Experiment, Das

Experiment, Das (2001)

FT rating (45 stemmen)
7.4

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Twintig volwassen mannen worden onder toezicht twee weken opgesloten in een nagemaakte gevangenis. Doel: achterhalen hoe hun gedrag zich ontwikkelt door acht mannen tot 'bewakers' te benoemen en twaalf mannen tot 'gevangenen'. De gevangenen moeten zich aan de regels houden, de bewakers zijn opgedragen de orde te bewaren. Al gauw zorgt de ongebruikelijke machtsverhouding voor onverwachte gebeurtenissen. Met de dag wordt de lijn tussen autoriteit en rebellie dunner. Zo zeer zelfs, dat het een kwestie wordt van leven of dood. Zelfs de wetenschappers staan dan machteloos....

Jaar:

2001

Duur:

119 minuten

Tagline:

Bist du stark genug?

Genre:

Drama | Thriller

Land:

Duitsland

IMDB:

7.8 op 63157 stemmen (Website)

Release:

In de Nederlandse bioscoop te zien vanaf 6 juni 2002

Trailers / Foto's / Posters


Reacties op Experiment, Das (57)


31-07-2004 17:00
whaaa...nu al op tv?

niet zonder 'flaws', maar psychologisch uitputtend. Aanrader!
01-08-2004 11:02
Wat een geweldige titel! 'Das Experiment'.... dat klinkt echt perfect!
En het heeft ook nog eens goede recensies... ik heb nu echt hele hoge verwachtingen voor deze film 'Das Experiment', hahaha, kan er geen genoeg van krijgen; door het duits heeft iets sadistisch gekregen op één of andere manier...; 'Das Experiment'

Ik ben benieuwd, maar alle lof aan de titel 'Das Experiment'.
31-07-2004 17:57
duitstalig? of duitsers die engels praten?

hoe dan ook
31-07-2004 18:05
mindtrickz schreef:
duitstalig? of duitsers die engels praten?

hoe dan ook

31-07-2004 18:06
Inderdaad een aanrader deze film. Het gedrag van de deelnemers aan het experiment is behoorlijk eng, zeker als je bedenkt dat de film op ware feiten gebaseerd is (al ging het bij het betreffende Stanford Prison Experiment lang niet zo ver als in deze film).
31-07-2004 19:15
En het bijzondere aan de Stanford-experimenten was dan weer dat ze gebaseerd zijn op het Amerikaanse ongeloof met betrekking tot het gemak waarmee de Duitse bevolking zich achter Hitler had geschaard.
Kun je je de verbijstering in Amerika voorstellen toen hun creme-de-la-creme (de studenten) ook zo makkelijk over de schreef gingen.
Dat er nu dan weer een Duitse film over wordt gemaakt is niet meer dan zoete ironie...
Maar wel een fantastische film. In de bioscoop gezien en behoorlijk aangeslagen zitten napraten.
31-07-2004 22:50
leuk gegeven; wat zou er gebeurd kunnen zijn als...
en dan erg indrukwekkend gemaakt/ gespeeld
31-07-2004 23:45
indrukwekkende film, maar toch niet zo super als er vaak gezegd wordt. Het acteerwerk stoort op sommige punten toch best, maar als je hem nog niet gezien hebt, dan is het een prima film om eens te gucken
01-08-2004 03:33
eens gezien op canal+
dacht ok het is een duitse film dus zal wel bout zijn.
maar dat dacht ik ook van lola rent en das boot

maar het bleek een hele goeie film te zijn die menig hollywood films te kijk zet
aanrader
01-08-2004 09:48
lambo schreef:
dacht ok het is een duitse film dus zal wel bout zijn.
vreemde gedachtengang weer, die je hier wel vaker tegenkomt
03-08-2004 11:02
Het plaatje van deze film past wel perfect in de layout van mijn website. Mooie groene kleuren.
03-08-2004 11:15
Brilliant film

