Captain America: The First Avenger

Geplaatst door Fabian Melchers op 27-07-2011 22:59 - Bron: Filmtotaal

Regie: Joe Johnston | Cast: Chris Evans (Steve Rogers/Captain America), Hugo Weaving (Johann Schmidt/Red Skull), Hayley Atwell (Peggy Carter), Tommy Lee Jones (Colonel Chester Philips), e.a. | Speelduur: 125 minuten | Jaar: 2011

Fans van bovennatuurlijke superhelden konden de afgelopen jaren hun hart ophalen. We maakten kennis met rivaliserende mutanten in de X-Men-films, de menselijke spin in de Spider-Man-trilogie, en met de leden van een speciaal team. Ingewijden weten allang wat een experimenterende professor, een rijke wapenhandelaar en een Noorse god met elkaar te maken hebben. De Hulk, Iron Man en Thor komen in 2012 samen als The Avengers, maar niet voordat er nog een held is geïntroduceerd.

Aan het filmpubliek dan, stripkenners weten al over wie het gaat. Het was 1941 toen Marvels eerste editie van Captain America ophef veroorzaakte in de Verenigde Staten. De tekening van een supersoldaat die Hitler een stomp geeft, nog voordat Amerika iets met WOII te maken had, was een speels, maar ook zeker een gewaagd politiek statement. In de geest van de tijd heeft regisseur Joe Johnston (Jumanji, The Wolfman) de strip tot leven gebracht. Speels is zijn wending aan de geschiedenis nog steeds, maar gewaagd is het niet te noemen; het verhaal zit helaas vol met clichés.

Het begint allemaal met de tengere Steve Rogers, die niets liever wil dan nazi’s grijpen. Hij wordt vanwege zijn conditie en postuur afgekeurd, maar krijgt dankzij zijn doorzettingsvermogen toch toegang tot een speciale soldatengroep. De magere soldaat schopt het ver, want niet veel later mag hij het proefkonijn zijn voor de nieuwe uitvinding van Howard Stark (gaat er bij de kenners al een belletje rinkelen?). Na afloop is hij aanzienlijk gegroeid -in lengte en spieren- en klaar om zijn bovennatuurlijke krachten te botvieren op Duits gespuis.

In Europa zwaait namelijk niet alleen Hitler met de scepter, maar ook officier Schmidt, die na eenzelfde experiment als Rogers is veranderd in een roodhoofdige maniak met vernietigingszucht op wereldschaal. Net als bij de recente prequel in de X-Men-reeks, wordt er zo een superhelden-draai aan de geschiedenis gegeven. Daar is hier wel minder inventief mee omgegaan, maar ertegenover staat een jaren ‘40-aankleding die compleet authentiek aanvoelt, gecombineerd met actiescènes en special effects van de bovenste plank. Het knapste effect is al ingezet voordat de uitzinnige gevechten losbarsten: het brede postuur van Chris Evans is in het eerste half uur met de computer feilloos teruggebracht naar een haast anorectisch lichaam.

Dat Captain America toch weinig opwindend uitpakt, ligt aan de voorspelbare en clichématige lijn die het verhaal volgt. Niet veel spanning dus, ook omdat onze superheld zich te vaak langs legers en tanks werkt zonder daarbij een schrammetje op te lopen. Wie daar mee kan leven zal zich met deze film over de eerste Avenger prima kunnen vermaken, en handenwrijvend uitkijken naar volgend jaar.


Bekijk de Captain America: The First Avenger trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (43)

27-07-2011 23:08
Met andere woorden: Ik ga a.s. zaterdag mij PRIMA vermaken met deze film!
27-07-2011 23:12
Hmm,.. ik heb elders en soortgelijke recensie gelezen over deze film. Aan de andere kant, iets origineels van Captain America hoef je niet te verwachten: één Amerikaan die in zijn eentje even de hele wereld red.
27-07-2011 23:23
Dukat schreef:
Hmm,.. ik heb elders en soortgelijke recensie gelezen over deze film. Aan de andere kant, iets origineels van Captain America hoef je niet te verwachten: één Amerikaan die in zijn eentje even de hele wereld red.

