Trailer 'Avengers: Age of Ultron' beter bekeken!
Hulkbuster, Hulk, Ultron, Scarlet Witch, Quicksilver... en Andy Serkis! Wat heb je allemaal net niet goed gezien?
The Last Samurai

The Last Samurai (2003)

FT rating (125 stemmen)
7.4

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Een veteraan uit de Burgeroorlog, Capt. Nathan Algren (Cruise), arriveert in Japan in 1870, om de soldaten van Keizer Meji te trainen voor een gevecht tegen samurai die land terug willen pakken. Als Algren wordt ontvoerd door de samurai, ziet hij waarom ze hun leven wagen voor hun land, en moet hij kiezen voor wie hij nou eigenlijk wil vechten.

Regisseur:

Edward Zwick

Jaar:

2003

Duur:

154 minuten

Tagline:

In the face of an enemy, in the Heart of One Man, Lies the Soul of a Warrior.

Genre:

Actie | Avontuur | Drama | Oorlog

Land:

Amerika

IMDB:

7.7 op 257699 stemmen (Website)

Recensie The Last Samurai


Geschreven door Kenji

The Last Samurai recensieIn verschillende besprekingen van het Tom Cruise-vehikel The Last Samurai werd de film al vergeleken met Dances with Wolves, en op papier zijn de overeenkomsten ook makkelijk aan te wijzen: een Amerikaanse soldaat komt in contact met zijn ‘edele’, traditioneel levende vijanden en raakt onder de indruk van hun spirituele levenshouding; hij weet op zijn beurt hun respect te winnen en wordt één van hen. De vergelijking met Kevin Costners grootschalige, soms gezwollen indianenepos blijkt na het zien van The Last Samurai in hoge mate terecht. Ook hier geen tekort aan prachtig geschoten beelden van het ‘Japanse’ landschap, en veel aandacht voor authentieke details, gekostumeerde gevechten en Tom Cruise’s verbeten, bebaarde kop. Helaas zijn daarmee veel van de sterke punten van de film al opgesomd. The Last Samurai slaagt niet in zijn hoofddoel: de kijker meeslepen in het verhaal van kapitein Nathan Algren. Debet hieraan zijn de voorspelbaarheid van vrijwel iedere scène in de film, en het feit dat Cruise zijn personage niet tot leven weet te wekken.

» Lees verder...

Trailers / Foto's / Posters


» 1 foto

The Last Samurai 2003

Reacties op The Last Samurai (51)


09-01-2004 01:42
Heb deze een paar weken al mogen bekijken, en hij viel me reuze mee...Ik vond het verhaal mooi, het decor dat voor Japan moest doorgaan mooi, indrukwekkende gevechten en goed geacteerd. Het is mischien niet allemaal even origineel, en een tikkeltje amerikaans, maar als je daar doorheen prikt heb je een goede film te pakken.
09-01-2004 10:06
Superfilm!

Ik ben zelf ook bezig met katana's en ik zat op het puntje van mn stoel.

Hij is een beetje geromantiseerd, maar de actie maakt dat allemaal weer goed!

AANRADER!
09-01-2004 19:15
Helemaal het geld waard vond ik zo. Ben gister wezen kijken en heb er geen spijt van.
10-01-2004 00:56
Toennet geweest in Pathe Eindhoven...

Wat een topfilm, echt waar de verhaal lijn, de opbouw heel heel erg mooi.

Het geeft net als bij LOTR erg veel sfeer door de mooie landschappen in de film. Het was echt 154 min smullen.

Tom is goed bezig
10-01-2004 01:11
Erg mooie film, aardig verhaal, goed acteerwerk, precies genoeg humor en vooral een geweldig mooi decor. De film doet in veel opzichten denken aan The Patriot, gelukkig echter zonder die overdreven patriotistische instelling.

Enige minpuntje vond ik het einde, hij had net een minuutje eerder moeten eindigen, . Dit doet echter weinig af aan de rest van de film.
14-01-2004 20:00
Echt een super film ik ben nu al 2 keer gegaan
Veel mensen zullen niet met me eens zijn daar heb ik best begrip voor.

