoor.. hart van nederland
25-04-2005 18:53
woeh 600ste stem 8)

mwaa deze film blijft leuk, ik ga weer kijken
25-04-2005 18:55
Leuke film....

wraak is altijd leuk, zeker bij die smerige joaquin phoenix
Gewoon kijken en niet zeuren over platte karakters en anachronismen
25-04-2005 19:38
Aanrader
25-04-2005 19:59
ik vondt Oliver Reed goed spelen in die film was de laatste film dat hij maakte.jammer dat hij dood is
25-04-2005 20:19
fuck op sbs.... :S dat word m niet dan....
25-04-2005 22:22
simpelweg een van de beste films ooit en het is een schande als je deze film nog niet gezien hebt.
25-04-2005 23:38
CAGE schreef:
Ja dat kan best. Maar Braveheart heeft geen geweldige soundtrack.

Whahahaha! De soundtrack van Braveheart wordt algemeen beschouwd als een van de beste van de jaren '90. Voor zover ik weet is er niet één recensie waarin de soundtrack lager dan vier sterren scoort.
Maar toch bedankt dat je me vandaag weer even hebt laten lachen.
25-04-2005 21:56
Ja dat kan best. Maar Braveheart heeft geen geweldige soundtrack. Beter yet het heeft ook niet Russel Crowe. Mel Gibson doet het wel goed in Braveheart. Maar ik ben niet zo een Fan van hem. Wel van Russel dus. Trouwens ik mag toch wel effe voorspellen dat het flopt. Zal wel niet want Orlando speelt erin. Heel populair bij het publiek. Vooral het vrouwelijke deel. Gebeurde bij Troy ookal met Brad Pitt . Maar ja Troy was ook wel een uitzondering dat was wel een goede film.
25-04-2005 20:37
@ CAGE
Kingdoms of Heaven is nog niet een uit dus hoe weet jij dat deze al een flop ik en ik vond trouwens King Arthur en Alexander wel goed (ok alexander niet zo) en vindt deze film een Stuk minder dan de overige. Het hele verhaal spreekt mij niet aan. Maar ja...Braveheart die overwint toch wel alles (dit was een van de eeste goede film in deze garne )
26-04-2005 00:03
aarggh [insert veel vloeken hier ] hart van fucking nederland
26-04-2005 00:03
Het blijft een geweldige film, kheb weer een traantje moeten wegpinken op het einde...
26-04-2005 00:20
palpower schreef:
Het blijft een geweldige film, kheb weer een traantje moeten wegpinken op het einde...


mietje

zeer goeie film, kijkt lekker weg (jammer dat hij op sbs moest uitgezonden worden). In iedergeval zeer leuke film met inderdaad een zeer goede soundtrack.
26-04-2005 02:27
Jezus Kurz was zit je toch te ouwehoeren over historische incorrectheden en andere pietluttigheden. Straks ga je nog verkondigen dat de naden in de capes van de Praetorians helemaal niet dubbel gestikt horen te zijn of dat de struktuur van het zand in het colosseum niet overeenkomt met dat van het zand in Rome. Maar goed, als ik dit pretentieuse verhaal van je zo lees moet het een ware beproeving voor je zijn geweest om deze film uit te zitten. Hoe je in godsnaam die waardering van 4 uit 5 eruit geperst hebt gekregen is me een volledig raadsel.
26-04-2005 07:47
Kurz, ben het volledig met je eens. De film nu voor de 4e keer bekeken en dacht ook hmmmm, En zo zijn er inderdaad wel meer incorrectheden, maar ik geef hem toch wel een 4,5.
26-04-2005 08:28
Rooster schreef:
Jezus Kurz was zit je toch te ouwehoeren over historische incorrectheden en andere pietluttigheden. Straks ga je nog verkondigen dat de naden in de capes van de Praetorians helemaal niet dubbel gestikt horen te zijn of dat de struktuur van het zand in het colosseum niet overeenkomt met dat van het zand in Rome. Maar goed, als ik dit pretentieuse verhaal van je zo lees moet het een ware beproeving voor je zijn geweest om deze film uit te zitten. Hoe je in godsnaam die waardering van 4 uit 5 eruit geperst hebt gekregen is me een volledig raadsel.

