International Seagal Movie Database

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.

Moderator: FT-Mods

Berichtdoor Rich Art » 31 aug 2007 20:51

The Glimmer Man (1996)
Two good cops. One bad situation.

Afbeelding

Cast: Steven Seagal (Jack Cole), Keenen Ivory Wayans (Jim Campbell), Bob Gunton (Frank Deverell) & Brian Cox (Mr. Smith) | Regie: John Gray | Speelduur: 88 minuten | Release: 30 Jan. 1997.

Het verhaal
Detective Jim Campbell (Wayans) is opzoek naar de mysterieuse “Familyman”: Een seriemoordenaar die gezinnen vermoord en ze net als Jezus aan het kruis nagelt. Bij deze ingewikkelde zaak krijgt Campbell hulp van de net zo mysterieuze Jack Cole (Seagal).
Afbeelding
Cole ontdekt dat de laatste twee moorden anders zijn gepleegd dan de vorige. Het lijkt alsof iemand zich voordoet als de “Familyman” om zo criminele liquidaties ongestraft te kunnen uitvoeren. Als ook Cole’s ex-vrouw vermoord wordt, zet hij samen met Campbell alles op alles om de juiste dader te vinden. Ook als het enige bewijs, zijn kant op wijst…

Rich Art’s mening
Seagal in een bijrol is leuk, maar het is natuurlijk veel leuker om hem weer in actie te zien in een hoofdrol! En actie is wat de klok slaat in The Glimmer Man!
Afbeelding
Alle ingrediënten voor een goede Seagal-film zijn aanwezig: Een leuk verhaal, veel actie, spirituele zaken en een prima side-kick. Dit alles bij elkaar opgeteld zorgt er voor dat The Glimmer Man één van de leukste Seagal-films is. Dat is vooral te danken aan Keenen Ivory Wayans. Zijn humor werkt prima met de actie van Seagal. Er is zowaar nog chemie ook tussen die twee!
Afbeelding
Een Seagal-film kan echter niet zonder spiritueel gedoe. Ook The Glimmer Man ontkomt hier niet aan. Maar was dit in zijn vorige films nog een serieus onderdeel, in The Glimmer Man wordt het meerdere malen door Wayans belachelijk gemaakt. En dat maakt de film een stuk leuker! Ook de prachtige jassen van Seagal zorgen meerdere malen voor een glimlach.
Leuk detail: De twee nummers die te horen zijn in de film (“Snake” en “Bulletproof”) zijn allebei geschreven door Seagal zelf. Ook Nikki Cox is even te bewonderen als prettige beeldvulling in een kleine bijrol.

Het Steven Seagal moment
Had Critical Decision slechts één Steven Seagal moment door zijn korte aanwezigheid: In The Glimmer Man zijn ze in overvloed! Meerdere malen maken grote groepen badguy’s kennis met de vuisten van de meester. Leren ze het dan nooit?
Afbeelding
Afbeelding
Als Cole en Campbell denken drie autodieven in de kraag te hebben gevat, komen ze bedrogen uit. Een hele groep verzameld zich om de twee helden. Gelukkig voor Campbell heeft hij een prima partner!
Cole laat de badguy’s denken dat ze de strijd gewonnen hebben, maar juist op dat moment slaat hij genadeloos toe. Met zijn creditcard! Ze betalen dus letterlijk en figuurlijk de prijs voor hun inschattingsfout.

Bodycount
Niet alleen badguy’s maken kennis met de vuisten van de meester, ook tal van andere voorwerpen blijven niet heel als Seagal heeft laten zien wie de baas is. Een overzicht:
Afbeelding
23 badguy’s, verschillende tafels en stoelen, 2 autoruiten, een compleet restaurant, 3 auto’s, een tv, een volière, Een compleet appartement, 8 ramen, verschillende krukken, een wijnrek, ontelbaar veel buizen en olievaten, een hek, een telefoon, bureauspullen, een schoen, tijdschriften, een tankwagen en een receptionist.
Met 23 badguy’s is Seagal weer op zijn oude niveau, maar qua materiele schade is het nog nooit zo erg geweest! Echt overal waar Seagal komt breekt de hel los en moeten verschillende voorwerpen er aan geloven. Zelfs een compleet restaurant is aan een verbouwing toe als Seagal is langs geweest. Zo zie ik het graag!

