Magnolia (1999)
Filminformatie
Delen:
Synopsis:
Op een dag krijgen negen verschillende personen in en rond San Fernando Valley door een samenloop van omstandigheden met elkaar te maken. Door toeval, een gemeenschappelijk verleden, specifieke keuzes en goddelijke voorzienigheid raken hun levens met elkaar verweven.Regisseur:
Paul Thomas AndersonJaar:
1999Duur:
188 minutenTagline:
Things fall down. People look up. And when it rains, it pours.Genre:
DramaCast:
Julianne Moore | William H. Macy | John C. Reilly | Tom Cruise | Philip Baker Hall | Philip Seymour Hoffman | Jason Robards | Alfred Molina | Melora Walters | Michael Bowen | Ricky Jay | Jeremy Blackman | Melinda Dillon | April Grace | Luis GuzmánLand:
AmerikaIMDB:
8 op 97199 stemmen (Website)Trailers / Foto's / Posters
Reacties op Magnolia (92)
Meninho
03-01-2004 18:18
Top film, met merkwaardig einde....en een verassende rol van Tom Cruise.. zeker een aanrader! 05-01-2004 02:27
Respect the cock 05-01-2004 03:21
Indrukwekkende film van misschien wel het grootste talent van de laatste jaren, P.T. Anderson. Soms ontroerend, soms bizar maar altijd schitterend. 05-01-2004 20:35
De eerste keer vond ik 'm briljant, de tweede keer ook, maar duurde hij toch erg lang. Nu kijk ik er tegenop om 'm weer uit te zitten en dat doe ik dus ook maar niet.Boogie Nights vond ik ook schitterend, maar 'Punch-Drunk Love' vond ik weer erg vervelend. 't Blijft een beetje haat-liefde met PTA.
06-01-2004 23:04
Let op de cijfers die in de film zelf zichtbaar voorkomen. 06-01-2004 23:13
Let op de cijfers die in de film zelf zichtbaar voorkomen.
07-01-2004 10:01
Het duurde even voordat ik in de film zat, maar eenmaal daar werd ik helemaal meegezogen door hun tragische leventjes. 07-01-2004 18:08
07-01-2004 19:21
hoi allemaal.jullie roepen dat het een geweldige film is.
maarik heb toch een vraagje misschien onbenullig maar ik stel hem toch
waar is de zender canvas....?????
groeten britty
07-01-2004 19:23
hoi allemaal.
jullie roepen dat het een geweldige film is.
maarik heb toch een vraagje misschien onbenullig maar ik stel hem toch
waar is de zender canvas....?????
groeten britty
jullie roepen dat het een geweldige film is.
maarik heb toch een vraagje misschien onbenullig maar ik stel hem toch
waar is de zender canvas....?????
groeten britty
Canvas = België 2 (vroeger BRT 2)
07-01-2004 21:03
Darn.. hij duurt 3 uur.. valt me net op. Dan ga ik hem niet kijken, aangezien ik ook nog behoorlijk moet studeren. Tapen kan ik niet, (Gone with the wind en moeders zijn onafscheidelijk -_- )Dus zal dan maar weer de dvd kopen zoals ik de laatste tijd Teveel doe..
07-01-2004 21:22
Fascinerende film die mij de eerste keer toen ik hem zag toch niet geheel kon bekoren. Wel geweldig spel van alle acteurs. Kan iemand mij vertellen wat het bizarre einde betekent en/of naar verwijst.
18-07-2005 18:53
Mijn favoriet. Gelijk vanaf het begin wordt je meegezogen in de belevenissen (gedurende één dag) van een handvol personages die onderwijl achtervolgd worden door het verleden. Ondanks dat de film drie uur duurt blijft het tempo onverminderd hoog en zit er nauwelijks een zwak moment tussen. Een veelgehoorde kritiek betreft het eind, dat voor sommigen te surrealistisch is. Voor mij geeft het juist stof tot nadenken, in tegenstelling tot een panklaar eind. Enigste scène die even doorbijten is, is
Voor de rest is Magnolia een lange zinderende ervaring. Door de vele personages en de gelaagdheid is het ook een film bij uitstek die zich leent voor meerdere kijkbeurten. Let bijvoorbeeld ook eens op de vele subtiele en minder subtiele verwijzingen naar de getallen 8 en 2 (en zoals al eerder opgemerkt zijn het niet toevallig juist die twee getallen…).
