Eerste trailer & poster 'Tak3n'
Hier eindigt alles.

The Cabin in the Woods

Geplaatst door Kaj van Zoelen op 18-04-2012 23:13 - Bron: FilmTotaal

Regie: Drew Goddard | Cast: Kristen Connolly (Dana), Chris Hemsworth (Curt), Anna Hutchison (Jules), Fran Kranz (Marty), Richard Jenkins (Sitterson) e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2012

Drew Goddard (schrijver/regisseur) en Joss Whedon (schrijver/producent) hebben samen met The Cabin in the Woods een van de beste en zowaar origineelste Amerikaanse horrorfilm van de afgelopen jaren gemaakt. Gewapend met een vindingrijk, humoristisch script vol spitsvondigheden gaat de film genreclichés te lijf en slaagt erin zowel zeer grappig als af en toe eng te zijn. Het leukst is The Cabin in the Woods als je er zo min mogelijk vanaf weet, dus misschien kun je beter eerst de film bekijken voordat je verder leest. Niet vanwege één grote twist, maar omdat er voortdurend met verwachtingen wordt gespeeld.

Voor degenen die bekend zijn met het eerdere werk van Joss Whedon en Drew Goddard zullen de kwaliteit en intelligentie van de film niet als verrassing komen. Whedon speelde al eerder met verwachtingen en het horrorgenre in zijn series Buffy the Vampire Slayer en Angel. Hier leerde Goddard voor het eerst de kneepjes van het vak. Meteen vanaf het begin speelt het duo open kaart: de film opent in een groot instituut waar mannen in witte jassen een groots evenement voorbereiden. Welk evenement? Vijf jonge mensen die een weekend in een afgelegen hut in een groot bos gaan doorbrengen.

Alle vijf zijn het archetypische personages zoals je zo vaak in dit genre ziet. Er is een standaardscène waarin de studenten zich voorbereiden op het weekend en vertrekken, maar terwijl ze wegrijden zien we iemand op het dak zitten die doorgeeft dat alles volgens plan gaat. Meteen is duidelijk dat we hier niet met een doorsnee horrorfilm te maken hebben. Eén van de studenten wordt gespeeld door Chris Hemsworth en zijn aanwezigheid heeft de film gered van de vergetelheid. The Cabin in the Woods werd namelijk al enkele jaren terug opgenomen maar belandde onuitgebracht op de plank van de studio.

Doordat Hemsworth sindsdien gecast werd als Thor en Whedon The Avengers ging regisseren, wordt de film gelukkig alsnog uitgebracht om te profiteren van de hype rondom Whedons superheldenfilm die volgende week uitkomt. Hemsworth is niet de ster van deze film, dat zijn toch de makers en hun geestige alter ego's, de twee doktoren die het lot van de tieners op monitoren volgen. Hun manipulatie van en controle over de omstandigheden en omgeving van de slachtoffers is voortdurend hilarisch en scherp commentaar op hoe de regels van horrorfilms werken, hoe filmmakers daaraan meewerken en hoe de kijker daar ook medeverantwoordelijk voor is.

Het is knap hoe er telkens weer succesvol van toon wordt gewisseld tussen hun situatie en die van de tieners op locatie. Hoewel humor altijd aanwezig is, voert die bij de doktoren altijd de boventoon terwijl de tieners in een meer Evil Dead II-sfeer leven, waarbij de humor plots kan omslaan in echte spanning. The Cabin in the Woods is Whedon ten voeten uit: geslaagd gelaagd entertainment waarbij je kan genieten van het hele product of alleen de oppervlakte, wat je maar wilt. Het is zowel een boeiende film over waarom we horror nodig hebben (of in ieder geval waarom we ernaar kijken) alsmede een heerlijke horrorkomedie met een fantastische derde akte. Het is te hopen dat hij eenzelfde interessante bijdrage aan het superheldengenre kan leveren komende week.