De Badguy(s)
Afbeelding
The Glimmer Man kent eigenlijk 3 badguy’s: Brian Cox als de achterbakse Mr. Smith, Bob Gunton (The Shawshank Redemption) als de sluwe Frank Deverell en John M. Jackson als zijn trouwe rechterhand. Alle drie maken de heren kennis met de vuisten van de meester. De één op een wat plezierige manier dan de ander. Maar gezond en wel haalt geen één het einde van de film!

Legendarische uitspraken
Een Steven Seagal-film kan natuurlijk niet zonder legendarische uitspraken. De leukste:

Nadat Cole (Seagal) Mr. Smith (Cox) in zijn voet heeft geschoten:
Cole: “I only shot you in one foot. Hobble to the hospital.”

Cole: “If that's the best you got, I'm just gonna have to kill you.”

Verdict
The Glimmer Man is een heerlijke Seagal film die beschikt over de juiste ingrediënten. Vooral de keus voor Wayans als Seagal’s side-kick is een erg goede geweest. De manier waarop hij Seagal af en toe voor schut zet komt de humor, en dus de film ten goede. Het verhaal mag dan zoals vanouds weer flinterdun zijn, het is de ideale basis voor veel actie en veel, heel veel materiele schade.

Bodycount: 85%
Coolness: 75%
Action level: 80%
One-liners: 75%

Totaal: 7.2
IMDB: 4.7
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor ErikSchierboom » 01 sep 2007 08:15

Deze moet ik ook maar eens gaan zien, geweldige jasjes en ook nog eens Nikki Cox!
Afbeelding
ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Feoreunn » 01 sep 2007 22:59

Terechte recensie, Rich Art. Wat citaten betreft had je nog een eindje kunnen doorgaan :) De meest hilarische vind ik nog steeds "Do you validate parking?", wanneer Seagal het hele restaurant kort en klein heeft geslaan.
"You can't take the sky from me."
Afbeelding
Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rich Art » 02 sep 2007 18:28

De film zit inderdaad vol met fantastische one-liners! Maar ook Wayans mag met die eer strijken:

"If you don't say that in English, I smack you with a dictionary!"
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Rich Art » 24 sep 2007 20:59

Fire Down Below (1997)
Beneath a land of wealth and beauty hides a secret that could kill millions. Undercover has never run so deep.

Afbeelding

Cast: Steven Seagal (Jack Taggert), Marg Helgenberger (Sarah Kellog), Harry Dean Stanton (Cotton Harry) & Kris Kristofferson (Orin Hanner) | Regie: Félix Enríquez Alcalá | Speelduur: 100 minuten | Release: 05 Sept. 1997.

Het verhaal
In een klein dorpje in de Appalachian heuvels van Jackson, Kentucky wordt al jaren chemisch afval gedumpt. Jack Taggert (Seagal) van de EPA gaat op onderzoek uit en gaat undercover als klusjesman om bewijzen te verzamelen en er achter te komen wie er verantwoordelijk is voor deze illegale lozing.
Afbeelding
Als snel merkt Taggert dat hij niet welkom is in het dorp en dat hij aan alle kanten wordt tegengewerkt.
Hij sluit vriendschap met de schuchtere Cotton (Harry Dean Stanton, bekend uit het prachtige Paris, Texas) en de door niemand geaccepteerde Sarah Kellog , een rol van Marg Helgenberger, beter bekend als Catherine Willows uit CSI. Zij helpen hem met zijn zoektocht naar de man die achter de illegale lozingen zit: miljonair Orin Hanner, gespeeld door Kris Kristofferson. Taggert bindt de strijd aan met deze crimineel en moet er alles aan doen om het dorp en de natuur te redden van een chemische ramp.