Gelukkig is het niet zo dat hij de enige Amerikaan uit de filmgeschiedenis is die dat even flikt. ^^
27-07-2011 23:23
-dubbel-
27-07-2011 23:41
Ach,is er iemand die een absolute klassieker had verwacht in het Superhelden-genre a la The Dark Knight?
Denk het niet... 3,5 ster is waar ik gemiddeld op gok overal,het zal allemaal vermakelijk zijn maar heus geen absolute topper,en dat blijkt.
Verwacht geen slechte recensies a la Dragonball Z en geen overdreven goede a la The Dark Knight.
28-07-2011 00:09
Hoe kan je met alleen al een titel als Captain America, clichés vermijden? Onmogelijk, dat hoort er juist bij. Ik begrijp niet dat een totale recensie uiteindelijk gericht is op clichés met een film en vooral superheld als deze. Kan dit dus eigenlijk ook niet serieus nemen.
28-07-2011 00:12


Slecht nieuws omdat?
28-07-2011 00:38
De film is van begin tot eind vreselijk voorspelbaar zonder ook maar 1 origineel idee of wending.
Verder vliegt (figuurlijk) de 'held' zo makkelijk door alle hachelijke situaties heen dat het totaal niet spannend wordt en dat maakt het onlogische einde er absoluut niet beter op.
Chris Evans wekt in zijn rol totaal geen sympathie op en zelfs Hugo Weaving is niet leuk als Red Skull.
Alleen Tommy Lee Jones kan af en toe nog een scene stelen met een opmerking zoals alleen hij dat kan maar zelfs daar lijkt het alsof hij er zelf geen lol in heeft.

Als ik alle superheldenfilms van de laatste jaren op een rijtje zet dan vind ik deze echt de minste van het stel en aangezien Thor ook al zo'n middelmatige film was hoop ik niet dat de komende films ook van dit niveau zijn.
Als op deze site de 3e Transformers niet meer krijgt dan 3 sterren dan zou deze er maximaal 2 en een half mogen krijgen.
28-07-2011 01:19
Havoc schreef:
Slecht nieuws omdat?
Omdat hij er minder gespierd uit komt te zien dat in The Incredible Hulk.
Gelukkig wordt hij net zo groot, misschien iets kleiner en zien we veel van Ruffalo er in terug, maar dat ze hem 'not as cut or as ripped' gaan maken als in TIH, vind ik geen goed idee. Dan gaat hij imo minder dreigend over komen.

En het argument dat Feige gebruikt slaat nergens op, dat hij nu een aantal jaren de Hulk is en dat zijn fysiek verandert
Het is de Hulk, zijn fysiek verandert niet, hij is een monster gecreeert door gamma radiatie!

Ik hoop dat ze daar op terugkomen, we zullen het volgend jaar wel zien.
28-07-2011 01:32
Ik ga me morgen vermaken met deze film En na de credits komt "het moment" en dat wil ik niet missen Ik ben benieuwd naar deze film, maar ik denk eerlijk gezegd dat X-Men First Class DE Marvel film van dit jaar is Kan ik morgen pas echt over oordelen natuurlijk
28-07-2011 08:23
gelukkig heeft The Rock deze recentie gelezen voordat hij naar de bioscoop zou gaan. Hij slaat deze film dan mooi over.
28-07-2011 08:41
Deze recensie komt overeen met de meeste. Een prima entertainment gehalte, alleen het verhaal komt wat te standaard/cliché over. Ik ga er wel heen van de week, en in 2D
28-07-2011 08:43
Decepticon schreef:
Omdat hij er minder gespierd uit komt te zien dat in The Incredible Hulk.....


Tsja, ik las het ook gisteren. Ik vond de Hulk uit TIH wel vet, dat gespierde enzo. Al spreekt de concept art van deze Hulk me wel aan. We zien 't inderdaad volgend jaar. Ik meen dat ILM de visuals verzorgt, dus dat zal wel goed komen.
28-07-2011 08:43
Deze recensie komt zowel inhoudelijk als qua rating overeen met de ene andere recensie die ik tot nu toe gelezen heb. De Amerikanen zijn volgens mij wel een ietwat enthousiaster.
Ik had al gereserveerd voor zaterdag en ik ga ook gewoon aanstaande zaterdag. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de film en ik MOET zien welke links er in deze film zitten met de overige "Avengers"films.
Owja, en ook ik ga naar de 2D versie!
28-07-2011 08:55
Ik ben wel benieuwd. Cliché zal het toch wel zijn, maar net als bij Superman Returns kan me dat niet boeien eigenlijk.
28-07-2011 10:36
Recensie komt goed overeen met wat ik verwacht had: geen al te origineel verhaaltje, maar vermakelijke actie. Score op Rotten Tomatoes is trouwens zo goed als gelijk met die van Iron Man 2 en Thor, dus het zal wel aangenaam entertainment zijn - al mogen ze voor het al zo lang verwachte The Avengers wel (nog) wat hoger gaan mikken. Zal hem ook gaan bekijken, maar dan wel in 3D.
28-07-2011 11:16
@ B@chelor en Timdekw:

Lucky bastards, ik 'moet' naar 3D
Kan wel m'n eigen lichte passieve brilletje meenemen en hoef ik gelukkig nie meer die zware active rotzooi op m'n neus.
28-07-2011 11:19
Decepticon schreef:
@ B@chelor en Timdekw:

Lucky bastards, ik 'moet' naar 3D
Kan wel m'n eigen lichte passieve brilletje meenemen en hoef ik gelukkig nie meer die zware active rotzooi op m'n neus.


Ik wilde zaterdag graag naar de eerste voorstelling van de dag in Den Haag en toevallig zijn de eerste twee in 2D. Het heeft zo moeten zijn
28-07-2011 12:08
op nu.nl kreeg de film een 2/5
Had ook beter geweest voor hier
28-07-2011 13:28
Dat de film dan nog 3 stereen krijgt is mij ene raadsel...
28-07-2011 13:58
Na wat rondgesurft te hebben zijn de Nederlandse recensenten het wel aardig met elkaar eens (2 a 3 sterren), maar zijn ze in Amerika toch een stuk enthousiaster(4 sterren)... Misschien heeft het iets met het patriottisme te maken...
Misschien komt het ook wel gewoon omdat deze held nooit zo geleefd heeft in Nederland, maar ik vind het toch bijzonder dat de meningen zo verschillen. Ik heb er nog steeds zin in!
28-07-2011 14:30
Banned schreef:
Dat de film dan nog 3 stereen krijgt is mij ene raadsel...


Heb je 'm gezien dan? Wat moet de film volgens jou krijgen dan?
28-07-2011 19:30
Ik kwam in de Metro ook een recensie tegen van Captain America en van hen krijgt ie 4 sterren van de 5.
Ik weet niet wat hij gezien heeft, maar het kan nooit deze film geweest zijn.
28-07-2011 19:36
Heb hem gezien en vond er niet veel aan, af en toe lachen door tommy lee jones zn 1-liners en de manier hoe capitein america de vlag van de mast krijgt was een leuk moment, verder gaat alles te makkelijk en zijn de wapens voor in de 2E wereldoorlog soms te hi-tech. Matig geacteerd en niet geheel geslaagde superheldenfilm. (komt ook misschien wel door Chris. Nolan die de lat heel wat hoger heeft gelegd)2,5 sterren..
28-07-2011 21:09
Ook net gezien. En ik vond hem best goed hoor. De actie die er in zit is wel heel tof, en ik vond niets mis met het acteren. Op sommige personages na, maar toch. En idd, je raakt aan "skinny steve" gewend als je het eenmaal ziet. Vermakelijke film Ik zou hem 3,5 of 4 sterren geven. Als je Thor een goede/leuke vermakelijke film vond, dan zal Captain America je niet teleurstellen Als je gaat zitten mieren omdat de wapens van Hydra te modern zijn, of dat Red Skull te plastic is...tjah Jou mening. Mijn mening is dat ik het een toffe film vind