De film is bijna custom made ,je moet er echt van houden maar voor de gene die ZEVEN SAMURAI vet vind en LENGEND OF THE FALL nou dan zit je goed

must look
15-01-2004 18:36
Het is echt een hele mooie film en heel goed gespeeld. Het gaat meer over het leven van een samurai dan het vechten, veel mensen in mijn omgeving dachten dat er heel veel in gevochten zou worden. zo moet je er niet naar toe gaan ander kan hij iets tegen vallen
15-01-2004 21:52
Ja.. ik heb hem vanmiddag gezien. Echte topfilm. Kan me niet voorstellen dat iemand deze slecht beoordeeld. Beetje vreemd van de negatieve reviews in kranten. Ik had me best goed vermaakt.
17-01-2004 11:34
VICX schreef:
Superfilm!

Ik ben zelf ook bezig met katana's en ik zat op het puntje van mn stoel.

Hij is een beetje geromantiseerd, maar de actie maakt dat allemaal weer goed!

AANRADER!


Ik vond hem JUIST niet geromantiseerd!! Dat vond ik een van de geweldige dingen van de film, dat dat echt super meevalt!

BTW, wat bedoel je dat je zelf bezig bent met katanas? Als in een sport daarmee ofzo? Klinkt relaxt iig...
18-01-2004 19:05
Nou met geromantiseerd bedoel ik de Holywood drama's. Erg theatraal en onrealistisch in mijn ogen.
Met de "American hero" die een volk van de ondergang wil redden. Mijn enige min punt voor deze film.

Ik heb momenteel 3 Katana's (Replica's welteverstaan) en 2 Bokto's (houten oefenzwaarden)
Ik heb les gehad in de Japanse zwaardvechtkunst en de manier waarop ze die in de film verwerkt hebben is benoemenswaardig.

19-01-2004 18:36
Mooie film. Zit goed in elkaar. Ook erg mooie gevechten (leuker dan in LOTR). Toch heb ik ook een aantal minpuntje:

De film is te commercieel en amerikaans:
- Gladiator: Romeins verhaal met Russel Crowe als de held.
- Last Samurai: Japans verhaal met Tom Cruise als de held.
- Alexander: Oost-Europees verhaal met Colin Farrel als de held. (later dit jaar in de bios)

Allemaal grote budget films met een verhalen die niet echt gebeurd zijn. In werkelijkheid waren de Samurai gewoon bloeddorstige krijgers die belasting ophaalden in arme Japanse dorpjes àla de methode beschreven in Robin Hood. De film is een fantasy. Het moet alleen verkopen.

Dus niet allemaal denken dat je nu meer over de geschiedenis van Japan weet!!
19-01-2004 21:04
Dja schreef:

Allemaal grote budget films met een verhalen die niet echt gebeurd zijn. In werkelijkheid waren de Samurai gewoon bloeddorstige krijgers die belasting ophaalden in arme Japanse dorpjes àla de methode beschreven in Robin Hood. De film is een fantasy. Het moet alleen verkopen.

Dus niet allemaal denken dat je nu meer over de geschiedenis van Japan weet!!


Maaaaaaaar, wat ik wel altijd heb begrepen is dat de Samurai wel een enorm eergevoel hadden en idd Harikiri uitvoerden etc. En de souplesse van hun vechtkunsten ed is ook gewoon overgenomen... Misschien is hun doel in deze film anders, maar over het algemeer is het wel redelijk over gezet...
19-01-2004 22:14
Dja schreef:
[...]In werkelijkheid waren de Samurai gewoon bloeddorstige krijgers die belasting ophaalden in arme Japanse dorpjes a la de methode beschreven in Robin Hood. De film is een fantasy. [...]
Dus niet allemaal denken dat je nu meer over de geschiedenis van Japan weet!!"


Klets niet zo alsjeblieft...
Waar jij het over hebt is de Kabuki-mono, een ronin groepering, die onder het Tokugawa-regime (1600-1867), ten tijden sakoku (als die term jou iets zegt), Japan op stelten zette. Ronin zijn samurai zonder meester, en dus officieel geen samurai.
Natuurlijk wordt er ook geromantiseerd (Yamamoto Tsuentomo had wellicht een grote fantasie), maar merendeel van de stereotiep (bushi die een disciplinaire filosofie aanhingen die begon met het accepteren van de dood en totale toewijding aan hun meester) berust op historische feiten.
Verder heb ik deze film niet gezien (en ben dat eerlijk gezegd ook niet van plan) en kan dus weinig zeggen over de verdere inhoud... maar die conclusie van jou is in ieder geval geen cent waard.
19-01-2004 22:27
Dja schreef:
Mooie film. Zit goed in elkaar. Ook erg mooie gevechten (leuker dan in LOTR). Toch heb ik ook een aantal minpuntje:

De film is te commercieel en amerikaans:
- Gladiator: Romeins verhaal met Russel Crowe als de held.
- Last Samurai: Japans verhaal met Tom Cruise als de held.
- Alexander: Oost-Europees verhaal met Colin Farrel als de held. (later dit jaar in de bios)

Allemaal grote budget films met een verhalen die niet echt gebeurd zijn. In werkelijkheid waren de Samurai gewoon bloeddorstige krijgers die belasting ophaalden in arme Japanse dorpjes àla de methode beschreven in Robin Hood. De film is een fantasy. Het moet alleen verkopen.

