Red-band trailer 'We're the Millers' met een strippende Jennifer Aniston
Samen met haar 'Horrible Bosses' collega Jason Sudeikis smokkelt ze een lading wiet van Mexico naar de VS.
Taxi Driver

Taxi Driver (1976)

FT rating (84 stemmen)
8.2

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Taxi Driver uit 1976 brengt ons Robert de Niro als taxichauffeur Travis Bickle. Bickle gaat door een reeks persoonlijke tegenslagen steeds meer walgen van de vuiligheid en de morele verrotting in zijn woonplaats New York. De uitkomst is onvermijdelijk gewelddadig. Taxi Driver is een van de vele films die regisseur Martin Scorsese samen maakte met steracteur Robert de Niro, films die model mogen staan voor het sociale realisme van de jaren zeventig. Jodie Foster en Harvey Keitel leveren in bijrollen mooi werk.

Regisseur:

Martin Scorsese

Jaar:

1976

Duur:

113 minuten

Tagline:

On every street in every city, there's a nobody who dreams of being a somebody.

Genre:

Misdaad | Drama

Land:

Amerika

IMDB:

8.6 op 116508 stemmen (Website)

Nieuws:

Trailers / Foto's / Posters


Blu-Ray Review: Taxi Driver


Geschreven door Bram

Regisseur Martin Scorsese en acteur Robert De Niro zijn door de jaren heen een gouden duo gebleken. Samen maakten ze naast de bekende maffiafilms Mean Streets (1973), Goodfellas (1990) en Casino (1995) ook films als Raging Bull (1980) en Cape Fear (1991). Misschien wel hun beste film is het gewelddadige drama Taxi Driver, waarin De Niro de rol speelde van het steeds verder aftaaiende personage Travis Bickle. Wie de film niet heeft gezien, zal de Bickle's quote "You talkin' to me?" waarschijnlijk direct herkennen. Naast De Niro was er ook een rol voor een nog een jonge Jodie Foster, die een 12 jaar oude prostituee speelde en waarvoor ze een opvallende Oscarnominatie kreeg. Ook de film zelf, hoofdrolspeler De Niro en de soundtrack werden voor een Oscar genomineerd, maar het bleef uiteindelijk met lege handen achter. Scorsese's controversiële klassieker, alweer 35 jaar oud, is sinds afgelopen maand op een mooie Blu-Ray disc verkrijgbaar.

» Lees verder...

Reacties op Taxi Driver (77)


21-01-2004 15:24
You talkin to me?
You talkin to me?
21-01-2004 15:28
Een zeer indrukwekkende film over o.a. eenzaamheid, een vertekend wereldbeel en het recht in eigen handen nemen met De Niro in de beste rol van zijn carriere.
21-01-2004 15:34
Deze heb ik...ehmm.....nog nooit gezien...
21-01-2004 15:35
Wat mij betreft een van de beste films aller tijden. Travis Bickle (DeNiro) is een Vietnam veteraan die aan slapeloosheid lijdt en daarom als taxi chauffeur gaat werken. We volgen hem op wat feitelijk een afdaling in de hel van de straten van New York is. Hoe meer de eenzame Bickle geconfronteerd wordt met alle ellende om hem heen hoe meer dit hem beinvloedt.

Een zeer belangrijke film die je gezien *moet* hebben.
21-01-2004 15:57
Deze heb ik...ehmm.....nog nooit gezien...
Zie de laatste regel van Ash' commentaar.
21-01-2004 15:58
21-01-2004 16:00
Zie de laatste regel van Ash' commentaar.

