Vleeshaak's horror/cult corner

Plaats hier je eigen filmrecensies en bespreek actuele bioscoopreleases.

Moderator: FT-Mods

Berichtdoor emperor » 20 dec 2006 08:42

Jusjuh schreef:
emperor schreef:
gollum36 schreef:En waar kan ik aan de film komen? Ik ben nu echt zeer benieuwd. Klinkt geniaal.

..hier..o.a.. 8)
..maar ergens online zal ook wel gaan.
het is min of meer een echte klassieker onder de horror liefhebbers.
..heerlijk fout?...wat is dat toch steeds voor uitdrukking?..dat hoor je meer en meer tegenwoordig,ik weet echt niet waar dat op moet slaan,zal wel weer zoiets als puberale straattaal zijn ofzo.

Nouja zeg. Dat is gewoon een uitdrukking. Iets wat héél slecht is, en érg fout. En juist daardoor wel weer leuk word.

..kan je toch ook gewoon zeggen dat het leuk is.. :-?
..wat is fout..iets dat verboden is ofzo?..en wie bepaald wat er dan zo fout aan is?..of is dat de maatstaaf van 'de massa'..terwijl je zelf iets leuk vindt..om er dan maar van te maken dat het op een foute manier leuk is..
Emperör Joseph II: Well, there it is.
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Capone » 20 dec 2006 10:38

emperor schreef:..kan je toch ook gewoon zeggen dat het leuk is.. :-?
..wat is fout..iets dat verboden is ofzo?..en wie bepaald wat er dan zo fout aan is?..of is dat de maatstaaf van 'de massa'..terwijl je zelf iets leuk vindt..om er dan maar van te maken dat het op een foute manier leuk is..

Het verschil tussen gewoon heerlijk en heerlijk fout, is gewoon dat je aan de ene kant films hebt, die helemaal goed in elkaar zitten, goede acteurs, enz. En die kunnen geweldig zijn met een goed verhaal. Maar aan de andere kant heb je soms van die films waarbij de acteurs hun zinnen uitspuien alsof er achter de camera iemand met een tekstbord omhoog staat, waarbij de effecten zwaar belabberd zijn (maar soms wel inventief) en het verhaal klinkt alsof het in een dronken bui verzonnen is. Die films kunnen dus zo bagger zijn, dat het gewoon vermakelijk is om te kijken. Je kan dan lachen om alles wat stompzinnig aan zo'n film is. Dat is nou een heerlijk foute film. :)
"Huh?!"
Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Herie » 20 dec 2006 10:38

wat is leuk ? is een goede comedy hetzelfde leuk als een goede docu film leuk is ?

't geeft gewoon aan dat de film zijn charmes had en vermakelijk was wegens ofwel hele slechte acteurs/special effects/plot.

je hebt films die je nie tkijkt omdat ze gewoon slecht zijn, en je hebt films die de moeite wel weer waard zijn omdat ze een uitzonderlijk niveau van slechtheid weten te bereieken. heerlijk fout is daar geen slechte benaming voor. me dunkt

[disclaimer]zeg ik als leek zo op de vroege morgen, 't is ook slechts mijn mening[/disclaimer]
WHERE THE WILD THINGS ARE
Herie
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Berichtdoor emperor » 20 dec 2006 10:42

Capone schreef:

Het verschil tussen gewoon heerlijk en heerlijk fout, is gewoon dat je aan de ene kant films hebt, die helemaal goed in elkaar zitten, goede acteurs, enz. En die kunnen geweldig zijn met een goed verhaal. Maar aan de andere kant heb je soms van die films waarbij de acteurs hun zinnen uitspuien alsof er achter de camera iemand met een tekstbord omhoog staat, waarbij de effecten zwaar belabberd zijn (maar soms wel inventief) en het verhaal klinkt alsof het in een dronken bui verzonnen is. Die films kunnen dus zo bagger zijn, dat het gewoon vermakelijk is om te kijken. Je kan dan lachen om alles wat stompzinnig aan zo'n film is. Dat is nou een heerlijk foute film. :)

..om kort te zijn,zo slecht dat het goed wordt zeker..dan wordt de entertainment factor dus verlegd naar de poging tot acteren en niet het acteren zelf begrijp ik hieruit..
Emperör Joseph II: Well, there it is.
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Groundhog » 20 dec 2006 17:33

emperor schreef:
Capone schreef:

..om kort te zijn,zo slecht dat het goed wordt zeker..dan wordt de entertainment factor dus verlegd naar de poging tot acteren en niet het acteren zelf begrijp ik hieruit..

