The Dark Knight Rises
Regie: Christopher Nolan | Cast: Christian Bale (Bruce Wayne / Batman), Tom Hardy (Bane), Anne Hathaway (Selina Kyle / Catwoman), Joseph Gordon-Levitt (John Blake), Gary Oldman (Jim Gordon), Marion Cotillard (Miranda Tate), Michael Caine (Alfred), e.a. | Speelduur: 164 minuten | Jaar: 2012
Daar komt Batman dan. Het duurt een tijd voordat de gemaskerde held zijn opwachting maakt, maar als hij dan eindelijk in vol ornaat verschijnt, is dat natuurlijk met veel drama en spektakel. De bekende themamuziek van Hans Zimmer brult net zo hard de zaal in als Batman vanuit het donker het scherm inrijdt. Het is dik aangezette, uiterst effectieve bombast. Het is kenmerkend voor deze derde en laatste Batmanfilm van regisseur Christopher Nolan, die als een sneltrein voortraast met een overdonderende soundtrack om de zwakkere elementen te verhullen. En dat is toch wel enigszins nodig, want zonder een bliksemafleider à la Heath Ledgers Joker zijn de scheurtjes toch wat beter zichtbaar.
Acht jaar na de gebeurtenissen uit The Dark Knight loopt Bruce Wayne nog altijd met een stok. Harvey Dent werd held en symbool voor een nieuw Gotham en Batman kreeg de schuld voor zijn dood en verdween voorgoed. Maar nu moet hij toch terugkeren wanneer een nieuw gevaar Gotham komt teisteren. Het begin kent nog een aantal rustige scènes en gunt de kijker nog enige adempauze, maar daarna komt de vaart erin. Als The Dark Knight Rises eenmaal op stoom is gekomen, walst hij over alles en iedereen heen en beneemt hij zowel de adem als ons kritisch denkvermogen.
Het is een strategie die goed werkt, zeker in de scène waarin Batman zijn entree maakt, maar ook in het indrukwekkende gedeelte waarin Bane en Batman hun eerste confrontatie hebben en Bane Gotham met een serie explosies overneemt. Zijn daaropvolgende speech over de gewone mens die de stad moet heroveren op de rijken lijkt geïnspireerd te zijn op de Occupybeweging, maar vertoont meer gelijkenis met de Franse Revolutie en de Terreur. Niet zo gek, aangezien Nolan al heeft aangegeven A Tale of Two Cities van Charles Dickens als inspiratiebron gebruikt te hebben. Het is zonder meer de beste sequentie van de film, ondanks dat de politieke context in de dialoog wat opgeplakt aanvoelt en oppervlakkig blijft.
Daarna wordt het plot steeds gecompliceerder, met een aantal twists aan het einde, die soms toch wat flauw of doorzichtig zijn. Gelukkig zijn dat vooral conclusies achteraf, want Nolan geeft met zijn meedogenloze tempo en filmstijl geen tijd om na te denken. Wie heeft tijd om te bedenken of politieman John Blake wel een functie heeft, als Zimmers muziek onverbiddelijk op het gehoor dreunt? Nolan eist met zijn stijl volle overgave en dan is het niet moeilijk om mee te gaan in zijn verhaal en de gebreken te negeren.
Desalniettemin zijn de actiescènes, vooral het handgemeen, coherenter gefilmd en gemonteerd dan in het eerdere werk van Nolan. Mede hierdoor slaagt Nolan er behoorlijk in de kijkers murw te slaan. Bovendien zet hij niet alleen filmtechnische middelen in, maar natuurlijk ook dingen als een vliegende versie van de Batmobiel. Toch is The Dark Knight Rises niet alleen maar afleiding. Zo zit de ontwikkeling van Batman, die metaforisch uit de duisternis moet treden, goed in elkaar. Stilistisch komt dit tot uiting in de donkere beginscènes die gaandeweg wat lichter worden. De finale speelt zich zelfs tijdens de dageraad af. Batman herrijst samen met de zon.
Naast de twijfelachtige rol van John Blake (hij is vooral nodig voor een twist op het eind, maar juist deze is vrij flauw) kunnen er ook vraagtekens bij Selina Kyle gesteld worden, die nooit als Catwoman geïdentificeerd wordt, maar om onduidelijke redenen op een gegeven moment wel van die maffe oortjes draagt. Zij is het leukste personage en zorgt geregeld voor de broodnodige humor. Platwalsen doet The Dark Knight Rises flink, waardoor de onnodig lange speelduur een vermoeiende uitwerking heeft, maar de wals is behoorlijk effectief. The Dark Knight Rises is een meer dan waardige afsluiting van Nolans Batmantrilogie.

Bekijk de The Dark Knight Rises trailer (meer filmtrailers)
© FilmTotaal 2013 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht
- 18-11-2012: Héél véél nieuwe filmposters!
- 16-11-2012: Warner Bros. investeert in IMAX
- 05-11-2012: Beste opening ooit in NLse bioscopen voor 'Skyfall'
- 01-11-2012: Blu-Ray release-overzicht: november
- 29-09-2012: Details Blu-Ray uitgave 'The Dark Knight Rises'
- 20-09-2012: 'Ted' beleeft sterke start in NL Box Office
Reacties op dit artikel (227)
Eindelijk kunnen we zien waarover de afgelopen 4 jaar (!) zoveel over is geschreven en waar we lang op gewacht hebben: Het einde van een fantastische Trilogy.
Ik ben reuze benieuwd!
Als ik het zo lees lijkt dit meer een waardig einde voor het persoonlijke verhaal van Bats/Bruce Wayne dan een nieuw hoofdstuk, waar ik geen probleem mee heb.
Vraagje: Het is mij aardig duidelijk dat TDKR niet TDK zal overtreffen, maar haalt hij wel het niveau van BB?
TONIGHT'S THE NIGHT! Marathon
En 4 sterren is toch gewoon een hele goede score?
Ik heb erg veel zin in die film ik ga ervan genieten.
Enjoy the movie
Wel grappig dat Catwoman wordt gezien als het leukste personage in deze recensie terwijl veel mensen juist het minst naar dit karakter opkeken.Ik verheug me juist op Bane maar staat niks in het of een goede keuze was van Nolan deze badguy te kiezen.
Ach 4 sterren,deze recensent ken in ieder geval rustig slapen zonder doodsbedreigingen,m'n geweer was al geladen.
Nog steeds vind ik het een beetje belachelijk om te zeggen dat een film té lang duurt. Return of the King duurt ook veels te lang en niemand die klaagt!
En begrijp ik het nou goed, Catwoman wordt niet Catwoman genoemd? Dat vind ik op zijn zachts gezegd nogal een teleurstelling maja zolang de film mij weet weg te blazen vergeef ik Nolan die fout wel.Goede recensie maar ik had ook wel willen weten of de keus van Bane als goed ervaren wordt. Daar moet ik dan maar zelf achter komen, jullie hebben mij in ieder geval wel (extra) enthousiast gekregen. Kan niet wachten om het te checken!!! Nu nog ff kijken wanneer.
Wel grappig dat Catwoman wordt gezien als het leukste personage in deze recensie terwijl veel mensen juist het minst naar dit karakter opkeken.Ik verheug me juist op Bane maar staat niks in het of een goede keuze was van Nolan deze badguy te kiezen.
Ach 4 sterren,deze recensent ken in ieder geval rustig slapen zonder doodsbedreigingen,m'n geweer was al geladen.
Ik d8 idd ook dat Bruce met stok loopt omdat Bane zijn rug heeft gebroken !! ... Dat had ik liever terug gelezen, maar blijkbaar komt het door de val van TDK aan t einde van de film .. beetje jammer. En ja ik had inderdaad MINIMAAL 4,5ster verwacht van deze. Gelukkig mag ik het vanavond zelf beleven in pathe Arena the marathon ;D en zaterdag nog eens de gwne IMAX versie ... letssssssssss go
TONIGHT'S THE NIGHT! Marathon
Daarom lees ik hem maar niet, doe ik achteraf wel.
Het schijnt dat elke recensent z'n persoonlijke favoriete film heeft uit de trilogie. En dat is wat een trilogie moet doen. 3 onwijs sterke films. Nolan did it again.
Morgenmiddag 16:45 pathe Schouwburgplein. IMAX natuurlijk.
Toch geef je in principe wel een spoiler mee

