A Beautiful Mind (2001)
Filminformatie
Delen:
Synopsis:
Het wiskundige genie John Forbes Nash Jr lijkt aan de drempel te staan van een briljante carrière. Hij belandt echter in een pijnlijke periode wanneer hij met zichzelf geconfronteerd wordt, en als hij na vele jaren uiteindelijk zijn schizofrenie overwint, ontvangt hij alsnog de Nobelprijs voor zijn werk.Regisseur:
Ron HowardJaar:
2001Duur:
135 minutenTagline:
The Only Thing Greater Than the Power of the Mind is the Courage of the HeartGenre:
Biografie | DramaCast:
Russell Crowe | Ed Harris | Jennifer Connelly | Christopher Plummer | Paul Bettany | Adam Goldberg | Josh Lucas | Anthony Rapp | Jason Gray-Stanford | Judd Hirsch | Austin Pendleton | Vivien Cardone | Jillie Simon | Victor Steinbach | Tanya ClarkeLand:
AmerikaIMDB:
7.9 op 95941 stemmen (Website)Trailers / Foto's / Posters
Reacties op A Beautiful Mind (68)
13-11-2004 00:51
Ook ik vond het een hele mooie film. Af en toe wel wat langdradig ja, maar dat vond ik niet zo erg. Ik was meer wat gecharmeerd van het zeer goede acteren van Crowe. Dus merkte ik het langdradige verhaal nog niet eens. Het heeft me juist heel erg zitten boeien. Terechte Oscarwinaar naar mijn mening overigens! 13-11-2004 12:40
Schitterend verhaal, geweldig acteerwerk, prachtige muziek. Met andere woorden gewoon een briljante film, die de oscars meer dan verdiend heeft. Jammer alleen dat de samenvatting hierboven zoveel weggeeft. Mensen die 'm voor de eerste keer zien weten eigenlijk te veel.
13-11-2004 17:38
Topfilm, erg mooi neergezet.Goed geacteerd. 14-11-2004 10:25
Inderdaad een geweldige film, zoals Russel Crow zijn rol neerzet is echt briljant. En langdradig vond ik de film zeker niet. 14-11-2004 10:59
Jedimaster schreef:
Schitterend verhaal, geweldig acteerwerk, prachtige muziek. Met andere woorden gewoon een briljante film, die de oscars meer dan verdiend heeft.
15-11-2004 12:34
Wel leuk filmpie, goed geacteerd en een leuk gegeven. Ik verkies hem boven U-571, die helaas op dezelfde tijd komt. 15-11-2004 12:37
zwaar...ZWAAR overschat (oscar? niet te geloven!)...het ligt er te dik bovenop en het 'bio' uit 'biopic' kun je ook met een korreltje zout nemen. 16-11-2004 08:20
Tja en toch vind ik Russel Crow, "briljant" spelen, maar is slechts mijn bescheiden mening 18-11-2004 10:40
Uitmuntende film, zeker niet overschat. Een film waarbij je moet nadenken, niet geschikt voor de simpele zielen onder ons helaas. Petje af voor Ron Howard. Prachtig!18-11-2004 10:52
ASHWIN102 schreef:
Uitmuntende film, zeker niet overschat. Een film waarbij je moet nadenken, niet geschikt voor de simpele zielen onder ons helaas.
18-11-2004 10:54
ASHWIN102 schreef:
Een film waarbij je moet nadenken, niet geschikt voor de simpele zielen onder ons helaas.
Op welk punt in de film moet je gaan nadenken dan?
18-11-2004 11:31
WoUtoMatiC schreef:
Op welk punt in de film moet je gaan nadenken dan?
Dat vraag ik me ook af, en dat van die simpele zielen begrijp ik ook niet.
De film is niet echt moeilijk te begrijpen vind ik. Op het einde moet het vooor iedereen toch duidelijk zijn denk ik.
Naast ruben vind ook ik de film zwaar overschat. ok het acteerwerk is goed gedaan, maar dat is ook het enige goede aan de film. Zoveel oscars heeft de film zeker niet verdiend. (Ze konden beter naar The Matrix gaan.)
