Special 2015: De grootste releases uitgelicht (deel 4)
Met o.a. Bond 24, Crimson Peak, The Good Dinosaur, Star Wars: Episode VII, The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 en Miss...

Wanderlust

Geplaatst door Michelle Iwema op 15-03-2012 00:05 - Bron: FilmTotaal

Regie: David Wain | Cast: Paul Rudd (George), Jennifer Aniston (Linda), Justin Theroux (Seth), Alan Alda (Carvin), Malin Akerman (Eva), Ken Marino (Rick), Michaela Watkins (Marissa), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2012

Het drukke leven ontvluchten en je even geen zorgen hoeven maken om rekeningen en onbeantwoorde mails. Veel mensen fantaseren erover, maar slechts een enkeling zal overwegen zich daadwerkelijk los te maken van zijn leven en zich aan te sluiten bij een hippiebeweging. In Wanderlust besluit een koppel die stap wel te maken. Maar hoe leuk is het hippiebestaan als je geen privacy meer hebt en je je echtgenoot moet delen onder het mom van 'vrije liefde'?

George en Linda vormen het koppel dat centraal staat in Wanderlust. Na een reeks slechte beslissingen (het kopen van een studio in New York tijdens de recessie) en een aantal onverwachte tegenslagen (zoals ontslagen worden) zijn ze op weg naar Atlanta om een nieuwe start te maken. Onderweg komen ze per toeval terecht in Elysium, een hippiegemeenschap geleid door Seth. George en Linda worden uitgenodigd om te blijven en na wat wikken en wegen, besluiten ze de sprong te wagen. Vooral George wil de transformatie maken van materialistische New Yorker tot ‘boomknuffelaar’. Het blijkt echter minder gemakkelijk dan het lijkt. In Elysium is alles van iedereen en zijn er geen deuren. Iedereen kan in en uit lopen, zelfs als je gebruik maakt van het toilet. George heeft er al snel genoeg van, maar Linda is tegen die tijd al gehersenspoeld en wil niet meer weg.

Wie de roddelpers in de gaten houdt, weet dat Wanderlust de film is waar de 'arme' Jennifer Aniston haar huidige vlam Justin Theroux tegen het lijf is gelopen. Theroux lijkt uit het niks te zijn gekomen, maar speelde al vele kleine rolletjes in andere films en schreef samen met Ben Stiller het scenario Tropic Thunder. In Wanderlust speelt hij Seth als heerlijk overdreven hippiegoeroe met magisch charisma, al komt de manier waarop zijn personage zich ontwikkelt wat onecht over. Na een leuke start stagneert de film. Komische elementen uit de eerste scènes worden tot vervelens toe herhaald (de nudist die wijn maakt bij Elysium is de eerste keer al niet grappig, maar blijft voorbij komen) en het einde is erg geforceerd.

Toch heeft Wanderlust genoeg leuks om het tot een aardige komedie te maken. De bijrollen van Ken Marino (die ook meeschreef aan het scenario) als de broer van Paul Rudds personage en Michaela Watkins als zijn vrouw zijn hilarisch. Ook Kathryn Hahn als boze hippie weet met elke oneliner die ze eruit gooit, te scoren. Jammer genoeg zijn er ook genoeg momenten die grappig hadden moeten zijn, maar de plank misslaan. Met een scenario dat de vaart uit het eerste half uur erin had weten te houden, was Wanderlust een instant klassieker geworden. Nu is hij ondanks de vele lachmomenten toch te vaak een beetje saai.

Bekijk de Wanderlust trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht