Fraaie fan-made posters 'Batman v Superman: Dawn of Justice'
De fans photoshoppen wat af en komen met mooie resultaten.

The Girl with the Dragon Tattoo

Geplaatst door Kaj van Zoelen op 19-01-2012 00:28 - Bron: FilmTotaal

Regie: David Fincher | Cast: Daniel Craig (Mikael Blomkvist), Rooney Mara (Lisbeth Salander), Christopher Plummer (Henrik Vanger), Stellan Skarsgård (Martin Vanger), Robin Wright (Erika Berger), Yorick van Wageningen (Bjurman), e.a. | Speelduur: 156 minuten | Jaar: 2011

Aan de ene kant waren de verwachtingen hooggespannen voor de nieuwe film van regisseur David Fincher, aan de andere kant heerste er (zeker in Europa) een sceptische meewarigheid omdat het een nieuwe Amerikaanse verfilming van Stieg Larssons Mannen Die Vrouwen Haten betreft, slechts twee jaar nadat er een Zweedse versie werd gemaakt. Kan Fincher enerzijds de verwachtingen waarmaken en anderzijds het ongelijk van de sceptici bewijzen? Heeft zijn nieuwe versie bestaansrecht? Het antwoord op deze vragen is ja, waarbij vooral stilistisch de film meer te bieden heeft dan de Zweedse voorganger.

Fincher verkreeg in de tweede helft van de jaren negentig naamsbekendheid met films als Se7en en Fight Club, en ontwikkelde eind vorig decennium een nieuwe digitale esthetiek die sinds Zodiac (2007) zijn werk kenmerkt. The Social Network werd in 2010 door velen als de beste (Amerikaanse) film van dat jaar gezien. Toch is hij kwalitatief wat wisselvallig. Na het enigszins mislukte debuut Alien³ speelde hij zich met Se7en in de kijker, maar daar volgde het in vergelijking teleurstellende The Game op, en zo wisselde hij elke keer een betere met een mindere film af.

Volgens dit patroon zou zijn nieuwste weer moeten tegenvallen, maar eindelijk breekt Fincher definitief met deze traditie. Wat niet wil zeggen dat The Girl with the Dragon Tattoo een film zonder problemen of van het niveau van het meesterlijke The Social Network is. Vanaf de geweldige begintitels – die niet zouden misstaan in de komende James Bondfilm – is duidelijk dat het de ambitie is om meer dan een goedkope kopie te maken voor de Amerikaanse markt. Het verhaal dat verteld wordt mag dan nagenoeg hetzelfde zijn als in de eerdere film, Fincher en co. halen hier en daar toch andere zaken uit het boek. De belangrijkste veranderingen zijn de stijl, de casting en de nadruk op de personages boven het mysterie.

Een goed voorbeeld van dat laatste is de zeer korte openingsscène (nog voor de begintitels) die het plot in werking stelt. Deze scène (en later nog enkele scènes die geheel gewijd zijn aan de plotontwikkelingen) wordt zo snel afgewikkeld dat het lijkt alsof Fincher niet echt geïnteresseerd is in het moordmysterie zelf, maar voornamelijk in wat dit doet met de hoofdpersonages Blomkvist en Salander, die samenkomen om het mysterie op te lossen. Beiden zijn kwetsbare figuren, gemarginaliseerd door de rijke grootmachten in de samenleving, en hervinden deels innerlijke kracht en zelfrespect dankzij hun onderzoek waarmee ze terugvechten.

Dat doet Lisbeth Salander ook op een andere, zeer gruwelijke manier nadat ze is verkracht. In elke versie blijft zij het meest intrigerende persoon en dat is ook dit keer het geval. Rooney Mara geeft op glansrijke wijze gestalte aan haar en op een kwetsbaardere manier dan Noomi Rapace in de Zweedse versie. Mara is minder stevig gebouwd, komt minder hard over en moet het vooral van haar mentale capaciteiten hebben. Op een cruciaal moment in de film waarop Rapace een aantal keer fysiek geweld gebruikt, doet Mara dat eenmalig waarna ze een pistool oppakt. Er vindt een verschuiving plaats van een lichamelijke dreiging richting een technologische. Hiermee probeert Fincher Salander met haar onaangepaste gedrag en uiterlijk als een herkenbaarder persoon neer te zetten, die handelt vanuit de manier waarop ze van jongs af aan is gemarginaliseerd en niet omdat ze onlangs verkracht is en sowieso al hard was.