18-11-2004 11:59
het mooie van de film vind ik is dat je op een gegeven moment in een twistpunt zit van wat is werkelijkheid en wat ia fantasie? dat is heel mooi in beeld gebracht. daarnaast verveelt de film me niet. achtergrondmuziek is ook prachtig. naast dat er goed geacteerd is, is het verhaal origineel en het krijgt een onverwachte wending. waarbij moet je nadenken? of hetgene wat je nou ziet werkelijkhied is of niet.of de film de oscars verdiend heeft of niet is een tweede, daar bemoei ik me niet mee.
18-11-2004 12:22
helemaal mee eens,ASHWIN102 schreef:
het mooie van de film vind ik is dat je op een gegeven moment in een twistpunt zit van wat is werkelijkheid en wat ia fantasie? dat is heel mooi in beeld gebracht. daarnaast verveelt de film me niet. achtergrondmuziek is ook prachtig. naast dat er goed geacteerd is, is het verhaal origineel en het krijgt een onverwachte wending. waarbij moet je nadenken? of hetgene wat je nou ziet werkelijkhied is of niet.
of de film de oscars verdiend heeft of niet is een tweede, daar bemoei ik me niet mee.
of de film de oscars verdiend heeft of niet is een tweede, daar bemoei ik me niet mee.
18-11-2004 16:31
Heerlijke film. Normaal ben ik niet zo'n fan van drama maar voor deze keer maak ik een uitzondering. Deze film heb ik al meerdere malen gekeken en nog elke keer vind ik em mooi. Persoonlijk vind ik Russel goed acteren, wat moet ie anders doen in die rol??(kan niet teveel zeggen i.v.m. spoilers)De muziek is ook geweldig. Zet deze altijd op als ik geconcentreerd bezig moet.
18-11-2004 19:44
Een prima film met een aantal onverwachte wendingen. Wij vonden hem helemaal niet moeilijk zoals in eerdere reacties te lezen was. Is ook best goed voor een traan voor de vrouwen onder ons. 18-11-2004 20:20
kvond em best wel pittig eigenlijk, maar dat was omdat er geen ondertiteling bij zat inderdaad op een moment. wat is echt en wat is nep...
18-11-2004 20:21
Wow, weer en sterke film vanavond. 2 dagen geleden met First Blood ook. Alleen is dat een ander genere. Deze film is alleen al de moeite waard omdat Paul Bettany een uitermate sterke rol speelt. Leuke quote in deze film: "There has to be a mathematical explanation for how bad that tie is." [Nash]. Geef deze een dikke 8. 18-11-2004 20:46
Wat een leuke filmavond is het toch vandaag. Dat moet er toch even bij gezegd worden! Deze film bevat erg sterke rollen van Jennifer Connelly en Crowe en ook Bettany niet te vergeten. Het zijn allemaal leuke films in hun eigen genres maar ik ga vanavond toch voor de Eropean Music Awards : LIVE. Ook al wordt het in het weekend herhaald. 19-11-2004 10:50
Een BEAUTIFUL film! en zeer goed geacteerd van Russel
. Had het niet verwacht man. Zeker dat
niet. 19-11-2004 12:01
Kan iemand van de crew even wat spoiler-tags aanbrengen in de post hierboven van Sara04? Dank u... 19-11-2004 15:10
anakha schreef:
Kan iemand van de crew even wat spoiler-tags aanbrengen in de post hierboven van Sara04? Dank u...
sorry dat ik hierop reageer maar wat is het probleem m.b.t mijn post hierboven? Voor de volgende zal ik er dan opletten.
19-11-2004 15:15
Je geeft iets teveel informatie weg voor mensen die de film nog niet hebben gezien. Hiervoor kun je de spoiler-tags gebruiken
... 10-09-2005 21:38
Als je hem niet op BBC wil kijken kun je hem altijd nog donderdag op NET5 kijken. 10-09-2005 22:17
Een vreselijk overschatte film. Dat karakter dat Crowe speelt is onsymphatiek en een klootzak, boeide me echt niet wat hem allemaal overkwam. Heb me doodverveeld. 11-09-2005 02:12
SunChaser schreef:
Een vreselijk overschatte film. Dat karakter dat Crowe speelt is onsymphatiek en een klootzak, boeide me echt niet wat hem allemaal overkwam. Heb me doodverveeld.
