Eerste trailer voor Joseph Gordon-Levitts 'Don Jon' (aanrader)
De acteur (Inception, The Dark Knight Rises) lijkt zich achter de camera ook prima op zijn gemak te voelen.
Dawn of the Dead

Dawn of the Dead (2004)

FT rating (55 stemmen)
7.2

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

Een Amerikaanse stad wordt onder de voet gelopen door een heuse zombie-plaag, en niemand lijkt de hongerige ondoden te kunnen stoppen. Een groep mensen, waaronder een zuster en een politieagent, besluiten voor al deze waanzin te vluchten en zoeken tijdelijk hun heil in een verlaten winkelcentrum.

Regisseur:

Zack Snyder

Jaar:

2004

Duur:

100 minuten

Tagline:

When the undead rise, civilization will fall.

Genre:

Drama | Horror | Thriller

Land:

Amerika | Japan | Frankrijk

IMDB:

7.4 op 55324 stemmen (Website)

Recensie Dawn of the Dead


Geschreven door kaj

Dawn of the Dead recensieIn 1978 maakte George A. Romero met zijn Dawn Of The Dead een klassieker in het horrorgenre.

» Lees verder...

Trailers / Foto's / Posters


» 1 foto

Dawn of the Dead 2004

Reacties op Dawn of the Dead (39)


04-04-2004 20:57
prachtige film heb hem zelf
04-04-2004 21:42
xylonic schreef:
prachtige film heb hem zelf
De nieuwe remake? Dan heb je 'm illegaal.
06-04-2004 19:07
Colonel_Kurz schreef:
De nieuwe remake? Dan heb je 'm illegaal.


Nou en, je kan beter vragen of deze ook een klassieker wordt?
06-04-2004 22:53
Moviemagic schreef:
Nou en, je kan beter vragen of deze ook een klassieker wordt?
Ik geloof niet dat er enig verband is tussen wat jij zegt, wat ik zei en wat xylonic zei.
08-04-2004 18:22
Colonel_Kurz schreef:
Ik geloof niet dat er enig verband is tussen wat jij zegt, wat ik zei en wat xylonic zei.


Nee, dat klopt als jij goed hebt gelezen.
09-04-2004 03:54
Om het geheel weer ontopic te krijgen:

Ik ben best benieuwd naar deze film. Ik heb onlangs het origineel op TV gezien, en vond het wel een gave film, vooral het kleinschalige vond ik interessant. Het draait alleen maar om die vier mensen in het winkelcentrum. Ik hoop dat dat in de remake ook is. Ik hoop alleen niet dat ze vergeten dat de originele DotD zichzelf niet al te serieus neemt, en er dus een flinke dosis humor in zit.

Eigenlijk begrijp ik überhaupt niet waarom er een remake nodig is, ik vond de 1978 versie niet te erg gedateerd over komen. Maar ik begrijp in het algemeen sowieso niet waarom je een goede film zou moeten remaken, doe dat liever met slechte films. Je gaat toch zeker ook geen remake van The Godfather maken?? (I know: bekende namen (of het nou films of acteurs zijn) zijn zeer "bankable"; ze brengen geld in het laatje...)

Al met al wil ik de nieuwe DotD wel een kans geven; een goede zombie-film gaat er altijd wel in
09-04-2004 21:58
De nieuwe Dawn heeft alleen de naam en het concept van het winkelcentrum gemeen met de oude. Dus verwacht niet zoiets als het origineel, de film is overigens prima in orde.
11-04-2004 21:36
Ik ben bang dat ze niets overlaten van het geweldige origineel, vooral het kritische sfeertje (zombies die maar terug blijven komen naar the mall, en staan te stuntelen op roltrappen terwijl er een vrolijk muzakje speelt). De zombies schijnen ook weer snel rond te rennen, jammer dat dat nou weer moet. Ik hoef deze remake dus net zo min te zien als de recycling van The Texas Chainsaw Massacre.
20-04-2004 19:44
ik kon niet wachten om deze remake te bekijken, en hij is gewoon geweldig, een uur na afloop was ik er nog helemaal van in de war
boordevol originele humor afgewisseld met veel stervende zombies, zoals het hoort
de suggestie die in sommige scenes word gewekt maakt bijna dat je even weg wil kijken
ook de zombies zelf hebben meer energie dan normaal en zijn ook veel inventiever dan in menig andere zombie flick

het enigste wat me een beetje tegenviel was de dood van sommige karakters.. ow zo lame en veels te snel

waarom iedereen het btw een remake noemt is me een raadsel... misschien wel door de tagline van het origineel,.. en het daardoor een soort van tegenhanger zijn van Passion of the christ.
als dat zo is.. met recht dan dat hij Passion' van de eerst plek heb afgekicked(USA Box office list)