9/10
19-07-2005 20:15
Dat verschijnsel op het einde is toch een redelijk vaak voorkomend onderwerp in programma's over het onverklaarbare zoals je ze bijvoorbeeld op Discovery wel eens te zien zijn. Niet compléét uit de lucht gegrepen dus...De openingsscène mag je overigens ook zéker niet missen...
En wat er tussen zit wat dat betreft ook niet... hele puike film...
20-07-2005 05:14
superpuik idd, Als je zoiets hebt van bah, die cruise weer met zijn blaaskaak en klotefilms, dan is dit een rol die laat zien dat hij het stiekum toch kan, en hoe! misschien is de rol wel op zijn lijf geschreven?respect the...
20-07-2005 11:52
Ik vond het een pakkende film, totdat
Toen haakte ik finaal af. Veel te gekunsteld. Als dat er nou niet in was verwerkt, dan had ik nog wel de tijd genomen om het eens goed te verwerken en samen met anderen de boodschap te ontrafelen. Hou ook niet echt van zingen in een film (daar zijn musicals voor, die ik altijd vermijd), maar dat was blijkbaar nodig volgens de regisseur, dus OK.)
20-07-2005 15:12
Aangezien deze film al een poosje op mijn must see lijstje staat ga ik er vanavond eens goed voor zitten. De voor en tegens gelezen, maar je moet de film toch zelf gezien hebben om een oordeel te kunnen geven en drie uur vind ik helemaal geen probleem, zeker niet als het een boeiende film is. 20-07-2005 17:00
Volgens mij is de film vooral leuk met wat drugs op. In elk geval kreeg ik dat gevoel toen ik m zag. Goede film, want je wordt gedwongen actief te kijken - in plaats van die films waar je met zombieogen naar kan kijken. 20-07-2005 17:44
Gewoon een hele goede film dat gaat over de levens van mensen die met elkaar verweven zijn. Heb hem al vaker gezien, op dvd, en hij blijft goed. 20-07-2005 18:46
omdat die nogal zoet is, en onrealistisch. Tom cruise is daar nog een harteloze motherfucker die cunt's tames uit respect 4 the cock en dan 
daarom...
20-07-2005 19:34
dan zeker kijken en tapen... 20-07-2005 19:45
gordion77 schreef:
omdat die nogal zoet is, en onrealistisch. Tom cruise is daar nog een harteloze motherfucker die cunt's tames uit respect 4 the cock 
daarom...

daarom...
Ok, maar om nou te zeggen dat de verassing er vanaf is als je weet dat
en je de film net zo goed niet meer hoeft te gaan kijken ofzo, nou nee... 20-07-2005 19:55
Ik twijfel of ik Magnolia voor een tweede keer ga kijken.Aan de ene kant wil ik dat wel om de ingewikkeldheden die ik eraan ondervond wat verder te ontrafelen; ik kon er de eerste keer echt geen touw aan vast knopen.
Aan de andere kant zou ik willen passen, want ik heb "Aimee Mann"s "Wise Up" al op schijf en de film heeft naar mijn smaak een hoge irritatiegehalte vanwege de over de top gebrachte stress/intensiteit van de film & statusclaim van de makers.
Ik kijk het een uurtje aan, dan kan ik altijd nog altijd overschakelen naar de roos film met Connery en Slater; die heb ik nog niet gezien.
20-07-2005 20:13
wat is dat spoiler gedoe? 20-07-2005 22:14
The Catfish schreef:
wat is dat spoiler gedoe?
Gebruikers kunnen beslissen om tekst tussen [spoiler] tags te zetten als ze bang zijn om iets van de film te verklappen. Dan wordt het zo'n plaatje en kan je het alleen lezen door je muis er even boven te houden.
Valt me trouwens wel een beetje tegen van Canvas dat het geen breedbeeld is. Zag je bij de ontmoeting tussen Claudia en de agent trouwens hoe de Pan&Scanner gedwongen werd om toch balken in beeld te duwen doordat de regisseur de uiterste hoeken van z'n filmpje gebruikt had.
RTL5 is volgens mij de enige Nederlandse zender die nog wel eens films in breedbeeld uitzend, zoals ook op dit moment met The name of the rose. Ze zijn alleen weer vergeten de ondertiteling ook op 16 : 9 in te stellen.
