Veel promofoto's 'Terminator: Genisys'
We zien de hoofdpersonen, de T-800 en een vechtscène in storyboards.

Ice Age 3

Geplaatst door Michelle Lentz op 01-07-2009 09:05 - Bron: FilmTotaal

Regie: Carlos Saldanha | Stemmencast: John Leguizamo (Sid), Ray Romano (Manny), Denis Leary (Diego), Queen Latifah (Ellie), Simon Pegg (Buck) | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2009.

Sequels zijn melkkoeien waarmee een beproefd recept zonder al teveel moeite kan worden uitgebuit. Financieel gezien overtreffen ze vaak het origineel, maar op het artistieke vlak schieten vervolgdelen meestal tekort. Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs is een typisch derde deel: hij haalt niet het niveau van deel een, daar is de humor niet verfijnd genoeg voor, maar streeft deel twee glansrijk voorbij.

Voor degenen die de afgelopen jaren in hun eigen ijstijd hebben geleefd: in Ice Age vormen mammoet Manny, luiaard Sid en sabeltandtijger Diego een excentriek gezelschap dat zich inzet om een mensenbaby te redden. In Ice Age 2: The Meltdown wordt hun kudde uitgebreid met de vrouwtjesmammoet Ellie en haar irritante buidelrat-‘broertjes’ Eddie en Crash. In Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs sticht Manny zijn eigen familie en laat Diego en Sid hiermee onbedoeld in de kou staan.

Diego, de eenling die hij is, verlaat de kudde. Gekke Sid, met het geweldige gelispel van John Leguizamo, doet dat uiteraard niet. Sid zou Sid niet zijn als hij geen oplossing zou vinden voor zijn gemis aan familie. Hij begint er gewoon zelf een! Hij adopteert drie gevonden eieren die uitgroeien tot schattige T-Rexjes. Er ontstaat echter een klein sociaal probleem in de Ice Age-samenleving als ze hun leeftijdgenootjes levend beginnen door te slikken. Het probleem wordt ietsje groter als hun echte moeder ze terug wil, Sid van het moederschap ontheft en hem kidnapt naar een subtropisch dinosaurusparadijs ver weg onder het ijs. Alle vrienden komen weer als vanouds in actie om good old Sid te redden. Voor kenners van Platvoet en zijn Vriendjes is het letterlijk een reis terug in de tijd.

Zoals de Inuit een haast onuitputtelijke hoeveelheid woorden hebben om sneeuw te omschrijven, zo hebben de makers van Ice Age een onuitputtelijke hoeveelheid aan fantasie op dezelfde sneeuw losgelaten waardoor het witte en kale landschap een (letterlijk) ongelofelijke bron van inspiratie is. Ze maken bovendien net zo makkelijk uitstapjes naar de prehistorie als naar de twintigste en eenentwintigste eeuw. Denk aan de titelsong You’ll Never Find Another Love Like Mine van de legendarische soulzanger Lou Rawls, het kindveilig maken van een mammoetspeeltuin of een steen als mobiele telefoon. Om maar niet te spreken van eekhoorn Scrat en zijn nog even onfortuinlijke zoektocht naar zijn geliefde, maar onbereikbare eikel. Dit keer staat de romantiek hem in de weg. En zoals het gezegde luidt: de liefde overwint alles. Arme Scrat.

Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs is een film die met gemak kijkers van elke leeftijd kan bekoren. De personages, het avontuur, de humor en de climax zijn van groot formaat en met zorg opgebouwd. Zo is ook deze Ice Age weer een welkome must-see voor zowel de liefhebbers als de nieuwkomers. Een echte aanwinst is Simon Pegg die de voice-over van de stoere Buck, de eenogige wezelavonturier, voor zijn rekening neemt. Zijn Cockneyaccent en ballen maken hem meteen een aimabele toevoeging aan de kleurrijke personages.