Een pretentieuze oscar-winnende film als Gladiator bekijk je gewoonweg met andere ogen dan b.v. Armageddon. De film Alexander zou buiten zijn referentiekader ook niet zo hard afgestraft zijn als hij nu is.
Je kunt de fouten in Gladiator pietluttig noemen maar ze zijn gewoon dom en volstrekt onnodig. Als je het dan toch historisch correct wilt doen, laat een aantal medewerkers zich dan even verdiepen in de literatuur.
26-04-2005 10:24
plop schreef:

Je kunt de fouten in Gladiator pietluttig noemen maar ze zijn gewoon dom en volstrekt onnodig. Als je het dan toch historisch correct wilt doen, laat een aantal medewerkers zich dan even verdiepen in de literatuur.

Ja maar dat is het punt juist. Ik denk dat de makers zich vele malen beter in de materie hebben verdiept dan de gemiddelde azijnpisser die toevallig even langs de IMDB-Gooft of MovieMistakes is gesurft. Bovendien kan dé Literatuur zich ook niet bogen op louter feiten en moet constant worden herzien. Historici zijn het dan ook niet zelden met elkaar oneens. Het is misschien een dooddoener maar feit blijft dat we er destijds niet bij waren en dat veel van wat we nu denken te weten het resultaat is van speculatie en verstandig gissen. De literatuur laat wat mij betreft nog veel ruimte over voor eigen interpretatie en vrijheid van inzicht. Vreemd vind ik overigen dat de vele hedendaagse incorrectheden die in films zitten die zich in het heden afspelen zonder probleem worden aangenomen maar dat wanneer het een historische film betreft veel mensen ineens staat te popelen om hun van het internet geplukte weetjes te gaan verkondigen als waren het onomstotelijke bewijzen...
26-04-2005 10:28
Films zijn gemaakt om in z'n geheel te kijken, niet frame voor frame. Die crewman van Gladiator staat op moviemistakes.com op nummer 4 van de 'Best Mistakes'.

Weet je meteen hoe vergezocht de rest is.
26-04-2005 10:42
Als je een goeie film als deze helemaal gaat afkraken vanwege de "kleine foutjes" die erin voorkomen, in hoeverre kijk je dan nog een film voor ontspanning? Gladiator was een hele goeie film, het zal z'n fouten hebben, so what? Mensen die zich daarmee bezig gaan houden hebben geen leven meer. Een film is puur voor de entertainment, niet voor de geloofwaardigheid.
26-04-2005 16:40
Rooster schreef:
Jezus Kurz was zit je toch te ouwehoeren over historische incorrectheden en andere pietluttigheden. Straks ga je nog verkondigen dat de naden in de capes van de Praetorians helemaal niet dubbel gestikt horen te zijn of dat de struktuur van het zand in het colosseum niet overeenkomt met dat van het zand in Rome. Maar goed, als ik dit pretentieuse verhaal van je zo lees moet het een ware beproeving voor je zijn geweest om deze film uit te zitten. Hoe je in godsnaam die waardering van 4 uit 5 eruit geperst hebt gekregen is me een volledig raadsel.
Die heb ik eruit geperst doordat ik die fouten wel allemaal heb opgemerkt, maar me niet echt aan heb geërgerd. Een vol Colosseum dat galmt door het publiek kan vreemde dingen doen met een man. Seneca heeft daar ooit nog een heel interessante tekst over geschreven.
28-04-2005 00:31
aarg ik houd er niet van als dit op tv komt.. er is zeker 10 minuten aan materiaal geknipt.. nergens meerd de gore die er wel in de bios was..
24-12-2005 16:09
Colonel_Kurz schreef:
Een vol Colosseum dat galmt door het publiek kan vreemde dingen doen met een man. Seneca heeft daar ooit nog een heel interessante tekst over geschreven.


"Vermijd de massa!"
25-12-2005 19:01
Dit vond ik een indrukwekkende film toen ik hem voor het eerst zag.
28-12-2005 19:43
29-12-2005 00:31
Topfilm. Ik ben altijd wel te porren voor een film over het verleden. Fantastische gevechten in het Theater.
29-12-2005 11:00
Ik vond de film zeer teleurstellend en overgewaardeerd. Het gaat werkelijk helemaal nergens over. Na een lachwekkend begin waar meneer in 1 ruk een afstand me paard overbrugt waar je nu met de auto nog twee dagen over doet, wordt er wat af gevochten met zwaarden en zo, en op een gegeven moment slaat een tot dan toe 1-dimensionele foute slavenhandelaar compleet om, om hem te helpen in het koppensnellen. En dat was het dan weer. Niemand die me heeft kunnen uitleggen wat er nou precies zo goed is aan deze drek.
29-12-2005 12:02
Hart van Nederland-alert!
29-12-2005 15:14
Timer schreef:
Hart van Nederland-alert!


