The Butterfly Effect

The Butterfly Effect (2004)

FT rating (115 stemmen)
7.3

Jouw rating
--

Filminformatie


Delen:

Synopsis:

De twintigjarige student Evan Treborn (Ashton Kutcher) beschikt over een unieke maar levensgevaarlijke gave. Hij is in staat terug te keren naar zijn verleden. Voor Evan, die geplaagd wordt door schuldgevoelens, lijkt het de ideale manier om de levens van zijn vrienden - en vooral dat van z'n ex-liefje Kayleigh - weer op de rails te krijgen. Maar Evan houdt geen rekening met het zogenaamde 'butterfly-effect', de ijzeren wet die bepaalt dat de allerkleinste wijziging in het verleden een enorme weerslag heeft op de toekomst. Al snel verliest hij de controle over zijn gave. De gevolgen zijn niet te overzien...

Jaar:

2004

Duur:

113 minuten

Tagline:

Change the future, through the past

Genre:

Drama | Fantasy | Sci-Fi | Thriller

Land:

Amerika

IMDB:

7.7 op 296060 stemmen (Website)

Recensie The Butterfly Effect


Geschreven door Ruben

The Butterfly Effect recensieDe chaostheorie klopt tóch! Het simpele feit dat Ashton Kutcher een regeltje uit zijn dagboek leest, heeft tot gevolg dat het hele ruimte-tijd continuüm opengescheurd wordt – welkom in de wondere wereld van The Butterfly Effect. Op zich zou een dergelijk absurd uitgangspunt nog best een vermakelijke film kunnen opleveren, ware het niet dat de makers van deze ‘bovennatuurlijke thriller’ de materie veel te serieus nemen. Ze schuwen geen enkel middel om ons de ernst van hun boodschap – dat zelfs de kleinste beslissing ingrijpende consequenties kan hebben – door de strot te rammen; kinderporno, drugsverslaving, dierenmishandeling – het zit er allemaal in. Het gebruik van dit soort zware onderwerpen is volstrekt misplaatst in een film als deze en maakt dat The Butterfly Effect uiteindelijk onbedoeld grappiger is dan al Kutchers vorige films bij elkaar.

» Lees verder...

Trailers / Foto's / Posters


» 1 foto

The Butterfly Effect 2004

Reacties op The Butterfly Effect (36)


16-07-2004 09:19
Ik had echt helemaal niks van deze film verwacht. Helemaal niet toen ik zag dat Punk'd presentator Ashton in de hoofdrol speelde. Maar ik vond dat hij het erg overtuigend speelde, en de film was met veel spanning opgebouwd (ondanks de vele verwarringen) Ook de ontknoping vond ik erg verrassend... Leuke originele film!
18-07-2004 00:48
Zeer unieke film, als je van de Sixth Sense, hebt genoten is dit ook een aanrader. Alle blackouts vallen op zijn plaats in de loop van de film.....
18-07-2004 23:53
Ik vond deze film teveel op Time Machine lijken...dat die gast zijn vriendin gaat redden in het verleden
19-07-2004 10:42
[quote=chriznotyze]Ik vond deze film teveel op Time Machine lijken...dat die gast zijn vriendin gaat redden in het verleden


ik vond hem daar juist helemaal niet op lijken. Film maakte best wel indruk hier. Geweldig!!

ZEKER een aanrader om voor naar de bios te gaan!!
19-07-2004 20:55
leuke film, maar zeker zo briljant als de meeste zeggen.
dat stukje in de gevangenis, Jezus wat vond ik dat belachelijk...
23-07-2004 15:43
pff, ik begrijp ook niet dat mensen zo vol lof zijn over deze film. Het concept is goed, maar niet best uitgevoerd. De hele film door had ik het gevoel dat ik naar een kinderverhaaltje zat te kijken, terwijl dat duidelijk niet de opzet was. Volgens mij is het daar ergens misgegaan. Het deed me meer denken aan clockstoppers (over de plank misslaan gesproken) dan aan the sixth sense...
23-07-2004 19:33
Clockstoppers was toch ook helemaal niet serieus bedoel?
toch, TOCH?
23-07-2004 21:52
Ik vond de film vrijwel de hele tijd boeiend en heb me niet verveeld, sterker nog, ik zat zo in het verhaal dat ik aan het einde nog "GA ER VERDOMME DAN ACHTERAAN!!!" schreeuwde, maar dat hielp niet echt. Btw.. er zijn 2 versies met verschillende afloop, vaag gedoe.
24-07-2004 21:10
Mark schreef:
Ik vond de film vrijwel de hele tijd boeiend en heb me niet verveeld, sterker nog, ik zat zo in het verhaal dat ik aan het einde nog "GA ER VERDOMME DAN ACHTERAAN!!!" schreeuwde, maar dat hielp niet echt. Btw.. er zijn 2 versies met verschillende afloop, vaag gedoe.