Uiteraard zijn niet alle aspecten van de film even sterk, pardon, scherp. Diego heeft namelijk een focusprobleem waardoor hij niet altijd even scherp ziet tijdens achtervolgingen. Het heeft weinig toegevoegde waarde, tenzij je de film in 3D bekijkt, waarvoor je moet uitwijken naar bioscoopzalen met RealD-Cinematechnologie. Gelukkig zul je ook zonder 3D-mogelijkheden Ice Age 3 door een bril zien, een roze welteverstaan.

Bekijk de Ice Age 3 trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (14)

01-07-2009 11:31
Duitsland is een goede uitvalsbasis? En dan zeker de duitse versie kijken

Vond 1 verrassend goed, 2 slecht dus deze ga ik weleens op dvd kijken over een tijdje
01-07-2009 11:35
Hoi leuke recensie,

1 opmerking alleen. Je hoeft niet naar Duitsland om Ice Age in 3D te bekijken. Alle Pathe theaters hebben voor Ice Age 3 nieuwe projectoren gekregen zodat ze deze in Digital 3D kunnen vertonen. Ik heb gisteren een stuk mogen bewonderen en het ziet er echt super mooi uit in 3D. Echt een aanrader.
01-07-2009 12:15
Wat betreft Ice Age 1 en 2 ben ik het eens met de recensent. 3 heb ik nog niet gezien, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Maar... hoe kan een recensie beginnen met:

"Sequels zijn melkkoeien waarmee een beproefd recept zonder al teveel moeite kan worden uitgebuit. Financieel gezien overtreffen ze vaak het origineel, maar op het artistieke vlak schieten vervolgdelen meestal tekort."

en eindigen met 4 van de 5 te behalen sterren? Waarom de drang om sequels in z'n algemeen te schofferen, terwijl de sequel in kwestie juist positief beoordeeld wordt?

The Godfather II en The Dark Knight hadden nooit zo gemaakt kunnen worden zonder The Godfather, respectievelijk Batman Begins. Door eerst een goede, degelijke film te maken, heb je in een sequel meer ruimte om te experimenteren (zegt o.a. Robert Rodriguez - Spy Kids, Desperado). Niet dat ik Ice Age wil vergelijken met werk van Coppola of Nolan, maar dat sequeltje haten mag van mij wel 's afgelopen zijn. Vind ik net zo irritant als het voortdurend gezeur over Nederlandse films, zelfs als het artikel gaat over een film die wel goed en succesvol is.
01-07-2009 12:47
Maar... hoe kan een recensie beginnen met:

Waarschijnlijk om aan te geven dat deze film een aangename uitzondering op die regel is.
01-07-2009 14:07
Ik vond 2 ook erg leuk, dus als 3 beter is kan ik mn lol niet op!