Toch denk ik dat ik TDKR beter dan TDK zal gaan vinden vanwege de vele BB invloeden.
Heb je de film in IMAX gezien? En zijn de gevechten tussen Bane en Batman cool?
Lijkt me raar dat ie met die stok loopt na een val van 8jaar terug,zo erg kan die val niet geweest zijn.
De recensie valt ontzettend mee en heb het globaal gelezen.
Volgens mij vallen de spoilers best mee, dus dat scheelt weer. Het cijfer stelt niet teleur.
Hans Zimmer is een geweldige componist, maar hij wordt wel vaak in de recensie benoemt.. Voor de rest geen kritiek op de recensie en had stiekem wel gehoopt op misschien 4 1/2 ster
Oh?Niet mee eens,gaat zeker wel op voor The Godfather bijvoorbeeld maar niet voor Indiana Jones, Lord of the Rings(deel 3 heeft zelfs oscar voor beste film gewonnen) en Transformers(deel 3 is niet fantastisch maar beter dan deel 2,kon ook niet slechter)
The Man without a name(Dollars)-trilogy met Eastwood geldt het ook niet voor.Toy Story 3 wordt ook door veel mensen beter gevonden.
Zo zijn er wel wat meer voorbeelden en natuurlijk ook wat voorbeelden waar de deel 2 wel beter is dan 3e.
Misschien alleen om de fanboys te pleasen. Want ik dacht dat Nolan en Bale tegen een Robin waren.
Beetje vage zin maar omdat TDKR waarschijnlijk niet kan tippen aan TDK betekent toch niet dat het geen super leuke film is om te zien in de bios haha.
Ach,niemand heeft zin dat Batman moet samenwerken met Robin in zo'n gay-pakje maar als gewoon blijkt aan het einde dat hij Robin is maar voor de rest we daar geen last van hebben boeit niemand het me lijkt me,zelfs wel leuk eigenlijk.
Ik vond elke van de 2 films die ik heb gezien op zijn eigen manier de beste. Ik heb geen sterke favoriet tussen die 2. Ik hou van Begins omdat het avonturistisch is.. mooie sets.. mysterieus ook.. verhaal bij Nolan is altijd goed, dus dat laat ik achterwege. Bij TDK vond ik de zeist, de chase scene en The Joker geweldig. Ik hoop dat TDKR een aparte favoriet gaat worden. Het hoeft niet beter dan de 2 voorafgaande films te zijn. Zolang het maar even goed is en wat anders biedt dan die 2, zal ik het een 10 geven.
Dat slaat dus helemaal nergens op. Deze film is enorm positief ontvangen.
Nou ja, boeiend, ik ga 'm volgende week toch lekker kijken
Haha de recensie niet lezen maar wel de reacties hier die gaan over de recensie en dan klagen dat niet alles tussen spoilers staat hahahaha WHAHAHA,hier drink ik op!
Ik had hetzelfde hoor, grappig hé?
Heerlijk
STOP MET MIJ JALOERS TE MAKEN!!
SORRY
nou vooruit dan nog 1 keer!
nou vooruit dan nog 1 keer!
AAAWWWW!
Ik las net ook een vernietigende recensie op AICN. Maar deze staat vol spoilers dus niet lezen als je film nog wilt zien.
Het is voor mij trouwens bloedstollend moeilijk om het plot op wikipedia niet te lezen! Heb jammer genoeg wel de twist gelezen die met John Blake te maken had... Interessante twist moet ik wel zeggen
Klinkt eigenlijk meer als een popcorn-film,veel op aan te merken maar qua vermaak 4 sterren waard en pas achteraf wat puntjes waar je over nadenkt en kritiek op kan hebben als ik het begrijp.
ben zelf juist blij dat ze voor een onbekendere villian hebben gekozen.
bane is echt gevaarlijk denk ik.catwoman lijkt me ook tof.
ga de film morgenavond zien "let the games begin" :p
ben zelf juist blij dat ze voor een onbekendere villian hebben gekozen.
bane is echt gevaarlijk denk ik.catwoman lijkt me ook tof.
ga de film morgenavond zien "let the games begin" :p
schei toch uit man , THE JOKER was mentaal de sterkste en BANE is Fysiek de sterkste en Mentaal neemt altijd de overhand het kan je stuk maken , dus ook BANE kan doordraaien en mentaal verslagen worden tenzij hij als een beest direct uithaalt, kom morgen maar met een vergelijking van JOKER VS BANE
Metro
Nagenoeg alles klopt aan dit waanzinnige epos
Cinemagazine
The Dark Knight Rises’ is de ultieme zomerblockbuster. Gaat dat zien!
Veronica Magazine
Het is alles wat je ervan had gehoopt, en een paar dingen die je misschien niet had verwacht...
NU.nl
The Dark Knight Rises is een waardig slot én superieur zomervermaak
Sp!ts
Beter dan The Dark Knight Rises kan het namelijk bijna niet worden.
MovieScene
Nolan heeft met deze film een nieuwe mijlpaal bereikt. In deze film biedt hij de kijker ook zoveel voldoening dat zelfs de obligate wens van een verdere sequel of spin-off overbodig lijkt.
De Telegraaf
Het zijn kanttekeningen bij een daverend slotakkoord. Bijna drie uur lang dendert The Dark Knight Rises over het scherm, gedirigeerd door een visionaire cineast die niet terugschrikt voor effectieve bombast. Hij levert er dé zomerfilm van 2012 mee af.
Kleine Spoiler.... :
8WEEKLY
The Dark Knight nog eens dunnetjes over. Helemaal niet erg. Als een filmmaker bereid is om Gotham City op deze spectaculaire wijze compleet te slopen, kan je alleen maar een diepe buiging maken. De laatste minuut biedt dan nog een overheerlijke toetje voor elke Batmanfanaat. Laat hij nou een deur open voor een deel vier?
Metro
Nagenoeg alles klopt aan dit waanzinnige epos
Cinemagazine
The Dark Knight Rises’ is de ultieme zomerblockbuster. Gaat dat zien!
Veronica Magazine
Het is alles wat je ervan had gehoopt, en een paar dingen die je misschien niet had verwacht...
NU.nl
The Dark Knight Rises is een waardig slot én superieur zomervermaak
Sp!ts
Beter dan The Dark Knight Rises kan het namelijk bijna niet worden.
MovieScene
Nolan heeft met deze film een nieuwe mijlpaal bereikt. In deze film biedt hij de kijker ook zoveel voldoening dat zelfs de obligate wens van een verdere sequel of spin-off overbodig lijkt.
De Telegraaf
Het zijn kanttekeningen bij een daverend slotakkoord. Bijna drie uur lang dendert The Dark Knight Rises over het scherm, gedirigeerd door een visionaire cineast die niet terugschrikt voor effectieve bombast. Hij levert er dé zomerfilm van 2012 mee af.
Kleine Spoiler.... :
8WEEKLY
The Dark Knight nog eens dunnetjes over. Helemaal niet erg. Als een filmmaker bereid is om Gotham City op deze spectaculaire wijze compleet te slopen, kan je alleen maar een diepe buiging maken. De laatste minuut biedt dan nog een overheerlijke toetje voor elke Batmanfanaat. Laat hij nou een deur open voor een deel vier?
Kijk allemaal positief!
Metro
Nagenoeg alles klopt aan dit waanzinnige epos
Cinemagazine
The Dark Knight Rises’ is de ultieme zomerblockbuster. Gaat dat zien!
Veronica Magazine
Het is alles wat je ervan had gehoopt, en een paar dingen die je misschien niet had verwacht...
NU.nl
The Dark Knight Rises is een waardig slot én superieur zomervermaak
Sp!ts
Beter dan The Dark Knight Rises kan het namelijk bijna niet worden.
MovieScene
Nolan heeft met deze film een nieuwe mijlpaal bereikt. In deze film biedt hij de kijker ook zoveel voldoening dat zelfs de obligate wens van een verdere sequel of spin-off overbodig lijkt.
De Telegraaf
Het zijn kanttekeningen bij een daverend slotakkoord. Bijna drie uur lang dendert The Dark Knight Rises over het scherm, gedirigeerd door een visionaire cineast die niet terugschrikt voor effectieve bombast. Hij levert er dé zomerfilm van 2012 mee af.
Kleine Spoiler.... :
8WEEKLY
The Dark Knight nog eens dunnetjes over. Helemaal niet erg. Als een filmmaker bereid is om Gotham City op deze spectaculaire wijze compleet te slopen, kan je alleen maar een diepe buiging maken. De laatste minuut biedt dan nog een overheerlijke toetje voor elke Batmanfanaat. Laat hij nou een deur open voor een deel vier?
top!
Hoe bedoel je?
bane is slimmer en sterker.joker was uitstekend voor tdk niet voor tdkr.
ga maar lekker boycotten.
Hmmm denk het niet. Nolan is er klaar mee alleen sommige mensen/media kunnen dat nog niet echt bevatten of accepteren. Hardy heeft de ondankbare taak de onnavolgbare Joker van Heath Ledger te doen vergeten. Een oneerlijke strijd die hij natuurlijk nooit kan winnen, zeker omdat zijn metalen masker maar weinig mogelijkheid biedt tot expressie (en die was bij Ledger juist zo fenomenaal). Toch maakt hij indruk, vooral met zijn fysieke gestalte; voor het eerst krijgt Batman – zelf ernstig verzwakt – een tegenstander die sterker is dan hij. Waar hij oogt als een dommekracht, blijkt hij ook nog eens intelligent te zijn. Hoe dit slotakkoord afloopt blijft dan ook, in tegenstelling tot vele andere superheldenfilms, tot het einde onduidelijk.
Hmmm denk het niet. Nolan is er klaar mee alleen sommige mensen/media kunnen dat nog niet echt bevatten of accepteren.En toch zal het zo zijn,dat hij er klaar mee is betekent niet dat Batman in een kist moet eindigen.
Ik las net een andere recensie(ken t ff niet vinden meer) waar stond dat het einde zowel helemaal gesloten als wijd open is.
Hmmm,dan ga ik toch weer denken aan wat ik eerder zei als ik dit lees dat ik denk dat Batman te horen krijgt dat The Joker tijdens al het geweld op vrije voeten is gekomen en Batman dus aangeeft zoals in het einde van deel 1(sluit allemaal mooi op elkaar aan toch
Wijd open want iedereen wil die confrontatie zien,maar tegelijk helemaal gesloten omdat Heath nou eenmaal dood is...
En om de reeks af te sluiten met een verwijzing naar Ledger is toch een soort ode aan hem.
Ik las net een andere recensie(ken t ff niet vinden meer) waar stond dat het einde zowel helemaal gesloten als wijd open is.
Hmmm,dan ga ik toch weer denken aan wat ik eerder zei als ik dit lees dat ik denk dat Batman te horen krijgt dat The Joker tijdens al het geweld op vrije voeten is gekomen en Batman dus aangeeft zoals in het einde van deel 1(sluit allemaal mooi op elkaar aan toch
Wijd open want iedereen wil die confrontatie zien,maar tegelijk helemaal gesloten omdat Heath nou eenmaal dood is...
ze gaan the joker helemaal niet vermelden.
Hardy heeft de ondankbare taak de onnavolgbare Joker van Heath Ledger te doen vergeten. Een oneerlijke strijd die hij natuurlijk nooit kan winnen, zeker omdat zijn metalen masker maar weinig mogelijkheid biedt tot expressie (en die was bij Ledger juist zo fenomenaal). Toch maakt hij indruk, vooral met zijn fysieke gestalte; voor het eerst krijgt Batman – zelf ernstig verzwakt – een tegenstander die sterker is dan hij. Waar hij oogt als een dommekracht, blijkt hij ook nog eens intelligent te zijn. Hoe dit slotakkoord afloopt blijft dan ook, in tegenstelling tot vele andere superheldenfilms, tot het einde onduidelijk.
Mooi geschreven. Het is ook eigenlijk idd oneerlijk om Hardy zo te vergelijken met Ledger. Bane is gewoon geen Joker en andersom. En zowel het personage als de acteur zijn prima gekozen, Bane is een opnieuw een goede uitdaging voor Bats en Hardy ook een ontzettend goede acteur! En hij past perfect in het realistische batman universum dat Nolan geschetst heeft. Vind je trouwens goed bezig vandaag Frietgezicht!
Ik las net een andere recensie(ken t ff niet vinden meer) waar stond dat het einde zowel helemaal gesloten als wijd open is.
Hmmm,dan ga ik toch weer denken aan wat ik eerder zei als ik dit lees dat ik denk dat Batman te horen krijgt dat The Joker tijdens al het geweld op vrije voeten is gekomen en Batman dus aangeeft zoals in het einde van deel 1(sluit allemaal mooi op elkaar aan toch
Wijd open want iedereen wil die confrontatie zien,maar tegelijk helemaal gesloten omdat Heath nou eenmaal dood is...
Dat zal allemaal best maar we moeten eens stoppen met hopen/zeuren op/om een 4de deel. Nolan heeft meerdere malen gezegd dat hij er nu klaar mee is, hij is absoluut niet van plan om deze reeks te gaan uitmelken en dat verdient al heel veel respect. En hij lijkt me ook niet iemand die zijn reeks dan aan iemand anders gaat overdragen. Er zal zeker hierna een nieuwe batmanfilm komen maar dat zal geen deel 4 zijn en dat is goed zo.
Jajajajajajajahaaaajaa!! Ben zooooooooo jaloers!!!
Ja ben hele dag thuis,keertje nuchter, geen reet te doen(morgen met friends naar deze film en overmorgen weer aan de booze
Wat ik ff niet snap is dat Bruce dus 8 jaar!!! lang last heeft van z'n poot na die val(dacht dat die wegrende aan t einde van TDK maar goed) maar als Bane en Catwoman in het spel komen opeens toch weer vol los kan gaan?
Of zou hij toch die lazerus pit ingaan waar vaker over gesproken werd?
Misschien bestaat de flashback waarin Neeson te zien is dan uit Al Ghul die Bruce laat zien waar die is toen die hem nog trainde.
Oh ok,ja jij hebt de film al gezien,ik niet dus speculeer nog wat,niks verraden!
Hmmm denk het niet. Nolan is er klaar mee alleen sommige mensen/media kunnen dat nog niet echt bevatten of accepteren.
[url=http://www.youtube.com/watch?v=GuPDQplceAE&feature=related][/url]
Vandaag een hele slechte recensie gelezen in het AD over The Dark Night Rises, waar helaas het een en ander in werd verklapt over de film. En nu lees ik net wat reacties op deze site, en zitten bepaalde mensen wéér bepaalde inhoudelijke zaken te verraden
Vandaag een hele slechte recensie gelezen in het AD over The Dark Night Rises, waar helaas het een en ander in werd verklapt over de film. En nu lees ik net wat reacties op deze site, en zitten bepaalde mensen wéér bepaalde inhoudelijke zaken te verraden
Dan sla die recensies en vooral de reacties daaronder ook over als je helemaal niks wil weten hierover.
Ik ga van deze recensie uit en als hij zegt dat nolan het slim doet en dat je door het tempo en muziek helemaal word meegesleurd dan geloof ik dat gelijk. Laat ik daar nou ook erg gevoelig voor zijn, dus weet nu al dat ik dit een episch slot ga vinden. Kan niet wachten, morgen 2200u is het eindelijk zo ver.
Volgens mij wel maar weet dat niet 100% zeker...
Me 2
Ja vaak zat!Bijvoorbeeld aan t einde in de confrontatie tussen Batman en Two-Face als de laatste zegt: But the Joker picked me!!!!
Die weet ik uit me hoofd omdat ik toevallig deze week bij iemand binnenliep die net bij het einde was.
Maar hij wordt vaker genoemd hoor,ook als die ontsnapt noemt Gordon hem The Joker. Iets als The Joker wanted 2 get caught ofzo,en zo zijn er nog meer scenes waar zijn naam valt.
The Joker werd meerdere malen genoemd...Vooral omdat ze z'n echte naam niet wisten.
Bijv: "The Joker took the best of us and tore him down"
Briljant hoe Nolan het heistgenre hierin weet te verwerken. Geweldige scene.
Hoewel qua tijd ik wel eerder ben ja.Of is dit alleen bij mij zo dat het lijkt alsof jij je bericht voor die van mij geplaatst hebt?
Godver,zit toch weer aan de zuip maar dacht dat ik t redelijk binnen de perken hield.
Bijv: "The Joker took the best of us and tore him down"
Idd,terwijl in Batman Begins niemand volgens mij het had over Scarecrow,alleen over Crane.
Rachel: Crane?
Scarecrow: No Scarecrow!
Zwakke vijand was dat zeg!Ben benieuwd wat hij gaat toevoegen aan TDKR,denk niks.
Hoewel qua tijd ik wel eerder ben ja.Of is dit alleen bij mij zo dat het lijkt alsof jij je bericht voor die van mij geplaatst hebt?
Godver,zit toch weer aan de zuip maar dacht dat ik t redelijk binnen de perken hield.
Hahaha alcoholist
Oh gelukkig man!Ik ga ff eendjes voeren en dan The Troll Hunter kijken.
Morgen deze tijd zit ik al uur naar TDKR te kijken,hoop dat m'n diarree dan over is.
Morgen deze tijd zit ik al uur naar TDKR te kijken,hoop dat m'n diarree dan over is.
Knap man je hebt het vandaag bijna niet over eendjes gehad, je medicijnen beginnen aan te slaan volgens mij!
Hoop het ook voor je dat je schijterij dan over is. Lijkt me ook zonde als je de belangrijke gedeeltes mist omdat je constant moet schijten. Succes ermee!
ik naar de bioscoop voor TDKR ik kan niet wachten , hier hebben we met ze allen opgewacht
Nee maar dan is het ook je eigen schuld. Als je helemaal vers die film wil gaan zien dan moet je recensies en vooral de comments daaronder mijden als de pest. Prima als je dat vervolgens niet doet maar ga dan ook niet zeuren dat er mensen zijn die teveel verklappen. Je zoekt het zelf op.
Zeker een waardige afsluiter!
1 minpunt bane's stem moest ik aan wennen past niet bij hem!
Maar voor de rest zeker een vette film
Plus tjah ik zag het al aan komen als ik eerlijk moet zijn over
Verder heeft Hardy een perfecte Bane neer gezet! En de plot twist op einde was ook prima! Zoals ik al zei, een waardige afsluiter. We Hebben eindelijk rust sinds tdk. xD Tis over en klaar! Terwijl die nog niet eens draaide al?
Dat meldt persbureau Reuters op basis een lokaal radiostation. In andere media wordt gesproken over 12 doden.
De schoten zijn middernacht gelost bij de Century 16 Movie Theaters Aurora, dat vlakbij Denver ligt. Beide steden liggen in de staat Colorado.
In totaal zouden 30 tot 40 personen geraakt zijn door kogels, die werden afgevuurd door een gemaskerde man. Ook zouden er traangasgranaten zijn gebruikt.
De politie kan nog weinig informatie verschaffen.
Een woordvoerster van een plaatselijk ziekenhuis zei dat er twee gewonden in kritieke toestand waren binnengebracht. Er zouden nog meer slachtoffers onderweg zijn.
De man zou eerst een gasgranaat gegooid hebben in de zaal en hij had een masker op,precies in een scene waar geschoten werd,echt ziek.
Maar ik ben het helemaal met je eens! We hebben hier al zoveel gedonder en gezeur over gehad. Mensen moeten WEL SPOILERTAGS GEBRUIKEN!!!
Maar men klaagt wel over te lange speeltijd!
Let's see saturday!
Ik ben ook net terug van de Marathon bij Arena in zaal 13
Ik kan niet wachten om 'm zondag weer te zien maar dan in IMAX!!!
En dan nog iets, mensen die ook naar Arena zijn gegaan, zijn jullie niet ontzettend pist dat we ons zelf meegebrachte eten en drinken in moesten leveren!? Dat was zeker even een domper.
Hahaha,wanneer ben jij voor t laatst naar de bios geweest?Dat is al jaren niet toegestaan en zeker niet in Pathe's.
Anders neemt iedereen wel zelf drinken en vreten mee,scheelt wel centen.Zette ik nu al sixpack koud voor 2night.
http://nos.nl/artikel/397112-schietpartij-bij-batmanpremiere.html
Anders neemt iedereen wel zelf drinken en vreten mee,scheelt wel centen.Zette ik nu al sixpack koud voor 2night.
Ik ga wel redelijk vaak maar dit vond ik gewoon absurd. Ik ben daar echt niet blij mee. Eten en drinken is behoorlijk duur daar en het geld groeit niet op mijn rug.
Zullen vast wel Marvel-fans geweest zijn. Ik zou niet weten waarom een batmanfan of een normaal persoon dit zou doen. Waarom precies bij de opening van TDKR?
http://nos.nl/artikel/397112-schietpartij-bij-batmanpremiere.html
Lees jij weleens wat er al staat,had t al gemeld,jij meldt altijd alles wat er al staat.
Bij ons in België staat dit in het regelement dat dit niet mag. Weet niet hoe het bij jullie zit maar ook hier wordt dat nageleefd. Hoe absurd duur hun eten en drinken ook is.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120720_046
Welke eenzame lul denkt er nu aan om op de première van The Dark Knight Rises te gaan schieten ? Dacht ie dat ie Bane was ofzo ? Wat ik niet goed begrijp ? Heeft die man nu in de zaal geschoten terwijl de film bezig was? Jammer voor Christopher Nolan dat dit z'n filmhype moet verknallen.
Precies de reden dat het niet toegestaan is zelf mee te nemen door die pure prijzen anders zou bijna iedereen het doen.
Op zich kan ik het wel begrijpen,ze willen geld verdienen maar voor ons scheelt dat wel maar ja,ik ga ook niet 2x per week naar de bios(heb alleen The Avengers en Prometheus gezien dit jaar) dus boeit me niet zoveel maar als jij naar the marathon geweest bent snap ik dat t ff wat gekost heeft maar ja,je hoort het wel te weten als je vaker gaat dus eten en drinken kopen en moeten weggooien is helemaal zonde van je centen.
Zullen vast wel Marvel-fans geweest zijn.

