Eerste officiële foto's 'Terminator: Genisys'!
Een nieuwe synopsis geeft iets meer prijs over de richting van de sci-fi reboot.

Looper

Geplaatst door Thierry Verhoeven op 28-11-2012 21:44 - Bron: FilmTotaal

Regie: Rian Johnson | Cast: Joseph Gordon-Levitt (Joe), Emily Blunt (Sara), Bruce Willis (Old Joe), Pierce Gagnon (Cid), Jeff Daniels (Abe) e.a.| Speelduur: 119 minuten | Jaar: 2012

Hier en daar is Looper al de Inception van dit jaar genoemd. Een compliment dat Source Code vorig jaar ook al veelvuldig ontving, maar dat kan worden afgedaan als ietwat curieus. Immers, lang voor Inception werden er ook al sciencefictionfilms gemaakt met een intelligent verhaal die toch een groot publiek aanspraken. Misschien komt deze betiteling vooral voort uit de opluchtende gedachte dat het genre dezer dagen niet geheel gedomineerd wordt door lompe actiefilms met robots en aliens (of combinaties daarvan). Hoe het ook zij: Looper bewijst dat spannende actie en een goed doortimmerd verhaal nog altijd prima met elkaar kunnen worden gecombineerd.

Looper is een tijdreisfilm, maar weet aan dit genre een interessante draai te geven door het toepassen van een dubbele toekomst: 2044 en 2074. In het Ďhedení is tijdreizen nog niet uitgevonden, maar dat zal niet lang meer duren. Dertig jaar later is het gebruik van tijdreizen echter verboden en in handen gevallen van de georganiseerde misdaad. Die gebruikt het om zich op creatieve wijze van lijken te ontdoen: beoogde slachtoffers worden gekneveld en geblinddoekt naar 2044 gestuurd, waar zij door zogenaamde loopers zonder enige moeite worden afgemaakt. Deze lucratieve business heeft helaas een morbide keerzijde: vroeg of laat krijgt elke looper zijn oudere evenbeeld tegenover zich. Je doelwit laten ontsnappen is geen optie, maar helaas voor de verder altijd professionele Joe is dat precies wat er gebeurt nadat hij zichzelf in zijn dertig jaar oudere ogen heeft gekeken.

Waar veel tijdreisfilms zo lang mogelijk om de hete brij heen draaien, maakt Looper direct duidelijk dat het mogelijk is de toekomst vanuit het verleden te beÔnvloeden. Kort nadat de oudere Joe in 2044 aan zijn jongere evenbeeld is ontsnapt, zien we immers hoe hij dertig jaar eerder zijn doelwit wel degelijk doodschoot en daarna verderging met zijn leven. Dat een alternatieve toekomst mogelijk is, komt vervolgens in allerlei facetten tot uiting. Doordat de oudere Joe zijn jongere zelf in een nieuwe situatie heeft gebracht, krijgt hij er al snel nieuwe herinneringen en littekens bij en dreigt de toekomst zoals hij die zich herinnert niet uit te komen. Dit gegeven houdt de spanning er goed in, net als het feit dat beide Joes aan elkaar gewaagd zijn; ze mogen dan dertig jaar leeftijdsverschil hebben, geen van beiden heeft passiviteit in zijn woordenboek staan.

Om het complexe plot helder op poten te zetten maakt regisseur Rian Johnson weliswaar gebruik van een voice-over door de hoofdpersoon (in plaats van Ďaudience avatarsí, zoals in Inception en Source Code), maar de mate waarin dit gebeurt, is redelijk beperkt; uiteindelijk wordt de meeste informatie op een visuele wijze aan de kijker gecommuniceerd. Bepaalde plotelementen zullen sommigen bekend voorkomen uit films als Twelve Monkeys en The Terminator maar Looper is gelukkig eigenzinnig genoeg om op eigen benen te kunnen staan. Dat komt vooral door de aangename wijze waarop Johnson met de genreconventies speelt. Want in plaats van een futuristisch New York of Los Angeles speelt het hele gebeuren zich af in Kansas. Een vertrouwd sciencefictionelement als telekinese blijkt in 2044 een algemeen geaccepteerd verschijnsel, maar in plaats van vliegende superhelden zien we vooral irritante jongens die met zwevende muntjes meisjes proberen te versieren.