Heb 3 trailers gezien en lach bij alle 3 in n scheur, hoop niet dat dat gelijk alle leuke momenten uit de film waren maar kan niet wachten!) ga er vrijdag heen..
01-07-2009 18:05
Ik vond deel 1 en 2 echt leuk.
Dus dit word ook LACHEN!
02-07-2009 15:44
Ik vindt het wel grappig dat hij hier goed wordt beoordeeld terwijl de meeste reacties van de biosscoopgangers vernietigend zijn.
04-07-2009 22:32
Ik ben vanavond naar Ice Age 3 (3D) geweest. Was erg leuk om mee te maken. Dingen komen echt op je af en lijken soms simpelweg uit het scherm te komen.
Vanaf het begin wordt je al snel meegesleept in het avontuur en de grappen vind ik geweldig gedaan.
Als je deze film nog niet hebt gezien, ga naar de bioscoop en neem de 3D versie. Je zult zeker geen spijt krijgen!
05-07-2009 20:29
Dit weekend de 3D versie gezien en het zag er echt verbluffend uit. Je wordt veel meer in de film gezogen dan in een normale versie. Genoeg actie, avontuur en grappige situaties. Het zien van deze film in 3D is echt aan te raden.
06-07-2009 23:54
De film is slap, de grappen zijn niet leuker dan die je op een tegeltje kan vinden maar in 3d is hij wel het kijken waard. Simon Pegg en John Leguizamo maken een hoop goed.
15-07-2009 22:14
Iets minder spoilers had wel gemogen in deze review, aangezien ik hem zelf gezien heb en nu een groot deel van het verhaal zie voorbij komen...
16-07-2009 23:36
Erg leuke film. Ik ben naar de 3D versie geweest en het was prachtig. Ik heb er erg van genoten. De humor vond ik grappig en ik heb mij geen moment verveeld. De karakters springen van het doek af. in 1 woord: Geweldig!
18-07-2009 19:10
Ik vond Ice Age 3 geweldig. Beter dan deel 2.
Ik was zelfs onder de indruk van de beelden die toch duidelijk beter zijn dan die van deel 1.
Kom maar op met deel 4 zou ik zeggen.
22-07-2009 10:41
Laat mij dan maar de eerste zijn die iets minder positief is over dit derde deel. Hetzelfde gevoel als dat ik bij deel 2 had, had ik ook bij deze: het is net even iets te veel van hetzelfde... Natuurlijk is het geslis van Sid nog steeds wel grappig, alleen na 2 delen heb je dat ook wel gezien…, ik bedoel gehoord. Het enige nieuwe aan het verhaal dat echt goed geslaagd was, was Buck de wezel. Erg leuk bedacht en érg leuk ingesproken door Simon Pegg. Maar verder biedt het verhaal weinig nieuws, de grappen zijn bijna identiek aan deel 1 en 2. Kinderen zullen hier weinig tot geen moeite mee hebben maar de tijd dat animatiefilms alleen voor kinderen werden gemaakt is nu wel voorbij. Het verhaal had daarom voor mij wel iets minder "simplistisch" uitgewerkt mogen worden. De jeugdige kijkertjes onder ons zullen zich sowieso wel kostelijk vermaken om de rare maar toch wel erg voorspelbare fratsen van Sid c.s.

Maar dit blijft natuurlijk wel een animatiefilm, en als ik deze film puur op alleen dat punt (de animatie) moet beoordelen moet ik zeggen dat het er bijna letterlijk piekfijn uitzag. Details zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Vooral de haren van Manny en Ellie en het water (wat toch het allermoeilijkste is schijnt het)… echt geweldig gedaan! Vooral de 3-D versie vond ik buitengewoon subliem (nu moet ik toegeven dat dit mijn eerste “echte” 3-D ervaring was dus ik ben misschien wel een klein beetje beïnvloed). Niet een paar scènes, zoals ik had verwacht, waren in 3-D, maar de complete film! Echt een verademing. Het enige puntje van kritiek hierbij is dat je geen (of nauwelijks) dingen “op je af ziet komen”, iets wat je bij sommige filmpjes in andere theaters of b.v. IMAX bioscopen wel hebt. Maar ik begrijp nu wat sommige mensen bedoelen met de uitspraak dat 3-D de toekomst is.

Al met al vond ik deze film visueel bijna al z’n voorgangers overtreffen en de 3-D versie was gewoon puur kijkgenot. Vooral de wat jongere kijkers en mensen die niet al te veel waarde aan een goed plot hechten zullen zéér veel plezier beleven aan deze film. De perfecte familiefilm dus eigenlijk. Aan de andere kant kan deze film de iets meer verwende filmkijker (waaronder ik mezelf reken) enigszins teleurstellen door het toch wel zwakke verhaal. De schrijvers hadden wat mij betreft iets beter hun best mogen doen. Vooral als je deel 1 en 2 hebt gezien komt het verhaal soms bijna een beetje saai over en kunnen de grappen sóms zelfs een klein beetje gaan irriteren. Gelukkig dat een paar nieuwe personages dan voor wat afleiding zorgen. Maar ben je iemand die elke keer wel weer om dezelfde grappen kan lachen? Dan is deze film simpelweg een echte aanrader waar je zeker geen spijt van zult krijgen!

Laatste Filmnieuws