Neeheeej. Tjongejonge. Het wordt er helemaal niet goed door. Het is gewoon grappig omdat het zo slecht is. Je kan toch wel lachen om iets dat tenenkrommend slecht is? Bijvoorbeeld die Toxic Avenger film. Die hebben ze met alle goede wil en serieusheid proberen te maken, maar er zitten gewoon stukjes tussen die zo slecht zijn dat je daar om lacht. En dat hebben ze heus niet express zo slecht gemaakt om je op die manier te laten lachen.

Is het nou echt nodig om hier enorme theorien op los te laten? }:
Go and boil your bottoms, you sons of silly persons!
Groundhog
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Vleeshaak » 22 dec 2006 23:35

gollum36 schreef:En waar kan ik aan de film komen? Ik ben nu echt zeer benieuwd. Klinkt geniaal.

Zou niet moeilijk moeten zijn om aan deze film te komen. Ik heb de mijne bij Boudisque gehaald en die kan je daar ook via de onlineshop bestellen. gewoon .nl achter de winkelnaam zetten. bij fame ligt ie ook in de schappen en je zou hem ook gewoon via de betere (internationale) onlinewinkel bestellen.
Maar dat geheel terzijde.
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Minotaur

Berichtdoor Vleeshaak » 12 jan 2007 22:48

Minotaur
Opzich was het helemaal geen slecht idee om van het klassieke Griekse verhaal van Theseus en de Minotaurus een horrorfilm te maken. Jammer genoeg wordt er van het verhaal weinig heel gelaten. Theseus wordt Theo, het beest met het lichaam van een mens en een kop van een stier wordt een monster wat enigszins op een stier lijkt, geen rode draad te bekennen en zo zijn er nog vele veranderingen die hebben plaats gevonden.
Gelukkig ben ik geen purist en zijn plots voor mij in dit genre van een ondergeschikt belang. Bij een monsterfilm gaat het om maar 2 dingen: het monster dient cool te zijn en de slachting afwisselend. Helaas wordt het mensen reigen aan stierenhoorns al snel eentoning en is mensen rondjagen door gangenstelsels al snel niet zo spannend meer. Het grootste nadeel in deze film is de grote voorspelbaarheid; al heel snel is het duidelijk wie de slachtoffers gaan worden en de momenten dat ze gespietst gaan worden zijn letterlijk af te tellen. 3..2..1..ja, hoor: splat!
Onnodig te zeggen dat de hoofdpersonages weer eens vertolkt worden door zwakke acteurs.Gelukkig kunnen we in het begin nog even hallo tegen Rutger Hauer zeggen en heeft, speciaak voor de genrefans, Tony Todd (Candyman, Final Destination) een redelijk grote rol als de gemene koning.
Visueel gezien heeft de film een paar mooie shots, de kostuums zijn in orde en ook het monster ziet er prima uit.
Al met al is Minotaur een aardige film die de genrefans van wat popcornvermaak voorziet.

Kwaliteit
2,5/5
Vermaak
2,5/5
Trailer
Laatst bijgewerkt door Vleeshaak op 03 aug 2010 11:01, in totaal 2 keer bewerkt.
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Don't go in the Woods

Berichtdoor Vleeshaak » 02 maart 2007 21:18

Don't go into the Woods (1982)
Een vriendengroep gaat kamperen en jammer genoeg voor hen, loopt er weer eens een gestoorde maniak rond die iedereen die hij tegen het lijft loopt vermoordt.
Om maar meteen maar met de deur in huis te vallen: Don't go into the Woods is een waardeloos prul die geen enkele zich zelf respecterende filmliefhebber moet gaan zien!

Zo, als het goed is leest nu alleen het selecte gezelschap van liefhebbers van b-prullen nog verder. Voor diegenen is de film echt een aanrader. Dit is zo'n film waaraan werkelijk alles rammelt. Te beginnen met de verhaallijn: Cliché na cliché wordt naar boven gehaald en de film heeft verhaaltechnisch slechts één verrassing, die zo ontzettend stupide is dat ik ernstig aan het verstand ven de scenarist begon te twijfelen. Na de eerste dialogen wist ik het zeker: die man is heel "speciaal". Gelukkig is er na deze film niks meer van hem vernomen.
De regisseur, ene James Bryan, heeft wat meer films op zijn naam staan. Opmerkelijk, aangezien hij zo goed als talentloos is. Spanningsopbouw, tempo, mooie shots en visie zijn aan hem niet besteed. Laat staan dat hij een "gruwelijke" kill een beetje aardig in beeld brengt. Ook de acteurs zijn om te janken en geven een extra dimensie aan het woord opdreunen.
De enige uitzondering hierop is de moordenaar, die kan namelijk erg overtuigend brullen. Jammer voor hem ziet hij er compleet debiel uit met kralenkettingen over zijn gezicht.