De verschuiving richting technologie is typerend voor de manier waarop Fincher de film heeft vormgegeven. Het is ook terug te horen in de soms akelig pulserende, indringende elektronische muziek van Atticus Finch & Trent Reznor (die voor The Social Network een Oscar kregen) en te zien in de manier waarop de lampen en computers zijn gefilmd. Net als in zijn vorige films weet Fincher als geen ander mensen die aan een laptop werken enerverend in beeld te brengen. Tevens weet hij het mysterie en het onderzoek spannend te maken door de focus op de personages te houden, ook als je al met de uitkomst bekend bent.

De originele titel Mannen Die Vrouwen Haten blijft het best passen bij de thematiek van de film, waarin voortdurend mannen in machtsposities vrouwen onderdrukken en misbruiken. Of het aangepaste einde (ten opzichte van de Zweedse film dan, er zit niets in de film wat niet in het boek voorkomt) vrouwen meer macht geeft, valt te betwisten, en dat alleen al maakt deze nieuwe versie interessant. Daarnaast heeft zij filmisch meer te bieden dan de wat plichtmatige Zweedse verfilming van het boek. Inventieve shots, montage en mooie belichting ondersteunen de thematiek. Fincher voegt een boeiend nieuw hoofdstuk aan zijn oeuvre toe.


Bekijk de The Girl with the Dragon Tattoo trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (25)

19-01-2012 00:48
Toch is hij kwalitatief wat wisselvallig. Na het enigszins mislukte debuut Alien³ speelde hij zich met Se7en in de kijker, maar daar volgde het in vergelijking teleurstellende The Game op, en zo wisselde hij elke keer een betere met een mindere film af.Volgens dit patroon zou zijn nieuwste weer moeten tegenvallen, maar eindelijk breekt Fincher definitief met deze traditie

Huh,volgens mij wordt The Game als een hele sterke film gezien.
Zelf vond ik de overdreven positieve reacties op die film juist overdreven(hoewel ik het een goede film vind),maar teleurstellend,nee hoor,krijgt volgens mij overal wel prima recensies en wordt hier gebracht als een feit.
Maar wisselt elke keer betere met mindere af?
Deze zijn achter elkaar gemaakt :
Fight Club
Panic Room
Zodiac
The Curious Case of Benjamin Button
The Social Network
en nu deze,dus waar slaat dit op?
Volgens deze theorie is bijvoorbeeld The Curious Case dus beter dan The Social Network en Zodiac,hmmm,ok..
Alien 3 was inderdaad stuk minder maar ja,was moeilijk om een film te maken van het niveau van de eerste 2,maar Alien 3 is zeker niet slecht en heeft fantastische sfeer.


Voor de rest sterke recensie,ben toch door deze recensie wel erg benieuwd hoewel ik geen haast heb(hoe meer het origineel verdwijnt in m'n geheugen,hoe beter)
Grappig dat het karakter van Salander is aangepast,kan me alleen vooraf niet voorstellen dat Mara het beter gaat doen dan Rapace.
19-01-2012 01:03
Frietgezicht schreef:
Volgens deze theorie is bijvoorbeeld The Curious Case dus beter dan The Social Network en Zodiac,hmmm,ok..
Precies andersom: Alien3 matig, Se7en goed, The Game oké, Fight Club goed, Panic Room oké, Zodiac goed, Curious Case of Benjamin Button oké, Social Network goed.
19-01-2012 01:19
Mijn foutje maar dan nog,had het ook anders dan kunnen doen,juist omdat het rijtje sterk is.
Dus The Curious Case is dan 'ok'?
Een film die een record had door 13 oscar nominaties te krijgen!(3 verzilverd)
Ik vind Zodiac ook beter,maar dat is omdat ik van serial killers hou maar dat Zodiac dan beter is is helemaal nergens op gebaseerd(ook op imdb heeft Zodiac een lager cijfer hoewel het niks scheelt)
En tja,na Fight Club een mindere film,haha,logisch want dat is een klassieker,dat niveau kan niemand achter elkaar volhouden.
De recensie is goed maar het begin slaat op zich nergens op.
Een recensie is natuurlijk een mening,maar die onderbouw je,dit wordt gebracht als een feit zonder onderbouwing.