Ik weet het, moet (en wil) hem absoluut eens gaan kijken. Maar "helaas" ben ik zondag aan het snowboarden

(al zal ik daar om 23:25 wel weer klaar mee zijn...)
21-01-2004 16:01
Ik weet het, moet (en wil) hem absoluut eens gaan kijken. Maar "helaas" ben ik zondag aan het snowboarden

(al zal ik daar om 23:25 wel weer klaar mee zijn...)
je mag 'm wel bij mij op dvd komen kijken
21-01-2004 16:05
je mag 'm wel bij mij op dvd komen kijken
Same here! (Misschien kunnen we 'm wel met z'n drieën kijken!)
21-01-2004 16:29
Overigens meteen goeie reclame i.v.m. de Battle of The Psycho's...
21-01-2004 17:07
ik heb 'm vorige week voor het eerst gezien (ze hadden 'm niet bij de videotheek). Ik ben iig niet zo lyrisch over deze film als jullie; vond 'm eigenlijk zelfs tegenvallen...
21-01-2004 17:14
Ook nog niet gezien
I know, I know, I'm a shamed...
*Kruipt weg in een donker hoekje*
21-01-2004 18:20
deze film moet je gewoon gezien hebben. een psychopaat waarbij je meeleeft1 (ik in ieder geval)

de film is geniaal in beeld gebracht en blijft nog weken, zodaniet maanden, in je hoofd rondspoken

+
21-01-2004 19:04
ik heb 'm vorige week voor het eerst gezien (ze hadden 'm niet bij de videotheek). Ik ben iig niet zo lyrisch over deze film als jullie; vond 'm eigenlijk zelfs tegenvallen...


over 2 maanden praat je we anders
21-01-2004 19:17
gelukkig ken ik je niet gollum36
22-01-2004 14:16
Heu!

Wel jammer van die reclame tussendoor..
22-01-2004 14:58
over 2 maanden praat je we anders

Hoezo? Het mag dan misschien het origineel zijn, maar de wacko Nam-vet, die een hoertje wilt redden bla bla... spreekt mij niet echt aan. Leuk om te zien dat ie steeds verder wegglijdt, maar ik had geheel geen sympathie voor hem en begrijp ook eigenlijk niet waarom hij nou afglijdt; er wordt te weinig ingegaan in de redenen dat hij steeds meer fucked up raakt (als het gaat om wegglijden dan is Apocalypse Now veel beter, imho). Travis lijkt voornamelijk een binnenvitter, die zijn emoties verkropt. En alleen het sterke spel van DeNiro is voor mij nog geen reden om dit 1 v/d beste films aller tijden te noemen.
Ik vind 'm goed maar niet super.

BTW de klant van Travis, die 'm laat stoppen bij dat raam, is Scorsese.
23-01-2004 19:52
grmbl, waarom zo laat weer... Ik zou er bijna de maandagochtend voor vrij vragen
24-01-2004 11:16
Dammit...ik kan hem denk ik niet kijken. Moet maandag om half 9 op school zijn...*blegh*
Zoals Zeurdoos al zegt, je zou er bijna de maandag vrij voor vragen...
24-01-2004 16:35
gelukkig ken ik je niet gollum36


hoezo niet
24-01-2004 16:45
hoezo niet
Diegene is bang geworden voor je nadat je zei dat je met Travis Bickle meeleefde.
24-01-2004 16:57
o , ik ben ook psychisch helemaal niet in orde
24-01-2004 17:29
Ik wou hem kijken op DVD, heb ik een tijdje in mijn collectie, maar ik dacht opeens dat ik E.R. nog op de videoband had staan..

Ik heb de DVD dus kijk hem gewoon zelf als ik er zin in heb
24-01-2004 17:49
Zoveel films die ik nog niet gezien heb en die ik nog zo graag wil zien. Alweer een kans. Niet verkwisten
24-01-2004 17:57
Een van de beste films ooit, zoals hierboven ook wordt gezet, en eigenlijk een film zoals een film hoort te zijn: communiceren met het publiek middels beeld en geluid, maar niet door gepraat of uitleg. Er wordt niet echt veel gesproken en toch weet je als kijker precies wat Travis doormaakt. Dat heerlijke langzame rijden door de straten, die impressies die je dan krijgt, de heerlijke muziek en het prachtige slot, alles is perfect aan deze film. Zondermeer De Niro's beste acteerprestatie.
24-01-2004 20:19
het is inderdaad een film die gezien MOET hebben aangezien de line "you talking to me? are you talking to me?" wereldberoemd is. maar de film zelf is natuurlijk zelf ook erg werelds met een van deniro beste rol ooit
24-01-2004 20:59
Heb hem net gekeken.. erg langzame, maar goede film.. wel veel vieze praat, dus geen geschikte film om ff samen met je ouders te kijken :p

