Scarlet Witch en Quicksilver inderdaad in 'The Avengers 2'
Daarnaast gelooft Joss Whedon dat Iron Man terugkeert.

Dredd

Geplaatst door Bart Snoek op 10-10-2012 19:54 - Bron: FilmTotaal

Regie: Pete Travis | Cast: Karl Urban (Dredd), Olivia Thirlby (Anderson), Lena Headey (Ma-Ma), Wood Harris (Kay) e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2012

Na Spider-Man is Judge Dredd de tweede stripfiguur die dit jaar een herstart krijgt. De eerste verfilming uit 1995 met Sylvester Stallone in de titelrol was zowel kritisch als financieel geen succes. Ook de fans waren niet tevreden met Stallones interpretatie van de stripheld. Vooral het feit dat Stallone als Dredd constant zijn helm afzette, wat Dredd in de strips praktisch nooit doet, maar wat de producenten met een dure ster als Stallone niet aandurfden, viel niet in goede smaak. Zeventien jaar later mag genrefavoriet Karl Urban, bekend uit onder meer de The Lord of the Rings-trilogie en het recente Star Trek, Dredds helm opzetten. Kan hij Judge Dredd wel recht aandoen?

Het eerste wat opvalt aan Dredd is hoe rauw en grimmig het toekomstbeeld van regisseur Travis is. In een postapocalyptische toekomst leeft de bevolking dicht op elkaar in megasteden, met misdaadcijfers zo hoog als de wolkenkrabbers. Alles is vies, de mensen lopen in vodden en de armoede is bijna tastbaar. Voor humor is maar weinig ruimte en de grappen die gemaakt worden, gaan vaak ten koste van een arme ziel die zich aan de verkeerde kant van Dredds wapen bevindt.

Urban speelt de titelrol met gepaste autoriteit. Zijn helm gaat niet af, maar Urbans kaaklijn heeft charisma genoeg. Met weinig woorden maar veel daden maakt hij van Dredd een vastberaden en niet te stoppen kracht. Zo vormt hij een mooi duo met Thirlby als de onervaren Judge Anderson. Terwijl Dredd het geweld puur fysiek te lijf gaat, gebruikt Anderson meer haar gevoel en - als helderziende letterlijk - haar hersenen. Het levert een mooie wisselwerking op tussen de twee tegenpolen, en Urban en Thirlby weten de vertrouwensband die zich langzaam maar onuitgesproken tussen de twee ontwikkelt, goed over te brengen.

Tegenover zich ziet het duo misdaadkoningin Ma-Ma, een gewelddadig loeder dat Lena Headeys Game of Thrones-personage Cersei Lannister tot een onschuldig schoolmeisje reduceert. Ma-Ma handelt in een drug genaamd Slo-Mo, die de perceptie van tijd van de gebruiker doet vertragen, wat een paar mooie 3D-scènes oplevert. In een setting die doet denken aan het eerder dit jaar verschenen The Raid, komen de twee judges ingesloten te zitten in Ma-Ma’s domein, flatgebouw Peach Trees. Dit resulteert in een niets en niemand ontziend kat-en-muisspel, waarbij beide partijen geen enkel geweld schuwen. De actiescènes zijn talrijk, keihard, en simpel maar effectief in elkaar gezet. Er wordt niet op een lijk meer of minder gekeken en het bloed vloeit vaak rijkelijk. Het geweld is af en toe zelfs behoorlijk expliciet. Dredd heeft een sfeer die wel wat weg heeft van een actiefilm uit de jaren tachtig en het is die no-nonsense aanpak die de film zo vermakelijk maakt.

Een minpuntje is dat het verhaal wel erg rechtlijnig is. Net als het titelpersonage is het script overtuigd van zijn eigen gelijk en alleen maar geïnteresseerd in het omleggen van zoveel mogelijk overtreders. Dit laat weinig ruimte voor de satirische toon van de strip. Scènes die het verhaal hadden kunnen nuanceren, zoals de inmenging van een groep omgekochte judges, zijn snel weer voorbij en voegen weinig toe. Hierdoor onderscheidt Dredd zich ondanks zijn stripachtergrond nauwelijks van soortgelijke actiefilms. Gelukkig pretendeert hij ook niet meer te zijn. Liefhebbers van keiharde actie zullen met Dredd dan ook geramd zitten.

