Gespeeld op: PS3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox360
Genre: Action / adventure
Release: 20 mei 2011
Iedere game van Rockstar is er weer eentje om naar uit te kijken. Ook LA Noire werd al maanden door pers en publiek op de voet gevolgd en ook ditmaal waren de verwachtingen weer hooggespannen. Helemaal door de realistische Face Animations die te zijn waren in de vele trailers en screens die opdoken. Maar worden die hoge verwachtingen ook ingelost in het eindresultaat?
Die vraag kan ik meteen met een volmondig “Ja” beantwoorden. LA Noire is weer een juweeltje van een game geworden om je vingers bij af te likken. Team Bondi is er in geslaagd om weer iets geheel nieuws toe te voegen aan het genre. Zowel qua grafisch niveau als qua gameplay.
LA Noire speelt zich af in het Los Angeles van 1947. De oorlog is net voorbij en huiswaarts gekeerde soldaten bouwen een nieuw bestaan op. Eén van die soldaten is Cole Phelps, die als LAPD agent werkzaam is op straat. Tijdens één van zijn diensten komt hij in aanraking met de moord op een verkoper. Cole weet de dader op te sporen en hem met bewijzen als schuldige aan te wijzen. Zijn chef is onder de indruk en geeft hem een kans om als detective aan de slag te gaan op de afdeling Traffic (later volgen ook homicide, vice en arson).
En dan begint de pret voor de speler pas echt. Was de eerste “case” als LAPD agent slecht een opwarmertje om te wennen aan de besturing, bij Traffic kun je, samen met je partner, meteen aan de slag met een verlaten auto die vol zit met bloedspetters. Op de plaats delict ga je op zoek naar aanwijzingen en ondervraag de personen die de auto hebben gevonden.
Het ondervragen is een belangrijk onderdeel van de game. Door de realistische Face Animations kun je namelijk zien hoe mensen reageren op je vragen. Uiteraard is het aan jou om te bepalen of ze de waarheid spreken of dat ze je een leugen vertellen. In het begin van de game is dat nog makkelijk in te schatten, maar gaandeweg het verhaal wordt het steeds lastiger om gezichtuitdrukking te ontcijferen. Het kan dus wel eens voorkomen dat je iemand valselijk beschuldigd van het vertellen van een leugen, waarna deze persoon dichtklapt en je meer informatie wel kunt vergeten. Daardoor blijven sommige aanwijzingen dus voor je verborgen.

Denk nou niet dat je hierdoor een zaak niet kunt oplossen en daarom weer helemaal opnieuw moet beginnen. Het verhaal zorgt ervoor dat je nooit in een zaak zult vastlopen. Aan de ene kant een gemiste kans, want hierdoor maakt het vrijwel niets uit als je veel vragen fout beantwoord krijgt of te weinig aanwijzingen vindt. Aan de andere kant maakt het de game wel toegankelijker en zorgt het er voor dat je niet uren gefrustreerd op een plaats delict rondwandelt om op zoek te gaan naar aanwijzingen.
Hulp kun je sowieso krijgen in de vorm van Intuition Points. Deze krijg je als je in rang stijgt en kun je inzetten tijdens ondervragingen. Er wordt dan één foutief antwoord weg gehaald, waardoor de keuze makkelijker wordt. Ook kun je deze punten gebruiken om alle aanwijzingen op een plaats delict te tonen.
Erg moeilijk is LA Noire dus niet, maar als je als echte speurneus aan de gang wilt, dan ga je uiteraard voor de maximale winst in de vorm van sterren. Iedere case wordt namelijk beoordeeld met een aantal sterren die aangeven hoe goed je de zaak hebt opgelost. Eén ster zorgt voor een flinke uitbrander van je chef, terwijl vijf sterren voor de nodige schouderklopjes zullen zorgen. De uitdaging zit hem dus in het zo goed mogelijk oplossen van de zaken voor een zo hoog mogelijke score.
Gelukkig bestaat LA Noire niet alleen maar uit het zoeken naar aanwijzingen en het ondervragen van verdachten. Vaak genoeg zul je in een wilde achtervolging of schietpartij belanden, waardoor de game ook de nodige actie kent. Deze actie zal vooral komen van de 40 side missions die je gedurende de game tegenkomt. Een welkome afwisseling die er voor zorgt dat de game nooit zal vervelen.

/ Graphics 

/ Sound 

/ GameplayLA Noire is wederom een fantastische game uit de stal van Rockstar. De sfeer, de Face Animations, de acteurs, het meeslepende verhaal: Alles klopt. Verwacht geen GTA of Red Dead Redemption, maar een zeer unieke game die je weken, zo niet maanden zal blijven boeien.
Score:

. Ik had waarschijnlijk meer free-roam verwacht en daardoor kwam ik wat bedrogen uit. De ondervragingen vond ik naar verloop van tijd wat repetitief en saai worden. Ook de zijmissies stellen vrij weinig voor. Het geweldige sfeertje en het grafische aspect zit dan wel weer dik in orde. Sinds ik de verhaallijn voltooid heb, ben ik niet meer verder gegaan met de game.

/ Graphics