Aan de gruwelijk irritante synthersizer soundtrack wil ik niet meer herinnerd worden.

Maar het ergste (en leuskte) van alles is de knulligheid van het werkje. Voorbeeldje: Op een gegeven moment wordt er iemand met een speer en een machette keer op keer gestoken. Kennelijk is het slachtoffer van hout, of is het normaal dat je herhaaldelijk "bonk" hoort als er een torso meerdere malen wordt doorboort?

DGITW is waarschijnlijk de slechtste film die ik ooit heb mogen aanschouwen en ik heb me er uitstekend mee vermaakt.

Kwaliteit: 0/5
Amusementswaarde: 3/5

Laatst bijgewerkt door Vleeshaak op 03 aug 2010 11:02, in totaal 2 keer bewerkt.
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rooster » 02 maart 2007 22:40

Vleeshaak schreef:Don't go into the Woods (1982)
Komt dat liedje "Teddybears picknick" er ook nog in voor? ik heb hem volgens mij ooit wel eens gezien maar weet er geen zak meer van. Gebruiken ze ook dat ultra goedkope oranjekleurige nepbloed?
It's not the years, honey, it's the mileage
Rooster
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Vleeshaak » 02 maart 2007 22:55

Rooster schreef:
Vleeshaak schreef:Don't go into the Woods (1982)
Komt dat liedje "Teddybears picknick" er ook nog in voor? ik heb hem volgens mij ooit wel eens gezien maar weet er geen zak meer van. Gebruiken ze ook dat ultra goedkope oranjekleurige nepbloed?

Ik heb niks over een teddybeer gehoord, dus ik denk het niet. Ze hadden inderdaad een erg foute kleur bloed, en de afgehakte ledematen kwamen van paspoppen.
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rooster » 02 maart 2007 23:25

Vleeshaak schreef:Ik heb niks over een teddybeer gehoord, dus ik denk het niet. Ze hadden inderdaad een erg foute kleur bloed, en de afgehakte ledematen kwamen van paspoppen.

Hmm, dacht even dat ik het zelf verzonnen had maar er zit een heel fout intro liedje aan het begin (en eind?) van de film wat duidelijk geinspireerd is op "teddybear's picknick"
Hier de foute versie --> http://www.geocities.com/cheesebrothers/Gouda/woods.mp3
En hier het origineel --> http://www.claudiarussell.com/gilbertru ... Picnic.mp3

prachtig toch wat je allemaal voor nutteloze informatie je via het internet tot je kan nemen :)
It's not the years, honey, it's the mileage
Rooster
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Vleeshaak » 02 maart 2007 23:36

Rooster schreef:
Vleeshaak schreef:Ik heb niks over een teddybeer gehoord, dus ik denk het niet. Ze hadden inderdaad een erg foute kleur bloed, en de afgehakte ledematen kwamen van paspoppen.

Hmm, dacht even dat ik het zelf verzonnen had maar er zit een heel fout intro liedje aan het begin (en eind?) van de film wat duidelijk geinspireerd is op "teddybear's picknick"
Hier de foute versie --> http://www.geocities.com/cheesebrothers/Gouda/woods.mp3
En hier het origineel --> http://www.claudiarussell.com/gilbertru ... Picnic.mp3

prachtig toch wat je allemaal voor nutteloze informatie je via het internet tot je kan nemen :)

Ik heb geen idee wanneer dit in de film zou moeten zitten, maar dat ligt aan mij. ik heb me namelijk héél erg snel afgelsoten voor die verschrikkelijk soundtrack.
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Them!

Berichtdoor Vleeshaak » 28 maart 2007 13:00

Them!(1954)
regie: Gordon Douglas.
Ach ja, de jaren 50, het tijdperk waarin Atoomkracht allerlei verschillende diersoorten en andere wezens veranderde in reusachtige allesverslindende monsters. In Them!, één van de allereeste in dit genre, groeien mieren nogal en worden daardoor nogal gevaarlijk. De eerste kolonie wordt gevonden in een woestijn New Mexico, alwaar de eerste atoomproef is gehouden, maar de monsters nemen geen genoegen met alleen verlaten gebieden.
Them! moet in de tijd een echte shocker zijn geweest en is uitgegroeid als een groot voorbeeld voor andere films. (bijvoorbeeld het koningin en eieren vernietigen, wat later ook gedaan is in Aliens) De de film blijft na al die jaren nog fier over eind staan. Ok, de mieren zien er niet uit, maar voor de rest is het een prima film. De acteurs doen goed hun best en zetten hun rollen met verve neer. Uiteraard (en gelukkig) met de in die tijd gebruikelijke theatraliteit. Het verhaal is (naar omstandigheden) redelijk geloofwaardig en ook de oplossingen die worden aangedragen om de mieren te vernietigen zijn niet eens zo heel ondoordoordacht. Sommige scènes zijn zelfs nu nog behoorlijk spannend. Vooral de scènes waarin de mieren dreigen te verschijnen zijn vaak behoorlijk effectief. Het geluid wat ze maken om onderling, klinkt heel toevallig als mijn aanslepende fietswiel, maar op de een of andere manier werkt dit niet op de lachspieren, maar zelfs spanningopwekkend.

