Nieuwe alien in 'Prometheus 2'
Ridley Scott wil een frissere versie van de Xenomorph introduceren.

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

Geplaatst door Kaj van Zoelen op 17-11-2010 08:25 - Bron: FilmTotaal

Regie: David Yates | Cast: Daniel Radcliffe (Harry Potter), Emma Watson (Hermione Granger), Rupert Grint (Ron Weasley), Bill Nighy (Rufus Scrimgeour), Alan Rickman (Severus Snape), e.a. | Speelduur: 146 minuten | Jaar: 2010

Het einde van een eenentwintigste-eeuws fenomeen, maar nog even niet. De nieuwste Harry Potterfilm is slechts de helft van de ontknoping en dat is het grootste probleem van de film. Hij voelt niet af en duurt als afzonderlijk deel te lang. Maar, 'elk nadeel heb z'n voordeel': er is nu nog meer ruimte voor de sfeer en de personages, die er anders niet geweest was. Een definitief oordeel is pas te vellen als de film samen met deel twee gekeken kan worden.

Derhalve is het aantal sterren onderaan deze recensie een tijdelijk oordeel. Want in wezen is dit een halve film, die ook zo gestructureerd is. Hierdoor bestaat de film grotendeels uit de opmaat tot de climax die pas op 14 juli 2011 zal volgen. Het einde valt niet eens echt een cliffhanger te noemen - daarvoor is het te veel een losstaande scène - de film is simpelweg op de helft (of tweederde) van het verhaal afgelopen. Dat het boek zo in elkaar zit is geen excuus, een film moet in principe op zichzelf kunnen staan.

Een ander nadeel is de lengte. Ondanks dat er slechts een deel van het boek verfilmd is, wordt daar wel twee en een half uur voor uitgetrokken. Een deel van die tijd wordt besteed aan een reeks repetitieve scènes waarin Harry, Hermione en Ron op zoek zijn naar de Horcruxes. Aangezien dit uiteindelijk resulteert in een andere zoektocht, die naar de Deathly Hallows uit de titel, komt dit gedeelte ietwat doelloos en overbodig over, zeker doordat de drie jonge tovenaars zelf ook niet weten waar ze naar op zoek zijn. Het verhaal komt bijna tot stilstand in dit gedeelte van de film. Het levert zowel frustrerende als mooie momenten op.

De motivatie voor Ron om hun queeste (tijdelijk) op te geven is bijvoorbeeld even stupide als cliché, en voelt aan als het onnodig ophouden van de plot. Maar dat maakt wel de tedere scène mogelijk waarin Harry en Hermione, in een moment van wanhoop, even met elkaar dansen op Nick Caves ‘Oh Children’. Bijzonder, juist omdat het helemaal niets toevoegt aan het verhaal maar wel aan de personages, op een manier die je zelden ziet in grote Hollywoodfilms. En zo is de onhandige, onevenwichtige structuur tegelijk een zegen en een vloek.

Het is overigens niet zo dat de hele film uit mooi donker gefilmde scènes bestaat waarin het trio moedeloos rondhangt in bossen. Daar komen de drie pas terecht na onder andere een fantastische openingsscène, waarin Voldemort en cohorten zijn plannen bespreken, en een enerverende actiescène die kort daarop volgt. Ook sterk is een latere infiltratie van het Ministerie, dat inmiddels veranderd is in een fascistisch bolwerk waarin halfbloed tovenaars worden veroordeeld voor hun menselijkheid en de posters aan de muur duidelijk geïnspireerd zijn op de jaren dertig van de twintigste eeuw.

De drie hoofdrolspelers zijn door de jaren heen beter gaan acteren, maar als ze zonder alle bekende bijrollen een deel van de film op eigen schouders moeten dragen, is Emma Watson de enige die daar daadwerkelijk tegen is opgewassen. Te midden van het gros van de acteurs dat de Engelse filmwereld rijk is, blijven Radcliffe en Grint toch de minst getalenteerde castleden, hoewel hun acteren adequaat te noemen is.

Vanaf de eerste scène is de dreiging duidelijk. De duistere filmstijl van regisseur Yates is een voortzetting van de vorige Harry Potterfilm, ditmaal met hulp van Eduardo Serra, de afgelopen tien jaar de vaste cameraman van de onlangs overleden Franse cineast Claude Chabrol. Hij zet meteen de toon, maar de voortdurende aanslagen van de Death Eaters worden op een gegeven moment een herhalingsoefening. We hoeven heus niet elk moment eraan herinnerd te worden dat de drie tieners in levensgevaar en op de vlucht zijn; daar mocht best een scène of twee minder aan besteed worden.

Het is dit repetitieve karakter van Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I dat de beslissing om het boek in tweeën te splitsen (en daar ruim de tijd voor te nemen) allesbehalve rechtvaardigt. De film heeft nu toch iets weg van een lange voorbereiding op deel twee. Gelukkig valt er tijdens deze warming-up nog best veel te genieten, in ieder geval genoeg om tegen de tijd dat Part II volgende zomer in de bioscoop draait deze film nog eens te revalueren als onderdeel van één geheel.


Bekijk de Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (54)

17-11-2010 08:50
In eerste instantie een goed oogende film, maar als harry potter fan was ik niet bijzonder enthousiast.
Laten we het niet over de special effects gaan hebben want die zijn gewoon goed, het verhaal klopt gewoon niet. In het boek staat zoveel meer beschreven (wat bij de andere films ook was) wat niet terug komt in de film, soms erg belangrijk materiaal. Tegen het einde aan heb ik zelfs een aantal keer naar mijn horloge gekeken (het was rond half drie s' nachts. Jammer dat hij tegen viel, had er namelijk zoveel van verwacht.
Al met al toch een mega vermakelijke film, kom maar op met het spectaculaire part 2
17-11-2010 09:01
stussycrown schreef:
Jammer dat hij tegen viel, had er namelijk zoveel van verwacht.
Al met al toch een mega vermakelijke film, kom maar op met het spectaculaire part 2