Dus niet allemaal denken dat je nu meer over de geschiedenis van Japan weet!!


ehh........ volgens mij heeft ALexander de Grote wel bestaan hoor...... maar dat ie nu door collin Farell gespeeld moet worden
20-01-2004 09:32
Gollum36 schreef:
ehh........ volgens mij heeft ALexander de Grote wel bestaan hoor...... maar dat ie nu door collin Farell gespeeld moet worden
Je kunt ook kiezen voor de versie met Leo DiCaprio, onder regie van Baz Luhrmann, die ook later dit jaar uit moet komen en - wat budgettering betreft - eigenlijk dé grote Alexanderverfilming is.
20-01-2004 12:40
Hmmmmmmz,

Zijn deze films ook geromantiseerd???

Ik ben best geinterreseerd in Alexander de Grote, maar met Leonardo DiCabrio?

Ik dacht dat hij allang uitgescheten was?
20-01-2004 15:00
Bolo schreef:
Je kunt ook kiezen voor de versie met Leo DiCaprio, onder regie van Baz Luhrmann, die ook later dit jaar uit moet komen en - wat budgettering betreft - eigenlijk dé grote Alexanderverfilming is.


Zeg ik dan dat ie niet bestaan heeft ofzo? Ik zeg alleen dat het verhaal niet klopt.
20-01-2004 15:13
Dja schreef:
[...]In werkelijkheid waren de Samurai gewoon bloeddorstige krijgers die belasting ophaalden in arme Japanse dorpjes a la de methode beschreven in Robin Hood. De film is een fantasy. [...]
Dus niet allemaal denken dat je nu meer over de geschiedenis van Japan weet!!"


unrelated schreef:
Klets niet zo alsjeblieft...
Waar jij het over hebt is de Kabuki-mono, een ronin groepering, die onder het Tokugawa-regime (1600-1867), ten tijden sakoku (als die term jou iets zegt), Japan op stelten zette. Ronin zijn samurai zonder meester, en dus officieel geen samurai.
Natuurlijk wordt er ook geromantiseerd (Yamamoto Tsuentomo had wellicht een grote fantasie), maar merendeel van de stereotiep (bushi die een disciplinaire filosofie aanhingen die begon met het accepteren van de dood en totale toewijding aan hun meester) berust op historische feiten.
Verder heb ik deze film niet gezien (en ben dat eerlijk gezegd ook niet van plan) en kan dus weinig zeggen over de verdere inhoud... maar die conclusie van jou is in ieder geval geen cent waard.


eigenlijk vindt ik mijn conclusie wel geslaagd. Regie besteed aandacht aan alle goede kanten van de Samurai -> Bushido etc. Slechte kanten komen gewoon niet aan bod.

Nogmaals de film is mooi gemaakt, het verhaal is ook leuk alleen het blijft een fantasy. Het lijkt een beetje op Teenage Mutant Hero Turtles III. Beetje uitleggen wat de Samurai zijn en vervolgens maar beuken op z'n Amerikaans.

Goede review, alleen het cijfer mag wel hoger
20-01-2004 17:39
Dja schreef:
eigenlijk vindt ik mijn conclusie wel geslaagd. Regie besteed aandacht aan alle goede kanten van de Samurai -> Bushido etc. Slechte kanten komen gewoon niet aan bod.

Nee. Je beweerde dat bushido (zoals in de film omschreven) fantasy is. Dat deed je door misdaden van de Kabuki-mono (uit bovendien een ander tijdsvak!) aan samurai toe te schrijven.
Die conclusie is weldegelijk zo fout als maar zijn kan.
Je mening over de film probeer ik helemaal niet aan te vechten. Ieder zijn mening (maar als je die mening beargumenteert, doe het dan goed.)
21-01-2004 14:45
Unrelated schreef:
Nee. Je beweerde dat bushido (zoals in de film omschreven) fantasy is. Dat deed je door misdaden van de Kabuki-mono (uit bovendien een ander tijdsvak!) aan samurai toe te schrijven.
Die conclusie is weldegelijk zo fout als maar zijn kan.
Je mening over de film probeer ik helemaal niet aan te vechten. Ieder zijn mening (maar als je die mening beargumenteert, doe het dan goed.)


klopt en als je een mening van een ander beargumenteert doe het dan ook goed. Ik heb niet gezegt dat Bushido fantasy is. Ik heb alleen gezegd dat de film een fantasy is (scroll maar terug voor de zekerheid). Tuurlijk zitten er ook ware dingen in de film. Ik heb ook gezegd dat je door de film niet een waar beeld krijgt van de geschiedenis in Japan.