Romero for president.. lol
25-04-2004 23:09
Alle diepte en de vrij expliciete gore die het origineel had zijn overboord gegooid, om ruimte te maken voor een heel prima actiefilmpje in een horror-setting. Hoewel hij af en toe best spannend is wordt het nergens echt eng, maar dat maakt niets uit omdat de amusementswaarde bijna continu zo hoog is. Door de soepele regie en het script dat met een rotgang rondraast zijn minpuntjes als de platte personages en wat mislukte subplotjes (de zwangere vrouw bijvoorbeeld) zo vergeten.
Eigenlijk is het verschil tussen het origineel en de remake helemaal terug te voeren op de zombies: die van het origineel zijn langzamer, maar laten meer ruimte over voor wat lichte sociale kritiek en vormen meer een aanhoudend gevaar op de achtergrond. De 'nieuwe' zombies zijn snel, zorgen dus uitstekend voor schrikeffecten, achtervolgingsscenes, ratelend afweergeschut en explosies. Dit verschil zorgt er ook voor dat het origineel en de remake echt twee verschillende films zijn, de remake afrekenen op het gebrek aan diepgang ten opzichte van het origineel zou dan ook niet fair zijn. Wil je een wat rustigere film die eigenlijk veel zwaarder is, kies dan voor Romero, wil je met een bak popcorn en wat vrienden een avondje verdoen in de bios, dan is de remake jouw film. 8-.
26-04-2004 00:06
Kort samengevat is het dus zo ............... het origineel is niet te overtreffen??
26-04-2004 17:18
ik keek pas geleden DotD op TV en daar zag je een stukje van de nieuwe DotD, de ontsnapping uit het huis, waar haar man en kind(??) zombies zijn geworden. Zag er fantastisch uit.
Ik had de oude DotD nog nooit gezien en dacht dat de film al begonnen was, vond het helemaal fantastisch (ik dacht al, wat een mooie effecten voor die tijd ).
Een pluspuntje, maar tegelijk een minpuntje vind ik dat de zombies zo snel zijn. Het is veel spannender (want ik vond de slome zombies in de oude DotD erg zwak overkomen), maar ik vind ook dat traagheid en houterigheid bij zombies hoort. Ze zijn immers dood.
Bij 28 days later vond ik dat snelle wel bij de ''zombies' horen, want dat waren geen zombies maar besmette mensen.
27-04-2004 00:38
Il Padrino schreef:
Al met al wil ik de nieuwe DotD wel een kans geven; een goede zombie-film gaat er altijd wel in


Nou, en dat heb ik vanavand dan ook in de Sneak Preview gedaan.

En voor een zombie-film vond ik heb niet slecht, maar lang niet zo goed als het origineel. Er zaten voor mij wat hinderlijke foutjes , plotholes en onduidelijkheden in.

Ook vond ik de mensen niet realistisch genoeg, ze deden domme dingen die ook in de context niet logisch waren, en kwamen in het geheel ongeloofwaardig over .

Wat vond ik wel goed: de actie en de snelhied van de film. Ookal ging dit ten koste van Romero's oorspronkelijke maatschappij-kritiek. Vooral de interactie met de andere "gestrande" op de wapenwinkel was zeer goed en komisch. De actie en de humor in het algemeen waren dik in orde. Daardoor is DotD 2004 een vermakelijke film om één keer te zien, in tegenstelling tot zijn betere voorganger, of bijvoorbeeld 28 Days Later...

