Robert Downey Jr. en Kevin Feige over 'Iron Man 4'
Voor Downey Jr. wordt het moeilijk om terug te keren naar de franchise.

Quiz

Geplaatst door Arman Avsaroglu op 21-03-2012 22:59 - Bron: FilmTotaal

Regie: Dick Maas | Cast: Barry Atsma (Leo Vandermolen), Pierre Bokma (De man), Kim van Kooten (Sandra), Hanna Verboom (Louise), e.a. | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2012

Zo veel ophef als rond zijn vorige film Sint zal Quiz niet veroorzaken. Dick Maas zal er vast van balen dat er nu geen Johan Nijenhuis is die waarschuwt voor de schadelijke invloed op tere kinderzieltjes. Dat is in dit geval ook niet nodig, want Quiz is voor Dick Maas’ begrippen een redelijk ingetogen film. Meer dan de helft van de film speelt zich namelijk af in een Italiaans restaurant met twee mannen die tegenover elkaar zitten.

Quiz begint met een spelshow gepresenteerd door Leo Vandermolen. ‘Klaar voor onder water’ is een programma waarin iemand vragen moet beantwoorden terwijl zijn/haar partner onder water de adem probeert in te houden. Barry Atsma’s personage heeft na een aantal jaren genoeg van deze baan en wil iets anders. Om het einde van het programma te vieren, wil hij samen met vrouw en kind gaan dineren in zijn favoriete Italiaanse restaurant. Als hij daar een tijdje zit, komt er plotseling een vreemde man binnen die tegenover hem gaat zitten en de rol van quizmaster op zich neemt. Hij blijkt vrouw en kind van Atsma ontvoerd te hebben.

Dat is een heel aardig uitgangspunt dat, mits goed uitgevoerd, tot een best redelijke thriller had kunnen leiden. Probleem is dat het hier niet goed wordt uitgevoerd. Bij Dick Maas weet je wat je krijgt: platte humor, over de top actie en een verhaal dat je niet erg serieus moet nemen. Dat kan soms best leuk werken zoals in Flodder of De Lift, maar in Quiz gaat het vooral irriteren.

Alleen al die spelshow die het uitgangspunt van de film vormt: het moet een soort satirische verwijzing naar het huidige televisieklimaat zijn, maar Maas legt het er zo dik bovenop dat het aanvoelt als minachting voor de kijker. Zoals wel vaker bij Maas is het grootste probleem van de film het scenario. Alles wordt tien keer uitgesproken en het woord subtiliteit komt blijkbaar niet in Maas’ woordenboek voor. Zaken die in een beginnerscursus scenarioschrijven worden geleerd (laat de personages nooit benoemen wat ze zien, dat kan de kijker zelf ook wel uitmaken) worden door Maas stelselmatig genegeerd. Het roept de vraag op waarom er subsidie wordt uitgetrokken voor een film die zo amateuristisch in elkaar zit.

Ook het duel tussen Barry Atsma en Pierre Bokma, toch twee van de beste acteurs van Nederland, weet onvoldoende te biologeren. Vooral Bokma heeft het duidelijk naar zijn zin als gestoorde stalker, maar zijn personage is zo eendimensionaal en saai dat er ook voor hem weinig eer te behalen valt. Het acteerwerk is op de hoofdrolspelers na sowieso van een zeer bedenkelijk niveau. En wat de huisband en barvrouw van het programma Voetbal International in de film doen, is volstrekt onduidelijk.

Dat alles zorgt ervoor dat Quiz geen moment spannend wil worden, een pretentie die de film wel wekt. De spanningsopbouw is matig, het publiek kan niet meeleven met de bordkartonnen personages en je hebt geen moment het gevoel te kijken naar echte mensen. Alles in de film voelt ‘nep’ aan, net zoals de overdreven actiescènes die volledig misplaatst zijn. Quiz is een film die op alle fronten faalt. Meer valt er echt niet van te maken.

Bekijk de Quiz trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2013 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (38)

21-03-2012 23:48
Dick Maas, onze eigen Uwe Boll. Mag ik het zo stellen?
22-03-2012 00:58
Nu wil ik hem alleen nog meer zien, lekker films afkraken, heerlijk!
22-03-2012 00:08
meanrat schreef:
Dick Maas, onze eigen Uwe Boll. Mag ik het zo stellen?