Ja, we hebben we hart van nederland er tussen zitten.
HELAAS.
29-12-2005 15:41
hijs gewoon verschikkelijk goed, niet alleen het verhaal wat vaak bij dit soort films ver te zoeken is is aanwezig ook als de scenes, ik vind het helaas wat minder als die in duel is met de keizer dat had wel wat bruuter gemogen maar als ze dat stukje oorlog na doen, geweldig
29-12-2005 19:05
vorige keer dat ie op sbs was waren de bloederige stukken er zonder pardon uitgeknipt, zal nu dus ook welweer zijn
29-12-2005 19:12
toch wel een goei film tog?
liefhebbers van Ben-Hur vinden deze vast ook wel geinig.
29-12-2005 19:42
Koninginbeatrix schreef:
deze fimpi ga ik opnamen doe jullie ook maar


Ik dacht dat Koningin Beatrix de lagere school wel had afgemaakt. Bedoel je niet: "deze film ga ik opnemen, doen jullie dat ook maar"?

Dat doe ik overigens niet; ik kijk 'm zelfs niet eens, want hij komt weer bij SBS6, dus: onderbroken door rotzooi en waarschijnlijk niet in stereo/surround...
29-12-2005 19:46
Gruwelijk goede film.... Ooit onder Aardrijkskunde gekeken in de 2e klas, iedereen verbaasde zich erover dat de meest strenge leraar dat soort films wilde laten zien. Maar nadat we ook de Patriot hadden gezien, werd het toch wel een gewoonte om te zien hoe mensen aan stukken worden gesneden tijdens onze Aardrijkskunde les.

K*T SBS!!!! waarom moeten ze dan ook dat irritante Hart van NL er tussendoor gooien!?!!!!
29-12-2005 20:04
Tja,
ik snap dat SBS graag wil dat iedereen naar hun reclame kijkt, hoe meer reclame hoe meer inkomsten.
maarja,
als ik de hele film niet kijk omdat ze zonodig "nieuws" ertussendoor moeten doen, dan zie ik juist minder reclame.

tijd dat SBS dat oppikt, dat ze nog zo'n goeie film kunnen uitzenden, dat hart van nederland het dan toch verpest.

een film onderbreken voor 'de kat van de buren is dood', dat doen ze zelfs in de VS niet.
29-12-2005 20:11
Ik heb hem iedere keer gemist als die op tv kwam

vandaag ga ik hem maar eens een keer kijken.
29-12-2005 20:25
natuurlijk met talloze reclames, en die idiote hart van nederland
29-12-2005 20:27
Zeer vermakelijk deze film.
29-12-2005 20:35
23:25 .. als je zonder dat hart van nederland had gezeten lag je om 11 uur allang lekker te ronken ik wil film kijken om aan de werkelijkheid te ontsnappen .. trutten ... euhh

ot : Super goeien film dat wel !
29-12-2005 20:40
flash55 schreef:
23:25 .. als je zonder dat hart van nederland had gezeten lag je om 11 uur allang lekker te ronken ik wil film kijken om aan de werkelijkheid te ontsnappen .. trutten ... euhh ...

Vertel mij, wat is 'ronken'?
29-12-2005 20:58
BAH!! Deze film is gecensored, alle bloedige scenes zijn eruit gewerkt en dan ook nog eens hart van nederland ertussen... Echt belachelijk gewoon.
29-12-2005 21:07
Ik zat net te denken. Qua verhaal is hij hetzelfde als Kindom of Heaven. Hoofdrolspeler krijgt kans om de Koning/Keizer te worden. Dat gebeurt uiteindelijk niet en dan gaat hij gebogen onder het regime.
29-12-2005 22:33
Andy schreef:
Ik zat net te denken. Qua verhaal is hij hetzelfde als Kindom of Heaven. Hoofdrolspeler krijgt kans om de Koning/Keizer te worden. Dat gebeurt uiteindelijk niet en dan gaat hij gebogen onder het regime.


Dat vindt ik ook wel weer heel erg ver gezocht... OK, beide films zijn van dezelfde regisseur maar het verhaal is toch wel anders. Persoonlijk vindt ik gladiotor veel beter dan kingdom of heaven. Ik ga m zowiezo niet zien, ik vind het gwn zonde voor de film om m zo gecensored te gaan kijken.
30-12-2005 01:31
Michaell schreef:
Vertel mij, wat is 'ronken'?


Ronken kan 'vertaald' worden als 'slapen' en in sommige situaties als snurken tijdens het slapen.

Deze film heb ik twee maal op dvd (door de laatste film valley die ik los in de winkel kocht) dus zeker niet op SBS gekeken. Als ik hem niet op dvd had had ik hem overigens zeker wel gekeken. Hart van Nederland en al die reclames zorgen er wel voor dat ik hem gratis had kunnen kijken dus zonder die discussie nieuw leven in te willen blazen; ik neem dat voor lief.

Heel goede film!
30-12-2005 02:51
Wat een gezeik weer. Dat HvN valt reuze mee. Het verhaal ben je toch niet kwijt, en kun je tenminste even je tanden poetsen, een wijntje drinken, en eventueel naar de WC gaan enz. Snap die hele ophef erover ook niet.
30-12-2005 11:08
T ft. D schreef:
Wat een gezeik weer. Dat HvN valt reuze mee. Het verhaal ben je toch niet kwijt, en kun je tenminste even je tanden poetsen, een wijntje drinken, en eventueel naar de WC gaan enz. Snap die hele ophef erover ook niet.


Ik vind t ook zwaar irritant hoor! Zit je net lekker in een film komt dat Hart van Nederland er ineens tussen door. Daarom kijk ik eigenlijk nooit meer films op tv, geef mij maar een dvd'tje.
02-01-2007 16:46
Bogie schreef:
Ik vind t ook zwaar irritant hoor! Zit je net lekker in een film komt dat Hart van Nederland er ineens tussen door. Daarom kijk ik eigenlijk nooit meer films op tv, geef mij maar een dvd'tje.


Tja ik schroom me er dan ook niet voor om een brandbom bij de studio daar naar binnen te gooien als ik er ooit in de buurt ben, dat soort gevoelens wekt het op.
02-01-2007 16:49
Andy schreef:
Ik zat net te denken. Qua verhaal is hij hetzelfde als Kindom of Heaven. Hoofdrolspeler krijgt kans om de Koning/Keizer te worden. Dat gebeurt uiteindelijk niet en dan gaat hij gebogen onder het regime.


Kingdom of heaven is alleen een slappe film met een nog slappere acteur. (orlando bloom)
02-01-2007 16:49
Als die film 2,5 uur duurt.. waarom issie dan al over 2 uur afgelopen? 20.30-22.30.. of kan ik niet rekenen?
02-01-2007 17:20
Zal na Hart van nederland wel verder gaan
02-01-2007 17:22
Volgens de tv gids niet trouwens. Dan zullen ze wel een geknipte versie hebben want er komt ook nog 4 of 5 X reclame
02-01-2007 17:57
Ik ging deze film vorige week met hoge verwachtingen kijken, maar het maakte totaal geen impressie op mij. slecht acteerwerk van Connie Nielsen was de grondslag voor een belabberde film. gezein het exorbitante bedrag wat in deze film is gestoken zou je denken, prachtige special effects. maar die special effects waren juist allesbehalve imponerend. Ridley Scott die al meerdere flaters op zijn naam heeft mogen schrijven slaat een modderfiguur met deze melodramatische baggerfilm. David Schofield was ook zichzelf niet meer, hij zet een absolute wanprestatie neer nadat hij nog de show stal met films als Scorpio en King Lear. een zeer ongeloofwaardige film.
02-01-2007 18:09
lennart90 schreef:
Ik ging deze film vorige week met hoge verwachtingen kijken, maar het maakte totaal geen impressie op mij. slecht acteerwerk van Connie Nielsen was de grondslag voor een belabberde film. gezein het exorbitante bedrag wat in deze film is gestoken zou je denken, prachtige special effects. maar die special effects waren juist allesbehalve imponerend. Ridley Scott die al meerdere flaters op zijn naam heeft mogen schrijven slaat een modderfiguur met deze melodramatische baggerfilm. David Schofield was ook zichzelf niet meer, hij zet een absolute wanprestatie neer nadat hij nog de show stal met films als Scorpio en King Lear. een zeer ongeloofwaardige film.


jah en Vida Guera heeft NIET de lekkerste billen van de wereld

1 van de beste films ooit kijke dusssss!
02-01-2007 19:35
Een van de meest overgewaarde films in de geschiedenis. Koppensnellersromantiek. Script is een puinhoop. Zo hebben we een Hoofd Koppensnellers, die eigenlijk een zachtzinnige betrouwbare vriend blijkt te zijn. Ook fraai hoe onze held in een minuutje huiswaards rijd met z'n paard, in werkelijkheid een flinke tocht over de Alpen. Verder een beetje vechten en koppensnellen met voorspelbaar einde. Is dit iets voor uberpubers? Ik wil mijn 155 minuten terug!
02-01-2007 20:07
Hij is idd wat overgwaardeerd maar niet zo erg overgewaardeerd als A Beautiful Mind.
02-01-2007 20:12
In feite is Russel Crowe een tamelijk overgwaardeerd acteur.
02-01-2007 22:00
En deze door SBS6 verkinpte versie verdient het niet om film van de dag te zijn
02-01-2007 22:14
In de categorie 'koppensnellersromantiek' vind ik dit wel degelijk één van de betere.
02-01-2007 22:57
hetisjantje schreef:
Een van de meest overgewaarde films in de geschiedenis. Koppensnellersromantiek. Script is een puinhoop. Zo hebben we een Hoofd Koppensnellers, die eigenlijk een zachtzinnige betrouwbare vriend blijkt te zijn. Ook fraai hoe onze held in een minuutje huiswaards rijd met z'n paard, in werkelijkheid een flinke tocht over de Alpen. Verder een beetje vechten en koppensnellen met voorspelbaar einde. Is dit iets voor uberpubers? Ik wil mijn 155 minuten terug!


Wat een ontiegelijk domme NIET onderbouwde opmerkingen, verhaal is goed opgezet Joaquin Phoenix speelt een goede badguy en Russel Crowe is deze rol op het lijf geschreven, er wordt aan de kijker op een creatieve manier laten zien dat maximus een lange tijd heeft moeten reizen om thuis te komen (ondergaan en opgaan van de zon) en je ziet duidelijk dat hij dus echt niet in een minuutje thuis is en neemt dan ook niet voor niks daar een extra paard voor mee. Deze film was een topper voor zijn tijd en wat mij betreft ook voor deze.
Kijken dus!
02-01-2007 23:13
SunChaser schreef:
En deze door SBS6 verkinpte versie verdient het niet om film van de dag te zijn

toch is deze niet verknipt, wan thij gaat daadwerkelijk dus door na HvN
02-01-2007 23:24
Ze hebben de bloedige scenes verknipt en er hele dialogen uitgehaald
03-01-2007 11:13
welke dan? mij is het niet opgevallen
03-01-2007 13:03
siempjah schreef:
welke dan? mij is het niet opgevallen

Ik zag toevallig de scene dat hij iemand onthoofd in de arena. Normaal kreeg je dit wel te zien. dit was er nu helemaal uitgeknipt
04-01-2007 21:55
ach wat bazelen jullie nou allemaal stelletje nonos
dit is gwon een zwaar dope film niggers
24-01-2007 19:42
KOM OP! hij is deze maand nog op tv geweest, en volgensmij eind vorig jaar ook al een keer.
24-01-2007 20:22
Ja dit is dus zwaar minder!!!
Hij komt veel te vaak op tv
eigenlijk zouden de zenders met elkaar moeten communiceren welke films ze draaien....
24-01-2007 21:38
pfff, nouja, hij komt wel laat.
25-01-2007 15:11
bij mij in de veronicagids staat er toch een hele andere gladiator

http://www.imdb.com/title/tt0104346/
25-01-2007 17:27
Volgens mij heb jij geen goede Veronica gids.
Dit is wel degelijk dè "Gladiotor film" die in de afgelopen maanden al tig keer is uitgezonden.
Maar hoeveel tig keer ze deze film ook hebben uitgezonden, ik blijf het een goede film vinden.
Vooral de manier waarop Russell Crowe zijn rol speelt. Let maar eens op het eind van deze film. Je ziet maar weinig films met zo'n goed dramatisch eind.(emotioneel vooral)
25-01-2007 18:20
nou volgens tvgids.nl is het dus wel gladiator uit 1992 en dan mag je me anders ook wel vertellen hoe je een film van 155 minuten van 22.05 - 0.00 uitzendt
27-01-2007 09:46
Ik heb deze film in de afgelopen 4 maanden al 2 keer op de buis gezien met precies dezelfde CAST, dus ik weet echt wel waarover ik praat.
27-01-2007 10:04
jur schreef:
dus ik weet echt wel waarover ik praat.


Nee dus!
27-01-2007 10:26
Dit is dus NIET de gladiator uit 2000, maar die uit 1992!!!
Volgens mijn gids is dat ook (de Televizier)!
En inderdaad duurt de gladiator uit 2000 meer dan 2 uur, wat dus nooit zou passen in het schema van RTL 7...