Bekijk de The Cabin in the Woods trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (26)

18-04-2012 23:22
4,5 ster?! O.o Wow...Ik heb inderdaad wel veel goeds gehoord over deze film.
18-04-2012 23:26
Ik ken iemand die in Amerika woont en die heeft me dit jaar maar 2x gesmst,1x voor happy new year en vorige week dat ik deze echt moest gaan zien. Nu ook nog deze recensie en zag ook al 4 sterren in Veronica-gids staan dus is dit toch wel een toppertje blijkbaar en dat voor een film die al lang op de planken was blijven liggen(gemaakt al voor Thor)
19-04-2012 00:03
Frietgezicht schreef:
Ik ken iemand die in Amerika woont en die heeft me dit jaar maar 2x gesmst,1x voor happy new year en vorige week dat ik deze echt moest gaan zien. Nu ook nog deze recensie en zag ook al 4 sterren in Veronica-gids staan dus is dit toch wel een toppertje blijkbaar en dat voor een film die al lang op de planken was blijven liggen(gemaakt al voor Thor)

Ja vraag me nou ook af als Whedon nou niet The Avengers geregiseerd had en Hemsworth nou niet Thor had gespeeld hadden ze deze dan gewoon op de planken laten liggen? Dat zou dan toch dood en doodzonde zijn.
19-04-2012 00:58
Kaj van Zoelen schreef:
Alle vijf zijn het archetypische personages zoals je zo vaak in dit genre ziet.

In zekere zin klopt dat, maar wat het allemaal nog wat interessanter maakt is dat Marty maakt hier zelfs nog een opmerking over.

Frietgezicht schreef:
Nu ook nog deze recensie en zag ook al 4 sterren in Veronica-gids staan dus is dit toch wel een toppertje blijkbaar...

Vier sterren in Veronica Magazine is niets bijzonders; zelfs de grootst mogelijke rommel krijgt die score. Mijn interesse werd pas gewekt door de vijfsterrenrecensie in Filmkrant.

jaime91 schreef:
Ja vraag me nou ook af als Whedon nou niet The Avengers geregiseerd had en Hemsworth nou niet Thor had gespeeld hadden ze deze dan gewoon op de planken laten liggen? Dat zou dan toch dood en doodzonde zijn.

Er zijn natuurlijk meer factoren die meespelen dan alleen het feit dat Hemsworth een rol speelt in een grote film van Whedon. Zo had ik begrepen dat de film vooral vertraagd was vanwege het plan er een 3D-conversie voor te maken. Hoe dan ook: als de film de bios niet gehaald, was ie gewoon vroeg of laat op dvd gedumpt.
19-04-2012 01:13
Thiver schreef:
Er zijn natuurlijk meer factoren die meespelen dan alleen het feit dat Hemsworth een rol speelt in een grote film van Whedon. Zo had ik begrepen dat de film vooral vertraagd was vanwege het plan er een 3D-conversie voor te maken. Hoe dan ook: als de film de bios niet gehaald, was ie gewoon vroeg of laat op dvd gedumpt.

Wat ik zeg dus,dood en doodzonde.Ben blij dat ie de bios dan toch gehaalt heeft.
19-04-2012 03:39
Is deze nou 3D ofniet? Heb gehoord dat alleen 2D is wat echt jammer is...
19-04-2012 07:04
Zeer positief ontvangen deze, ben er zeker benieuwd naar.
19-04-2012 08:43
Edy schreef:
Is deze nou 3D ofniet? Heb gehoord dat alleen 2D is wat echt jammer is...


Is hij 2D? Mooi, mischien ga ik hem dan ook kijken...
19-04-2012 09:06
Vreemd de trailer zag er eigenlijk echt ruk uit!
19-04-2012 10:07
Geweldige film.. Wauw...
19-04-2012 11:01
Thiver schreef:
Vier sterren in Veronica Magazine is niets bijzonders; zelfs de grootst mogelijke rommel krijgt die score.
Inderdaad, dat zegt idd helemaal niks. De scores/recensies van Veronica Mag slaan soms kant noch wal. Hele goede films krijgen soms een lage score van maar 2 sterren.

Dit wordt voor mij wel een biosbezoekje.
19-04-2012 11:45
4,5 is niet niks, zeker voor films in het horrorgenre! Mijn interesse is zeker gewekt
19-04-2012 12:19
Erg goede film idd! Al vind ik 4.5 iets te hoog.
19-04-2012 14:48
Morgen ga ik er heen
19-04-2012 17:41
Als zelfs de NRC 4 van de 5 sterren geeft moet het bijkans wel een goede films zijn. En dat idee had ik al en wil deze zeker zien.
Nog 1 maand en 11 dagen...
19-04-2012 23:27
Dit is echt een aanrader, alleen al voor de laatste akte, die echt elke horror regel verbreekt.
20-04-2012 21:31
Godverdomme wat een vette film!!!!
the cabin in the woods.
Nog nooit zoiets vets tofs cool onverwachts gezien.
Hele film met een smile op mn gezicht
Nu nog...
Ga deze zien mensen!!!
21-04-2012 19:15
Mehh.. best een aardige film hoor maar wel een beetje overrated als je het mij vraagt. Vond het een beetje een allegaartje van van alles en nog wat. Bovendien was de uitwerking van het verhaal erg matig, het voelde meer aan als een gimmick. Van mij krijgt hij drie sterren. Gisteren zag ik The Texas Chainsaw Massacre (orgineel) uit 1974. Neem van mij aan, als je echt een goede horror wilt zien, kijk dan DIE film :-)
23-04-2012 15:51
nou, ik snap die ophef niet helemaal. Ik ben er naartoe gegaan mede omdat ze een vergelijking maakte met EVIL DEAD. Ik ben fan van horror en ik vind opzich wel een leuke film maar om nou te zeggen van wow...ik voelde zelfs een beetje genaaid. Het vergelijkt niet echt met EVIL DEAD ik vind dat het een regelrechte kopie is van evil dead