Verder is het gewoon een zeer goede film die zijn hoge plaats in de imdb top 250 duidelijk heeft verdient.

25-01-2004 10:28
Masterpiece.
Wel vervelend dat ie pas om 23:25h begint. 'Hé Yorin, waarom niet om 21:00h beginnen met deze film? Dan zenden jullie extreme bruiden maar s'nachts uit'
25-01-2004 11:23
Masterpiece.
Wel vervelend dat ie pas om 23:25h begint. 'Hé Yorin, waarom niet om 21:00h beginnen met deze film? Dan zenden jullie extreme bruiden maar s'nachts uit'
Ze mogen officiëel pas om 22:00 beginnen met deze film, dus 9 uur zit er sowieso niet in.
25-01-2004 15:55
Hier is maar 1 woord voor:
Dit is echt een geweldige film

25-01-2004 19:20
Ik wou hem kijken op DVD, heb ik een tijdje in mijn collectie, maar ik dacht opeens dat ik E.R. nog op de videoband had staan..

Ik heb de DVD dus kijk hem gewoon zelf als ik er zin in heb




Ik ken het, hij ligt hier al een tijdje in de kast.
Na het lezen van zoveel goeds ga ik 'm deze week maar meteen eens kijken.....
25-01-2004 23:45
Hmmz de video opname 5 minuten te laat gestart

Ben altijd in de war met yorin en veronica

Dit is 1 van de films die ik nog op dvd wil, maar niet heb ivm de foute hoes, net zoals clockwork orange :{
26-01-2004 08:44
Ah.... toendertijd op dvd gekocht na het lezen van Bolo's recensie...
sindsdien is dit een van mijn favo films geworden....
de reden hiervoor.. dat is hierboven door meerdere mensen al beschreven...

tja... heeft bolo toch nog iets goeds voor mij betekend,,,,,,,,,
26-01-2004 09:00
Dit is 1 van de films die ik nog op dvd wil, maar niet heb ivm de foute hoes, net zoals clockwork orange :{
Foute hoezen Hoezo?
26-01-2004 10:13
Ik heb hem opgenomen, mn vader zat ook al de hele tijd: die moet je kijken, die moet je echt kijken
Ga dat vanavond denk ik ff doen
26-01-2004 10:16
Ah.... toendertijd op dvd gekocht na het lezen van Bolo's recensie...
sindsdien is dit een van mijn favo films geworden....
de reden hiervoor.. dat is hierboven door meerdere mensen al beschreven...

tja... heeft bolo toch nog iets goeds voor mij betekend,,,,,,,,,
Naast alle ellende die ik je heb aangedaan...
26-01-2004 15:44
Had ik de video ingesteld ging mams net tv kijken via de video dinges .. heeft niente opgenomen.
26-01-2004 17:26
Het spijt me, maar als filmcriticus moet ik toch zeggen dat hij me zeer tegenviel! Vooral na alle goede recensies op deze website! Als je even verder kijkt dat het feit dat de fil ui 76 komt, vind ik er te weinig verhaal in zitten en te langdradig! Ligt dit aan mij of zijn er meer mensen die dit vinden. Normaal ben ik het namelijk volledig eens met de recensies die hier te vinden zijn!!!
26-01-2004 17:31
Het spijt me, ...knip... Ligt dit aan mij of zijn er meer mensen die dit vinden. Normaal ben ik het namelijk volledig eens met de recensies die hier te vinden zijn!!!