Ik ben ook net terug van de Marathon bij Arena in zaal 13
Ik kan niet wachten om 'm zondag weer te zien maar dan in IMAX!!!
En dan nog iets, mensen die ook naar Arena zijn gegaan, zijn jullie niet ontzettend pist dat we ons zelf meegebrachte eten en drinken in moesten leveren!? Dat was zeker even een domper.
Echt helemaal eens met alles wat je zegt! Super vet om eindelijk BB en TDK in de bios te zien en de TDKR was echt super.
Ik zat ook in zaal 13. Ik ben het met je eens dat het stom was over dat eten en drinken. Ik weet dat het normaal ook niet mag, maar ik vond het wel kinderachtig dat ze dan ook zo doen als je daar 9 uur zit. Ik ga normaal gesproken naar een andere bioscoop en daar doen ze er niet zo moeilijk over. Wij hadden het toch maar naar binnen gesmokkeld, ik heb als arme student gewoon echt geen zin om die idioot hoge prijzen daar te betalen en ik vond het te lang om niks te eten en drinken.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120720_046
Welke eenzame lul denkt er nu aan om op de première van The Dark Knight Rises te gaan schieten ? Dacht ie dat ie Bane was ofzo ? Wat ik niet goed begrijp ? Heeft die man nu in de zaal geschoten terwijl de film bezig was? Jammer voor Christopher Nolan dat dit z'n filmhype moet verknallen.
Niet alleen in de zaal geschoten,ook gas granaten gegooid en hij deed het precies tijdens een schiet-scene in de film.
Je kunt Live het nieuws volgens vanuit Amerika maar bent de site alweer kwijt... Maar er zijn al 14 doden geteld en zeker 50 gewonden. Het zal je maar overkomen! Dwaze amerikanen.
Ik zat ook in zaal 13. Ik ben het met je eens dat het stom was over dat eten en drinken. Ik weet dat het normaal ook niet mag, maar ik vond het wel kinderachtig dat ze dan ook zo doen als je daar 9 uur zit. Ik ga normaal gesproken naar een andere bioscoop en daar doen ze er niet zo moeilijk over. Wij hadden het toch maar naar binnen gesmokkeld, ik heb als arme student gewoon echt geen zin om die idioot hoge prijzen daar te betalen en ik vond het te lang om niks te eten en drinken.
Aah dus jij zat daar ook
Op zich kan ik het wel begrijpen,ze willen geld verdienen maar voor ons scheelt dat wel maar ja,ik ga ook niet 2x per week naar de bios(heb alleen The Avengers en Prometheus gezien dit jaar) dus boeit me niet zoveel maar als jij naar the marathon geweest bent snap ik dat t ff wat gekost heeft maar ja,je hoort het wel te weten als je vaker gaat dus eten en drinken kopen en moeten weggooien is helemaal zonde van je centen.
Tas moest doorzocht worden en alles werd op een hoop bij elkaar gelegd. Ff snel RedBulls opgedronken voordat we naar BB gingen, maar in de pauze stond er een soort hekje omheen met een mannetje ernaast.. Dus een paar slokjes van cola nemen en wat m&ms zat er niet in.. Vanochtend natuurlijk wel weer mee terug genomen.
Rij 5, waar zat jij?
Toen we er achter kwamen dat het niet mee de zaal in mocht hebben wij het nog snel naar de auto gebracht. In de pauzes nog wat uit de auto gehaald. Eigenlijk nog best veel naar binnen gekregen
Ik was met openbaar vervoer. Ik had gewoon die M&M's in een binnenzak moeten PROPPEN en mee naar binnen smokkelen.. Te laat aan gedacht.
Première The Dark Knight rises: 14 doden en 50 gewonden
Op zich kan ik het wel begrijpen,ze willen geld verdienen maar voor ons scheelt dat wel maar ja,ik ga ook niet 2x per week naar de bios(heb alleen The Avengers en Prometheus gezien dit jaar) dus boeit me niet zoveel maar als jij naar the marathon geweest bent snap ik dat t ff wat gekost heeft maar ja,je hoort het wel te weten als je vaker gaat dus eten en drinken kopen en moeten weggooien is helemaal zonde van je centen.
Hier in Pathe Eindhoven deden ze niet moeilijk over de meegebrachte etenswaren/drinken. Werd gewoon allemaal toegelaten.
Wat ik van de film zelf vind ben ik nog niet over uit
Wel een film in een andere zaal. (zie ook de interview op het nos journaal)
Zullen vast wel Marvel-fans geweest zijn. Ik zou niet weten waarom een batmanfan of een normaal persoon dit zou doen. Waarom precies bij de opening van TDKR?
Heeft niks met de film zelf te maken zoiets. Gewoon een gek die een bloedbad wou aanrichten en een plek koos waar veel mensen waren. Vreselijk wel zo'n nieuws. Er leven toch vreselijk veel gekken op deze wereld.
Idd niet gelezen. Wat maakt het nou uit of het er 2 x staat? Heb jij soms de rechten op het nieuws?
Vanwege.. Het Denver massacre?
Zo'n jonge kinderen zijn inderdaad absoluut niet het doelpubliek van deze film. Los van dit bloedbad, blijf ik mij erover verbazen hoe bepaalde mensen echt nooit zich informeren. Als je één van de vorige films van Nolan gezien hebt, weet je toch dat dat zo is.
Première in Parijs schijnt trouwens uitgesteld te zijn doordat de schietpartij sterk deed denken aan een scène uit de film. Wat er nu verder gebeurt is niet duidelijk, maar ik vermoed dat de film gewoon zal blijven draaien.
Première in Parijs schijnt trouwens uitgesteld te zijn doordat de schietpartij sterk deed denken aan een scène uit de film. Wat er nu verder gebeurt is niet duidelijk, maar ik vermoed dat de film gewoon zal blijven draaien.
Over die kids enz,dit stukje uit een artikel verklaard misschien wat van wat je zegt
'Ik dacht dat er geen uitweg meer was', zegt de getuige. 'Ik ging ervan uit geraakt te worden.' Sommige van de kogels gingen door de muur van de bioscoop en raakten personen in de aangrenzende zaal. Onder de slachtoffers, vermoedelijk meer dan 50, zijn veel jonge kinderen.
Baby van 3 maanden
9News spreekt over een slachtoffertje van 6 jaar. Andere sites spreken over een baby van 3 maanden die met spoed naar het ziekenhuis zou zijn gebracht. 'Ik zag een agent naar buiten komen met een meisje in zijn armen', aldus een jonge man tegen NBC-zender KUSA. 'Ze bewoog niet, ze bewoog niet.'
Een andere getuige meldde aan The Denver Post dat ze zag hoe een ongeveer 9-jarig meisje in haar wang geraakt werd, en weer anderen in hun buik. De politie overmeesterde de schutter buiten, in de buurt van het bioscoopcomplex. Hij was in het bezit van een geweer, en een pistool.
Nee ik heb zeker niet de rechten en wil ook heus niet de 1ste zijn en ik las eerst ff of niet iemand het al geplaatst had in dit artikel maar jij een die gasten na je willen snel als 1ste het laten weten zonder ff te kijken of het er al staat,maar doe wat je niet laten kunt.
Die grap is trouwens zelfs met 5 halve liters Heineken die in me mik zitten cruel of hoe ze t in Amerika zegge : 2 soon
Best kans dat ze nu even weg blijven bij een bioscoop.
Als ze in Parijs al de premiere voorstelling aflasten dan is de kans groot dat ze dat ergens anders ook gaan doen.
Jammer dat nu Batman altijd de herinnering zal hebben van dat bloedbad.
Op imbd zijn er al mensen die zeggen dat ze hem nu niet meer willen zien en geen zin meer hebben in deze film door die schietpartij.
Ook wordt er opgeroepen om hem te boycotten door die schietpartij.
Ze verwachten nu ook dat hij het niet goed gaat doen in de boxoffice door dit.
Klote dat de trilogie ten einde is had graag nog wat meer gezien.
Maffe oortjes? Onduidelijke redenen? Ga de film nog maar een keer kijken denk ik dan. Blijkbaar niet goed opgelet. Het is een speciale bril die ze onder andere tijdens
. Als ze die bril 'omhoog' heeft en niet voor haar ogen, zien ze er uit als oortjes ja. Nu ik alle delen achter elkaar gezien heb lijkt het mij duidelijk dat deel 2 het beste deel is. Door wellicht te hoge verwachtingen valt deel 3 namelijk in mijn ogen best tegen. Waar overal beschreven staat dat er voor alles veel de tijd word genomen had ik het idee dat ik alle trailer elementen in de eerste 40 minuten al voorbij heb zien komen. Het sprong van de hak op de tak en voelde soms onsamenhangend. Door deze minpunten kreeg ik halverwege de film een teleurgesteld gevoel. Christopher Nolan, de man die ons zoveel goede films heeft gebracht brengt ons nu toch niet een mindere film? Zeker niet in deze geweldige filmserie? Pas aan het einde komt er weer een vleugje Nolan langs. Dit door de
Met het epische einde heeft Christopher Nolan een klein beetje het teleurstellende effect van de rest van de film goed gemaakt. Tevens blijf ik de stem van Bane nogal slecht vinden. Het voelt teveel als een extra audiolaag ipv een mooie mix met de omgeving. Mijn eindcijfer voor dit deel en tevens het slotstuk van deze trilogie is daarom een 7,5. Dat brengt mijn eindscores op:BATMAN BEGINS: 8
THE DARK KNIGHT: 9
THE DARK KNIGHT RISES: 7,5
Laten we hopen dat er eventueel nog meer komt want zoals gezegd
en Christopher Nolan heeft altijd gezegd: "Ik ben klaar met BATMAN". Het geheel sluit op elkaar aan. Heel veel knipogen naar de delen ervoor. Ja, het tempo zit erin en niet alles krijgt de tijd en de aandacht die het verdient, echter wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de grootsheid van de film. Het pakt je beet en laat je niet meer los. Dit een gewoon een epic, een Ben Hur, van moderne cinema.
Voor ieder deel valt wat te zeggen, zowel positief als negatief, maar feit blijft dat het een ijzersterke trilogie is en ongeacht of je deze beter vond of niet, hij doet absoluut niet onder voor ze voorgangers.
Ik ben in ieder geval zeer tevreden. Alleen jammer dat het nu echt over is
Wie weet is dat dus juist niet zo... Met het einde in ons achterhoofd
Haal die spoiler even weg! Zou jammer zijn als je het voor een paar mensen verpest op deze manier.
Haal die spoiler even weg! Zou jammer zijn als je het voor een paar mensen verpest op deze manier.
Welke spoiler? Ik spoil helemaal nix. Ik zeg alleen dat een robin film nix word zonder batman, maar we wisten allang dat nolan geen batmanfilm meer zou maken dus batman komt sowieso niet meer. En ik zeg ook niet dat Robin in TDKR zit, mischien zit hij er wel in maar mischien ook niet. En dat heath niet in TDKR zit weten we ook, die is namelijk overleden. Dus mijn reactie is spoiler vrij.
Ik lees dat mensen hun etenswaar is ingenomen, ik had een overvolle rugtas mee maar niks werd gecontroleerd... Heb ik mazzel denk ik
Ik lees dat mensen hun etenswaar is ingenomen, ik had een overvolle rugtas mee maar niks werd gecontroleerd... Heb ik mazzel denk ik
Ik had ook eigen snoep en drinken meegesmokkeld
Hoezo, je verwacht toch een film die de vorige overtreft?
Studio zal gewoon nieuwe delen maken hoor, al of niet met Nolan
Ik snap dat veel mensen TDK in hun hartje houden, mede vanwege Ledger's performance. Toch ga ik zo ver om te zeggen dat Bane (niet gebaseerd op acting, al moet je Hardy toch kudo's geven om hoe duister en gecalculeerd gestoord hij zijn karakter neerzet) voor mij een toffere villain is dan The Joker.
The Joker zaaide chaos. Bane doet dit ook. En op veel, veel grotere schaal.
De subplots die zouden 'afleiden en verwarren' zijn mij niet opgevallen. De 'flauwe' twist met Levitt's karakter werd bij mij in de zaal met luid applaus ontvangen.
Als je na 3 films nog STEEDS karakterontwikkelingen wilt, moet je misschien je verwachtingen bijstellen.
Waar ik TDK nogal langdradig vond aan het eind, met de boten, heb ik bij TDKR het laatste uur met de handen voor m'n mond en op het puntje van m'n stoel gezeten en heb ik toch zeker wel het laatste kwartier een traantje moeten achterhouden.
TDKR is in mijn ogen veel beter dan TDK. Let wel, mijn mening. Bane is meer mijn soort schurk dan The Joker. Ook qua de grootte van de film vond ik hem vele malen sterker.
Batman Begins 9
The Dark Knight 9.5
The Dark Knight Rises 10
En waarom noem je in godsnaam de twist met Levitt flauw? Waarom noem je uberhaupt de twist? Nu gaat iedereen die jouw stukje bijeengeraapte letters leest naar de film met de wetenschap, en verwachting, dat er een twist is.
Er mag wel is wat beter op dit soort slordigheidjes gelet worden.
I pity your mind.
En mensen, het is BLURAY. Wanneer leren we dat nou eens?
idioot
Batman Begins
The Dark Knight
Inception
Nee, je hebt gelijk. totaal niet indrukwekkend.
verder dat selena in de film niet wordt neergezet als catwoman heeft nolan toch echt express gedaan dus het is GEEN FOUT? Ik snap het ook wel.. omdat nolan geen rare superheld concept wilt in zijn films... met namen als CATWOMAN? die vanuit een katten perspectief een villain wordt? ... bij Nolan is alles meer realistisch gezet... dus