Dit is er 1 waar je urrrrrrrrrrren over kunt napraten.
03-08-2004 13:00
Wat een enorm enthousiasme over deze film zeg...
Ik moet eerlijk toegeven dat ik af en toe een behoorlijk klemmend gevoel kreeg bij het zien van de film... Het begin is sterk en behoorlijk geloofwaardig. Maar zo na een uurtje experiment begint the fake stuff.... Het is een geniaal concept wat bizar goed laat zien hoe mensen kunnen veranderen als ze in een machtspositie zitten... Te eng voor woorden. Maar na een uur begint het gewoon echt ongeloofwaardig te worden en wordt alles veels te dik aangezet. Hij begint goed en je verwacht er veel van maar wat is een film zonder hollywood einde....
Ik heb me wel vermaakt en je moet hem ook echt gaan kijken maar vergeet het einde en laat je eigen fantasie erop los...

mariek
03-08-2004 13:13
'Bist du fertig...?' Kijken. BBC? Goed voor je engels en je duits.
03-08-2004 13:43
Ik hoop wel dat die britten hem niet "nachsingronisiert" hebben....
03-08-2004 14:16
mariek schreef:
...Hij begint goed en je verwacht er veel van maar wat is een film zonder hollywood einde....

Een verademing??
03-08-2004 14:48
hermit elephant schreef:
Een verademing??


Heb je helemaal gelijk in maar ik vind het niet bij deze film passen... Het is een "waargebeurd verhaal" wat op zich zelf mega creepy is. Om het te gebruiken als concept voor een film is een geniaal idee. Je voelt ook de eerste helft van de film de waanzinheid van het gebeuren en je voelt en verwacht ook dat dat het behoorlijk mis kan gaan. Dat je als filmmaker dat gevoel voor elkaar krijgt bij een kijker maakt de film al goed. Dus in dat opzicht prima film.
Maar waarom moet het het laatste half uur zo overdreven worden??? Ik vond dit echt zonde...ik zit een uur vol spanning te kijken en laat mijn eigen fantasie los op dat wat er komen gaat.... Alleen het suggestieve effect wat opgewekt wordt werd bij mij echt totaal weggenomen op het moment dat de film ten einde liep. De film gaat over bizarre ontwikkelingen in de minds van de acteurs. En wat voel je de spanning en je bent continu je aan het afvragen
hoe je zelf zou reageren in zo'n situatie...
Maar op een of andere manier denken ze dat de film niet erg genoeg over komt en gooien ze er zo'n "hollywood" einde in...
Je hebt hem zelf gezien toch?? Heb je geen een seconde gedacht...oke...misschien is dit een beetje te aangedikt???

Misschien moet ik hem vannacht maar weer eens gaan kijken met het idee dat ik hem nog nooit heb gezien.... Al weet ik niet zeker of dat gaat helpen...But you never know...
Aangezien ik tot nu toe als enige dit gevoel heb bij de film....

mariek
03-08-2004 17:05
kroonkurk schreef:
Ik hoop wel dat die britten hem niet "nachsingronisiert" hebben....


Ik denk het niet, gister was er een Italiaanstalige film erop en die was gewoon met engelse ondertiteling. Dus inderdaad goed voor je Duits EN Engels
03-08-2004 19:50
Ik moet zeggen dat ik het wel met Mariek eens ben dat het einde best wel overdreven is.
Miss komt dat omdat dat het gedeelte is dat is verzonnen door die filmmakers, want het begin is iig gebaseerd op het experiment.