Ik had precies hetzelfde; zie mijn posts hierboven
26-01-2004 17:44
Blij om te horen dat ik niet enige ben! Wat vond jij van het einde! Dit maakte het einde nog minder geloofwaardig en dom!
26-01-2004 17:44
[Edit: dubbelpost]
26-01-2004 17:50
Blij om te horen dat ik niet enige ben! Wat vond jij van het einde! Dit maakte het einde nog minder geloofwaardig en dom!

En bedankt voor de spoilers
26-01-2004 17:53
Het spijt me als ik iets verkeerd gedaan heb en wat ik nu ga zeggen zal wel helemaal dom overkomen maar.... "Wat is een spoiler??????" Als ik dat weet zal ik er in de toekomst op letten!
26-01-2004 17:56
Het spijt me als ik iets verkeerd gedaan heb en wat ik nu ga zeggen zal wel helemaal dom overkomen maar.... "Wat is een spoiler??????" Als ik dat weet zal ik er in de toekomst op letten!
Een spoiler geven is het verraden van delen van het plot van een film voor diegenen die de film nog niet kennen, dus de film voor hen deels verpesten, oftewel 'spoilen'.
26-01-2004 17:58
Een spoiler is een "verklapper" oftewel je post iets waarin je iets van de film verklapt - in het ergste geval de clue/plot
26-01-2004 18:00
Shit, mijn oprechte excuses! Ik zal er in de toekomst op letten!!!!! Zou ik ook minder vinden als ik de film nog niet gezien had!
26-01-2004 18:00
Ok, de kolonel was me voor
26-01-2004 18:05
Shit, mijn oprechte excuses! Ik zal er in de toekomst op letten!!!!! Zou ik ook minder vinden als ik de film nog niet gezien had!

Gaat heen en zondig niet meer (Ben al vergeten wat je spoiler ook al weer was - dat korte termijn geheugen van mij is ook niet meer wat het geweest is )
26-01-2004 18:09
Blij om te horen dat ik niet enige ben! Wat vond jij van het einde! Dit maakte het einde nog minder geloofwaardig en dom!


Wookie, wat betreft dat einde:

26-01-2004 18:12
JB, kijk even naar mijn eerdere reactie! Nogmaals sorry!
26-01-2004 18:23
JB, kijk even naar mijn eerdere reactie! Nogmaals sorry!
Die heb ik gelezen; maar ik gaf je een hint qua interpretatie van dat einde. Als je met je muis over het zwarte blokje met Spoiler beweegt zie je de verborgen tekst!

Die spoilerblokjes kun je ook zelf kun je maken door in je bericht [*spoiler] voorafgaand aan de tekst en [*/spoiler] aan het einde daarvan te zetten (je moet dan wel de * weghalen, die zet ik nu hier neer anders zie je het weer niet)
26-01-2004 18:37
Ok bedankt! Dat wist ik niet !!! Ik zal hem in het vervolg gebruiken!!
26-01-2004 18:48
vond dit een goeie film !
09-06-2004 20:41
Yorin heeft een lekkere zaterdagavond/nacht met eerst Silence of the Lambs (9/10) en daarna Taxi Driver. Ik vond deze (geloof het of niet) de eerste keer echt vrij weinig aan. Of dit nu door de kwaliteit van beeld/geluid kwam (was een divx op een laptop) of door de film, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik m de tweede keer zó goed vond dat ik m MOEST hebben op DVD. Deze film is echt een topper! (wellicht komt er na de zoveelste keer kijken nog wel een halfje bij)...
10-06-2004 01:05
Over het einde:
Scorsese bedoelde het meer deprimerend; om te laten zien dat er in onze maatschappij zat mensen vrij rondlopen die net als Travis zijn, en ieder moment kunnen doorslaan.
Aldus het docu'tje op de DVD.

Ik vind het einde, ondanks de interessante achterliggende gedachte, niet helemaal werken, maar als je die laatste vier minuten even vergeet is Taxi Driver welhaast een perfecte film.