DotD 2004 krijgt van mij: daar waar het origineel nog een blokje erbij had.
27-04-2004 15:14
Il Padrino schreef:
.
27-04-2004 16:30
Het is maar wat je een hinderlijk foutje noemt.
28-04-2004 13:16
Colonel_Kurz schreef:


Point taken, en klopt, maar ik vond toch dat het "menselijke aspect" beter uitgewerkt was bij het origineel. Een ander voorbeeld hiervan uit het origineel is de weelde van het winkelcentrum die in ontzettende hebzucht uitmondt. Waarom zou je uit het winkelcentrum willen ontsnappen als alles wat je nodig hebt al daar is?

in de nieuwe versie

WoUtoMatiC schreef:
Het is maar wat je een hinderlijk foutje noemt.


De foutjes, onduidelijkheden en vreemde wendingen apart zijn inderdaad niet zo erg, maar allemaal bij elkaar opgeteld vind ik ze toch irritant worden, en gaan ze ten koste van de kwalitiet van de film, en dat vind ik jammer.
29-04-2004 17:48
Ik heb deze film vandaag gezien en moet zeggen dat de film me totaal meeviel. Ik had verwacht dat hij wat minder zou zijn door de review die op Fok werd gegeven. Maar het is eigenlijk een erg vermakelijke film.
29-04-2004 18:04
rainmaker schreef:
Ik heb deze film vandaag gezien en moet zeggen dat de film me totaal meeviel. Ik had verwacht dat hij wat minder zou zijn door de review die op Fok werd gegeven. Maar het is eigenlijk een erg vermakelijke film.
Minder vertrouwen in Fok, meer vertrouwen in FilmTotaal!
29-04-2004 22:10
rainmaker schreef:
Ik heb deze film vandaag gezien en moet zeggen dat de film me totaal meeviel. Ik had verwacht dat hij wat minder zou zijn door de review die op Fok werd gegeven. Maar het is eigenlijk een erg vermakelijke film.


FOK FOK!

Ik ga m volgende week bekijken, vooral dankzij de eerste 9 minuten die veronica uitzond, ben ik erg nieuwsgierig geworden. Ook nadat ik het origineel voor het eerst had gezien (echt prachtig!).

Ben benieuwd!
01-05-2004 01:02
Stok schreef:
FOK FOK!

Ik ga m volgende week bekijken, vooral dankzij de eerste 9 minuten die veronica uitzond, ben ik erg nieuwsgierig geworden. Ook nadat ik het origineel voor het eerst had gezien (echt prachtig!).

Ben benieuwd!


Nou, ik kan je alvast vertellen dat het weer sinds tijden is dat ik echt schrok van een horror. Het is van begin tot einde een genot om te zien hoe zombies worden neergeknald. Soms een tikkeltje hilarisch, maar niet drukkend voor de sfeer van de film.
02-05-2004 13:41
Het beste van deze film vind ik de afwisseling tussen gore, actie en humor. Gelukkig wordt er afgeweken van het orgineel, want een exacte kopie zou natuurlijk overbodig zijn.

Hoogtepunten wat mij betreft:
Spanning, Gore, Humor
22-10-2004 23:26
Kennelijk ben ik de enige hier die deze film als een echte teleurstelling ervoer.

De film heeft geen spanningsopbouw, zodat het mij niet kon schelen wat er met de hoofdpersonages gebeurde. Voegt deze film ook maar één nieuw gegeven aan het orgineel of aan het genre toe? Ja, misschien dat de zombies zich als een kudde stieren voortbewogen, zodat grimeren overbodig was.
Zelfs de zwangere zombie was al eerder vertoond.

De ultieme rip-off!
28-10-2004 17:44
Na het lezen de reacties dacht ik: eindelijk weer eens een goeie horror, maar dat viel vies tegen.

De eerste 5 minuten van de film waren ok, en nog wel één spannend moment. Hierna begon het helaas af te takelen en werd de film met de minuut slechter.

Inderdaad totaal geen spanningsopbouw; onrealistische reacties van de personages, weer van afgezaagde kuddes zombies, en misplaatste humor.

Afgedaan voor mij!
13-12-2006 21:22
Persoonlijk vind ik het een niet geslaagde remake van de oude uit 1978. Wel een onderhoudende film, en gelukkig dat Ving Rhames meedoet, anders was het helemaal een flut cast.

Wel een leuk einde trouwens.
15-12-2006 13:33
Patcher schreef:
Persoonlijk vind ik het een niet geslaagde remake van de oude uit 1978. Wel een onderhoudende film, en gelukkig dat Ving Rhames meedoet, anders was het helemaal een flut cast.

