Fast & Furious 5

Geplaatst door Arman Avsaroglu op 05-05-2011 13:24 - Bron: FilmTotaal

Regie: Justin Lin | Cast: Paul Walker (Brian O’Conner), Vin Diesel (Dominic Toretto), Dwayne Johnson (Hobbs), Jordana Brewster (Mia), Tyrese Gibson (Roman), e.a. | Speelduur: 130 minuten | Jaar: 2011

Het is geen geheim dat het niet heel goed gaat met filmstudio Universal. De flops volgden elkaar de afgelopen jaren in rap tempo op en de eens zo succesvolle studio had met de Fast & Furious-films maar één redelijk succesvolle franchise in handen. Een vervolg op het vierde en commercieel gezien meest succesvolle deel kon dan ook niet lang uitblijven. Maar waar zo’n vervolg normaal gesproken resulteert in een fantasieloos, lopendebandproduct, vormt Fast & Furious 5 een uitzondering op die regel. Deze film is met afstand het beste deel uit de reeks, en biedt alles waar een goede zomerblockbuster aan moet voldoen.

Nadat Dom Toretto met hulp van Brian O’Conner en Mia Toretto aan de politie is ontsnapt, zijn de drie op de vlucht voor de Amerikaanse autoriteiten. Uiteindelijk belanden ze in Rio de Janeiro waar ze nog één laatste klus aangrijpen die hen definitief naar de vrijheid moet brengen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, omdat ze achterna worden gezeten door FBI-agent Luke Hobbs en ook moeten zien af te rekenen met drugsbaas Reyes.

Onlangs kwam in het nieuws dat de Fast & Furious-franchise in de toekomst minder aandacht wil besteden aan de straatraces die de eerste films zo populair maakten en meer richting het heistgenre wil gaan, waarin een groep personages een grote overval pleegt. Deze overgang krijgt al duidelijk gestalte in dit vijfde deel, op een bepaald moment zelfs heel letterlijk. Als O’Conner en Toretto namelijk op zoek gaan naar snelle auto’s en bij een straatrace belanden, verwacht je als fan dat veel snelle auto’s over circuits gaan rijden, maar regisseur Justin Lin snijdt heel bewust op dat moment weg om maar aan te geven dat de films van toon gaan veranderen.

Het is een gewaagde zet, maar wel een die opvallend goed uitpakt. Uit Fast & Furious 5 spreekt een opmerkelijke frisheid die sinds het eerste deel uit de franchise was verdwenen. Dit is voor een belangrijk deel ook te danken aan de introductie van het personage Luke Hobbs, die op geheel eigen wijze jacht maakt op de bende van Dom Toretto. De door Dwayne Johnson met de nodige ironie gespeelde Hobbs krijgt een aantal heerlijke oneliners in de mond gelegd die vaak nergens op slaan, maar door een goede timing wel erg grappig zijn.

Een andere reden voor het succes van Fast & Furious 5 is Rio de Janeiro, dat het decor vormt voor de film. De stad lijkt wel gemaakt te zijn voor deze franchise met de hagelwitte stranden, mooie vrouwen maar ook de energie en het gevaar dat te vinden is in de talrijke favela’s. Het is een knappe prestatie van regisseur Justin Lin dat hij de sfeer van de stad zo goed op het scherm heeft weten over te brengen, zeker als je beseft dat een groot deel van de opnames in Puerto Rico plaatsvonden.

En zo lijkt het alsof alle puzzelstukjes in elkaar zijn gevallen bij Fast & Furious 5. Zo ongeveer de voltallige cast uit de vorige vier films is opgetrommeld, de onderlinge chemie is goed en met de humor zit het ook wel snor. En, misschien wel het belangrijkst, ook de actiescènes zitten prima in elkaar, met als uitschieter de minutenlange scène waarin Toretto en O’Conner een gigantische stalen kluis vastbinden aan hun auto’s en door de straten van Rio scheuren. Het gaat helemaal nergens over, maar vermakelijk is het allemaal wel en laat dat nou net precies de belangrijkste voorwaarde van een geslaagde zomerblockbuster zijn.



Lees ook het interview met Paul Walker, Dwayne Johnson en Justin Lin.