Ja, de Director's cut loopt heel anders af. Best wel een zielig einde heeft die.
26-07-2004 09:50
@Gods Lonely Man

Clockstoppers was volgens mij inderdaad niet helemaal serieus bedoeld (het was wel al een tijdje geleden moet ik erbij zeggen), maar deze film wel. Hij komt gewoon te kinderlijk over IMO. Bij clockstoppers is dat niet zo erg omdat het gewoon een k*tfilm is, maar deze krijgt af en toe wel erg lovende kritieken voor een goed concept dat niet helemaal goed is uitgevoerd.
27-07-2004 19:24
lijkt me een leuke film
29-07-2004 16:19
Ik had totaal niets van deze film verwacht, vooral door dat Ashton Kutcher de hoofdrol had.

Maar het viel me allemaal behoorlijk mee, het acteer werk was goed aan te zien en het verhaal best leuk.
Tuurlijk is dit geen top film die in de IMDB 250 zal komen, maar dat had hier toch ook niemand verwacht, lijkt me?

Deze film is gericht op een veel groter publiek dan bijvoorbeeld Donnie Darko. En daarom is de film veel extremer. De meeste mensen willen helemaal niet weten hoe tijdreizen precies gaat, ze nemen dat namelijk gewoon aan.

Om deze reden moet je ook niet zo een probleem maken van de gaten die er in het verhaal zitten. Op FT heb je (waarschijnlijk) mensen die echt na gaan denken na het zien van een film (ik ben er ook zo een ), maar het grote publiek denk echt niet zo veel na wat er nou bedoeld wordt met zo'n film en wat de achterliggende gedachte is.


Al met al een redelijke film, al helemaal als je bedenkt dar hij bedoelt is voor het 'gewone publiek', die een 7- van mij krijgt.
29-07-2004 16:21
Calva schreef:
Tuurlijk is dit geen top film die in de IMDB 250 zal komen, maar dat had hier toch ook niemand verwacht, lijkt me?
Wat houdt dat in als ik vragen mag?
29-07-2004 16:24
ASHWIN102 schreef:
Wat houdt dat in als ik vragen mag?
zie hier
29-07-2004 18:29
ASHWIN102 schreef:
Wat houdt dat in als ik vragen mag?

Een top 250 samengesteld aan de hand van stemmen. Elk persoon die daar geregistreerd is kan een punt geven voor elke film (op www.imdb.com staat dan zo een beetje elke film). Aan de hand van die punten wordt er automatisch een Top 250 en een Bottom 100 samengesteld.
Op Imdb staan verder alle acteurs/actrices, series en natuurlijk recensies, nieuws en alle andere info die je maar kan wensen

Er moet wel even bij vermeld worden dat er zo veel oude films (uit de jaren 40/50/60 en zelfs daarvoor) instaan, die ik onderhand er niet meer in vind passen. Maarja, wie ben ik
29-07-2004 18:33
Calva schreef:
Er moet wel even bij vermeld worden dat er zo veel oude films (uit de jaren 40/50/60 en zelfs daarvoor) instaan, die ik onderhand er niet meer in vind passen. Maarja, wie ben ik
Je kunt die lijstjes ook per decennium bekijken.

[edit: typo]
30-07-2004 22:55
De film heeft mijn volledige aandacht getrokken.
Lees ook hele tegenovergestelde reacties...