Rich Art’s mening
Seagal verlaat de stad en trekt net als in On Deadly Ground weer de natuur in om een dorp te redden van de ondergang.
Afbeelding
En daar ligt het grootste probleem van de film: Dit hebben we helaas al een keer eerder gezien. Wat dat betreft had het een vervolg kunnen zijn op zijn regiedebuut. Zo dachten de Spanjaarden er waarschijnlijk ook over, aangezien de film daar in premiere is gegaan als On Deadly Ground 2. De film is dus weer gevuld met prachtige shots van de natuur en met de nodige spirituele toespraken en one-liners.
Afbeelding
Gelukkig valt er genoeg te genieten in Fire Down Below. Zo zitten de vechtscènes prima in elkaar en vertrouwt Seagal vaker op zijn vuisten dan op zijn pistool. Ook de andere hoofdrollen zijn weer gevuld door bekende namen als Harry Dean Stanton en Kris Kristofferson, die er voor zorgen dat hun rollen net wat meer inhoud hebben. Ook de muzikale carrière van Seagal krijgt aandacht: Op een feestje speelt hij op zijn gitaar gezellig een deuntje mee.

Het Steven Seagal moment
Tja, Steven Seagal aanvallen terwijl hij net boodschappen heeft gedaan bij de plaatselijke houthandel is natuurlijk niet al te slim. Het Steven Seagal moment van Fire Down Below is dan ook gevuld met de nodige houten planken en palen.
Afbeelding
Afbeelding
Twee dorpbewoners willen Taggert laten zien dat hij niet welkom is. Ze schakelen de hulp in van een paar vrienden om hun punt duidelijk te maken, maar helaas voor hen is dat voor Taggert nog geen reden om het dorp te verlaten. Met een paar simpele bewegingen wordt duidelijk gemaakt dat hij voorlopig nog even blijft.

Bodycount
Niet alleen badguy’s maken kennis met de vuisten van de meester, ook tal van andere voorwerpen blijven niet heel als Seagal heeft laten zien wie de baas is. Een overzicht:
Afbeelding
35 badguy’s, verschillende paaltjes, een bureau, 4 auto’s, een fakkel, 2 vrachtwagens, ontelbaar veel vaten en 6 lampen.
Qua badguy’s zit Seagal prima op niveau, alleen de materiele schade loopt wat achter op de vorige films. De meeste schade wordt namelijk veroorzaakt door de badguy’s zelf. Een matige bodycount dus…

De Badguy(s)
Afbeelding
Orin Hanner, gespeeld door Kris Kristofferson, is de badguy van Fire Down Below. Het is alleen jammer dat hij maar weinig scene’s heeft in de film. Zijn handlangers knappen zijn vuile klusjes op, maar gelukkig wordt deze crimineel op het eind toch nog even hardhandig op zijn fouten gewezen door onze held.

Legendarische uitspraken
Een Steven Seagal-film kan natuurlijk niet zonder legendarische uitspraken. De leukste:

Nadat Taggert binnen 2 seconde 2 man heeft uitgeschakeld:
Taggert: “Sometimes two isn’t enough. Want to call a few more folks?”

Guard: “I let you in, I lose my job”
Taggert: “Better than losing your teeth”

Verdict
Fire Down Below voelt teveel als een herhaling van On Deadly Ground, wat de film strafpunten kost. Neemt niet weg dat de film prima actiescènes heeft en heerlijk foute one-liners. Toch is het niet genoeg om de film een ruime voldoende te geven en valt hij in de middenmoot.

Bodycount: 75%
Coolness: 65%
Action level: 70%
One-liners: 75%

Totaal: 6.2
IMDB: 4.2
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Feoreunn » 24 sep 2007 22:24

Top, Rich Art! :T Zit daar ook zo geen quote in à la:

"Tell your boss that I'm coming for him. No, on second thought, I'll tell him myself!"

Waarop Seagal de bad guy neerknalt, terwijl die een dynamietstaaf vasthoudt.