Beetje een tegen strijdige mening. Je vindt hem tegenvallen maar hij het was toch een mega vermakeijke film??? Welke van de twee is het nou eigenlijk. On-topic ik huur hem wel een keer denk ik had de vorige film ook gehuurd en ben blij dat ik dat gedaan heb want wat viel die film toch tegen zeg. Bijna driekwart van de film werd er gepraat en aan het einde was er eindelijk is een keer actie en voor mij de saaiste uit de reeks
17-11-2010 09:14
Recensie is weer gevuld met gedetaileerde spoilers en redelijk kritisch (in mijn mening) Hoop deze film snel te zien En ik laat me gewoon verrassen (Enorm druk in de bioscopen verwacht ik).
17-11-2010 09:16
Ik ben na de eerste drie langzaam afgehaakt. Deel vier vond ik oninteressant, aan het rommelige deel vijf kwam maar geen einde (nota bene de kortste uit de serie) en aan zes ben ik maar niet meer begonnen. Misschien dat ik er op een regenachtige dag nog eens de moed voor kan opbrengen.
17-11-2010 09:18
Trixeon schreef:
Beetje een tegen strijdige mening. Je vindt hem tegenvallen maar hij het was toch een mega vermakeijke film??? Welke van de twee is het nou eigenlijk. On-topic ik huur hem wel een keer denk ik had de vorige film ook gehuurd en ben blij dat ik dat gedaan heb want wat viel die film toch tegen zeg. Bijna driekwart van de film werd er gepraat en aan het einde was er eindelijk is een keer actie en voor mij de saaiste uit de reeks

Ik snap dat het een beetje verward overkomt maar het is eigenlijk een opwarmer voor het tweede deel waar alles los barst. Daardoor voelt deze wat zwakjes aan.
Door het laatste boek te hebben gelezen, maak je een bepaalde verwachting van hoe de uiteindelijke film er uit zou komen te zien, zeker de scène waar ze . In het begin zat ik al frustrerend nee te schudden omdat het hele Dursleys verhaal gewoon is weg geknipt, je hoort Uncle Vernon alleen zeggen; it's not save here, we have to go.
De rest is gewoon weggelaten en dat was juist zo'n mooi stuk.
De film werd op een gegeven moment erg langdradig, het werd langzaam vertelt en
Ik vind het moeilijk om deze film te beoordelen alsof het een lostaande film is, zie je part 1 & 2 achter elkaar is het een heel ander verhaal. De magische sfeer was er een beetje af (wat ook wel logisch is)..
Zoals de persoon boven mij al zei; de minste uit de serie..
17-11-2010 09:46
Kaj van Zoelen; Filmtotaal schreef:
De film heeft nu toch iets weg van een lange voorbereiding op deel twee.


Dat vond ik bij deel 6 ook al.. toen hoopte ik nog dat meteen in het eerste deel van het laatste boek alle remmen losgingen! Deel 6 was eigenlijk gewoon een saaie film.. allemaal losse stukjes uit het boek achter elkaar en de eindscène..? grootste tegenvaller van de hele Potter-franchise.

Maar morgen ga ik hem kijken, dan zullen we 's zien wat ze er van gebakken hebben! Ik vind wel dat de sfeer van het 6e deel helemaal perfect was, en als ik zo de trailers en clips zie zit dat hier ook wel goed! (blijf positief )
17-11-2010 10:08
Ereptile schreef:
Recensie is weer gevuld met gedetaileerde spoilers.
Korte scènebeschrijvingen kun je niet als spoiler bestempelen. Als je die mening wel bent toegedaan, dan kun je eigenlijk ook geen trailers en stills bekijken of überhaupt recensies en nieuwsberichten lezen.
17-11-2010 10:17
De recensie klinkt niet best.Ik had gedacht dat er 2sterren aan zaten te komen.
17-11-2010 10:25
Ik lees de rescencie niet voordat ik hem heb gezien maar ik vond de HP films altijd van goede kwaliteit en heel vermakelijk

Zet de popcorn maar klaar
17-11-2010 10:34
Mooi, verhaal is niet af maar dat is logisch.