Na het eerste uur neemt Johnson met het sciencefictionplot wat gas terug en geeft hij de twee Joes wat meer beweegruimte. Tevens introduceert hij het personage Sarah, op heerlijk nuchtere wijze neergezet door de normaal altijd zo charmante Emily Blunt. Het is ietwat spijtig dat Johnson het nodig acht enige romantiek tussen Joe en Sarah te forceren, maar dit element is gelukkig dusdanig beperkt dat het de film geen kwaad doet. Datzelfde geldt overigens voor enkele kleine toevalligheden die de kop opsteken. De menselijke kern die zich in dit deel openbaart, geeft het verhaal namelijk een extra diepte die alle tekortkomingen overschaduwt en van Looper zoveel meer maakt dan een standaard actiefilm. Wat overigens niet in de weg staat dat Johnson even kort maar krachtig uitpakt met een partij moddervette actie waarin Bruce Willis nog eenmaal mag laten zien zijn kunsten als actieheld niet te zijn verleerd.

Bekijk de Looper trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (30)

28-11-2012 21:55
Ik ben ZO benieuwd naar deze film, heb alleen maar positieve reacties gelezen!!
28-11-2012 21:58
Heb nog niks negatiefs over de film gelezen, misschien dat ik hier nog wel heen ga..
28-11-2012 22:27
Heb hem gezien in de sneak. Ik was aangenaam verrast, maar ook teleurgesteld.

Verrast omdat het gewoon een hele goede, originele film is. Teleurgesteld omdat ik misschien in de hype toch teveel had verwacht. Zoals elke tijdreisfilm loop je aan 't eind toch ff te denken of alles wel klopt.

Maar goeie film, jammer van het (iets te lange) inkakmoment in het midden maar alsnog een dikke 8.
28-11-2012 22:40
Heb de film al een klein maandje geleden gezien en ik kan alleen maar iedereen aanraden om hem ook te gaan bekijken.

Wel toch deze waarschuwing: elke vorm van hype door lovende kritieken is terecht, maar verwacht je niet aan een gewone actieprent met sterke plot. Die plot is uiteraard aanwezig, maar wat Looper daarnaast bijzonder straf doet, is spelen met het innerlijke conflict van het dubbele hoofdpersonage en met de dunne grens tussen goed en kwaad. Het tijdreizen op zich is al bijzonder interessant en een bioscoopkaartje waard, maar dat extra laagje maakt dat dit zeker ťťn van dť absolute toppers van 2012 is geworden wat mij betreft. Niet te missen dus!!
28-11-2012 23:00
PRIME schreef:
Verrast omdat het gewoon een hele goede, originele film is. Teleurgesteld omdat ik misschien in de hype toch teveel had verwacht. Zoals elke tijdreisfilm loop je aan 't eind toch ff te denken of alles wel klopt.

Maar goeie film, jammer van het (iets te lange) inkakmoment in het midden maar alsnog een dikke 8.

En precies datgene had ik ook bij deze recensie. Tijdreizen is een ingewikkeld concept, dat vrij snel verwarrend kan worden als je niet oppast kijk bijvoorbeeld eens naar deze zin:

''Kort nadat de oudere Joe in 2044 aan zijn jongere evenbeeld is ontsnapt, zien we immers hoe hij dertig jaar eerder zijn doelwit wel degelijk doodschoot en daarna verderging met zijn leven.''

Hoe kan hij eerder zijn doelwit wel hebben doodgeschoten en dit nu weer gebeuren? En wat ik ook maar niet begrijp is waarom JGL er zo op gebrand is zichzelf (of zijn oudere zelf) te vermoorden? En wat gebeurt er als hij daarin zou slagen? Sterft hij dan niet zelf ook? Naja hopelijk heeft de film hier allemaal antwoord op want ik wil Looper waarschijnlijk wel gaan zien. Alleen niet in de bios vrees ik.
28-11-2012 23:05
Nice. Heb alleen naar de waardering gekeken. Ga 'm aanstaande maandag bekijken, ook al hebben veel mensen in mijn omgeving deze al gezien via de download (is te downloaden op HD, meen ik).
28-11-2012 23:10
Ik was al even vergeten dat ik deze gezien had. Laat geen grote indruk na maar is een film die je brein doet knallen in de goeie zin van het woord. Een aanradertje.
28-11-2012 23:51
PRIME schreef:
Zoals elke tijdreisfilm loop je aan 't eind toch ff te denken of alles wel klopt.

Lijkt me zonde van de moeite. Verhalen over tijdreizen krijg je namelijk nooit volledig waterdicht; plotgaten zijn hierbij nu eenmaal inherent aan het uitgangspunt. Bij de eerste twee Terminator-films kun je er oneindig lang op los theoretiseren maar je krijgt het verhaal nooit geheel kloppend. Dit doet echter niets af aan de kwaliteit van deze films. Voor mijn advies in dezen geef ik het woord aan Basil.

jaime91 schreef:
Hoe kan hij eerder zijn doelwit wel hebben doodgeschoten en dit nu weer gebeuren?