Nee, want Uwe Boll heeft nog niks bijzonders gemaakt, Maas gelukkig nog de Flodders en Amsterdamned Naja, ik vond ze wel goed althans.

Boll is duidelijk de weg kwijt.
22-03-2012 01:22
Zoals gebruikelijk weer eens niet eens met de recensie.

Dit keer is het iig duidelijk waarom hij 1 ster krijgt. De recensent houd niet van het soort flauwe humor dat Maas in zijn films gebruikt. (misschien wel niet van Dick Maas films zelf)

Vind zelf Bokma in het begin en het allerlaatste deel lekker uit de verf komen. Veel grappen sloegen hier bij mij wel aan.

Wat spanning betreft is er niks wat flink opbouwt al behoud de film een rare twist op het eind.

Wat me wel stoorde was het gevoel dat onstond, dat de film richting het eind steeds meer afgeraffeld werd, wat ook gelijk de speelduur van 85 minuten verklaart.
22-03-2012 02:10
Angelater schreef:
Nee, want Uwe Boll heeft nog niks bijzonders gemaakt, Maas gelukkig nog de Flodders en Amsterdamned Naja, ik vond ze wel goed althans.

Boll is duidelijk de weg kwijt.


Ach.... daar staat tegenover dat Bol Postal en rampage gemaakt heeft...2 in mijn ogen, vermakelijke films...Jamer dat hij die lijn niet weet vast te houden (In name of the king 2)
22-03-2012 06:30
Hogader schreef:
Zoals gebruikelijk weer eens niet eens met de recensie.

Dit keer is het iig duidelijk waarom hij 1 ster krijgt. De recensent houd niet van het soort flauwe humor dat Maas in zijn films gebruikt. (misschien wel niet van Dick Maas films zelf)

Vind zelf Bokma in het begin en het allerlaatste deel lekker uit de verf komen. Veel grappen sloegen hier bij mij wel aan.

Wat spanning betreft is er niks wat flink opbouwt al behoud de film een rare twist op het eind.

Wat me wel stoorde was het gevoel dat onstond, dat de film richting het eind steeds meer afgeraffeld werd, wat ook gelijk de speelduur van 85 minuten verklaart.


Vind je hem beter dan 'Do Not Disturb'?

Dat afgeraffelde vond ik bij 'Sint' ook, en die is ook 85 minuten. 'Sint' miste echt een spectaculaire finale - maarja dat zal met zulke budgetten niet meevallen.
'Quiz' is 2 miljoen euro.

Van Maas moet je houden. Subtiliteit kent ie inderdaad niet, maar dat is ook iets wat ie nooit gepretendeerd heeft. Het is gewoon puur vermaak (meestal dik aangezet en over the top), niet meer niet minder.
Dialogen zijn vaak wel erg houterig geschreven en plot voelt vaak geforceerd aan - maar humor en actie maken het meestal voor mij weer goed.
22-03-2012 07:37
Ben toch wat teleurgesteld na de recensie. Oké, je moet misschien van de stijl houden, maar het uitgangspunt had een stevige thriller kunnen opleveren en dat lijkt er niet in te zitten. Misschien zijn humor en actie wel te waarderen, maar echt nagelbijtend zie ik het niet worden. Hoe dan ook een gemiste kans imo.
22-03-2012 08:05
Nou, dat wordt een gezellige avond
22-03-2012 08:09
wow! ster.Had ik eigenlijk wel verwacht.
22-03-2012 09:31
De trailer sprak me al niet aan. Wil liever die andere film van Atsma nog zien; Taped. Daarna klaar met Atsma.
22-03-2012 11:42
Na Sint en Moordvrouwen had ik al weinig vertrouwen in deze film.
Maas heeft lang geleden leuke dingen afgeleverd maar dan ook echt lang geleden.

Lijkt me trouwens een hele vervelende vent.Kan die man uberhaubt lachen?
Elke keer als ik hem ergens zie(o.a. in DWDD voor Sint en deze week voor deze film) lijkt het alsof die een week niet geslapen heeft en die die dag te horen kreeg dat z''n vrouw bij hem weggaat,nog nooit op een grappige opmerking of glimlach kunnen betrappen.
22-03-2012 12:07
QUIZ: DE ECHTE RECENSIE:

Voor degenen die al het gevoel hebben dat de auteur van bovenstaande recensie, lui in z'n pyjama een haat-recensie heeft geschreven: klopt. Want 'Quiz' is namelijk wel degelijk een hele goeie film.