Dus als ik het goed begrijp is het een prima film verder. Ik vind het niet erg als hij lang duurt. Zolang maar wel ondersteunend is voor het verhaal. En niet tienerliefde die een eeuwigheid duurt.
17-11-2010 12:00
Bij deel 3 ben ik in slaap gevallen ergens in het begin..kon me niet meer boeien..
Maar met een dochter die helemaal Radcliffe idolaat is had ik toch belooft het afgelopen nacht nog een keer te proberen....en het vreemde is dat de film me bleef boeien, er was ineens wat menselijks aan iets wat je pakte sommige scenes ontroerden zelfs...
Ik vond het een duidelijk verhaal, niet zo warrig en donker als vorige het heeft me zelfs aan het twijfelen gebracht of ik deel 3 en de rest dan toch maar niet eens moet gaan bekijken...
Duurde wel lang, maar ja moest om 06 uur beginnen met werken dus of het de film was of ikzelf die gewoon tegen 02.00 naar mijn bed wilde laat ik even in het midden.
Ik vind de film niet slecht, heb slechtere gezien dus zeer de moeite waard en boeiend genoeg om in juli het einde te gaan bekijken.
17-11-2010 12:17
Ik vond deel zes erg goed maar ik lees de boeken ook niet. gaat deze in rerelease volgend jaar.
17-11-2010 12:18
Want dan ga ik wel back2back.
17-11-2010 12:47
alle films gezien en geen enkel boek. Ben dus zeker geen fan maar vind de films wel vermakelijk, meer ook niet. Ze lijken allemaal zo op elkaar. Kan ook niet zeggen wat in welke film gebeurde
17-11-2010 14:13
Ik ben het niet bepaald met de recensent eens. De film bevat niet voor niets de toevoeging ''Part 1''. Had de film een duidelijk, afsluitend einde gehad, dan was men nog niet tevreden, want dat rechtvaardigt de splitsing van het laaste boek in 2 films weer niet, etc. Er zal altijd wel kritiek komen van een bepaald soort mensen. Men klaagt over het feit dat de magie van HP weg is, ik vind dit alleen maar sterk van deze film. Sinds deel 2 wordt de filmreeks afgekraakt op zijn begin en einde, die altijd hetzelfde zijn zogenaamd. Ergens is dat ook wel waar, maar nu de film over een andere boeg gegooid wordt, is het ook weer niet goed. Wanneer wel dan, vraag ik me af??? Naar mijn mening was deze film zeer vernieuwend en de sterkste tot nu toe van de HP-reeks. Voor het eerst drong echt volledig tot mij door dat het menens was, dat het sprookjesachtige en lieflijke(meer op kinderen gericht)van Harry Potter toch echt verleden tijd zijn!!! Vóór deze film (of boek) had ik nog steeds het gevoel dat alles wel goed zou komen, dat er geen doden vielen, dat er weer een happy end zou komen waarin de prijzen uitgedeeld worden....NIET dus, de film is duister van toon, bevat meer sfeer dan al zijn voorgangers en zuigt je werkelijk het verhaal in. De spanning is om te snijden, terwijl dit bij de eerdere HP-films niet het geval was. De emoties voelden voor het eerst oprecht aan en het acteerwerk was, zoals de recensent goed opmerkte, duidelijk verbeterd. Eindelijk was niet het leven op Zweinstein de centrale locatie voor alle avonturen en ontberingen van de drie-eenheid Harry, Ron en Hermelien, maar plaatsen daarbuiten. De verbinding tussen de magische wereld en de normale mensenwereld was ook duidelijker dan voorheen en de constante dreiging van de Deatheaters was zo ongeveer het sterkste punt van de film!!!! Vele filmkijkers klagen over het gebrek aan actie en spanning in de HP-reeks, nu deze er wel is, wordt de film afgekraakt omdat deze niet de lijn van zijn voorgangers volgt?? Het herhalingselement binnen de film, wat de achtervolgingen betreft, is niet storend, totaal niet zelfs. Een klopjacht zou niet een klopjacht zijn als er niet voortdurend geprobeerd wordt de prooi te vangen....Al met al moet ik concluderen dat de nieuwe Harry Potter film veel sfeer bevat,prachtige landschappen en omgevingen toont, goed acteerwerk met meer emotie dan voorheen, meer spanning en een innovatief plot!!! Een ware aanrader dus!!!
17-11-2010 14:25
American_PsychoX schreef:
....


Nice.
17-11-2010 14:46
Ik heb nergens nog een deftige recensie gelezen van deze film... De recencenten hebben precies een probleem met een film die uit twee delen bestond?
17-11-2010 15:03
Op AICN zijn ze zeer positief
17-11-2010 15:10
Banned schreef:
Ik heb nergens nog een deftige recensie gelezen van deze film... De recencenten hebben precies een probleem met een film die uit twee delen bestond?

Verder kijken dan je neus lang is.
Film scoort prima op Popcornmeter en Rotten Tomatoes.
17-11-2010 15:11
De eerste 35 minuten staan online las ik. Die maar downloaden en na een half uur de zaal binnenglippen
17-11-2010 15:13
transp schreef:
Verder kijken dan je neus lang is.
Film scoort prima op Popcornmeter en Rotten Tomatoes.


4 van de 6 :')
17-11-2010 15:35
Ik vond het een fantastische film. Spannend, grimmig, goed uitgewerkt. Heerlijk!
17-11-2010 15:40
Vrijdag naar IMAX
Heb er zin in!!!
17-11-2010 16:23
Trixeon schreef:
Beetje een tegen strijdige mening. Je vindt hem tegenvallen maar hij het was toch een mega vermakeijke film??? Welke van de twee is het nou eigenlijk. On-topic ik huur hem wel een keer denk ik had de vorige film ook gehuurd en ben blij dat ik dat gedaan heb want wat viel die film toch tegen zeg. Bijna driekwart van de film werd er gepraat en aan het einde was er eindelijk is een keer actie en voor mij de saaiste uit de reeks


Harry Potter is ook geen actie film eh!!! Met geen deftige recensie heb ik het niet of de recensie positief is of negatief gewoon vreemde recensies...
17-11-2010 17:21
Mooie film Ik vind hem echt goed ! Die trailer laat dus alles zien, en niet alleen van part 1

En wat ik bedoelde met gedetailieerde spoilers bedoelde is deze tekst: "Maar dat maakt wel de tedere scène mogelijk waarin Harry en Hermione, in een moment van wanhoop, even met elkaar dansen op Nick Caves ‘Oh Children’" Natuurlijk spoil ik mezelf als ik foto's en trailers bekijk Maar dan kies ik er wel bewust voor Die zin had ik niet verwacht

Ik vond de acteurs goed, maar Emma Watson was echt goed Topmeid! Vooral toen Vond ik althans erg sterk geacteerd

Kortom: ik vond het een mega goede film! Duidelijk het eind van de serie. Ver van het lieve jonge tovenaartje dat naar Hogwarts gaat. En ik denk (en verwacht) dus dat in Part 2 de hel pas echt gaat losbarsten
17-11-2010 19:22
Tickets zijn al gekocht voor zaterdag en ik heb er zin in.
17-11-2010 19:58
SunChaser schreef:
De eerste 35 minuten staan online las ik. Die maar downloaden en na een half uur de zaal binnenglippen


Je gaat dit soort films toch niet downloaden man. Harry Potter films zijn echt voor de bios gemaakt vind ik......
17-11-2010 20:51
INCOMPLEET

over de opbouw gewoon typische traditioneel beginnen met de dreuzel huizen en de problemen en waar het bij de laatste deel was gebleven wee maar eens de kijker een opfrissertje van de potter sfeer geven

voor de rest te veel bossen [scenes] er mochten van mij best wel wat bomen weggepaakt worden hoor.

de film leek meer een relatie tussen Hermelien en Harry aangezien zij de meeste screentime hebben weten te beelden.


het had van mij best wel wat meer total different gemogen want dit lijkt meer op De halfbloed prins , maar dan een level hoger en ik hoop van harte dat part 2 wat meer actievoller en met een plot komt zodat het spannender dan ooit wordt , want hierin kon je al voorspellen wat er aan de gaande was.[chek de scene waar harry , hermelien en ron naar molie z''n huis gaan en hij de zwarte vogel laat gaan om Voldemort te waarschuwen.]


het enige mooie nieuwe en goede van de film vond ik de 3 gebroeders verhaal ...mooi uitgelegd aan de hand van animatie dat is voor kijker echt zo van oo leuk gedaan en het einde wat open laat en incompleet is los gezien dat de film in 2 delen is hadden ze de einde wat mij betreft wat meer kunnen maken [Zoals end part 1] .
17-11-2010 22:25
American_PsychoX schreef:
Al met al moet ik concluderen dat de nieuwe Harry Potter film veel sfeer bevat,prachtige landschappen en omgevingen toont, goed acteerwerk met meer emotie dan voorheen, meer spanning en een innovatief plot!!! Een ware aanrader dus!!!