De ontbijt-scene met Foster en DeNiro is trouwens verschrikkelijk onderschat en gahwahldig. In geen andere film wordt op zo'n briljante manier een boterham bereid. .
10-06-2004 10:10


Geniale film.....
11-06-2004 11:23
Als je de 'Robert De Niro'-grap: "are you talking to me" nog niet begrijpt, dan heb je deze film nog niet gezien... Kijken dus!


Film Quote:
Travis:
Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets.

11-06-2004 11:50
JB schreef:
Wookie, wat betreft dat einde:



Een ideetje over het einde:
13-06-2004 01:19
Travis Bickle schreef:


Geniale film.....


dat had ik nou niet van jou verwacht...
(maar je hebt wel gelijk hoor!)
13-06-2004 11:30
Martin Scorsese Robert De Niro
23-07-2005 15:50
laat ik maar meedoen,



het is echt een super film.
23-07-2005 17:19
ik ook, ik ook!!!!!!!!

24-07-2005 00:33
Ik begrijp hieruit dat jullie em wel een voldoende geven
24-07-2005 15:33
Geniaal, met recht een klassieker! Ik vind het de beste film van Scorsese en De Niro; kijk ook Mean Streets, Raging Bull, Goodfellas, Cape Fear en Casino!
24-07-2005 20:32
oude film, maar wel de moeite waard,zeker omdat robert de niro er goed in speelt.heb slechtere gezien.
26-07-2005 01:13
Hmmmm, tsja, het is en blijft moeilijk echt aan te geven waarom een film "goed" is. Gewoon het verhaallijntje opsommen of zeggen dat een acteerprestatie geniaal is zegt mij niet zo veel; en dit is helaas wat iedereen doet, ook professionele tv-gidsen..

Kan het zijn dat deze film je echt beetpakt en je een bepaald milieu innig laat beleven, zoals geen andere film dat kan (?), en je tegelijk confronteert met onvermoede aspecten van jezelf?

Sjit.. zomaar een volzin er uitgegooid. Heb de film slechts 1x gezien (foster vind ik interessant). Ga nu zelf weer naar daze film kijken of bovenstaande volzin ergens op slaat...
26-07-2005 18:16
Die volzin klopt als een bus, want dat is precies wat die film mij deed toen ik hem voor het eerst zag. By far mijn favoriete film aller tijden.
26-07-2005 18:22
Integenstelling tot jullie wist deze film mij niet echt te pakken. Ik heb me er zeker bij vermaakt, en heb sympathie met de Niro in deze film. Maar om nou te zeggen dat ik het een topfilm vind, nee. Dan vind ik Bringing out the Dead toch beter.
26-07-2005 18:57
..ik heb geprobeerd om te kijken,maar na een goed half uur,kon deze me nog niet boeien...
26-07-2005 20:03
interessant, ik ga hem opnemen vanavond dat is zeker
27-07-2005 12:41
Goede film om te zien, heb het eerste halfuurtje niet gezien ik weet niet of dat veel uitmaakt.
27-07-2005 19:51
Heel aardige film, al heb ik toch altijd moeite met de manier waarop Travis overgaat tot zijn daden. Vind het wat van de hak op de tak..
27-07-2005 21:25
Knox, het is erger dan "hak op de tak", zijn hele gedrag wordt als onlogisch neergezet. In een rommelige wanordelijk klein kamertje heeft hij het over "de rommel moet weggespoeld worden", dan zegt ie dit over negers, vervolgens doet ie wat anders. Het is een emotionele chaos in zijn hoofd. Hij lijkt ook niet te beseffen wat ie zegt.

De vraag is nu: waarom is deze film zo gemaakt? Wij zijn allemaal wel eens onlogisch, maar hier worden records gebroken :-)

Zou de regiseur zich baseren op inzichten die hij verworven heeft in de omgang met "de zelfkant"? Zou hij een psychiater gesproken hebben? Zat hij in het leger en maakt een paar van deze mensen mee (slachtoffers van een oorlog)?