Bekijk de Dredd trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2013 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (42)

10-10-2012 20:11
Wow,4 sterren en toch ben ik niet helemaal verbaasd want ik heb uberhaubt nooit geklaagd dat het er slecht uitzag.
Lijkt me gewoon lekker vermakelijk filmpje,ben benieuwd!
10-10-2012 20:12
' I am the LAW '

Had niet 4 sterren verwacht. Ben benieuwd. Misschien toch wel een bioscoop bezoek waard.
10-10-2012 20:16
Vergelijking met The Raid en mijn interesse in deze film is al snel weer naar beneden.
10-10-2012 20:20
Vond de trailers er ook al goed uitzien.dus dit verbaasd met niet.
10-10-2012 20:28
4 sterren nice
ga er morgen heen!
We zullen zien!
Heb er in iedergeval veel zin in!
10-10-2012 20:31
jammer dat het maar 95 min is. Had wel iets van 115 min mogen zijn van mij. Of ben ik nu te verwend?
10-10-2012 20:37
Ik zit hier toch wel stiekem op te wachten! Maar een bezoekje brengen aan de bios!

I AM THE LAW!!!!
10-10-2012 20:39
Ik had niet verwacht dat dit project zou slagen om eerlijk te zijn. Het leek me een franchise die in 2012 niet zou werken. Mooi om te zien dat het toch gelukt is (ook andere recensies zijn overwegend positief).

Voor de nieuwe Total Recall had ik van tevoren meer hoop, en die blijkt nu toch een stuk minder geslaagd te zijn (gebaseerd op recensies dan). Altijd leuk om te zien wat er uitkomt van je speculaties.
10-10-2012 20:42
geertvdheide schreef:
Ik had niet verwacht dat dit project zou slagen om eerlijk te zijn. Het leek me een franchise die in 2012 niet zou werken. Mooi om te zien dat het toch gelukt is (ook andere recensies zijn overwegend positief).

Voor de nieuwe Total Recall had ik van tevoren meer hoop, en die blijkt nu toch een stuk minder geslaagd te zijn (gebaseerd op recensies dan). Altijd leuk om te zien wat er uitkomt van je speculaties.


Idd,mensen moeten zich alvast voorbereiden op 3 sterren-recensies van The Hobbit!
10-10-2012 20:56
Frietgezicht schreef:
Idd,mensen moeten zich alvast voorbereiden op 3 sterren-recensies van The Hobbit!


Ja idd, Prometheus werd van te voren ook helemaal gehyped, en die viel (volgens recensies) ook tegen
10-10-2012 21:31
Frietgezicht schreef:
Idd,mensen moeten zich alvast voorbereiden op 3 sterren-recensies van The Hobbit!

Dat zou zomaar kunnen. Ik was een van die mensen die deze film totaal niet zag zitten en blijkbaar is hij toch verrassend goed. Dit had ik echt niet zien aankomen, maar toch denk ik niet dat ik hiervoor na de bios ga. Maar ik ga hem wel een kans geven op DVD. Ben benieuwd.

Ik moet ook meteen denken aan die nieuwe Robocop film. Daarover zijn ook veel mensen (waaronder wederom ikzelf) ontzettend negatief maar ook die kan natuurlijk dadelijk ontzettend meevallen. We shall see...
10-10-2012 21:33
DieSoft schreef:
Ja idd, Prometheus werd van te voren ook helemaal gehyped, en die viel (volgens recensies) ook tegen