Bedankt American_PyschoX voor de alternatieve recensie!
Ik heb de film nog niet gezien, maar ik weet nu al zeker dat ik het meer met jou eens ben dan met recensent Kaj van Zoelen.
Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de films altijd beoordeel met de boeken in mijn achterhoofd, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat de meeste bezoekers de boeken ook hebben gelezen. Ik proef uit de recensie dat de film heel erg de sfeer uit het boek probeert te vangen. Dus de constante dreiging, de naargeestigheid en ja, ook de saaiheid en frustratie van het (in eerste instantie) niet verder komen in de zoektocht naar de horcruxes. En als dus blijkt dat dat gelukt is, vind ik de film nu al geslaagd.
En dat moet het spectaculaire deel 2 nog komen!!!
17-11-2010 22:41
Ik vind het tijd voor een reboot. Anders hebben die potterfielen niks meer te doen de komende jaren.
18-11-2010 01:53
SunChaser schreef:
4 van de 6 :')

Ik neem het terug XD
18-11-2010 08:18
Masterbrain schreef:


de film leek meer een relatie tussen Hermelien en Harry aangezien zij de meeste screentime hebben weten te beelden.



Het lijkt me vrij logisch dat Harry en Hermelien de meeste screentime krijgen aangezien Ron ergens midden in het verhaal uit het team stapt en niet meer wil meedoen aan de zoektocht. Wat hadden de makers dan moeten doen op dat moment? Ellenlange scènes maken over Ron die zich schuldig voelt over het verlaten van zijn vrienden, kracht bijgezet met een vioolorkest ofzo? ja dat had vooral de spanning erin gehouden en was helemaal niet clichè geweest. En op die manier wordt ook het boek gevolgd waarin Harry en Hermelien ook een belangrijkere en grotere rol hebben dan Ron.

Ik ga deze vanavond kijken... kan niet meer wachten
18-11-2010 12:36
shaunofthedead schreef:
Het lijkt me vrij logisch dat Harry en Hermelien de meeste screentime krijgen aangezien Ron ergens midden in het verhaal uit het team stapt en niet meer wil meedoen aan de zoektocht. Wat hadden de makers dan moeten doen op dat moment? Ellenlange scènes maken over Ron die zich schuldig voelt over het verlaten van zijn vrienden, kracht bijgezet met een vioolorkest ofzo? ja dat had vooral de spanning erin gehouden en was helemaal niet clichè geweest. En op die manier wordt ook het boek gevolgd waarin Harry en Hermelien ook een belangrijkere en grotere rol hebben dan Ron.

Ik ga deze vanavond kijken... kan niet meer wachten





ze hadden op z'n minst wel kunnen laten zien waar ron die hele tijd heeft uitgespookt in 2 minuten tijd.


en ja mischien komt het omdat ik de boek niet heb gelezen ,maar ik heb wel alle delen tot nu toe bekeken en omdat zoals ik al zei dat deze incompleet blijkt omdat het part 1 is ga ik toch maar eens de boekenhandel binnen om mijn ongeduld af te kopen.
18-11-2010 12:42
hania99 schreef:
Ik vind het tijd voor een reboot. Anders hebben die potterfielen niks meer te doen de komende jaren.




nou niet zo gehaast hoor , want JK ROWLING zij dat ze zo verbonden is met harry potter dat ze mischien nog een deel gaat schrijven met een oudere volwassene Ron , Hermelien en Harry.

lijkt mij wel een idee
18-11-2010 16:04
De duisterste tot nu toe. Een ronduit deprimerend, naar sfeertje, vooral naar het eind. Ongelofelijk als je bedenkt hoe lichtvoetig en magisch het allemaal ooit begon. Ik had het niet verwacht, maar ik vind het prima. Het tempo ligt ook ineens heel anders dan de vorige delen, en dat gaat ten kostte van het visuele snoepgoed dat de vorige waren: visueel valt er minder te genieten (zeer karig gefilmd allemaal) - wat eigenlijk doet verlangen dat weer iemand als Cuarón of de ooit voorgestelde Del Toro aan het stuur had gestaan (dit verhaal is zeker duister genoeg voor Del Toro die het ooit afwees).

Maar wel muisstil zitten kijken met een volle zaal, en dramatisch gezien erg sterk.
19-11-2010 08:17
Ook al is het duidelijk dat dit deel de spanning moet opbouwen richting de epische finale in de zomer, vond ik dit eerste deel zeer vermakelijk met toch wel enkele erg sterke scènes. De openingsbeelden met de drie vrienden apart waren zeer sterk en zogen je meteen in het verhaal. De scène met voldemort en zijn dooddoeners en de daaropvolgende achtervolgingsscène waren ook van een hoog niveau. De rest van de film krijgt dan wel te maken met wat minder actie, al zijn er nog wel enkele actiescènes en kan er meer aandacht besteed worden aan de tanende relatie tussen de vrienden. Maar deze film gaat echter nooit vervelen omdat de kijker constant met het gevoel blijft zitten dat er in de volgende scène iets staat te gebeuren. Het acteerwerk is voor de meesten toch bovengemiddeld. In tegenstelling tot de recensist vond ik Rupert Grint eigenlijk wel vrij goed acteren, terwijl ik Radcliffe iets minder vond. Toch blijven acteurs als Bill Nighy en Alan Rickman de show stelen, hoe kort ze ook in beeld komen.
Deze Potterfilm is een van de betere uit de reeks en zal je met een wanhopig gevoel achterlaten omdat het nog een halfjaar duurt eer we het vervolg zullen kunnen zien.
19-11-2010 21:23
Het verhaal voelt gewoon niet af! Nee sorry, heb de film nog niet gezien en ben dat eigenlijk niet van plan tot het 2e deel uit is. Het is logisch dat het eerste deel gewoon niet helemaal goed is, waarom dat komt hoef ik hoop ik niet uit te leggen.