edit: ben het waarschijnlijk ook ermee eens met het beter,minder,beter,maar dat is wel echt mijn mening,zeker zijn er zat mensen die er anders tegenaan kijken.
Dus ik zeg het niet omdat ik qua films een andere smaak heb,integendeel zelfs.
19-01-2012 01:58
Steadicam schreef:
Precies andersom: Alien3 matig, Se7en goed, The Game oké, Fight Club goed, Panic Room oké, Zodiac goed, Curious Case of Benjamin Button oké, Social Network goed.


En op die manier klopt het zowaar!
19-01-2012 07:10
Steadicam schreef:
Precies andersom: Alien3 matig...


Ligt er aan welke versie je gezien hebt, Extended cut is erg goed terwijl de theatrical cut erg rommelig is.
19-01-2012 08:29
Hopelijk ga ik deze vandaag zien
19-01-2012 09:22
AlexDeLarge schreef:
En op die manier klopt het zowaar!


Ik vond Zodiac een langdradig misbaksel. En TSN oke maar een gemiddelde biopic. Panic Room viel idd tegen, TCCOBB was wel weer erg leuk. Deze film lijkt me niks, ik heb ook niks met de boeken
19-01-2012 09:35
SunChaser schreef:
Ik vond Zodiac een langdradig misbaksel. En TSN oke maar een gemiddelde biopic. Panic Room viel idd tegen, TCCOBB was wel weer erg leuk. Deze film lijkt me niks, ik heb ook niks met de boeken


niks met boeken maar wel The Book of Eli een 8 geven haha
19-01-2012 10:04
In 'Zodiac' zit 1 van de meest intense 'meet the killer' scenes die ik ooit heb gezien. Alleen die scène getuigt al van grandioos vakmanschap. 'Se7en' en 'The Curious Case of Benjamin Button' zijn gewoon twee meesterwerken. 'The Social Network' is 1 van de meest originele 'grote films' van 2010. 'The Girl with the Dragon Tattoo' is veel beter dan de Zweedse film, die ik al fantastisch vond. Ik mag aannemen dat we hier gewoon te maken hebben met 1 van de beste, dan wel niet de beste, regisseur van dit moment.

Al hoop ik wel dat hij geen deel 2 en deel 3 zal regisseren, maar verder gaat aan een nieuw project. Ik vind de verhalen van de twee andere boeken namelijk lang niet zo interessant als deze eerste.
19-01-2012 11:34
Groot fan van Fincher, dus ik was wel nieuwsgierig naar deze film.
Ik ga 'm vanavond maar even bekijken in de bios. Wel met de nodige hoge verwachtingen, mede door de recensies en de hoge cijfers.
19-01-2012 16:12
Ik heb 'm zondag al gezien in Rembrandt, heel erg goed. Ik denk dat dit één van de weinige keren is dat de Amerikaanse remake beter is dan de originele. Rapace was natuurlijk erg goed als Lisbeth maar ik heb meer met Mara als Lisbeth, net zoals hier in de recensie beschreven staat. Ze oogt ook veel jonger en dat is iets goeds voor het personage, maar aan de andere kant voor haar nadelig
Ik vond het verhaal mooi vormgegeven en vooral ook Craig veel overtuigender dan Nyqvist als Blomkvist.
Ik wil heel graag deel 2 weer van Fincher zien! Ik vind het tweede boek ook erg goed, misschien wel beter en ben erg benieuwd hoe hij dat in beeld gaat brengen!