Volgens recensies ja, ik vond dat absoluut geen tegenvaller. Sterker nog, ik vond Prometheus echt heel goed! Dus recensies hebben het absoluut niet altijd bij het rechte eind.
10-10-2012 22:25
Phaha 4 sterren. Deze rommel mag dan meevallen. 3 had ook voldoende geweest.
10-10-2012 22:28
Uiteraard wisten we al eerder dat de eerste reacties niet negatief waren, maar dit is toch een uitmuntende score - had na de eerste trailers de hoop wat opgegeven. Denk dat het ook maar zelden gebeurt dat op pakweg RT en IMDB de remake zoveel beter scoort dan het origineel.
10-10-2012 22:40
Het ziet er naar uit dat ook ik mijn woorden moet inslikken en misschien krijg ik er wel spijt van dat ik hem toch niet in de bios kijk, maar mooi dat het de makers gelukt is om iig geen slechte dredd af te leveren.
11-10-2012 00:36
UniMatriX schreef:
jammer dat het maar 95 min is. Had wel iets van 115 min mogen zijn van mij. Of ben ik nu te verwend?
Nee hoor
Dat ben ik met je eens, had wel iets langer mogen zijn. Ik vond de trailers er altijd al wel goed uitzien, maar ik wilde hem niet in de bios zien, puur omdat hij 3D is. Maar na vele positieve reacties gelezen te hebben op ComicBookMovie, dit moet gruwelijk bruut bruut en nog eens bruut zijn en velen zeggen dat je spijt krijgt als je deze niet in de bios gaat kijken. Dus ga ik er zaterdag toch maar heen .
11-10-2012 01:40
jaime91 schreef:
Volgens recensies ja, ik vond dat absoluut geen tegenvaller. Sterker nog, ik vond Prometheus echt heel goed! Dus recensies hebben het absoluut niet altijd bij het rechte eind.


Na de 1ste kijkbeurt was ik het helemaal eens maar na de 2e kijkbeurt maakt die toch stuk minder indruk terwijl bijv Aliens na 20 kijkbeurten nog fantastisch blijft.
Vind het nog steeds erg goede film maar heb em op FT 9 gegeven en denk toch dat ik er 8 ofzo van ga maken na 2e kijkbeurt
11-10-2012 01:41
DieSoft schreef:
Ja idd, Prometheus werd van te voren ook helemaal gehyped, en die viel (volgens recensies) ook tegen


Hmm,vergelijking met Star Wars is beter,ook trilogy en nu prequel-reeks van dezelfde maker waar iedereen naar uitkijkt en The Phantom Menace viel zwaar zwaar tegen dus afwachten wat The Hobbit gaat brengen.
Mijn verwachting zijn voor die film niet erg hoog maar verwacht wel minstens 3,5 ster.
11-10-2012 01:55
Frietgezicht schreef:
Na de 1ste kijkbeurt was ik het helemaal eens maar na de 2e kijkbeurt maakt die toch stuk minder indruk terwijl bijv Aliens na 20 kijkbeurten nog fantastisch blijft.
Vind het nog steeds erg goede film maar heb em op FT 9 gegeven en denk toch dat ik er 8 ofzo van ga maken na 2e kijkbeurt

Oh oke, ja ik moet hem nog een 2de keer gaan zien dus daar kan ik dan niet over mee praten.
11-10-2012 03:10
Promethues was gewoon dure kitch. TR was slecht. Weliicht dat dit idd goed is
11-10-2012 07:14
Somige dingen zijn goed en slecht elke film heeft dingen die goed zijn en slecht.
11-10-2012 08:22
slomo scènes zijn idd briljant! vermakelijke film, maar vond dat t tempo soms wel wat aan de lage kant was en de actiescenes daarentegen vaak heel kort..
11-10-2012 08:59
YEAAAH das toch yeah-goed 4 sterren.

misschien ga ik er dit weekend.
11-10-2012 09:22
De trailer vond ik niet heel bijzonder, maar na veel lovende recensies ga ik 'm zeker checken. Urban is een baas.
11-10-2012 10:05
B@chelor schreef:
Urban is een baas.


Van wie, ik zoek werk
11-10-2012 10:24
Afgaande op de recentie had ik 3 sterren verwacht. 4 lijkt mij gezien de laatste alinea overdreven. Ga hem thuis wel een keer kijken denk ik maar een bioscoopbezoek sla ik hiervoor over.

ps. Promethius vond ik erg tegenvallen. Misschien een 6je als ik in een goede bui ben. De karakters waren zo plat als een pannekoek met uitzondering van David en het verhaal viel imo ook zwaar tegen.
11-10-2012 10:29
Bij de trailer had ik zo mijn twijfels (understatement), maar de film is echt awesome!
11-10-2012 10:38
McGraig schreef:
Van wie, ik zoek werk

Sorry, ik liet me een beetje gaan met de (straat)taal van tegenwoordig. Je weet toch, kapot goed, gangster shit, lauwe shit, egt wel, masterlijk.