En ik wilde bijna roepen van: Blijf Zitten!!! Want mensen gingen massaal de zaal uit Alleen die hard fans bleven zitten en werden na de credits getrakteerd
28-07-2011 22:29
ik vond het een prima actiefilm, met een keer niet zoveel romantisch gedoe, plus een briljant einde
28-07-2011 23:51
Ereptile schreef:
Ook net gezien. En ik vond hem best goed hoor. De actie die er in zit is wel heel tof, en ik vond niets mis met het acteren. Op sommige personages na, maar toch. En idd, je raakt aan "skinny steve" gewend als je het eenmaal ziet. Vermakelijke film Ik zou hem 3,5 of 4 sterren geven. Als je Thor een goede/leuke vermakelijke film vond, dan zal Captain America je niet teleurstellen Als je gaat zitten mieren omdat de wapens van Hydra te modern zijn, of dat Red Skull te plastic is...tjah Jou mening. Mijn mening is dat ik het een toffe film vind

En ik wilde bijna roepen van: Blijf Zitten!!! Want mensen gingen massaal de zaal uit Alleen die hard fans bleven zitten en werden na de credits getrakteerd
Kijk, dit verwacht ik ook gewoon. Ik ga hem zaterdag zien en heb er reuze zin in!!

En idd, als je gaat zitten muggeziften dat de wapens te hi-tech zijn, zit je misschien in de verkeerde zaal en kun je misschien beter wat anders kijken. Alsof een superserum in WOII niet te hi-tech is

Als mensen niet weten dat ze moeten blijven zitten, ga ik ook niet roepen. Their loss, moeten ze zich maar meer in films verdiepen. Alleen echte (film)fans blijven altijd zitten voor dit soort extra's na de credits.
29-07-2011 08:27
Decepticon schreef:
@ B@chelor en Timdekw:

Lucky bastards, ik 'moet' naar 3D
Kan wel m'n eigen lichte passieve brilletje meenemen en hoef ik gelukkig nie meer die zware active rotzooi op m'n neus.


The bastard I am.

Tsja...Pathé Spuimarkt (daar ga ik altijd heen) vertoont de laatste tijd 3D films ook in 2D. En dan voornamelijk films die achteraf in 3D zijn gemonteerd. Transformers was volgens mij alleen in 3D te zien.
29-07-2011 08:52
Decepticon schreef:
Kijk, dit verwacht ik ook gewoon. Ik ga hem zaterdag zien en heb er reuze zin in!!

En idd, als je gaat zitten muggeziften dat de wapens te hi-tech zijn, zit je misschien in de verkeerde zaal en kun je misschien beter wat anders kijken. Alsof een superserum in WOII niet te hi-tech is

Als mensen niet weten dat ze moeten blijven zitten, ga ik ook niet roepen. Their loss, moeten ze zich maar meer in films verdiepen. Alleen echte (film)fans blijven altijd zitten voor dit soort extra's na de credits.


Ik zou juist zeggen dat filmfans zelfs altijd blijven zitten tijdens de credits. Maar goed, daarin gaan veel mensen mij waarschijnlijk toch ongelijk geven.
29-07-2011 09:38
Hoe zijn de 3D effecten van de film??? Voegen ze nog wat toe of is het weer overbodig?? Kon het niet vinden in de recensie.
29-07-2011 09:42
Expendable schreef:
Hoe zijn de 3D effecten van de film??? Voegen ze nog wat toe of is het weer overbodig?? Kon het niet vinden in de recensie.


