Multiplayer sessie: Red Dead Redemption
Gespeeld op:
Playstation 3 Ook verkrijgbaar voor: Xbox360
Genre: Sandbox / Action-Adventure
Wanneer: 20 april 2011
Deelnemers:
dragonspirit, McMurphy, PascalE & Rich ArtRed Dead Redemption is alweer bijna een jaar uit, maar een echte multiplayer sessie met FilmTotaal leden was er vreemd genoeg nog niet van gekomen. 20 april was het dan eindelijk zo ver. Dragonspirit, McMurphy, PascalE & Rich Art maakten zich klaar om zich twee uur lang te storten in de multiplayer wereld van Red Dead Redemption.18:56: Er is afgesproken om via Skype met elkaar te communiceren. De vorige, zeer korte, sessie leverde problemen op door headsets die niet goed functioneerden of Duitsers en Amerikanen die er door heen zaten te schreeuwen. Verbinding tussen dragonspirit, McMurphy & Rich Art is snel gemaakt, maar van PascalE is nog geen spoor te bekennen. De drie heren besluiten om alvast te beginnen en de multiplayer van Red Dead Redemption op te starten.
19:02: Inmiddels komt er bij Rich Art een PB binnen dat ook PascalE thuis is en zit te wachten tot hij wordt toegevoegd aan het Skype gesprek. Een verbinding komt tot stand en zo zitten de vier spelers binnen een paar minuten in dezelfde Free Roam. Voor dragonspirit en McMurphy is het even zoeken hoe ze de uitnodiging van Rich Art accepteren, maar als de club compleet is, kan het feest eindelijk beginnen.
Om er even in te komen wordt er voorgesteld om eerst een paar hide-outs te doen. Rich Art is posse-leider en leidt zijn posse richting de eerste hide-out net boven Escalara in Mexico. De vier revolverhelden spurten te paard die kant op, maar helaas blijven McMurphy en dragonspirit een beetje achter. Hun paarden blijken nog niet snel genoeg te zijn om de knollen van Rich Art en PascalE bij te kunnen houden en dus wordt de eerste hide-out vooral door hen gezuiverd van badguy’s. Als de twee achterblijvers eindelijk zijn gearriveerd valt er nog maar weinig neer te schieten en dus wordt er al snel koers gezet naar de volgende.
19:47: Na drie kwartier knallen van hide-out naar hide-out is het tijd voor wat nieuws. PascalE stelt voor om een deathmatch op te starten voor wat meer uitdaging. De server plaatst ons in Armadillo waar we in een shootout tegen over elkaar worden gezet. Dragonspirit & PascalE (Brabanders onder elkaar!) zijn in de eerste match een team en nemen het op tegen McMurphy & Rich Art.
De eerste shootout is al meteen een aangenaam bloedbad, waarbij McMurphy & Rich Art als winnaars uit de strijd komen. Daarmee is de eerste deathmatch officieel van start gegaan en kan het knallen beginnen! Daarin blijkt al snel dat de goede start van team McMurphy & Rich Art geen garantie voor succes bleek, want PascalE laat al snel zien dat hij heer en meester is in een deathmatch. Ook dragonspirit knalt lekker mee en dus is het aan de andere de taak om hun moed te verzamelen en beter hun best te doen.
Het gaat al een stuk beter als Rich Art de semi-automatische shotgun weet te vinden. Met deze gun weet hij al snel een paar encounters met de tegenpartij in zijn voordeel te beslechten en ook McMurphy heeft inmiddels door hij het beste met de tegenstander kan afrekenen. Na 10 minuten zit de eerste Deathmatch er op en komen McMurphy en Rich Art als winnaars uit de strijd. Al snel bleek waarom dragonspirit vooral als kanonnenvoer diende, aangezien hij er na de match pas achter kwam dat hij voor de tegenpartij zichtbaar is als hij rennend over het veld dendert. Een wijze les is geleerd en de vier spelers worden door de server geloosd naar het volgende onderdeel: Goldrush.