nolan heeft mij weer te pakke met die kleine twists
voor mij blijft het een zeker goede en leuke film! Miss net niet deel 2.. maar zeker waardig op alle vlakken... GOED GEDAAN NOLAN... helaas moeten we het nu doen zonder jou ps. ik had ergens gelezen dat nolan in principe.. de rode lijn van deze 3 films al in zijn hoofd had.. toen hij batman begins deed... meot j nagaan hoe briliant die man is! omg xD
De grootste pluspunten in deze film zijn:
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Wat hierna volgt is een uitgebreide uiteenzetting waarom The Dark Knight Rises zijn torenhoge verwachtingen niet heeft kunnen waarmaken. Zelfs met getemperd enthousiasme (door een lichtelijk tegenvallende RottenTomatoes-score) bleek de film een redelijke teleurstelling. Het is geen ontzettend slechte film (mijn allergrootste kritiekpunt is dat hij zich simpelweg niet kan meten met zijn twee voorgangers), maar niet bepaald waarop ik had gehoopt. Ik heb volgens mij genoeg punten om een Mr. Plinkett-achtige video te maken, maar daarvoor heb ik de tijd noch de middelen, dus bereid u voor op een flinke lap tekst met hier en daar milde spoilers.
De herkijkbeurten van Batman Begins en The Dark Knight eerder vandaag onderstreepten voor mij nog maar eens wat voor ontzettend knap gemaakte films het zijn. Van deze twee een favoriet hieruit kiezen is erg moeilijk omdat ze voor mij allebei op hun eigen manier enorm sterk zijn. Batman Begins is dat vooral door zijn compleetheid met maar weinig minpuntjes terwijl The Dark Knight weliswaar iets diepere dalen heeft maar daar ook weer hogere pieken tegenover kan zetten. Daarbij overlapt de een nauwelijks met de ander.
Beide films overstijgen hun genre. Niets in het superheldengenre kan tippen aan het niveau van deze giganten, omdat ze méér zijn dan superheldenstripverfilmingen. Het zijn in de eerste plaats gelaagde misdaaddrama’s en pas daarna superheldenfilms. Bizar genoeg is juist het slotstuk van deze trilogie een tamelijk reguliere stripverfilming geworden, compleet zelfs met een aftikkende tijdbom. Nu heb ik niets tegen de Iron Mans en Spider-Mans van deze wereld, maar Nolans vorige twee Batmanfilms waren allesbehalve conventionele genrefilms en ik rekende er zelfs op dat dit keer de grenzen van het genre nog wat verder zouden worden uitgerekt.
Even bij het begin beginnend: acht jaar na het einde van The Dark Knight zijn de straten van Gotham volledig schoongeveegd en is Batman niet meer te zien geweest. Werkelijk? Dus de wetshandhaving heeft dit werk geheel zelf gedaan? Enkel met behulp van een leugentje om bestwil en het voorbereidende werk van Harvey Dent? Was het hele punt van The Dark Knight niet juist dat Batman een strijd zonder einde voerde, waarbij zware offers moesten worden gebracht om kleine (Pyrrus)overwinninkjes te behalen? Ik had verwacht dat Batman nog wel een tijdje zou moeten blijven doorvechten. Criminaliteit verdwijnt immers niet zomaar.
Daarbij ontdoet deze setting de slotwoorden van Jim Gordon aan het einde van The Dark Knight van hun impact. Zou Batman immers niet worden opgejaagd door de politie aangezien de situatie hem ertoe dwong de schurk te zijn? Hoe boeiend was het niet geweest als Batmans missie om misdaad uit bannen steeds zou zijn bemoeilijkt door constant de politie achter zich aan te krijgen? We krijgen hier weliswaar iets van te zien in een van de vroege actiescènes, maar het is helaas net iets te weinig om de woorden van Gordon te concretiseren.
Nu de rol van de maffia is uitgespeeld (vreemd genoeg wordt het criminele machtsvacuüm door niemand opgevuld), zijn we aanbeland bij de klasse superschurken. Enter Bane. Een redelijk effectieve schurk, maar zijn doelen en motieven zijn een stuk minder helder dan die van Ra’s Al Ghul of de Joker. De onthulling aan het eind dat
![Talia het brein is achter het plan</i> is interessant, maar helpt niet echt. [spoiler]Immers, waarom sluiten zich zichzelf maandenlang op in een stad die ze uiteindelijk volledig zullen vernietigen? Zijn ze echt bereid zichzelf hierbij te laten omkomen? Waarom doen ze het dan niet meteen?](images/global/spoiler.gif)
Overigens heb ik me altijd lichtelijk gestoord aan mensen die een probleem maken van Batmans stem, aangezien deze naar mijn idee heel goed te verklaren is: de stem moet zowel criminelen intimeren als Batmans ware identiteit maskeren. Tot mijn schaamte moet ik echter bekennen dat de stem van Bane mij irriteerde om precies de omgekeerde redenen: het constante gewauwel in een dik Brits accent botste voor mij constant met de fysieke aard van de rol. Ik snap dat men iets anders probeerde te doen dan het gebruikelijke, maar dit klonk meer als een dikke professor dan als een levensgevaarlijke huurling.
De bezetting van Gotham zorgt nochtans voor een aantal aardige scènes en put zowel uit de opkomst van Adolf Hitler (populisme als wapen tegen de elite), de Franse Revolutie (compleet met de bestorming van een gevangenis) en de recente Occupybeweging (waardoor de film waarschijnlijk al heel snel verouderd zal aandoen). Ik glimlachte weliswaar om de rol die Scarecrow in deze situatie toebedeeld kreeg, maar voelde me later bijna beledigd om deze goedkope vorm van crowdpleasing. Je zou je haast gaan afvragen wat voor rol men hierbij aan