Ik vind het trouwens ook wel komisch dat die amerikanen, toch ook niet vies van wat populisme, zich zo verbaasden over de duitsers en hun eigen "creme-de-la-creme"
03-08-2004 20:09
Nou hij begint wel laat, dat word lekker tapen dan
03-08-2004 20:40
Ik heb deze film nou al een tijdje op vcd liggen, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om 'm te kijken.
03-08-2004 20:56
jammer dat ie zo laat is en mijn video stuk. dan maar wachten tot ie op een nederlandse zender komt.
04-08-2004 02:33
echt de moeite waard dat ik voor deze film ben opgebleven...

je moet echt een stel gekken voor zo'n expiriment vinden wil je deze situatie krijgen. Alleen die schroevendraaier in de blackbox was een beetje raar , maja hij was niet voor gebruik bedoeld dus dat zou een verklaring zijn.

in ieder geval goeie film
04-08-2004 22:06
Filmwolfje schreef:
Wat een geweldige titel! 'Das Experiment'.... dat klinkt echt perfect!
En het heeft ook nog eens goede recensies... ik heb nu echt hele hoge verwachtingen voor deze film 'Das Experiment', hahaha, kan er geen genoeg van krijgen; door het duits heeft iets sadistisch gekregen op één of andere manier...; 'Das Experiment'

Ik ben benieuwd, maar alle lof aan de titel 'Das Experiment'.

wat een geweldige reaktie zeg! hulde! helemaal mee eens! helaas heb ik de film gemist..
'Das Experiment'
04-08-2004 22:19
RobobarT schreef:
je moet echt een stel gekken voor zo'n expiriment vinden wil je deze situatie krijgen.

Nou, het punt van de film is juist dat je met een stel hele gewone mensen al prima resulaten behaalt....
04-08-2004 22:34
http://www.prisonexp.org/

Op deze site wordt in een slideshow uitgelegd wat het originele experiment inhield dat in 1971 op de Stanford Universiteit werd gehouden door professor Zimbardo.

De film heeft het originele experiment tot op zekere hoogte goed gevolgd . En het is de makers zeker goed gelukt om de sfeer van onderdrukking en machtsverhoudingen over te brengen. Het einde is ietswat over the top naar mijn mening maar desalnietemin heeft de film mij goed kunnen boeien (film duurde tot 02.15)
05-08-2004 17:18
Wat een mega film, het enige wat ze nog moeten doen, is het vertalen naar het engels (hollywood make over ofzo). Maar dat duits heeft eigenlijk ook zijn sjarmen bij zo zieke film.

Absolut een aanrader

veel zieke fragmenten zoals toen:

prachtig!
09-08-2004 01:32
je moet echt een stel gekken voor zo'n expiriment vinden wil je deze situatie krijgen. Alleen die schroevendraaier in de blackbox was een beetje raar , maja hij was niet voor gebruik bedoeld dus dat zou een verklaring zijn.


ik dacht eerst dat die schroevendraaier er was om je zelf van kant te kunnen maken als je gek word.
Maar ze waren helemaal niet vanplan dat ding in gebruik te nemen, dus waarom een schroevendraaier er uit halen?
11-05-2005 08:44
Goeie film dit
11-05-2005 12:25
mariek schreef:
Maar waarom moet het het laatste half uur zo overdreven worden??? Ik vond dit echt zonde...ik zit een uur vol spanning te kijken en laat mijn eigen fantasie los op dat wat er komen gaat.... Alleen het suggestieve effect wat opgewekt wordt werd bij mij echt totaal weggenomen op het moment dat de film ten einde liep. De film gaat over bizarre ontwikkelingen in de minds van de acteurs. En wat voel je de spanning en je bent continu je aan het afvragen hoe je zelf zou reageren in zo'n situatie...
Maar op een of andere manier denken ze dat de film niet erg genoeg over komt en gooien ze er zo'n "hollywood" einde in...


In werkelijkheid is het experiment afgebroken omdat de zaak helemaal uit de hand dreigde te lopen. De filmmaker heeft hier zijn eigen interpretatie van gegeven.
Jij vindt dit echter een Hollywood einde omdat het volgens jou "een beetje te aangedikt" zou zijn. Daarmee zeg je eigenlijk dat dit nooit zou kunnen gebeuren en heb je eigenlijk de werkelijke point gemist. Juist de ultieme consequentie van het Experiment gaat er bij jou niet in.

