Eerste blik op Jennifer Lawrence als Mystique in 'X-Men: Days of Future Past'
De Oscar-winnares weer volop in de blauwe make-up.

The Raid

Geplaatst door Frank Stol op 04-07-2012 21:39 - Bron: FilmTotaal

Regie: Gareth Evans | Cast: Iko Uwais (Rama), Joe Taslim (Jaka), Donny Alamsyah (Andi), Yayan Ruhian (Mad Dog), Ray Sahetapy (Tama), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2011

Een SWAT-team doet een inval in een appartementencomplex, ergens in de sloppenwijken van Jakarta. Het doel: een gangsterbaas elimineren die zich op de bovenste verdieping van het gebouw heeft verscholen. Deze Tama geeft zich niet zomaar zonder slag of stoot gewonnen; hij laat het complex vergrendelen en doet een beroep op de bewoners - een verzameling moordenaars, drugscriminelen en andersoortig tuig - om hem te beschermen. Wat volgt is een confrontatie die door Hollywood grootgebrachte actiesterren als Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Jean Claude van Damme zelfs nog van pijn ineen zou laten krimpen.

Want hoe omvangrijk de Amerikaanse traditie op het gebied van actiefilms ook is, voor een echte knokpartij moet je bij de Aziaten zijn. Hier geen praat- en schietgrage testosteronbonken die elkaar de loef proberen af te steken met snedige oneliners en banaal machogedrag, maar bikkelharde politieagenten op een missie. In The Raid gaan de makers zonder enige terughoudendheid te werk; vanaf het moment dat hoofdpersonage Rama de deur uitloopt bij zijn zwangere vrouw en zich bij de politie-eenheid voegt, ontspint zich een achtbaanrit die elke vorm van zachtzinnigheid vreemd is.

Een arsenaal aan (machine)wapens komt eraan te pas, maar zelfs als de mannen zonder munitie zitten, gaat de strijd onverminderd verder. Nekken, knieën en ruggen breken, gezichten worden aan flarden geschoten, om nog maar te zwijgen van de vele toepassingen van een kapmes of een hakbijl op het menselijk lichaam - iets wat naar alle waarschijnlijkheid geen plastische beschrijvingen behoeft.

Dat deze overdaad aan geweld niet leidt tot verveling, of zelfs tot versuffing, heeft alles te maken met de inventiviteit van de makers. De gevechtschoreografieën zijn niet alleen fenomenaal uitgevoerd, maar maken ook nog eens optimaal gebruik van de omgevingselementen. Elke ruimte leent zich voor verschillende aanvalstactieken en verschillende vormen van martial arts (onder meer Silat Harimau). Hierdoor krijgt de onophoudelijke stroom van vuist- en vuurgevechten voortdurend de impulsen die hij nodig heeft om niet te verzanden in een slaapverwekkende herhaling van zetten. Daarbij komt dat de adrenalineverhogende, pulserende soundtrack van Mike Shinoda (van Linkin Park) perfect samenvloeit met de dynamiek van de gewelddadige beelden.

Alleen een obligaat subplotje rond Rama en een familielid brengt nog wat menselijkheid, maar intriges blijven gelukkig tot een minimum beperkt. Het subplotje is tevens een voorzetje voor het onbetwiste hoogtepunt van de film: het driehoeksgevecht tussen Rama, Andi en Mad Dog. Tijdens deze brute ontknoping worden de fysieke capaciteiten van de acteurs pas echt ten volle benut. Het moge duidelijk zijn dat regisseur Gareth Evans met Iko Uwais, Donny Alamsyah en Yayan Ruhian de crème de la crème uit het martial-artswereldje in huis heeft gehaald. Eerder bleek een soortgelijke samenwerking succesvol uit te pakken bij de productie van Merantau. Die film gold als een visitekaartje, want zowel Evans als Uwais maakte zich kenbaar aan de cineastische wereld met dit actievehikel. Met The Raid zijn die twee namen voorgoed gevestigd.

Deze film draait nu in de bioscoop.
De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m) | Bioscoopagenda

Bekijk de The Raid trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2013 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (38)

04-07-2012 21:49
Ik ga hier morgen heen. Even de adrenaline en testosteron door mijn lichaam laten gieren. Zo veel zin in! Dit lijkt me DE ultieme aktiefilm.
04-07-2012 21:59
Wat een vette film vond ik dit zeg.