Verder met misschien wel het meest overbodige personage van allemaal: Selina Kyle. Je zou haar ook Catwoman kunnen noemen, maar of ze die naam echt verdient, laat ik over aan de striplezers onder ons. Voor mij was het echter niets meer dan een dief met een leuk koppie en een voorkeur voor gekke pakjes. Echter geen moraal, ideeën, ontwikkeling of inbreng. Misschien een oneerlijke vergelijking, maar de Catwoman uit Batman Returns was tenminste een redelijk volwaardig personage wiens tragische plotlijn de film naar een hoger niveau tilde. Serieus, noem mij eens drie kernachtige karaktereigenschappen van dit personage. Dat wordt lastig.
Op terugkomers Fox, Gordon en Alfred kan ik gelukkig niet zoveel afdingen. Vooral die laatste is fantastisch in al zijn scènes. Jammer dus dat
Speaking of Gordon… ben ik eigenlijk de enige die het gek vindt dat 
Al met al lijkt het erop dat ik met deze film grotendeels hetzelfde probleem heb als met het laatste deel in de Harry Pottercyclus: in plaats van de voorheen opgeworpen thema’s verder te ontwikkelen richting een afsluitende climax, wordt ervoor gekozen de personages uit de voorgaande delen (plus enkele nieuwe gezichten) te droppen in een allerlaatste strijd waarin ineens alles op het spel is komen te staan. Grootste probleem daarmee is dat deze strijd nauwelijks iets te maken heeft met de eerder uitgezette ontwikkeling van het hoofdpersonage. Oh, en in tegenstelling tot Harry Potter

Eerlijk is eerlijk: Batman Begins en The Dark Knight waardeerde ik na een tweede kijkbeurt meer dan na de eerste, maar dat kwam vooral doordat de plots van beide films dusdanig gedetailleerd zijn dat ik de eerste keer niet alles volledig kon bevatten (zelfs vandaag ontdekte ik nog allerlei interessants, ook al was het de vijfde keer). Voor mijn gevoel heb ik bij The Dark Knight Rises alles prima kunnen volgen; een tweede kijkbeurt zal enkel op de rol van
een enigszins interessant licht kunnen werpen. Er is praktisch niets waarvoor ik verdere uitleg nodig heb.Als we The Dark Knight tot de The Empire Strikes Back van deze trilogie benoemen, (aangezien hierin alles groter, steviger, dieper wordt aangepakt en sterk wordt voortgebouwd op het voorgaande en hieraan zelfs nog extra betekenis weet toe te kennen) dan lijkt het me gerechtvaardigd om The Dark Knight Rises te vergelijken met Return of the Jedi. Oftewel: geen ronduit slechte film, prima actie, mooie momenten en een heel aardig slotakkoord, maar niets wat we nog niet kennen, niets wat het voorgaande versterkt en vooral niets wat écht beklijft.

En mensen, het is BLURAY. Wanneer leren we dat nou eens?
Dat Blueray zal toch niet meer doorbreken bij de massa dus wat maakt t uit, de massa ziet t verschil niet of does not care

Wat hierna volgt is een uitgebreide uiteenzetting waarom The Dark Knight Rises zijn torenhoge verwachtingen niet heeft kunnen waarmaken. Zelfs met getemperd enthousiasme (door een lichtelijk tegenvallende RottenTomatoes-score) bleek de film een redelijke teleurstelling. Het is geen ontzettend slechte film (mijn allergrootste kritiekpunt is dat hij zich simpelweg niet kan meten met zijn twee voorgangers), maar niet bepaald waarop ik had gehoopt. Ik heb volgens mij genoeg punten om een Mr. Plinkett-achtige video te maken, maar daarvoor heb ik de tijd noch de middelen, dus bereid u voor op een flinke lap tekst met hier en daar milde spoilers.
De herkijkbeurten van Batman Begins en The Dark Knight eerder vandaag onderstreepten voor mij nog maar eens wat voor ontzettend knap gemaakte films het zijn. Van deze twee een favoriet hieruit kiezen is erg moeilijk omdat ze voor mij allebei op hun eigen manier enorm sterk zijn. Batman Begins is dat vooral door zijn compleetheid met maar weinig minpuntjes terwijl The Dark Knight weliswaar iets diepere dalen heeft maar daar ook weer hogere pieken tegenover kan zetten. Daarbij overlapt de een nauwelijks met de ander.
Beide films overstijgen hun genre. Niets in het superheldengenre kan tippen aan het niveau van deze giganten, omdat ze méér zijn dan superheldenstripverfilmingen. Het zijn in de eerste plaats gelaagde misdaaddrama’s en pas daarna superheldenfilms. Bizar genoeg is juist het slotstuk van deze trilogie een tamelijk reguliere stripverfilming geworden, compleet zelfs met een aftikkende tijdbom. Nu heb ik niets tegen de Iron Mans en Spider-Mans van deze wereld, maar Nolans vorige twee Batmanfilms waren allesbehalve conventionele genrefilms en ik rekende er zelfs op dat dit keer de grenzen van het genre nog wat verder zouden worden uitgerekt.
Even bij het begin beginnend: acht jaar na het einde van The Dark Knight zijn de straten van Gotham volledig schoongeveegd en is Batman niet meer te zien geweest. Werkelijk? Dus de wetshandhaving heeft dit werk geheel zelf gedaan? Enkel met behulp van een leugentje om bestwil en het voorbereidende werk van Harvey Dent? Was het hele punt van The Dark Knight niet juist dat Batman een strijd zonder einde voerde, waarbij zware offers moesten worden gebracht om kleine (Pyrrus)overwinninkjes te behalen? Ik had verwacht dat Batman nog wel een tijdje zou moeten blijven doorvechten. Criminaliteit verdwijnt immers niet zomaar.
Daarbij ontdoet deze setting de slotwoorden van Jim Gordon aan het einde van The Dark Knight van hun impact. Zou Batman immers niet worden opgejaagd door de politie aangezien de situatie hem ertoe dwong de schurk te zijn? Hoe boeiend was het niet geweest als Batmans missie om misdaad uit bannen steeds zou zijn bemoeilijkt door constant de politie achter zich aan te krijgen? We krijgen hier weliswaar iets van te zien in een van de vroege actiescènes, maar het is helaas net iets te weinig om de woorden van Gordon te concretiseren.
Nu de rol van de maffia is uitgespeeld (vreemd genoeg wordt het criminele machtsvacuüm door niemand opgevuld), zijn we aanbeland bij de klasse superschurken. Enter Bane. Een redelijk effectieve schurk, maar zijn doelen en motieven zijn een stuk minder helder dan die van Ra’s Al Ghul of de Joker. De onthulling aan het eind dat
![Talia het brein is achter het plan</i> is interessant, maar helpt niet echt. [spoiler]Immers, waarom sluiten zich zichzelf maandenlang op in een stad die ze uiteindelijk volledig zullen vernietigen? Zijn ze echt bereid zichzelf hierbij te laten omkomen? Waarom doen ze het dan niet meteen?](images/global/spoiler.gif)
Overigens heb ik me altijd lichtelijk gestoord aan mensen die een probleem maken van Batmans stem, aangezien deze naar mijn idee heel goed te verklaren is: de stem moet zowel criminelen intimeren als Batmans ware identiteit maskeren. Tot mijn schaamte moet ik echter bekennen dat de stem van Bane mij irriteerde om precies de omgekeerde redenen: het constante gewauwel in een dik Brits accent botste voor mij constant met de fysieke aard van de rol. Ik snap dat men iets anders probeerde te doen dan het gebruikelijke, maar dit klonk meer als een dikke professor dan als een levensgevaarlijke huurling.
De bezetting van Gotham zorgt nochtans voor een aantal aardige scènes en put zowel uit de opkomst van Adolf Hitler (populisme als wapen tegen de elite), de Franse Revolutie (compleet met de bestorming van een gevangenis) en de recente Occupybeweging (waardoor de film waarschijnlijk al heel snel verouderd zal aandoen). Ik glimlachte weliswaar om de rol die Scarecrow in deze situatie toebedeeld kreeg, maar voelde me later bijna beledigd om deze goedkope vorm van crowdpleasing. Je zou je haast gaan afvragen wat voor rol men hierbij aan

Verder met misschien wel het meest overbodige personage van allemaal: Selina Kyle. Je zou haar ook Catwoman kunnen noemen, maar of ze die naam echt verdient, laat ik over aan de striplezers onder ons. Voor mij was het echter niets meer dan een dief met een leuk koppie en een voorkeur voor gekke pakjes. Echter geen moraal, ideeën, ontwikkeling of inbreng. Misschien een oneerlijke vergelijking, maar de Catwoman uit Batman Returns was tenminste een redelijk volwaardig personage wiens tragische plotlijn de film naar een hoger niveau tilde. Serieus, noem mij eens drie kernachtige karaktereigenschappen van dit personage. Dat wordt lastig.
Op terugkomers Fox, Gordon en Alfred kan ik gelukkig niet zoveel afdingen. Vooral die laatste is fantastisch in al zijn scènes. Jammer dus dat
Speaking of Gordon… ben ik eigenlijk de enige die het gek vindt dat 
Al met al lijkt het erop dat ik met deze film grotendeels hetzelfde probleem heb als met het laatste deel in de Harry Pottercyclus: in plaats van de voorheen opgeworpen thema’s verder te ontwikkelen richting een afsluitende climax, wordt ervoor gekozen de personages uit de voorgaande delen (plus enkele nieuwe gezichten) te droppen in een allerlaatste strijd waarin ineens alles op het spel is komen te staan. Grootste probleem daarmee is dat deze strijd nauwelijks iets te maken heeft met de eerder uitgezette ontwikkeling van het hoofdpersonage. Oh, en in tegenstelling tot Harry Potter

Eerlijk is eerlijk: Batman Begins en The Dark Knight waardeerde ik na een tweede kijkbeurt meer dan na de eerste, maar dat kwam vooral doordat de plots van beide films dusdanig gedetailleerd zijn dat ik de eerste keer niet alles volledig kon bevatten (zelfs vandaag ontdekte ik nog allerlei interessants, ook al was het de vijfde keer). Voor mijn gevoel heb ik bij The Dark Knight Rises alles prima kunnen volgen; een tweede kijkbeurt zal enkel op de rol van
een enigszins interessant licht kunnen werpen. Er is praktisch niets waarvoor ik verdere uitleg nodig heb.Als we The Dark Knight tot de The Empire Strikes Back van deze trilogie benoemen, (aangezien hierin alles groter, steviger, dieper wordt aangepakt en sterk wordt voortgebouwd op het voorgaande en hieraan zelfs nog extra betekenis weet toe te kennen) dan lijkt het me gerechtvaardigd om The Dark Knight Rises te vergelijken met Return of the Jedi. Oftewel: geen ronduit slechte film, prima actie, mooie momenten en een heel aardig slotakkoord, maar niets wat we nog niet kennen, niets wat het voorgaande versterkt en vooral niets wat écht beklijft.