In een echte Hollywood film zou er waarschijnlijk een held opstaan - laten we zeggen Bruce Willis of zo - in het team van bewakers die de anderen zou laten inzien dat etcetera etcetera .. en zo leefden ze nog lang en gelukkig.
11-05-2005 12:53
supagroofa schreef:
Jij vindt dit echter een Hollywood einde omdat het volgens jou "een beetje te aangedikt" zou zijn. Daarmee zeg je eigenlijk dat dit nooit zou kunnen gebeuren en heb je eigenlijk de werkelijke point gemist. Juist de ultieme consequentie van het Experiment gaat er bij jou niet in.

Die ultieme consequentie gaat er bij mij ook niet in. Ik vind het jammer en onnodig dat het geheel zover wordt doorgevoerd om er een spannende thriller van te maken, inclusief achtervolgingen en gijzelingen.

Het originele experiment (waarover hier meer info) biedt voldoende stof voor een zeer boeiende film, en met de ongeloofwaardige, dramatische toevoegingen en aanpassingen verliest de film voor mij wel wat impact.
11-05-2005 20:13
Sterke film vond ik.
Er zijn er alleen zoveel van dit soort gemaakt.
"The Wave" en die VS documentaire over wat men een ander met name aan kan doen wanneer hij (of ik) achter de knoppen bevelen blind zit uit te voeren.
Eng ID eigenlijk.
Ik zeg helemaal niet dat ik dat nooit zou doen
Alle duitsers waren ook niet gek natuurlijk.
De verkrachting vind ik wel HEEL ver gezocht; dat maait m'n waardering onderuit. Een 6
12-05-2005 00:17
Ik heb hem net nog maar eens bekeken, en ik blijf het veel te jammer vinden dat het tot ver in het ongeloofwaardige wordt doorgetrokken, terwijl Hirschbiegel zonder die elementen al zoveel goeds in handen had.

Desondanks
12-05-2005 02:16
Ondanks de ongeloofwaardigheden is dit toch een spannende en goed gemaakte film, en ik vind het zeker een aanrader.
12-05-2005 10:01
Ann McDunn schreef:
Ondanks de ongeloofwaardigheden is dit toch een spannende en goed gemaakte film, en ik vind het zeker een aanrader.

Helemaal mee eens. Het had wat ingetogener gekund, maar desondanks toch een spannende thriller.
12-05-2005 18:24
zeer zeker een goede film, en wat je ook zegt, hij is best spannend!
30-06-2006 10:12
Ik vind dit toch zo'n slechte film. Het idee er achter is zeer interessant en kon toch zo veel beter uitgewerkt worden. Maar nee, deze film wekt alleen irritaties op en is totaal ongeloofwaardig. Wat een draak van een film.
30-06-2006 13:52
Ik heb kleine stukjes gezien in een college en ik was erg onder de indruk. Goed concept, grote spanning, einde nog niet gezien, maar een beetje overdrijven is niet verkeerd (daar is het tenslotte een film voor), dus ik ben benieuwd! Ik blijf er in ieder geval voor thuis!
30-06-2006 19:42
Deze film komt me ergens bekent voor.
klinkt goed, ff kijken wat het is.
30-06-2006 19:55
hoe komen ze in godsnaam aan zo'n cijfer? hoe dan ook, deze film is saai vanaf minuut één! geen aanrader dus...
30-06-2006 21:36
spacey schreef:
hoe komen ze in godsnaam aan zo'n cijfer? hoe dan ook, deze film is saai vanaf minuut één! geen aanrader dus...