Ik neem aan dat je 'niet gebeuren' bedoelt? In de herinnering van de oude Joe doodde hij zijn oudere zelf, maar nu hij zelf die leeftijd heeft bereikt, reist hij onder aangepaste omstandigheden naar het verleden. Daardoor weet hij te ontsnappen aan zijn executie en ontstaat een alternatief verleden.

jaime91 schreef:
En wat ik ook maar niet begrijp is waarom JGL er zo op gebrand is zichzelf (of zijn oudere zelf) te vermoorden?

Heeft vooral met het werk te maken. Een doelwit laten ontsnappen valt op zijn zachtst gezegd niet erg goed bij Joe's criminele werkgevers.

jaime91 schreef:
En wat gebeurt er als hij daarin zou slagen? Sterft hij dan niet zelf ook?

Simpel gezegd: nee. Veroudering is eenrichtingsverkeer. Als de oude Joe een verwonding oploopt, krijgt de jonge er geen litteken van. Andersom wel. Stel je voor dat je op dinsdag een vinger verliest. Dat betekent niet dat je 'm de maandag ervoor ook al kwijt bent. Op de woensdag erna natuurlijk wel.
29-11-2012 00:03
@Thiver
Oke thanks voor je uitleg!
29-11-2012 00:12
Ik heb looper ook al mogen zien. Het is idd een hele goede film.
En natuurlijk zijn er altijd tijdreis foutjes/onmogelijkheden. Maar het is niet alleen een keiharde actie film. Er zit iets meer diepte in.

En als je een doelloze avond met wat bier op naar deze film gaat kies de verkeerde film uit. Hij zet je echt wel even aan het nadenken.

Hij krijgt hier een een 9. dat is naar mijn idee wat te hoog. Maar een 8 is het zeker waard.

En je moet niet te veel verwachten van deze film. Want hij wordt behoorlijk gehypt. En krijg je een beeld van de film die hij niet waar kan maken.

Het is een hele goede film, maar zeker niet de beste van het jaar.
29-11-2012 01:10
Goeie film.. alleen aan het einde ongeveer wordt het een te beetje vaag allemaal. En er wordt te veel aandacht besteed aan
29-11-2012 02:04
Ik vind dat deze film helemaal niet gehyped wordt, hij krijgt gewoon een goede promotie. Iets wat Dredd ook had moeten krijgen!!!

Ik heb hier alleen maar het eindslot met waardering gelezen en ik heb gewoon erg veel zin om deze film te bekijken. Volgende week waarschijnlijk een double movie night, eerst naar Taken 2 en dan naar Looper.
29-11-2012 03:56
Kenne jullie voortaan ook nie bij een recensie erbij zetten of de film dronkuh ook te kijken is?Sommigen zijn dan beter(new kids bijv) en sommige nie t e kijkuh(inception)
Toch handig..
29-11-2012 09:38
Kijk al een tijdje uit naar deze film en ben blij dat hij goed word ontvangen. Interessant dat er moderne versies van oude wapens gebruikt worden.
29-11-2012 11:24
Frietgezicht schreef:
Kenne jullie voortaan ook nie bij een recensie erbij zetten of de film dronkuh ook te kijken is?Sommigen zijn dan beter(new kids bijv) en sommige nie t e kijkuh(inception)
Toch handig..


Lees je soms ook de recensies dronken? Lijkt mij toch overduidelijk in welke categorie deze thuishoort.
29-11-2012 13:52
Waar ik benieuwd naar ben: hoe is de performance van Joseph Gordon-Levitt in deze film?
29-11-2012 14:58
Jaaaa man hij draait eindelijk in de bios. Ga hem dit weekend zien. Zo te lezen overal is het een goeie film met veel verhaal en actie. Dat wordt Knallen geblazen
29-11-2012 15:56
4 en een halve ster? Serieus filmtotaal?
Dus volgens jullie staat looper ongeveer tussen de godfather en lawrence of arabia in?
Wat een onzin, heb em gezien en het was een goede actiefilm met een beter plot en acteurs als wat je van een actiefilm kan verwachten.
Maar daar houd het dan ook wel op. een 7,5 lijkt mij op zijn plek.
Zoveel diepgang heeft het nou ook weer niet en de plotgaten zijn bijna niet te tellen.
Het knappe aan source code en inception was dat hoe meer je erover nadenkt hoe meer het blijkt te kloppen.
Bij looper ligt de snelheid hoog zodat je niet merkt dat het van onzin aan elkaar hangt.
Nogmaals, ik heb me vermaakt maar dit cijfer is echt veel te hoog.
29-11-2012 16:31
Evermind schreef:
Waar ik benieuwd naar ben: hoe is de performance van Joseph Gordon-Levitt in deze film?