Mag Dog is mijn held.
04-07-2012 22:09
deze wil ik echt graag zien. deze recensie maakt dat gevoel alleen maar sterker. @filmtotaal mooie tdkr ad
04-07-2012 22:55
Amai deze recensie scherpt mijn gevoel voor hem te gaan bekijken ook alleen maar scherper aan. Het zal inderdaad een zeer aparte en vernieuwde films zijn omdat je Indonesische producties en Martial Arts (Silat) ook niet veel ziet op het grote scherm en over het algemeen. Dit word absoluut top!
04-07-2012 23:18
Filmtotaal schreef:
Het subplotje is tevens een voorzetje voor het onbetwiste hoogtepunt van de film, waarin Rama tegenover Andi en Mad Dog komt te staan. De fysieke confrontatie met deze twee geduchte handlangers van baas Tama laat eens te meer zien dat regisseur Gareth Evans met acteurs Iko Uwais, Donny Alamsyah en Yayan Ruhian de crème de la crème uit het martial-artswereldje in huis heeft gehaald.


Dit is niet waar. Spoilers nu

En ja, dit is een topfilm!
04-07-2012 23:21
4,5 ster?! O.o Dat is best veel!
04-07-2012 23:26
4,5* zal best te veel zijn, maar als je die enkel beoordeeld als actiefilm dan klopt dat hoop ik (ga er morgen pas heen, dus kan niet oordelen)
04-07-2012 23:54
Je kunt deze film ook niet anders beoordelen dan als actiefilm. Het is namelijk niet meer en het pretendeert ook niet meer te zijn. Deze actie is dan ook zo goed uitgevoerd dat er ook niet meer nodig is; de actiefilm gestript tot de essentie. Absoluut een aanrader en voor de liefhebbers niet te missen.
05-07-2012 00:00
Laatst deze film gezien. Als je van harde actie houdt, dan moet je deze gezien hebben. Verhaal stelt verder niet heel veel voor, maar is ook niet nodig. Enjoy!

7.5/10
05-07-2012 01:15
Op basis van de trailer denk ik dat er maar heel heel weinig van deze site deze in de bios kennen kijken(omdat ik altijd gezeur zie over 16+ zoals bij de TDKR en omdat hier nooit mensen reageren na 00:00 a 00:30 omdat ze dan lekker slapen al )

4,5 ster lijkt me erg hoog omdat het me qua verhaal en acteren weinig lijkt,meer een topper op popcorn-niveau.
05-07-2012 07:26
Frietgezicht schreef:
Op basis van de trailer denk ik dat er maar heel heel weinig van deze site deze in de bios kennen kijken(omdat ik altijd gezeur zie over 16+ zoals bij de TDKR en omdat hier nooit mensen reageren na 00:00 a 00:30 omdat ze dan lekker slapen al )

Ook volwassenen slapen gaan wel eens voor 12 uur naar bed. Zeker als je om 7 uur op moet.
05-07-2012 07:50
waarom zeuren mensen om het verhaal ??!!

deze film laat al merken dat het puur om de aktie gaat, accepteer dat dan gewoon en ga lekker de vette aktie kijken
damn dit is echt wel 1 vd betere aktie films die ik ooit heb gezien zeg... niet normaal hoe vet
05-07-2012 08:25
B@chelor schreef:
Dit is niet waar. Spoilers nu

En ja, dit is een topfilm!

Ik denk dat de schrijven dit op die manier heeft geformuleerd om niet te spoilen.

Jouw spoiler moet namelijk een plotwending voorstellen in de film.
05-07-2012 08:27
PKP schreef:
Ik denk dat de schrijven dit op die manier heeft geformuleerd om niet te spoilen.