Het is de recensie zelf die tenenkrommend slecht is. Met neerbuigende opmerkingen als:
Zaken die in een beginnerscursus scenarioschrijven worden geleerd (laat de personages nooit benoemen wat ze zien, dat kan de kijker zelf ook wel uitmaken) worden door Maas stelselmatig genegeerd. Het roept de vraag op waarom er subsidie wordt uitgetrokken voor een film die zo amateuristisch in elkaar zit.
wordt duidelijk dat de auteur Avsaroglu zelf nog het één en ander te leren heeft en weinig begrijpt van films maken en verhalen vertellen.

Een mening hebben is één (die hebben we namelijk allemaal).
Maar een goeie, evenwichtige recensie schrijven is iets anders.
Arman Avsaroglu komt niet verder dan alleen heel verongelijkt roepen dat hij deze film niet leuk vindt en dat wij dat daarom ook moeten vinden.

Maar Dick Maas is altijd een regisseur geweest met een duidelijke, herkenbare en zeer succesvolle filmstijl.
Daar hoort inderdaad niet vaak subtiliteit bij. En daarom past het goed bij de Nederlandse volksaard.
(kijk maar naar het succes van Flodder en recenter New Kids)

De fans van Dick Maas kunnen zich in ieder geval weer verheugen op een goeie film.
Spanning. Humor. Actie. Het is er allemaal weer.
Subtiliteit, finesse en art-house ingrediënten: nee. Liever niet.
22-03-2012 13:08
DoubleUK schreef:
QUIZ: DE ECHTE RECENSIE:

Voor degenen die al het gevoel hebben dat de auteur van bovenstaande recensie, lui in z'n pyjama een haat-recensie heeft geschreven: klopt. Want 'Quiz' is namelijk wel degelijk een hele goeie film.

Het is de recensie zelf die tenenkrommend slecht is. Met neerbuigende opmerkingen als:
Zaken die in een beginnerscursus scenarioschrijven worden geleerd (laat de personages nooit benoemen wat ze zien, dat kan de kijker zelf ook wel uitmaken) worden door Maas stelselmatig genegeerd. Het roept de vraag op waarom er subsidie wordt uitgetrokken voor een film die zo amateuristisch in elkaar zit.
wordt duidelijk dat de auteur Avsaroglu zelf nog het één en ander te leren heeft en weinig begrijpt van films maken en verhalen vertellen.

Een mening hebben is één (die hebben we namelijk allemaal).
Maar een goeie, evenwichtige recensie schrijven is iets anders.
Arman Avsaroglu komt niet verder dan alleen heel verongelijkt roepen dat hij deze film niet leuk vindt en dat wij dat daarom ook moeten vinden.

Maar Dick Maas is altijd een regisseur geweest met een duidelijke, herkenbare en zeer succesvolle filmstijl.
Daar hoort inderdaad niet vaak subtiliteit bij. En daarom past het goed bij de Nederlandse volksaard.
(kijk maar naar het succes van Flodder en recenter New Kids)

De fans van Dick Maas kunnen zich in ieder geval weer verheugen op een goeie film.
Spanning. Humor. Actie. Het is er allemaal weer.
Subtiliteit, finesse en art-house ingrediënten: nee. Liever niet.



Hee meneer Maas,beetje kinderachtig om anoniem overal op slechte recensies commentaar te geven he!
Zeg dan gewoon dat u het bent en ga een inhoudelijke discussie aan. Toch succes met het aantal bezoekers!
22-03-2012 13:44
Frietgezicht schreef:
Hee meneer Maas,beetje kinderachtig om anoniem overal op slechte recensies commentaar te geven he!


En dat zegt iemand die blijkbaar in het echt 'Frietgezicht' heet.
22-03-2012 14:21
DoubleUK schreef:
QUIZ: DE ECHTE RECENSIE:

Voor degenen die al het gevoel hebben dat de auteur van bovenstaande recensie, lui in z'n pyjama een haat-recensie heeft geschreven: klopt. Want 'Quiz' is namelijk wel degelijk een hele goeie film.

