Rem schreef:Pearl Harbor versterkt voor mij dan weer het gevoel dat hij wél een goede actieregisseur is, die daar niet thuis is in een oorlogsdrama.
Pearl Harbor komt op mij heel erg over als de film waarmee Michael Bay zichzelf een stapje hoger op de ladder probeerde te plaatsen; niet langer de regisseur van simpele (doch vermakelijke) actiespektakels als
The Rock en
Armageddon maar een iets meer verhaalgeoriënteerde regisseur van films met volwassener thema's, zij het nog steeds voorzien van gigabudgetten om het spektakel te bekostigen.
Pearl Harbor moest voor Michael Bay doen wat
Titanic deed voor James Cameron (aan wie Bay zich soms spiegelt, getuige de uitlatingen van Ed Harris in het audiocommentaar van
The Rock, die met beiden heeft samengewerkt). Bay bewees met
Pearl Harbor opnieuw dat hij prima uit de voeten kan met bombastisch spektakel, maar viel door de mand als dramatisch regisseur. Wat je dan zou verwachten is dat Bay óf nog een keer zou proberen een ambitieuze volwassen film te maken, óf dat hij terug zou keren naar zijn oude stijl van stevige en gelikte actiespektakels. Het lijkt er echter op dat hij een derde optie gekozen heeft: films maken met een hogere kinderachtigheid dan al zijn voorgaande werk bij elkaar (zie
Bad Boys II, de
Transformers-films en (in mindere mate)
The Island). Ik ben dan ook heel benieuwd wat de goede man na
Transfomers: The Dark of the Moon en eventueel
Bad Boys III gaat doen; hij kan immers moeilijk nog dertig jaar films voor twaalfjarigen blijven maken... al was het maar dat films van deze omvang enorm uitputtend zijn om te regisseren. Roland Emmerich heeft ook niet voor niets het rampengenre definitief achter zich gelaten om zich op andere genres te richten.