21-07-2005 10:50
Gisteren toch maar weer gekeken, heb weer zitten genieten. Was haast vergeten hoe goed deze was. Oh, the humanity! 21-07-2005 13:26
Vorige keer was ik er in slaap gevallen *schaam*, ik was moe...Maar ik heb'm nu helemaal kunnen kijken en wat een geweldige film is het
21-07-2005 18:05
Sorry hoor, maar dit is toch wel de grootste teleurstelling die ik ooit gezien heb. Ik bedoel, het begint aardig, maar daarna gaat het alleen maar bergafwaarts en zodra het einde nadert zakt het compleet als één groot dieptepunt in elkaar. Waardeloos...
Rody van Sambeek
28-08-2005 08:29
Rody van Sambeek schreef:
Sorry hoor, maar dit is toch wel de grootste teleurstelling die ik ooit gezien heb. Ik bedoel, het begint aardig, maar daarna gaat het alleen maar bergafwaarts en zodra het einde nadert zakt het compleet als één groot dieptepunt in elkaar.
Waardeloos...
Rody van Sambeek
Waardeloos...
Rody van Sambeek
Ik had precies het tegenovergestelde... Het begint aardig, maar midden in de film denk je echt van waar gaat dit over en dan komt dat geweldige einde, het hoogtepunt, hahaha... geweldig, jammer dat ik'm niet weer voor de eerste keer kan kijken
28-08-2005 12:09
ksnap het einde niet [met die kikkers], wat is daar de bedoeling van? 28-08-2005 13:44
Shit ik wil zowel Chocolat als Magnolia opnemen, maar ik heb maar een videorecorder. 28-08-2005 15:06
Michaell schreef:
Shit ik wil zowel Chocolat als Magnolia opnemen, maar ik heb maar een videorecorder.
en ik moet morgen vroeg op.
ehm, huren? kopen?
28-08-2005 15:18
deze was laatst ook nog op tv. Zwaar overgewaardeerde film. En philip seymour hoffman irriteert me enorm. Let maar eens op in een van de scenes. Wat een ongelofelijk idiote stemmetje doet hij. ZOOO zwaar en hij klinkt alsof ie verkracht wordt ofzo 28-08-2005 15:50
Pfff... 23.35 uur is toch geen tijd voor een topfilm met een 8.0 op IMDB?!!De laatste tijd zijn op de publieke omroep altijd goede films op onmogelijke tijdstippen (tenminste voor mensen die de volgende dag op tijd moeten opstaan om te werken).
28-08-2005 17:41
Het is maar net hoeveel slaap je nodig hebt. Zelf ga ik om 2.00 uur naar bed en om 8.00 weer op, ik ben niet anders gewend en voel me er prima bij 28-08-2005 19:02
snowy, het is de keuzefilm van Katja Schuurman.. ze is vanavond bij zomergasten en deze heeft ze gekozen.. 28-08-2005 19:38
Een hele goeie film vooral het begin vind ik gaaf..............bizar toevalig. 28-08-2005 20:55
Wat een topfilms komen er deze week op tv. Heerlijk! 28-08-2005 22:19
ik ga hem opnemen! want ik ga chocolat kijkenIk ben wel blij dat hij op tv komt want wil hem al een hele tijd zien
28-08-2005 22:40
chocolat heb ik uit de 3 voor 15 euro bakken bij de free record shop en dus kan ik zonder probleem deze kijken straks 28-08-2005 22:46
Mijn dochter heeft de DVD gewonnen bij de Mikrogids (in welke film speelde Tom Cruise een straaljagerpiloot?). In het begin hebben ze het de hele tijd over 'toeval bestaat niet', en dergelijke, dus we zaten de hele tijd op een soort ontknoping te wachten dat alles en iedereen samen komt of zo, maar dat gebeurt niet. Wel een bijbels bizar en erg vies einde, maar toeval? 28-08-2005 23:32
Mooi is dat, even geduld altublieft nu op ned3 :S 29-08-2005 00:48
Even geduld inderdaad.............................................................................En dan potdomme Teletekst 222 maar zeggen dat de film al echt begonnen is...
Je hoeft op teletekst echt niet te rekenen op actuele info !!! Godverdegodver !!!