Them! is verplichte kost voor een ieder die van de jaren 50 B-film houdt en zal niet misstaan in een "filmsnob" DVDcollectie.

Kwaliteit: 4/5
Amusementswaarde: 4,5/5

Laatst bijgewerkt door Vleeshaak op 03 aug 2010 11:04, in totaal 2 keer bewerkt.
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Braindead

Berichtdoor Vleeshaak » 30 maart 2007 18:47

Braindead
Peter Jackson, 1992
Voor sommige mensen bestaat er niet zoiets als genoeg gore. Die willen bloed, ingewanden en lichaamsdelen voortduren van het scherm af zien druipen. Voor deze mensen is er Braindead (aka Dead Alive): waarschijnlijk de meest bloederige over the top splatter ooit gemaakt:
Een jongeman wordt geterroriseerd door zijn moeder en op de dag dat jij eventjes met zijn liefje denkt te kunnen ontsnappen, komt hij er achter dat het nog veel erger kan. Moederlief wordt namelijk gebeten door een Ratmonkey en veranderd daardoor in een zombie. De zoon probeert zijn moeder nog te verzorgen, maar al snel zit hij met meerdere zombies opgescheept, die zich ook nog eens beginnen voort te planten ook. Tijdens een feestje loopt het allemaal écht uit de klauwen en zijn er harde maatregelen nodig. Roept iemand daar grasmaaier?

Braindead is een geschifte horror komedie van de hand van Peter Jackson die na zijn geslaagde splatter debuut “Bad Taste” zich weer van zijn ranzigste kant laat zien. En het moet gezegd worden: dat is absoluut niet zijn slechtste kant. Hij brengt alles energiek in beeld en trakteert de liefhebber op een paar heel aardige shots. Het verhaal wordt lekker rap verteld en er zit geen saai moment in de film. In sneltreinvaart wisselen de hilarische momenten en de ranzige gore effecten elkaar af en heel vaak lopen ze hand in hand. Absolute hoogtepunten zijn de kung fu priester, de zombiebaby, de moorddadige ingewanden en uiteraard de beruchte grasmaaier scène.
Ook zit de film vol met erg vermakelijke dialogen (‘You’re mum ate my dog! – ..Not all of it’) en oneliners (‘I kick ass for the Lord’) die door dat typische Nieuw Zeelandse dialect nog extra sappig worden. De acteurs doen ook leuk hun best en vooral “Elizabeth Moody” doet het erg vermakelijk als “Mum”.

Braindead is een splatter zoals splatter bedoelt is en zal de liefhebbers van het genre zeker bekoren. Mensen met een iets zwakkere maag zullen het wat moeilijker krijgen, maar als men door al het bloed heen kijkt, wordt men getrakteerd op een erg vermakelijke zwarte komedie.

Kwaliteit: 3,5/5
Aumsementswaarde: 5/5

Trailer
Laatst bijgewerkt door Vleeshaak op 03 aug 2010 11:04, in totaal 2 keer bewerkt.
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Guido » 01 apr 2007 09:02

Vleeshaak schreef:Them!(1954)
regie: Gordon Douglas.
Ach ja, de jaren 50. Het tijdperk waarin Atoomkracht allerlei verschillende diersoorten en andere wezens veranderd in allesverslindende monsters. Them, één van de allereeste in dit genre, veranderd een kolonie mieren een allesverslindene monsters. De eerste kolonie wordt gevonden in een woestijn New Mexico, alwaar de eerste atoomproef is gehouden, maar de monsters nemen geen genoegen met alleen verlaten gebieden......

Dat klinkt leuk! Mocht je wel eens een Playstation 2 aanraken, speel dan eens War of the Monsters (als je het al niet kent). Ik kocht het spel meteen toen het uit was, maar heb erdaar nooit meer wat van gehoord. Alleen het introfilmpje is al de moeite waard. In het kort gaat het verhaal over een invasie van aliens. Om die aliens te stoppen worden er bepaalde masten geplaatst die hun ufo's deativeren. Uit de neergestorte ufo's druipt echter een goedje dat beesten (apen, hagedissen, sprinkhanen ed) in monsterelijke wezens verandert. Prachtig :D.
Guido
Regisseur
Regisseur

VorigeVolgende

Keer terug naar Filmtitels: recensies & discussies