Het is de recensie zelf die tenenkrommend slecht is. Met neerbuigende opmerkingen als:
Zaken die in een beginnerscursus scenarioschrijven worden geleerd (laat de personages nooit benoemen wat ze zien, dat kan de kijker zelf ook wel uitmaken) worden door Maas stelselmatig genegeerd. Het roept de vraag op waarom er subsidie wordt uitgetrokken voor een film die zo amateuristisch in elkaar zit.
wordt duidelijk dat de auteur Avsaroglu zelf nog het één en ander te leren heeft en weinig begrijpt van films maken en verhalen vertellen.

Een mening hebben is één (die hebben we namelijk allemaal).
Maar een goeie, evenwichtige recensie schrijven is iets anders.
Arman Avsaroglu komt niet verder dan alleen heel verongelijkt roepen dat hij deze film niet leuk vindt en dat wij dat daarom ook moeten vinden.

Maar Dick Maas is altijd een regisseur geweest met een duidelijke, herkenbare en zeer succesvolle filmstijl.
Daar hoort inderdaad niet vaak subtiliteit bij. En daarom past het goed bij de Nederlandse volksaard.
(kijk maar naar het succes van Flodder en recenter New Kids)

De fans van Dick Maas kunnen zich in ieder geval weer verheugen op een goeie film.
Spanning. Humor. Actie. Het is er allemaal weer.
Subtiliteit, finesse en art-house ingrediënten: nee. Liever niet.


Euhm haha.

Ja ofwel ben jij Dick Mass zelf ofwel iemand anders die geld haalt uit deze film. Jij maakt hier van een hoop stront een meesterwerk. Ik kan jou niet serieus nemen aangezien je je hier speciaal hebt aangemeld op filmtotaal om dit stukje tekst te schrijven dat niemand serieus zal nemen. En nee we gaan nog steeds niet daar die flut film gaan kijken. Die uit te kluiten gewassen poster en de belachelijke trailer zeggen al meer dan genoeg. Hollandse cinema op z'n best!
22-03-2012 14:29
DoubleUK schreef:

Daar hoort inderdaad niet vaak subtiliteit bij. En daarom past het goed bij de Nederlandse volksaard.
(kijk maar naar het succes van Flodder en recenter New Kids)


Lijkt wel vaak zo inderdaad in Nederland, dat het gros zeker qua humor van grof en plat houdt. Denk ook aan 'Vet Hard' bijvoorbeeld.
22-03-2012 14:34
Frietgezicht schreef:


Lijkt me trouwens een hele vervelende vent.Kan die man uberhaubt lachen?
Elke keer als ik hem ergens zie(o.a. in DWDD voor Sint en deze week voor deze film) lijkt het alsof die een week niet geslapen heeft en die die dag te horen kreeg dat z''n vrouw bij hem weggaat,nog nooit op een grappige opmerking of glimlach kunnen betrappen.


Dat is bijna het scenario van 'Adelbert', zijn eindexamenfilm.
Zijn eerste film gaat al over iemand die zelfmoord wil plegen, dus het zal wel een beetje zijn aard zijn.

Maar het valt wel mee, ik heb hem wel op festivals gezien; hij lacht gewoon. Misschien ook een soort zenuwen ofzo voor interviews e.d., want dan lijkt ie veel norser te worden. Ik denk dat hij zich voornamelijk niet thuis voelt in het filmklimaat hier; hij heeft duidelijk buitenlandse voorbeelden (Tony Scott noemt ie wel eens) en heeft het geprobeerd in Hollywood. Ik denk dat het een soort onvrede is over wat hier mogelijk is qua film en wat ie eigenlijk zou willen.
22-03-2012 14:58
Do Not Disturb heb ik nog is de bioscoop gezien. Met knoephard geluid en als je er helemaal in opgaat was ie best wel loeispannend met een zeer spectaculaire finale. De remake van De Lift, Down, heb ik btw ook in de bios gezien, en was best de moeite waard, door het grotere budget. Vind eigenlijk alles van Maas wel goed, hou wel van dat platte gedoe, zowel actie als humor.
22-03-2012 15:25
Blockbuster schreef:
Do Not Disturb heb ik nog is de bioscoop gezien. Met knoephard geluid en als je er helemaal in opgaat was ie best wel loeispannend met een zeer spectaculaire finale. De remake van De Lift, Down, heb ik btw ook in de bios gezien, en was best de moeite waard, door het grotere budget. Vind eigenlijk alles van Maas wel goed, hou wel van dat platte gedoe, zowel actie als humor.


