International Seagal Movie Database

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.

Moderator: FT-Mods

Berichtdoor Colonel_Kurz » 21 jan 2009 01:33

Rich Art, op het moment dat je het niet meer ziet zitten moet je Vern er gewoon even bij pakken, krijg je geheid weer zin in die films. :) (totdat je ze gaat kijken dan. Mijn god, die DTV-era... :N Na het hoofdstuk in het boek dacht ik dat me misschien wel met Belly of the Beast zou vermaken toen die op TV kwam...)
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Rich Art » 21 jan 2009 08:47

Vern is altijd vaste prik na het schrijven van mijn recensie. Kijken of zijn smaak een beetje overeenkomt met die van mij. :)
Ik was ook best enthousiast over Belly of the Beast, maar dat kwam voornamelijk omdat de films daarvoor vrij saai waren. Een hele verademing dus om weer eens flink wat actie te zien. Maar de DTV-era is inderdaad niet al te best... Ik heb nog steeds de hoop dat er nog een keer een knaller tussenzit als toen met Exit Wounds het geval was...
Afbeelding
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Rich Art » 29 jan 2009 21:06

Black Dawn: Foreigner 2 (2006)
It’s always darkest before dawn.

Afbeelding

Cast: Steven Seagal (Jonathan Cold), Tamara Davies (Amanda Stuart), Nicolas Davidoff (Nicholi) & Timothy Carhart (Greer) | Regie: Alexander Gruszynski | Speelduur: 91 minuten | Release: 14 feb. 2006 (DVD)

Het verhaal
Jonathan Cold (Seagal) wordt ingehuurd om de crimineel Micheal Donovan (Julian Stone) te bevrijden uit de gevangenis. Donovan is erg onder de indruk van Cold’s werkwijze en vraagt hem om te helpen bij een deal met een groep terroristen. Cold gaat akkoord, tot grote ergernis van Donovan’s broer James (John Pyper-Ferguson).
Afbeelding
De deal mislukt als de terroristen ontdekken dat ze in de gaten worden gehouden door de CIA. Ze vluchten en Cold weet ternauwernood te ontsnappen aan de kogelregen die volgt. Hij komt weer in contact met zijn oude leerling Stuart (Davies) die dacht dat Cold gestorven was in Europa. Cold vertelt Stuart dat de terroristen dankzij Donovan’s broer toegang hebben tot een lading plutonium en het hoofdkwartier van de CIA willen opblazen uit wraak. Cold en Stuart moeten alles op alles zetten om Amerika te behoeden van een regelrechte ramp.

Rich Art’s mening
Voor de tweede maal kruipt Seagal in de huid van ex-CIA agent Jonathan Cold. Het eerste deel van The Foreigner was op zich nog best aardig, maar geldt dat ook voor het tweede deel?
Afbeelding
Dat antwoord is zonder twijfel: Nee. Het eerste deel beschikte misschien niet over een bijster origineel verhaal, maar compenseerde dat ruimschoots met verschillende actiescenes en one-liners. Het verhaal van Black Dawn is daarentegen nog ongeloofwaardiger en bevat bovendien bijna geen actiescenes! Ook de one-liners ontbreken, waardoor het onderdeel “legendarische uitspraken” hieronder moeilijk in te vullen is.
Afbeelding
Black Dawn is een heel erg slechte Seagal film. Het verhaal gaat alle kanten op, actiescènes zijn er nauwelijks, een stuntdouble voor Seagal is duidelijk in beeld (Ik vroeg me werkelijk even af of het een ander personage was) en bovendien is in het bovenstaande screenshot te zien dat de CGI ook nog eens ontzettend slecht is. Black Dawn is een zeperd van jewelste en eindigt bijna onderaan de lijst van Seagal films.

Het Steven Seagal moment
Toen de aftiteling in beeld kwam schoot me te binnen dat ik nog niet eens een Seagal moment had uitgekozen! Niet zo vreemd, want die kent de film niet. Het onderstaande is dan ook alles behalve Seagal-waardig.
Afbeelding
Afbeelding
De broer van crimineel Donovan wil Cold laten zien dat hij de baas is, en bedreigt hem met twee badguy’s. Cold zucht een keer en laat James zien dat hij zich niet zo maar laat intimideren! Het is op zich best een scene die Seagal-waardig zou kunnen zijn, maar niet als hij zo belabberd wordt uitgevoerd.

Bodycount
Niet alleen badguy’s maken kennis met de vuisten van de meester, ook tal van andere voorwerpen blijven niet heel als Seagal heeft laten zien wie de baas is. Een overzicht:
Afbeelding
14 badguy’s, een bewaker, 2 vrachtwagens, een paar geurtjes, 2 ramen, een chauffeur, verschillende verkeerspionnen, vuilnis en 4 auto’s.
De bodycount en de materiële schade zijn beide aan de matige en zeer lage kant. De scene waarin Seagal achter het stuur van een vrachtwagen zit, levert op zich wel wat materiële schade op, maar in de rest van de film wordt die voornamelijk veroorzaakt door anderen. Seagal zit dan vaak veilig verscholen achter een muurtje.