Urban is de Baas Der Bazen.
11-10-2012 11:04
Frietgedicht schreef:
Somige dingen zijn goed en slecht elke film heeft dingen die goed zijn en slecht.


Nee je meent het,jij moet lezingen geven.
11-10-2012 12:01
B@chelor schreef:
Sorry, ik liet me een beetje gaan met de (straat)taal van tegenwoordig. Je weet toch, kapot goed, gangster shit, lauwe shit, egt wel, masterlijk.

Urban is de Baas Der Bazen.


een Uberboss dus..
Of eindbaas..
11-10-2012 12:47
UniMatriX schreef:
jammer dat het maar 95 min is. Had wel iets van 115 min mogen zijn van mij. Of ben ik nu te verwend?


Idd ben ik het mee eens, 95min is wel echt een rede voor mij om te wachten op de BluRay. ik wil als ik naar de bios ga wel een film hebben van minimaal 110min anders knipper je 2 keer en de film is voorbij

En het is zelfs zo dat ze echt bijna alles wat ze hebben gefilmd gebruikt hebben, als het artikel op movie-censorship geloofwaardig is kunnen we een Director's Cut dus wel vergeten
Dredd - Don't Expect a Longer Version Later On
11-10-2012 13:06
2ndSystem schreef:
Idd ben ik het mee eens, 95min is wel echt een rede voor mij om te wachten op de BluRay.

Okay, dat klinkt logisch. Vind je dat niet zonde dan? Sommige films (ook hele korte films van 94min) zijn een bioscoopbezoek waard.
11-10-2012 17:56
UniMatriX schreef:
jammer dat het maar 95 min is. Had wel iets van 115 min mogen zijn van mij. Of ben ik nu te verwend?


De laatste jaren is het gros tussen de 85 en de 100 minuten, ik sta er niet van te kijken en het hangt allemaal van de films af of het meerwaarde zou hebben of dat je kunstmatig gerekte films gaat kijken...
11-10-2012 18:15
Lovende recentie met daaruit volgend veel positieve reacties.
Maar ik heb de film gezien en eb er niet zo positief over.

De film is zeeeer eendimensionaal, qua sfeer, verhaallijn en karakters.
Het is vleesch noch visch, niet overtuigend en Dredd praat met een zware schorre stem die duidelijk is afgekeken van de Batman-films. Het resultaat is een 13 in een dozijn actiepulpje, straight to DVD, als je 't mij vraagt.
12-10-2012 10:32
Steve Harwin schreef:
De film is zeeeer eendimensionaal, qua sfeer, verhaallijn en karakters.

Ik heb de film nog niet gezien, maar volgens mij probeert de film ook niet anders te zijn dan dat.
13-10-2012 00:36
Heerlijk....net gezien...zowel de acteur als Regiseur hebben het caracter Dredd en de wereldt helemaal begrepen. Ben benieuwd of er een vervolg komt met zijn nemesis Judge Dead.
14-10-2012 09:03
Gisteren gezien. Heerlijke brute film. Beter dan ik had verwacht!
15-10-2012 10:39
Gisteren gezien. Vette action-flick met veel geweld. Muziek was dik in orde en het geluid ook. Ik haal deze zeker weten op BR. Urban was perfect gecast.
16-10-2012 14:11
Trailer deed me denken aan Equilibrium.
17-10-2012 22:02
B@chelor schreef:
Gisteren gezien. Vette action-flick met veel geweld. Muziek was dik in orde en het geluid ook. Ik haal deze zeker weten op BR. Urban was perfect gecast.

Precies wat ik ook kwijt wilde eigenlijk. Daarnaast ook mooi actievol opgenomen zonder die overdreven drukke camerastijl die een paar jaar geleden zo'n hype was. Mijn cijfer: 7.5
23-10-2012 08:24
Gister gezien en ik vond 'm gaaf. Ging met niet al te hoge verwachtingen, maar deze film heeft me aangenaam verrast.
21-12-2012 19:48
topfilm.

Laatste Filmnieuws