Ik vond Do not Disturb ook niet zo slecht. Vooral Dennis Leary vond ik er leuk in en die achtervolging aan het eind met die ontsporende tram. Wel totaal verkeerd gekozen acteurs: William Hurt en Jennifer Tilly als echtpaar - je krijgt het idee dat dat gewoon twee Hollywoodsterren waren die toen toevallig tijd hadden/die men wist te bereiken en die voor minder wilden werken.

Ook de McGuffin was niks bijzonders. En het was ongeloofwaardig dat dat meisje in haar eentje steeds haar achtervolgers te slim af wist te zijn.
Maar heb altijd wel zin om hem weer te kijken; hij is niet op dvd geloof ik, helaas.

Maar ik vind ook alles van Maas wel leuk. Hij heeft toch een bepaalde herkenbare stijl die me aantrekt en leuke soundtracks - die van Sint was hilarisch met die Sinterklaasmelodiëen erin. Ook zwarte humor vind ik leuk.

Ik lees wel overal vrij negatief over Quiz trouwens. Denk dat ik wel wacht op dvd.

In Nederland is men gewoon niet zo sterk in thrillers, lijkt het. Loft was ijzersterk, maar die was van oorsprong Belgisch. Maar dingen zoals De Eetclub zijn vreselijk. Terug naar de Kust zag ik ook weinig in, maar wel succesvol, geloof ik.
En dan zullen we maar niet meer terugdenken aan de 'erotische thriller' De Flat of Het Woeden der Gehele Wereld.
(Een enkel lichtpuntje is dan Spoorloos van George Sluizer, maar die speelt zich veel af in Frankrijk.)
Maas is toch één van de weinigen die succesvoller geweest is daarin dan menigeen met De Lift en Amsterdamned, maar daarna leken zijn ideeën ook een beetje uitgeput.
22-03-2012 15:44
Banned schreef:
En nee we gaan nog steeds niet daar die flut film gaan kijken. Die uit te kluiten gewassen poster en de belachelijke trailer zeggen al meer dan genoeg. Hollandse cinema op z'n best!


Juist. Zo doe je dat. Een film niet bekijken en het dan bij voorbaat een flutfilm noemen.
Goeie nick heb je ook ('banned') want in je reacties in andere topics zeg je ook niemand serieus te nemen.
WIj nemen jou dan ook maar niet serieus. Oké?
22-03-2012 15:56
Spider-fan schreef:


In Nederland is men gewoon niet zo sterk in thrillers, lijkt het. Loft was ijzersterk, maar die was van oorsprong Belgisch. Maar dingen zoals De Eetclub zijn vreselijk. Terug naar de Kust zag ik ook weinig in, maar wel succesvol, geloof ik.
En dan zullen we maar niet meer terugdenken aan de 'erotische thriller' De Flat of Het Woeden der Gehele Wereld.
Maas is toch één van de weinigen die succesvoller geweest is daarin dan menigeen met De Lift en Amsterdamned, maar daarna leken zijn ideeën ook een beetje uitgeput.


Jij bent zeker een Belg of niet?
Die denken opeens dat Belgie ver boven Nederland staat met film haha.
Films als Lek, Van God Los en TBS zijn prima thrillers hoor en zo zijn er nog wel een paar. Sowieso heeft Nederland de betere oorlogfilms maar ja,in zowel Belgie als Nederland kunnen we logisch niet tippen aan Amerika.
Heb net Rundskop gekocht,ben benieuwd.
22-03-2012 16:02
Iedereen graag weer even aardig tegen elkaar doen!
22-03-2012 16:09
Frietgezicht schreef:
Jij bent zeker een Belg of niet?
Die denken opeens dat Belgie ver boven Nederland staat met film haha.
Films als Lek, Van God Los en TBS zijn prima thrillers hoor en zo zijn er nog wel een paar. Sowieso heeft Nederland de betere oorlogfilms maar ja,in zowel Belgie als Nederland kunnen we logisch niet tippen aan Amerika.
Heb net Rundskop gekocht,ben benieuwd.