Behoorlijk goed. Hij blijkt prima in staat een leading man te spelen. Daarnaast is het prettig dat er zowel door de acteur als de crew moeite is gedaan om geloofwaardig te maken dat hij de jongere versie speelt van Bruce Willis.

KeesD schreef:
4 en een halve ster? Serieus filmtotaal?
Dus volgens jullie staat looper ongeveer tussen de godfather en lawrence of arabia in?

Nee, want dat zijn vijfsterrenfilms. Argo, Killer Joe en Skyfall scoorden ook vierenhalve ster, dus ik denk je het in die richting moet zoeken.
29-11-2012 18:52
KeesD schreef:
4 en een halve ster? Serieus filmtotaal?
Dus volgens jullie staat looper ongeveer tussen de godfather en lawrence of arabia in?
Wat een onzin, heb em gezien en het was een goede actiefilm met een beter plot en acteurs als wat je van een actiefilm kan verwachten.
Maar daar houd het dan ook wel op. een 7,5 lijkt mij op zijn plek.
Zoveel diepgang heeft het nou ook weer niet en de plotgaten zijn bijna niet te tellen.
Het knappe aan source code en inception was dat hoe meer je erover nadenkt hoe meer het blijkt te kloppen.
Bij looper ligt de snelheid hoog zodat je niet merkt dat het van onzin aan elkaar hangt.
Nogmaals, ik heb me vermaakt maar dit cijfer is echt veel te hoog.
3 sterretjes! Niets bijzonders!
29-11-2012 22:12
12 monkeys vond ik een vreselijk deprimernende en saaie film, is Looper leuker?
29-11-2012 22:19
Een van de beste film's van dit jaar imho. Het tussenstuk zorgt voor wat rust (iets te veel) maar de verhaallijn en actie staan op een zeer hoog niveau! Maakt de hype zeker waar.
30-11-2012 00:51
SunChaser schreef:
12 monkeys vond ik een vreselijk deprimernende en saaie film, is Looper leuker?

Vooral van belang:
30-11-2012 00:55
Er is al n rip uit, bewaar mn geld wel voor de hobbit
30-11-2012 02:47
Oke, net gezien, beetje rare onevenwichtige film, drama, scifi, romantiek. Wel beter dan 12monkeys maar source code vind ik beter
01-12-2012 02:40
Het tijdreizen is een uitgekauwd concept in Hollywood. Met als bekendste productie de Back to the future-trilogie. Toch komt het wel eens voor dat een film met dit bekende concept een revelatie is.
Zo ook Looper. De film heeft alle bekende elementen van een actiefilm maar weet door het degelijke verhaal meer te boeien. Hierdoor voelt de film vernieuwend aan.
Ook de casting van de film is uitstekend.
Joseph Gordon Levitt is een groot acteertalent die heel soepeltjes de overgang van kind (Tommy Solomon,3rd rock from the sunn) naar volwassen man heeft gemaakt op het scherm. Ook Bruce Willis als routinier is als vanouds goed. Verder is Emily Blunt de ware eyecatcher van de film. Als sexy boerin staat ze haar mannetje tegen al het geweld uit de toekomst.
Looper is zeker het kijken waard en mag oprecht een van de betere actiefilms van 2012 worden genoemd.
01-12-2012 04:59
RyanC schreef:
Verder is Emily Blunt de ware eyecatcher van de film. Als sexy boerin staat ze haar mannetje tegen al het geweld uit de toekomst.

03-12-2012 22:36
Leuke film, maar ook niet meer dan dat.
Zeker niet DE film van 2012. Dat is teveel eer voor deze film.

Mijn complimenten voor Gordon-Levitt. Hij leek in zijn doen en laten ontzettend veel op Bruce Willis. Vooral de manier van kijken.
11-12-2012 15:48
Dat irriteerde me juist, onnatuurlijke kop
08-09-2013 20:08
Dat kleine ventje zijn acteerprestatie zal me toch altijd bijblijven bij deze film die mij in positieve zin wist te verrassen. Had er namelijk minder van verwacht!

Laatste Filmnieuws