Oke...ik niet.
In de versie die ik keek wekte 'dat karakter dat Crowe speelt' zelfs medelijden op. Ik weet niet in hoeverre de film een waarheidsgetrouw beeld geeft van
...Maar ik kan me voorstellen dat je dan geen prettig leven hebt, en af en toe behoorlijk gaat flippen. Misschien bedoel je dát met 'klootzak en onsympathiek'. In dat geval heeft hij best een geldig excuus daarvoor...
Trouwens...misschien overschatten wij de film niet, maar onderschat jij hem
11-09-2005 02:54
Kan iemand die beschrijving niet veranderen?Het zegt naar mijn mening te veel over de film...
11-09-2005 15:09
hele goede en mooie film dit. Echt leuk om te kijken. Heb me geen moment verveeld. Wat me opviel is de goede muziek erbij. Past heel goed. Egt een toppertje dit. Heb de film speciaal gedownload zodat ik em nog veel vaker kan zien. Echt leuke film dit 11-09-2005 17:26
Super film ik vind het cijfer ook behoorlijk laag.De muziek is idd heel erg goed,dit is 1 van de beste films die ik ooit gezien heb ik kan ook niet wachten tot ik Cinderella Man kan gaan bekijken. 11-09-2005 23:37
Ik vind het jammer dat ze hier boven al vermelden dat ie schizofrenie heeft. Als je zonder voorkennis de film gaat kijken dan leef je juist mee met wat hij ervaart. 12-09-2005 00:33
Ik vind dat nu niet echt een spoiler. Overal wordt verteld welke ziekte die man heeft, tis nu eenmaal gebaseerd op zijn leven en ziekte. We hebben het hier niet over een M. Night Shylaman-film al doet Ron Howard zijn best er wel een dergelijke draai aan te geven. 12-09-2005 00:35
... een waar juweeltje.(die je halverwege ook nog eens totaal versteld doet staan)
12-09-2005 12:10
Heb ik afgelopen zaterdag al gezien op de BBCIs wel een goeie film idd, maar valt het niemand op dat er de laatste tijd veel films in heel korte tijd eerst op de BBC komen en dan op de Nederlandse tv en vice versa?
14-09-2005 16:07
yup 15-09-2005 10:19
Ja inderdaad weer op tv en daar ben ik wel blij mee, aangezien de film zondag nogal laat kwam! Nu kan ik hem alsnog kijken Razor schreef:
Ik vind het jammer dat ze hier boven al vermelden dat ie schizofrenie heeft. Als je zonder voorkennis de film gaat kijken dan leef je juist mee met wat hij ervaart.
Daar ben ik het ook wel mee eens, een spoiler is het niet, maar de beschrijving die je kreeg als je hem op zondagavond bij de BBC had aangeklikt, is een stuk mooier! Ik kijk graag films met zo min mogelijk voorkennis, dan leef je inderdaad meer mee! En deze film is zooo mooi wanneer je je gewoon laat verrassen....
15-09-2005 11:52
Prachtige film! Voor meer informatie zie ook de al even prachtige web site die bij de film hoort:A Beautiful Mind
En voor nog meer informatie zie b.v. ook 'The Genius Hall':
Genius Hall
(een link hiernaar staat ook onder Formulas -> Genius Resources op de A Beautiful Mind web site).