Dat mensen maar eens een originele naam verzinne voor een film . Ik heb die uit 1992 dan wel nog nooit gezien, maar ik verwacht er vrij weinig van. Waarschijnlijk weer zo'n slappe drama film... jammer, dan hadden ze denk ik beter de Gladiator uit 2000 kunnen uitzenden.
27-01-2007 11:12
foutje van filmtotaal dus en ze hebben het ook nog als de film van de dag uitgeroepen
27-01-2007 13:15
En de beschrijving heeft er ook al eens gestaan
27-01-2007 14:07
dexxa007 schreef:
Dit is dus NIET de gladiator uit 2000, maar die uit 1992!!!
Volgens mijn gids is dat ook (de Televizier)!


Volgens de VARA-Gids is het ook de Gladiator uit 1992.

Twee illegaal boksende vrienden (onder wie Cuba Gooding jr.) komen tegenover elkaar te staan in beslissend gevecht.
Bron: Vara TV Magazine Week 4
27-01-2007 14:27
Je zou ook denken dat er bij de mensen van FilmTotaal wel een lichtje zou moeten gaan branden als ze kijken naar het tijdstip van uitzending, en het feit dat zo'n lange film als deze natuurlijk nooit in zijn geheel tussen 22:05 en 00:00 uur kan worden uitgezonden op een commerciële zender...
27-01-2007 15:02
Heel vervelend vind ik dat als er op filmtotaal een film wordt aangeprezen als film van de dag (of gewoon rechts in het rijtje staat met films die die dag getoond worden) en dan blijkt dat het niet die film is. Vorige week was dat ook al het geval met "Behing Enemy Lines".
27-01-2007 16:12
Alweer film van de dag, deze ietwat overschatte film wordt op TV meestal in TV-cuts uitgezonden, dus hele stukken eruit en toch steeds film van de dag.
27-01-2007 16:13
Sebastian Valmont schreef:
Je zou ook denken dat er bij de mensen van FilmTotaal wel een lichtje zou moeten gaan branden als ze kijken naar het tijdstip van uitzending, en het feit dat zo'n lange film als deze natuurlijk nooit in zijn geheel tussen 22:05 en 00:00 uur kan worden uitgezonden op een commerciële zender...


Dat gebeurt ook steeds met Cruel Intensions, staat er dat er deel 1 komt krijg je deel 2
06-10-2007 10:29
Dit is gewoon een hele goede film met nog betere acteerprestaties, vooral de manier waarop Russell Crowe zijn rol speelt is goed.
SunChaser heeft gelijk die comerciële onderbrekingen zijn niet leuk. Maar de film bijft goed.
Ik heb de film een keer op dvd gehuurd bij de videotheek (geen commerciële onderbrekingen dus), die film is dan ook echt véél beter. Vooral het eind van die film is meesterlijk in elkaar gezet.
06-10-2007 12:33
Alweer? Ok, het is één van mijn lievelingsfilms, maar zo vaak hoef ik hem nou ook weer niet te zien.
06-10-2007 13:26
Ik raad iedereen aan de Extended Version te kopen (mochten ze het een film vinden voor hun collectie). Zit niet heel veel extra materiaal bij (aan scenes), maar wat er bij zit, voegt echt toe aan het verhaal en de karakters. Niet slechts vulscenes.

Blijft verder gewoon topfilm.
08-10-2007 12:07
Moderne klassieker.
08-10-2007 15:29
De eerste film uit een nieuwe stroom van historische films, waarvan deze veruit de beste is. De film maakt vrij veel indruk en je waant je echt in die tijd. Toch vond ik de film niet extreem speciaal, niet een film om nog eens te zien.

