Films op TV is een groot goed, maar een film hoor je natuurlijk eigenlijk in de bioscoop te zien. Wat zijn jullie favoriete bioscopen en vertel ook vooral waarom! Maar vertel ook wat jullie minst favoriete bisocopen zijn. Zo krijgen we misschien een gids voor bioscopen in Nederland, altijd handig als je in een andere stad bent.
Om maar te beginnen met mijn keuzes en scores op een 5-punts schaal:
Amsterdam
The Movies. (5/5) Ideaal voor een totaalavondje uit: vooraf eten in het meer dan redelijke restaurant, voordeel is: je bent altijd op tijd klaar met eten voor de film begint.Filmhuisfilms in knusse zaaltjes.
Pathe Tuschinski (5/5) - Fantastisch hersteld art-deco interrieur, magnifieke hal en zalen.
Pathe de Munt (4/5) - Megaplex, goed verzorgd, ideaal voor de reguliere films die er lange tijd blijven draaien, hoef je tenminste niet de eerste paar weken in de volle drukte te zitten. Toen ik daar laatst een klacht had (het dolby surround geluid was uitgevallen), kreeg ik prompt vrijkaartjes voor een volgende keer, zonder dat ik er om vroeg! Das pas goede service!
Kriterion (3/5) beetje smoezelig maar wel vaak betere filmhuisfilms.
City (1/5) Staat echt onderaan, smoezelig, teveel asociaal publiek - nooit weer!
Utrecht
Rembrandt (4/5) - bij gebrek aan beter de beste cinema van Utrecht qua doek, geluid en zitcomfort- deze prefereer ik voor de grote publieksfilms - hopelijk komt de Megabioscoop snel.
City / Movies (3,5/5)- Aardige cinema, pretendeert meer dan het is, maar goed te doen.
Camera (3/5) - Oud en aftands, maar ergens ook wel knus, mooi gelegen aan de oudegracht.
Catherijne (1/5) Alleen al de route naar binnen is hoogst deprimerend, nergens een gevoel van behagen, slechte grote zaal, te krappe kleine zaaltjes - liever niet dus.
't Hoogt (3/5) - vaak goede filmhuisfilms, jammer van het veel te pretentieuze en "arty" publiek en ditto personeel.
Springhaver (4/5) - Bijna zo leuk als de Movies in Amsterdam, even knus en een goed cafe.
Almere
Cinemare (4/5) - de enige bioscoop die ik ken waar je nog bediend word aan je stoel, zonder dat dit iemand stoort! Aan te raden om een keer mee te maken, de nieuw te bouwen megabioscoop van Almere krijgt hetzelfde concept is me verteld.
Maastricht
Cine K (4/5) - Piepklein zaaltje boven eetcafe het Knijpke - eerst een arthouse film zien, daarna de kaaskelder in voor Belgisch bier en een kaasplatteau!
Minerva(4/5) - Voorheen pathe theater, prima in zijn soort, goede zalen met goede stoelen en goed geluid.
Palace (3/5) - Toch wel vergane glorie, voor als Minerva vol zit.
Zo, nu ben ik benieuwd naar jullie oordeel

. Die waren dus gewoon de zaal binnengestapt na een andere film.