Lees net dat er 2 verschillende versies zijn, misschien dat het daardoor komt.
Ik heb de director's cut gezien en ik vond het echt super!
31-07-2004 19:04
Ja ik heb ook die Director's cut gezien.. Maar ik hoorde die andere versie. Maar ik denk de versie die ik heb gezien toch veel mooier en gepaster is...
08-02-2008 13:35
Ashton Kutcher was leuk in The 70's Show en Punked, maar ben benieuwd, lees veel positieve reacties.
08-02-2008 17:08
Calva schreef:


Tuurlijk is dit geen top film die in de IMDB 250 zal komen, maar dat had hier toch ook niemand verwacht, lijkt me?

Deze film is gericht op een veel groter publiek dan bijvoorbeeld Donnie Darko. En daarom is de film veel extremer. De meeste mensen willen helemaal niet weten hoe tijdreizen precies gaat, ze nemen dat namelijk gewoon aan.

Om deze reden moet je ook niet zo een probleem maken van de gaten die er in het verhaal zitten. Op FT heb je (waarschijnlijk) mensen die echt na gaan denken na het zien van een film (ik ben er ook zo een ), maar het grote publiek denk echt niet zo veel na wat er nou bedoeld wordt met zo'n film en wat de achterliggende gedachte is.



Hier ben ik het niet mee eens.
Ik vind ten eerste namelijk wél dat het een topfilm is.
Ik wist op voorhand niets over de film, had er zelfs nog niet van gehoord, en had daarbij een enorme hekel aan ashton kutcher, wie het zelfs in een programma als Punk'd nog lukt om een belabberde acteerprestatie neer te zetten.

Maar de film was zo weird en de duisterheid van de gebeurtenissen in het begin waren zo contrasterend met de bijna computerganimeerd stralende omgeving dat ik al vrij snel met open mond en grote ogen op het puntje van mijn stoel zat.

Daarnaast insinueer je met je opmerking over Donnie Darko dat DD meer een topfilm is dan TBE omdat er dieper ingegaan wordt op het hoe en wat van het tijdreizen.

En vervolgens ga je het ook nog hebben over "mensen die echt gaan nadenken bij een film", waarmee je óf lijkt te willen zeggen dat voor mensen die veel nadenken bij/over de film die ze zien deze film minder interessant is dan DD óf dat mensen die deze film gaaf vinden dus wel mensen zullen zijn die niet zoveel over films nadenken.

Beide punten ben ik het niet mee eens.
Ik denk ook veel na over de films die ik kijk en ben een behoorlijk kritische kijker. En ik vond dit een extreem gave film. Eentje die me enorm aan het denken zetten en op een hele andere manier dan Donnie Darko. Want de thema's binnen deze 2 films verschillen nog behoorlijk, al hebben ze wel overlappingen. Ik zet dan ook behoorlijk mijn twijfels bij de link die je legt tussen hoe "extreem" the butterfly effect is en hoe weinig er over de theorie over tijdreizen er in voorkomt in vergelijking tot DD en dat ie voor het "gewone" publiek is.


Vette film trouwens.

10-02-2008 15:39
Dat deze film een groot publiek aanspreekt zegt niet over de film zelf. Het is namelijk een film van hoge kwaliteit. Het idee is erg goed en is erg goed uitgewerkt. Ashton Kutcher blijkt in deze film zeer goed te kunnen acteren, en hij draagt een groot deel van deze film met succes. Het einde is bovendien ontzettend goed.

9/10
10-02-2008 23:07
Ik had hem nog niet gezien. Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Na afloop een beetje leeg gevoel, het ging uiteindelijk nergens over. Wel een geinig avontuur, maar dus niet geinig zoals Back to the Future want het is behoorlijk zware kost, maar paradoxaal genoeg dus zonder verdere pretentie. Einde vond ik niet goed zoals bovenstaande schrijver - typisch Hollywood einde, lekker makkelijk. Maar toch heb ik me goed vermaakt en was de film spannend. Toch zie ik dan liever BttF. Donnie Darko is overschat en meer een afwerkplek voor filmsnobs. 7/10.
11-02-2008 03:00
eerste uur vond ik zeker goed, daarna ook nog wel maar wat minder.. had niet verwacht dat dit zon goede film kon zijn.. maar het tegendeel is bewezen 7.3/10
11-02-2008 03:01
ik kijk nu gelijk anders naar ashton kutcher trouwens.. deze man kan goed acteren
11-02-2008 10:29
Mooie film met een goed plot en eens een andere benadering van de gevolgen van het veranderen van het verleden. Einde had voor mijn gevoel niet beter kunnen zijn.
16-10-2008 11:26
Het heeft geen zin je druk te maken om dingen die niemand begrijpt.
16-10-2008 13:25
Ik had toen ik deze film ging kijken vooraf niets gezien of gehoord, dus des te groter was voor mij de verrassing. Vond het echt een goede film, al is ie de eerste keer wel het beste, maar dat is natuurlijk vaker.