Nee, Nederlands. Al kan ik meestal goed opschieten met Belgen, dus wie weet ben ik te vondeling gelegd ofzo.

Ik ken alleen Lek geloof ik van die drie. Het is meer dat de meeste Nederlandse onderwerpen van thrillers me niet zo interesseren. Ik hou voornamelijk van psychologische/suspense thrillers, dus Hitchcock, Argento, De Palma. En daarnaast van bovennatuurlijke thrillers.

Een heel aardige Nederlandse thriller die niet veel mensen kennen vond ik De Tussentijd van Marianne Dikker.

Een goede thriller schrijven is ook gewoon erg moeilijk. Het is een subtiel spel dat je speelt met het publiek, waarbij je het publiek actief moet betrekken en laten nadenken over dingen. Sowieso moet het publiek kunnen meeleven met het hoofdpersonage, dus moet die sympathiek zijn en iets overkomen waar iedereen zich wat bij voor kan stellen. Van daaruit moet je uitbouwen en dingen op het spel zetten.

Wat ik ook vaak zie in Nederland dat men aan het eind een rare twist erin brengt die niet altijd ergens op slaat. Zwart Water had dat ook bijvoorbeeld.
Veel thrillers (niet alleen hier trouwens) blijven in een soort vaagheid hangen waarbij de kijker het zelf maar moet uitmaken aan het eind. Dat zie je bij Hitchcock dus nooit.
22-03-2012 16:30
Wow 1 ster maar? Heb hem nog niet gezien, vond de trailer niet heel erg veel belovend maar 1 ster is wel heel slecht.
Zag dat de Telegraaf hem 4 sterren gegeven heeft.. :p
22-03-2012 16:36
Spider-fan schreef:

Wat ik ook vaak zie in Nederland dat men aan het eind een rare twist erin brengt die niet altijd ergens op slaat. Zwart Water had dat ook bijvoorbeeld.


Grappig dat jij de twist van Zwart Water niet goed vindt.
Persoonlijk vond ik het een geniale draai in het verhaal.
Want daarmee verschoof het - spoiler alert - op slag van een bovennatuurlijke horror ('meisje ziet dood meisje als geestverschijning') naar een psychologisch drama ('meisje realiseert zich dat ze door haar eigen waanidee haar moeder heeft vermoord').

Ik ben dan ook heel benieuwd wat Charlize Theron ermee gaat doen, omdat die de remake-rechten van deze zwaar ondergewaardeerde Zwart Water heeft gekocht.

En zo zie je maar weer. Zoveel mensen, zoveel smaken.
22-03-2012 17:00
Spider-fan schreef:
Nee, Nederlands. Al kan ik meestal goed opschieten met Belgen, dus wie weet ben ik te vondeling gelegd ofzo.

Ik ken alleen Lek geloof ik van die drie. Het is meer dat de meeste Nederlandse onderwerpen van thrillers me niet zo interesseren. Ik hou voornamelijk van psychologische/suspense thrillers, dus Hitchcock, Argento, De Palma. En daarnaast van bovennatuurlijke thrillers.


Haha dan zit je bij Nederlandse films verkeerd ja!
Van God Los niet gezien? Kopen! Kost geen drol! Tygo Gernandt als crimineel is al de moeite waard,goede acteur!

Ik heb net de serie The Killing afgerond,erg sterk(20 afleveringen) en denk wel wat voor jou! Niet bovennatuurlijk hoor!
Niet de Amerikaanse remake maar de Deense versie!
22-03-2012 17:27
DoubleUK schreef:
Grappig dat jij de twist van Zwart Water niet goed vindt.
Persoonlijk vond ik het een geniale draai in het verhaal.
Want daarmee verschoof het - spoiler alert - op slag van een bovennatuurlijke horror ('meisje ziet dood meisje als geestverschijning') naar een psychologisch drama ('meisje realiseert zich dat ze door haar eigen waanidee haar moeder heeft vermoord').

Ik ben dan ook heel benieuwd wat Charlize Theron ermee gaat doen, omdat die de remake-rechten van deze zwaar ondergewaardeerde Zwart Water heeft gekocht.

En zo zie je maar weer. Zoveel mensen, zoveel smaken.


Ja, het blijft altijd smaak. Ik hou gewoon niet zo van die laatste twists die alles op zijn kop zetten.
Ik vind dat het ook te vaak gedaan wordt.

