* Godinnen en lekkere dingen *
Een godin zouden we kunnen definiëren als een 'aanbeden vrouw', waarbij het aanbidden of de vrouw al dan niet op een goddelijk niveau plaatsvindt. Dat goddelijke niveau krijgt door het medium film een bijzondere invulling. In de Klassieke Oudheid werden godinnen vereerd door ze af te beelden op vazen, in sculpturen en in de eeuwen daarna op schilderijen en in moderne media. Bij dit laatste komen we bij de film terecht. De in de Klassieke Oudheid heersende godinnen zoals Hera, Aphrodite en Athena hebben in zekere zin plaatsgemaakt voor 'moderne godinnen': filmactrices die net zo veel aanbeden worden als de oude godinnen, en soms ook een cultstatus verwerven. Ik denk dat het bekendste voorbeeld hiervan Marilyn Monroe is.
Mijn top 10 zal gaan over deze 'moderne godinnen', maar daar wil ik meteen twee kanttekeningen bij plaatsen. Een godin is binnen het kader van dit topic te definiëren als een 'aanbeden filmactrice' die haast een goddelijke intrige of schoonheid bezit. Aangezien dit een persoonlijke top 10 is zal ik niet de '10 meest aanbeden filmactrices aller tijden' gaan bespreken; dit is immers geen canoniek lijstje dat de algemene opinie moet vertegenwoordigen. Neen, het gaat om filmsterren die bij Darko het zweet der vervoering lieten uitbreken. Dat ik de algemene opinie daarbij niet uit het oog verlies zal hieronder duidelijk worden. Daarnaast zal dit topic gaan over esthetische ervaringen. Nu kunnen dat ook esthetische bombshells zijn, maar het gaat dus om een soort (platonische) schoonheidsvervoering. Het gaat dus niet om 'lekkere dingen' als Megan Fox of Elisha Cuthbert die je het liefst 's nachts poedelnaakt in je bed aantreft, maar ouderwetsch om de godinnen, de schoone vrouwen. Soms kunnen die schone godinnen echter ook de vrouwen zijn waarmee je wel eens een hemels beschuitje zou willen eten (!)… zo zal blijken. (
Want zelfs nonnen...)
* Het curriculum vitae van een godin *
Waar zal ik rekening mee houden bij het selecteren van de 15 godinnen?
1. De filmografie
Het maakt niet uit of een godin in één of in tien films heeft gespeeld, maar haar filmrollen staan centraal. Het niet-geacteerde leven zal uiteraard besproken worden, maar het zijn de filmrollen die centraal staan, en dus ook indrukwekkend moeten zijn. Met andere woorden: naast de natuurlijke schoonheid zijn ook acteerprestaties van belang. Ik zal proberen zo veel mogelijk films van de godinnen te kijken en korte besprekingen van deze films te geven.
2. Vrouwelijkheid
Een godin is een boegbeeld van vrouwelijkheid, en daarom moet elke godin 'haar vrouwtje staan'. Een godin heeft sexappeal, maar ook klasse en het belangrijkste: intrige. Met al deze factoren wordt rekening gehouden.
* De artikelen *
Elke godin krijgt haar eigen artikel. In een artikel staan afbeeldingen en filmfragmenten, quotes van de actrice zelf, een filmografie met mijn beoordeling/bespreking daarvan, biografische informatie over de godin, hoe zij haar status verworven heeft en waarom ze bij mij zo hoog in het vaandel staat.
* Wie kunnen we verwachten? *
Er zijn natuurlijk een aantal 'obvious choices', maar het is maar de vraag in hoeverre ik me daardoor laat leiden. Eervolle vermeldingen zal ik wijden aan filmgodinnen waar ik simpelweg niet omheen kan, maar ook aan de godinnen in spe: de jongedames die op Olympus borsten en spieren aan het kweken zijn om later uit te groeien tot een robuuste dame met gouden lokken. Denk aan filmactrices die er nog nét niet zijn, maar toch al goddelijke dimensies beginnen te strelen. Ten slotte zal er één bonusartikel verschijnen over een soort vrouwelijke cupido, een dochtertje van Venus dat speciale aandacht verdient.
Vrouwen. Here they come…