En waarom word The Game als "oké" gezien? Die is juist erg goed!
19-01-2012 17:06
Iemands persoonlijke mening hé. The Game is idd erg goed!
19-01-2012 18:13
Ben toch erg benieuwd naar deze film Blij dat ik de boeken nog niet heb gelezen en de Zweedse films ook niet heb gezien, dan kan ik 'm helemaal onbevangen in de bioscoop gaan zien.
19-01-2012 18:27
SunChaser schreef:
Ik vond Zodiac een langdradig misbaksel.


Het probleem met Zodiac is dat veel mensen die film gaan kijken en een soort tweede Se7en verwachten, terwijl het een compleet ander soort film is. Se7en is een thriller over een fictieve moordenaar, Zodiac meer een gedramatiseerd verslag over een waargebeurde zaak die jarenlang heeft gelopen, waarvan de dader uiteindelijk nooit is gepakt. Voor de kijker dus een veel minder bevredigend einde, net als zoals politiezaken in het echt ook niet altijd een mooi gesloten einde hebben.
19-01-2012 18:59
Mooi. Een positieve recensie.
Ga deze zeker kijken, boek was leuk en heb gelukkig de zweedse films over geslagen dus ga hier binnenkort van genieten.
19-01-2012 19:32
UndercoverPanda schreef:
Het probleem met Zodiac is dat veel mensen die film gaan kijken en een soort tweede Se7en verwachten, terwijl het een compleet ander soort film is. Se7en is een thriller over een fictieve moordenaar, Zodiac meer een gedramatiseerd verslag over een waargebeurde zaak die jarenlang heeft gelopen, waarvan de dader uiteindelijk nooit is gepakt. Voor de kijker dus een veel minder bevredigend einde, net als zoals politiezaken in het echt ook niet altijd een mooi gesloten einde hebben.



Mooi gesproken.
Ik vind Zodiac echt fantastisch maar 2e keer vond ik hem veel beter doordat ik ook een andere film had verwacht.
19-01-2012 20:31
He, Frietgezicht filmkennert no. 1! Is die job als recensieschrijvert hier bij FT niks voor jou?? (sluit de 24e toch?) Lijkt me eerlijk gezegd best lachuh om af en toe een schrijfsel van jou hand hier te lezen :-)

@Sunchasert: mee eens, ik vond Zodiac ook een langdradig misbaksel. En Panic room stond in mijn shit-list van dat jaar (in de categorie ultimate bagger).
19-01-2012 21:53
The Girl with the Dragon Tatoo is stukken beter dan het flauwe tv film origineel. Rooney Mara acteert en past beter dan Rapace! Gelukkig schuwt de film de R rating niet en neemt de film zijn om alles uit te leggen. De soundtrack is geweldig net als het camerawerk. Eindelijk de film die laat voelen waarom mensen zo houden van die boeken iets wat die nietszeggende zweedse film niet konden.

Ik ga snel terug naar de bios. !!!
19-01-2012 23:46
Heeft iemand net bij Pauw & Witteman het interview gezien met Yorick van Wagingen die er te gast was?
Hij praatte eigenlijk 90% over de verkrachting-scene.
Sorry hoor,maar wat een aansteller,het lijkt wel of die verteld over iets gruwelijks wat echt gebeurd is.
Ze laten een stukje zien van de scene en hij kan er niet naar kijken,en hij gebruikt woorden als traumatisch en verschrikkelijk.
Zo erg dat Pauw zelfs vraagt of die spijt heeft ervan...
19-01-2012 23:59
Frietgezicht schreef:
Heeft iemand net bij Pauw & Witteman het interview gezien met Yorick van Wagingen die er te gast was?
Hij praatte eigenlijk 90% over de verkrachting-scene.
Sorry hoor,maar wat een aansteller,het lijkt wel of die verteld over iets gruwelijks wat echt gebeurd is.
Ze laten een stukje zien van de scene en hij kan er niet naar kijken,en hij gebruikt woorden als traumatisch en verschrikkelijk.
Zo erg dat Pauw zelfs vraagt of die spijt heeft ervan...

Ik neem aan dat je als acteur je helemaal inleeft in je rol, en dus ook in wat je aan het presteren bent. Stel dat hij helemaal op ging in die rol, dan snap ik het wel (na het zien van de gehele film).

Het moet niet bepaald makkelijk zijn geweest om dusdanig met een collega om te gaan. Goede film trouwens!
20-01-2012 00:29
PKP schreef:
Ik neem aan dat je als acteur je helemaal inleeft in je rol, en dus ook in wat je aan het presteren bent. Stel dat hij helemaal op ging in die rol, dan snap ik het wel (na het zien van de gehele film).

Het moet niet bepaald makkelijk zijn geweest om dusdanig met een collega om te gaan. Goede film trouwens!


Natuurlijk,ik begrijp het inleven enz maar ik vond het gewoon alsnog erg overdreven,is niet dat die echt 'in' d'r zit enz,en er staan allemaal andere mensen bij.
Inleven hoort ook bij je beroep,hij is acteur,realiteit en fictie moet je dan toch kunnen onderscheiden?
Een lijkschouwer hoort toch ook niet traumatisch aan die tafel te zitten.
Kan begrijpen dat het niet prettig is(hoewel ik ook vaak acteurs hoor praten dat het leuk is om een badguy neer te zetten omdat ze dat in het echte leven niet zijn) maar dit was erg overdreven.
Maar goed,iedereen die het gezien heeft moet maar z'n eigen mening hebben erover.
20-01-2012 01:51
Frietgezicht schreef:
Heeft iemand net bij Pauw & Witteman het interview gezien met Yorick van Wagingen die er te gast was?
Hij praatte eigenlijk 90% over de verkrachting-scene.
Sorry hoor,maar wat een aansteller,het lijkt wel of die verteld over iets gruwelijks wat echt gebeurd is.
Ze laten een stukje zien van de scene en hij kan er niet naar kijken,en hij gebruikt woorden als traumatisch en verschrikkelijk.
Zo erg dat Pauw zelfs vraagt of die spijt heeft ervan...

Heb je de scène gezien? Ik vond het namelijk best heftig (veel heftiger dan in de Zweedse film). En ik bedoel je wordt natuurlijk wel op een manier neergezet, waarbij de kijker gewoon een hekel aan je krijgt.

Maarja, je hebt helemaal gelijk, hij is een acteur en hij heeft er zelf voor gekozen. Achteraf erover 'zeuren' lijkt me dan ook niet op z'n plaats.
20-01-2012 18:29
Hoewel Fincher's versie niet bepaald zonder fouten zit (fouten die overigens vrijwel allemaal aan het boek te verwijten vallen, en daarmee aan de trouwheid tegenover het bronmaterial van Steve Zaillian), is deze versie duidelijk beter dan het Zweedse origineel. De visuele flair is ongekend, en ook zijn de personages heel wat interessanter benadrukt. Een dikke 7.
20-01-2012 18:30
Ik vond het ook knap dat Fincer er is in geslaagd om elk familie lid in de flashback scène op de brug verdacht in beeld te brengen waardoor je aan iedereen gaat gaan twijfelen! Zoals de recensie zegt. Stukken beter dan het origineel.
26-01-2012 13:22
Kaj van Zoelen schreef:
...(er zit niets in de film wat niet in het boek voorkomt)...

Behalve dan de scène waarin Blomkvist al behoorlijk vroeg in het onderzoek naar Londen afreist om Annika Vanger op te zoeken en de lichtelijk gewijzigde ontknoping van het mysterie...

Laatste Filmnieuws