Aha, dat kan. Maar toch is het niet juist.
05-07-2012 09:40
Deze film lijkt mij als actiespektakel eigenlijk stukken interessanter dan de nieuwe Expendables. Bioscoopbezoekje waard.
05-07-2012 10:07
deze film lijk me echt ziek
05-07-2012 10:09
Dit is nou precies mijn ding. The Expendables 2 wordt volgens mij best tof maar als je echte actie wil zien moet je bij deze gasten zijn! Kan mij niet hard en wreed genoeg,zet hem nu meteen op mijn must see lijstje.
05-07-2012 10:24
jaime91 schreef:
Dit is nou precies mijn ding. The Expendables 2 wordt volgens mij best tof maar als je echte actie wil zien moet je bij deze gasten zijn! Kan mij niet hard en wreed genoeg,zet hem nu meteen op mijn must see lijstje.


Inderdaad; 2 totaal verschillende actiefilms, maar even vermakelijk. Als je The Raid film vet vindt, dan raad ik je Ong-Bak aan. De vechtscenes zijn subliem.
05-07-2012 10:53
B@chelor schreef:
Inderdaad; 2 totaal verschillende actiefilms, maar even vermakelijk. Als je The Raid film vet vindt, dan raad ik je Ong-Bak aan. De vechtscenes zijn subliem.

Tom Yung Goong, ook met Tony Jaa.
05-07-2012 11:30
PKP schreef:
Tom Yung Goong, ook met Tony Jaa.


Die ook! Tony Jaa is de man.
05-07-2012 11:37
Aston schreef:
Ook volwassenen slapen gaan wel eens voor 12 uur naar bed. Zeker als je om 7 uur op moet.


Haha true that.
05-07-2012 12:11
ik heb hem gezien en ik moet zeggen dat ik hem heel goed vond!!

van mij krijgt hem een 7.9/10
05-07-2012 13:29
Frietgezicht schreef:
Op basis van de trailer denk ik dat er maar heel heel weinig van deze site deze in de bios kennen kijken(omdat ik altijd gezeur zie over 16+ zoals bij de TDKR en omdat hier nooit mensen reageren na 00:00 a 00:30 omdat ze dan lekker slapen al )

4,5 ster lijkt me erg hoog omdat het me qua verhaal en acteren weinig lijkt,meer een topper op popcorn-niveau.
Hoho, dan lees je mijn comments niet. Ik zit vaak genoeg na 0.00 op FT.
Ik hoef pas om 8.00 op en ben weinig slaap nodig, dus lig ik altijd pas om 1.30-2.00 op bed

Deze film lijkt me geweldig! Ik heb Marantau ook op dvd en wil deze heel erg graag in de bios zien, maar........... heb je dat gedonder weer dat hij mij in de buurt weer niet draait. Hij draaide afgelopen week samen met 21 Jump Street in de Burgers, Beer & Blockbuster actie, maar dat was woensdags al om 19.00, dat kan ik dus nooit halen ivm met me werk.
05-07-2012 13:46
B@chelor schreef:
Inderdaad; 2 totaal verschillende actiefilms, maar even vermakelijk. Als je The Raid film vet vindt, dan raad ik je Ong-Bak aan. De vechtscenes zijn subliem.

Hele bekende reeks ja maar heb die raar genoeg nog nooit gezien. Weet alleen dat Tony Jaa na die films ontzettend doorgedraaid is.
05-07-2012 14:14
jaime91 schreef:
Hele bekende reeks ja maar heb die raar genoeg nog nooit gezien. Weet alleen dat Tony Jaa na die films ontzettend doorgedraaid is.
Ja, klopt, die zit nu in een klooster.
Maar dan moet je echt als de donder Ong-Bak 1 en Honour of the Dragon(Tom Yum Goong) kijken/kopen!!!
Want dat zijn toch wel de must-see films op martial arts gebied van de laatste 10 jaar!
Ong-Bak 2 en 3 zijn minder.

Ik heb eens voor de verandering de recensie voorzichtig gelezen en kan niet anders zeggen, dat dit een toprecensie is, er wordt ook niks belangrijks verklapt volgens mij, als dat er uberhaupt zit.
05-07-2012 14:21
Decepticon schreef:
Ja, klopt, die zit nu in een klooster.
Maar dan moet je echt als de donder Ong-Bak 1 en Honour of the Dragon(Tom Yum Goong) kijken/kopen!!!
Want dat zijn toch wel de must-see films op martial arts gebied van de laatste 10 jaar!
Ong-Bak 2 en 3 zijn minder.