Wel een leuk einde trouwens.


Een dubbel einde was het toch?





Spoiler tag kappot? [--> Nee, smilies werken helaas niet in spoiler tags ]
16-12-2006 12:57
Goeie Horror!!!, dat kan je niet vaak zeggen.
Als je gek bent op veel bloed dan is dit een aanrader. Deze film krijgt een plekje in mijn Horror collectie. Ik vind het erg goed gedaan hoor, de hoofdlijnen zijn over het algemeen hetzelfde, de acteurs vind ik gaaf spelen en er zit nog humor in ook (al zullen sommige dit niet zien ).
Wat moet ik nog meer zeggen, de zombies zijn wat fitter als in het origineel. Shit, zeker nog een keer kijken!

Alleen wil ik nog "In the shadow, Planes, trains and automobiles en Igy goes down kijken
16-12-2006 13:44
Ook al hou ik echt niet van loshangende ledenmaten en dergelijke, ik heb stukken van deze film gezien en vond het er erg stijlvol uit zien.
16-12-2006 14:29
Ik hou totaal niet van horror films maar deze film is echt geweldig.

Veel actie, leuke humor enz. Dit is echt een aparte film.
16-12-2006 14:29
Ik hou totaal niet van horror films maar deze film is echt geweldig.

Veel actie, leuke humor enz. Dit is echt een aparte film.
16-12-2006 17:26
Patcher schreef:
Persoonlijk vind ik het een niet geslaagde remake van de oude uit 1978. Wel een onderhoudende film, en gelukkig dat Ving Rhames meedoet, anders was het helemaal een flut cast.

Wel een leuk einde trouwens.


Helemaal eens. Die uit 1978 is CULT ( met hoofdletters dus). Jammer, maar kijken maar he ?
16-12-2006 18:14
Eindelijk op tv, wilde deze al een tijdje zien, ik ken alleen de 4 films van Romero zelf.
16-12-2006 20:36
Spectaculair, bloederig en bijna non stop actie. Vooral het begin is om te smullen. Niet beter dan het origineel, maar wel vermakelijker.
16-12-2006 20:58
vanaf de eerste minuut bloederig, grappig en spannend, doordat de zombies kunnen rennen extra spannend

een vette film dus, en geen cult zoals t origineel
16-12-2006 23:06
Cult Schmult,
dit is gewoon een leuke tribute zonder de oude film klakkeloos over te nemen. Heeft alles wat je van een horror verwacht; gore, humor, actie en een dom blondje wat met een kettingzaag doormidden wordt gezaagd.

En de rennende zombies?
Het is ook niet helemaal mijn ding, maar in deze film werkt het goed. Het is in in ieder geval een stuk verfrissender dan Romero's zoveelste herhalingsoefening; Land of the Dead.
17-12-2006 00:24
Patcher schreef:
Persoonlijk vind ik het een niet geslaagde remake van de oude uit 1978. Wel een onderhoudende film, en gelukkig dat Ving Rhames meedoet, anders was het helemaal een flut cast.

Wel een leuk einde trouwens.


Geheel voor de volle 100% mee eens, gelukkig ben ik niet naar de bioscoop geweest om deze film te kijken want ik zou na nog geen halfuur weer naar huis gaan.
17-12-2006 00:24
Snel op tv, zeg, deze. Zo oud is ie toch nog niet. De video-release lijkt nog maar zo kort geleden...
17-12-2006 00:26
Spider-fan schreef:
Snel op tv, zeg, deze. Zo oud is ie toch nog niet. De video-release lijkt nog maar zo kort geleden...


Flops komen nu eenmaal eerder op de tv, levert dan nog wat geld op.
17-12-2006 11:40
echt briljant dat rtl de laatste stukje van de film eruit heeft geknipt, namelijk de stuk dat je te zien krijgt na de aftiteling,
15-10-2009 09:57
Glue schreef:
echt briljant dat rtl de laatste stukje van de film eruit heeft geknipt, namelijk de stuk dat je te zien krijgt na de aftiteling

^ Dit dus, doen ze 3 jaar later nog een keer vrolijk over... hierdoor loop je de uiteindelijke boodschap van de hele film zelfs mis vind ik. Erg slecht.