7/10
08-10-2007 16:14
tukkerstein schreef:
Toch vond ik de film niet extreem speciaal, niet een film om nog eens te zien.
Ik ben het hier deels mee eens. Ik vond de film echt goed, en wilde het best nog een keer zien. Alleen de spanning die je vasthoudt om de film nog eens te zien is meer dat je wacht tot het moment dat Crowe zijn helm afdoet in de arena. Dat moment was echt super. Maar om voor een moment een film meerdere keren terug te zien, vind ik ook zonde van de tijd.
08-10-2007 16:26
Prima, puike voorstelling.
Vrij realistisch (bloederig wanneer "nodig") en naar mijn weten de eerste film waarbij je, als kijker, echt midden in een gevecht/veldslag zit. Het verhaal is goed en de rollen worden goed vertolkt. Filtertjes voor een passende sfeer ontbreken ook niet.
Eens met Ravaged; De Extended Version is een aanrader (groot scherm, lichtjes uit, en dolby aan).
Eén van de betere films uit dit genre en de 8,5 is dan ook zeker terecht.
08-10-2007 21:10
roelz schreef:
Prima, puike voorstelling.
Vrij realistisch (bloederig wanneer "nodig") en naar mijn weten de eerste film waarbij je, als kijker, echt midden in een gevecht/veldslag zit. Het verhaal is goed en de rollen worden goed vertolkt. Filtertjes voor een passende sfeer ontbreken ook niet.
Eens met Ravaged; De Extended Version is een aanrader (groot scherm, lichtjes uit, en dolby aan).
Eén van de betere films uit dit genre en de 8,5 is dan ook zeker terecht.
08-10-2007 22:59
Nja, wel vermakelijk, met af en toe een clichétje dr in. Was 1 van de eerste films waarvan ik in eerste instantie niks van wilde weten maar toch besloot te kijken door een vriend van mij (kheb er geen spijt van).
10-10-2007 14:04
Ravaged schreef:
Ik raad iedereen aan de Extended Version te kopen (mochten ze het een film vinden voor hun collectie). Zit niet heel veel extra materiaal bij (aan scenes), maar wat er bij zit, voegt echt toe aan het verhaal en de karakters. Niet slechts vulscenes.

Blijft verder gewoon topfilm.


Ben er mee eens maar SBS 6 flikt het toch weer om zo'n 7 minuten uit deze bioscoop versie te knippen.
Trouwens staat op mijn dvd van deze filn dat het 149 minuten duurt en geen 155.
31-05-2008 09:43
Waaro0m deze ouwe meuk film vand e dag en niet de tv premiere van TBS?
31-05-2008 16:39
Germanen met het zelfde krijgsgehuil als uit de film zulu.
31-05-2008 22:22
De historische actie-drama film Gladiator uit 2000 werd geschreven door David Franzoni en geregiseerd door Ridley Scott van o.a.Alien.De hoofdrollen worden gespeeld door Russell Crowe en Joaquin Phoenix.Crowe kennen we ook uit "A Proof Of Life "en "A Beautiful Mind".Phoenix werd beroemd door zijn rol in "Walk The Line "over het leven van Johnny Cash.
De film speelt zich af in de Romeinse tijd, maar werd grotendeels opgenomen in Marokko en Malta, waar een replica van het Colosseum werd nagebouwd.De openingsscene werd in Bourne Wood, Surrey in Engeland gefilmd.
Het verhaal is grotendeels geinspireerd op keizer Commodus en zijn vader keizer Marcus Aurelius.Gladiator werd alom geprezen voor de gigantische vechtscenes, maar is historisch gezien onjuist en bevat veel fouten.In de gevechtscene aan het begin van de film gaat het al mis wat betreft de historische feiten.In de film winnen de Romeinen, terwijl ze toen juist hebben verloren.
In die scene word ook Duits gesproken dat zijn tijd ver vooruit was, de zin "Ihr seid verfluchte Hunde "is in modern Duits en dat spraken ze toen nog niet.
Ondanks alle continuiteitsfoutjes en historische onjuistheden was Gladiator een groot succes.
In 2000 werd de film in maar liefst 36 individuele Awardshows voor meerdere categorieën genomineerd.De film won 5 Oscars waaronder beste film en beste acteur Russell Crowe.
Het succes van Gladiator heeft ervoor gezorgd dat het historisch epos genre een revival doormaakte.Opeens kwamen er meer van dit soort films uit de lucht vallen, zoals Troy, Alexander en Kingdom Of Heaven, de laatste werd ook door Ridley Scott geregiseerd.

De film heeft ook een zwart randje omdat acteur Oliver Reed die de rol van Proximo speelt, tijdens de opnames in Malta overleed aan een hartaanval.
De rol werd overgenomen door een body double en er werden digitale opnames van Reed gebruikt zodat het wel leek alsof hij het echt was, Gladiator is aan hem opgedragen.

Al met al goede film die meer succesvol was dan de bovengenoemde opvolgers 8.5/10

Info bron deels van Veronica.
08-05-2010 16:06
De film is goed, muziek is goed, acteerprestaties zijn goed, het verhaal is goed. Ik kan niks waardeloos in deze film ontdekken nu ik hem zeker al 5 keer heb gezien. Ik blijf deze film goed vinden.
Ik heb meer films een aantal keer gezien, die later ik niet zo goed meer vond, maar dat is bij deze film niet zo.
08-05-2010 16:39
Peter schreef:
Lisa Gerrard....Lisa Gerrard....zoek zoek........ah, Lisa Gerrard, verantwoordelijke voor de muziek in Gladiator!