Help, anders ga ik me weer voortdurend afvragen uit welke film dit komt :)
Afbeelding
Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rich Art » 25 sep 2007 18:57

Klopt, dat is m helemaal en hij zit inderdaad in deze film. :Y

De scene die jij bedoelt speelt zich af op een tankstation. De badguy staat in een plas benzine met een fakkel in zijn hand die vakkundig door Seagal uit zijn hand wordt geschoten.
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Feoreunn » 25 sep 2007 19:23

Rich Art schreef:Klopt, dat is m helemaal en hij zit inderdaad in deze film. :Y

De scene die jij bedoelt speelt zich af op een tankstation. De badguy staat in een plas benzine met een fakkel in zijn hand die vakkundig door Seagal uit zijn hand wordt geschoten.

Oef, weeral een hersenpijniging minder :D
Afbeelding
Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Dre » 30 sep 2007 12:14

Dat is weer een goede recentie Rich Art.
Als je denkt dat iets kleins en simpels geen verschil maakt, probeer dan maar eens te slapen met een mug in je kamer.
Dre
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Rich Art » 06 okt 2007 12:05

The Patriot (1998)
Only one man can stop the most deadly virus ever…

Afbeelding

Cast: Steven Seagal (Dr. Wesley McClaren), Gailard Sartain (Floyd Chisolm), Silas Weir Mitchell (Pogue) & Camilla Belle (Holly McClaren) | Regie: Dean Semler | Speelduur: 90 minuten | Release: 15 Juni 1999 (video).

Het verhaal
Militante leider Floyd Chisolm (Sartain) verschuilt zich met zijn trouwe volgelingen op zijn ranch. Voordat hij wordt ingerekend door de FBI, neemt hij het gevaarlijke NAM-37 tot zich. Tijdens de rechtzaak die volgt spuugt hij de rechter in het gezicht, die een dag later ziek in het ziekenhuis belandt.
Afbeelding
Hij blijkt besmet te zijn met een dodelijk virus, wat zich razendsnel verspreidt over de bewoners van het dorpje Ennis. Terwijl een onderzoeksteam op zoek gaat naar een medicijn om de mensen te redden, hebben de trouwe volgelingen van Chisolm het al gevonden: het bloed van de dochter van Dr. Wesley McClaren (Seagal). McClaren moet er alles aan doen om zijn dochter uit handen te houden van de leden van de militie en een medicijn te vinden voor het te laat is…

Rich Art’s mening
Blijkbaar heeft Seagal nog niet genoeg van de woeste natuur, want net als in On Deadly Ground en zijn vorige film Fire Down Below is hij weer te vinden in een klein dorpje omringd door prachtige landschappen.
Afbeelding
En ook dit keer wordt het dorp bedreigt. Niet door giftige afvalstoffen, maar door het meest dodelijke virus wat ooit heeft bestaan. Gelukkig voor de dorpbewoners is Seagal in town!
Helaas voor de dorpbewoners is Seagal vergeten om zijn vechtkunsten mee te nemen. Hij komt namelijk niet of nauwelijks in actie! En dat is meteen het grootste probleem van The Patriot: het ontbreken van actie. En dat maakt een Seagal-film nou altijd zo leuk!
Afbeelding
Is er dan niks leuk aan The Patriot? Nee, helaas niet… Het verhaal is totaal niet boeiend, de acteurs hebben totaal geen lol in hun rollen, actie en one-liners ontbreken en het einde is te stom voor woorden! Een virus bestrijden met bloemen: Het moet niet gekker worden!
Toch nog een klein leuk detail te noemen: Seagal’s dochter Ayako Fujitani is heel even te zien in een piepkleine rol als zijn assistente.