Het is best overbodig (zoals altijd). Maar je ziet af en toe wel goede momenten in de film Ik denk eerlijk gezegt dat je niets mist als je het in 2D gaat kijken hoor

benjamin schreef:
Ik zou juist zeggen dat filmfans zelfs altijd blijven zitten tijdens de credits. Maar goed, daarin gaan veel mensen mij waarschijnlijk toch ongelijk geven.


Ik ben het half met je eens. Ligt er echt aan of de film tof was.
Ik blijf meestal zitten tijdens de credits Al is het maar gewoon vanwege de muziek die ze spelen en soms lees ik die namen ook nog eens voor de grap. (Komen best veel aparte namen voor) Maar dan komt het meestal vanwege dat laatste stukje na de credits. Bij Harry Potter ben ik halverwege toch weggelopen. (Was wel de enige die achterbleef in de zaal).
29-07-2011 11:35
Film was best vet!

Maar ben eigenlijk alleen maar gegaan voor de after-credits scene, die was pas AWESOME!!
29-07-2011 12:50
benjamin schreef:
Ik zou juist zeggen dat filmfans zelfs altijd blijven zitten tijdens de credits. Maar goed, daarin gaan veel mensen mij waarschijnlijk toch ongelijk geven.
Ben ik het ook half mee eens, ik blijf ook altijd wel even zitten hoor. Even napraten met m'n maat, kijken wie er zo'n beetje aan de film heeft meegewerkt, maar ook om de drukte af te wachten, want het duurt altijd wel even voordat je van de parkeerplaats af bent.
29-07-2011 16:20
Decepticon schreef:
Omdat hij er minder gespierd uit komt te zien dat in The Incredible Hulk.
Gelukkig wordt hij net zo groot, misschien iets kleiner en zien we veel van Ruffalo er in terug, maar dat ze hem 'not as cut or as ripped' gaan maken als in TIH, vind ik geen goed idee. Dan gaat hij imo minder dreigend over komen.

En het argument dat Feige gebruikt slaat nergens op, dat hij nu een aantal jaren de Hulk is en dat zijn fysiek verandert
Het is de Hulk, zijn fysiek verandert niet, hij is een monster gecreeert door gamma radiatie!

Ik hoop dat ze daar op terugkomen, we zullen het volgend jaar wel zien.


Helemaal mee eens, Superman wordt toch ook niet ouder!
29-07-2011 22:07
Baski schreef:
Helemaal mee eens, Superman wordt toch ook niet ouder!
Juist, precies hetzelfde! We zullen het volgend jaar zien, ik kijk er erg naar uit en The Hulk zal er vast wel gaaf uitzien. Ook vast nog wel gespierd, want als hij net zo groot als TIH is, zal het geen porum zijn als ie slank is.
Maar je leest overal al grote afkeer tegen een slankere 'less ripped' Hulk, dat Feige misschien overstag gaat voor de fans en in het eindproduct toch een gespierdere Hulk laat zien. Misschien was het wel om te peilen om te zien hoe het publiek er op reageert?
31-07-2011 01:08
Captain America was zeker wel ok. Inderdaad beetje zelfde entertainment niveau als Thor.
Geen hoogstandje ofzo... maar gewoon leuk vermaakt. Zag er allemaal goed uit.

Had alleen wel wat meer van z'n "kracht" willen zien om wat beter te zien hoe veel sterker hij nou was.
Nu zag je 'm in hoge snelheid bowlen met die Hydra mannetjes... beetje jammer.