Een blamage ! Net zoals PDC dat ze nooit afdoende betrouwbaar van de grond hebben (willen) kijken...
Lulhannessen !
Oh ja, dit was off-topic mode
29-08-2005 03:52
De film was later begonnen, doordat er storing was tijdens een van de fragmenten tijdens de interview van Katja Schuurman. Maar goed.. De film vond ik vaag. Maar ik hou van vage films dus dat scheelt29-08-2005 09:05
VLT schreef:
ksnap het einde niet [met die kikkers], wat is daar de bedoeling van?
Lees 's een boek. De Bijbel bijvoorbeeld. En dan niet om alles te geloven, maar je wil niet weten hoeveel films hun inspiratie daaruit hebben gehaald...
31-08-2005 17:34
Meesterlijke film! De uitspraken, verhaallijn enzo allemaal top! Ik heb voor zover ik weet nooit zoiets gehad dat ik plotseling rechtop ging zitten van de spanning. Ik lag dus lekker languit op de bank, maar toen
zei ik echt van: ''Woow f*ck!" Alles legde opeens een verband met elkaar en dat vond ik nou zo mooi.
Maar ik heb de film opgenomen (en gister pas teruggekeken) en hij blijkt langer dan 3 uur te duren
en op mijn band kun je maar 3 uur opnemen...
25-08-2006 12:41
Als ik zo de recensie lees, denk ik dat deze film op Crash lijkt! Of niet? 25-08-2006 13:22
Ja, deze vond ik ook niet leuk. 25-08-2006 16:47
nima schreef:
Als ik zo de recensie lees, denk ik dat deze film op Crash lijkt! Of niet?
Net als in Crash heeft deze film inderdaad ook verschillende verhaallijnen door elkaar verwikkeld. Maar dit wordt wel vaker gedaan hoor, Syriana is zo'n voorbeeld, en als ik me niet vergis Traffic ook.
26-08-2006 07:48
Waarom Magnolia weer film van de dag, dat issie zeker al 2 of 3 keer geweest. Ik had Bruce Almighty gekozen. 26-08-2006 07:49
nima schreef:
Als ik zo de recensie lees, denk ik dat deze film op Crash lijkt! Of niet?
Qua structuur, niet qua verhaal. Dit is een stuk beter dan Crash
26-08-2006 09:35
nima schreef:
Als ik zo de recensie lees, denk ik dat deze film op Crash lijkt! Of niet?
26-08-2006 10:25
De eerste keer dat ik deze film zag begreep ik er geen hout van. Terwijl ik toch best wel van een beetje puzzelen hou. ik ben benieuwd of ik er vanavond iets van terecht breng. 26-08-2006 10:34
SunChaser schreef:
Qua structuur, niet qua verhaal. Dit is een stuk beter dan Crash
Precies. Crash lijkt slechts in structuur op Magnolia. Waar Crash imo tekort schiet, is de eentonige diepte van de film. De film heeft zo'n beetje 1 thema en dat is racisme (hoewel dit thema wel erg goed uit is gewerkt overigens).
Magnolia richt zich niet op 1 thema, op 1 visie, waarmee Magnolia theorethisch gezien een veel bredere doelgroep aan zou moeten spreken. Maargoed, de film is helaas niet voor iedereen weggelegd.
Edit - Zelf vind ik het een prachtfilm. 8,7 (maakt deel uit van mijn top 25)
26-08-2006 13:37
SunChaser schreef:
Waarom Magnolia weer film van de dag, dat issie zeker al 2 of 3 keer geweest. Ik had Bruce Almighty gekozen.
Punt 1: wat maakt het uit dat hij het al 2 of 3 keer is geweest? De beste film hoort film van de dag te zijn en aangezien deze erg goed is, lijkt het mij zeker verdiend.
Punt 2: Bruce Almighty???
26-08-2006 14:16
Crispy schreef:
Ok, als je het over Jim Carrey hebt, is dat zo ongeveer zijn beste film.
Nee, dat niet eens. Man on the Moon en Eternal Sunshine zijn verreweg zijn beste rollen en zijn beste films.
26-08-2006 14:18
Lumière schreef:
Nee, dat niet eens. Man on the Moon en Eternal Sunshine zijn verreweg zijn beste rollen en zijn beste films.