Soms zijn ze goed (The Sixth Sense, Unbreakable), maar ik vind ze vaak wat afgezaagd en niet op een goede manier gebracht. The Ward had ook weer zoiets: aardig, maar al die films over psychiatrische ziekenhuizen hebben zo'n soort twist - geef me dan iets origineels, of breng het op een heel goede manier.

Dat vind ik sterk bij Argento, die toch wel mijn favoriet is (hoewel creatief sterk in het slop geraakt): in zijn beste films 'Bird with the Crystal Plumage', 'Deep Red' of 'Tenebrae' is er niet zozeer een twist, maar de oplettende kijker kan dingen uit de films zelf halen - het gaat om de interpretatie van beelden die al getoond zijn (sterk beïnvloed door Antonioni's Blow Up).
Dat vind ik leuker dan op het laatste moment met een heel nieuw element komen.

Vraag me af of die remake er komt trouwens, Zwart Water heeft geloof ik twee weken gedraaid ofzo.
22-03-2012 17:38
Frietgezicht schreef:
Haha dan zit je bij Nederlandse films verkeerd ja!
Van God Los niet gezien? Kopen! Kost geen drol! Tygo Gernandt als crimineel is al de moeite waard,goede acteur!

Ik heb net de serie The Killing afgerond,erg sterk(20 afleveringen) en denk wel wat voor jou! Niet bovennatuurlijk hoor!
Niet de Amerikaanse remake maar de Deense versie!


Ik ben allergisch voor Gernandt, ik kan niet tegen die man om één of andere reden.
Ed. Komt denk ik doordat ie een uitstraling heeft dat ie zichzelf helemaal geweldig vindt (hebben meer acteurs last van). Google maar op plaatjes en op ieder plaatje staat ie van 'ik ben helemaal dé man'. Bleh.

The Killing ken ik (nog) niet. Lijkt me wel goed. Kijk nu wel Deense serie 'Those who Kill' die in Kopenhagen speelt. Ik ben niet zo van politie-series, maar deze is wel erg goed, omdat de personages erg menselijk overkomen.
22-03-2012 18:24
zondag voorpremiere geweest en ik moet toegeven dat dit niet echt een Top Maas film is maar dat komt gewoon omdat het een saai einde heeft maar de scene's in het restaurant waren best goed en Pierre Bokma is echt goed op dreef in deze film!
22-03-2012 18:56
DoubleUK schreef:
Juist. Zo doe je dat. Een film niet bekijken en het dan bij voorbaat een flutfilm noemen.
Goeie nick heb je ook ('banned') want in je reacties in andere topics zeg je ook niemand serieus te nemen.
WIj nemen jou dan ook maar niet serieus. Oké?


Wie ben jij eigenlijk? Jij maakt jezelf belachelijk hier door een slechte film te verdedigen alsof je hem zelf gemaakt hebt. Ik lach me in een deuk om jou hahaha. Ik neem hier heel wat mensen serieus hoor maar jij bent het toppunt !

Zeker als ik je "ECHTE" recensie lees gaat die bijna niet over de film over hoe slecht je de recensie van filmtotaal vond. Die van jou is geen recensie dat is een beklag omdat je het niet eens bent.

Geeft iemand deze goser 50 cent dan kunnen we weer verder zoals het was...

BTW er zijn goeie nederlandse films hoor, ik bijvoorbeeld genoten van De bende van Oss, Karakter en De gelukkige huisvrouw. Aahn jij moet me eens vertellen wie je bedoeld met "WIJ" ?? Denk je nu dat je iedereen hier bij dit topic achter je hebt staat? Ik dacht het niet.
22-03-2012 19:10
Recensie is wel erg hard, vind ik. Zit wel waarheid in over Maas' oeuvre, maar termen als amateuristisch of dat ie geen subsidie waard is...
Ik moet hem nog zien, maar kan me niet voorstellen na Sint dat het echt zo erg is. Maas weet technisch wel wat ie doet altijd.

Geloof me, ik heb de nodige amateurfilm festivals afgelopen en amateuristisch is toch echt iets anders.

De recensie heeft een wat denigrerende toon, maar dat mag natuurlijk. Het is de mening van de schrijver.