De Badguy(s)
Afbeelding
De terrorist Nicoli, gespeeld door Nicolas Davidoff (schrijver van Anaconda III), is de badguy van de film. Met het plutonium in zijn bezit wil hij wraak nemen door het hoofdkwartier van de CIA op te blazen, maar hij heeft duidelijk niet gerekend op Jonathan Cold! Acteur Davidoff heeft na deze rol nooit meer voor de camera gestaan en na het zien van deze film is dat maar beter ook.

Legendarische uitspraken
Een paar stoere one-liners horen in een Seagal-film, maar in Black Dawn komen ze maar weinig voor. De onderste zijn dan ook niet de leukste, maar de enige…

Als Cold Stuart redt, maar zij niks tegen hem zegt:
Cold: "Well, it's nice to be appreciated anyway".

Als Cold zijn oude kennis Billy weer terugziet:
Billy: "Cold? I'd heard you were dead".
Cold: "The devil didn't want me, Billy".

Verdict
The Foreigner was misschien niet één van de beste Seagal-films, het verdiende in ieder geval een beter sequel dan deze. In Black Dawn ontbreken vrijwel alle kenmerken van een Seagal-film, en wat je dan overhoudt is saai, flauw, niet te volgen en bovendien erg slecht. Hopelijk kan zijn volgende film de nare smaak van deze wegspoelen.

Bodycount: 21%
Coolness: 33%
Action level: 35%
One-liners: 12%

Totaal: 2.5
IMDB: 3.8
Afbeelding
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor ErikSchierboom » 30 jan 2009 08:41

Leuk om te zien dat je nog vrolijk doorgaat met je Seagal recensies, als ik deze zo lees dan moet ik hem zelf maar niet gaan bekijken :)
Afbeelding
ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rich Art » 30 jan 2009 08:47

ErikSchierboom schreef:Leuk om te zien dat je nog vrolijk doorgaat met je Seagal recensies.

Ja, als je ergens aan begint, dan moet je het ook afmaken natuurlijk. :)
Hoewel het de laatste tijd wel steeds zwaarder wordt...
Afbeelding
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor ErikSchierboom » 30 jan 2009 08:53

Rich Art schreef:Ja, als je ergens aan begint, dan moet je het ook afmaken natuurlijk. :)
Hoewel het de laatste tijd wel steeds zwaarder wordt...

Tja, aangezien ik al enkele Seagal films gezien had had ik dat ook wel verwacht. Toch moedig dat je doorgaat!
Afbeelding
ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Dirkov » 30 jan 2009 15:44

http://www.cracked.com/article_15819_5-movie-martial-artists-that-lost-deathmatch-dignity.html

Haha, dat stukje over Seagal :D
Cracked.com schrijft altijd wel leuk trouwens.
Dirkov
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Berichtdoor SirSmokaLot » 10 feb 2009 13:06

Zucht........... Ik had echt op meer gehoopt, maar het wordt alleen maar beroerder :(

Rich Art, je geeft aan af te maken waar je aan begint. Horen daar ook de nieuwe films bij die Steve nog steeds aan de lopende band bij de videotheken aflevert?
SirSmokaLot
Bijrol
Bijrol

Berichtdoor Rich Art » 10 feb 2009 13:16

Uiteraard! En dankzij jou moet ik die kopen... :wink:
Als je die nou ook in de kast had staan...
Afbeelding
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Cujo » 10 feb 2009 13:23

In dat geval ben ik wel benieuwd naar een review van Against The Dark. Seagal versus vampieren hebben we volgens mij nog niet eerder gehad. :)

Afbeelding
Cujo
Filmster
Filmster

Berichtdoor Sha » 10 feb 2009 13:27

die tagline is in ieder geval al erg geslaagd...

"He lives by the sword.
They will die by it."

Briljant ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Rich Art » 10 feb 2009 13:37

Nog zeven titels te gaan en dan is ie aan de beurt. Het klinkt in ieder geval al wel origineel! :Y
Afbeelding
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Colonel_Kurz » 10 feb 2009 14:36

Volgens Vern zijn de laatste paar titels in zijn boek weer een stuk beter en meer Seagal dan de rest van de 'DTV-era'. Op IMDb scoren die twee titels (Urban Justice en Pistol Whipped) ook weer eens een gemiddelde boven de 5,5.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Rich Art » 10 feb 2009 14:39

"Slechts" twee: Kill Switch en Against the Dark. Maar er staan nog drie titels in de planning, die allemaal nog dit jaar moeten uitkomen.
Afbeelding
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Rich Art » 10 feb 2009 21:19

Mercenary for Justice (2006)
It’s time to fight again.