De echte laatste Samurai: Saigo Takamori. Had geen leger van een paar duizend man zoals in de film maar een leger van wel 50.000 man. Ze vochtend inderdaad met zwaarden maar hadden gewoon westerse kleding aan en niet de harnassen van hun grootvaders. Wat wel weer waar is dat Saigo aan het eind van de veldslagen zelfmoord heeft gepleegd.



Yamamoto Tsuentomo heeft misschien wel historische feiten in zijn verhaal zitten, maar het blijft pure fictie. Dus nogmaals de geschiedenis gaat toch ff iets anders.

En wat betreft de Ronin. (had dat argument idd niet moeten gebruiken) Dit waren gewoon ook Samurai krijgers in dienst van de keizer. (Dat is dus hun leider) Dat dit een andere stam is en eerder gebeurde klopt, maar dat neemt niet weg dat het heel lang gebeurde en voor de arme Jappaners echt geen pretje was. (De film is een beetje Samuraiverheerlijking daardoor dacht ik hieraan).

Nougoed, ik hoop dat je me mening nu wel snapt en niet walgelijk vind . Nogmaals Bushido is geen fantasy, die leer met de 7 lessen is al lange tijd bekend.
22-01-2004 19:09
Dja,

Ik heb alleen gekeken naar de argumenten en conclusies. Die waren fout. Over je mening (die, neem ik aan, op eerdergenoemde conclusie steunt) heb ik het niet gehad, noch over de inhoud van de film (nogmaals: die heb ik niet gezien.)
Wat betreft ronin in dienst van de keizer: wederom abuis, verkeerd en fout...
Samurai waren in de eerste plaats in dienst van daimyo, die in naam van shogun toezicht hielden op disctricten. Sommige daimyo maakten misbruik door samurai (of ninja) zonder bevel van de shogun op andere daimyo af te sturen (om hun disctrict uit te breiden.) Als een daimyo vermoord werd, pleegden diens samurai, zoals het gebruik wilde, sepuku (harakiri.)
Toen het Tokugawa-regime een eind maakte aan dit geruzie door zelf hoofden aan te stellen per district, kwamen veel samurai zonder meester te zitten. Deze ronin werden veelal aan hun lot overgelaten en konden gaan freelancen als yojimbo, of illegale legertjes op poten zetten (zoals de Kabuki-mono.) Een dergelijke subversiviteit had niets met de keizer te maken, en ook niets met samurai (want de enige erkende samurai was het keizerlijk leger.)

Tenzij je argumenten hebt die uitwijzen dat bovengenoemde onjuist is, bestaan je laatste drie reacties toch echt uit klets (ik kan er in ieder geval niets anders van maken.)

Tsuentomo was trouwens mijn voorbeeld van een romantisering, niet van historische feiten. Je moet toch iets beter lezen. De Japanse geschiedenis idem dito...

Kentou...

ps. en kijk uit voor SPOILERS in je reacties!
25-01-2004 15:57
Tom Cruise ben ik zo moe gezien. Maar ik heb de film nog niet gezien dus kan ik nog niet oordelen.
05-02-2004 06:19
Het einde.


Hoe maak je een geweldige film met een scene grotendeels teniet.
06-02-2004 21:27
watch out voor de spoilers
08-02-2004 02:19
Oops.. Helemaal de spoiler tags vergeten zo te zien. Was ook erg laat geworden (of vroeg).
10-02-2004 00:31
stuffertje schreef:
goede film met briljante muziek, dit is echt een film die je met je ogen dicht kan kijken, ik heb bijna 3 uur lang van de muziek zitten te genieten


met je ogen én oren dicht is zelfs een Police Academy-marathon nog vol te houden

in dit geval is het echter toch zonde om je ogen dicht te doen...
08-02-2004 17:11
Deze vond ik echt goed echt een toppertje, heb er geen spijt van dat ik hier heen ben gegaan. dus echt een aanradertje
08-02-2004 22:31
goede film met briljante muziek, dit is echt een film die je met je ogen dicht kan kijken, ik heb bijna 3 uur lang van de muziek zitten te genieten
18-02-2004 21:48
Ik vind ut echt een super film!! met mooi decor, vooral as ze dat grote gevecht gaan doen!!
22-02-2004 23:34
VICX schreef:

Ik heb momenteel 3 Katana's (Replica's welteverstaan) en 2 Bokto's (houten oefenzwaarden)
Ik heb les gehad in de Japanse zwaardvechtkunst.


bokken zul je zeker bedoelen ?wat voor heb je beoefend dan?kenjutsu??

http://www.samurai.com/5rings/
geschreven door miyamoto musashi,zul je vast wel interessant vinden

ontopic : wel aardige film,alleen tom cruise

[Edit: Spoilertags geplaatst]
23-02-2004 00:09
Bedankt voor de spoiler, aoshi...
07-06-2004 19:34
Deze film was zo gaaf,... geweldige kostuums prachtig acteerwerk en een goed verhaal. Wat mij betreft een dikke 9 !! En nu maar wachten op de DVD...

Gr. RM
29-06-2004 19:25
Ik weigerde destijds om deze in de bioscoop mee te gaan kijken. Leek me weer zo'n typisch heroisch hollywoodverhaal, maar dan in Japan. Ik zat ernaast Heb de DVD inmiddels, en ookal ben ik niet persé fan van Cruise; Ik kan het wel met de meeste mensen hierboven eens zijn dat de film en de muziek prima in orde zijn. Trouwens redelijk wat extra's op de 2e disc .
05-05-2007 10:27
Geweldige film, goed einde...maar ja...Tom Cruise he...zucht.
05-05-2007 10:58
Eén van mijn favoriete films. Goed acteerwerk van alle kanten en een prachtig verhaal. Mooi om wat van de Japanse cultuur en geshiedenis te leren zonder dat het vervelend is.
Dat dramatische staccato van de machinegeweer is ook geweldig. De muziek in de hele film is ook prachtig.

Je komt ook allerlei genres ongeveer tegen in deze film (drama, geweld, actie, romantiek, lichte humor, historisch epos enz.) Maar deze zijn op een mooie manier met elkaar vervlochten.

Krijgt van mij een dikke 9 (ik weiger films een tien te geven, want geen enkele film is perfect, maar deze zit er niet ver naast)
En je moet je niet storen aan het feit dat Tom Cruise erin meespeeld als je niet van hem houdt, want hij speelt hier fantastisch.
06-05-2007 15:28
Wel een beetje al te kritiekloos en te ophemelend naar de Japanse cultuur mischien. We hebben hier in het decadente rijke westen een beetje behoefte aan helden geloof ik, bijvoorkeur hele volkeren worden heilig verklaard.

Waren ze eigenlijk muzikaal die samoeirai ? Kunnen ze die muziek gaan verkopen in de new age winkels.
07-05-2007 19:13
ach leuke film maar idd tom cruize,,,zucht,,,

leuke film maar naar mijn inzien de verkeerde acteur voor de hoofdrol
07-05-2007 19:54
Overschatte te lange film met TOM CRUISE als TOM CRUISE..een star vehicle dus. Hij kan het wel, boven zijn eigen aanwezigheid uitspelen (Born on the 4th of July bijvoorbeeld), maar hier dus niet. Veel afgekeken uberkitsch met betekenisvol kijkende acteurs en een overdaad aan slow-motion, maar weinig inhoud. Wat een superman is die TOM CRUISE toch heh. Zeg maar 300, maar dan met valse pretentie. Wordt in Japan uitgekost want is zoiets als TOM CRUISE die als Amerikaanse held in Soldaat van Oranje de hoofdrol gaat spelen, en dan veel molens en klompen in beeld. 4/10.
07-05-2007 21:43
Amen!
08-05-2007 11:49
Ik sluit me daar helemaal bij aan.
07-12-2007 16:54
Ik vond deze film echt niks, had hooggespannen verwachtingen, maar het viel nogal tegen. Veel teveel slap geouwehoer. (niet dat ik daar niet van houd, maar het is het saaie slappe geouwehoer soort)
07-12-2007 16:57
Ach, kom op: het is gewoon een westerse film over een oosters onderwerp door een westerse bril. Door de hoofdrol door een Amerikaan te laten spelen sla je juist een brug tussen die werelden. Een Amerikaanse regisseur dit verhaal laten verfilmen zonder enig Amerikaanse invloed in het verhaal zou helemaal als een tang op varken slaan.
26-01-2008 12:22
Het is weer zover

22:00 The last samurai deel 1

23:00 Hart van Nederland - Late editie

23:10 Shownieuws - Late editie

23:15 Piets weerbericht

23:25 The last samurai deel 2

tot 1:15

In dec.2007 nog geweest
18-10-2008 00:46
Ik begrijp echt niet dat mensen Tom Cruise een slechte acteur vinden. Nou ik moet eerlijk toegeven dat de meeste van zijn films echt goed zijn. Ik vind dat deze man zich echt een ACTEUR mag noemen.

En TLS was echt een mooie film. Ik bedoel als je niet van lange dialogen en drama houdt ga dan maar lekker naar een film als American Pie zou ik zeggen.
23-02-2009 12:59
pure prachtige film
echt waar heel mooi gespeeld door tom cruise zelfs 1 van m'n lievelingsfilms
voor mij de beste film van tom cruise gevolgd door de mission impossible reeks
prachtig verhaal
zalige actie
een film met heel veel emoties gevoelens
een beetje zoals bravehaert en the patriot van mell gibson die vindt ik ook de max

9/10
15-07-2009 20:32
the last samurai is een prachtige film als je veel kent rond leer van de samurai dan zie je duidelijk in deze film bepaalde argumenten en tradities terug keren , dat vindt ik prachtig dat ze gehele cultuur rondt de samurai tonen en prachtig verfilmen

+ de film speelt zich af op mooie en spectaculaire locaties
+ de film kan je emotioneel heel goed raken
+ de gevechten en veldslagen zijn goed verfilmd en zijn spannend
en zo kan ik nog een tijdje doorgaan

conclusie gewoon een heel goede samurai film met ook een prachtige cruise die dat bijzonder goed doet

8.5/10
21-11-2009 13:25
Ik vind dit een van zijn beste rollen, vind de film geweldig. Baal dat ik een verjaardag heb vanavond, anders had ik er heerlijk voor gaan zitten!
16-04-2010 23:55
Poos geleden dat ik deze gezien heb. Kan me herinneren dat ik 'm goed vond. Ik heb onderhand de 11 soundtracks van deze film dolgedraaid (zelfs al vind je de film bagger zou je daar geen negatief woord over mogen vellen), dus het word weer tijd om de film uit de kast te halen.

hetisjantje schreef:
Wordt in Japan uitgekost want is zoiets als TOM CRUISE die als Amerikaanse held in Soldaat van Oranje de hoofdrol gaat spelen, en dan veel molens en klompen in beeld. 4/10.


http://www.japaneselifestyle.com.au/japanforum/viewtopic.php?t=15 schreef:
When I first heard about a movie featuring Tom Cruise with some Japanese Samurai actions, I immediately felt sick of the idea of another Hollywood movie full of stereotyped and misinterpreted depiction about Japan which dedicates to the number of confused people around the world. I mean, how many times did we Japanese audience feel like screaming to the screen, “That’s not us!” or “We don’t normally do that!”, when every time seeing a Chinese-American actors speaking weird Japanese and demonstrating emphasised eccentric behavior as a Japanese in Hollywood movies?

But this blockbuster movie truly was the exception from those typical culturally-biased Hollywood Japanese movies. This is one of the few movies that don’t embarrass discerning viewers. At the same time it’s full of exciting actions, this movie is more of a cultural one that successfully conveys the convincing beauty of various aspects of Japan and its culture.
27-04-2011 01:12
Wat een heerlijke film is dit. Deze film boeit mij van begin tot eind. Het verhaal vind ik zeer intrigerend. Ook Hans Zimmer maakt met het nummer "A Way Of Life'' een geweldige toevoeging aan deze film. Ik vind de acteerprestaties van Tom Cruise in deze film erg goed. Al met al een TOP FILM !!!
29-12-2013 11:17
beetje mindere Dances with wolves kloon.
15-03-2014 13:05
Dit is en blijft een meesterwerkje.
Het zijn vooral de kostuums en locaties die deze prent zo mooi maken.
Maar ook de cast doet het uitstekend.
De film duur bijna 2,5 uur, maar dat had gerust nog wat langer mogen duren, vervelen doet ie op geen enkel moment.
Topper !!

Commentaar 2005:
Ik heb lang geaarzeld eer ik de film aankocht. Maar ik heb er geen spijt van. Is de moeite waard. Verdiend zeker een 5. Is een prachtfilm.