15-09-2005 13:42
Prachtige film en een absolute aanrader. 15-09-2005 15:31
Maar zo werkt t hele nash-equilibrium niet! Erg kort door de bocht, maar als het je niet interesseert of het allemaal even reeel is, is het een hele mooie film 15-09-2005 17:16
volgens mij is er niet zo heel veel keus vavond... maarja dit is idd wel een leuke film dan om te zien 16-09-2005 00:14
Best een goede film eigenlijk. Ik had er eerst niet al te veel van verwacht, maar het acteerwerk van Russel Crowe is echt bijzonder. Jammer genoeg komt de plottwist vrij vroeg. 25-08-2007 21:16
Hele mooie verhaallijn!! een 8 waard 28-08-2007 20:34
mooie fim, later begreep ik de clou van het hele verhaal,maar russelcrowe is gewoon geweldig in deze rol. 29-08-2007 18:28
omdat russell crowe zo geweldig speelt in deze film, kan ik m niet meer serieus nemen in gladiator... 29-08-2007 20:38
willyyy schreef:
omdat russell crowe zo geweldig speelt in deze film, kan ik m niet meer serieus nemen in gladiator...
Dat betekend dat Russell Crowe een goede acteur is!
08-05-2008 08:29
Ik vond het een vreselijke film, die Nash is een klootzak van een vent en dat ie schizofreen is boeide me ook niet. Trouwens, hij overwon schizofrenie niet zoals stata vermeld, hij leerde er mee leven. De film drijft op de plottwist trouwens, die dus al in de begeleidende tekst staat. 08-05-2008 10:57
Het verhaal is sterk en alleen zijn uitleg van het "Prisoner's Dilemma" geeft de film al een voldoende.In real life was het een minder aardige gast, maar geniaal was ie wel.
08-05-2008 12:04
Bij het zien van deze film vroeg ik me vooral af waarom de Oscar voor Beste Film niet naar The Fellowship of the Ring is gegaan. A Beautiful Mind vind ik een aardige tot goede film, maar geen klassieker. 08-05-2008 12:30
Dat heb ik nou met LOTR..zeer aardig visueel spectakel, verder slecht (script, acteren, dialogen, etc.)...geen klassieker. 08-05-2008 17:51
Schizofrenie overwinnen ? Over het algemeen is het een behoorlijke spelbreker hoor. Weinig glorie aan te behalen, Positief denken ? your streets away from where it gets the toughest ! Maar goed ik ben benieuwd. Ik ben alleen een beetje allergies voor die helden vereering alsof iedereen met een bepaalde ziekte in staat moet zijn iets buitengewoons te doen. 08-05-2008 19:33
De beschrijving is inderdaad wel een heel grote spoiler! 08-05-2008 21:30
chuz schreef:
Schizofrenie overwinnen ? Over het algemeen is het een behoorlijke spelbreker hoor. Weinig glorie aan te behalen, Positief denken ? your streets away from where it gets the toughest ! Maar goed ik ben benieuwd. Ik ben alleen een beetje allergies voor die helden vereering alsof iedereen met een bepaalde ziekte in staat moet zijn iets buitengewoons te doen.
Hij is juist iemand geweest die in staat was tot iets buitengewoons ondanks zijn ziekte.
Edit: En bijna elke grote geleerde is een klootzak, dit omdat de hersenhelft die ze nodig hebben voor wiskundige dingen zo erg gestimuleerd en goed gebruikt wordt, dat de ander verwaarloosd wordt. Laat daar nu net de sociale interactie zitten. Het word in deze film trouwens een paar keer vermeld dat hij dr erg slecht in is. Dat je filmtechnisch dit niet overal in laat blijken is omdat je toch van een karakter moet gaan houden als publiek anders is het niet interessant om naar te kijken.
Ik vind het een zeer goede film en ondanks dat ik de plottwist al ken blijf ik hem kijken.