Het Steven Seagal moment
Toch lastig; Een Steven Seagal moment uitzoeken als deze totaal ontbreken in de film! Toch laat Seagal op het einde van de film nog even zien tot waar hij in toe in staat is. Al hebben we dat wel eens beter gezien…
Afbeelding
Afbeelding
Seagal is gevangengenomen door Chisolm en zijn mannen, maar als het aan hem ligt, duurt dat niet lang! Door middel van een wijnglas weet hij Chisolm uit te schakelen, waarna een vuurgevecht volgt met zijn volgelingen. Helaas duurt deze scène maar enkele seconden en is ook dit alles behalve spectaculair en Seagal-waardig te noemen.

Bodycount
Afbeelding
9 badguy’s, Een muur, 2 soldaten, een raam, een laptop, een wijnglas, een snoepautomaat, verschillende lab-spullen en een watertank.
Had Seagal in Critical Decision maar 15 minuten screentijd nodig om 8 man uit te schakelen; In The Patriot krijgt hij het met pijn en moeite voor elkaar om binnen 90 minuten, 9 badguy’s een lesje te leren! Ook qua materiele schade valt er weinig eer te behalen in deze film.

De Badguy(s)
Afbeelding
Gailard Sartain is als Chisolm de badguy van de film. Helaas voor hem, wordt hij compleet van het scherm gespeeld door zijn trouwe rechterhand Pogue. Een rol van Silas Weir Mitchell, beter bekend als Haywire uit de serie Prison Break. Samen zijn zij de badguy’s van de film, maar echt memorabel zijn hun rollen niet.

Legendarische uitspraken
Een Steven Seagal-film kan natuurlijk niet zonder legendarische uitspraken. The Patriot blijkbaar wel, want die ontbreken helaas. Toch nog 2 quotes die er uit springen:

McClaren tegen zijn 12-jarige dochter:
McClaren: “Get your homework done and if there are any guys in here no flirting. No dating until you are 40.”

McClaren tegen een soldaat die bang is om dood te gaan:
McClarent: “Don’t die. That’s an order”

Verdict
The Patriot is alles behalve goed, leuk en interessant te noemen. De film mist echt alle ingrediënten om een Seagal-film te zijn. De actie en one-liners ontbreken compleet! Wat er dan overblijft is een dodelijk saaie film, die 90 minuten te lang duurt.

Bodycount: 25%
Coolness: 30%
Action level: 20%
One-liners: 05%

Totaal: 2.2
IMDB: 3.7
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Feoreunn » 06 okt 2007 20:27

Nja, The Patriot is inderdaad een stuk minder, alhoewel ik dat trucje met het machinegeweer best wel fijn vond. Voor de rest doet het aan als een slechte versie van Outbreak.
Afbeelding
Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor ErikSchierboom » 07 okt 2007 09:14

Hmm, The Patriot moet ik denk ik maar niet gaan kijken :)
Afbeelding
ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rich Art » 08 okt 2007 21:16

Feoreunn schreef:Nja, The Patriot is inderdaad een stuk minder, alhoewel ik dat trucje met het machinegeweer best wel fijn vond.

Welk trucje bedoel je precies? Ik kan me namelijk geen machine-geweer herrineren...

@ Erik: Dat lijkt me heel verstandig. :wink:
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Feoreunn » 08 okt 2007 21:20

Rich Art schreef:
Feoreunn schreef:Nja, The Patriot is inderdaad een stuk minder, alhoewel ik dat trucje met het machinegeweer best wel fijn vond.

Welk trucje bedoel je precies? Ik kan me namelijk geen machine-geweer herrineren...

@ Erik: Dat lijkt me heel verstandig. :wink:

Wordt hij op een gegeven moment niet onder schot gehouden door een machinegeweer? Ik herinner me iets waarin Seagal dan de loop en het handvat van het geweer snel achtereenvolgens in het gezicht van zijn belager slaat en zo het wapen ontvreemdt. Ik ben er vrij zeker van dat het uit The Patriot komt.
Afbeelding
Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rich Art » 08 okt 2007 21:30

Ik heb helaas moeten opletten tijdens de film voor de bodycount, maar die scene komt niet voor in deze film. Klinkt wel als een typische Seagal actie, dus die was me vast wel bijgebleven. :wink:
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

VorigeVolgende

Keer terug naar Cast and Crew