Heb later ook The Eye Inside gezien met Ryan Philippe. Beetje zelfde idee film, maar wel minder goed...
16-10-2008 13:38
Toen ik deze film zag, was ik er helemaal weg van! Snel de DVD gekocht en inmiddels een paar keer gezien.

Dit is echter een film die iedere keer dat je hem ziet slechter wordt! De film balanceert op het randje van serieuze film en popcornvermaak. Het resultaat is een film die te luchtig is over een aantal extreme situaties die je niemand toewenst! En pretendeert te serieus te zijn voor een avondje "verstand op 0, blik op oneindig!"
16-10-2008 23:43
Mellie schreef:
De film balanceert op het randje van serieuze film en popcornvermaak. Het resultaat is een film die te luchtig is over een aantal extreme situaties die je niemand toewenst! En pretendeert te serieus te zijn voor een avondje "verstand op 0, blik op oneindig!"

Ja! Helemaal mee eens. Eigenlijk is het allemaal redelijk opervlakkig maar men probeert met de botte bijl de film diepgang te geven. Het stuk in de gevangenis als dieptepunt.
17-10-2008 10:45
wat een kutleven van die Ashton zeg...
gelukkig loopt alles goed af, eheh..
17-10-2008 11:38
Het leek me eerst niets toen ik Ashton er in zag spelen, maar het viel me erg mee.
Goeie film, zeker nog n keer kijken


7,5 krijgt ie van mij 8)

Eneh.... Calva
Hij staat niet in de top-250 omdat hij een 7,9 moet hebben om daar in te komen, scheelt erg weinig dus
en er zitten echt wel slechtere films in de top 250 hoor... zie ik deze er liever in dan bijvoorbeeld... Rocky, de kill bill's (vooral 1, leuk hoor, maar geen verhaal...) of zo'n Bourne-film.
14-05-2010 18:08
Ik vind dit een hele goeie film!!! Heel onverwachts en de jongere versies van Ashton zijn erg goed gecast
Ik heb dan wel de Director's Cut gezien, later had ik nog die andere 2 eindes gekeken en die vond ik erg slecht. Ik zal graag zeggen dat je beter, als je de film nog niet hebt gezien, de Director's Cut kan kijken, hangt er uiteindelijk ook wel vanaf hoe je er tegenaankijkt...
17-01-2011 20:13
Van de acteerprestaties van Ashton Kutcher ben ik niet zo weg. Voor mijn gevoel blijft hij een verkapte model. The butterfly effect was echter een verassend goede film van hem! Het sterke plot en de goede casting van de 7 en 15 jarige 'Ashton Kutcher' maken de film boeiend van begin tot eind. De normale versie en de director's cut verschillen overigens wel van einde! Wat erg belangrijk is om te weten als je van een happy sappy- einde houdt!
05-10-2012 19:09
Voor sf-liefhebbers hoort deze film gewoon er bij en is niet gericht op al te jeugdige kijkers.
Doet me wel een beetje denken aan russische matroesjka poppetjes af en toe.
27-08-2014 21:09
Gebeurt niet vaak dat ik het zwaar oneens ben met de negatieve recensies, ook die van de "officiële" ; 1 van mijn beste films!! SF-elementen met diepgang en wat mij betreft heel goed acteerwerk;
(de film heeft volgens mij ook 3 verschillende eindes, maar dit terzijde)

8 sterren !!
14-09-2014 17:22
degelijke thriller met een atypische kutcher in een verhaaltje waarin je best niet te veel nadenkt over de plotgaten en dan is hij zeker en vast vermakelijk.

7/10