08-05-2008 23:12
Godallemachtig. Ongelofelijk. Schokkend. Mijn verwachtingen waren hooggespannen gezien het cijfer en de comments en 4 oscars. En dan krijg ik zo'n rukfilm te zien. Gevalletje EO-film over enge ziekte die tegenover voetbalwedstrijden kan worden geplaatst. Boordevol cliches, valse, goedkope sentimenten, melodramatische muzakjes en nietszeggende, tenenkrommende grotere boodschappen over de Liefde en het Leven. Jennifer Connely als de grootste miscast ooit. Crowe in een lachwekkende gooi naar een emo-oscar. Hilarisch slecht acteerwerk waar de hoofdrolspelers in het beste geval nooit overtuigen ("ach zie Crowe speelt een nerd") en in het slechtste geval op de lachspieren werken ("ach zie Crowe en Connely spelen oude mensjes terwijl ze zijn opgemaakt door de grimeur van het middelbare schooltoneel"). Het hele drama-fest cummuleert zich tot een ultieme uitspatting in de eindscene, waar mijnheer een traantje laat met een knipoog naar de Oscarjury. Het werkte (onbedoeld) net zo op de lachspieren als de overeenkomstige scene uit van Jim Carrey uit The Mask. Wat een gedrocht. Ik kan nog wel even doorgaan, maar meer woorden is het niet waard. 2/10 08-05-2008 23:20
Je bent zelf schizofreen als je deze film slecht vindt. 08-05-2008 23:37
Als je alleen maar wilt schelden op de persoon zonder argumenten, zeg dan niks. Dan wordt het niet leuk. Dan kan ik zeggen dat deze film inspeelt op simpele zielen, en de regisseur bekent staat om zijn platgeproduceerde emo-rommel waar elke edge uit is genomen voor de Amerikaanse vinex-wijk trut in de overgang die elke zondag in de kerk zit, anders raakt de doelgroep maar verward. Het moet een makkelijk te verteren flutproduct blijven. Waar overigens niks aan verzonnen is. Voorbeeld: in het echt ging de vrouw Nash vreemd en scheidde ze keihard van hem, terwijl hijzelf een homo was die niet uit de kast durfte te komen. Maar dat past niet in een EO-film. 09-05-2008 11:36
Het is een film, geen documentaire 21-04-2009 23:47
Prima film! Let wel op, ik ben bevooroordeeld: een film met Jennifer Connelly kan bij mij niet kapot 08-03-2010 08:24
Een dikke 1.Alleen al omdat Crowe in de film zit.
Tergend slechte acteur.
09-03-2010 19:43
hahahaha! Goede Don Lafontaine stem bij de trailer! Ik denk dat ik de film weer oversla; Ed Harris vindt ik altijd goed, maar Connoly.. pfff... ik kijk liever de trailer nog een keer.. "One man... One desire!..."
10-03-2010 04:21
Wat een overschatte kutfilm. Die man is gek en onsymphatiek, hij had geen biopic verdiend. Een 1. 10-03-2010 04:23
Overigens overwint hij zijn ziekte niet, aan het eind zie je nog steeds die 2 alter ego's van 'm. 10-03-2010 07:59
SunChaser schreef:
Die man is gek en onsymphatiek, hij had geen biopic verdiend.
Hij is ook briljant en hij heeft ondanks zijn handicaps een Nobelprijs weten te winnen. Ik zou zeggen dat er al biopics zijn gemaakt over minder veelzijdige mensen.
06-02-2011 21:56
dom dat de hele film word weggegeven in de beschrijving.slecht hoor, filmtotaal.
OT: super film, niets meer, niets minder.
crowe heeft zichzelf echt bewezen
15-07-2012 13:05
Nu ik deze film in mijn bezit heb nog eens opnieuw bekeken.Het is en blijft een prachtige film en hoef ik niets te wijzigen aan mijn eerdere commentaar.
Commentaar 2007:
Wat een prachtige film is dit...
En wat een prachtrol van Russell Crowe, hij is subliem !!!
Dit is echt een meeslepende film, een grandioos scenario, je zou het haast niet geloven, maar toch is dit een waar gebeurt verhaal.
Bij momenten spannend, maar vooral ontroerend mooi.
Ook dit is weer een terechte Oscarwinnaar, voor o.a. Regie (Ron Howard) en Beste Film.
10-09-2012 22:57
Goeie acteerprestatie van Russel Crowe, ook de muziek en de cameravoering van Roger Deakins zijn top. Het verhaal zit netjes in elkaar zonder echt te willen opscheppen met de twist halverwege de film. Alleen duurt de film net iets te lang naar mijn goesting. Prima drama van Ron Howard. En wie heeft Bryce Dallas Howard gezien in de film ?





al kan ik me voorstellen dat deze film iets te langdradig is voor somige kijkers. maar gewoon doorheen bijten en je zult zien dat dit een prachtige film is