door hadiederk » 11 jan 2012 00:04
Top 10 over 2011 (geen specifieke volgorde)
Daniël Lohues - Hout Moet (2011)
Drive-By Truckers - Go-Go Boots (2011)
Lucinda Williams - Blessed (2011)
Van der Graaf Generator - A Grounding in Numbers (2011)
Jakszyk, Fripp and Collins - A Scarcity of Miracles (2011)
John Mellencamp - No Better Than This (2011)
The Black Keys - El Camino (2011)
PJ Harvey - Let England Shake (2011)
Kate Bush - 50 Words for Snow (2011)
Steve Earle - I'll Never Get Out of This World Alive (2011)
In de bijna 40 jaar dat ik muziek luister kwam ik steeds vaker tot de conclusie dat de meeste bands imo hun beste werk afleverden vanaf het 2e tot pakweg het 5e album. Daarna maakt de aanvankelijke creativiteit en onbevangenheid plaats voor berekendheid, toename van technisch kunnen en geforceerde experimenten. Ik zal een voorbeeld noemen wat iedereen wel kent: U2. Vooruit, voor alle snotneuzen die menen dat popmuziek pas bestaat sinds 1996 doe ik er ook nog even Kings of Leon bij. Voor beide geldt hetzelfde; 2 geweldige albums en daarna? Ik wil niet zeggen dat het slecht is wat ze daarna maakten maar het raakt mij niet meer, de magie is verdwenen. Ze raken gevangen in hun eigen stramien. De band raakt volledig op elkaar ingespeeld in positieve en negatieve zin. Was het niet Doug Martsch van Built To Spill die aanvankelijk ieder album met een nieuwe bezetting (met hijzelf als enig vast bandlid) wilde maken om deze valstrik te ontlopen?
Vaak worden er op dit kantelpunt de beste albums gemaakt, om er door de decennia heen een paar te noemen:
Beach Boys - Pet Sounds (1966)
Jethro Tull - Thick As A Brick (1972)
Pink Floyd - Meddle (1971)
R.E.M. - Document (1987)
Okkervil River - The Stage Names (2007)
Bij solo artiesten heb ik dat gevoel veel minder vandaar dat ik het ook specifiek over bands heb.
Stay out of my nightmares,
stay out of my dreams.
You're not even welcome
in my memories