Ik kan best nog wel een jaartje wachten, als ik de hele film maar in 1x krijg te zien en niet in 2 delen.
19-11-2010 23:19
shaunofthedead schreef:
Ook al is het duidelijk dat dit deel de spanning moet opbouwen richting de epische finale in de zomer, vond ik dit eerste deel zeer vermakelijk met toch wel enkele erg sterke scènes. De openingsbeelden met de drie vrienden apart waren zeer sterk en zogen je meteen in het verhaal. De scène met voldemort en zijn dooddoeners en de daaropvolgende achtervolgingsscène waren ook van een hoog niveau. De rest van de film krijgt dan wel te maken met wat minder actie, al zijn er nog wel enkele actiescènes en kan er meer aandacht besteed worden aan de tanende relatie tussen de vrienden. Maar deze film gaat echter nooit vervelen omdat de kijker constant met het gevoel blijft zitten dat er in de volgende scène iets staat te gebeuren. Het acteerwerk is voor de meesten toch bovengemiddeld. In tegenstelling tot de recensist vond ik Rupert Grint eigenlijk wel vrij goed acteren, terwijl ik Radcliffe iets minder vond. Toch blijven acteurs als Bill Nighy en Alan Rickman de show stelen, hoe kort ze ook in beeld komen.
Deze Potterfilm is een van de betere uit de reeks en zal je met een wanhopig gevoel achterlaten omdat het nog een halfjaar duurt eer we het vervolg zullen kunnen zien.


Ik heb de film zojuist gezien en ben het met je eens. Ondanks het gebrek aan grote actiescenes heb ik me prima vermaakt en vloog de tijd voorbij. Ik kijk al uit naar zomer 2011.
20-11-2010 20:45
* DEZE REACTIE KAN MOGELIJKE SPOILERS BEVATTEN! *

Gisteravond ben ik naar deze film geweest. Op het moment dat dit boek uitkwam heb k 'm meteen in het engels gelezen. Ik vodn 'm redelijk. Daarna heb ik 'm niet meer gelezen om deze film als filmliefhebber zo neutraal mogelijk te kunnen beoordelen.

Deel 6 vond ik in tegenstelling tot veel anderen goed. Misschien weinig actie maar veel karakteropbouw wat wel belangrijk is voor een film. Vooral tegen het einde. Maar als je actie gemist hebt in het vorige deel, dan mis je hier niets. De eerste akte van de film is bijzonder goed. Vooral de begin scene van Emma Watson/ Hermoine. Erg sterk in elkaar gezet. De dreiging is meteen te voelen. Dan merk je meteen dat iedereen om elkaar geeft en er voor elkaar is. De aktie is meteen te snijden en erg goed in beeld gebracht.

Hierna komt natuurlijk de tweede akte. Harry, Ron en Hermoine zijn op de vlucht en gaan alle kanten van Engelenad op. Velen zeggen dat de film hier uiteen valt en erg traag is. Aan de ene kant is dat waar, maar aan de andere kant ook niet. Er zitten momenten in met alleen maar stills, wat voor karakteropbouw moet staan, maar beter uitgewerkt kon zijn. Maar toch merk je dat de acteurs en personges erg om elkaar geven en dat maakt alles erg intrigerend. Maar toch is er een constante dreiging te voelen. Ook is de dansscene met Harry en Hermoine erg belangrijk en één van mooiste momenten in de film als het over vrolijkheid en liefde gaat. Het mooiste is wanneer , maar ook een erg gedenkwaardige scene.

Ten slotte de derde akte. Dit gebeurd wanneer dobby terug in beeld komt. Van hieruit zit er weer veel vaart in de film met spannende momenten maar ook gruwelijke momenten. Het heeft een emotioneel einde dat 10 x harder aan komt dan het einde van Dumbledore. Dit is een einde dat erg mooi en met erg veel emotie in beeld is gebracht en waarvoor geklapt mag worden. De laatste scene is niet bepaald een cliffhanger. Maar je krijgt erdoor nog meer zin in Part 2. Die laatste scene laat je huiveren en je mond open vallen.
En de aftiteling is ook al zeer duister. Iets wat je natuurlijk mag verwachten na het zien van deze erg goede Harry Potter film.

Rating: 4/5 sterren
20-11-2010 21:16
Asperientje schreef:
Ron het medaillon moet vernietigen met het zwaard en door de macht van het medaillon Harry en Hermoine ziet zoenen...naakt. Alleen de borsten en de edele delen zijn bedekt. Maar zeer opgewonden raakte ik ervan om Emma Watson zo te zien. Daar heb ik al een aantal jaren op zitten te wachten... en ze lijkt nog goed te kunnen zoenen ook! Maar het laat natuurlijk veel emotie zien en dat laat het ook los in deze scene [/spoiler]


Viespeuk
21-11-2010 10:29
Ondertussen al gelezen op imdb dat Harry Potter op zijn openingdag vlotjes over de 60 miljoen gaat, dat wordt dan de vijfde beste aller tijden.

Deel 7 is naar mijn mening trouwens de beste Harry Potter-film. Vooral het begin () is gewoon briljant. Het middenstuk neemt wel zijn tijd, wat ook logisch is aangezien ze het hele boek nu in 5 uur vertellen in plaats van in 2,5 uur, maar echt vervelend wordt het nooit en het dansje is echt tof gedaan.

Verder wordt het boek weer vrij getrouw gevolgd op enkele uitzonderingen na, waar alleen een paar muggenzifters over zullen vallen. Neem nu die scène met Hedwig, in het boek , in de film , helemaal niks mis mee. Alleen wel vreemd dat de hele bruiloft zowat overgeslagen werd, op een kleine dansscène na. Als ik er over nadenk, wordt er zelfs nooit gezegd wie nu eigenlijk gaat trouwen.