Tja, ik kan me niet alles meer voor de geest halen, maar weet wel dat ik me meerdere malen enorm heb zitten ergeren aan de muziek. Vond het op die momenten veel te bombastisch en vol zitten met alle voor de hand liggende clichés - als er dan op dat moment ook nog dezelfde clichematige dialogen en cameravoering gebruikt worden wordt het mij teveel en moet ik ineens heel nodig weg om te pissen...

Lisa Gerrard verantwoordelijk voor de muziek. Wat dachten jullie van Enya.
08-05-2010 16:20
wiers schreef:
Germanen met het zelfde krijgsgehuil als uit de film zulu.

Was je erbij in de tijd van de Germanen?
08-05-2010 16:49
lennart90 schreef:
Ik ging deze film vorige week met hoge verwachtingen kijken, maar het maakte totaal geen impressie op mij. slecht acteerwerk van Connie Nielsen was de grondslag voor een belabberde film. gezein het exorbitante bedrag wat in deze film is gestoken zou je denken, prachtige special effects. maar die special effects waren juist allesbehalve imponerend. Ridley Scott die al meerdere flaters op zijn naam heeft mogen schrijven slaat een modderfiguur met deze melodramatische baggerfilm. David Schofield was ook zichzelf niet meer, hij zet een absolute wanprestatie neer nadat hij nog de show stal met films als Scorpio en King Lear. een zeer ongeloofwaardige film.

Je hebt zeker met je ogen dicht gekeken.
10-05-2010 11:39
Joaquin Phoenix is echt super in deze film.
21-11-2010 14:47
jur schreef:
De film is goed, muziek is goed, acteerprestaties zijn goed, het verhaal is goed. Ik kan niks waardeloos in deze film ontdekken nu ik hem zeker al 5 keer heb gezien. Ik blijf deze film goed vinden.
Ik heb meer films een aantal keer gezien, die later ik niet zo goed meer vond, maar dat is bij deze film niet zo.



Yup helemaal met je eens!!
11-02-2011 11:11
Fantastisch meesterwerk van Ridley Scott.

Totaal geloofwaardige figuren.
Ieder speelt zijn rol in dit drama tot in finesse.

Machtig om te zien hoe één man een keizer tot buigen krijgt.


De gevechten zijn heftig, bloederig, gewelddadig, minstens zo gewelddadig als in natural born killers, maar voor mij makkelijker te verteren omdat het waarschijnlijk histories correct is.
De film gaat in die zin ook meer over de acceptatie van geweld als entertainment dan dat natural born killers dat doet.

De muziek is ook dramatisch, maar naar mijn smaak mooi.
Af en toe lijkt het op muziek van Gabriel Yared ( English Patient ).

De film is erg lang ( tja, voor sommige thuis kijkers misschien te lang om hun plasje op te kunnen houden ) maar nergens traag.

De connectie met het heden, verleden en toekomst, waardoor er een goede grond voor eer ontstaat, vind ik mooi in beeld gebracht met een wandeling door een graanveld.
Thema van de film is toch, waar doe je het allemaal voor.

Een film die je makkelijk vaker kan kijken en steeds weer nieuwe dingen in ziet.
25-05-2011 13:40
Ik ben denk 1 van de weinige mensen die echt geen bal aan deze film vindt. De film kon me niet bekoren en ik vond het einde zeer teleurstellend.
19-12-2011 23:17
Ik ben altijd wel weg van zulk soort films. Ook deze film behoort tot 1 van de beste films die ik gezien heb. Vind het verhaal zo goed bedacht en goed uitgevoerd. Mooie muziek tussendoor. Niet langdradig. Kijk deze film met plezier. een echte 9
14-05-2012 04:52
Prachtige soundtrack,geweldige veldslag in het begin,gruwelijke gevechten,onwijs mooi verhaal kortom een epische klassieker!
12-08-2012 12:31
Dikke 10 omdat ik gewoon niks negatiefs kan zeggen over deze film,zelfs niet na ong 7x gezien te hebben.
De acteer-prestaties(vooral Crowe en Phoenix!)zijn fantastisch,de muziek is misschien wel de mooiste die ik deze eeuw in een film gehoord heb,er zitten mooie dialoog-scenes in maar ook prachtige actie,de film ziet er prachtig uit en ook zat emotie en drama.

Een echte klassieker.