Oke thanks voor de tips!
05-07-2012 18:15
Jammer dat The Raid hetzelfde verhaal heeft als aankomende film Judge Dredd alleen dan zonder Dredd zelf

een confrontatie die door Hollywood grootgebrachte actiesterren als Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Jean Claude van Damme zelfs nog van pijn ineen zou laten krimpen.....nou nou nou die mannen zijn wel ervaren maar dan oude botten die sneller zijn te breken , nu ik net even de trailer zag, dit ziet er wel heel belovend uit ,Beste actie trailer van het jaar en als een trailer zoveel invloed heeft , wat kan de hele film dan wel ,deze komt zeker in de Must - Watch movies 2012.
06-07-2012 12:11
er is al een Amerikaanse Remake aangekondigt. zal wel een parody worden , want dit is niet meer te evenaren , laat staan remaken
06-07-2012 12:26
weet je hoe vet het zou zijn als tony jaa.. in een actie film zou zitten met die kerel die Rama speelt in the raid en deze film is echt 1 van de vetste actie films ooit die ik heb gezien man. Vechtscenes zijn te ziek! en zoo mooi in elkaar gezet dat het gwoon normaal aanvoelt.. en voelt niet als ingespeelde choreo (terwijl het dus wel is). Muziek van mike shinoda is ook zo vet en maakte de film echt helemaal af! PERFECTE ACTIE FILM! MUST SEE!!
06-07-2012 13:28
ghossler schreef:
weet je hoe vet het zou zijn als tony jaa.. in een actie film zou zitten met die kerel die Rama speelt in the raid en deze film is echt 1 van de vetste actie films ooit die ik heb gezien man. Vechtscenes zijn te ziek! en zoo mooi in elkaar gezet dat het gwoon normaal aanvoelt.. en voelt niet als ingespeelde choreo (terwijl het dus wel is). Muziek van mike shinoda is ook zo vet en maakte de film echt helemaal af! PERFECTE ACTIE FILM! MUST SEE!!


je vergeet jet li , Jon Foo en Tiger Schroff in de sequal op The raid Berendal , maar zou dat niet te westerse expandables achtig worden
06-07-2012 15:12
Masterbrain schreef:
je vergeet jet li , Jon Foo en Tiger Schroff in de sequal op The raid Berendal , maar zou dat niet te westerse expandables achtig worden
Holy mother, ik wist niet dat Evans al met een squel komt! Ik heb even gegoogeld, en idd, de productie begint al in september en hij wil in januari beginnen met filmen!
Daar mag Filmtotaal wel eens een artikel van maken!

Evans keurt de US remake zelfs goed, hij heeft daar vertrouwen en vind dat Screen Gems het origineel met respect behandelt. 1 goed ding aan de remake is al, dat choreograaf Yayan ook de choreo voor de remake zal doen!

Is a sequel to The Raid inevitable, and what do you make of the news of a Hollywood remake?

Gareth Evans: Is there a sequel? Yes. We start working on it in September. And we start shooting in January, fingers crossed. Basically, we’ve got promotional work now which will keep us busy until the end of May, and so I want a summer holiday as a break – and then we’ll start working on the sequel.

In terms of the remake, that’s happening as well. I’m flattered by it – it’s great publicity for the original too, and for me it’s exciting, because the storyline is really stripped down in the original. There’s loads of different things they could do with it, loads of different ways they could explore it, but it needs a fresh pair of eyes to do it. I’ve exhausted my brain thinking of stuff to do in one building – I can’t think of any more ways to kill people with doors and stuff like that!

But yeah, I’m glad it’s happening, and the approach Screen Gems have taken is very respectful, and they’ve brought Yayan on board to do the choreography for them as well, so that’s great for them, because they can go off and learn a new skillset, and bring that back to us in Indonesia.
06-07-2012 16:11
Decepticon schreef:
Holy mother, ik wist niet dat Evans al met een squel komt! Ik heb even gegoogeld, en idd, de productie begint al in september en hij wil in januari beginnen met filmen!
Daar mag Filmtotaal wel eens een artikel van maken!

Evans keurt de US remake zelfs goed, hij heeft daar vertrouwen en vind dat Screen Gems het origineel met respect behandelt. 1 goed ding aan de remake is al, dat choreograaf Yayan ook de choreo voor de remake zal doen!