Bekijk de Fast & Furious 5 trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (30)

04-05-2011 23:40
Ik vond hem inderdaad ook 4 sterren waard. Ben benieuwd welke kant de serie zal op gaan na dit deel
04-05-2011 23:50
Altijd leuk zo'n positieve verrassing.
04-05-2011 23:52
alleen het aantal sterren gekeken en ga er morgen heen ben benieuwd!
04-05-2011 23:59
Fast Five blijft een echte actie film, lekker druk en overdreven. Er zit nu zelf wel een soort van een verhaallijn in. Verder een heerlijke cast, allemaal bekende gezichten en dat kijkt natuurlijk prettig weg. Zat alleen heel de tijd te bedenken hoe "Han" opeens hierin zat. Gelukkig krijg je dit wel door aan het einde van de film. Voldoet prima aan mijn eis van een actie film en scoort hiermee ook een welverdiende 8! Deel 1 vond ik goed, het tweede deel een stuk minder en het derde deel sloot niet geheel aan bij de overige delen. Het vierde deel vond ik wel geslaagd en gelukkig sluit Fast Five hier prima op aan. Kortom voor liefhebber's van de reeks, gewoon lekker kijken. En nu maar weer afwachten wat het zesde deel te bieden zal hebben
05-05-2011 08:30
Lekker hoor...130min!

Vanavond ga ik 'm checken!
05-05-2011 08:47
Acer schreef:
Fast Five blijft een echte actie film, lekker druk en overdreven. Er zit nu zelf wel een soort van een verhaallijn in. Verder een heerlijke cast, allemaal bekende gezichten en dat kijkt natuurlijk prettig weg. Zat alleen heel de tijd te bedenken hoe "Han" opeens hierin zat. Gelukkig krijg je dit wel door aan het einde van de film. Voldoet prima aan mijn eis van een actie film en scoort hiermee ook een welverdiende 8! Deel 1 vond ik goed, het tweede deel een stuk minder en het derde deel sloot niet geheel aan bij de overige delen. Het vierde deel vond ik wel geslaagd en gelukkig sluit Fast Five hier prima op aan. Kortom voor liefhebber's van de reeks, gewoon lekker kijken. En nu maar weer afwachten wat het zesde deel te bieden zal hebben


zou me niet direct verbazen dat dit het beste deel word. ik vond de andere delen namelijk "redelijk" goed. tis zeker amusant ma kvint geen top. kheb ook wel de indruk dat hoe meer ze er maken, hoe beter ik ze vind. (beste tot nu toe vond ik tokyo drift, mss dat velen het oneens met me zijn! :-)...)
kben tog benieuwd naar deze...

betreffende han, ik dacht dat dit was omdat deze film zich afspeelt vóór tokyo drift.

greetz
05-05-2011 09:19
Ziet er wel nog een vette film uit, best te genieten maar dan wel er niet al te lang bij nadenken.
05-05-2011 10:16
je verwacht 1 ster je krijgt er 4. Men ik ben zo benieuwd na deze film hoor alleen maar positieve dingen erover.
05-05-2011 10:40
Het einde van Roger Ebert's recensie is geweldig:

What I missed were laughs, although I got a good one right at the end, when we were warned that the driving in the movie was done in a controlled environment by professionals, and we shouldn't try those stunts ourselves. Someday I would like to meet a driver who was planning to race his Hummer into a reinforced concrete wall before being persuaded otherwise by the closing credits.
05-05-2011 16:31
Lucas Black & Bow Wow uit deel 3 doen dus niet mee als het voor Tokyo Drift afspeelt.

Maar heeft Universal echt zoveel flops gehad laatste jaren. Volgens mij zaten er best wel wat hits bij, maar die deden blijkbaar in de USA niet zoveel.

Heeft iemand misschien een linkje naar Universal flops van vorig jaar en ook eentje met films die wel succesvol waren.
05-05-2011 17:12
Blockbuster schreef:
Heeft iemand misschien een linkje naar Universal flops van vorig jaar en ook eentje met films die wel succesvol waren.
Google is uw vriend (en daarna Wikipedia).
05-05-2011 18:31
geen super film, maar gewoon een lekkere actiefilm die op bijna alle fronten weet te vermaken


(blijf trouwens even zitten bij de aftiteling!)
05-05-2011 23:02
Dunno1984 schreef:
zou me niet direct verbazen dat dit het beste deel word. ik vond de andere delen namelijk "redelijk" goed. tis zeker amusant ma kvint geen top. kheb ook wel de indruk dat hoe meer ze er maken, hoe beter ik ze vind. (beste tot nu toe vond ik tokyo drift, mss dat velen het oneens met me zijn! :-)...)
kben tog benieuwd naar deze...

betreffende han, ik dacht dat dit was omdat deze film zich afspeelt vóór tokyo drift.

greetz


Vind tokyo drift juist de slechtste met dat domme driften, slaat nergens op, en een hoofdrolspeler die ook niet erg interressant was, vond dat deel niet echt een fast en furious film.
05-05-2011 23:41
Heb hem vandaag gezien was inderdaad een goede film , maar als er nu nog een vervolg komt wil ik graag dat het verder gaat na deel 3 want eigelijk spelen deel 4 en 5 zich tussen deel 2 en 3 af.En dan nog blijf zitten tot het eind■[spoiler]
05-05-2011 23:57
pringles schreef:
blijf trouwens even zitten bij de aftiteling!
Thanx!! Dat was mij nog niet bekend.

Ik ga zaterdag heen, heb er zin an!!
05-05-2011 23:58
Dunno1984 schreef:
zou me niet direct verbazen dat dit het beste deel word. ik vond de andere delen namelijk "redelijk" goed. tis zeker amusant ma kvint geen top. kheb ook wel de indruk dat hoe meer ze er maken, hoe beter ik ze vind. (beste tot nu toe vond ik tokyo drift, mss dat velen het oneens met me zijn! :-)...)
kben tog benieuwd naar deze...

betreffende han, ik dacht dat dit was omdat deze film zich afspeelt vóór tokyo drift.

greetz
Dan ben je 1 van de weinigen, want Tokyo Drift vind ik zoals vele anderen het minste deel. Nog steeds wel gaaf hoor, maar past niet echt in de serie.
06-05-2011 00:15
Ben net terug....en hij is zeker niet tegengevallen! Ik ben superfan van de F&F serie; maar deze flick was heel vermakelijk en dan vooral de stunts. Een heel dikke 8!
06-05-2011 00:18
ik kom net terug uit de bios

ik vind het echt werkelijke een super film, er zijn mijn weinig sequels die kunnen tippen aan het eerste exemplaar maar deze film doet dat imo.

het verhaal is gewoon goed. de humor in de film vind ik werkelijk fantastisch. er zitten genoeg stukken in de film die absoluut zwaar onrealistisch zijn, maar dat maakte mij geen donder uit ik heb heerlijk zitten te genieten.
06-05-2011 08:45
Blockbuster schreef:
Lucas Black & Bow Wow uit deel 3 doen dus niet mee als het voor Tokyo Drift afspeelt.

Maar heeft Universal echt zoveel flops gehad laatste jaren. Volgens mij zaten er best wel wat hits bij, maar die deden blijkbaar in de USA niet zoveel.

Heeft iemand misschien een linkje naar Universal flops van vorig jaar en ook eentje met films die wel succesvol waren.


Had ik ook niet verwacht ... laten we eerlijk zijn ... deel 3 is een vreemde eend in de bijt !!! ps ... Ben nog steeds bedroefd dat de makers in het vorige deel Michelle Rodriguez ombrachten.
( volgens mij heeft Michelle de meeste Movie kills op haar naam staan !!!! )
06-05-2011 08:57
Decepticon schreef:
Dan ben je 1 van de weinigen, want Tokyo Drift vind ik zoals vele anderen het minste deel. Nog steeds wel gaaf hoor, maar past niet echt in de serie.