Idd, vond er ook geen reet aan...
30-06-2006 21:58
Wat een smakelose reacties hiervoor.
Das Experiment is een zeer sterke psychologische thriller, bij vlagen angstaanjagend en uitputtend. Het concept is erg sterk, en erg goed naar film omgezet. Het einde valt helaas wat buiten de boot; de geloofwaardigheid valt ietwat weg, de spanning blijft echter wel bestaan.
Maar saai vanaf minuut één? Nee. En er is zeker wel een reet aan. Ik was behoorlijk onder de indruk van Das Experiment, het is een van de films waarvan ik letterlijk moest bijkomen.
30-06-2006 22:15
angstaanjagend en uitputtend?? weet je zeker dat je het over de juiste film hebt? vermoeiend en slaapverwekkend is hier beter op z'n plaats. Maar ja, smaken verschillen nu eenmaal
01-07-2006 00:36
Mensen die zo dom reageren, weten waarschijnlijk weinig van psychologie af......
Ik ben m nu aan t kijken en vind m errug interessant. Maar geeft me ook the creeps. Deze film is te vergelijken met Hitler. Hoe mensen elkaar kunnen indoctrineren... Allemaal door eigenlijk 1 persoon die de aanzet geeft.
Ook te vergelijken met de maatschappij...Eigenlijk wordt iedereen gemanipuleerd en geindoctrineerd...Het is maar welke rol je hebt in de zin van hoeveel macht je kunt uitoefenen...('cipier vs gevangene')
Deze film zet me wel aan het denken!
01-07-2006 00:38
Owja, waarschijnlijk vinden veel mensen dit niet realistisch en vinden ze t daarom een domme film...U got it wrong!
01-07-2006 00:44
Julez schreef:
Owja, waarschijnlijk vinden veel mensen dit niet realistisch en vinden ze t daarom een domme film...U got it wrong!


ja, je hebt ons helemaal door Je vond de film zo interessant dat je zelfs nog tijd kon vinden om onder de film een comment te schrijven Een film die ik interessant vind laat ik geen moment uitzicht.
01-07-2006 00:52
Ooit van reclame gehoord? hahahahahaha

Maargoed, einde wordt k*t. Hadden ze niet moeten doen.
01-07-2006 01:01
Indrukwekkend, zeer indrukwekkend. En bovenal verontrustend dat het (gedeeltelijk) waar gebeurd is.
17-06-2008 07:24
zelfde regiseur als der undergang.. dat belooft wat en aan de reacties te zien.. ga ik hem vast kijken en hij zal me vast niet tegenvallen.
20-06-2008 11:06
In 2009 komt er een amerikaanse versie:

The Stanford Prison Experiment
20-06-2008 14:41
Dit vind ik de beste duitse film ooit. Maar goed het aantal Duitse films wat ik gezien heb is toch maar op één leprahand te tellen.
20-06-2008 18:17
Biff Tannen schreef:
Dit vind ik de beste duitse film ooit. Maar goed het aantal Duitse films wat ik gezien heb is toch maar op één leprahand te tellen.


smakeloze lolbroek.
21-06-2008 08:33
ik vind christiane f toch wel de beste duitse film ooit.. maar deze is ook spannend en goed 7.4/10
05-12-2012 14:37
Hele sterke film!

Met Geschiedenis moeten kijken, vond hem heel erg spannend en heeft grote indruk op me gemaakt! Erg realistische film en erg indrukwekkend dat het deels echt gebeurd is.

Enige minpunt vond ik het einde, dat is ook waarom deze film geen tien krijgt van mij..

9/10
23-02-2013 15:38
Dis is precies het zelfde als: The experment?
Ja tog?
23-02-2013 20:32
meneeraart schreef:
Dis is precies het zelfde als: The experment?
Ja tog?


Nee
16-11-2013 15:18
Heb lang geaarzeld om deze film te bekijken.
Maar had dat niet moeten doen, want het is een uitstekende prent.
Een wat bizar verhaal, maar het zou wel eens echt kunnen gebeuren wat men hier toont.
Puike vertolkingen en een beklemmende sfeer....
De film kon me wel boeien, en meer moet dat niet zijn.