Vergeet the Truman show hier niet...ook een meesterlijke film van Jim
26-08-2006 14:33
Een hele mooie film, alleen een beetje lang (bijna 3 uur) 26-08-2006 15:04
sephiroth1986 schreef:
Vergeet the Truman show hier niet...ook een meesterlijke film van Jim
In zijn genre is Bruce Almighty gewoon een must/see. Tis niet een film voor iedereen, maar dat is Magnolia ook zeker niet. En aangezien smaak subjectief is, mag je ook wel eens afwisselen met film van de dag. Film van de dag is een tip, een aanrader, niet per se de beste film die die dag wordt vertoont. B.A. is zo'n aanrader.
26-08-2006 17:44
Bowling for Columbine zou eigenlijk de film van de dag moeten zijn. Check dat IMDB-cijfer! Maar OK, dat is een docu en geen fictie. Toch biedt die film even veel vermaak als een Hollywood-kaskraker, dus als je hem nog niet kent - kijken! 26-08-2006 19:08
Ik vond het maar een irritante film à lá "Dogville" of "Being John Malkovich" of menig David Lynch film, totaal ongrijpbaar en snobistisch.Alle respect voor diegene die het wel kunnen waarderen, en zeker voor de acteurs, maar mijn nekharen gaan omhoog vergelijkbaar met wanneer ik die provocerende VPRO radio probeer te leren waarderen.
Lichtpuntje in deze film vind ik het liedje "Wise Up" van Aimee Mann, maar dan moet je wel de emo-drama er niet bij zien of horen.
Toch ga ik hem weer proberen te kijken vanavond, om te zien of ik misschien de clue heb gemist, als in een mop, maar volgens mij is het toch gewoon een slechte grap.
Maar ik durf hem geen cijfer te geven.
27-08-2006 00:14
Het is niet te kijken op de vara. Ze hebben gewoon de breedbeelversie ingezoomd. Dus niet eens pan en scan. Je zag t toen ze 2 min overgingen op breedbeeld 27-08-2006 01:18
Birdarcade schreef:
Ik vond het maar een irritante film à lá "Dogville" of "Being John Malkovich" of menig David Lynch film, totaal ongrijpbaar en snobistisch.
Alle respect voor diegene die het wel kunnen waarderen, en zeker voor de acteurs, maar mijn nekharen gaan omhoog vergelijkbaar met wanneer ik die provocerende VPRO radio probeer te leren waarderen.
Lichtpuntje in deze film vind ik het liedje "Wise Up" van Aimee Mann, maar dan moet je wel de emo-drama er niet bij zien of horen.
Toch ga ik hem weer proberen te kijken vanavond, om te zien of ik misschien de clue heb gemist, als in een mop, maar volgens mij is het toch gewoon een slechte grap.
Maar ik durf hem geen cijfer te geven.
Alle respect voor diegene die het wel kunnen waarderen, en zeker voor de acteurs, maar mijn nekharen gaan omhoog vergelijkbaar met wanneer ik die provocerende VPRO radio probeer te leren waarderen.
Lichtpuntje in deze film vind ik het liedje "Wise Up" van Aimee Mann, maar dan moet je wel de emo-drama er niet bij zien of horen.
Toch ga ik hem weer proberen te kijken vanavond, om te zien of ik misschien de clue heb gemist, als in een mop, maar volgens mij is het toch gewoon een slechte grap.
Maar ik durf hem geen cijfer te geven.
27-08-2006 01:25
begrijpen? voelen is misschien beter op z'n plaats bij dit meesterwerk. Slechte grap? Als jij dit een slechte grap vindt mag het voortaan iedere dag 1 april zijn 27-08-2006 13:01
SunChaser schreef:
Het is niet te kijken op de vara. Ze hebben gewoon de breedbeelversie ingezoomd. Dus niet eens pan en scan. Je zag t toen ze 2 min overgingen op breedbeeld
Dat was een effect van de regisseur.
07-06-2007 20:56
Tsja.ik weet niet of ik het overdreven melancholisch gejengel moet vinden of een sterke film. hoe dan ook, apart en het kijken waard
08-06-2007 16:41
leuk weetje, de reclame van kia die je op tv ziet met regenen van tennisballen is natuurlijk hierop geinspireerd09-06-2007 09:25
Tja dat vond ik heel appart die kikker regen, snap ook niet de toevoegende waarde aan het verhaal.... 09-06-2007 15:47
Tja dat vond ik heel appart die kikker regen, snap ook niet de toevoegende waarde aan het verhaal....