Vreemd genoeg breidt deze kijk op mensen zich ook uit naar anderen, eigenlijk bijna iedereen(?). Denk aan die verschikkelijke redevoering door die senator.
Alleen die "Secret Service"-lui zijn efficient....

Foster speelde op die jonge leeftijd al sterk (is eigenlijk te slim voor die rol), vraag me alleen af hoe ze in die pedorol is gesleept... waarom deed ze dat..

NB was deze film aanleiding voor de aanslag op Reagen?
24-07-2009 16:54
Polderkolder schreef:
-snip-


Hij is mentaal gestoord, daarom heeft hij ze niet allemaal op een rijtje.

Jodie Foster kon die rol alleen doen omdat haar oudere zus (toen 19) de expliciete scenes deed.

On-topic:
Geweldige film, met goed acteerwerk van DeNiro (zoals altijd). Ik vond alleen zijn prestatie in Raging Bull beter.
21-12-2009 00:57
Sai schreef:
Over het einde:
Scorsese bedoelde het meer deprimerend; om te laten zien dat er in onze maatschappij zat mensen vrij rondlopen die net als Travis zijn, en ieder moment kunnen doorslaan.
Aldus het docu'tje op de DVD.

Ik vind het einde, ondanks de interessante achterliggende gedachte, niet helemaal werken, maar als je die laatste vier minuten even vergeet is Taxi Driver welhaast een perfecte film.

Zo ervaarde ik het eerst ook, maar dan moet je de laatste tien minuten nog maar eens goed bestuderen.



Voor mij is dit de enige interpretatie van dit perfecte einde van een van de grootste meesterwerken ooit. Een film die me diep raakt.
03-05-2010 11:04
Taxi Driver vertelt het verhaal van Travis Bickle. Travis heeft in Vietnam gevochten en hij heeft slaapproblemen. Hij woont in New York en neemt een baan als taxichauffeur aan. Hij heeft een oogje op Betsy, die voor een politieke partij werkt, en besluit haar mee uit te vragen. Travis heeft een hekel aan de pooiers,de prostituees en de criminelen die hij 's nachts op straat ziet lopen. Op een gegeven moment grijpt hij in, omdat hij genoeg heeft van al het schorem.

Robert DeNiro neemt in deze film de rol van Travis Bickle op zich en doet dat voortreffelijk. Als Travis is DeNiro apart, dromerig en rancuneus. DeNiro komt goed over als de getraumatiseerde taxichauffeur en zet een geweldige acteerprestatie neer. Hij lijkt vaak niet te beseffen waar hij mee bezig is en het is overduidelijk dat hij slaapproblemen heeft. Zijn personage ondergaat een grote verandering en DeNiro is de absolute uitblinker in deze film.
Jodie Foster speelt Iris, de twaalfjarige prostituee, en doet dat redelijk. Ze krijgt weinig screentijd en haar personage is behoorlijk naïef. Iris is in de prostitutie terechtgekomen en ze kan niet meer terug. Foster komt niet echt over als een prostituee en dat heeft vooral te maken met haar uiterlijk.

Taxi Driver heeft een grauwe jaren 70 sfeer en een aparte stijl. De film is geregisseerd door Martin Scorsese en hij laat een negatief beeld van het nachtleven in New York zien. Taxi Driver is een film over ergernissen, slaapproblemen, fouten, prostitutie en initiatief. Het verhaal is goed en de sfeer wordt voor een groot deel bepaald door de typische jaren 70 muziek. Scorsese speelt zelf ook mee en neemt de rol van een gestoorde klant op zich.
Taxi Driver wordt gedragen door het goede acteerwerk van DeNiro, de mooie sfeer, de verrassende wendingen en het goede verhaal. Scorsese heeft een klassieker gecreëerd! Zeker een van mijn all-time favorieten!!!
29-02-2012 10:51
Mijn all time favourite!