Zo. Ik heb het helemaal gelezen en ben het totaal met je eens, zoals je ook kunt zien in mijn eerdere reactie op de recensie. TDKR was geen schim van zijn voorgangers. Echt een schande. Nolan heeft echt verzaakt. Zo ontzettend jammer.
Ik vond Bane echt een fantastische villian,zijn stem vond ik juist erg sterk en overheersend

De

Catwoman vond ik ook een heel leuk karakter,voegde gewoon veel toe aan de film,belangrijk voor de verhaallijn en het de eerste 3 kwartier zorgen zij en Bane voor de pit in de film voor Bruce z'n pakkie aantrekt.Hoewel ze nooit echt een persoonlijkheid ontwikkeld en ze eigenlijk meer uitgewerkt had kunnen worden(zoals het blonde meisje die je 2x ofzo bij haar ziet,wat is hun band?Wat is haar verleden,zouden we haar haat tegen rijken begrijpen) is ze zeker een personage die erin hoort en wat toevoegt.
Maar

Wel grappig dat iedereen dacht dat

De actie was top hoewel ik jaloers ben op de vrienden met wie ik was die niet lid zijn van deze site en trailers en clips kijken.
Zoveel actie,coole dialogen van Bane,dingen die je weet die er gaan komen enz enz zitten al in die trailers enz wat toch de ervaring minder maakt maar niet kijken is net zo lastig.
Hoewel TDK en TDKR op zichzelf erg sterke films zijn krijgen beide toch net die extra lading door de badguys,The Joker en Bane want hoewel Bane heel anders is dan The Joker is het gewoon een hele toffe villian,goede keuze geweest!
Maarre we zijn niet eens

Tijd vloog voorbij en ben niet teleurgesteld en toch jammer dat het hier bij blijft hoor,nu maar hopen dat de Spider-Man reeks nog wat grootser kan worden dan de 1ste opbouw-film om het plekje over te nemen maar dan moet er wel een hele sterke regisseur opgezet worden.
Is dit de beste batmanfilm? nee zeker niet dat vind ik nog steeds BB.
De pacing van deze film is te snel vind,'t komt me allemaal te gehaast over.Dat vind ik wel jammer.
Bruce Wayne loopt de ene keer met een stok en de andere keer heeft ie na 8jaar weer helemaal zin om Batman te zijn.Vind ik wel en zeker niet kloppen.Door de snelle montage komt alles echt te geprutst over ook de
de meeste twists in de film waren ook zeer slap echt on-nolans.'t was net alsof Nolan z'n regie kwijt was.Vooral omdat de film zo groots moest zijn,zie al heel gauw een hoop fouten in de film 
veel twists vind ik veels te ver gezocht,de mensen die de film gezien hebben weten wat voor twists er in de film voorkomen dus weten over welk ik spreek,de meeste van de twists vind ik dus vergezocht en moest er gewoon om lachen zo af en toe.
De cast speelt erg goed,alleen de film was veels te groots ze hadden 't wat compacter zoals BB moeten laten,gotham was gewoon new york ook,veels TE realistisch.zonde.
Bane vond ik al helemaal geen dreiging,hij
niet bijzonders dus.Bale en Hathaway hebben duidelijk de beste performances gegeven.
Er is nog een heleboel te zeggen over de film,ik ga de film niet hierzien in de bios wel thuis en er zaten echt wel hele coole stukjes tussen,maar ik had er veel meer van verwacht,maar er is echt veels te veel geknoeid met het verhaal.
het eind trouwens

BB 10/10
TDK 8/10
TDKR 6/10

Maar de rest is zo.. slap. Alsof ik naar een politiefilm keek, zo vaak kwam het woord justice in de film.
En Bane zo af laten gaan, is echt zonde. Er gebeurde teveel onbeduidende bullshit en nevenplotten die niet boeide, terwijl sommige confrontaties f standen van zaken zoals de controle over Gotham niet verder uitgewerkt worden.
Slap is denk ik de beste benaming voor deze film. Een slechterik die net als Voldemort in HP tegen het einde aan alleen maar zwakker en zieliger wordt, en een regisseur die geen afscheid van
Nee hoor, bluray zal nooit meer doorbreken. Heeft het namelijk al gedaan. Wat ben jij voor filmfan?
Je bent ZO nep.




Wat ik minder vond:



Blueray zou de dVD vervangen, niet gebeurd en zal niet gebeuren. het is nog steeds een hoekje in de winkel of videotheek.
Omdat ik TDK overhyped vindt?
En waarom ben je een slechte filmfan als je blueray niet omarmd?
En waarom ben je een slechte filmfan als je blueray niet omarmd?
Nee, omdat je mee doet in een discussie en dan pas een maand later de film gaat kijken omdat je te gierig bent om 9 euro neer te leggen en gaat wachten op een R5. Mensen die films beoordelen aan de hand van cam of R5 versies neem ik niet serieus. Tevens ben je naar mijn mening gewoon niet genoeg een filmfan als je download. Sorry.
En ik weet niet in welk gat jij woont, maar in Amsterdam is BLUray echt geen hoekje in een winkel meer. En je ziet wel degelijk het verschil, maar blijf het jezelf maar wijsmaken dat dat niet zo is.
En ik weet niet in welk gat jij woont, maar in Amsterdam is BLUray echt geen hoekje in een winkel meer. En je ziet wel degelijk het verschil, maar blijf het jezelf maar wijsmaken dat dat niet zo is.
9euro is anders behoorlijk veel geld,toen ik jonger was dat niet zo.zo'n kaarjte hoort 5euro te kosten vind ik.
ik ga haast nooit naar de film
1:omdat er haast geen goeie blockbusters meer gemaakt worden
2:en omdat ik niet zo gek ben om constant 9euro neerteleggen.
R5's kunnen van erg goeie kwaliteit zijn btw....
Ik sluit me hierbij aan! En ik vond Michael Caine (Alfred) en Joseph Gordon-Levitt (Blake) ook uitstekend acteren! Leuke twists ook.
Lol,al die 20 reacties boven je reageer ik niet op.Oh wacht,je ken er niet tegen dat ik je maar een debiel vond laatst omdat je altijd 2 reacties plaatst,1 met Bane en 1 met The Joker zoals deze reactie op JonathanCrane :
--Joker--
Geen zorgen jochie, pubertijd is er bijna... kom even terug als je volwassen bent en dan kunnen we hier verder over praten. Er is een wel een hele leuke show op Disney channel genaamd Superhero Squad die veel bij jou past.
--Bane--
En je wou serieus een crossover tussen deze Batman en James Bond,oh ja jij,lul ma eind verder
1. hij speelde niet af
2. toen hij speelde viel het geluid een aantal minuten weg, waardoor de film weer gestopt werd
3. 5 minuten weer geen beeld
4. toen werd hij vooruit gespoeld, maar veel te ver, dus moest hij weer terug gespoeld worden.
iets waar niemand in de zaal blij mee leek te zijn.
verder was het echt top. fantastisch om ze alle 3 op groot scherm te zien. ik was totaal niet teleurgesteld in TDKR. Bane was geweldig, in my opinion. goede twists in het plot en ik vind het zeker een erg goede afsluiter van deze trilogie.
Ik heb bij het zien van The Joker nooit een gevoel van angst gehad, ik heb dat zowiezo nooit gehad bij de Batman films, maar ik moet toegeven dat ik op bepaalde moment echt de rillingen kreeg van Bane.
ik ga deze zeker nog eens in de bios zien! hopelijk ook in imax.
Er zou een permanente ban op types zoals jij gegeven moeten kunnen worden. De manier hoe jij kinderachtige posts plaatst als een "ander persona". The Rock (elders hier op FT) kan ik soms nog wel handelen maar jij schrijft ook echt op een denigrerende manier uit naam van The Joker en/of Bane. Dat is kinderachtig en het gaat nergens over. Dus voordat je iemand anders aanvalt of vragen stelt bij reacties van diegene: Ga eerst even bij jezelf na of je zelf ook niet een beetje raar bent.
OT: Hopelijk zorgt de shooting niet voor negatieve reacties rondom deze film. Ondanks dat ik het een mindere Batman film vond, tevens een mindere Nolan film, hoop ik wel dat hij minimaal evenveel op gaat brengen als The Avengers. Dit komt puur door mijn liefde voor Nolan. Niet objectief maar toch.
Batman Begins
The Dark Knight
Inception
Nee, je hebt gelijk. totaal niet indrukwekkend.
Daar blijf ik bij. Toegegeven ze zijn echt stukken beter geworden zeker als je naar deze laatste film kijkt daar is de aktie gewoon dik in orde. Maar bij Batman Begins zijn de vecht scenes rommelig en te vaak close up dat je niet duidelijk kunt zien wat er aan de hand is. Dark Knight is beter en Inception heeft redelijk goede aktie scenes maar niet op een Spielberg level.
Desondanks dat heb ik me echt erg goed vermaakt met TDKR en vergelijk ik de film niet met de vorige. Ik blijf erbij dat er teveel ingepropt is en dat telkens als er wat gebeurde de muziek weer op dezelfde manier bombastisch ingezet werd en dat vond ik soms irritant. En de film was echt te lang had een half uur korter gekund wat mij betreft. Avengers was een wat meer upbeat film en deze een stuk zwaarder. Niet dat ik dat zie als iets negatiefs maar het is niet een film die je even snel opzet als tussendoortje. De reden dat ik Nolan hoog in het vaandel heb is zijn voorkeur voor praktische stunts en sets etc. De CG die in deze film zit valt amper op ipv de cartoony aanpak van de meeste regisseurs van tegenwoordig.
■
Er staat ook een reboot gepland en zou dat dan stiekem al een vervolg zijn want er staat dat Nolan hem schrijft dus ik hoop dat dat er nog een vervolg komt. Dat eigenlijk wel een geniale zet zijn want niemand verwacht het en waarom zou je niet nog een vervolg maken want die films brengen zoveel op alleen wat dat dan tegenspreekt is dat Nolan niet om geld geeft maar ze eigen verhaal wil vertellen. Je ziet dat het een massafilm geworden met een erg houterig script,brak verhaal en zo zijn er nog wel tig andere punten, waar de film de plank mis slaat. Betreft de actie dan kun je beter The avangers of The raid zien.
Christopher nolan heeft mij ook al teleurstelt met inception wat hij grotendeels uit een Donald Duck heeft gehaald hoezo origineel...
Inception was wel aardig maar ook rommelig

Wat hierna volgt is een uitgebreide uiteenzetting waarom The Dark Knight Rises zijn torenhoge verwachtingen niet heeft kunnen waarmaken. Zelfs met getemperd enthousiasme (door een lichtelijk tegenvallende RottenTomatoes-score) bleek de film een redelijke teleurstelling. Het is geen ontzettend slechte film (mijn allergrootste kritiekpunt is dat hij zich simpelweg niet kan meten met zijn twee voorgangers), maar niet bepaald waarop ik had gehoopt. Ik heb volgens mij genoeg punten om een Mr. Plinkett-achtige video te maken, maar daarvoor heb ik de tijd noch de middelen, dus bereid u voor op een flinke lap tekst met hier en daar milde spoilers.
De herkijkbeurten van Batman Begins en The Dark Knight eerder vandaag onderstreepten voor mij nog maar eens wat voor ontzettend knap gemaakte films het zijn. Van deze twee een favoriet hieruit kiezen is erg moeilijk omdat ze voor mij allebei op hun eigen manier enorm sterk zijn. Batman Begins is dat vooral door zijn compleetheid met maar weinig minpuntjes terwijl The Dark Knight weliswaar iets diepere dalen heeft maar daar ook weer hogere pieken tegenover kan zetten. Daarbij overlapt de een nauwelijks met de ander.
Beide films overstijgen hun genre. Niets in het superheldengenre kan tippen aan het niveau van deze giganten, omdat ze méér zijn dan superheldenstripverfilmingen. Het zijn in de eerste plaats gelaagde misdaaddrama’s en pas daarna superheldenfilms. Bizar genoeg is juist het slotstuk van deze trilogie een tamelijk reguliere stripverfilming geworden, compleet zelfs met een aftikkende tijdbom. Nu heb ik niets tegen de Iron Mans en Spider-Mans van deze wereld, maar Nolans vorige twee Batmanfilms waren allesbehalve conventionele genrefilms en ik rekende er zelfs op dat dit keer de grenzen van het genre nog wat verder zouden worden uitgerekt.
Even bij het begin beginnend: acht jaar na het einde van The Dark Knight zijn de straten van Gotham volledig schoongeveegd en is Batman niet meer te zien geweest. Werkelijk? Dus de wetshandhaving heeft dit werk geheel zelf gedaan? Enkel met behulp van een leugentje om bestwil en het voorbereidende werk van Harvey Dent? Was het hele punt van The Dark Knight niet juist dat Batman een strijd zonder einde voerde, waarbij zware offers moesten worden gebracht om kleine (Pyrrus)overwinninkjes te behalen? Ik had verwacht dat Batman nog wel een tijdje zou moeten blijven doorvechten. Criminaliteit verdwijnt immers niet zomaar.
Daarbij ontdoet deze setting de slotwoorden van Jim Gordon aan het einde van The Dark Knight van hun impact. Zou Batman immers niet worden opgejaagd door de politie aangezien de situatie hem ertoe dwong de schurk te zijn? Hoe boeiend was het niet geweest als Batmans missie om misdaad uit bannen steeds zou zijn bemoeilijkt door constant de politie achter zich aan te krijgen? We krijgen hier weliswaar iets van te zien in een van de vroege actiescènes, maar het is helaas net iets te weinig om de woorden van Gordon te concretiseren.
Nu de rol van de maffia is uitgespeeld (vreemd genoeg wordt het criminele machtsvacuüm door niemand opgevuld), zijn we aanbeland bij de klasse superschurken. Enter Bane. Een redelijk effectieve schurk, maar zijn doelen en motieven zijn een stuk minder helder dan die van Ra’s Al Ghul of de Joker. De onthulling aan het eind dat
![Talia het brein is achter het plan</i> is interessant, maar helpt niet echt. [spoiler]Immers, waarom sluiten zich zichzelf maandenlang op in een stad die ze uiteindelijk volledig zullen vernietigen? Zijn ze echt bereid zichzelf hierbij te laten omkomen? Waarom doen ze het dan niet meteen?](images/global/spoiler.gif)
Overigens heb ik me altijd lichtelijk gestoord aan mensen die een probleem maken van Batmans stem, aangezien deze naar mijn idee heel goed te verklaren is: de stem moet zowel criminelen intimeren als Batmans ware identiteit maskeren. Tot mijn schaamte moet ik echter bekennen dat de stem van Bane mij irriteerde om precies de omgekeerde redenen: het constante gewauwel in een dik Brits accent botste voor mij constant met de fysieke aard van de rol. Ik snap dat men iets anders probeerde te doen dan het gebruikelijke, maar dit klonk meer als een dikke professor dan als een levensgevaarlijke huurling.
De bezetting van Gotham zorgt nochtans voor een aantal aardige scènes en put zowel uit de opkomst van Adolf Hitler (populisme als wapen tegen de elite), de Franse Revolutie (compleet met de bestorming van een gevangenis) en de recente Occupybeweging (waardoor de film waarschijnlijk al heel snel verouderd zal aandoen). Ik glimlachte weliswaar om de rol die Scarecrow in deze situatie toebedeeld kreeg, maar voelde me later bijna beledigd om deze goedkope vorm van crowdpleasing. Je zou je haast gaan afvragen wat voor rol men hierbij aan