Het enige nadeel is dat we op de climax moeten wachten tot volgende zomer. De cliffhanger was wel mooi gedaan.
21-11-2010 11:32
benjamin schreef:
Ondertussen al gelezen op imdb dat Harry Potter op zijn openingdag vlotjes over de 60 miljoen gaat, dat wordt dan de vijfde beste aller tijden.

Deel 7 is naar mijn mening trouwens de beste Harry Potter-film. Vooral het begin () is gewoon briljant. Het middenstuk neemt wel zijn tijd, wat ook logisch is aangezien ze het hele boek nu in 5 uur vertellen in plaats van in 2,5 uur, maar echt vervelend wordt het nooit en het dansje is echt tof gedaan.

Verder wordt het boek weer vrij getrouw gevolgd op enkele uitzonderingen na, waar alleen een paar muggenzifters over zullen vallen. Neem nu die scène met Hedwig, in het boek , in de film , helemaal niks mis mee. Alleen wel vreemd dat de hele bruiloft zowat overgeslagen werd, op een kleine dansscène na. Als ik er over nadenk, wordt er zelfs nooit gezegd wie nu eigenlijk gaat trouwen.

Het enige nadeel is dat we op de climax moeten wachten tot volgende zomer. De cliffhanger was wel mooi gedaan.


Helemaal mee eens ik vond dit ook wel 1 van de beste uit de serie. Snap niet dat iedereen er zo negatief over is. Bovendien was het erg duister wat een pluspunt is. Raar idee dat de hele franchise straks over is trouwens.....
21-11-2010 17:33
benjamin schreef:
Ondertussen al gelezen op imdb dat Harry Potter op zijn openingdag vlotjes over de 60 miljoen gaat, dat wordt dan de vijfde beste aller tijden.

Deel 7 is naar mijn mening trouwens de beste Harry Potter-film. Vooral het begin () is gewoon briljant. Het middenstuk neemt wel zijn tijd, wat ook logisch is aangezien ze het hele boek nu in 5 uur vertellen in plaats van in 2,5 uur, maar echt vervelend wordt het nooit en het dansje is echt tof gedaan.

Verder wordt het boek weer vrij getrouw gevolgd op enkele uitzonderingen na, waar alleen een paar muggenzifters over zullen vallen. Neem nu die scène met Hedwig, in het boek , in de film , helemaal niks mis mee. Alleen wel vreemd dat de hele bruiloft zowat overgeslagen werd, op een kleine dansscène na. Als ik er over nadenk, wordt er zelfs nooit gezegd wie nu eigenlijk gaat trouwen.

Het enige nadeel is dat we op de climax moeten wachten tot volgende zomer. De cliffhanger was wel mooi gedaan.


Dit deel is duidelijk de beste uit de serie en ik ben blij dat ze het in twee delen hebben gemaakt. Qua verhaal, acteren, liefde, spanning en actie stijgt dit voor mij boven alle andere voorgaande HP films uit. Ik ben het met jou eens. Ik heb 'm net voor de tweede keer gezien en dan ga je ook op de details letten. daar is veel aan besteedt. Ik vond de film perfect zo en dat van de bruiloft vind ik niet zo heel erg. En de cliffhanger was voor mij briljant. Maar ook de laatste scène daarvoor was geweldig gemaakt en perfect om mee af te sluiten.
21-11-2010 17:43
Masterbrain schreef:
INCOMPLEET

over de opbouw gewoon typische traditioneel beginnen met de dreuzel huizen en de problemen en waar het bij de laatste deel was gebleven wee maar eens de kijker een opfrissertje van de potter sfeer geven

voor de rest te veel bossen [scenes] er mochten van mij best wel wat bomen weggepaakt worden hoor.

de film leek meer een relatie tussen Hermelien en Harry aangezien zij de meeste screentime hebben weten te beelden.


het had van mij best wel wat meer total different gemogen want dit lijkt meer op De halfbloed prins , maar dan een level hoger en ik hoop van harte dat part 2 wat meer actievoller en met een plot komt zodat het spannender dan ooit wordt , want hierin kon je al voorspellen wat er aan de gaande was.[chek de scene waar harry , hermelien en ron naar molie z''n huis gaan en hij de zwarte vogel laat gaan om Voldemort te waarschuwen.]


het enige mooie nieuwe en goede van de film vond ik de 3 gebroeders verhaal ...mooi uitgelegd aan de hand van animatie dat is voor kijker echt zo van oo leuk gedaan en het einde wat open laat en incompleet is los gezien dat de film in 2 delen is hadden ze de einde wat mij betreft wat meer kunnen maken [Zoals end part 1] .


Ik ben het hier niet mee eens. The halfblood prince was al een heel goede film. En dit deel heeft juist de actie die gemist was in het vorige deel. Ook is er nu een duidelijkere verhaal te vinden in de film dan in het vorige deel. Een film moet namelijk niet om actie gaan, maar om de personages en in dit deel is dat weer erg goed uitgewerkt. Het is de laatste film (als je part 1 en 2 samenvoegt)en dan moet je juist weten hoe de personages er tegen over staan en dat maakte deze film juist zo sterk.
22-11-2010 21:45
Ik vond deze zevende Harry Potter film gewoonweg de max! De beste HP film die ik tot nu toe gezien heb. Fantastische donkere sfeer, superspannend, met enkele stevige schrikmomenten (al heb ik het boek gelezen en wist ik wat er ging gebeuren).
't Is waar, er gebeurt in het boek nog veel meer, maar mensen wat willen jullie dan eigenlijk ! De filmrecensie spreekt over het gebrek van de film dat het 'maar' deel 1 is, anderen vinden 'm te lang. Maar je kan niet én én hebben. Dat is trouwens met alle boeken zo die verfilmd worden. Voor mij duurde ie geen second te lang, en ik vond het spijtig dat ie gedaan was (en dat ik nog zo lang moet wachten op deel 2). Waar ik het verhaal écht bangelijk uitgedund vond, dat was in de verfilming van de halfbloed prins. Daar bleef ik echt op mijn honger zitten. Zoveel informatie in het boek, zo weinig bleef er nog van over in de film. Ik vind het hier juist fantastisch dat er tijd gemaakt wordt voor het verhaal zoals het in het boek verteld wordt, het hele boek in één film steken, dat had echt niet goed geweest.
Al had de film vijf uur geduurd, ik was nog met veel plezier blijven zitten.
En al die filmrecenseurs met hun commentaar over de lengte en over dit en over dat... Als je als ik al die jaren al de films en de boeken volgt, dan kan je dat allemaal geen bal schelen. Ik ging helemaal mee in deze film, en ook emotioneel, wat ik niet eerder had bij de andere HP films. Ik zat meermaals met tranen in de ogen.
Aan de échte Harry Potter fans: je moet deze film gewoon gaan zien!!!!! Ik ben 42 jaar geworden dit jaar, en voel me nog helemaal niet te oud voor het Harry Potter verhaal, het is de loop van deze tien jaren almaar beter geworden. Er zat zelfs een man van rond de 75 jaar in de filmzaal! Bewijs dat Harry Potter alle leeftijden aanspreekt.
Vijf sterren krijgt ie van mij.
22-11-2010 21:47
American_PsychoX schreef:
Ik ben het niet bepaald met de recensent eens. De film bevat niet voor niets de toevoeging ''Part 1''. Had de film een duidelijk, afsluitend einde gehad, dan was men nog niet tevreden, want dat rechtvaardigt de splitsing van het laaste boek in 2 films weer niet, etc. Er zal altijd wel kritiek komen van een bepaald soort mensen. Men klaagt over het feit dat de magie van HP weg is, ik vind dit alleen maar sterk van deze film. Sinds deel 2 wordt de filmreeks afgekraakt op zijn begin en einde, die altijd hetzelfde zijn zogenaamd. Ergens is dat ook wel waar, maar nu de film over een andere boeg gegooid wordt, is het ook weer niet goed. Wanneer wel dan, vraag ik me af??? Naar mijn mening was deze film zeer vernieuwend en de sterkste tot nu toe van de HP-reeks. Voor het eerst drong echt volledig tot mij door dat het menens was, dat het sprookjesachtige en lieflijke(meer op kinderen gericht)van Harry Potter toch echt verleden tijd zijn!!! Vóór deze film (of boek) had ik nog steeds het gevoel dat alles wel goed zou komen, dat er geen doden vielen, dat er weer een happy end zou komen waarin de prijzen uitgedeeld worden....NIET dus, de film is duister van toon, bevat meer sfeer dan al zijn voorgangers en zuigt je werkelijk het verhaal in. De spanning is om te snijden, terwijl dit bij de eerdere HP-films niet het geval was. De emoties voelden voor het eerst oprecht aan en het acteerwerk was, zoals de recensent goed opmerkte, duidelijk verbeterd. Eindelijk was niet het leven op Zweinstein de centrale locatie voor alle avonturen en ontberingen van de drie-eenheid Harry, Ron en Hermelien, maar plaatsen daarbuiten. De verbinding tussen de magische wereld en de normale mensenwereld was ook duidelijker dan voorheen en de constante dreiging van de Deatheaters was zo ongeveer het sterkste punt van de film!!!! Vele filmkijkers klagen over het gebrek aan actie en spanning in de HP-reeks, nu deze er wel is, wordt de film afgekraakt omdat deze niet de lijn van zijn voorgangers volgt?? Het herhalingselement binnen de film, wat de achtervolgingen betreft, is niet storend, totaal niet zelfs. Een klopjacht zou niet een klopjacht zijn als er niet voortdurend geprobeerd wordt de prooi te vangen....Al met al moet ik concluderen dat de nieuwe Harry Potter film veel sfeer bevat,prachtige landschappen en omgevingen toont, goed acteerwerk met meer emotie dan voorheen, meer spanning en een innovatief plot!!! Een ware aanrader dus!!!
Aan American Psycho X: ik geef je voor de volle 100% gelijk, ben het helemaal met je eens op elk punt; die filmrecenseurs zijn waarschijnlijk niet zo'n Harry Potters fans, of toch niet zoals wij die het verhaal al jaren met veel fascinatie volgen. Ook ik vind dit de beste Harry Potter film uit de hele reeks, om dezelfde reden als jij dat vindt, heb hier verder ook nog een reactie geplaatst.
22-11-2010 23:06
Ik kan mijzelf al jaren lang een fanatieke Harry Potter fan noemen en heb altijd genoten van de films. Maar wat vond ik deze film slecht , een ontzettend onsamenhangend geheel om over het camera-werk nog een eens te beginnen. Als je kijkt naar de scene in het huis van Mathilda, de camera blijft trillen...
Het verhaal gaat alleen maar van hak-op-de-tak waarin maar weinig echt wordt verteld hoe het verhaal loopt. .
Daarnaast heb ik mij kapot geërgerd aan het constant zwart worden van het scherm om naar de volgende scene te gaan. Het voegde totaal niks toe en werkte in mijn ogen alleen maar storend.
Deze film vind ik echt de slechtste in de reeks tot nu toe waarbij ik echt hoop dat het tweede deel alles goed gaat maken.
3/10
23-11-2010 10:05
Asperientje schreef:
Ik ben het hier niet mee eens. The halfblood prince was al een heel goede film. En dit deel heeft juist de actie die gemist was in het vorige deel. Ook is er nu een duidelijkere verhaal te vinden in de film dan in het vorige deel. Een film moet namelijk niet om actie gaan, maar om de personages en in dit deel is dat weer erg goed uitgewerkt. Het is de laatste film (als je part 1 en 2 samenvoegt)en dan moet je juist weten hoe de personages er tegen over staan en dat maakte deze film juist zo sterk.


Mee eens; ik vond HBP een heel grote stap vooruit en heel volwassen. En dat 7.1 wordt gebruikt om nog wat karakteropbouw gebruikt vind ik best. 7.2 wordt een knaller.

PS
Ik heb geen enkel HP boek gelezen, dus ik kan niet oordelen of de films zich trouw houden aan de boekenreeks. Ik vind de laatste delen als film wel heel geslaagd.
23-11-2010 10:37
Ik begrijp de kritiek op Halfbloedprins niet echt. Vonden jullie dan dat er in het boek zoveel meer actie was? Pas bij het eindgevecht had je actie, net als in het boek. In HBP werd de basis gelegd voor de laatste 2 delen qua sfeer en karakter. Daar werd het al duidelijk dat het geen film voor kinderen meer was, maar dat iedereen volwassen geworden was, ook de kijker. Het grote nadeel van deel 6 was gewoon dat ze te veel belangrijke info uit het boek niet in de film hebben gestoken zoals
Dat was wel jammer maar gezien het boek is de kritiek van te weinig actie gewoon onterecht.
23-11-2010 22:13
shaunofthedead schreef:
Ik begrijp de kritiek op Halfbloedprins niet echt. Vonden jullie dan dat er in het boek zoveel meer actie was? Pas bij het eindgevecht had je actie, net als in het boek. In HBP werd de basis gelegd voor de laatste 2 delen qua sfeer en karakter. Daar werd het al duidelijk dat het geen film voor kinderen meer was, maar dat iedereen volwassen geworden was, ook de kijker. Het grote nadeel van deel 6 was gewoon dat ze te veel belangrijke info uit het boek niet in de film hebben gestoken zoals
Dat was wel jammer maar gezien het boek is de kritiek van te weinig actie gewoon onterecht.


Ik vond zeker niet dat er te weinig actie was in de Halfbloed prins,helemaal niet! Ik vond het alleen zo jammer dat er zo weinig verteld werd over drie zaken die in het boek wél in detail beschreven worden: Rons kwaliteiten als Zwerkbalspeler en zijn twijfels (plus de adoratie van Belinda en de nodige humor daarbij), de ontluikende liefde tussen Harry en Ginny (daar wordt alleen een kus gefilmd) en nog niet in het minst alle informatie over de Gruzielementen van Voldemort... In de film zie je een twee of drietal fragmenten daarover, in het boek wordt daar véél véél meer over gezegd... En toen de film gedaan was had ik zoiets van 'oei, dit is het dan'. Nadien heb ik 'm nog een paar keer bekeken op dvd en vond 'm toen wel beter, maar toch wordt er te weinig nadruk gelegd op die drie zaken vind ik. Anderzijds, er gebeurt ook zoveel in dat boek, misschien hadden ze die ook in twee delen moeten maken
23-11-2010 22:15
SicMaggot schreef:
Ik kan mijzelf al jaren lang een fanatieke Harry Potter fan noemen en heb altijd genoten van de films. Maar wat vond ik deze film slecht , een ontzettend onsamenhangend geheel om over het camera-werk nog een eens te beginnen. Als je kijkt naar de scene in het huis van Mathilda, de camera blijft trillen...
Het verhaal gaat alleen maar van hak-op-de-tak waarin maar weinig echt wordt verteld hoe het verhaal loopt. .
Daarnaast heb ik mij kapot geërgerd aan het constant zwart worden van het scherm om naar de volgende scene te gaan. Het voegde totaal niks toe en werkte in mijn ogen alleen maar storend.
Deze film vind ik echt de slechtste in de reeks tot nu toe waarbij ik echt hoop dat het tweede deel alles goed gaat maken.
3/10


Snap niet hoe je dat kan vinden, zo'n fantastische film; ik persoonlijk vond 'm de beste uit de hele reeks. Ja, er staat nog veel meer in het boek, inderdaad, maar dan zouden ze misschien vier delen moeten maken om alles te tonen. Ook bij de andere films worden veel details en andere informatie weggelaten, maar dat kàn toch ook niet anders?
24-11-2010 11:29
tinkelbel schreef:
Ik vond zeker niet dat er te weinig actie was in de Halfbloed prins,helemaal niet! Ik vond het alleen zo jammer dat er zo weinig verteld werd over drie zaken die in het boek wél in detail beschreven worden: Rons kwaliteiten als Zwerkbalspeler en zijn twijfels (plus de adoratie van Belinda en de nodige humor daarbij), de ontluikende liefde tussen Harry en Ginny (daar wordt alleen een kus gefilmd) en nog niet in het minst alle informatie over de Gruzielementen van Voldemort... In de film zie je een twee of drietal fragmenten daarover, in het boek wordt daar véél véél meer over gezegd... En toen de film gedaan was had ik zoiets van 'oei, dit is het dan'. Nadien heb ik 'm nog een paar keer bekeken op dvd en vond 'm toen wel beter, maar toch wordt er te weinig nadruk gelegd op die drie zaken vind ik. Anderzijds, er gebeurt ook zoveel in dat boek, misschien hadden ze die ook in twee delen moeten maken


Je hebt gelijk als je zegt dat er te veel belangrijke info werd weggelaten vooral dan in verband met de gruzielementen. Maar mijn reactie was vooral bedoeld voor degene die vinden dat er meer actie in het boek was dan in de film, wat totaal niet klopt. Het boek focuste zich meer op de dingen die jij hierboven beschreven hebt dan op de actie dus gaat de film dat ook doen
28-11-2010 19:30
shaunofthedead schreef:
Je hebt gelijk als je zegt dat er te veel belangrijke info werd weggelaten vooral dan in verband met de gruzielementen. Maar mijn reactie was vooral bedoeld voor degene die vinden dat er meer actie in het boek was dan in de film, wat totaal niet klopt. Het boek focuste zich meer op de dingen die jij hierboven beschreven hebt dan op de actie dus gaat de film dat ook doen


Het grootste verschil is vooral het einde . Voor de rest is er uiteraard informatie weggelaten, maar dat is broodnodig om alles te kunnen vertellen in 2,5 uur, zoals die , die ze in het boek toch ook niet echt zien.
29-11-2010 08:04
Afgelopen zaterdag gezien en ik vond het een goeie film. Vooral de wanhoop wordt goed in beeld gebracht.
Ik kan niet wachten op deel 2.

Laatste Filmnieuws