Waarmee we weer in het Nederlands filmklimaat zijn beland: altijd ruzie.
22-03-2012 23:47
DoubleUK schreef:
En dat zegt iemand die blijkbaar in het echt 'Frietgezicht' heet.


Vind het leuk dat hij niet ontkent dat hij Dick Maas niet is xD

Mocht je Dick Maas zijn, heb net je film gezien en naast Pierre Bokma is dit gewoon de slechtste Nederlandse Thriller die in tijden is uitgebracht.

Het hele einde sloeg nergens op, met een twist die nergens in de film wordt aangedikt zodat het geloofwaardig zou moeten zijn. Anders hebben we het wel over de irritante stereotype van een Italiaanse Ober met zijn Yoda accent. Het is moeilijk te geloven dat de politie hem in de film niet mee nam voor zijn gebrek aan Nederlands.

Dan Hanna Verboom - WTF, deed zij nou in de film ? Ze had een paar jaar geleden nog een hoofdrol in Deuce Bigalow 2, geen goeie film maar het was tenslotte een hoofdrol.

Dick Maas [of jij] had gewoon meer tijd moeten nemen om een beter plot te kunnen maken, dat veel meer vaart nodig had en minder tafel scènes die letterlijk de hele bioscoop stil konden krijgen, omdat iedereen liep te slapen.
23-03-2012 05:42
Denk niet dat regisseurs de moeite gaan nemen om op iedere slechte recensie van hun films te reageren. Dan ben je wel even bezig en bovendien heeft het weinig nut: publiek bepaalt toch zelf wat het wil zien en laat zich niet door een slechte recensie tegenhouden.

Of zoals Verhoeven zegt: 'Als de pers tegen is, en het publiek niet, maakt het niet uit. Is ook het publiek tegen, dan heb je een probleem.'
23-03-2012 11:56
hahah die regen die je kunt zien langs het venster in die foto boven de recensie. Zo FAKE haha.
23-03-2012 13:00
Angelater schreef:
Nee, want Uwe Boll heeft nog niks bijzonders gemaakt, Maas gelukkig nog de Flodders en Amsterdamned Naja, ik vond ze wel goed althans.

Boll is duidelijk de weg kwijt.

Dan moet je echt eens rampage gaan kijken, dat is gewoon een solide film, je zou bijna denken dat ie door iemand anders is gemaakt.
23-03-2012 17:39
Banned schreef:
hahah die regen die je kunt zien langs het venster in die foto boven de recensie. Zo FAKE haha.


Ik vind die lucht te onnatuurlijk blauw, maar dat vond ik in Sint ook in veel scènes. Daar hebben ze waarschijnlijk van die greenscreens gebruikt, maar ziet er erg lelijk uit.

Maar ik hoor te veel negatief, afgezien van de 'echte recensie', van zowel critici als bezoekers, dus pak hem later wel mee op dvd, want overslaan zal ik een Maas nooit.
23-03-2012 17:48
nietselam schreef:
Dan moet je echt eens rampage gaan kijken, dat is gewoon een solide film, je zou bijna denken dat ie door iemand anders is gemaakt.


Far Cry valt ook erg mee. Die vond ik zelfs wel leuk.
10-09-2012 19:09
Spider-fan schreef:
Vind je hem beter dan 'Do Not Disturb'?

Dat afgeraffelde vond ik bij 'Sint' ook, en die is ook 85 minuten. 'Sint' miste echt een spectaculaire finale - maarja dat zal met zulke budgetten niet meevallen.
'Quiz' is 2 miljoen euro.

Van Maas moet je houden. Subtiliteit kent ie inderdaad niet, maar dat is ook iets wat ie nooit gepretendeerd heeft. Het is gewoon puur vermaak (meestal dik aangezet en over the top), niet meer niet minder.
Dialogen zijn vaak wel erg houterig geschreven en plot voelt vaak geforceerd aan - maar humor en actie maken het meestal voor mij weer goed.


Volledig mee eens wat Dick Maas betreft. Geen subtiliteit, puur vermaak, houterige dialogen en slechte plot met leuke actie en humor. Spijtig genoeg is Quiz een film die wel subtiliteit, sterke dialogen en een goede plot nodig heeft en eigenlijk amper humor of actie. Had een sterke thriller-regisseur deze film geregisseerd had het een echte klassieker kunnen worden

Laatste Filmnieuws