Het uur van de wolf: 'Fellini, ik ben een geboren leugenaar'
Tijdstip: 9-7-2003 20:00-21:30
Gebaseerd op interviews met Fellini die maker Damian Pettigrew hield één jaar vóór zijn overlijden in 1993. Fellini's kindertijd, films, inspiratie en kunstenaarschap komen daarbij uitgebreid aan de orde. Pettigrew volgt de sporen van Fellini's carrière, gedachtes en tegenstrijdigheden aan de hand van zijn eigen herinneringen, aangevuld met observaties van collega's en vrienden zoals Roberto Benigni, Donald Sutherland, Terence Stamp en Italo Calvino. Archiefmateriaal zoals gesneuvelde scènes uit Fellini's films en privé 8 mm films, dragen bij aan dit unieke portret. 'Als ik niet op de set sta voel ik me leeg, verbannen. Ik voel me heel oncomfortabel met wat we een normaal bestaan noemen.' Federico Fellini werd op 20-1-1920 in Rimini, Italië geboren. In 1954 brak hij internationaal door met La Strada, waarmee hij een Oscar won voor beste buitenlandse film. Zijn meest bekende film is wellicht La Dolce Vita, waarmee hij in 1959 in Cannes de Palm d'Or won. Andere spraakmakende films van Fellini zijn 8,5, Roma en Amarcord. In 1993 ontving hij een Oscar voor zijn hele oeuvre, maar stierf enkele maanden later op 31 oktober aan de gevolgen van een hartaanval.
'Filmzomer: Kurosawa'
Tijdstip: 9-7-2003 23:47-00:42
Documentaire uit 1999. Akira Kurosawa (1910-1998) was de eerste Japanse regisseur die in het Westen doorbrak met Rashomon (1952). Andere meesterwerken volgden snel. Zijn Seven Samurai (1954) en Yojimbo (1961) dienden als inspiratie voor de westernklassiekers The Magnificent Seven (1960, John Sturges) en For a Fistful of Dollars (1964, Sergio Leone). Toen de creatieve vonk eind jaren zestig uitgedoofd leek en zijn films flopten, deed de gekwelde regisseur een zelfmoordpoging. Dit mislukte en Kurosawa kwam er weer bovenop. Met behulp van de Amerikaanse collega's Francis Ford Coppola en George Lucas keerde hij in 1980 met Kagemusha terug aan de internationale top. In deze documentaire interviewt Alex Cox onder andere Francis Ford Coppola, John Woo en Bernardo Bertolucci. Hij sprak ook met Paul Verhoeven die in het portret moeiteloos scènes uit Rashomon citeert.
Die over Kurosawa ken ik geloof ik al, maar die ga ik zeker weer kijken!
Post hier voortaan je TV-tips!

achter mn vorige bericht