Ik kan dat zeker begrijpen dat ik bij de weinigen ben.. ik was gewoon al niet van in het begin onder de indruk van die films.. (niet dat ik ze slecht vond hè, zeker niet!)
ik had gewoon (persoonlijk) het gevoel dat ze teveel probeerden om ne serieuze en toch bij momenten humor film te maken.
Pas vanaf deel 3 vond ik het naar mijns inziens geslaagd en amusant (ik vond het goeie hoofdrolspeler)

MAAR mss dat het aan de regisseur ligt? (ben niet zeker, maar dacht dat vanaf tokyo drift justin lin regisseerde) Mss dat zijn stijl van regie me iets beter ligt.

Al regelmatig gelezen dat fast five het beste deel zou worden: mag zeker en vast, kga zeker gaan kijken in cine;-)


greetz
06-05-2011 10:00
gister geweest! super vet! heerlijk!
lekkere wijven mooie auto's en goeie aktie wat wil een man nog meer! ga hem zeker nog een keer in de bios zien!
laat deel 6 maar komen Yeeehaaaa
06-05-2011 10:43
Wat ik alleen niet snap is, deze film speelt zich af tussen 3 en 4 begreep ik? maar hij zit wel in deze film, en in deel 4 maar speelt hier niet in mee en heeft Vin een andere vriendin..???? Dus dat betekend toch dat is toch of niet..? Of zie ik dat nu verkeerd? Ik vat het zelf niet eens meer

Ik ga hem vanavond trouwens kijken in de Bios
06-05-2011 12:36
eerst deel 1 en dan 2 dan 4 en 5 en als laatste deel 3 tokio drift
06-05-2011 13:25
filmjunky schreef:
eerst deel 1 en dan 2 dan 4 en 5 en als laatste deel 3 tokio drift


... nu heb je het verklapt! maar nu vat ik hem wel
06-05-2011 13:59
patrick_h schreef:
Google is uw vriend (en daarna Wikipedia).


Ik ben niet zo thuis in de USA wiki.

Maar ik dacht: velen van hier komen wel eens op zo'n sites met al die lijstjes, dus vragen is makkelijker dan zoeken.
07-05-2011 01:24
Blockbuster schreef:
Ik ben niet zo thuis in de USA wiki.

Maar ik dacht: velen van hier komen wel eens op zo'n sites met al die lijstjes, dus vragen is makkelijker dan zoeken.
En ik was aan het reageren met een telefoon, waarbij het copy-pasten van een link in de reactie toch net effe meer moeite was dan ik wilde doen. Maar als je bij google zoekt op "list of universal films" krijg je als eerste hit de wikipedia pagina met alle films van Universal. Happy hunting.
08-05-2011 09:22
Wat een vette film.. Echt genoten. Voor mij zo'n beetje de ultieme heist/feelgood movie. Aan het eind zit je echt met een big smile...

En dat in tokyo drift moet je gewoon negeren.



Trouwens na de aftiteling (5 minuten ongeveer) komt er nog een stukje, dus blijven zitten!!!!

Voor de mensen die het gemist hebben:



Deel 6 AUB!
10-05-2011 19:41
Zeer vermakelijke film.
Genoeg onnozele aktie en leuke auto's om een man ff bezig te houden.
Ik miste alleen wat karig gekleed vrouwvolk. Op zo'n 3 seconden na ontbreekt dit en dat vond ik toch wel een van de faktoren die de andere films mede aantrekkelijk maakten.
15-05-2011 11:55
Erg leuke film maar ik moet wel zeggen dat er wel ongelofelijk veel ongeloofwaardige dingen in zitten. En dat alleen al in de eerste 5 minuten
04-09-2011 21:10
Ik ben het eigenlijk altijd wel eens met de recensies van Filmtotaal. Dit is echter de eerste keer dat mijn eigen kijkervaring er compleet naast zit. Bijzonder. Ik vond dit zó'n poepfilm! Over the top op een vervelende manier, slechte humor, ongelooflijk slap en voorspelbaar verhaal, een compleet gebrek aan spanning. Op basis daarvan zou deze film 1 ster van me krijgen, maar omdat de beelden van Rio wel erg mooi waren, vooruit, anderhalf ster. Gelukkig heb ik al die andere Fast & Furious films niet gezien. Op basis van deze recensie dacht ik, kom, ik geef de film een kans. Maar erg zonde van mijn tijd was het.

Laatste Filmnieuws