Afbeelding

Cast: Steven Seagal (John Seeger), Jacqueline Lord (Maxine Barrol), Luke Goss (John Dresham) & Roger Guenveur Smith (Anthony Chapel) | Regie: Don E. FauntLeRoy | Speelduur: 92 minuten | Release: 15 aug. 2006 (DVD)

Het verhaal
Geheim agent John Seeger (Seagal) wordt ingehuurd door de CIA voor een geheime missie in Afrika. Als de missie mislukt ontkent de CIA al snel elke betrokkenheid. Ze laten Seeger en zijn team aan hun lot over, wat Seeger’s beste vriend Radio Jones (Zaa Nkweta) met zijn leven moet bekopen.
Afbeelding
Eenmaal thuis aangekomen gaat Seeger op zoek naar de mensen die hem aan zijn lot hebben overgelaten. Hij ontdekt al snel dat de CIA de missie in de doofpot wil stoppen en geen cent uitkeert aan de vrouw en zoon van zijn beste vriend. Als zij ook nog eens worden ontvoert door Seeger’s oude opdrachtgever Chapel (Smith), zet hij alles op alles om ze levend terug te krijgen en wraak te nemen op de mensen die hem uit de weg willen ruimen.

Rich Art’s mening
Na het aardige Today You Die bundelen Seagal en regisseur FauntLeRoy nogmaals hun krachten. Levert dat wederom een leuke film op, of zet Seagal de trend van zijn vorige film door?
Afbeelding
Dat laatste doet hij gelukkig niet, want Mercenary for Justice is een prima film. Sterker nog: hij is zelfs een stuk beter dan zijn laatste producties! Dat komt voornamelijk omdat de film dit keer gepaard gaat met een aardig verhaal en prima actiescènes, die bovendien ook nog eens goed in beeld worden gebracht. Ook zijn de vechtscènes spectaculair te noemen en zien we Seagal regelmatig zelf met zijn vuisten in de weer in plaats van een stuntdouble. Kijk, dat zie ik graag!
Afbeelding
Net zoals in iedere Seagal-film zit niet alles even logisch in elkaar, maar wie maalt daarom als dat eindelijk weer begeleidt wordt door een prima verhaal? Af en toe verliest de film wat vaart, maar het is een hele opluchting om te zien dat Seagal nog steeds prima actiefilms kan maken. De tweede samenwerking met regisseur FauntLeRoy is een goede keuze geweest en hopelijk belooft dat veel goeds voor hun derde samenwerking voor de film Renegade Justice die over een paar weken aan de beurt is.

Het Steven Seagal moment
Tijdens een diner met de aantrekkelijke Maxine Barrol (zangeres Jacqueline Lord) heeft Seeger het gevoel dat hij in de gaten wordt gehouden. Om er achter te komen wie dat is gaat hij naar het toilet om daar zijn achtervolger op te wachten.
Afbeelding
Afbeelding
Het Seagal moment duurt misschien niet lang, maar is wel zo’n typisch Seagal moment. Zijn achtervolger dreigt hem met een geweer, maar binnen een paar seconden zijn de rollen omgedraaid en laat Seagal hem alle hoeken van het toilet zien zoals alleen hij dat kan!

Bodycount
Niet alleen badguy’s maken kennis met de vuisten van de meester, ook tal van andere voorwerpen blijven niet heel als Seagal heeft laten zien wie de baas is. Een overzicht:
Afbeelding
23 badguy’s, een kraan, een wasbak, een urinoir, een toiletdeur, een raam, een spiegel een ligstoel, verschillende planten en een auto.
De materiële schade is misschien wat matig, maar de bodycount is prima in orde. Leuk detail: In regisseur FauntLeRoy’s vorige Seagal-film Today You Die waren het eveneens 23 badguy’s die kennis maakten met de vuisten van de aikidomeester!

De Badguy(s)
Afbeelding
Hoewel Seeger vooral een appeltje te schillen heeft met de CIA, wil hij ook wraak nemen op zijn voormalige werkgever Chapel, gespeeld door Roger Guenveur Smith. Helemaal als hij ontdekt dat Chapel ook nog eens de vrouw en zoon van zijn beste vriend heeft ontvoerd!
Helaas is Smith wel het grootste minpunt van de film, want hoewel hij probeert Chapel als een doortrapt persoon neer te zetten, hij slaagt hier allerminst in. Helaas kent Mercenary for Justice dus geen gedenkwaardige badguy.

Legendarische uitspraken
Een Steven Seagal-film kan natuurlijk niet zonder legendarische uitspraken. De leukste:

Als Seeger ziet dat hij ontdekt wordt:
Seeger: “Asshole alert!”

Maxine: “You mean to tell me you let that milquettoast pussy get away?”
Seeger: “Milquetoast? Man, I always thought he had a explosive personality.”
Waarna Seeger de auto van, en met daarin, Chapel opblaast.

Verdict
De film kent misschien wat schoonheidsfoutjes en een niet gedenkwaardige badguy, toch is Mercenary for Justice eindelijk weer eens ouderwets genieten geblazen van een Seagal-film. Het verhaal is prima en we zien Seagal gelukkig weer zelf meerder malen met zijn vuisten in de weer. Hulde voor regisseur FauntLeRoy!

Bodycount: 58%
Coolness: 55%
Action level: 59%
One-liners: 51%

Totaal: 5.5
IMDB: 4.1
Afbeelding
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

VorigeVolgende

Keer terug naar Cast and Crew