Verder met misschien wel het meest overbodige personage van allemaal: Selina Kyle. Je zou haar ook Catwoman kunnen noemen, maar of ze die naam echt verdient, laat ik over aan de striplezers onder ons. Voor mij was het echter niets meer dan een dief met een leuk koppie en een voorkeur voor gekke pakjes. Echter geen moraal, ideeën, ontwikkeling of inbreng. Misschien een oneerlijke vergelijking, maar de Catwoman uit Batman Returns was tenminste een redelijk volwaardig personage wiens tragische plotlijn de film naar een hoger niveau tilde. Serieus, noem mij eens drie kernachtige karaktereigenschappen van dit personage. Dat wordt lastig.
Op terugkomers Fox, Gordon en Alfred kan ik gelukkig niet zoveel afdingen. Vooral die laatste is fantastisch in al zijn scènes. Jammer dus dat
Speaking of Gordon… ben ik eigenlijk de enige die het gek vindt dat 
Al met al lijkt het erop dat ik met deze film grotendeels hetzelfde probleem heb als met het laatste deel in de Harry Pottercyclus: in plaats van de voorheen opgeworpen thema’s verder te ontwikkelen richting een afsluitende climax, wordt ervoor gekozen de personages uit de voorgaande delen (plus enkele nieuwe gezichten) te droppen in een allerlaatste strijd waarin ineens alles op het spel is komen te staan. Grootste probleem daarmee is dat deze strijd nauwelijks iets te maken heeft met de eerder uitgezette ontwikkeling van het hoofdpersonage. Oh, en in tegenstelling tot Harry Potter

Eerlijk is eerlijk: Batman Begins en The Dark Knight waardeerde ik na een tweede kijkbeurt meer dan na de eerste, maar dat kwam vooral doordat de plots van beide films dusdanig gedetailleerd zijn dat ik de eerste keer niet alles volledig kon bevatten (zelfs vandaag ontdekte ik nog allerlei interessants, ook al was het de vijfde keer). Voor mijn gevoel heb ik bij The Dark Knight Rises alles prima kunnen volgen; een tweede kijkbeurt zal enkel op de rol van
een enigszins interessant licht kunnen werpen. Er is praktisch niets waarvoor ik verdere uitleg nodig heb.Als we The Dark Knight tot de The Empire Strikes Back van deze trilogie benoemen, (aangezien hierin alles groter, steviger, dieper wordt aangepakt en sterk wordt voortgebouwd op het voorgaande en hieraan zelfs nog extra betekenis weet toe te kennen) dan lijkt het me gerechtvaardigd om The Dark Knight Rises te vergelijken met Return of the Jedi. Oftewel: geen ronduit slechte film, prima actie, mooie momenten en een heel aardig slotakkoord, maar niets wat we nog niet kennen, niets wat het voorgaande versterkt en vooral niets wat écht beklijft.

kep alles gelezen
![Talia het brein is achter het plan</i> is interessant, maar helpt niet echt. [spoiler]Immers, waarom sluiten zich zichzelf maandenlang op in een stad die ze uiteindelijk volledig zullen vernietigen? Zijn ze echt bereid zichzelf hierbij te laten omkomen? Waarom doen ze het dan niet meteen?](images/global/spoiler.gif)
antwoord:

Inception was wel aardig maar ook rommelig
The Prestige is inderdaad Nolans allerbeste film.
het verhaal dwaalde af......
zonder dat laatste deel had ik het gevoel dat het een slechte film had kunnen zijn
nu ben ik overall met een goed gevoel weggaan..
is het een top film .......
heb de marathon mee gemaakt, en kom nu ook van pathe arena weer. Geen tijd gehad om eerder te reageren.
WAT EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN FILM ZEG.
Jezusmina. Dit is de meest waardevolle trilogy van een superheld dat ik ooit gezien heb. TDKR heeft in mijn opinie TDK ongelofelijk erg overtroffen. Nog mooier, nog spannender, nog meer actie, nog meer vette muziek van HZ, alles bij elkaar 1 grote BIG SHOW. Er zitten zoveeeeeeeeeeel details in deze film dat ik het niet wil verpesten voor mensen die het niet gezien hebben.
Enige minpunt (zoals eerder genoemd is hier), vechtscenes met Bane en Batman mocht idd wat langer duren. Wat heeft Bane toch goedddddddddddd gedaan in deze film, ik had Bane heel erg onderschat voor deze film. Tom Hardy op zijn best !!!!!!!!!!! Ook al moet ik wel bekennen dat The Joker nog steeeeeeeeeeeds 10x beter gespeeld is (PUUR WEGENS ZIJN STEM, ZIJN HOUDING EN UITERLIJK), maar Bane was een super waardige villian die tegenover Batman stond. Ik heb heeeeeeeeel erg genoten van die zware vette stem van Bane. Tom Hardy heeft dat stukje in mijn mening erg goed voor elkaar gekregen. Ik ga hem volgende week nog eens zien. Ik wil zoveel praten over deze film maar ik ben bang dat ik dingen loslaat voor de personen die het nog moeten gaan zien. Dus doe je zelf een plezier EN GA NAAR BIOSCOOP WANT HET IS ZEKER BEST GEMAAKTE FILM EVER
ik ga haast nooit naar de film
1:omdat er haast geen goeie blockbusters meer gemaakt worden
2:en omdat ik niet zo gek ben om constant 9euro neerteleggen.
R5's kunnen van erg goeie kwaliteit zijn btw....
Heb je geen Pathe in de buurt? Ik kijk voor 18 euro per maand namelijk alles.
En ja, ik zou nu geen 9 euro meer neertellen, maar als zo'n Pathe kaart niet bestond, zou ik dat alsnog wel doen.
heb de marathon mee gemaakt, en kom nu ook van pathe arena weer. Geen tijd gehad om eerder te reageren.
WAT EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN FILM ZEG.
Jezusmina. Dit is de meest waardevolle trilogy van een superheld dat ik ooit gezien heb. TDKR heeft in mijn opinie TDK ongelofelijk erg overtroffen. Nog mooier, nog spannender, nog meer actie, nog meer vette muziek van HZ, alles bij elkaar 1 grote BIG SHOW. Er zitten zoveeeeeeeeeeel details in deze film dat ik het niet wil verpesten voor mensen die het niet gezien hebben.
Enige minpunt (zoals eerder genoemd is hier), vechtscenes met Bane en Batman mocht idd wat langer duren. Wat heeft Bane toch goedddddddddddd gedaan in deze film, ik had Bane heel erg onderschat voor deze film. Tom Hardy op zijn best !!!!!!!!!!! Ook al moet ik wel bekennen dat The Joker nog steeeeeeeeeeeds 10x beter gespeeld is (PUUR WEGENS ZIJN STEM, ZIJN HOUDING EN UITERLIJK), maar Bane was een super waardige villian die tegenover Batman stond. Ik heb heeeeeeeeel erg genoten van die zware vette stem van Bane. Tom Hardy heeft dat stukje in mijn mening erg goed voor elkaar gekregen. Ik ga hem volgende week nog eens zien. Ik wil zoveel praten over deze film maar ik ben bang dat ik dingen loslaat voor de personen die het nog moeten gaan zien. Dus doe je zelf een plezier EN GA NAAR BIOSCOOP WANT HET IS ZEKER BEST GEMAAKTE FILM EVER
Ik ben het echt helemaal met je eens ik hoef er echt niks bij toe te voegen en als je over de film wilt praten ik ben hier :p
Beste film van de drie.
Wat heb ik genoten van die film, echt waar een top film als hij niet in het lijstje hoort van IMDB 250 dan schiet ik mezelf lek.
Een waardige afsluiter voor Batman
Ik vond Bane een brute goeie karakter hoort zeker bij dit vervolg. Toen ik ze stem hoorde bij de eerste keer keek naar me maatje rechts van me en hij werd helemaal gek van die stem ik zelf ook, ik vond hem baas Bane, en zijn ogen wat ANGSTAANJAGEND.
Dat gevecht van Bane en Batman was Epic
De scene waar batman terug komt was ook Epic
Het einde was ook Epic
Maar één ding
En Catwoman awwhh. Ik kreeg een boner toen ik haar bij elke scene zag
I'm in Love
En Alfred hij was het personage die je een brok in de keel gaf
Het was geen overtreffer voor TDK maar hij is ietsie beter. maar niemand kan de Joker overtrefen
Verder heb er wel spijt van dat ik de trailers,clips, foto's enz zag want wat je allemaal bij bij de trailers heb gezien verwacht je in de film en dat is niet leuk.
Verder was het een waardige afsluiter van de Batman-reeks en een boeiende 3 uurende film
PS: jullie moeten blij zijn met dit vervolg en hoge verwachtingen.
Nolan heeft zijn best gedaan.
Het is moeilijk om een derde vervolg te maken en het verhaal erbij te koppelen met deel 1 en 2
Waarom zeiken jullie zo over Nolan
Ik had drie minpuntjes aan de film:
1.

2.

3.