Ennuh... wat betreft De Hulk. Hij krijgt echt geen buikje ofzo hoor. Zo klinkt het namelijk als ik de reacties hier zo lees. Z'n spiermassa wordt gewoon minder "droog" wat ik ervan begreep. Ik vond dat ook niet echt mooi staan bij de TIH, dus hij gaat alleen maar groter en sterker lijken waarschijnlijk door de extra vet-massa ;-)
31-07-2011 01:55
Vanavond gezien en persoonlijk vond ik Thor wel beter dan CA. Vond de actie nou niet bepaald boeien verder, het eind daarentegen stond mij dan weer wel aan.

Waren mensen in de zaal die ik kon horen zeggen bij bepaalde scenes 'Ja hoor...'. Ik snap echt niet waarom men zo raar opkijkt van zulke scenes, maar wel naar de film zelf gaan met het idee dat het enigszins realistisch is?
31-07-2011 17:47
PKP schreef:
Vanavond gezien en persoonlijk vond ik Thor wel beter dan CA. Vond de actie nou niet bepaald boeien verder, het eind daarentegen stond mij dan weer wel aan.

Waren mensen in de zaal die ik kon horen zeggen bij bepaalde scenes 'Ja hoor...'. Ik snap echt niet waarom men zo raar opkijkt van zulke scenes, maar wel naar de film zelf gaan met het idee dat het enigszins realistisch is?
Oh verschrikkelijk dat soort mensen he. Dat soort idioten hebben geen flauw benul, laat staan verstand van films of van de film waar ze heen gaan.

Ik heb hem gisteravond ook gezien en ik vond hem net gaaf en goed als Thor. Marvel heeft weer een goed product afgeleverd. Ze mochten idd wel wat meer van Cap's snelheid kracht laten zien, maar hij heeft wel erg gave vechtscenes.
31-07-2011 22:24
leuke film! Maar Captain America had wat meer op de proef gesteld mogen worden, nergens werd het echt gevaarlijk voor hem. Alles ging iets te gemakkelijk, en af en toe had ik toch wat moeite met hoe sci-fi veel dingen waren. Chris Evans was wel echt goed in de rol!
01-08-2011 12:02
Gisteren gezien en hij viel me 100% mee! Ik vond het echt een van de betere superheld films van de laatste tijd. Ik geef hem een dikke 8. Thor vond ik ook leuk maar deze was beter en had qua verhaal meer te bieden, het acteerwerk was overtuigend, de fx waren - voor zover die er waren - erg goed en de actiescenes waren ook prima in orde. Ik kreeg er een beetje dat Indiana Jones gevoel bij wat ik als kind bij het 1e deel had. Ik vond hem beter dan The fantastic 4 en Transformers. Past mooi in het rijtje van Hulk, Ironman 1 (deel 2 suckte) en Thor. ...Ik begin warempel uit te kijken naar The Avengers! (en dat op mijn leeftijd :-)
01-08-2011 12:16
Gisteren deze film gezien in de bios....jammer genoeg in 3D,wordt daar een beetje moe van,maar dat is een heel ander verhaal.

Een erg vermakelijke film. Lekkere snelheid,leuke effects en hier en daar de wat voorspelbare one-liners,maar wel leuke wat ik fijner vindt dan dat ze proberen moeite te doen om grappig te zijn en het niet zijn.

Ook vindt ik belangrijk dat ik in de characters geloof. En ik vondt captain america geloofbaar, dus dat is al een hele pluspunt.

Heb me gisteren heerlijk vermaakt bij de film.
Laat the Avangers maar komen!!!!!!!
31-08-2011 15:06
Gisteren de film nog gezien.

Ik vond hem niet zo super.
Had meer verwacht omdat de trailer wel spectaculair was.
Cpt. America had het ook wel wat moeilijker mogen hebben, en de cliché meter sloeg ook op tilt.

De film op zichzelf zou ik een 5/10 geven.

maar...als je alle voorgaande films zoals 2x Ironman, Hulk, en Thor hebt gezien snap je de hele serie.
dan geef ik hem een 6,5/10

Op naar de Avengers

Laatste Filmnieuws