Maar het is wel weer leuk om een horror te zien in de bios. Ga er lekker naar toe maar verwacht er niet teveel van!
23-04-2012 16:03
Megahoofd schreef:
nou, ik snap die ophef niet helemaal. Ik ben er naartoe gegaan mede omdat ze een vergelijking maakte met EVIL DEAD. Ik ben fan van horror en ik vind opzich wel een leuke film maar om nou te zeggen van wow...ik voelde zelfs een beetje genaaid. Het vergelijkt niet echt met EVIL DEAD ik vind dat het een regelrechte kopie is van evil dead

Maar het is wel weer leuk om een horror te zien in de bios. Ga er lekker naar toe maar verwacht er niet teveel van!


Reactie op spoilergedeelte:
23-04-2012 16:48
UndercoverPanda schreef:
Reactie op spoilergedeelte:


Je hebt helemaal gelijk nu ik het zo lees. Het is een leuke film waarbij ik met een verkeerd idee naartoe ging. Moet het inderdaad zien als een knipoog naar de klassiekers.
23-04-2012 19:32
Megahoofd schreef:
Je hebt helemaal gelijk nu ik het zo lees. Het is een leuke film waarbij ik met een verkeerd idee naartoe ging. Moet het inderdaad zien als een knipoog naar de klassiekers.


Ik denk dat het idee waarmee je de film gaat kijken ook wel veel invloed heeft op de hoeveelheid plezier die je er aan beleeft.. Erg netjes dus van de recensent om dit in de inleiding aan te geven!
23-04-2012 23:44
major malfunction schreef:
Gisteren zag ik The Texas Chainsaw Massacre (orgineel) uit 1974. Neem van mij aan, als je echt een goede horror wilt zien, kijk dan DIE film :-)


Oh joh! Denk dat wij allemaal nog nooit van die film gehoord hadden! Thanks 4 de tip! The Texas Chainsaw Massacre dus,heb het opgeschreven!
Als die gevangenis-film met Arnie en Sly straks draait kun je iedereen The Shawshank Redemption aanraden!
07-05-2012 17:37
Frietgezicht schreef:
Oh joh! Denk dat wij allemaal nog nooit van die film gehoord hadden! Thanks 4 de tip! The Texas Chainsaw Massacre dus,heb het opgeschreven!
Als die gevangenis-film met Arnie en Sly straks draait kun je iedereen The Shawshank Redemption aanraden!
Ik hou van dik vet druipend sarcasme


Gister eindelijk de film alsnog gezien (Cabin dan he, niet Texas) en ik vond hem erg scherp. In ieder geval origineel. Ik hou van wedon's droge humor (Merman anyone?) en dit genre keent zich er goed voor. Soms werd ie naast de humor zelfs nog eventjes spannend.

Wel vraag ik me nog 1 ding af:

10-05-2012 23:02
Frietgezicht schreef:
Oh joh! Denk dat wij allemaal nog nooit van die film gehoord hadden! Thanks 4 de tip! The Texas Chainsaw Massacre dus,heb het opgeschreven!
Als die gevangenis-film met Arnie en Sly straks draait kun je iedereen The Shawshank Redemption aanraden!


Frietgezicht mischien moet jij je naam veranderen in Shit4brains, dat sluit wat beter aan bij die domme uitspraken die je altijd op FT doet en als ik jou was zou ik snel je LBO diploma halen, kun je popcorn gaan verkopen bij Pathe en de hele dag iedereen lastig vallen met die superieure movie-knowledge van je.
16-09-2012 23:15
Ik vond er werkelijk geen ene verrotte teelbal aan.
Niet eng, spannend of grappig.
Ik hem 'm afgekeken en het leukste moment zal zijn als ik 'm van mijn stick afkegel naar de hel van het internet.

Laatste Filmnieuws