De drie films hadden ieder een eigen thema.
Batman Begins: Fear
The Dark Knight: Chaos
The Dark Knight Rises: Pain
Dit heb ik gehaald uit wat Christopher Nolan heeft aangegeven. Aangezien dit drie totaal andere onderwerpen zijn, wil ik de vergelijking niet maken met de voorganger. Tuurlijk, The Joker is misschien wat meer memorabel dan Bane, maar toch verwachtte ik geen villian die dat zou toppen.
Overigens vind ik de verwijzing naar
niet iets wat gelinked zou kunnen worden aan een vervolg. Ik zag dat meer als een knipoog naar de fans, en niet echt iets wat een vervolg kan opleveren. Er werd immers gezegd dat 
Ik heb deze film een 9 gegeven, omdat voor mijn gevoel de film maar kort duurde, terwijl het toch echt bijna 3 uur was. Bij dat soort dingen vind ik dat het een voor mij een ontzettend entertainende film is gebleken, dat een ontzettend goed cijfer verdiend, ondanks mijn puntjes van kritiek.
O ja, Hans Zimmer is en blijft de soundtrack heer en meester.
Trouwens, even deze discussie aanwakkeren:
Ideeën? En ik vind dit echt een waardige afsluiter van Nolan's reeks.
Bane is echt wreed!
@ PKP
Ra's al Ghul: If someone stands in the way of true justice, you simply walk up behind them and stab them in the heart.
Wie herkent Talia hierin? Toen zij Batman van achter verraste en hem gestoken heeft.
Robin met zijn kapsel en zijn donkerblauwe trui met daaronder een blauwe blouse? In de comicbook was Robin Nightwing geworden

Toen ze Jim Gordon voor gek verklaarden en vroegen of hij een grote krokodil heeft gezien. Killer Croc.
Ze zeggen dat Bane met die rode helm en dat jackje veel weg had van Red Hood.
Ook las ik ergens dat die jump in de put die Wayne maakte een comic-reference was. En ook de brug met de bat-signal... maar kan die referentie niet terugvinden. Weet iemand er hier meer over?
Uiteraard, Bane die Batmans rug breekt. Bane die wat voor Talia voelt. Wayne die sex met Talia heeft. Bane die LOS is en Talia de dochter van Ra's al Ghul is vanzelfsprekend.
Wie kan er nog meer referenties vinden?
Wel een reboot zonder dat hele origin gebeuren weer,daar zitten mensen niet meer op te wachten en Nolan heeft dat al perfect gedaan in BB.
Wat me nog het allerslimst lijkt is een Batman trilogy met allemaal onrealistische villians zoals Clay-Face bv....
Je ziet dat het een massafilm geworden met een erg houterig script,brak verhaal en zo zijn er nog wel tig andere punten, waar de film de plank mis slaat. Betreft de actie dan kun je beter The avangers of The raid zien.
Christopher nolan heeft mij ook al teleurstelt met inception wat hij grotendeels uit een Donald Duck heeft gehaald hoezo origineel...
Een massafilm? The Dark Knight was geen massafilm? Nee, hij was zo undercover dat 'ie meer dan een miljard heeft opgehaald.
Noem eens tig van die punten die je kan opnoemen dan? Ik ben wel benieuwd. In hoeverre is het verhaal van TDKR anders dan die van TDK? Wayne hangt gewoon de excentrieke miljardair uit, een bad guy komt langs, Wayne trekt het pak aan, gaat de confrontatie met bad guy aan, Gotham wordt geterroriseerd en dan de eindakte. Ik zie geen groot verschil.
En vind je Inception nou echt een slechte film omdat er GERUCHTEN gaan dat hij zijn inspiratie uit een Donald Duck verhaal heeft gehaald? En zelfs al heeft hij dat gedaan, dan moet je alsnog creatief genoeg zijn er een film van te maken zoals zijn Inception. Ja, Dat DD verhaal ging over een bankroof in Dagobert's droom, maar Inception is veel, veel meer dan dat.
Vond dit deel soms erg onrealistisch.

Soms erg langdradig was de film ook.
3.5 ster

Dat doen ze misschien om niet afgeluisterd te worden
Das waar de dreiging is gewoon op veel grotere schaal als de vorige film maar is niet direct anders. Ik vond dat persoonlijk het beste van de hele film dat je merkte dat er echt iets op het spel stond. En ook al is de Joker de beste villain uit de comics/films ik vond Bane toch echt wel een flinke dreiging op een meer fysieke manier. Wat dat betreft zat tie zelfs als PG13 al aardig op het randje. Ik baalde aan het eind wel dat het allemaal voorbij was. Het is in deze tijd niet vaak dat er echt een goede reeks films gemaakt wordt op het niveau van Batman. En ook komt er dan wel weer een rebooth ofzo zie niet in hoe ze dit beter kunnen gaan maken.
Als Wayne

Maarre als

Vond het vooral apart dat
tdkr valt makkelijk te overtreffen kwa verhaal in iedergeval.daar is echt heeeeel veel mis mee eigenlijk.
tdk is ook te overtreffen kwa sfeer en verhaal.
bb zal moeilijker te overtreffen worden daar klopt en het verhaal en de sfeer.

Daar zocht ik nou ook op zo een reactie wou ik ook doe

Catwoman was verrassend goed neergezet
Voor de rest een goed verhaal, maar als ik heel eerlijk ben vond ik The Dark Knight wel iets beter. Maar TDKR is zeker een waardige afsluiter voor deze reeks.
De recensent van dienst gaf destijds aan Batman Begins ook vier sterren, dus ik zou zeggen van wel.
Jij wel.
Als het gaat om superheldenfilmtrilogieën zou je wel gelijk kunnen hebben (Spider-Man, X-Men, Blade en nu dus ook Nolans Batmantrilogie), maar over het algemeen? Er zijn volgens mij maar weinig mensen die The Matrix Reloaded, Ocean's Twelve, Back to the Future, Part II of The Two Towers tot het absolute hoogtepunt van de trilogie beschouwen.
Zelfs niet het zwaartekrachtloze halgevecht in Inception?
Volgens mij is dat vooral een stilistische keuze om Batman zo weinig mogelijk in beeld te krijgen, daadwerkelijk schuilend in de schaduw.
Hardy heeft de ondankbare taak de onnavolgbare Joker van Heath Ledger te doen vergeten. Een oneerlijke strijd die hij natuurlijk nooit kan winnen, zeker omdat zijn metalen masker maar weinig mogelijkheid biedt tot expressie (en die was bij Ledger juist zo fenomenaal). Toch maakt hij indruk, vooral met zijn fysieke gestalte; voor het eerst krijgt Batman – zelf ernstig verzwakt – een tegenstander die sterker is dan hij.
Dat hij fysiek indrukwekkend is zal ik zeker niet ontkennen. En inderdaad, het was best boeiend om te zien dat Batman hem niet de baas was, zoals hij dat tot nu toe wel steeds bij al zijn andere vijanden was. Echter, de Joker was als tegenstander al sterker, omdat hij fysiek niet te verslaan viel. Zelfs wanneer Batman hem volledig in elkaar slaat, reageert hij lachend: "You have nothing to threathen me with." Batmans eerste confrontatie met Bane is interressant, maar de tweede

Slecht geschreven, bedoel je? Tja, wat verwacht je dan van Ab Zagt?
Jawel. Minstens tien keer. Hij had dan ook geen andere naam.
Was hetgeen je hier in de allereerste seconde ziet, je al wel opgevallen?
“So that’s what it feels like?”
En in Nederland niet natuurlijk...
Tuurlijk niet. Hoe vaak worden Natural Born Killers en The Matrix vandaag de dag nog gekoppeld aan de moordpartijen die erdoor geïnspireerd zouden zijn?
Domme mensen vinden altijd wel een reden om bang te zijn.
Mwoah, evenaren was genoeg geweest.
Mijn teleurstelling komt echt niet alleen door The Dark Knight; Batman Begins speelt daarin net zo’n grote rol. Maar goed, ook Memento, Insomnia, The Prestige en Inception dreven de verwachtingen flink omhoog. Ik zou dan ook zelfs zo ver gaan te zeggen dat The Dark Knight Rises Christopher Nolans minste film is.
Nolan heeft onlangs aangegeven dat hij niet betrokken zal zijn bij de volgende reboot.
Ideeën?
zonder twijfel. Behoorlijk cop-out (
, maar wel een aardige manier om de serie te beëindigen. En hoewel
best een mooie vondst is, is het wel een enorm zwaktebod dat we in de opzet hiervoor alles in detail moeten aanschouwen, zodat dit later resoneert. Ik bedoel, in The Dark Knight hoefde Alfreds verhaal over de bandiet in Birma toch ook niet van beelden te worden voorzien? Het verhaal was krachtig genoeg.
zonder twijfel. Behoorlijk cop-out (
, maar wel een aardige manier om de serie te beëindigen. En hoewel
best een mooie vondst is, is het wel een enorm zwaktebod dat we in de opzet hiervoor alles in detail moeten aanschouwen, zodat dit later resoneert. Ik bedoel, in The Dark Knight hoefde Alfreds verhaal over de bandiet in Birma toch ook niet van beelden te worden voorzien? Het verhaal was krachtig genoeg.ja in nl ook natuurlijk.
tdk is ook te overtreffen kwa sfeer en verhaal.
bb zal moeilijker te overtreffen worden daar klopt en het verhaal en de sfeer.
Maar noem punten?
ik vond het een zeer goede, prachtige en spectaculaire film.
Goed verhaal, goede nieuwe personages en natuurlijk de vertrouwde personenn die hun opwachting maken.
zeker de eindscene met een twist zag ik niet aankomen maar toch een zeer goed verhaal. ik vond alleen de stem van Bane een klein beetje kinderlijk. ik heb hem iets zwaarder verwacht.
ik miste alleen het charisma bij Bane wat de Joker wel heeft maar dat vond ik het enige minpunt van de film.
een cijfer: 9,5 !! geen enkele film is natuurlijk perfect maar een mooie afsluiter van de Nolan Trilogie en nu maar hopen dat er geen reboots komen (zal vast wel) maar deze trilogie is zo goed dat het niet te overtreffen is
Noem eens tig van die punten die je kan opnoemen dan? Ik ben wel benieuwd. In hoeverre is het verhaal van TDKR anders dan die van TDK? Wayne hangt gewoon de excentrieke miljardair uit, een bad guy komt langs, Wayne trekt het pak aan, gaat de confrontatie met bad guy aan, Gotham wordt geterroriseerd en dan de eindakte. Ik zie geen groot verschil.
En vind je Inception nou echt een slechte film omdat er GERUCHTEN gaan dat hij zijn inspiratie uit een Donald Duck verhaal heeft gehaald? En zelfs al heeft hij dat gedaan, dan moet je alsnog creatief genoeg zijn er een film van te maken zoals zijn Inception. Ja, Dat DD verhaal ging over een bankroof in Dagobert's droom, maar Inception is veel, veel meer dan dat.
True uiteraard zjn het beide massafilms,maar bij dit 3de deel houden ze het qua verhaal wel heel simpel hij viel mij tegen mede dankzij de verwachtingen door het tweede deel. Ze willen alles grootser aanpakken, maar het gevoel bij deel 2 was veel dreigender.
De vergelijking tussen TDK en TDKR. Bij TDK worden naar mijn mening stukken interessante karakters toegevoegd de joker en two face( veels te korte rol, maar wel krachtig). Ik vind dat Tom Hardy het super gedaan heeft als Bane, maar als vervanging tegen zowel de joker als two face helaas. Hoe je nu het verhaal vergelijkt kun je dit wel voor alle comics invoeren
De reden waarom ik inception tegen viel vallen is puur(verhaal)hoe ze met de dromen omgaan. Normaal gesproken als jij droomt zal jij niet bewust zijn van het feit dat je droomt(uitzondering lucide dromen) ookal is de droom niet realistisch wat in het echt bijna altijd zo is.In deze film laten ze dromen zien op een onjuiste manier, dat is voor mij de reden waarom hij tegen viel. Betreft die donald duck wel erg toevallig weet niet of je die donald duck gelezen hebt, maar dan kan je er bijna niet om heen.

Klopt ja.
Ik had trouwens niet veel moeite met
, maar heb me wel lopen ergeren aan 
Verder vond ik het laatste deel een prima film, maar wel met een aantal minpunten. Wat een geweldige ervaring was de Imax (zaal 5 Pathe Schouwburgplein) trouwens,

Ja daar heb ik vandaag ook gezeten. En ik zat redelijk vooraan. En het geluid maakte het gewoon episch
Can the court note that as of this moment the credibility of the person above me is absolutely and utterly vanished.
Het mooie aan een superheld is: Er kunnen zoveel vertellingen over gedaan worden dat er voor ieder wat wils is. Daarom zijn er ook zoveel verschillende comics over Batman. De campy, de noir, etcetera.

Ach ja. Wat zeur ik ook. Ik heb me er prima bij vermaakt en daar gaat het om bij een film. Je moet überhaupt niet klagen over logica in een film waarbij de hoofdpersoon rondwandeld in een vlermuispak.


![Fast & Furious 6 [recensie]](images/newscontent/cel1m8360rwq_85.jpg)
![The Act of Killing [recensie]](images/newscontent/a24vmhjv7ksf_85.jpg)
![Los Amantes Pasajeros [recensie]](images/newscontent/d39ubih3vfpe_85.jpg)
![Welcome to the Punch [recensie]](images/newscontent/94pn7g9a0pfa_85.jpg)
![L'Écume des Jours [recensie]](images/newscontent/44mjaxz2bxpi_85.jpg)
![The Company You Keep [recensie]](images/newscontent/u73hv6opuoxz_85.jpg)
![The Haunting in Georgia [recensie]](images/newscontent/q7vh0paoid4d_85.jpg)












![Dag 7 in Cannes [blog]](images/newscontent/a6j20z4tzmz0_85.jpg)