..Wat?
Heb je de film na die kikker regen meteen uitgezet of ben je echt heel erg blind?
09-06-2007 11:09
Dit is één van de films die me echt is bijgebleven sinds ik hem zag. Echt een krachtige film als je van dit genre houdt. Ijzersterk geacteerd, mooi geschreven en nergens overdreven sentimenteel. De meeste drama's voelen enorm nep aan, maar Magnolia heeft dat goedkope niet. Aanrader dus! 10-06-2007 03:36
:
FC:
ohands[NL schreef:
]Tja dat vond ik heel appart die kikker regen, snap ook niet de toevoegende waarde aan het verhaal....
Kijk even in de Bijbel, Exodus 8:2, Nieuw testament.
Nog een Youtube video die niet mag ontbreken in deze thread:
Aimee Mann - Save Me. Het laatste nummer in de film en met de cast daarvan.
10-06-2007 04:30
Mooie clip, maar waar de cast het nummer ook echt zingt vind ik veel sterker.En ach ja, men die de film nog niet gezien heeft zou er slim aan doen deze thread totaal te verlaten, als men toch blijft, bekijk in ieder geval dit filmpje nog niet.
10-06-2007 13:19
:
FC:
ohands[NL schreef:
]Tja dat vond ik heel appart die kikker regen, snap ook niet de toevoegende waarde aan het verhaal....
Whitehouse schreef:
Kijk even in de Bijbel, Exodus 8:2, Nieuw testament.
Daar zul je het niet vinden. Exodus is het 2de boek van het oude testament. Volgens IMDb schijnt het dat Paul Thomas Anderson totaal niet op de hoogte was van de overeenkomst tussen het bijbelse kikkerverhaal en de scéne in zijn script. Iemand maakte hem daarop attent (vlak voor de opnames) waarop hij besloot om overal referenties naar Exodus 8:2 in zijn film te stoppen.
25-08-2007 21:37
Ik heb over deze film gehoord in de goede zin!Ga deze film zeker zien lijkt me een hele mooie verhaallijn aan te zitten.
28-08-2007 13:25
Is vooral een hele hoop drama en ellende. Wel goed gecast. Tom Cruise op zijn best. 31-08-2007 20:33
Geweldige film! Een van mijn all-time favorieten. Zeker de moeite waard om te kijken. Al is het maar voor de geweldige rol van Tom Cruise. 31-08-2007 20:36
Ik denk dat ik deze film maar weer even ga kijken. Lang geleden dat ik hem heb gezien, maar ik weet zeker dat hij me niet zal teleurstellen. 03-05-2010 11:16
Een prachtige film! Paul Thomas Anderson bewijst met films als Magnolia dat hij echt een goede regisseur is. De cast is erg goed en het verhaal is echt heel goed in elkaar gezet en het verhaal is ook erg boeiend. Dat de film zo lang duurde ergerde me niet echt.Een meesterwerk.
28-12-2010 01:51
raar dat deze film nog niet eens zo bekend is.naar eigen zeggen vind ik dit misschien wel de beste film ooit
heb al zon 6 keer in nog geen halfjaar genoten van deze 3 uurtjes,
al kan ik nog steeds niet uitleggen wat nou precies de kracht van magnolia is. de bedoeling van de film blijft me een raadsel, vooral na het gebeuren op het einde, wat het misschien juist zo interessant maakt en hem vaker wil zien.
maar de manier waarop alles in beeld word gebracht is prachtig; de personages, de emoties, het filmwerk, bijpassende muziek en zelfs de humor op zn tijd. let bijvoorbeeld maar eens op hoe lang de shots soms zijn bij tom cruise. maar vooral het shot dat de kleine quiz kid het studiogebouw in loopt, waarna de camera een andere gang neemt via andere personages en hem daar boven weer aantreft. erg mooi gedaan.
bij de muziek is een mooi voorbeeld de koffiedrinkscene, waarin een klassiek nummer perfect inspeelt op de timing van de stille momenten in het gesprek. aan de montage is niks te klagen.
dit is een film waar je echt voor moet gaan zitten en je aandacht er bij houd, voor je het weet wil je niet meer bij de tv weg en hoop je er nog langer te zitten dan 3 uur.
9/10