Is a sequel to The Raid inevitable, and what do you make of the news of a Hollywood remake?

Gareth Evans: Is there a sequel? Yes. We start working on it in September. And we start shooting in January, fingers crossed. Basically, we’ve got promotional work now which will keep us busy until the end of May, and so I want a summer holiday as a break – and then we’ll start working on the sequel.

In terms of the remake, that’s happening as well. I’m flattered by it – it’s great publicity for the original too, and for me it’s exciting, because the storyline is really stripped down in the original. There’s loads of different things they could do with it, loads of different ways they could explore it, but it needs a fresh pair of eyes to do it. I’ve exhausted my brain thinking of stuff to do in one building – I can’t think of any more ways to kill people with doors and stuff like that!

But yeah, I’m glad it’s happening, and the approach Screen Gems have taken is very respectful, and they’ve brought Yayan on board to do the choreography for them as well, so that’s great for them, because they can go off and learn a new skillset, and bring that back to us in Indonesia.

Kijk dat is heeel goed nieuws! Goed dat er een vervolg komt en goed dat de mensen achter deze film zo betrokken zijn bij de remake! Idd raar dat filmtotaal hier nog geen item van gemaakt heeft.
07-07-2012 12:55
jaime91 schreef:
Kijk dat is heeel goed nieuws! Goed dat er een vervolg komt en goed dat de mensen achter deze film zo betrokken zijn bij de remake! Idd raar dat filmtotaal hier nog geen item van gemaakt heeft.


oeh very nice :d ik wist dit niet ! maar dit is echt prachtig news! hoop dat FM hier ook nog artikelen over plaatst
10-07-2012 21:18
Deze afgelopen weekend gezien, vond hem echt awesome gruwlijk geweldig goed!! Alleen naar het eind toe wat teveel kung fu oid maar da's persoonlijk. Halverwege dan wel weer de meest memorabele knive fighting scene ever in movie historie en het begin was umm... tsja, gewoon super. Acteerwerk en script ook erg goed, kortom niets dan lof over deze film. Ik sluit me helemaal aan bij de recensie en van mij krijgt hij ook een dikke 8,5 yeahhhh babyyyy maar wel sneu dat hier ook meteen weer een remake - lees melkkoetje volgens hollywoodiaans recept - van gemaakt moet worden... wat me overigens ook doet denken aan die nieuwe nieuwe Judge Dread film... hmmm als dat maar goed gaat
11-07-2012 10:57
Gister avond deze film gezien...

Hij is gewoon erg sterk..



Ik vrees dat Dredd dus erg gaat tegen vallen omdat die een vergelijkend verhaal schijnt te hebben.
12-07-2012 01:44
major malfunction schreef:
Deze afgelopen weekend gezien, vond hem echt awesome gruwlijk geweldig goed!! Alleen naar het eind toe wat teveel kung fu oid maar da's persoonlijk. Halverwege dan wel weer de meest memorabele knive fighting scene ever in movie historie en het begin was umm... tsja, gewoon super. Acteerwerk en script ook erg goed, kortom niets dan lof over deze film. Ik sluit me helemaal aan bij de recensie en van mij krijgt hij ook een dikke 8,5 yeahhhh babyyyy maar wel sneu dat hier ook meteen weer een remake - lees melkkoetje volgens hollywoodiaans recept - van gemaakt moet worden... wat me overigens ook doet denken aan die nieuwe nieuwe Judge Dread film... hmmm als dat maar goed gaat


Een mening is ok maar ben ik ff blij dat deze gozer geen recensies schrijft hier want dit bewijst dat de mensen op FT die het wel doen wel een mooie analyse a.k.a. recensie kunnen neerpennen.
12-07-2012 07:42
Frietgezicht schreef:
Een mening is ok maar ben ik ff blij dat deze gozer geen recensies schrijft hier want dit bewijst dat de mensen op FT die het wel doen wel een mooie analyse a.k.a. recensie kunnen neerpennen.
...Heel scherp opgemerkt! Mooi omschreven ook :-) ...Las ik nou ergens dat je 28 was? Anyway veel plezier bij the expandebles en doe sly de groeten
12-07-2012 11:05
Haha happer,testje geslaagd.

Laatste Filmnieuws