20:02: En dan gaat het mis. De server weigert om ons naar de goldrush te leiden en dus wordt er na vijf minuten besloten om de game opnieuw op te starten. Maar daarmee is de ellende helaas nog niet voorbij. Als de multiplayer is opgestart, blijkt dat dragonspirit niet wordt toegelaten in de Free Roam waarin de rest zich bevindt. Na vijf minuten klooien wordt er voorgesteld om in de Free Roam van dragonspirit aan de gang te gaan, maar helaas wordt McMurphy hier keer op keer uitgegooid. Voorgesteld wordt om een deathmatch op te starten als oplossing, maar ook hierbij blijkt het moeilijk om McMurphy mee te krijgen. Hij besluit om zijn PS3 te herstarten en zo hopelijk het probleem op te lossen. De server wacht echter niet op hem en zo wordt de Deathmatch met de overige drie heren opgestart in het Mexicaanse Chuparosa. Hierbij wordt PascalE tegenover dragonspirit en Rich Art gezet, maar hoewel dit in eerste instantie een oneerlijke strijd lijkt, blijkt al snel dat PascalE zich in zijn eentje prima staande weet te houden. Sterker nog, hij weet de deathmatch zelfs te winnen! McMurphy komt net op tijd binnen en kan dus mooi mee profiteren van Pascal’s winst.
20:51: Om McMurphy toch nog een keer mee te kunnen laten knallen wordt er nog één ronde gespeeld. Ditmaal wordt PascalE gekoppeld en zijn mede-Brabander dragonspirit en nemen zij het op tegen de andere twee heren.
Al snel blijkt dat PascalE en dragonspirit uit zijn op wraak na hun nederlaag in Armadillo en wordt alles uit de kast gehaald om de winst naar zich toe te trekken. PascalE weet als snel een plekje bovenop een gebouw te vinden en vanaf die plek zijn tegenstanders meerdere malen uit te schakelen. Als McMurphy & Rich Art hem van achter willen verassen, worden zijn echter opgewacht door dragonspirit die zich tactisch heeft verscholen achter een paar kratten. Een hoop gescheld door de headsets als gevolg, afgewisseld door een paar gemene lachjes van de tegenpartij.
Na 10 minuten is de match voorbij en komen de vrolijke Brabanders als winnaars uit de strijd. De heren worden gefeliciteerd door McMurphy en Rich Art en al snel wordt voorgesteld om binnenkort een rematch te organiseren. De eerste multiplayer sessie van FilmTotaal zit er op en nadat iedereen elkaar een goede avond heeft gewenst wordt de verbinding via Skype verbroken en keert iedereen weer terug naar de echte wereld.
Dragonspirit: Om kort te zijn kan de multiplayer van Red Dead Redemption echt enorm tof zijn. Zorg wel dat je met een paar vrienden of in ieder geval bekenden bent en dat jullie elkaar op een andere manier kunnen spreken dan via de chat van de game. Op die manier heb je geen gekwaak van andere lui er dwars doorheen en heb je nog veel meer lol. Dat je overigens lol hebt in dit spel staat buiten kijf. Red Dead Redemption is al leuk in de single player, maar dat kan niet tippen aan een goede multiplayer sessie. Tot de volgende keer heren.McMurphy: Ik vond de hide-outs erg leuk om te doen. Wat mij opviel was dat de 'bots' een stuk sterker zijn dan tijdens de Single Player. Een uurtje deze missies doen is leuk maar ik denk niet dat ik me er veel langer mee kan vermaken. De Team-Deathmatches (voor zover de server ons toeliet) waren zeer vermakelijk maar ik hou meer van een uitgebreide Team-Deathmatch met nog een aantal spelers meer. Het leukste was toch dat je met drie FT-vrienden online aan het gamen bent en tussentijds volop in gesprek bent met elkaar. Dit zou voor mij wel een reden zijn om Multiplayer RDR nogmaals te doen!PascalE: Was een zeer aardig avondje, over skype praten maakt het 10x leuker dan stilletjes elkaar neerschieten en eigenlijk niet weten wat er gaat gebeuren, zoals dat de eerste keer ging. De hide-outs vond ik veel te makkelijk, je hoeft 0 tactiek te gebruiken omdat je onbeperkt kan respawnen. Het deathmatch gebeuren beviel me al een stuk meer, omdat je hier wel kan samenwerken (al ging dat lastig als je op hetzelfde skype kanaal zit), en je hebt natuurlijk veel meer tegenstand. Daarnaast lekker schreeuwen als je iemand hagel hebt laten happen, en je wordt nu wel uitgedaagd om de omgeving te gebruiken.Rich Art: Ik had me met vrienden al aardig vermaakt in de multiplayer, maar dat concerteerde zich meer rond de hide-outs en de Undead uitbreiding. Lekker knallen in een deathmatch was ook voor mij dus weer even wennen en dat was te merken in het begin! Toch maakt het geen donder uit hoe goed of slecht je bent, want een multiplayer met bekenden is altijd leuk. Vooral als je via Skype prima met elkaar kan communiceren. Op naar de volgende sessie!Score: